Infrastruktura Železnice

Přehledně: miliardy do obnovy nádraží. Která čeká příští rok vylepšení?

Nádraží Blíževedly, vítěz roku 2018. Pramen: Nejnadrazi.cz
Nádraží Blíževedly, vítěz roku 2018. Pramen: Nejnadrazi.cz

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) příští rok výrazně navýší objem peněz, které zamíří do rekonstrukcí a oprav nádraží na české železniční síti. Zatímco letos jdou do nádraží investice v objemu 1,242 miliardy korun a 1,147 miliardy korun na opravné a údržbové práce, příští rok počítá rozpočet SŽDC s investicemi 1,684 miliardy korun a a miliardou korun na opravné a údržbové práce.

Vyplývá to z prezentací generálního ředitele SŽDC Jiřího Svobody poslancům Hospodářského výboru a náměstků SŽDC na konferenci Nádraží 2019. „K nádražím jsme začali přistupovat zodpovědněji než předchozí vlastník,“ říká Svoboda v narážce na předchozí péči Českých drah. Podle něj jsou nádraží obrovským vzkazem z historie.

SŽDC ale naráží na problém, že většina objektů není příliš komerčně využitelná, padly i původní velké plány na sestěhování státních úředníků do prázdných prostor, například v Teplicích. „Často je v budovách přes 60 % prostor nevyužito, je potřeba se zamýšlet, co s nimi dál,“ řekla Marcela Pernicová, náměstkyně pro provozuschopnost. Podle ní volné prostory nabízejí, ale zájem i ze strany samospráv není příliš velký.

Podle náměstka pro modernizaci Mojmíra Nejezchleba vznikl na SŽDC vzorec, podle kterého rozdělují opravy nádraží do šesti základních kritérií podle nutnosti oprav a důležitosti stanice. Každou akci nad 20 milionů pak schvaluje ještě centrální komise. Část nádraží navíc prochází úpravami při modernizaci celé tratě, nový vzhled dostanou například některé stanice na trati z Olomouce do Uničova.

Na SŽDC jdou peníze do nádraží ze dvou peněz: z investičních, pak se mluví většinou o rekonstrukci, jde o rozsáhlejší akce v řádu desítek až stovek milionů. O opravách, která spadají pro úsek provozuschopnosti dráhy, se pak mluví u menších akcí, kdy se například jen mění fasáda.

Investiční akce: připravované soutěže na zhotovitele pro rok 2020
• celkem 23 budov
Významné stavby
• Písek
• Tachov
• Tábor
• Plzeň hl. n.
• Pardubice – administrativní budova
• Světlá nad Sázavou
• Karviná
• Kopřivnice
• Liberec – budova v kolejišti

Rekonstrukce budov v přípravě

celkem více než 60 budov
• Praha hl. n. – interiéry
• Praha hl. n. – zastropení odbavovací haly
• Praha – Smíchov
• Radotín
• Kladno
• Mladá Boleslav
• Nymburk
• Čáslav
• Aš
• Bílina
• Cheb
• Most
• Lovosice
• Teplice v Čechách
• Opava západ
• Přerov, 2.část
• Pardubice
• Jaroměř
• Letohrad
• Přelouč
• Jihlava hl. n.

Vybrané významné opravné akce navržené SŽDC k realizaci v roce 2020, podléhá schválení MD
• Kralupy nad Vltavou (35 mil. Kč)
◦ Mnichovo Hradiště (26 mil. Kč)
◦ Hradec Králové – dílčí oprava (20,5 mil. Kč)
◦ Milevsko (20,5 mil. Kč)
◦ Horažďovice (20 mil. Kč)
◦ Varnsdorf (19 mil. Kč)
◦ Sušice (18,2 mil. Kč)
◦ Louny (18 mil. Kč)
◦ Žatec (18 mil. Kč)
◦ Protivín (17 mil. Kč)
◦ Dačice (11,8 mil. Kč)
◦ Holice (14 mil. Kč)
◦ Nové Strašecí (10 mil. Kč)

Dokončené 2019
◦ Český Krumlov (9,9 mil. Kč) Kaplice (4,0 mil. Kč)
◦ Slaný (4,0 mil. Kč) Uhlířské Janovice (8,4 mil. Kč)
Probíhající s předpokladem dokončení do konce roku 2019
◦ Kolín (58,2 mil. Kč + dílčí investiční část)
◦ Krnov (14,5 mil. Kč)Frýdek-Místek (19,4 mil. Kč)

65
Diskuze

avatar
14 Komentáře
51 Reakce na komentáře
35 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
36 Autoři komentářů
Ryk MatStrojvůdce PříhodaOsoba odborně nezpůsobiláSinep AnigavJerry Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tvarda
Host
Tvarda

Na Vsetíně se evidentně taky nikdy nedočkáme…

Lektor
Host
Lektor

Ve Vsetíně se bude stavět nová budova v rámci rekonstrukce stanice.

Jerry
Host
Jerry

O Vsetíně se mluvilo .. otázka kdy to začne .tam to potřebuje.bystrice pod Hostýnem by se měla taky dělat?

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Takže ostuda v Mladé Boleslavi, která měla jít k zemi už v 2013, bude strašit dál.

Pavel
Host
Pavel

Termín „na věčné časy“ jsem pochopil právě v souvislosti s hlavním nádražím v Mladé Boleslavi. Na stejných zábradlích zde sedával můj děda 1906, moje babička 1911, můj otčím 1929, moje matka 1939. Já na něm od roku 1976 do roku 1981 pracoval… jediné úpravy? zbourané stavědlové věže, ale až po rekonstrukci a po výměně nových plastových oken. pak také zásahy do kolejiště (zaslepení několika manipulačních a dvou dopravních kolejí….) postupná destrukce omítky, střechy, okapů, oken.. jo a břízky, které ještě před pár lety zdobily střechu jako živé májky… Jestli ji přece jen někdy (budovu) opraví, tak jedině proto, aby se… Číst vice »

Osoba odborně nezpůsobilá
Host
Osoba odborně nezpůsobilá

Dokud budou stratégové na MD pracovat s protektorátní mapou, na které je Liberec v říši, tak se moderní železniční infrastruktury na sever a s ní i moderně řešeného uzlu MB nedočkáme.

Adam Stahl
Host
Adam Stahl

V článku máte chybu. Není to Radotín, ale je to Praha – Radotín, Radotín je součástí Prahy snad už od 70. let ne?

Kubrt
Host
Kubrt

Podstatu informace jste zjevně pochopil, takže absence Prahy v názvu nevadí 😉

Karel
Host
Karel

Pokud už chcete být puntíčkář, není oficiální název Praha-Radotín, se spojovníkem a bez mezer? Každopádně ta stanice je v Radotíně bez ohledu na to, jestli Radotín je součástí Prahy, a pravidlo, aby v názvu stanice nebo zastávky byl obsažen název obce, rozhodně neplatí obecně ani automaticky.

Pavel
Host
Pavel

do roku 1974 byl samostatným městem s vlastním Městským národním výborem, pak byl připojen k Praze 🙁

BoH
Host
BoH

Pěkné, tak ještě aby kolem těch budov se nejezdilo po „tankodromu“.

Karel
Host
Karel

Nejsou náhodou pozemky kolem budov stále ještě ve vlastnictví Černé Díry?

Kazisvět
Host
Kazisvět

Aby člověk nakoupil akcie zábradláren, vypadá to, že zboří burzu…

Karel
Host
Karel

Čím se to zábradlí vlastně barví?
http://extrastory.cz/modra-barva-se-v-prirode-objevuje-velmi-vzacne-vetsinou-jde-o-opticky-klam.html
„To, co vidíme jako modré, se nám ve skutečnosti jen zdá.“

Sinep Anigav
Host
Sinep Anigav

Článek v odkazu je pěkně rýpavý v kontextu se železnicí, říká se tam, že „Modrá je nejen dobrá, ale je to ta nejoblíbenější barva na naší modré planetě… …To, co vidíme jako modré, se nám ve skutečnosti jen zdá.“ –> Uvažte přitom: 1) rychlík s Béčky či šukafon ´Regio-Mouse´ v korporátním nátěru a 2) že ´modrý´se v řeči našich bratrů Poláků řekne výstižně ´niebieski´ a hned se vám zdá (zlý?) sen

Radek
Host
Radek

A co udělat z těch nevyužitých ploch obchody, restaurace a fast foody? To bych já klidně a rád uvítal.

Arnošt
Host
Arnošt

Super nápad, akorát, kdo vám tam bude chodit. Dnes na většině tras jezdí vlaky v částem intervalu, návaznosti jsou také vcelku propracované, takže se na nádraží nikdo dlouho nezdržuje. To je především důvod úpadku nádražních restaurací. A místní vás také nezachrání, nádraží jsou většinou mimo centra měst.

Vlada
Host
Vlada

V Táboře by to našlo užití. Nádraží je v centru a i přes velke množství ruznorodych obchodů a restaurací v blízkém okolí nádraží by se tam uživili vychytane a profesionální fastfoody. Na nadrazi je živo od rána a je tam i spousta školáků,mladych,kteri podobné fastfoody spíš očekávají. I hodně turistů tam je.

Radek Janata
Host
Radek Janata

A je tam opravdu živo celý den?

Pohled cestujícího je totiž nutně zkreslený. On se tam totiž vyskutuje v době taktového uzlu. Stejně jako ostatní cestující. A tak mu připadá, že je tam plno. Ačkoliv o 15 minut později, po odjezdu vlaků, tam nemusí být ani noha.

Ze stejného důvodu jsou lidi schopni se hádat, že přece všechny vlaky jsou plné. Holt většina lidí jezdí ve špičce, jak vyplývá z definice špičky.

Strojvůdce Příhoda
Host
Strojvůdce Příhoda

Jestli se něco na větších nádražích (od velikosti Tábora a výše) uživí, tak je to podnik typu Billa, Albert a pod.. Prostě skoro každý člověk po práci cestou domů má zájem si dojít nakoupit, aby měl doma nejen čerstvé pečivo, ale i ostatní věci. Zejména v menších sídlech, jsou různé antizákaznické COOPy apod., které běžně mají do čtyř odpoledne a to je doba, kdy lidé teprve z práce odchází a ne doba, kdy se domů lidé vrací. Tak právě na nádražích ve větších městech by měly obchody šanci. Ale mám obavy, že SŽDC je tam nějak moc nechce… Místo toho… Číst vice »

Arnošt
Host
Arnošt

Akorát že drtivá většina vlaků přijede do Tábora krátce před celou, cestující přestoupí do vlaků navzájem a vše krátce po celé odjede a hodinu se tam pak nehne kolo. Taková doprava bohužel nádražním restauracím nepřeje.

Karel
Host
Karel

Pokud vlaky jezdí hodně často, třeba po půlhodině nebo ještě častěji, tak pak už si lidé kvůli obědu nebo nákupu klidně nechají něco ujet. Ovšem jistě ne kvůli nějakým předraženým pidikoláčkům.

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Tak udělejte, pronajmětesi od SZDC prostory, vytvořte koncept nebo kupte franšízu, najměte, zaměstnance, kupte vybavení a můžete doufat, že vám to davy cestujících zaplatí.

Placebo
Host
Placebo

Pane Sůro, prosím nemohl by jste zjistit, zda ten Liberec bude i s nástupištěma , nebo ta mnohem horší varianta bez nich ? Děkuji.

Lektor
Host
Lektor

Předně si myslím že výpravní budovy by měli být majetkem obce, města a ty se podle sebe o budovu starali protože by to bylo jejich vizitkou. SŽDC dnes budovy k ničemu prakticky nepotřebuje nějaký technologický objekt si vždycky postaví. Stejně umístit drahé zabezpečovací zařízení do vyprávěly a nad to být s koupelnou je nesmysl.

Dominik
Host
Dominik

Jenže města o to kolikrát nemaj zájem, zvlášť, když by tam zůstalo věčné břemeno

Lektor
Host
Lektor

Tak v tom případě by měla následovat demolice, k čemu je budova kterou nikdo nepotřebuje. SŽDC by se mělo starat o koleje a nástupiště. Všechno ostatní by mělo být věci objednatele tedy krajů a obcí co si pro své občany vybuduje. O autobusové zastávky se taky nestará ŘSD respektive krajská SÚS.

Karel
Host
Karel

Autobusová nádraží a stanoviště často zřízovali a provozovali právě dopravci (teď je to mnohde vyčleněno pod nějaké „ČSAD Real“ sesterské společnosti, což by se dalo přirovnat k rozdělení ČD a SŽDC). Označníky zastávek donedávna měli zřizovat a provozovat také dopravci, než ministerstvo dopravy udělalo v terminologii a právní úpravě dnešní chaos. A přístřešky a čekárny ve městech s MHD většinou zřizují taky dopravci – pouze na ex-ČSAD venkově se o to tradičně starají obce. A samotné zastávky (tedy plochy vozovek a nástupišť) jsou součástí komunikace, ať už jde o silnici, MK nebo ÚK. Jediný, kdo v tom nehraje téměř žádnou… Číst vice »

Lektor
Host
Lektor

To co popisujete je stav někdy z 90. let. Dopravce se dnes rozhodně nikde nestará o zázemí zadarmo ale má za to zaplaceno (objednatelem). Zpravidla to patří obcím někdy i soukromým osobám které za provoz od dopravců vybírají peníze a ten je samozřejmě zase přefakturuje na objednatele.

Karel
Host
Karel

Je to historicky vzniklý stav, na který navazuje současný stav. Jestli to obec platí jakožto objednatel dopravy (v rámci objednávky MHD), anebo samostatně (tedy ve stejném režimu jako např. správu komunikací, VO, parků atd.), to je otázka. Pokud by to bylo zahrnuto v ceně dopravního výkonu, asi by ji to trochu ovlivnilo. Na venkově si obce přístřešky platí nejspíš samy a ze svého a kraj ani organizátor dopravy na to nic nepřispívá.

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Města přece nikoho nikam nevypravují. Jaký by to mělo smysl? Výpravní budova byla vždy součástí železniční trati. Jestli je dopravci nepotřebují, tak by se měla začít bourat, nebo je SŽDC může prodat. Třeba se kupec najde.

SaulGoodman
Host
SaulGoodman

Zajímalo by mě, jak to vypadá s tím Berounem. Pan Sládek tu psal, že se nějaká firma odvolala. V berounském Radničním listu pro změnu zástupci města tvrdí, že byla vybrána vítězná firma, ale byla vyzvána k doplnění nejasností.
Každopádně máme 4 měsíce po ukončení podávání nabídek a zatím stále nic…

A jinak k tomu Smíchovu – co se na tom připravuje? Myslel jsem, že rekonstrukce měla začít již letos původně, ale protože tam Praha chce stavět ten dopravní terminál, tak se to odsunulo na neurčito.

Vlada
Host
Vlada

Smíchov už se mělo kopnout,taky nechápu,proc proklamuji termín a pak nic

Lektor
Host
Lektor

Smíchov byl odložen na dobu až bude Praha vědět jak plánuje celkovou rekonstrukci území.

Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

A jak že vypadají nádraží v JMK, prosím? 😀

JanH
Host
JanH

V JMK teď nemají čas,nalepují zelené pruhy.

Marian Kechlibar
Host
Marian Kechlibar

Jestliže 60 % prostor je nevyužito, nedávalo by smysl předělat je buď na byty, nebo na krátkodobé ubytování typu AirBnB?

Kajman
Host
Kajman

Šotopenziony na nádraží by byly fajn, jen generují nutnost nějakých pracovních míst a je otázkou, zda by si na sebe vydělaly.

Kubrt
Host
Kubrt

Pro (nové) byty je v nádražních budovách příliš hlučno. Nějaká forma hotelového ubytování je (v některých lokalitách) cesta, jak z výpravních budov sejmout úděl koule na noze SŽDC (pro jejich aktivity stačí obvykle přízemí, s rozvojem dálkvého řízení bude stačit čekárna s příslušenstvím) a dát jim smysl. Muselo by se na to ovšem myslet už při přípravě rekonstrukce, už tehdy uzavřít smlouvu s nájemcem a stavební práce provést s ohledem na budoucí využití.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

V nádražních budovách ovšem začasté bývají byty již existující, tedy není potřeba nová kolaudace a nic by nebránilo jejich využití. Kdyby tedy správa dráhy dokázala fungovat jako normální správa nemovitostí. Viděl jsem třeba rekonstruovanou budovu na nádraží 20 minut za Prahou, kde se běžný nájem pohybuje v intencích 10 litrů + poplatky za byt 1+1, a nebylo z ní pronajato nic. Po rekonstrukci, jejíž součástí byla i moderní skvělá a nádherná plastová okna, totiž nikoho nenapadlo, že u takových oken je potřeba větrat, a veškeré byty tedy měly stěny potaženy půlcentimetrovou vrstvou plísně. O vymlácených nádražích třeba na Posázavském Pacifiku,… Číst vice »

Robert
Host
Robert

S větší zodpovednosti k tomu přistupují jenom proto že jsou státní monopol který si na trhu může dělat co chce a skubat dopravce jak chce bez vlastní odpovědnosti v podobě sankcí za např zpoždění vlaku z viny SZDC.

noerf
Host
noerf

České Budějovice nějak nemohu najít v seznamu. Doufám, že rekonstrukce začne v brzké době.

PetrB
Host
PetrB

Petr Hofhanzl, ředitel Stavební správy západ Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), uvedl, že by se zde mělo začít pracovat na jaře roku 2020. „Na přelomu ledna a února příštího roku bychom rádi vypsali tendr na zhotovitele stavby, přičemž chceme, aby stavební práce byly zahájeny po zimě,“ přiblížil Petr Hofhanzl v úterý na 16. výjezdním zasedání Dopravního výboru Zastupitelstva Jihočeského kraje.
Zdroj: https://www.denik.cz/regiony/na-opravu-nadrazi-maji-570-milionu-korun-20190409.html

Ryk Mat
Host
Ryk Mat

Jediným problémem s komerčním využitím jsou samozřejmě úředníci ze SŽDC. Kdyby je někdo donutil vypisovat architektonické soutěže, tak jim architekti a další odborníci většinu toho problému vyřeší. MĚla by být vybudována nová správní organizace se zaměstnanci bez historie ve státní správě a SŽDC následně rozpušténa.

Manitou
Host
Manitou

Stačilo by, aby měli povinnou praxi v oboru z privátního sektoru minimálně 5 let.

Marek
Host
Marek

Takových lidí jsou na majetkových odděleních 3prdele, ale aby byly vyměněny zářivky ve společných prostorách, uklizeny společné prostory to nejsou schopni zařídit …

Dominik
Host
Dominik

Proč z privátního sektoru? A pak je tu druhá strana mince, po všech bychom chtěli praxi a kde ji má člověk získat, když pak všichni budou požadovat praxi?

libor
Host
libor

no aby ouředníci zažili i to, jak to vypadá mimo jejich ouřad. oni si tam často žijí v takové bublině… platí nejen pro SŽDC

Dominik
Host
Dominik

Ano, že úředníci žijí v bublině kolikrát, tak s tím bych souhlasil, ale předpokládám, že na opravy budov mají nějakého architekta, někdo musí vypracovat projekt, atd… A to si myslím, že je jedno, jestli to je někdo po škole, nebo s dvacetiletou praxí.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Ne. V drtivé většině případů se žádný architekt nekoná, něco namatlá nějakej indiferentní projektant ze SUDOPu a je to, a takový projekt se začne razit jako jediné možné řešení (s tím, že komukoli se to nelíbí, jest kazišukem a brání rozvoji železnice). Nic se nesoutěží, ba dokonce se nedělají ani žádné, byť interní, oponentury, monopolní projekční firma, která má svý jistý, prostě dodá řešení, které, opět v drtivé většině případů, zcela ignoruje jakýkoli kontext. Není vůbec žádná snaha řešit nádraží a jejich okolí nějak komplexně, tedy ve spolupráci s vlastníky okolních pozemků , ale co nejjednodušeji a nejkonfekčněji, byť to… Číst vice »

Dominik
Host
Dominik

Ale dělá to profesionální firma, ne žádný úředník ze SŽDC. To je Váš subjektivní pocit, že to je zmršeno zábradlím a rampami. I když musím uznat, že v některých případech se ta změť zábradlí nelíbí ani mě, ale pak jsou taková místa, kde to podle mě smysl má a jiní tvrdí, že ne.
Soutěže vše akorát zbytečně zdržují.
Některá občanská sdružení akorát zbytečně blokují důležité stavby (např. zdvojkolejnění Hradec – Opatovice).
No a vlastnící okolních pozemků? S části z nich je problém domluvit i obyčejné pokácení stromů.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Povídáta pitomosti. Ano, dělá to „profesionální firma“, přesně ta, která léta bagruje 99 % projekčních prací pro SŽDC, a bohužel to podle toho vypadá. Stačí se podívat na de fakto cokoli, co bylo podle SUDOPích projektů na dráze postaveno či opraveno za posledních 15 let a skutečně není o čem diskutovat. To, že soutěže vše zdržují, je takovej mentálně budelípistickej nesmysl, že to snad ani nekomentovat. Vše zdržují zcela jiné faktory, od humpoláckých a necitlivých projektů, kterým se brání radnice (diví se fakt někdo, že soudná samospráva nechce mít ve vsi další Strančice, Čerčany či Řepporyje?), po tragické fungování struktur… Číst vice »

Dominik
Host
Dominik

Super nápad, budeme tvořit organizaci na organizaci a po čase zase zrušíme a vytvoříme novou, aby to náhodou nebylo moc všední už, že?
A pokud se podíváme na rekonstrukce nádražních budov, tak bych neřekl, že tam jsou nějaké, které by se nepovedly.
Nějaké soutěže zbytečně vše prodraží.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Soutěže samozřejmě nic neprodraží, ale pomohou najít optimální řešení a mnohdy peníze naopak ušetřit. V civilizaci to tak běžně chodí. A věřte mi, opravdu neexituje žádný vesmír ani žádná realita, ve které by absence konkurence vedla k vyšší kvalitě čehokoli.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Mimochodem, ten náhled na věc v logice „budeme investovat půl miliardy, tak hlavně ušetřit dvě mega na projektu“ by měl asi bejt někde kodifikovanej jako součást českého národního dědictví. Kam bysme to přišli, kdybychom si dokázali vytáhnout hlavy z prdelí? Dyk by to tu pak mohlo nedejbože vypadat třeba jako v Rakousku nebo jiný dekadentní západní zemi!

Dominik
Host
Dominik

Omyl, to byl překlep, nemělo tam být prodraží, ale prodlouží.
Já si to nemyslím, nejideálnější by bylo, aby SŽDC měla i své projektanty, nakoupila zpátky techniku a nabrala lidí (které samozřejmě zaplatila řádně) a vše si dělala od A do Z sama, ne jako dnes, že se na každou rekonstrukci nabírá firma, která, bohužel, není vždy kvalitní.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Soutěže by samozřejmě neprodloužily nic, protože by v drtivé většině případů přinesly projekty, které by byly lépe projednatelné. Navíc by vždy přinesly více pohledů a umožnily najít funkčně i architektovnicky optimální řešení. Jen tak na okraj, vy když si kupujete nové auto, vysavač nebo telefon, taky jdete do prvního krámu a tam si koupíte první, co vám nabídnou, nebo si vybíráte?Co se týče vlaastních projekčních kapacit, ty ať SŽDC klidně má, ale na architektonické řešení (což je něco trochu jiného, než projekt) by měla být vždy soutěž. Klidně na celé tratě, nejen na jednotlivá nádraží, bylo by to železnici dost… Číst vice »

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Mě tyhle nápady a pindy bez znalosti věci vždycky pobaví. Mimochodem… odborníci na železnici rostou na stromech, že..?

Ryk Mat
Host
Ryk Mat

Rozpuštění úřadu je samozřejmě krajní řešení. Čas od času se ale stane, že úřad tak nabyde, že není schopen produkovat výstupy a tak je rozpuštěn a nahrazen jiným. Německá vláda například vyhlásila odhodlání rozpustit Eisenbahn-Bundesamt, pokud nedokáže zefektivnit své fungování a už toto prohlášení stačilo na to, aby úřad své fungování zlepšil. K tomu neexistuje naprosto žádná potřeba železniční odbornosti na rekonstrukce nádražních budov. Naopak modrogumní úřednické pseudomyšlení vede ke stavbě nevzhledných kadibudek pro technologická zařízení vedle prázdných nádraží. No ale zde musíme příčinu hledat v jiném úřadě – ministerstvu dopravy, jehož idiotští úředníci oddělili stavby nádraží od ostatních drážních… Číst vice »

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll