lot
Infrastruktura Železnice

Příliš mnoho zábradlí na opravených nádražích? Každé má smysl, oponuje SŽDC

Instalace zábradlí ve stanici Stará Paka. Foto: Zábradlománie
Instalace zábradlí ve stanici Stará Paka. Foto: Zábradlománie

Je to jeden ze symbolů modernizace české železnice posledních let. Modernizovaná nádraží s desítkami metrů modrého zábradlí, které vyrostlo na místech, kde dříve často žádné nebylo a na první pohled se jeví často jako zcela zbytečné.

Modrá zábradlí už mají dokonce svoji stránku Zábradlománie na české železnici. Na facebooku ji založil prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka. Zveřejňuje na ní příklady nádraží, kde jsou podle něj některá zábradlí příliš předimenzována nebo úplně zbytečná, pokud by se tyto stanice modernizovaly jinak. Nesmyslně vyprojektovaná nádraží pak podle něj prodlužují přístup k vlakům i přestupy mezi nimi.

Našim cílem je upozornit na tyto nesmyslné projekty a otevřít diskusi, která by měla vést ke změně přístupu modernizace železnice. Projektovat a stavět by se pak mohlo ke spokojenosti cestujícím, ne jen kvůli plnění železničních norem a předpisů. Zbytečně vynaložené peníze za zábradlí by mohly skutečně sloužit cestujícím a být využity ke zvýšení komfortu na nádražích pro lepší lavičky, nebo k vybudování krytých čekáren pro cestující,“ řekl Vyka.

SŽDC ve svém vyjádření uvedla, že každé zábradlí má své opodstatnění. Nezvažuje ani vyvíjení tlaku na změkčení stávajících norem. „O umístění zábradlí rozhoduje příslušná ČSN. Jestliže tedy dispozice konkrétní stanice naplňují požadavky normy, projektant nemá jinou možnost než zábradlí, či přístupovou rampu naprojektovat. Společným jmenovatelem je vždy bezpečnost cestujících,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Podle něj v případě jakýchkoliv modernizací stanic musíme dnes dodržovat platné normy, nelze již akceptovat stav který byl běžný před sto lety. „Kdyby cestující byli ukáznění a přecházeli pouze tam kde je to dovoleno a je to bezpečné, nemusela by vznikat podobná zábradlí. Například u malých dětí ale takovéto povědomí očekávat nemůžeme vůbec. Kolikrát vidím jak se rodiče o své děti na nástupištích vůbec nestarají a to i ve stanicích kudy projíždějí vlaky 160 km/h.  Další skupinou cestujících jsou senioři, kteří kvitují možnost použití zábradlí, například jako oporu při chůzi,“ dodal Illiaš.

SŽDC reagovala i na některé konkrétní místa, která Zábradlománie zmiňuje. Například v případě Hlučína má jít o doporučení Drážní inspekce a dohodu s Městem Hlučín.

HlučínMůžete se kochat…Ne, opravdu to nejsou prolézačky na dětském hřišti, ale tak vypadá příchod k vlaku v Hlučíně…

Gepostet von Zábradlománie na české železnici am Mittwoch, 25. April 2018

„Hlavním důvodem bylo, že stávající přechod pro pěší  ve velké míře využívají protiprávně cyklisté i motocyklisté přejíždějící z jedné části města do druhé,“ dodal Illiaš.

Velkou diskuzi vzbudilo také zábrany v Hanušovicích.

HanušoviceJe to taková první vlaštovka. Čtyři mínus.Podařilo se k 1. nástupišti u nádražní budovy vybudovat normální…

Gepostet von Zábradlománie na české železnici am Dienstag, 24. April 2018

„Zábradlí u paty opěrné zdi je v Hanušovicích zbudované, protože je mezí ním a opěrnou zdí hluboký odvodňovací žlab. Jedná se o služební volně schůdný prostor, kde se běžně pohybují drážní zaměstnanci,“ dodal Illiaš.

SŽDC se minulý týden zapojila do debaty přímo na facebooku, své příspěvky k zábradlí ale nakonec smazala. Vysvětluje to tím, že se v diskuzi začaly objevovat vulgarismy.

Deník Zdopravy.cz se bude problematice zábradlí dál věnovat.

66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alex

Nic jiného než buzerace cestujících. Kde nic nehrozí, tam dají zábradli. Ale u hlavních nástupišť, kde projíždějí rychlíky rychlostí 160 km/h a tlaková vlna by mohla někoho smetnout, tam žádné zábradlí není. Pak by ani nemusely být hlášení typu „Pozor u 3. nástupiště, po koleji 1 projede rychlík – ustupte od okraje nástupiště“. Vůbec hlavní koleje by u nástupišť být neměly, na Slovensku jsou v tomto o moc dále, protože tam hlavní koleje s rychlostí větší jak 120 km/h nevedou kolem nástupišť. Ale na druhé straně tak idiotsky vyprojektovaná nádraží jako Studénka, Zábřeh na Moravě nebo Opava východ, kde je… Číst vice »

Martin Kosek

Dál jo? A že ty hlavní koleje s Vmax 160 km/h vedou kolem nástupišť zastávek už neva? 😀

SŽDC

Dobrý den,

rád bych upřesnil větu „SŽDC se minulý týden zapojila do debaty přímo na facebooku, své příspěvky k zábradlí ale nakonec smazala.“ SŽDC dala na svůj facebookový profil vysvětlení k celé zábradlímánii a toto vysvětlení bylo smazáno proto, že se tam objevovaly vulgarismy a sprosté nadávky. Samozřejmě vždy tolerujeme slušnou diskusi, ale nadávky určitě ne.

VRT

To je fantastický. V zemi, kde se vždycky všechno ošulilo, vždycky se našla nějaká skulina, kde je radost, když tu vrchnost oje***, tak najednou fanaticky dodržujeme „Brusel“ i když to po nás vůbec nechce. Není to trochu zvláštní. Taky mi přijde dost zvláštní, že jsou země, kde si na normy potrpí, v EU jsou a kupodivu těch zábradlí a zákazových cedulí mají nesrovnatelně méně. A to se najdou tací, kteří tyhle naše zfušované hrůzy obhajují.

Michal

No pokud je někde „díra“, tak před ní má být zábradlí. To nebude „Brusel“, ale ČSN. Vytknul bych tomu tu barvu, jinak to výrazně líp nevymyslíte.

Martin Kosek

Michal: Vsadíme se, že vymyslíte? Zfušovaný je především celý projekt, který se pravidelně zadává jen té jedné správné firmě 😉

lokodepo

Když SŽDC neví, za co utratit miliardy z EU, protože nemá strategii rozvoje železniční sítě (pouze útlumový program železnic, vedle doposud běžícího programu likvidace míst pro nakládku a vykládku železničních vagónů už rozjela i program útlumu železnic, začala lokálkou pod Milešovkou), pak nezbývá, než je utrácet za nesmysly (kromě zmínených zábradlí jsou to např. předražené přejezdy polních cest za cca 15-20 mil. Kč/přejezd, které už měly být dávno zrušeny) anebo za předražené projekty některých staveb. Ještěže peníze EU došly (narozdíl od silničářů, kteří nestíhají čerpat), tak se snad konečně začne s penězi řádně hospodařit. Ovšem, při tak vysoce nasazených cenách… Číst vice »

pan tau

Dnes jsem jel po dálnici a tolik metrů zbytečných svodidel mezi pruhy…kilometry!! A proč tam jsou, když přece všichni dodržují předpisy a chovají se ohleduplně? A nad mosty nebo propustky či prudkými svahy, světe div se, také!! A na přejezdu jsou jakési závory, taky zbytečné, protože každý přece ví, že vlak má přednost…vlastně i to světelné a zvukové zařízení je zbytečné. Kdo to nechopil jedná se o ironii a autor článku by měl věnovat čas a energii na důležitější témata z dopravy.

Alex

Tvůj příspěvek jsem nepochopil. Spíše ten tvůj tón mne připadá úplně hloupě ironický a nevím na co narážíš..
Právě v některých tvých jmenovaných případech je to důležité. Hlavně na přejezdech. Ještě nejsme tak uvědomělý národ, jak si myslíš a dennodenní statistiky nehod na přejezdech mne v tom utvrzují.
Zábradlí má být tam, kde by mělo zabránit nějakému úrazu apod., ne tam, kde to určují nějaké nesmyslné normy které vymýšlí takoví experti, co v životě vlakem nejeli.

ApolloXI.

Tak dráha na něco normy má a na něco bohužel ani omylem a některé části projektů se tak dělají stylem Ctrl+C/Ctrl+V, bez ohledu na své okolí. O rozdílech mezi kovaným zábradlím s přidanou uměleckou hodnotou a namodro natřenými lešenářskými trubkami už nemluvě vůbec, stejně jako o zadělaném problému do budoucna – kdo to bude všechno a za co do zádele natírat 😀

beran

Můžeme mít tisíce názorů na smysl zábradlí té které stanice, mě ale na první pohled zaráží něco úplně jiného, a sice nadpis toho článku. Vážně jste Čech? Ale zase na druhou stranu: v dnešní době se člověk den co den dočte takové gramatické výplody, ……

Alex

Další beran, který nepochopil, že článek je o zbytečných zábradlích a ne o hodině českého jazyka na základní škole…

beran

Ale hochu, pochopil, ale Ty něco nechápeš, dokonce to i píšeš. A Tvoje interpunkce, to je taky pátrání po smyslu věty. Jestli teda víš, co to je. Počítám, že ne.

Pavel Novotný

Zajímalo by mě, kolik by se ušetřilo a z toho by se pak účelně investovalo, kdyby nebylo vše postavené tak, aby to často bylo hyperblbuvzdorné a plnilo občas nesmyslné normy. Neříkám, že to tady musí být jak v Bangladéši, kde se cestuje i na střeše vlaku, ale tak nějak optimalizované pro určitý typ dost nízkého IQ.

Michal

Tak kdyby někdo to zábradlí natřel na šedivo a ne na svítivě modro, tak je polovina problému vyřešena. Jinak cena zábradlí (=kus železa) je ve srovnání s cenou např. zabezpečení přejezdu (5-20 milionů), zabezpečovacích zařízení, nedejbože ETCS, v podstatě úplné h***o.

Muv

Konečně čtu rozumné názory a slušnou diskuzi, narozdíl od FB stránek pana samozvaného zástupce cestujících. Ve finále i ten článek je celkem objektivní. Pan Vyka by už měl sundat ze zdi obrázek císařpána, stejně na něj se*ou mouchy… Ať si raději promluví s nějakým stavařem, jak se to vlastně (ne)musí projektovat/schvalovat/realizovat.

Jiri Tyr

Prave to je ten problem, ze tady „design“ stanice urcuji stavari a ne architekti a odbirnici na ergonomii. Vysledky vidime. Pane Vyk drzim palce!

PS: bezte se podivat do Svycarska a Nizozemi

Muv

Nebojte, lidi by nadávali stejně, i kdyby to navrhl nebožtík Plečnik… To je totiž taková česká nátura.

Michal

No vtipné je, že před 120 lety postavil krásný domek leckdo – i stavitel v nejmenším městečku. Nebyl na to tým projektanta a architekta a výsedek byl v rámci doby funkční i hezký. Za totáče se na architekturu moc nehrálo a bohužel v tomto duchu byly deformovány i stavební fakulty, kde jde jen o techniku. Výsledek vidíte v reálu na fotografiích – projekční týmy stále vedou lidi vystudovaní za totáče. Mám podobně blbou zkušenost – přidaná hodnota člověka, který mi kreslil dokumentaci na stavebí povolení, byla v oblasti nejen estetiky, ale i praktické využitelnosti (např. organizace prostoru v domě) naprosto… Číst vice »

dispečer

Svaz cestujících, nebo jak se to jmenuje, kolik má členů a jak se do něj mohu přihlásit ? Pan Vyka je, podle toho, co jsem v médiích pochytil, jen schotous, který si hraje na prezidenta fiktivniho svazu a žerou mu to i novináři. 😊😊😃😃😃

železničář v důchodu

Pokud vím, tak (hlavní = ?) členové jsou snad tři a tvoří zároveň jakýsi „výbor“ …

Pavel

tak asi jo, ale pokud to slouží dobré věci, v tomto případě medializaci pochybných stavebních řešení v režii SŽDC, tak jedině dobře.

VRT

Ono by spíš chtělo hodnotit práci. Na útočení jsou železniční diskuzní fóra mimo tento web.

PePa

A řešení v Hlučíně vám přijde normální? Jestli tam jezdí cyklisti, tak možná spíš mohli zřídit bezpečný přejezd pro cyklisty…

MartinM

Tak nedávno se tepaly podchody, teď úrovňové přístupy. Nevímchtělo by si to vybrat co vlastně věční kritici chtějí, připadají mi trochu schizofrenní.

Pavel

Věční kritici by chtěli uplatnit zdravý selský rozum. Stavba drahých podchodů v obci na nefrekventované pomalé trati a zábradlových koridorů viz. obrázky mezi inteligentní řešení nespadají.

MartinM

Zdravý selský rozum je co? Kdo o tom rozhoduje co je a co není? Tisíc lidí , tisíc selských rozumů, právě proto vznikají normy, zákony, předpisy… To co je pro jednoho super řešení pro druhýho je naprosto nepřijatelné.

MartinM

On si totiž každý myslí, že jeho názor je ten jediný správný. Ze své praxe mám zkušenosti, z několika schvalování velkých staveb. Jednou se řešilo jak ochránit ulici (asi 5 domů) proti hluku, 4 vlastníci souhlasili s individuálním řešením (výměna oken apod.) A jeden byl zásadně proti (novostavba domu), řešilo se to možná přes rok a dnes tam stojí PHS, protože jsou nakonec neměl problém nikdo, tenkrát sem si taky klepal na čelo proč tady stavět zeď ale tak to prostě je…

To

Osobně si myslím, že velká část těch zábradlí smysl má – např. poloostrovní nástupiště atd. Spíš jde o to, jestli je nutné zábradlí po obou stranách na přístupovém chodníku, který sice vede do mírného stoupání, ale za zábradlím je tráva. Zde si myslím, že by zábradlí stačilo na jedné straně – přeci jen při náledí zámkovka docela klouže. Jinak to jen krásně ukazuje, jak ze sebe děláme blbce a soustavně potřebujeme, aby nás někdo vedl za ručičku – tam kde před 40 lety nenapadlo nikoho udělat zábradlí, tam dnes dáme radši dvě, protože co kdyby tam někdo spadnul… chtělo by… Číst vice »

železničář v důchodu

„Jemerický způsob“ – na principu „mokrá kočka sušená blbcem v mikrovlnné troubě“ …
Tato společnost přestala samostatně myslet někdy před 20 – 25 roky: platí jen to, co napíše „Blesk“ nebo „Aha“ a vysílá „Nova“, a pokud snad ještě někdo myslí samostatně, tak jen na sebe a především na svůj vlastní prospěch …

To

Jj, tý kočce v mikrovlnce jsme se tehdy hrozně smáli… dnes jsme na tom stejně

Michal

Možná jste se pánové smáli předčasně, kočka v mikrovlnce je urban legend… Ha ha ha…

Johnny Gomez

Smysl to ma urcite – pokud by lidi dodrzovali pravidla tak jak jsou nastavena (nrprebihali kokeje apod.) anebo kdyby se chovali slusne a s rozumem tak by to vyoadalo jinak 🙂
VSECHNO JE TO DELANY PRO JEJIVH BEZOECNOST!!!!
Jinymi slovy – neuvic rvou ty co nejmin didrtujou a nejvic porusujou…

Michal

No jasně, Gomezi – zábradlí by se nemusely dávat ani na balkony a schodiště, kdyby lidi byli jen trochu soudný…

Jan

Mě celkem překvapila jedna věc. Počítal jsem, podle jednoho souhrného novinového článku kolik stály modernizace koridorů na Slovensku. A vyšlo mi dokonce u jedné 80 mil Kč na km u jiných 100 mil/km a jedné tuším 120mil Kč/km. A to je podle mě velmi lepší částka. A to je oprava koridoru – 2 kolejná. A na slovensku se dělá – s RUŠENÍM ÚROVŇOVÝCH KŘÍŽENÍ se silnicí a na 160 km/h (výhledově 200) a ETCS L1. Ano v docela dobré krajině. U nás stálo 2015 323 Frýdlant – Frenštát 65 mil/km jednokolejka. (1mld, 14km). Bez koncových uzlových stanic (jedna stála dalších… Číst vice »

Jiří Šrámek

Jan: Dovolil bych si Vás poopravit. „Samé VRT na 350″…. to je samozřejmě blábol. Realita je spíš „Samé kecy o VRT a skutek utek…“.

MartinM

Tak např. OPD2 je už pakticky vyčerpané avymýšlí se jak sehnat peníze na všechny schválené stavby… Ty čísla, která se udávate,j sou bez přesný specifikace co se udělalo jen čísla, která o ničem nevypovídají… K tomu zábradlí, tohle davové šílenství nechápu. Za prvé norma jasně uvádí, při rozdílu výšek vyší než půl metru musí být zábradlí s tím SŽDC nic neudělá, stejně jako zábradlí musí být u ramp či šikmých přístupových chodníků… Jinak tyto zábradlí se dají jednoduše nahradit podchodem, jenže to se bude nadávat ještě víc… Další zábral jsou ty, co oddělují veřejná místa od míst, kde nikdo nemá… Číst vice »

To

normy jsou sice platné, nikoliv však závazné… tzn. stavět se podle nich nemusí – leda že to investor nevyžaduje

Michal

Normy nejsou závazné? A kolaudace je jen takové přátelské popovídání, že?

MartinM

Pro veřejný sektor normy závazné jsou. To že uděláte nenormový rodinný dům je sice možné, ale nikdo vám ho nepojistí a když se někomu něco stane, tak si půjdete sednout, ale máte pravdu pro neveřný sektor normy závazné nejsou, al stejně podle nich každý staví.

železničář v důchodu

Michal:
Normy v naprosté většině případů nepředepisují konkrétní detailní řešení, ale jen požadavky, které výsledné řešení musí splňovat, a je na investorovi a projektantovi, jak se s těmi požadavky vyrovnají.
Kolaudace je v principu jen posouzením toho, zda hotové dílo odpovídá schválenému projektu – takže pokud byl projekt řádně schválen odpovědnou institucí (stavebním úřadem), tak by při kolaudaci už nikdo neměl klást hotovému dílu další komplikující podmínky, samozřejmě kromě požadavků na opravení nekvalitně provedených prací.

K.S.

MartinM: Už zase perlíte, jako vždy když dojde na předpisy. I nenormovaný dům Vám pojistí a sednout si nepůjdete ani jestli se tam někomu stane, ledaže by to byla tak závažná chyba stavby že ohrožovala běžné užívání, ale jestli tam někdo přepadne pře zábradlí, rozbije si nos protože zakopne o práh, tak se Vám nic nestane. Navíc pojišťovák nemá ani šanci zjistit jak moc normovaný, nebo nenormovaný ten váš dům je. A už vidím jak je nesplnění s dovolením ujetých energetických norem pro novostavby důvodem k tomu abyste si šel sednout, nebo aby Vám dům nepojistili. Nehledě na to, normy… Číst vice »

MartinM

Možná jsem se vyjádřil nepřesně, oni vám ho pojistí ale nic vám nezaplatí. Např. když vám chybí hromosvod (jeho jediný význam je, že bez něho vám pojišťovna nic nedá). Možná byste se divil jaký měl známej problémy, když mu chybělo zábradlí u verandy (rozdíl výšek cca 0,5m). Jinak myslel jsem především stavební normy, pokud se někomu něco stane a dá vás k soudu tak si pište, že to prohrajete. Energetické normy samozřejmě nemají vliv na bezpečnost, ale dům, který je nespňuje tak jde řádově s cenou dolů. Možná se to chce vrátit do reality…. TO samý platí i u nádaražích,… Číst vice »

K.S.

MartinM: Do reality by se měli vrátit zejména ti co z lidí dělají, i těmi normami, nesvéprávné pitomce. Normy by měly sloužit k zajištění kompatibility systémů, řekněme preferovaný tvar kol, rozchod, napětí, nebo sled signálů na nějaké sběrnici počítače, ne k přidělávání práce a dělání pitomců z lidí. Bohužel těch prvních je málo, nebo ono je jich málo protože to stačí a těch druhých je až moc. A je velká hloupost že jsou ty druhé až tak moc tolerovány. Bohužel i díky mediální hysterii se totiž dělají předpisy, vyhlášky atd. příliš horkou jehlou. Ano, kdyby existoval výzkum že 50cm je… Číst vice »

MartinM

Tak oni normy nevznikají ani tak z nesvépravnosti, jako spíš z vychytralosti některých, kteří zase nedodrží nic co pro ně není povinný. Protože vemte si třeba stanici s klasickými úrovňovými nástupišti, přijede vlak lidi vystoupí a kolik z nich dojde k oficiálnímu přechodu (vzdáleného i 5m), věřte mi že jich moc není, a smutný je, že je neodradí ani to že už se o tu kolejnici párkrat přerazili, kolikrát sem pomáhal nějaký babce na nástupiště a nechápu proč tam lezou ale lezou. Na podzim se nějakej chlap rozhodl, že na podchod v Ústí nad Orlicí peče, tak jsme měli hodinu… Číst vice »

K.S.

MartinM: Ono to mnohdy s tím co se vymyslí, teď to trochu abstrahujme od stavebních norem na předpisy obecněji, vypadá. Otázka je jestli třeba se pracuje správně s informačními zdroji, tedy když vezmu tu normu o energetické spotřebě. Schválně kolik obyčejných lidí ví že něco jako pasivní či nízkoenergetické stavebnictví existuje? Nevím co přesně je to za stanici o které mluvíte, ale lezení přes koleje jsem viděl naposledy u stanic s nízkými nástupišti, kde to je přece jenom níž, neviděl jsem tedy že by se kdo pokoušel skákat z peronů 550mm, leda že to vezmou přes služební přechod, ale to… Číst vice »

Jan

MartinM. Já si nemyslím, že Eurofondy do infrastruktury by byly a jsou vyčerpané. Protože dávaly 8 miliard na vlaky a uvažovali dokonce o 16. (z nouze)

Petr.R

v česku bych zavedl aji na silničních křižovatkách se semafory i ty závory, češi si ze zákonů a vyhlášek nic nedělají a ve školách učitelé je nic nenaučí(jsou vyjímky)

K.S.

Mám protinávrh, přestaňme lidi vodit za ručičku a nechme společnost ať se naučí jak se chovat, ono to sice krátkodobě povede k růstu počtu nehod, zranění a mrtvých, ale v dlouhodobém výhledu to povede k redukci bez dalšího a dalšího omezování svobod. Navíc to že narvete zábradlí a závory na křižovatky povede jen k tomu že to stejně lidé budou obcházet. Navíc všechny ty kontroly, zábrany a pod, vytváří v lidech falešný pocit bezpečí a nedotknutelnosti. Nehledě na to že si sice smějeme často Američanům že mají v zákoně zákaz platby náboji a podobně, ale naše zákony papežštější než papež… Číst vice »

železničář v důchodu

K.S.: „ono to sice krátkodobě povede k růstu počtu nehod, zranění a mrtvých“
Tomu jeden můj známý říká „přirozený výběr“ – o pár blbců méně, to by společnosti jen prospělo …

K.S.

železničář v důchodu: Asi tak, to co někteří lidé předvádí je až k nepochopení, co mne napadá z poslední doby cyklista co si neověří že není předjížděn a strčí ruku do silnice aby jakými udělátkem změřil rychlost jeho dítěte jedoucího po chodníku na druhé straně, kdybych tam nejel já na kole, ale někdo elektroautem, tak je bez ruky. Skupiny lufťáů jsou také zážitek, nejlíp s nehlídanýma děckama co jsou rády že jedou, jsou taky zážitek na polních cestách. Já to kolo v nejhorším položím, ale traktor asi těžko. Problém je ale také v tom jak máme všechno zabaleno v bublinkové… Číst vice »

železničář v důchodu

K.S.: Jak známo, „nejstrašnější věc na světě je srážka s blbcem“, takže pokud se ti blbci zmíněným „přirozeným výběrem“ eliminují sami, mně jich rozhodně líto nebude: horší ovšem je, že tu jejich blbost místo nich často odnesou jiní, kteří si to nezaslouží – ale tomu, bohužel“, ani sebevíc „zábradlí“ nezabrání stoprocentně … A k tomu, že „Problém je ale také v tom jak máme všechno zabaleno v bublinkové a máme bezpečnostní předpis a všechno a děcka se strašívají kde čím a zakazuje se jim kde co.“, bych ještě dodal, že my jako děti jsme se váleli v prachu a ryli… Číst vice »

K.S.

železničář v důchodu: A nejhorší je když ten blbec dostane funkci, to bych si raději pak asi vybral srážku s vlakem. Ano, je to tak bohužel že to odnese někdo jiný, problém je v tom že se pak horkou jehlou ušije nějaký zákaz zase jenom. No já jsem se sice v kalužích nemyl, ale taky většinu zranění vyřešila voda z vodovoda, peroxid jsem za celý život použil asi dvakrát když jsem měl potřeboval dostat kamínky z tenké celkem hluboké ranky na prstu (řízl jsem se o škaredý beton), lih (alpa) používám jenom když potřebuji aby se to rychle zatáhlo. Epidemie… Číst vice »

Milan

Někdy ta zábradlí skutečně mají smysl – kvůli invalidům vznikají dlouhé nájezdové rampy a při námraze skutečně hrozí na těchto šikmých rámpách uklouznutí, možnost přidržet se hodí. Chápu i ten případ v Hlučíně, tento typ zpomalovače je zřejmě jediná možnost jak donutit cyklisty zpomalit nebo slézt. Nad instalací příčných prahů na silnici se nikdo nepozastavuje?
Osobně mi více vadí kilometry vysokých betonových stěn – např. Praha-Benešov, kde jsou i v lesních úsecích.

Martin Hanzal

Zřejmě vycházejí z postulátu, že i lesní zvěř si zaslouží klid…

železničář v důchodu

„Chápu i ten případ v Hlučíně, tento typ zpomalovače je zřejmě jediná možnost jak donutit cyklisty zpomalit nebo slézt.“
Takové (nebo i ještě jednodušší) „turnikety“ byly především na přechodech pro pěší (kde je nutily podívat se před vstupem do kolejiště na obě strany) běžné i v minulosti (viz například v Čadci na pěšině na vjezdové straně od Svrčinovce) – jenže pro pozdější projektanty a investory to bylo asi příliš levné řešení, tak už to třeba Vyka díky svému relativnímu mládí ani pamatovat nemůže …

David

Tak na fotce je zrovna Stará Paka a sice tu jsou toho zábradlí kilometry, ale řekl bych, že zrovna tady opodstatněně. Přestup mezi vlaky to neprodlužuje, protože tu stejně je centrální přechod, akorát to zamezí pár bláznům, kteří by byli schopni z toho vysokého peronu seskočit a ušetřit si půl minuty. Tím ale rozhodně neomlouvám jiné případy, kde je to extrém. Už je ale jiná doba a do vlaku se nešplhá z uplácané hlíny…

To

Máte pravdu – zábradlí zrovna na ilustrační fotce opravdu smysl mají, tam není prakticky moc o čem pochybovat

Michal

To nevadí, že to je odůvdněné, pan Vyka se má aspoň na čem zviditelňovat.

železničář v důchodu

Ona kdyby ta zábradlí byla (například světle) šedá a ne tak „řvavě“ modrá, tak by svoji užitečnou funkci plnila bez problémů také, ale většina lidí (a asi ani Vyka) by si jejich „optické nápadnosti“ ani nevšimla – ale možná za tu barvu má nějakou prebendu i Najbrt (jako za „korporátní“ barvu železnice), takže z té „řvavosti“ slevit nelze …

Pavel

Tak snad mezi šplháním z uplácané hlíny a kilometry modrého zábradlí existuje zdravý selský rozum. Ta modernizované nástupiště našem pojetí vypadají strašně a ve světě se nic tak zmršeného jen tak nevidí.

Tomáš

Zdravý selský rozum. Co to v tomto případě znamená? Umíte to definovat, změřit, „normovat“? Bez toho je k ničemu, tím spíš na železnici.

mirekk

@železničář v důchodu: ona ta modrá není pro SŽDC „korporátní“ a závazná. To je dílo kreativity projektanta. Tak třeba v Hostivaři jsou zábradlí šedivá a máte pravdu, že splynou a netlučou do očí. V Hostivaři zas vizuální ránu dali červeným konstrukcím.

železničář v důchodu

mirekk: Modrá barva možná není pro SŽDC „korporátní“ a její výhradní používání asi není ani závazné, ale to jsem ani nechtěl tvrdit – principem mé poznámky bylo, že z použití „řvavé“ modré barvy na zábradlích možná má (i přesto, že není závazná) někdo nějakou prebendu, a proto je používána právě ona: nevím (= nevzpomínám si už), zda a jak moc se na vytváření „designu“ české železnice ještě v dobách její „unitarity“ (tedy ještě před odčleněním železniční = dopravní infrastruktury od provozování drážní dopravy) angažovalo studio Najbrt, ale i když modrou barvu používala česká železnice jako pro ni charakteristickou rozhodně už… Číst vice »