LOT 3a leaderboard

PŘEHLEDNĚ: Kolik doplácí stát na dálkové vlaky ČD. Nejvíce prodělává Praha-Rakovník

InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhyInterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy

Rychlíky mezi Prahou a Rakovníkem byly i loni nejztrátovějšími dálkovými vlaky v síti Českých drah. Každý kilometr, který tyto rychlíky

Rychlíky mezi Prahou a Rakovníkem byly i loni nejztrátovějšími dálkovými vlaky v síti Českých drah. Každý kilometr, který tyto rychlíky ujely, znamenal pro České dráhy ztrátu 208,2 Kč. Dopravci ji doplatilo ministerstvo dopravy.

Vyplývá to z výkazu skutečné ztráty za rok 2016, které České dráhy musí předkládat každoročně ministerstvu dopravvy. Redakce Zdopravy.cz ho získala na základě žádosti podle zákona o svobodném přístupu k informacím.

V seznamu nejsou rychlíky Plzeň – Most a Pardubice – Liberec. Jejich provoz loni zajišťovaly České dráhy podle jiné smlouvy, než hlavní velké desetileté. Na jejím základě si stát objednává dálkové vlaky v objemu přes čtyři miliardy korun.

Zhruba desetina z této částky jde na vlaky linky Ex2. To jsou dálkové spoje z Prahy na Slovensko přes Horní Lideč nebo do Zlína a Luhačovic. Jejich ztrátovost loni stoupla. Vlaky přitom jedou z velké části po úseku, který nyní vůbec v závazku veřejné služby – v případě slovenských expresů do Hranic na Moravě, v případě zlínské větve do Přerova.

České dráhy sice tvrdí, že na trase Praha – Ostrava jsou v zisku, na velké části trati v souběhu s touto trasou ale prodělávají. Loni stoupla ztráta na 402 milionů korun a 191 korun za kilometr. Soukromí dopravci dlouhodobě tlačí na to, aby stát na této trase přestal vlaky objednávat.

Znovu stoupla ztrátovost nočních spojů, které ale ministerstvo dopravy od příštího jízdního řádu přestane mezi Prahou a Košicemi úplně objednávat.

Naopak velký pokles ztrátovosti zaznamenala loni dálková trasa z Děčína do Břeclavi, pod kterou jsou zahrnuty jak vlaky z Berlína, tak z Vídně, Budapešti a Bratislavy do Prahy. Pro České dráhy jde o nejméně ztrátovou linku, na každém kilometru loni prodělaly jen 48,3 Kč.

Oproti roku 2015 jde o zlepšení o téměř třetinu, v absolutním vyjádření o sto milionů. Důvodem je především rostoucí zájem o dopravu vlakem mezi Prahou a Brnem. Výrazně také klesla ztrátovost pomalejších rychlíků Praha – Brno přes Pardubice.

Report skutečné ztráty po jednotlivých linkách za rok 2016 (zdroj: Ministerstvo dopravy)

Linka č. z – do Ztráta (mil. Kč) Ztráta (Kč/vlkm) Dopravní výkon (tis. vlkm)
1 Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava – PL/SK -83,4 -174,0 479,5
2 Praha – Pardubice – Olomouc – Luhačovice/Zlín/SK -402,5 -191,1 2106,2
3 DE – Ústí n.L. – Praha – Pardubice – Brno – SK/AT -237,9 -48,5 4901,7
4 AT/SK – Břeclav – Otrokovice – Ostrava – PL -93,6 -124,9 748,9
5 Praha – Ústí n.L. – Cheb -186,0 -110,9 1676,8
6 Praha – Plzeň – Klatovy/Cheb/DE -350,4 -143,9 2435,5
7 Praha – Č. Budějovice – A/Šumava -269,5 -139,2 1936,8
8 Brno  – Ostrava – Bohumín -248,8 -142,4 1746,4
9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno/Jihlava -289,0 -146,3 1975,5
10 Praha – Hradec Králové – Trutnov/Ústí n. Orlicí – Letohrad – PL -275,2 -174,1 1580,6
11 Brno – Jihlava – Č. Budějovice – Plzeň -291,8 -153,4 1901,7
12 Brno – Olomouc – Jeseník/Šumperk -118,0 -141,4 834,9
15 Ústí n.L. – Liberec -75,6 -123,8 610,3
17 Praha – Č. Budějovice -22,7 -208,2 109,1
18 Praha – Pardubice – Olomouc – Vsetín/Luhačovice/Veselí n.M. -225,9 -113,4 1992,4
19 Praha – Pardubice – Brno -139,6 -95,1 1468,3
20 Praha – Ústí n.L. – Děčín -105,3 -104,9 1004,0
21 Praha – Turnov – Tanvald -74,9 -141,4 530,0
22 Kolín – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk -69,7 -125,1 557,0
23 Kolín – Ústí n.L. -85,3 -113,0 754,6
24 Praha – Rakovník -65,7 -208,2 315,7
26 Praha – Příbram – Písek – Č. Budějovice -88,8 -143,9 617,2
27 Ostrava – Krnov – Olomouc/Jeseník -97,9 -143,2 683,6
28 noční spoje (Praha – Olomouc – PL/SK, DE – Praha – Brno – SK, AT- Břeclav – Ostrava – PL) -145,9 -205,8 708,8
29 Cheb – Pomezí n.O. – DE -6,6 -167,4 39,4
Celkem -4050,0 -127,7 31715,0
Tagy České dráhy dálkové spoje Ministerstvo dopravy
14 komentářů