cargo

Příliš mnoho zábradlí na opravených nádražích? Každé má smysl, oponuje SŽDC

Instalace zábradlí ve stanici Stará Paka. Foto: ZábradlománieInstalace zábradlí ve stanici Stará Paka. Foto: Zábradlománie

Je to jeden ze symbolů modernizace české železnice posledních let. Modernizovaná nádraží s desítkami metrů modrého zábradlí, které vyrostlo na

Je to jeden ze symbolů modernizace české železnice posledních let. Modernizovaná nádraží s desítkami metrů modrého zábradlí, které vyrostlo na místech, kde dříve často žádné nebylo a na první pohled se jeví často jako zcela zbytečné.

Modrá zábradlí už mají dokonce svoji stránku Zábradlománie na české železnici. Na facebooku ji založil prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka. Zveřejňuje na ní příklady nádraží, kde jsou podle něj některá zábradlí příliš předimenzována nebo úplně zbytečná, pokud by se tyto stanice modernizovaly jinak. Nesmyslně vyprojektovaná nádraží pak podle něj prodlužují přístup k vlakům i přestupy mezi nimi.

Našim cílem je upozornit na tyto nesmyslné projekty a otevřít diskusi, která by měla vést ke změně přístupu modernizace železnice. Projektovat a stavět by se pak mohlo ke spokojenosti cestujícím, ne jen kvůli plnění železničních norem a předpisů. Zbytečně vynaložené peníze za zábradlí by mohly skutečně sloužit cestujícím a být využity ke zvýšení komfortu na nádražích pro lepší lavičky, nebo k vybudování krytých čekáren pro cestující,“ řekl Vyka.

SŽDC ve svém vyjádření uvedla, že každé zábradlí má své opodstatnění. Nezvažuje ani vyvíjení tlaku na změkčení stávajících norem. „O umístění zábradlí rozhoduje příslušná ČSN. Jestliže tedy dispozice konkrétní stanice naplňují požadavky normy, projektant nemá jinou možnost než zábradlí, či přístupovou rampu naprojektovat. Společným jmenovatelem je vždy bezpečnost cestujících,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Podle něj v případě jakýchkoliv modernizací stanic musíme dnes dodržovat platné normy, nelze již akceptovat stav který byl běžný před sto lety. „Kdyby cestující byli ukáznění a přecházeli pouze tam kde je to dovoleno a je to bezpečné, nemusela by vznikat podobná zábradlí. Například u malých dětí ale takovéto povědomí očekávat nemůžeme vůbec. Kolikrát vidím jak se rodiče o své děti na nástupištích vůbec nestarají a to i ve stanicích kudy projíždějí vlaky 160 km/h.  Další skupinou cestujících jsou senioři, kteří kvitují možnost použití zábradlí, například jako oporu při chůzi,“ dodal Illiaš.

SŽDC reagovala i na některé konkrétní místa, která Zábradlománie zmiňuje. Například v případě Hlučína má jít o doporučení Drážní inspekce a dohodu s Městem Hlučín.

https://www.facebook.com/zabradlomanie/posts/1034327783414236

„Hlavním důvodem bylo, že stávající přechod pro pěší  ve velké míře využívají protiprávně cyklisté i motocyklisté přejíždějící z jedné části města do druhé,“ dodal Illiaš.

Velkou diskuzi vzbudilo také zábrany v Hanušovicích.

https://www.facebook.com/zabradlomanie/posts/1033434420170239

„Zábradlí u paty opěrné zdi je v Hanušovicích zbudované, protože je mezí ním a opěrnou zdí hluboký odvodňovací žlab. Jedná se o služební volně schůdný prostor, kde se běžně pohybují drážní zaměstnanci,“ dodal Illiaš.

SŽDC se minulý týden zapojila do debaty přímo na facebooku, své příspěvky k zábradlí ale nakonec smazala. Vysvětluje to tím, že se v diskuzi začaly objevovat vulgarismy.

Deník Zdopravy.cz se bude problematice zábradlí dál věnovat.

Tagy modernizace nádraží SŽDC zábradlí Zábradlománie
66 komentářů