Přehledně: miliardy do obnovy nádraží. Která čeká příští rok vylepšení?
Nádraží Blíževedly, vítěz roku 2018. Pramen: Nejnadrazi.cz
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) příští rok výrazně navýší objem peněz, které zamíří do rekonstrukcí a oprav nádraží na české
Na Vsetíně se evidentně taky nikdy nedočkáme…
Ve Vsetíně se bude stavět nová budova v rámci rekonstrukce stanice.
O Vsetíně se mluvilo .. otázka kdy to začne .tam to potřebuje.bystrice pod Hostýnem by se měla taky dělat?
Takže ostuda v Mladé Boleslavi, která měla jít k zemi už v 2013, bude strašit dál.
Termín „na věčné časy“ jsem pochopil právě v souvislosti s hlavním nádražím v Mladé Boleslavi. Na stejných zábradlích zde sedával můj děda 1906, moje babička 1911, můj otčím 1929, moje matka 1939. Já na něm od roku 1976 do roku 1981 pracoval… jediné úpravy? zbourané stavědlové věže, ale až po rekonstrukci a po výměně nových plastových oken. pak také zásahy do kolejiště (zaslepení několika manipulačních a dvou dopravních kolejí….) postupná destrukce omítky, střechy, okapů, oken.. jo a břízky, které ještě před pár lety zdobily střechu jako živé májky… Jestli ji přece jen někdy (budovu) opraví, tak jedině proto, aby se… Číst vice »
Dokud budou stratégové na MD pracovat s protektorátní mapou, na které je Liberec v říši, tak se moderní železniční infrastruktury na sever a s ní i moderně řešeného uzlu MB nedočkáme.
V článku máte chybu. Není to Radotín, ale je to Praha – Radotín, Radotín je součástí Prahy snad už od 70. let ne?
Podstatu informace jste zjevně pochopil, takže absence Prahy v názvu nevadí 😉
Pokud už chcete být puntíčkář, není oficiální název Praha-Radotín, se spojovníkem a bez mezer? Každopádně ta stanice je v Radotíně bez ohledu na to, jestli Radotín je součástí Prahy, a pravidlo, aby v názvu stanice nebo zastávky byl obsažen název obce, rozhodně neplatí obecně ani automaticky.
do roku 1974 byl samostatným městem s vlastním Městským národním výborem, pak byl připojen k Praze 🙁
Pěkné, tak ještě aby kolem těch budov se nejezdilo po „tankodromu“.
Nejsou náhodou pozemky kolem budov stále ještě ve vlastnictví Černé Díry?
Aby člověk nakoupil akcie zábradláren, vypadá to, že zboří burzu…
Čím se to zábradlí vlastně barví?
http://extrastory.cz/modra-barva-se-v-prirode-objevuje-velmi-vzacne-vetsinou-jde-o-opticky-klam.html
„To, co vidíme jako modré, se nám ve skutečnosti jen zdá.“
Článek v odkazu je pěkně rýpavý v kontextu se železnicí, říká se tam, že „Modrá je nejen dobrá, ale je to ta nejoblíbenější barva na naší modré planetě… …To, co vidíme jako modré, se nám ve skutečnosti jen zdá.“ –> Uvažte přitom: 1) rychlík s Béčky či šukafon ´Regio-Mouse´ v korporátním nátěru a 2) že ´modrý´se v řeči našich bratrů Poláků řekne výstižně ´niebieski´ a hned se vám zdá (zlý?) sen
A co udělat z těch nevyužitých ploch obchody, restaurace a fast foody? To bych já klidně a rád uvítal.
Super nápad, akorát, kdo vám tam bude chodit. Dnes na většině tras jezdí vlaky v částem intervalu, návaznosti jsou také vcelku propracované, takže se na nádraží nikdo dlouho nezdržuje. To je především důvod úpadku nádražních restaurací. A místní vás také nezachrání, nádraží jsou většinou mimo centra měst.
V Táboře by to našlo užití. Nádraží je v centru a i přes velke množství ruznorodych obchodů a restaurací v blízkém okolí nádraží by se tam uživili vychytane a profesionální fastfoody. Na nadrazi je živo od rána a je tam i spousta školáků,mladych,kteri podobné fastfoody spíš očekávají. I hodně turistů tam je.
A je tam opravdu živo celý den?
Pohled cestujícího je totiž nutně zkreslený. On se tam totiž vyskutuje v době taktového uzlu. Stejně jako ostatní cestující. A tak mu připadá, že je tam plno. Ačkoliv o 15 minut později, po odjezdu vlaků, tam nemusí být ani noha.
Ze stejného důvodu jsou lidi schopni se hádat, že přece všechny vlaky jsou plné. Holt většina lidí jezdí ve špičce, jak vyplývá z definice špičky.
Jestli se něco na větších nádražích (od velikosti Tábora a výše) uživí, tak je to podnik typu Billa, Albert a pod.. Prostě skoro každý člověk po práci cestou domů má zájem si dojít nakoupit, aby měl doma nejen čerstvé pečivo, ale i ostatní věci. Zejména v menších sídlech, jsou různé antizákaznické COOPy apod., které běžně mají do čtyř odpoledne a to je doba, kdy lidé teprve z práce odchází a ne doba, kdy se domů lidé vrací. Tak právě na nádražích ve větších městech by měly obchody šanci. Ale mám obavy, že SŽDC je tam nějak moc nechce… Místo toho… Číst vice »
Akorát že drtivá většina vlaků přijede do Tábora krátce před celou, cestující přestoupí do vlaků navzájem a vše krátce po celé odjede a hodinu se tam pak nehne kolo. Taková doprava bohužel nádražním restauracím nepřeje.
Pokud vlaky jezdí hodně často, třeba po půlhodině nebo ještě častěji, tak pak už si lidé kvůli obědu nebo nákupu klidně nechají něco ujet. Ovšem jistě ne kvůli nějakým předraženým pidikoláčkům.
Tak udělejte, pronajmětesi od SZDC prostory, vytvořte koncept nebo kupte franšízu, najměte, zaměstnance, kupte vybavení a můžete doufat, že vám to davy cestujících zaplatí.
Pane Sůro, prosím nemohl by jste zjistit, zda ten Liberec bude i s nástupištěma , nebo ta mnohem horší varianta bez nich ? Děkuji.
Předně si myslím že výpravní budovy by měli být majetkem obce, města a ty se podle sebe o budovu starali protože by to bylo jejich vizitkou. SŽDC dnes budovy k ničemu prakticky nepotřebuje nějaký technologický objekt si vždycky postaví. Stejně umístit drahé zabezpečovací zařízení do vyprávěly a nad to být s koupelnou je nesmysl.
Jenže města o to kolikrát nemaj zájem, zvlášť, když by tam zůstalo věčné břemeno
Tak v tom případě by měla následovat demolice, k čemu je budova kterou nikdo nepotřebuje. SŽDC by se mělo starat o koleje a nástupiště. Všechno ostatní by mělo být věci objednatele tedy krajů a obcí co si pro své občany vybuduje. O autobusové zastávky se taky nestará ŘSD respektive krajská SÚS.
Autobusová nádraží a stanoviště často zřízovali a provozovali právě dopravci (teď je to mnohde vyčleněno pod nějaké „ČSAD Real“ sesterské společnosti, což by se dalo přirovnat k rozdělení ČD a SŽDC). Označníky zastávek donedávna měli zřizovat a provozovat také dopravci, než ministerstvo dopravy udělalo v terminologii a právní úpravě dnešní chaos. A přístřešky a čekárny ve městech s MHD většinou zřizují taky dopravci – pouze na ex-ČSAD venkově se o to tradičně starají obce. A samotné zastávky (tedy plochy vozovek a nástupišť) jsou součástí komunikace, ať už jde o silnici, MK nebo ÚK. Jediný, kdo v tom nehraje téměř žádnou… Číst vice »
To co popisujete je stav někdy z 90. let. Dopravce se dnes rozhodně nikde nestará o zázemí zadarmo ale má za to zaplaceno (objednatelem). Zpravidla to patří obcím někdy i soukromým osobám které za provoz od dopravců vybírají peníze a ten je samozřejmě zase přefakturuje na objednatele.
Je to historicky vzniklý stav, na který navazuje současný stav. Jestli to obec platí jakožto objednatel dopravy (v rámci objednávky MHD), anebo samostatně (tedy ve stejném režimu jako např. správu komunikací, VO, parků atd.), to je otázka. Pokud by to bylo zahrnuto v ceně dopravního výkonu, asi by ji to trochu ovlivnilo. Na venkově si obce přístřešky platí nejspíš samy a ze svého a kraj ani organizátor dopravy na to nic nepřispívá.
Města přece nikoho nikam nevypravují. Jaký by to mělo smysl? Výpravní budova byla vždy součástí železniční trati. Jestli je dopravci nepotřebují, tak by se měla začít bourat, nebo je SŽDC může prodat. Třeba se kupec najde.
Zajímalo by mě, jak to vypadá s tím Berounem. Pan Sládek tu psal, že se nějaká firma odvolala. V berounském Radničním listu pro změnu zástupci města tvrdí, že byla vybrána vítězná firma, ale byla vyzvána k doplnění nejasností.
Každopádně máme 4 měsíce po ukončení podávání nabídek a zatím stále nic…
A jinak k tomu Smíchovu – co se na tom připravuje? Myslel jsem, že rekonstrukce měla začít již letos původně, ale protože tam Praha chce stavět ten dopravní terminál, tak se to odsunulo na neurčito.
Smíchov už se mělo kopnout,taky nechápu,proc proklamuji termín a pak nic
Smíchov byl odložen na dobu až bude Praha vědět jak plánuje celkovou rekonstrukci území.
A jak že vypadají nádraží v JMK, prosím? 😀
V JMK teď nemají čas,nalepují zelené pruhy.
Jestliže 60 % prostor je nevyužito, nedávalo by smysl předělat je buď na byty, nebo na krátkodobé ubytování typu AirBnB?
Šotopenziony na nádraží by byly fajn, jen generují nutnost nějakých pracovních míst a je otázkou, zda by si na sebe vydělaly.
Jeden takový je v Uherském Hradišti a nemám pocit, že by nějak provozně strádal, spal jsem tam dvakrát a vždy plno. Podle mě dobrý nápad.
díky za tip! taky si myslím, že zrovna tohle by se uchytilo na vícero místech. a to nejen pro skalní šotouše…
Muselo by se to umět prodat a udělat z toho módu.
Tak předně je SŽDC státní příspěvkovou organizací spravující drážní infrastrukturu a nikoliv akciovkou zabývající komerční činnosti např pronájmy komerčních ploch
To je ten Na stavidle?
ano.
Pro (nové) byty je v nádražních budovách příliš hlučno. Nějaká forma hotelového ubytování je (v některých lokalitách) cesta, jak z výpravních budov sejmout úděl koule na noze SŽDC (pro jejich aktivity stačí obvykle přízemí, s rozvojem dálkvého řízení bude stačit čekárna s příslušenstvím) a dát jim smysl. Muselo by se na to ovšem myslet už při přípravě rekonstrukce, už tehdy uzavřít smlouvu s nájemcem a stavební práce provést s ohledem na budoucí využití.
V nádražních budovách ovšem začasté bývají byty již existující, tedy není potřeba nová kolaudace a nic by nebránilo jejich využití. Kdyby tedy správa dráhy dokázala fungovat jako normální správa nemovitostí. Viděl jsem třeba rekonstruovanou budovu na nádraží 20 minut za Prahou, kde se běžný nájem pohybuje v intencích 10 litrů + poplatky za byt 1+1, a nebylo z ní pronajato nic. Po rekonstrukci, jejíž součástí byla i moderní skvělá a nádherná plastová okna, totiž nikoho nenapadlo, že u takových oken je potřeba větrat, a veškeré byty tedy měly stěny potaženy půlcentimetrovou vrstvou plísně. O vymlácených nádražích třeba na Posázavském Pacifiku,… Číst vice »
S větší zodpovednosti k tomu přistupují jenom proto že jsou státní monopol který si na trhu může dělat co chce a skubat dopravce jak chce bez vlastní odpovědnosti v podobě sankcí za např zpoždění vlaku z viny SZDC.
České Budějovice nějak nemohu najít v seznamu. Doufám, že rekonstrukce začne v brzké době.
Petr Hofhanzl, ředitel Stavební správy západ Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), uvedl, že by se zde mělo začít pracovat na jaře roku 2020. „Na přelomu ledna a února příštího roku bychom rádi vypsali tendr na zhotovitele stavby, přičemž chceme, aby stavební práce byly zahájeny po zimě,“ přiblížil Petr Hofhanzl v úterý na 16. výjezdním zasedání Dopravního výboru Zastupitelstva Jihočeského kraje.
Zdroj: https://www.denik.cz/regiony/na-opravu-nadrazi-maji-570-milionu-korun-20190409.html
Jediným problémem s komerčním využitím jsou samozřejmě úředníci ze SŽDC. Kdyby je někdo donutil vypisovat architektonické soutěže, tak jim architekti a další odborníci většinu toho problému vyřeší. MĚla by být vybudována nová správní organizace se zaměstnanci bez historie ve státní správě a SŽDC následně rozpušténa.
Stačilo by, aby měli povinnou praxi v oboru z privátního sektoru minimálně 5 let.
Takových lidí jsou na majetkových odděleních 3prdele, ale aby byly vyměněny zářivky ve společných prostorách, uklizeny společné prostory to nejsou schopni zařídit …
Proč z privátního sektoru? A pak je tu druhá strana mince, po všech bychom chtěli praxi a kde ji má člověk získat, když pak všichni budou požadovat praxi?
no aby ouředníci zažili i to, jak to vypadá mimo jejich ouřad. oni si tam často žijí v takové bublině… platí nejen pro SŽDC
Ano, že úředníci žijí v bublině kolikrát, tak s tím bych souhlasil, ale předpokládám, že na opravy budov mají nějakého architekta, někdo musí vypracovat projekt, atd… A to si myslím, že je jedno, jestli to je někdo po škole, nebo s dvacetiletou praxí.
Ne. V drtivé většině případů se žádný architekt nekoná, něco namatlá nějakej indiferentní projektant ze SUDOPu a je to, a takový projekt se začne razit jako jediné možné řešení (s tím, že komukoli se to nelíbí, jest kazišukem a brání rozvoji železnice). Nic se nesoutěží, ba dokonce se nedělají ani žádné, byť interní, oponentury, monopolní projekční firma, která má svý jistý, prostě dodá řešení, které, opět v drtivé většině případů, zcela ignoruje jakýkoli kontext. Není vůbec žádná snaha řešit nádraží a jejich okolí nějak komplexně, tedy ve spolupráci s vlastníky okolních pozemků , ale co nejjednodušeji a nejkonfekčněji, byť to… Číst vice »
Ale dělá to profesionální firma, ne žádný úředník ze SŽDC. To je Váš subjektivní pocit, že to je zmršeno zábradlím a rampami. I když musím uznat, že v některých případech se ta změť zábradlí nelíbí ani mě, ale pak jsou taková místa, kde to podle mě smysl má a jiní tvrdí, že ne.
Soutěže vše akorát zbytečně zdržují.
Některá občanská sdružení akorát zbytečně blokují důležité stavby (např. zdvojkolejnění Hradec – Opatovice).
No a vlastnící okolních pozemků? S části z nich je problém domluvit i obyčejné pokácení stromů.
Povídáta pitomosti. Ano, dělá to „profesionální firma“, přesně ta, která léta bagruje 99 % projekčních prací pro SŽDC, a bohužel to podle toho vypadá. Stačí se podívat na de fakto cokoli, co bylo podle SUDOPích projektů na dráze postaveno či opraveno za posledních 15 let a skutečně není o čem diskutovat. To, že soutěže vše zdržují, je takovej mentálně budelípistickej nesmysl, že to snad ani nekomentovat. Vše zdržují zcela jiné faktory, od humpoláckých a necitlivých projektů, kterým se brání radnice (diví se fakt někdo, že soudná samospráva nechce mít ve vsi další Strančice, Čerčany či Řepporyje?), po tragické fungování struktur… Číst vice »
Super nápad, budeme tvořit organizaci na organizaci a po čase zase zrušíme a vytvoříme novou, aby to náhodou nebylo moc všední už, že?
A pokud se podíváme na rekonstrukce nádražních budov, tak bych neřekl, že tam jsou nějaké, které by se nepovedly.
Nějaké soutěže zbytečně vše prodraží.
Soutěže samozřejmě nic neprodraží, ale pomohou najít optimální řešení a mnohdy peníze naopak ušetřit. V civilizaci to tak běžně chodí. A věřte mi, opravdu neexituje žádný vesmír ani žádná realita, ve které by absence konkurence vedla k vyšší kvalitě čehokoli.
Mimochodem, ten náhled na věc v logice „budeme investovat půl miliardy, tak hlavně ušetřit dvě mega na projektu“ by měl asi bejt někde kodifikovanej jako součást českého národního dědictví. Kam bysme to přišli, kdybychom si dokázali vytáhnout hlavy z prdelí? Dyk by to tu pak mohlo nedejbože vypadat třeba jako v Rakousku nebo jiný dekadentní západní zemi!
Omyl, to byl překlep, nemělo tam být prodraží, ale prodlouží.
Já si to nemyslím, nejideálnější by bylo, aby SŽDC měla i své projektanty, nakoupila zpátky techniku a nabrala lidí (které samozřejmě zaplatila řádně) a vše si dělala od A do Z sama, ne jako dnes, že se na každou rekonstrukci nabírá firma, která, bohužel, není vždy kvalitní.
Soutěže by samozřejmě neprodloužily nic, protože by v drtivé většině případů přinesly projekty, které by byly lépe projednatelné. Navíc by vždy přinesly více pohledů a umožnily najít funkčně i architektovnicky optimální řešení. Jen tak na okraj, vy když si kupujete nové auto, vysavač nebo telefon, taky jdete do prvního krámu a tam si koupíte první, co vám nabídnou, nebo si vybíráte?Co se týče vlaastních projekčních kapacit, ty ať SŽDC klidně má, ale na architektonické řešení (což je něco trochu jiného, než projekt) by měla být vždy soutěž. Klidně na celé tratě, nejen na jednotlivá nádraží, bylo by to železnici dost… Číst vice »
Mě tyhle nápady a pindy bez znalosti věci vždycky pobaví. Mimochodem… odborníci na železnici rostou na stromech, že..?
Rozpuštění úřadu je samozřejmě krajní řešení. Čas od času se ale stane, že úřad tak nabyde, že není schopen produkovat výstupy a tak je rozpuštěn a nahrazen jiným. Německá vláda například vyhlásila odhodlání rozpustit Eisenbahn-Bundesamt, pokud nedokáže zefektivnit své fungování a už toto prohlášení stačilo na to, aby úřad své fungování zlepšil. K tomu neexistuje naprosto žádná potřeba železniční odbornosti na rekonstrukce nádražních budov. Naopak modrogumní úřednické pseudomyšlení vede ke stavbě nevzhledných kadibudek pro technologická zařízení vedle prázdných nádraží. No ale zde musíme příčinu hledat v jiném úřadě – ministerstvu dopravy, jehož idiotští úředníci oddělili stavby nádraží od ostatních drážních… Číst vice »