PŘEHLEDNĚ: Kolik doplácí stát na dálkové vlaky ČD. Nejvíce prodělává Praha-Rakovník
InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy
Rychlíky mezi Prahou a Rakovníkem byly i loni nejztrátovějšími dálkovými vlaky v síti Českých drah. Každý kilometr, který tyto rychlíky
Bylo by fajn (jen tak pro srovnání) napsat, která silnice prodělává státu nejvíce. Jen tak pro zajímavost. Že to nejde? Já myslím, že ano, když se na výpočtech „rentability“ úseků železniční sítě v Dlážděné a na krajích dobře živí tolik šikovných „odborníků“, tak by je Krejčí a jiní z krajů, mohli půjčit i do jiného dopravního sektoru:-)
Když ve sloupci Ztráta je záporné číslo, navozuje to dojem, že jde o zisk. Nebyl by v tomto případě jasnější nadpis Hospodářský výsledek nebo Bilance?
Už jsme to diskutovali dříve na naší Facebook stránce – tabulka je převzatá bez modifikací od Ministerstva dopravy, které ji získalo od Českých drah. Pokud by linka byla v zisku, není vůbec důvod, aby byla na tomto seznamu.
Jenže dokud stát neprosadí vzájemné uznávání jízdenek, je nemyslitelné, že by ČD přestaly na páteřních linkách jezdit – to by si snad stát ani nelajznul, neb by se to rovnalo totálnímu rozbití systému…
Pane Sůro, máte v té tabulce evidentní chyby, třeba u linky R17. R17 je původní označení pro linku Pardubice – Jihlava, která ovšem v roce 2016 nejezdila. Velmi nízký výkon u R17, který v tabulce máte, fakticky neodpovídá žádné z linek, která v roce 2016 jezdila, už vůbec né lince R26 Praha – Příbram – Písek. Mimochodem i původní R17 měla vyšší výkon, než který máte v tabulce. V článku tak máte chybnou interpretaci tabulky, kdy výsledky podivné linky R17 přisuzujete lince R26, která má dle tabulky roční ztrátu 143,9 milionu, což neodpovídá vašemu tvrzení, že je ztráta linky Praha… Číst vice »
Tabulka je z MD, poskytují ji České dráhy ministerstvu, pošlu Vám ji mailem. Se ztrátou u R26 máte pravdu, to jsem opravil.
Pokud je 208 Kč / km pouze ztráta, a těmi vlaky ještě někdo jezdí, tak bych nechtěl vidět čistě nákladovou cenu. 250? 300?
Jestli je 10 -15 kč / km dopravní cesta, kdyby 30 kč / km palivo, 20 – 30 kč / km personál , tak furt neskutečný ranec peněz padne za co? Za udržování toho vozového „parku“ 150 korun / km ??? I Desiro by stálo polovic… (nájem býval kolem 1000 eur denně)
Tak nejvíc prodělává linka Praha – Rakovník a Praha – ČB, ale přes Písek nebo Tábor? Protože podle mě neodpovídá tedy informace v textu, že prodělává ČB přes Písek, když je v tabulce víc v mínusu linka přes Tábor.
Díky.
nejvíce v přepočtu na km přes písek.
Jo, tak pokud by se to bralo takto, tak je to fakt. Je to škoda, moje oblíbená trať, ale JŘ je tam fakt špatný…
„Nejvíce prodělává Praha Rakovník“ Tak když pomineme zoufalý stav infrastruktury této linky, tak to evidentně je prostě tím, že ČD se účastní PID a lidé mají levné jízdné. Takže to není o zlých špatných ČD, ale o levném jízdném. Takže si zrušme dotace, dle tabulky všude možně, ale adekvátně se zvýší jízdné na mnohde naprosto nekonkurenceschopnou úroveň s autem. To je třeba si uvědomit a nelhat. Třeba ejhle Ostrava Krnov Olomouc, má ejhle 143Kč/km. A to je to postižené Sudety (malá hustota lidí), a ze strany Olomouc – Brnuntál nic moc trasování a stav infrastruktury. Jezdí se tam pohodlnými pouze… Číst vice »
„Zhruba desetina z této částky jde na vlaky linky Ex2. To jsou dálkové spoje z Prahy na Slovensko přes Horní Lideč nebo do Zlína a Luhačovic. Jejich ztrátovost loni stoupla. “ To je nějaké zadání to neustále pseudo rozmazávat? Mě se líbí, jak ČD mají povinnost vše zveřejňovat, což sice částečně chápu, soukromí nemusí. Mě by naopak strašně zajímaly zhodnocení počtu pasažérů v rychlících Plzeň Most. Zda tato pseudosoutěž někam vedla. A i na jiných linkách které jsou obsluhovány mimo síť soukromými dopravci na samostatné jízdenky. Typu Karlovy Vary -Františkovy Vary. Tam už výsledky musí být známy dlouhodobě. Zda došlo… Číst vice »
Zadání to není. Jsou to peníze z veřejných prostředků, proto zveřejňovat musí. GWTR začala jezdit loni v prosinci, takže tato čísla budou za celý rok příští rok. Koncept Ex2 se měnil až s letošním GVD, tohle je o minulém.
Možná tato linka nemusí být v komerčním režimu , ale taky na ní nemusí v budoucnu jezdit nutně ČD.