Přehledně: miliardy do obnovy nádraží. Která čeká příští rok vylepšení?

Nádraží Blíževedly, vítěz roku 2018. Pramen: Nejnadrazi.czNádraží Blíževedly, vítěz roku 2018. Pramen: Nejnadrazi.cz

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) příští rok výrazně navýší objem peněz, které zamíří do rekonstrukcí a oprav nádraží na české

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) příští rok výrazně navýší objem peněz, které zamíří do rekonstrukcí a oprav nádraží na české železniční síti. Zatímco letos jdou do nádraží investice v objemu 1,242 miliardy korun a 1,147 miliardy korun na opravné a údržbové práce, příští rok počítá rozpočet SŽDC s investicemi 1,684 miliardy korun a a miliardou korun na opravné a údržbové práce.

Vyplývá to z prezentací generálního ředitele SŽDC Jiřího Svobody poslancům Hospodářského výboru a náměstků SŽDC na konferenci Nádraží 2019. „K nádražím jsme začali přistupovat zodpovědněji než předchozí vlastník,“ říká Svoboda v narážce na předchozí péči Českých drah. Podle něj jsou nádraží obrovským vzkazem z historie.

SŽDC ale naráží na problém, že většina objektů není příliš komerčně využitelná, padly i původní velké plány na sestěhování státních úředníků do prázdných prostor, například v Teplicích. „Často je v budovách přes 60 % prostor nevyužito, je potřeba se zamýšlet, co s nimi dál,“ řekla Marcela Pernicová, náměstkyně pro provozuschopnost. Podle ní volné prostory nabízejí, ale zájem i ze strany samospráv není příliš velký.

Podle náměstka pro modernizaci Mojmíra Nejezchleba vznikl na SŽDC vzorec, podle kterého rozdělují opravy nádraží do šesti základních kritérií podle nutnosti oprav a důležitosti stanice. Každou akci nad 20 milionů pak schvaluje ještě centrální komise. Část nádraží navíc prochází úpravami při modernizaci celé tratě, nový vzhled dostanou například některé stanice na trati z Olomouce do Uničova.

Na SŽDC jdou peníze do nádraží ze dvou peněz: z investičních, pak se mluví většinou o rekonstrukci, jde o rozsáhlejší akce v řádu desítek až stovek milionů. O opravách, která spadají pro úsek provozuschopnosti dráhy, se pak mluví u menších akcí, kdy se například jen mění fasáda.

Investiční akce: připravované soutěže na zhotovitele pro rok 2020
• celkem 23 budov
Významné stavby
• Písek
• Tachov
• Tábor
• Plzeň hl. n.
• Pardubice – administrativní budova
• Světlá nad Sázavou
• Karviná
• Kopřivnice
• Liberec – budova v kolejišti

Rekonstrukce budov v přípravě

celkem více než 60 budov
• Praha hl. n. – interiéry
• Praha hl. n. – zastropení odbavovací haly
• Praha – Smíchov
• Radotín
• Kladno
• Mladá Boleslav
• Nymburk
• Čáslav
• Aš
• Bílina
• Cheb
• Most
• Lovosice
• Teplice v Čechách
• Opava západ
• Přerov, 2.část
• Pardubice
• Jaroměř
• Letohrad
• Přelouč
• Jihlava hl. n.

Vybrané významné opravné akce navržené SŽDC k realizaci v roce 2020, podléhá schválení MD
• Kralupy nad Vltavou (35 mil. Kč)
◦ Mnichovo Hradiště (26 mil. Kč)
◦ Hradec Králové – dílčí oprava (20,5 mil. Kč)
◦ Milevsko (20,5 mil. Kč)
◦ Horažďovice (20 mil. Kč)
◦ Varnsdorf (19 mil. Kč)
◦ Sušice (18,2 mil. Kč)
◦ Louny (18 mil. Kč)
◦ Žatec (18 mil. Kč)
◦ Protivín (17 mil. Kč)
◦ Dačice (11,8 mil. Kč)
◦ Holice (14 mil. Kč)
◦ Nové Strašecí (10 mil. Kč)

Dokončené 2019
◦ Český Krumlov (9,9 mil. Kč) Kaplice (4,0 mil. Kč)
◦ Slaný (4,0 mil. Kč) Uhlířské Janovice (8,4 mil. Kč)
Probíhající s předpokladem dokončení do konce roku 2019
◦ Kolín (58,2 mil. Kč + dílčí investiční část)
◦ Krnov (14,5 mil. Kč)Frýdek-Místek (19,4 mil. Kč)

Tagy modernizace nádraží opravy nádraží rekonstrukce nádraží Správa železniční dopravní cesty SŽDC Top
65 komentářů