Přehledně: Náhrada za Regionovy a 810. Kde budou jezdit další motorové vozy Stadler RS1
České dráhy jednají o pořízení dalších osmnácti vozů.
České dráhy upřesnily, kam zamíří nově pořízené ojeté vozy Stadler RS1. Největší nasazení se chystá zejména ve Středočeském kraji. O nákupu vozů informoval deník Zdopravy.cz na počátku října. Jde o šestnáct vozů, o dalších se ještě jedná. Celkem má ve Středočeském kraji jezdit 34 vozů Stadler RS1.
Vozy nabídnou cestujícím klimatizovaný interiér, bezbariérový nástup, palubní wifi síť nebo elektrické zásuvky 230 V pro dobíjení cestovní elektroniky. Díky řešení s dvounápravovými podvozky mají klidnější a měkčí jízdu než starší motorové vozy řady 809/810 nebo jednotky RegioNova. Proto bude cestování pohodlnější.
„Vedle moderních RegioFoxů nebo RegioPanterů se tak na tratích v našem regionu objeví další typ vlaku, který splňuje požadavky 21. století na pohodlné cestování do škol, zaměstnání, k lékaři nebo za sportem a zábavou,“ říká Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.
Šestnáct vozů koupily České dráhy od švýcarské firmy Heros Helvetic Rolling Stock, vozy jezdily dosud hlavně na jihozápadě Německa u společnosti SWEG, část je od německých dopravců OSB a BSB.
České dráhy kupují další motorové vozy Stadler RS1, budou jich mít přes 100
„Další vozy až do plánovaného počtu 34 kusů jsme již dílem koupili a dílem jejich nákup nyní připravujeme. Jde o vozy, které už jezdily v Německu a velmi dobře splňují požadavky na provoz na neelektrifikovaných nebo méně frekventovaných tratích,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.
První vozy z další série míří do Benešova
Před uvedením do provozu projdou kompletní obnovou, dosazena budou nová bezbariérová WC, palubní wifi síť, elektrické zásuvky 230 V a USB porty pro dobíjení cestovní elekroniky a další vybavení, které je nezbytné pro provoz v České republice. „Část těchto prací zajistí dodavatel vozů a část předpokládáme provést u naší dceřiné firmy DPOV,“ dodal Ješeta.
Vozy chtějí České dráhy uvádět do provozu na středočeských tratích od druhé poloviny příštího roku. První z nich zamíří na spoje kolem Benešova u Prahy a nahradí tam například motoráky řady 810 a 809. Od roku 2025 budeme pokračovat v jejich postupném uvádění do provozu na tratích na Mladoboleslavsku, Nymbursku a Kolínsku.
V cílovém stavu se předpokládá nasazení motorových vozů RegioSpider na tratě Benešov u Prahy – Vlašim, Benešov u Prahy – Olbramovice – Sedlčany, Olbramovice – Tábor a dále na tratích Kutná Hora – Zruč nad Sázavou, Pečky – Kouřim, Nymburk – Poříčany, Nymburk – Jičín, Nymburk – Mladá Boleslav – Turnov a Mladá Boleslav – Libuň. Obslouží také některé spoje na tratích z Mladé Boleslavi do Všetat a Mělníka nebo z Kolína do Nymburka a Kutné Hory.
Více než dvojnásobný výkon proti Regionově
Motorové vozy RegioShuttle RS 1 vyráběla společnosti ADtranz, později Stadler Rail, v letech 1996 až 2013. Na vývoji se podílela i pražská společnost VUKV. Vyrobeno bylo zhruba 500 vozů pro provoz v Německu a v Česku. Vozy s délkou zhruba 25 metrů a hmotností 43 tun pohánějí dva motory, každý podle provedení s výkonem od 257 do 265 kW. To je více než dvojnásobek oproti jednotkám RegioNova.
Navíc jsou poháněny všechny čtyři nápravy. Maximální rychlost vozů je 120 km/h a počet míst k sezení se pohybuje podle provedení, nejčastěji je to kolem 70 sedadel. Podstatná část podlahy vozu včetně nástupních prostorů (65 %) je v nízkopodlažním provedení v úrovni moderních nástupišť. To umožňuje snadný nástup osobám se sníženou schopností pohybu a orientace včetně osob na vozíku. Vozidla jsou připravena na osazení zařízení ETCS, čímž budou moct být provozována i v dalších letech, kdy se bude zvyšovat množství tratí s výhradním provozem ETCS.
České dráhy nazvaly tento typ vozů RegioSpider proto, že snadno zdolávají také nejstrmější železnici u nás, z Tanvaldu do Kořenova. První vozy zařadily do provozu v roce 2011. Díky nákupu dalších vozů již dříve používaných v Německu se postupně rozroste počet RegioSpiderů na více než stovku vozidel. V provozu jsou v Libereckém a Pardubickém kraji a také na Vysočině. Další vozy jsou postupně uváděny do provozu nebo v příštích letech budou nasazeny na tratě v Ústeckém, Libereckém, Plzeňském, Středočeském a Pardubickém kraji. Nahradí především motorové jednotky řady 814 a motorové vozy 810/809. Oproti nim mají vozy ale vyšší spotřebu.