PŘEHLEDNĚ: Nové slevy 75 % nemusí platit ve všech vlacích a autobusech

Cestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan SůraCestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

Ministerstvo dopravy zveřejnilo dlouho očekávaný materiál, který řeší zavedení slev ve vlacích a autobusech ve výši 75 %. Schvalovat ho

51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Filip

Tušíte, zda bude studentská cena platit i o prázdninách?

železničář v důchodu

Já si nemohu odpustit zopakovat tady svůj dnešní polední komentář z debaty k článku s titulkem „Povinné slevy stojí stát čím dál více, polovinu inkasoval na kompenzacích RegioJet“ – jen s tím rozdílem, že v ČR už nepůjde o seniory „70+“, jak se původně uvažovalo (a co považuji za logičtější), ale nově už dokonce o „65+“: Já té přihlouplé debatě nerozumím: může nám místo toho zbytečného štvaní proti bezplatnému cestování seniorů „65+“ v ČR konečně někdo vysvětlit, jak to tedy dělají Maďaři, kteří poskytují naprosto VŠEM OBČANŮM EU od dosaženého věku 65 roků výše („65+“) možnost bezplatného cestování ve VEŠKERÉ… Číst vice »

petr.r

Na tym příkladu slev je velice pěkně poznat, jak nás čd okrádala s těma IN-kartama.

Jiří

Tělesně postižený (např. vozíčkář) bude mít stejnou slevu jako důchodce či student. Není to trochu nespravedlivé? Možná se nějaké % ZTP a ZTP/P průkazů zneužívá, ale zdaleka ne většina. U tělesně postižených se slevou 75 % naprosto souhlasím (a ostatně mají ji už teď), u ostatních mi to přijde jako zbytečně moc.

T

Slevu pro důchodce možná ano, ale z jaké částky se bude sleva 75% počítat? Např. Praha – Brno se bude počítat ze současné ceny ca. 100 kč nebo z obyčejného jízdného za 400? Jako když Radim si nechával proplácet slevy Praha – Ostrava z cen jízdenek, za které prakticky nikdo nejezdil))) Na tom stát pěkně prodělal. A pak, že stát nepodporuje podnikatele.

petr.r

jestli jste kupoval jízdenku, tak víte když nezadáte slevu cenu, rovněž jak ji zadáte.

Vlastimil

Tak pokud doklad nebude jasně vázán na nějaké identifikační číslo či čip je to jasná studna na prachy pro soukromé dopravce. Prostě naklikám plný minibus (vagón) důchodců, zaplatím sice dph z 50 lidí, ale 75% mi zaplatí stát, kurnik to je ANO podnikání. Nikdy nikdo neuhlídá ty malé dopravce.

MilanS

Jen mě zajímá, jak to bude dořešeno u komerčních linek, protože , co jsem viděl tabulky kompenzací nějaký pátek zpátky, velmi vysoko, v TOP 3 v přepočtu na ujetý kilometr se umístil dopravce ze severu Čech, který jezdí převážně s dodávkami… Tudíž, kdo ohlídá všechny tyto „boblicky“, aby si z toho neudělali studnu na prachy, ono pak místo dospělého prodáme 4 studenty a je vyděláno…

Milan

Podle mě by mělo být proplacení poskytnuté slevy vázané na kontrolu nějakého elektronického dokladu a zaevidování takové jízdy, jinak skutečně hrozí, že to budou dopravci zneužívat.

Bob

Tady by to chtělo podmínku, že slevu je možné proplatit pouze při platbě platební kartou nebo při registraci jízdenky do EET.

Vlastimil

Stačí udělat linku A-B s dodávkou a sám si zaplatit všechny cestující jako důchodce a nikdy na nějakou skrytou linku nikdo nepřijde. Všechny kontroly se zaměří na ČD a RJ.

Martin1

Totální nesmysl, šalamounské řešení a světe div se, nikdo nakonec nic neušetří. Všechno se to zaplatí ze státního, tedy my všichni.

Milan

kdybyste si článek přečetl, tak budete vědět, kdo ušetří a kolik…

1. Kdo všechno bude mít nárok na 75 % slevu ve vlacích a autobusech:
ZTP/TP cestující jako dosud
Cestující do 18 let
Studenti do 26 let
Cestující nad 65 let

arnost

Radim to jiste poradne oslavi. To bude cestujicich.
A ti co zacali se skolou o nekolik let pozdeji, jiz nad 26 let dostanou holy prd. Dneska pritom jeste dostanou s isicem u lea 15 %, u arrivy 10 %, nekde i 25% statem neproplacenou slevu na vsechny jizdy. Pochybuji, ze to ted budou dopravci delit podle veku.

petr.r

podívejte-radim jezdí deseti vagony a čd třema a když radim zapřáhne 5 navíc tak čd jenom 1. Nezávidťe mu, můžete to zkusit také.

david.t

Faktická: Radim na koridor jezdí pěti až deseti vagony jednou, občas dvakrát do hodiny. ČD aspoň čtyřikrát, průměrně těch vagonů bude mít tak šest.

T

Mám obavy, že dalších 5 vozů již těžko přidá… leda, že by cestující vystupovali do kopřiv. Takže zde mají větší prostor pro přidání zcela jistě ČD. Spíš mám obavy, že se budou přidávat vozy B… a pokud nebudou chtít ČD přidávat vozy B na Moravu, budou muset sebrat modernější vozy z jiných linek – takže ve většině míst Čech budeme zase jezdit v dobytčácích a všechno půjde na Moravu, kde je konkurence, aby cestující, co pojedou za 25 korun z Prahy do Brna měli komfort

Pája

Důchodce bude bez průkazky jezdit x krát měsíčně. Jak dopravce toto vykáže zadavateli, když přepravce ruší průvodčí? Studenti budou pendlovat z místa na místo. Platí přeci stát, tak žijem a jezdíme všude. — Nahrnete lidi do busů a vlaku. Vejdou se tam? — Když já studoval, tak jsem dostal slevu 30% na bus a to ještě na určitou linku a na konkrétní den. Jinak jsem platil plnou sazbu. V Německu jsem jel MHD – každý má buď listek nebo čipovou kartu. Nastupuje se u řidiče, ve vozidle je displej s pozicí vozidla na mapě . Mají přehled o cestujících a… Číst vice »

petr.r

Existují revizoři., ale k tomu studiu-já jsem měl autobus zdarma a na vojně zase vlak a vy chcete co? vše zdražit.

Franta Jouda

Přepravce? Nebo dopravce? Nastudujte si rozdíl 🙂

Franta Jouda

EDIT: to patřilo jinam 😉

František

Přepravce ruší průvodčí = vyrušuje je při výkonu služby, takže nemohou řádně kontrolovat jízdenky? S odbornými termíny to tak vyznívá, i když laik asi smysl chápe. 🙂

Bery

„Namísto toho budou mít dopravci možnost vyloučit podle svého rozhodnutí spoje, kde slevy uznávat nebudou. „Lze předpokládat, že tato rozhodnutí budou dopravci v případě veřejných služeb přijímat po dohodě s jednotlivými objednateli.“ U komercnich spoju to omezit pujde, ale je nesmysl predpokladat, ze objednatel pristoupi na omezeni u spoju ve spickach, coz se kryje s cestou do skoly, kde by si pak dojizdejici studenti platili na casto jediny vhodny spoj plne jizdne. To je proste pitomost. Naopak to u techto spoju navysi pozadavek na kapacitu jednim smerem, protoze zde nepujde vyloucit duchodce, jinak by to byla diskriminace. A pri obratu… Číst vice »

Desper

Z jaké ceny bude sleva? Z akční? Z obyčejné? Třeba u Regiojetu je několik tříd, tak z které ceny? Jen lowcost?

Petr 766

Třída je to všechno 2., myslím i business, liší se to tarifem. Takže prostě dle ceny.

Filip Chocholatý

Já bych to udělal opravdu pouze u té nejnižší, tedy low cost. Dnes totiž Regiojet poskytuje studetskou slevu i ve třídě relax, což opravdu není ekvivalent 2. třídy.

petr.r

třeba u leo jde uplatnit sleva na ztp jen v té economy.

Josef Petrák

Desper: třída je třída a legislativně je celý vlak RegioJetu 2. třída. 🙂 Že na těch vozech je napsané pro změnu „A“ , to je holt rozpor mezi legislativou, dopravním myšlením a realitou čistě komerčního dopravce.

K.S.

Josef Petrák:
V tom případě je ale chyba v legislativě, která je příliš restriktivní a direktivní.
Ať si klidně dopravce dobytčák pojmenuje Class d‘ Express du Orient, když si to lidi zaplatí, stát nemá co takové věci nařizovat.

František

K. S.: Také je ale nemá co proplácet.

Tom

Možná mládě ne docvaklo že slevy budou muset přiznávat i zahraničním studentům a důchodců. Jako je tomu na Slovensku.

Bery

Docvaklo, nekde uz se psalo, ze to bude pro vsechny obcany EU.

petr.r

Dost lidí od nás to na slovensku využívá.

Miris

Je otázka, jestli se změní u studentů do 26 let způsob uplatnění slevy tzn. zda bude platit pouze v úseku bydliště – škola nebo naopak plošně (kamkoliv).

babilon

Sleva bude platit u všech dotčených skupin kamkoliv.

Filip Chocholatý

To nás vsechny vyjde skorát draho a zhorší se cestovní podmínky. Gratulace vládě, která ani nemá důvěru.

liberal shark

Nebylo by jednodušší, kdyby tu slevu na jízdenky proplácel seniorům a studentům přímo finanční úřad nebo ČSSZ, než s tím zatěžovat dopravce ?

Bery

Nebylo, to by narostla agenda na vsech uradech v republice… vime jak bobtnat statni aparat umi. 😀

František

Možná by to stálo méně než pět miliard ročně.

babilon

„Podle ministerstva může očekávaný nárůst cestujících vést k tomu, že se sníží v řadě případů prokazatelná ztráta“

Ha ha, kdyby to byla pravda, tak by to objednatelé nebo dopravci udělali už dávno.

A zajímavé jsou i příklady využití slev, hned ten první – aby důchodce ušetřil 1198 Kč, tak stát zaplatí 5880 Kč. A to se vyplatí. Navrhnu v práci, jestli nebude lepší podnikat v autobusové dopravě.

bkp

Prokazatelná ztráta se ve stávajícím modelu sníží tím, že co doposud doplácel objednatel, tak zaplatí stát v rámci této slevy.

kix

BKP to není pravda, smlouvy jsou nastaveny tak, že dopravce dostává tzv. prokazatelnou ztrátu a žádné komepenzace za nařízené slevy nedostává, kompenzace za slevy dostávají pouze komerční spoje (což někdy může být paradoxně i více než původní dotace.. viz. Praha-Ostrava). Ale teď kalkulují s tím, že těch lidí bude jezdit o tolik více, že jednak dorovnají ztrátu z toho že za „jednotku“ dostanou menšítržbu, ale zároveň celkový objem vybraných peněz bude ještě větší, což je samozřejmě obrovský nesmysl, kdyby to tak bylo tak už to dopravci zavedly samy, nemají stanovené žádné minimální jízdné. Tak díky tomu jim chtějí zkrouhnout dotace,… Číst vice »

Bery

No je to nesmysl, na to staci i selska logika. Aby to fungovalo jak si predstavuji, tak by to muselo nahnat lidi do spoju jedoucich pouze proti spicce, coz takto udelat nelze.
Odhad nakladu skutecne pripomina koukani z okna, jenze to okno zapomneli pred tim umyt.

petr.r

u autobusů je to tak, že udaje z kasy jdou na počítač a po vypočítání dopravce získá rozdíl ceny a kontrolují to revizoři včetně kasy řidiče a lístku a prukazu cestujících. V mhd nic, ačkoliv kasy mají mají tlačítko třeba ztp.

T

6. Jaká je pravděpodobnost, že systém bude platit? Vysoká. Slevy schvaluje pouze vláda. Slevy pro důchodce ano, pro studenty zbytečné. Do stáří se člověk dopracuje automaticky, studovat není povinné. Už takhle mnozí studenti na oko studují jen proto, aby se něčemu vyhnuli – dříve vojně, dnes práci a mohli využívat výhody studentského života. Co student, to odborník na všechno, tak si mohou jízdné zaplatit. Možná byste se divili, co všechno schvaluje pouze vláda, případně ministerstva… vláda vydává vyhlášky (prováděcí předpisy), kterými různě doplňuje zákony (např. bez splnění vyhlášky si nepostavíte ani psí boudu), dále vydává nařízení; rozhoduje o výši platů… Číst vice »

Petr 766

Udělal bych to přesně naopak. Studentům ano (ale ne kamkoliv, nechat jak je dnes) a důchodcům nedávat, ono už to tu jednou bylo a pamatuju si to, jak se vozili vlaky, aby nemuseli doma topit

petr.r

máš nějaký konkrétní data ?

T

studentíci se vozí autama a mám obavy, že ani kdyby to bylo zadarmo, tak s tím jezdit nebudou, páč to není IN! Stoupněte si před osmou k ZŠ nebo SŠ – k ZŠ veze spousta rodičů svá robátka autem, u SŠ praská parkoviště pro zaměstnance ve švech, páč chudí studenti si vozí zadnici v autech

Jiří

Do ZŠ vozí rodiče děti autem, protože je to cestou do práce a ušetří za bus, případně si je zhýčkali. SŠ autem pouze starší 18 let (mají čerstvě řidičák a chtějí se vytáhnout) a dokud rodiče platí benzín (protože na denní dojíždění z brigád těžko našetří). Ale je fakt, že vlak je brán jako extra socka a i obyčejný linkový bus je víc cool.