Přehledně: Nabídka vlaků výrazně vzrostla, cestujeme až o třetinu rychleji než před 30 lety
České dráhy dnes v tiskové zprávě zavzpomínaly na dobu před 30 lety, když srovnaly některé údaje s dneškem. Zajímavý je
České dráhy dnes v tiskové zprávě zavzpomínaly na dobu před 30 lety, když srovnaly některé údaje s dneškem. Zajímavý je především výrazný nárůst nabídky dálkových spojů. V roce 1989 ujely expresy a rychlíky tehdejších ČSD v celém Československu 31 milionů kilometrů, zatímco v letošním roce to bude jen na území České republiky přes 41 milionů kilometrů.
Dráhy se ale pustily především do srovnání jízdních dob. V roce 1989 trvala cesta vlakem po většině českých železničních koridorů stejně dlouho jako na začátku 50. let. Z Prahy do Ostravy jel nejrychlejší vlak 4,5 hodiny a do Brna se jezdilo bez pár minut 3,5 hodiny. Jiné to nebylo ani na tehdejších mezistátních linkách. Vindoboně trvala cesta z Prahy do Vídně 5 a tři čtvrtě hodiny, do Berlína to trvalo až 6,5 hodiny a do Budapešti jel další legendární expres Hungaria 8,5 hodiny.
Deník Zdopravy.cz se věnoval srovnání před/po o uplynulém víkendu v článku Jak se cestovalo před 30 lety? Příplatek na rychlík, senioři bez slev a maximum 120 km/h.
Příklady zkrácení jízdních dob v roce 1989 a 2019 |
||
Relace |
Přibližná doba jízdy 1989 |
Přibližná doba jízdy 2019 |
Praha – Ostrava |
4,5 hod. |
3 hod. |
Praha – Ústí nad Labem |
1,5 hod. |
1 hod. |
Praha – Cheb |
4 hodiny |
2 ¾ hod. |
Praha – Bratislava |
5,5 hod. |
4 hod. |
Praha – Vídeň |
5 ¾ hod. |
4 hod. |
Praha – Berlín |
6,5 hod. |
4 hod. |
Praha – Budapešť |
8,5 hod. |
6,5 hod. |
Praha – Košice |
10 ¼ hod. |
7 ¼ hod. |
Pramen: ČD