Přehledně: Jen čtyři z deseti letů včas. Žebříček porovnává přesnost dopravců, vítěz má základnu i v Praze

Letiště Frankfurt nad Mohanem. Zdroj: Facebook.com - Frankfurt AirportLetiště Frankfurt nad Mohanem. Zdroj: Facebook.com - Frankfurt Airport

Žebříček hodnotil letiště a dopravce s nejméně 10 000 lety za rok. Mezi nejlepšími ani nejhoršími není český zástupce.

49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
oja

😀 😀 😀
Však jsem to psal už ráno: „Čísla možná zajímavá, ale dohromady k ničemu.“
Zvlášť, když jak už tady bylo opakovaně řečeno, „odlet nejpozději 15 minut od plánu“ vůbec nic nevypovídá o očekávaném zpoždění při přistání a je to zcela irelevantní míra při srovnávání „malých“ a „velkých“ letišť, stejně tak jako „krátkých“ a „dlouhých“ letů.
BestBrokers se tedy opravdu vyznamenali.

tiburon

Cirium publikovalo pro Evropu trochu jiné výsledky:
1. Iberia Express, 2. Iberia, 3. Austrian Airlines, 4. LOT Polish Airlines, 5. Norwegian Air Shuttle
Nejdochvilnější celosvětově je podle nich Avianca (na vlastní kůži ověřeno v únoru u 7 letů)

PetrN

Naprosto mě šokovala statistika Mnichova a zrušených letů. To fakt fakt 10 procent letu je zrušeno? Není to chyba? Pokud to je skutečné číslo, je přece takové letiště úplně k ničemu, když se nemůžu spolehnout na to, že z něj odletim. 10 procent šance na to, že zůstanu na letišti je naprosto šílená a čekal bych ji někde v Bogotě, ale určitě ne v Německu.

libcha

Tuším to může souviset i s tím, že tam mají ve zvyku při trochu větším sněhu/větru/mrazu prostě zavřít a šmahem odřeknout vše. Ale rád bych vyjádření nějakého více insidera.

Air Traveller

Mnichov, stejne jako Frankfurt … poděkujte stávkujícím. Tak casto, jako lufthansa a pozemní personál v MUC a FRA, nestávkujou ani francouzi.

Tech pár dnu v mnichove, kdy zavírají letiste kvuli pocasi, taky te statistice nepridá. ale kdyz zrovna není ledovka a odboráři se rozhodnou jít jednou za tejden do práce, je mnichov v pohodě.

Twix

Schytat zrušený let není totéž co zůstat na letišti. Někdy se velmi snadno dostanete na jiný let, jindy na tom letišti ani nejste, když ten let zruší. Samozřejmě to není totéž jako odřeknuté vlaky, těmi se dá jet častěji a přinejhorším i na stojáka, ale 10 % odřeknutých ICE není občas žádná výjimka.

PetrN

To bylo obrazně řečeno, samozřejmě. Pokud chcete někde být, je zrušení letu nepříjemné tak jako tak, uletění přípoje dál atd. To fakt nikdo nechce. Pokud má nějaké letiště pravděpodobnost 10 procent, že budu muset řešit alternativní trasu cesty a nedostanu se z a do b v požadovaný čas, je to prostě tak jako tak šíleně špatně.

oja

A nešokuje Vás číslo „počet letů“ u Mnichova? Pětinový oproti Manchesteru, podobný jako na Maltě, ve Stuttgartu nebo Bordeaux? Jestli ono to spolu nějak nesouvisí.
Reálně by se dalo čekat podobné číslo, jako ve Frankfurtu, tím spíš, pokud by za tím stál primárně stávkující personál.
Jinak ale vysoký podíl zrušených letů na takovýchto frekventovaných letištích by měl svoji logiku: když je na nějaké lince třeba 5 letů denně, první, co se v případě provozních problémů nabízí, je, zredukovat to třeba na 3. Anebo na krátkých trasách cestující poslat vlakem. Na linkách, kde jsou dva spoje týdně, to dost dobře nejde.

Experiment 89P13

Jestli je to za loňský rok, tak v prosinci byl Mnichov zavřený defacto týden kvůli sněhové bouři a námraze a rušilo se téměř vše, a to je neuvěřitelná porce letů.

Osamělý Vlk

A jsou tam zohledněny i další okolnosti? Třeba u leteckých společností je dobré zohledňovat i bezpečnost. Svého času byla jednou z těch, co obvykle dolétali včas nízkonákladovka Ryanair, ale dolétala stylem na SOS signál, protože piloti měli zakázáno čerpat víc než nezbytné množství paliva.

PetrN

Co je to zase za kecy? Ryanair jako jeden z mála nemá zaznamenanou v podstatě žádnou nehodu či závažný incident..Když vezmeme v potaz jeden u největších počtu letu v Evropě, lze jej považovat za se facto nebezpečnějšího dopravce. Tak si ty kopance nechejte například pro společnosti, co např letí většinu trasy na 1 motor(nebudeme jmenovat, znalí jistě vědí :-))

Jirka

Já myslím, že i neznalí. To je takový extrém, že to ví polovina národa. Druhou tvoří koupáci.

Jan T.

Ryanair šetří a šetřil na všem co může, ale popisované šetření paliva bylo v podstatě pár incidentů před 10 lety, odklony v důsledku špatného počasí.
Viz https://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/exclusive-safety-warning-as-budget-airlines-such-as-ryanair-cut-fuel-levels-for-flights-8749046.html
a
https://aviation.stackexchange.com/questions/38501/is-it-true-that-ryanair-flies-without-fuel-reserves

Kamil Novotný

Tak i našim SW se poslední dobou nedaří. Když jsem koukal na obraty některých strojů, tak šly do záporu, nebo do naprosto nestihnutelných obratů. Takže SW to teď taky moc dobře nelétá.

Sova

Nejzajímavější je imho ta statistika zrušených letů, to má pro ně jako cestujícího mnohem větší váhu a vypovídací hodnotu než zpoždění, u kterého se podle všeho nerozlišovalo mezi 20 minutami a např. 3 hodinami.

oja

Na první pohled ano, na druhý ne, bylo by totiž potřeba vědět, o jaké lety jde, resp. jaké jsou důsledky pro jejich cestující. Podobně jako u délky zpoždění je dost rozdíl, jestli Vám zruší let Frankfurt – Vídeň a posadí Vás na další o hodinu později, nebo spoj, který létá dvakrát týdně a nelze ho rozumně nahradit pozemní dopravou.

Gomon

Smysl tahle statistika má jen pokud cestujete s přestupem. Jsou letiště,( např. ZRH, WAW, kde lze v pohodě kliknout na přestupový čas 50 min a letiště jako Frankfurt a Mnichov, kde je sice nabízený přestupový čas stejný, ale jen letecký masochista by na to přistoupil. Byly časy, kdy i u dálkovek na těchto letištích byl přestupové časy 1 hod 40 až 2 hodiny v naprosté pohodě, teď už jsou to minimálně tři hodiny a nečekejme zlepšení neb na přípojné lety z Prahy má monopol Lufthansa Group.

Air Traveller

Ne, tahle statistika nemá smysl ani s prestupem.

Nesmysly o těch 3 hodinách jako minimu ani nestojí za komentář.

Ivo

Je pravda, že u dálkových letů se často odletí desítky minut po plánovaném čase, ale přiletí se na čas případně ještě dříve, protože tam je buď velká rezerva, anebo na tak dlouhé trase stačí trochu vítr a už je to o hodinku kratší. Tohle platí hodně jak pro Frankfurt, tak pro Londýn.

Dino

Nahodny generator prispevku opet pridal pismenka

Experiment 89P13

Air Dolomiti bych klidně spláchnul do jednoho hodnocení s Lufthansou, protože to síťově jedno jest.

Když jsem koukal, co se tak hodnotí, tak ta statistika nemá moc vypovídající hodnocení, protože ve velkém množství případů porovnává neporovnatelné.

oja

To byste ale neměl moc co srovnávat, kdybyste celou Lufthansa Group vzal jako celek. Naopak je zajímavé (jakkoliv souhlasím s porovnáváním neporovnatelného), že jak nejlepší, tak nejhorší společnost v žebříčku jsou její dcery. Čím to asi bude? Firemní kulturou spíš ne. Spíš tím, jaká letiště obsluhují?

Air Traveller

U Luftwaffe taky budou asi roli hrat stavky ….pár dní si prostávkovali i loni.

oja

To sice jo, ale mají speciálně Eurowings výrazně jinou strukturu palubního personálu, co se týče státu, v němž jsou zaměstnáni, než Lufthansa? Možná se pletu, ale minimálně u pilotů bych čekal, že i u Eurowings je velká část zaměstnaná v Německu a tudíž se stávky dotýkají i jich?

Air Traveller

Eurowings je jinej gang – tech se stávky lufthansy nejak nedotýkají. Ti se jen „svezou“ kdyz stávkuje pozemní security a tahle partička.

PSE

Nejlépe létat z Vídně nebo Polska
Nižší ceny a přímé lety

Air Traveller

a nebo taky ne.

Experiment 89P13

Ale zbytek LH Group si jakž takž stojí bokem a fungují provozně po svém (Swiss, Eurowings, Austrian, apod.). Ale napojení AirDolomiti na matičku Lufthansu a její síť z MUC/FRA je naprosto očividné. Jsou to fakticky lety Lufthansy, jen se jmenují jinak a Lufthansa je má na codesharu. Samozřejmě na celkový výsledek mají velký vliv letiště, která obsluhují.

oja

Hádám, že propojení z hlediska managementu bude u Dolomiti podobné jako u ostatních. I Swiss a Austrian má s LH často codeshare. Hlavní rozdíl tak bude v tom, že zatímco Swiss, Austrian nebo Brussels mají rozsáhlou vlastní síť linek, včetně dálkových (minimálně Austrian), Dolomiti jsou regionální dopravce, jehož drtivou část výkonů tvoří přípoje z menších letišť do hubů LH (a business lety na těchto relacích). No a pokud téměř každý z jejich letů míří z/do Frankfurtu, Mnichova nebo Milána, přičemž 16 minut „zpožděný“ odlet už je počítán jako zpožděný, ačkoliv to na těchto letištích reálně znamená včas a ještě s… Číst vice »

Experiment 89P13

Asi jsem se špatně vyjádřil. Propojení jsem nemyslel z hlediska managementu, ale provozu. Dolomiti prostě funguje jako čistá součást Lufthansy, akorát mají jinak pojmenovanou WiFi a stewardky mají tyrkysové šátečky místo tmavě modrých – nebo tak to teda alespoň působí na mě jako na cestujícího.

Air Traveller

No, ono je to spíš u jen filosofické pojodenání – pokud bychom mluvili o plné integraci, tak budeme mluvit o LH CityLine a té nové, co ted vznikla (fakt si nemuzu vzpomenout, jak tomuhle říkaj) – byť se jedná o lety „jiné společnosti“ (vlastní AOC, vlastní kolektivní smlouva apod.), tak servis je lufthansa, a ty lety, navzdory jinému metalu, jsou „pure lufthansa“ – lety se započítvají jako *A lety. Dolomiti je (a to prave z pohledu cestujícího) oddělená více, protože lety jsou opravdu „metal“ Air Dolomiti, a lufthansí čísla jsou jen „obyčejný“ codeshare, což pro cestujícího má mimojiné dopad ten,… Číst vice »

oja

Jojo, čirá filosofie. Protože pak taky máme lety, které sice objednává a prodává někdo, ale provádí někdo jiný na wet lease. Třeba u Swissu aktuálně často vídám „durchgeführt von AirBaltic‘. A komu se to pak počítá do statistik?
Jak už bylo řečeno: Klíčové je, jak často dotyčný dopravce létá z velkých letišť, kde je odlet 20 minut po „plánu“ včas, ale statistiky ho už počítají jako zpoždění.

Air Traveller

Jen pro upřesnění 🙂

mezi LH/LX/OS codeshare není. Tím se neobtěžují, jsou zintegrované na úrovni tarifů, čísla letů mají pak podle operujicího dopravce.

oja

Dobrá, máte pravdu, dnes už jsou opravdu zintegrovaní tak, že se codesharem nemusí zabývat. Ať už let budete hledat na lufthansa.com nebo austrian.com, dostanete tentýž výsledek se stejnou cenou.
Příští měsíc s nimi letím, cesta „tam“ LH lety přes Frankfurt, „zpět“ OS přes Vídeň, vše na jedné letence, jako kdyby to byl jeden dopravce.

Air Traveller

Kecám … codeshare tam opravdu maj, nicmene jako cestujici jsem se s tím, že bych měl jejich lety ve formě codeshare, nesetkal, a letenky byly vždy na čísle letu operujícího dopravce.

PetrV

Bože to jsou bludy, ale tváříte se pořád odborně 🙈

Dino

To on umi, vi prd, ale kvantita prispevku nahrazuje kvalitu…

oja

Metodika? Co znamená „zpožděný let“? 10 minut, půl hodiny, dvě hodiny?
Těm číslům nejde věřit, když mj. tvrdí, že Manchester má pětinásobný provoz oproti Mnichovu.
A srovnávat Frankfurt s Trondheimem je nesmysl stejně jako Lufthansu s Wideroe.
Navíc metodika pro tvorbu vaty v letových řádech není zcela určitě jednotná.
Dohromady vzato: Čísla možná zajímavá, ale dohromady k ničemu.

oja

Díky, to jen potvrzuje, že metodika hodnocení je nesmyslná. Když je ve Frankfurtu let 17 minut po uvedeném času odletu ‚airborne‘, tak pořád ještě doletí načas (za normálního počasí a bez kroužení před přistáním).

Air Traveller

to je dalsi vec… jestli brali cas kdy se dalo letadlo do pohybu na gejtu (to by davalo smysl aspon trosku), a nebo opravdu cas vzletu (coz je uplny nesmysl).

statistika, co by alespon o necem vypovidala, by bylo mít statistiku zpozdeni letiste XXXX ale pocitanou tak, ze by se pocitalo zpozdení v destinaci u letý, co by z XXXX odlétaly. nikoli samotný odlet z XXXX.

oja

Pokud vím, alespoň ve veřejně dostupných datech (weby letišť, flight radar…) se jako čas odletu skutečně uvádí ‚airborne‘. Čili tahle statistika skutečně o ničem nevypovídá. Ve Frankfurtu se s tou dlouhou cestou od gate na runway a čekání před ní v letovém řádu počítá.

Air Traveller

no, i tahle statistika uvádí, že berou čísla od OAG, a ta má určitě k dispozici offblock time.

Dino

Jako spravny vseved mas vedet, ze cas odletu je off block nebo i zavreni dveri u nekterych aerolinek – treba British airways.

Vzlet neni cas odletu snad nikde, kdyz neberu mozna aeroklubove letiste ty experte.

Air Traveller

zkus si aspon precist, na co odpovidas. a nejen to precist, ale i to, co se tam pise, pochopit.

ČD4ever

Podobně je v tabulce vzájemně nesmyslný počet pohybů v Brussels a v Brussels-Charleroi. Charleroi má 2x více. Mělo by to být naopak.

Air Traveller

Je nekde informace, co pocitali za “zpozdeni”? 5 minut, 10 minut? ani v puvodnim clanku tahle informace neni ( snad jsem ji neprehledl)

Nicmene jako “pro cestujicijo zassdnejsi” meritko jsou dulezitejsi spis statistiky priletu, nez odletu. Letove doby v letacich jsou z problemovych letist casto vyvatovane tak, ze i 20 minutove zpozdeni na odletu znamena prilet do destinace nacas …

oja

Naprostý souhlas. Každý, kdo trochu létá, ví, že je úspěch, když v čase uvedeném jako odlet je uzavřená nástupní brána a od té chvíle ke skutečnému odletu to ještě chvíli trvá. A když není, tak to ještě zdaleka neznamená, že let bude na příletu opožděn.
Navíc čím delší let, tím více vaty obvykle v letovém řádu má, 20-minutové zpoždění odletu z Frankfurtu do Curychu je něco jiného než na dálkovém letu, takže zpoždění odletů společností anebo z letišť s velkým podílem dálkových linek nelze srovnávat s regionálními.