Přehledně: Rok a půl bez tramvají do Jablonce. Poslední úzkorozchodnou trať čeká miliardová proměna

Tramvaj z Liberce do Jablonce v Proseči nad Nisou. Foto: Jan SůraTramvaj z Liberce do Jablonce v Proseči nad Nisou. Foto: Jan Sůra

Příští rok by měla definitivně skončit čtrnáct let trvající oprava unikátní tramvajové trati.

Zpět na článek
34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hmoo Honza

Zeptal bych se Pelty a Busline

Dash9

Nevíte někdo, existuje na světě ještě nějaký jiný tramvajový provoz, kde investují/investovali obrovské peníze do změny rozchodu jenom proto, aby pak mohli provozovat ty samé tramvajové vozy jako předtím?

Jiří Kocurek

Tady se to dějě aktuálně. Jen zároveň s tím mění celá vozidla, nejen podvozky.
https://en.wikipedia.org/wiki/Waldenburg_railway

Jindra

Musíte jít o pár let zpět do minulosti a snad si dáte dohromady spojitosti, které vedly k rozhodnutí o změně rozchodu.A jste stoprocentně přesvědčen, že za deset let zde budou vozidla totožná s těmi, co jezdila na úzkém rozchodu? Po bitvě každý generál. Zkrátka i do Jablonce bude trať na standardu.Různá proč, nač, kdyby apod.jsou zbytečná a nesmyslná.

Dash9

Já nezpochybňuji prvotní rozhodnutí o přerozchodování, odpovídá své době. Každopádně 23 let po zahájení provozu na rozchodu 1435mm má dopravní podnik zřejmě jediné vozidlo, které by neumělo jezdit na rozchodu 1000mm (EVO2). Všechna ostatní jsou s původním rozchodem kompatibilní a stále je doplňuje/recykluje. Z toho by se dalo vyvodit, že tomu ani za deset let nebude jinak, ale nechme se překvapit.

Divočák

Tady se jiný než souhlasný názor trestá, předražená oprava již rekonstruované trati ( pamatuji si, jak někde u Kyselky rozkradli kolemjdoucí kabely pro zabezpečovačku a otevření trati se zpozdilo asi o dva měsíce) jen pod záminkou změny rozchodu je očividně nehospodárný krok investora, ale když to je z veřejných zdrojů..

Jiří Kocurek

Ono je taky potřeba se podívat, co všecko se dělá okolo. Viz ta rekonstrukce měnírny, na kterou by došlo, ikdyby se rozchod neměnil. Stejně tak přeložka trati mimo vozovku, ta asi bude za tytéž peníze, jedno jak daleko od sebe budou kolejnice. Samotné přemístění kolejnice o 435 mm vedle a opětovné uchycení bude marginální položka. Obzvlášť tam, kde jsou na to nachystané pražce.
Nicméně nemáme tady rozpočet, takže přesnou částku za samotnou změnu rozchodu z toho nejde dopočítat.

Jan

K čemu tam ta tramvaj je vlastně dobrá, když stejnou trasou jede i vlak, který je, předpokládám, rychlejší? Jasně, asi má víc zastávek, takže spíš pro lidi, co je využijí, ne? Ale mezi Jabloncem a Libercem musí být výhodnější vlak.
A po Jablonci je tramvaj taky k ničemu. Takže to tam moc nechápu.

xyz

Vlak je limitován 30min. intervalem, tramvaj může/umí jet častěji.

Tramvaj má více zastávek. A hlavně – s železnicí má souběh jen částečný. Přímo v Liberci jej již nemá.

Pája

Ne každý cestuje z jedné konečné až na druhou. Lidé vystupují i přistupují i jinde.

Vít Jůza

Vlak samozřejmě ve své podstatě ani konkrétně na této trati není limitován třicetiminutovým intervalem. S ostatním souhlas.

Jindra

A jak byste provedl na vlakové trati z Liberce do Jablonce interval 15.nebo 10.minut?

Platamon

Stačí opět začít křižovat ve Vesci, pak máte interval 15 min do Jablonce bez problémů

Vlado99

Doplň ještě v Proseči, Pasekách a v Dolní Smržovce.

Karlos

Souběžně vedou jen v místě s nižším osídlením. Vlak je rychlejší, ale má přímější, kratší trasu a míň stanic. Tramvaj vede linku svoji většinou přes dolní centrum Liberce, až na okraj Vratislavic jako městská linka. Až potom pokračuje s jiným tarifem na Jablonec. Odbaví tedy podstatně víc cestujících než vlak.

Jiří Kocurek

Ptal bych se jinak: Kolik ta tramvaj vozí lidí? Tramvaj je totiž dobrá k vožení lidí a pokud vozí hodně lidí, tak je to snad vpořádku.

Jindra

Odmítnout prodloužení tramvajové tratě do centra Jablone i za cenu snížení dotací, nnepochopitelné, kocourkovské uvažování. Úkol zní jasně, tramvaje v centru nesmí být.

Jindra

Jablonce

Karlos

Raději nechají lidi pobíhat po frekventované Liberecké ulici do centra, kam většina cestuje…o tom už se napsalo za poslední roky až až.

Pája

Já jsem nad tím jako pouhý návštěvník kroutil nevěřícně hlavou. Ve světě se vracejí tramvaje do míst, kde je dávno zrušili a přišli na to, že to bez nich není ono. Kapacitní dopravní prostředek, do místních podmínek jako dělaný. Elektrický pohon, v dnešní době je možnost mít část linky bez trolejí a nasadit vozidla s baterií. I Škoda je umí, tím pádem padá argument na ukotvení vedení do zdí domů a estetiku. To holt bude někdo místní zatvrzelý. Taky tady na Valašsku takové máme.

Pája

….I tady takové máme…

xyz

Ne všude. Např. ve Wiesbadenu bylo obnovení tramvajového provozu zamítnuto referendem občanů.

Jan Novak

Výjimka potvrzuje pravidlo 😉

-TR-

To víte, jedna nejmenovaná firma s konexemi mezi místními politiky lobbovala za úplné zrušení tramvají, aby měla kšeft za autobusovou dopravu. To je jeden z následků. Buďme rádi, že se tramvaje vůbec podařilo zachránit.

Vít Jůza

Co měli dělat, když to prostě zatím nějak neprošlo, aneb chybí diktátor s dostatečnou pravomocí …

Jindra

Zatím to nějak neprochází více jak dvanáct let.

Jiří Kocurek

Za jakého režimu že zrušili tramvaje v Jablonci? Nebyla tehdy taková ta diktarura, kdy rolníkům brali pole i traktory a dělníky posílali do uranových dolů bez nároků na mzdu s dovětkem „určen k likvidaci“?

Jindra

V Německu, tedy v jeho západní části, byla od padesátých do osmdesátých let zrušena více jak polovina tramvajových provozů,včetne západního Berlína, např. Hagen 1976,Hamburk 1978.Na území bývalé NDR vlastně od konce války do dneška přežily všechny, krom, myslím, Stralssundu.
.

Jindra

Děkuji za minusy, ale je to skurečnost, která se dá snadno dohledat.

Kolda

+ Eisenach, Mühlhausen, Hohenstein-Ernstthal–Oelsnitz a Dresden Niedersedlitz – Kreischa.
Toť vše.

Jindra

Ano, máte pravdu. Ale v bývalé NSR těch zrušených provozů bylo nepoměrbě více. Ale tak jakotak, je to škoda.

Pacient

Kudy by mela ta tramvaj do centra jet? Vzdyt je to mesto ucpany autama. Aspoň se ti tlusti spoluobcane trosku projdou 😆

Plecháč

Možná by se dala najít souvislost mezi ucpáním auty a neexistencí tramvaje…

Jindra

A nebo se ti tlustí spoluobčané k vaši radosti, projedou auten.