Přehledně: Rozestavěnost dálnic je rekordní. Letos má začít stavba D11 u hranic, příští rok Pražského okruhu
Stavba dálnice D3, obchvat Českých Budějovic (únor 2023). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
V příštích dvou letech se podle ministra otevře 134 kilometrů nových dálnic na zelené louce a 82 kilometrů silnic I. třídy.
Nevíte, zda probíhá EIA pro zprovoznění třetího pruhu na začátku D11? Asfalt tam leží ladem už hodně dlouho.
Ono je taky potřeba zmínit, že ta rekordní rozestavěnost, z které panuje takové nadšení, je částečně dána zdržením výstavby na D3 u Budějovic, o D49 ani nemluvím, to je případ sám pro sebe. Jinými slovy řečeno se tady vlastně radujeme z rozestavěnosti některých úseků dálnic, které přitom ale toho času již měly být zprovozněny, což v tomto kontextu není zrovna příznivá zpráva.
Pan Kupka o dálnicích jen žvaní, ale za 1,5 roku skoro nic nezačal… Rozestavěnost tu zůstává z minulého období. Pozitivní je pouze skutečnost, že nedošlo k zastavení probíhajících staveb.
Na té mapě letos zahajovaných staveb toho moc není- navíc na některé stavby ani neběží VŘ…
Vy to moc nesledujete, co?
předchůdce ministr Havlíček asi zřejmě nezahálel a rozjel akce, které teď sklidí pan Kupka.
Tak je to vždy. Je to kolektivní práce (a určitě ne jen posledních dvou ministrů), která se tvoří déle než jedno volební období (pokud tedy nechcete daný projekt ukončit, takový ministr poté za své období dokáže zahodit opravdu hodně odvedené práce). Otázka je jak moc si danou práci jednotlivý ministři, či vlády přisvojí jako kompletně svou práci. Jak pan Havlíček, či pan Kupka i jejich předchůdci, mají na aktuálním vývoji odvedený kus prace. Hlavní je, že ani pan Havlíček, ani pan Kupka neprojevili tendenci výstavbu zaříznout, a to je jejich největším plusem. Je otázkou, jak velké slovo bude mít pan… Číst vice »
A to je divne? Ze politici delaji veci pro lidi a ne pro sebe?
No, u nas zrejme ano. Tedy jo 😀
ŘSD: My stavíme dálnice. A Vy?
SŽ: #mynic
#dobráspráva #diletanti #monopoly #svobodaven
Na těch Vašich dálnicích nemáte rozhodně tolik pěkného zábradlí !
Škoda, že pan ministr Kupka nehlásí takovou rozestavěnost a připravenost na železnici. Víceméně se opravdu potvrzuje to, co se člověk dočte ve zdejších diskuzích. A sice, že na žel. infrastrukturu se prostě dlabe. Nebyla to priorita předešlé granitury a není ani této. Bohužel.
Nicméně jsem za sebe rád, že D35 od Hradce po Mohelnici „vstala z popela“ a konečně se na ní opravdu prioritně pracuje.
Přitom peněz na železnici jde dost, ale prostě se jen draze opravují stávající tratě a opravují se nádraží.
O opravách silnic se píše taky. A je to jenom dobře, že se stávající tratě opravují. Srbský model, kus nové rychlé trati na 200 a zbytek 40 až 80 km/h až na vyjímky, to fakt ne.
Někde jsem i četl, že vysoké ceny na železnici jdou na vrub menší konkurenci mezi zhotoviteli. Na stavbu silnic a dálnic je mnohem větší přetlak, takže se předhánějí v lepší ceně. Což je pro stát výhodné. Sice je to negativum, ale mám pocit, že výhodnějšími ceny pro stát byla i kauza Metrostav, nové firmy, které postupně vznikaly z Metrostavu, šly s cenou výrazně dolů. U železnice tohle není, snad tomu trochu pomůže nový zhotovitel z Polska. Čím větší bude konkurence ve věřejných zakázkách, tím lepší podmínky stát získá (ať už z pohledu ceny, rychlosti, ale i kvality). Jsou dokonce i… Číst vice »
kapitalove vydaje od dalnic i zeleznic cini uplne stejnych 50 miliard. kam se tech zeleznicnich padesat miliard vypari, kdyz se na zeleznicni infrastrukturu podle vas dlabe?
Máte pravdu, zle jsem se vyjádřil. Dlabe se na rozvoj železniční sítě. Z těch 50 mld. větší část pozře sanace, či údržba stávajícího stavu. Nikoliv rozvoj – výstavba, projekty nových tratí, rozšířování sítě, VRT atd. Až na pár světlých výjímek se na železnici nic takového neděje. A pokud ano, nesnese to srovnání s tím, jak se vehementně staví/ stavět připravuje na silnicích/dálnicích. A to mi příde jako velká škoda.
A ta údržba stávajícího stavu má být symbolem toho, že se na infrastrukturu kašle?
Jede příprava VRT, pokud jste si nevšiml. https://geoportal.ekolagroup.cz/vrtmoravskabrana1/
Jenže co s tím, když tou žábou na pramení jsou výhradně „odborníci“ na MD a SŽ?
Výhradně? Nepracují dle zadání? Aneb zlepšování kolejí = vyhazování peněz, zlepšování silnic = potřebná investice… Alespoň tak mi připadá již dlouho zdejší „dopravní politika“.
A to je velmi zajímavá otázka…
Velmi dobré zprávy, hlavně ale nepolevovat. A i když budou potřeba strukturální škrty (to je fakt), tak hlavně ne na výstavbě a modernizaci infrastruktury.
Lidé mohou bydlet třeba pod mostem, když je za to nezavřou, ale autíčkům je potřeba dodat další autodráhy? 🙂 Údržba a přiměřená modernizace ano, ale život nevisí jen na přepravách; někdy právě naopak.
Nejedná se o další autodráhy, ale o koncept, který měl být dávno hotový.
Právě proto, aby toky dopravy byly plynulé a nezatěžovaly životní prostor v obcích.
Tak, abychom dnes mohli řešit přiměřené modernizace a údržbu.
Spolu s tím je velká rozestavěnost na železnici. Na první pohled to je dobře, ale mám trochu obavy, jestli na takovou rozestavěnost máme dostatek kvalifikovaných lidí, stavbyvedoucími ve firmách počínaje a dozorem u objednatelů konče.
V ČR je velká rozestavěnost na železnici? To má být vtip?
Tak Kupka už při nástupu, říkal že chce firmy na železnici vyhladovět, aby šli se zakázkám dolů…
Má pravdu, ale co se tou rozestavěností na železnici řeší? Primárně to, co je na hranici životnosti a bez rekonstrukce by to spadlo Dobré správě na hlavu. Úsek Blansko – Brno Úsek Choceň – Ústí n. Orlicí Nádraží Pardubice Budou následovat: Nádraží Smíchov Bubny v Praze Mosty Inteligence a Vyšehradský Uzel ČT Abych jim jen nekřivdil, tak zrychlení do Šumperka v Olomouckém kraji, na České Budějovice a tunel před Plzní jsou chvályhodné. Ale velké stavby které opravdu posunou železnici do popředí, jako tunely NemaŠe, na Beroun nebo v údolí Orlice, zrychlování úseků na 200 km/h, trať na letiště atd. jen… Číst vice »
Off-topic, ale zadal sem si na mapy.cz do vyhledávání „nemaše“ a ejhle co se objevilo 😀
Trať na letiště se staví momentálně, alespoň její část.
Zatím jenom v rámci Kladna, byl jsem se tam na to podívat na silničním mostě mezi centrem a Rozdělovem. Tam to bylo potřeba i tak jako tak – neznalí si nemají ani šanci představit jaká zouuuuuuuuufalost to tam je!
Bubny – Výstaviště
Jen tak nezačnou. To bude tím, že příprava tak velkého projektu trvá 5 až 15 let a je skoro jedno o co jde.
Ani jinde ve světě se velké železniční stavby připraví za 2 roky od zadání dokumentace EIA do prvního kopnutí. Jenom ta příprava „tam u nich“ není „od nás“ vidět. Byl by velký omyl se domnívat, že ji tam nedělají.
Rozestavěnost sice nějáká je, nicméně většina peněz jde do modernizací, které sice jsou potřeba, avšak nepředstavují takový transformační skok jako dálnice. Vyjímkou budiž koridor na jih, zahájené úseky trati Praha – Kladno či zdvoukolejnění Hradec – Pardubice. Na další stále čekáme (Brno – Přerov, Zlínka, Plzeň – Domažlice/Bavorsko, první zárodky VRT). Vemte si například, kolik bude stát uzel Česká Třebová (12 mld. Kč!). Jasně, musí se to udělat, aby se to nerozpadlo, ale přínos pro zvýšení atraktivity železnice pokud jde o rychlost či pohodlí bude minimální.
Myšlenka totožná, ale než jsem to dopsal, tak jste mě stihnul předběhnout.
…takže se bohužel většinově nejedná o rozvoj, ale o pouhé udržení provozuschopnosti železniční sítě.
Až bude stavba VRT rozjetá v podobných fázích, jako v současné době stavba dálnic, teprve pak bude možné mluvit o nějakém reálném rozvoji železnice..
Akorát tento článek není o železnici. Až bude, tak vám tam taky budou kecat o dálnicích? Nemyslím….To se divím, že tu není ještě František s bludy o nepotřebnosti aut. Pardon, ale už jsem na to a…
Zaměňujete potřebnost s mírou, ale chápu, že si musíte vylít zlost, když vám ty silnice už stavějí. 🙂 U diskusí o železnici také spousta diskutujících volá cosi o zbytečnosti části sítě, nic si z toho nedělejte. Každopádně současný nepoměr a jeho prohlubování jsou zřejmé, stejně jako opomíjené důsledky. Hleďte, já proti autům jako takovým nic nemám, jen proti jejich místy skutečně nadměrnému množství, jež by se dalo nahradit efektivnějším způsobem. Pro zdraví nás všech…
tak to jsou pozoruhodna kriteria.
takze ani vy nebudete mit slusny auto, dokud si nekoupite bentley?
Milý Georgu,
máte pozoruhodný způsob chápaní textu. 🙂
Pouze jsem porovnal stavbu dálnic a stavbu vysokorychlostních tratí, nic víc.
Pokud by se vám u těchto dvou typů dopravních komunikací nedařilo najít společné znaky, svěřte se, pokusíme se společně nějaké najít.
A porojektová příprava je nic? Bez toho se ani ty současně rozestavěné dálnice nezačaly stavět.
Na D35 se vážně nekašlalo, když se po vydaném ÚR vykupovaly pozemky, což nebylo z projíždějícího rychlíku vidět.
Hmm, a kolik let (nebo desetiletí) se stále provádí nějaká příprava normálního železničního spojení Liberec – Praha?
Jaký to doposud mělo reálný přínos pro cestující veřejnost?
Je potřeba si uvědomit, že (koridorová) železnice je o mnoho dražší něž čistě dálnice. U výstavby dálnic nemáte např. obdobu železničních uzlů, nádraží (vč. budov) atd. – pokud by se do dálniční výstavby započítávalo např. řešení komplexní dopravy ve městech tak jsme také někde jinde jak finančně, tak časově atd.
Ono je otázka, zda-li potřebujeme každé dva kilometry na koridorech zastávku, kdev stavi pět osobních vlaků za den. A sto vlaků za den to prosviští rychlosti 100 – 160 km/hod, čímž odradí část potencionálních cestujících a ti jedou radši autem nebo autobusem.
Řekl bych, že obdoba železničních uzlů je v dálniční síti něco, co by se dalo nazvat „velký městský okruh“, který se např. okolo naší stověžaté metropole nedaří dokončit už několik desetiletí i když je projektovaný už od dob 2. světové války.
http://old.silnice-zeleznice.cz/clanek/prazsky-dalnicni-okruh-planovany-most-pres-vltavu-v-praze-zlichove/