Přehledně: Poslední úsek tratě na letiště se dostaví v roce 2029. Přestavba Masarykova nádraží začne v roce 2023
V případě zpoždění stavby tunelu by vlaky z letiště mohly dočasně jezdit do Veleslavína po novém a z Veleslavína po staré trati.
Správa železnic vypsala tento týden čtyřmiliardový tendr na kompletní proměnu železnice na území města Kladna. Zároveň zveřejnila data výstavby dalších úseků celé trati Praha – Kladno s odbočkou na letiště. Nově ukázala i video s budoucí podobou tří velkých stanic na trati.
Na modernizaci trati Kladno – Kladno-Ostrovec, která proběhne v letech 2022 až 2024, naváže přestavba úseku Praha-Ruzyně – Kladno. Ten je aktuálně ve fázi přípravy podkladů pro stavební povolení, stavět se má v letech 2022 až 2025.
V rámci další etapy se uskuteční modernizaci úseku Praha-Veleslavín – Praha-Ruzyně. Na Veleslavíně bude vybudována nová stanice, která umožní přestup z vlaků na metro. Stavba by měla probíhat v letech 2024 až 2027.
Mezi lety 2024 a 2029 se pak má stavět novostavba trati na zelené louce z Prahy-Ruzyně na Letiště Václava Havla. V rámci tohoto projektu vznikne nový přestupní terminál Dlouhá Míle. Samostatnou akcí bude stavba stanice na letišti, která bude probíhat ve stejném období. Půjde o podzemní stanici, cestující se z ní dostanou přímo k oběma letištním terminálům. Stanice bude průjezdná. V roce 2026 by se mělo začít pracovat na jejím propojení ve směru na Jeneč, díky čemuž bude letiště ležet na kolejové smyčce a získá i přímé napojení od Kladna.
Samostatnou kapitolu představuje modernizace koncového Masarykova nádraží. Ta začne podle aktuálních plánů SŽ v roce 2023 a potrvá zhruba tři roky. Počet kolejí se zvýší ze sedmi na devět, vznikne nový vestibul a prostory nad kolejištěm. Tím se propojí ulice Hybernská a Na Florenci.
Nejsložitější částí celého spojení pak bude tunel mezi Dejvicemi a Veleslavínem, který se má stavět v letech 2025 až 2029. Stanice Dejvice bude nově pod zemí. Správa železnic přitom připouští, že v případě komplikací a zpoždění stavby tunelu by vlaky z letiště mohly dočasně jezdit do Veleslavína po novém a z Veleslavína dále do centra po staré jednokolejce, přičemž část z nich by z kapacitních důvodů musela končit na Veleslavíně.
„Je to megastavba, jejíž celkové náklady činí kolem 50 miliard korun,“ uvedl k novému spojení šéf SŽ Jiří Svoboda. Jen zmíněný ražený tunel má vyjít na deset miliard.