Přehledně: Když dvě koleje nestačí. Kde Správa železnic chystá navýšení kapacity
Na seznamu schválených studií je přidání třetí i čtvrté koleje na nejvytíženější úseky.
Otevření dalšího čtyřkolejného úseku v Bavorsku minulý týden vyvolalo otázky, zda se chystá podobné navýšení kapacity i na české železnici.
Z odpovědí Správy železnic vyplývá, že v přípravě jsou aktuálně v součtu stovky kilometrů tří- a čtyřkolejných úseků, zatím ale ještě ve velmi raných fázích projektování, většinou ve stádiu schválené studie proveditelnosti.
Správa železnic plánuje větší kapacitu hlavně u nejvytíženějších tratí, další koleje by se tak měly objevit zejména na I. koridoru u Prahy nebo na tratích u Ostravy.
Přehled sestavila Správa železnic
Studie proveditelnosti (SP) železničního uzlu Ostrava
Ztříkolejnění úseku Ostrava hl. n. – Ostrava-Svinov (skrze ŽST Ostrava hl. n., osobní – seř. n., 4 koleje) SP byla schválena a aktuálně v navazující přípravě.
SP VRT Praha – Brno – Břeclav
Zečtyřkolejnění (doplněním 4. traťové koleje) v mezistaničním úseku Praha-Běchovice – Praha-Libeň; SP byla schválena a aktuálně v navazující přípravě dílčí stavby
SP/Aktualizace SP optimalizace trati Kolín – Všetaty – Děčín:
Ztříkolejnění traťových úseků (doplněním 3. traťové koleje) Libice nad Cidlinou – Nymburk hl. n. – Lysá nad Labem a Všetaty – Mělník; SP byla schválena a aktuálně v navazující přípravě
SP traťového úseku Kolín – Poříčany:
K závěrečnému projednání doporučeno ztříkolejnění traťového úseku Kolín – Pečky (kromě samotného výjezdu z Kolína po Lučební závody) s navazujícím rozvětvením stávající dvoukolejné trati na Poříčany a dvoukolejné nové spojky na RS 1 již ze ŽST Pečky;
Závěrečné projednání SP (dalšího postupu) Centrální komisí MD odloženo do dokončení SP RS 5;
SP železničního uzlu České Budějovice:
ztříkolejnění (doplněním 3. traťové koleje) úseku České Budějovice – Nemanice;
SP byla schválena, aktuálně před započetím navazující přípravy;
SP železničního uzlu Praha včetně Rychlých spojení:
SP je předložena k závěrečnému projednání Centrální komisí MD, přičemž projektové varianty obsahují zvícekolejnění dílčích traťových úseků uzlu:
ztříkolejnění traťového úseku Praha-Uhříněves – Praha-Zahradní Město;
zečtyřkolejnění traťového úseku Praha-Horní Počernice – Praha-Vysočany (v úseku Praha-Horní Počernice – výhybna Skály doplněním dalších dvou traťových kolejí, v úseku výhybna Skály – Praha-Vysočany doplněním 4. traťové koleje);
ztříkolejnění úseku Praha-Kačerov – Praha-Krč;
SP VRT Ostrava – Katowice:
SP vzata Centrální komisí MD na vědomí, začíná navazující příprava;
obsaženo ztříkolejnění mezistaničního úseku Bohumín – Ostrava hl. n.
SP zajištění provozu vlaků o délce 740 m:
projektová varianta Trať řeší i dostatečnou kapacitu především k rozvoji nákladní dopravy nejen v délce vlaků, a to zvícekolejněním dílčích částí sítě, které doposud nebyly řešeny jinou dokumentací;
zečtyřkolejnění (doplněním dvou traťových kolejí) úseků Brodek u Přerova – Olomouc hl. n. – Štěpánov, Moravičany – Mohelnice, Otrokovice – Hulín, Česká Třebová – Ústí nad Orlicí;
ztříkolejnění (doplněním 3. traťové koleje) úseků Staré Město u Uherského Hradiště – Otrokovice;
SP je předložena k závěrečnému projednání Centrální komisí MD s doporučením ke schválení varianty Trať.
V jiných případech je rozvoj kapacity stávajícího dvoukolejného traťového úseku řešen paralelní novou trasou. Rozvoj kapacity není řešen také pouze doplněním dalších traťových kolejí, ale i jinými způsoby, zejména mimoúrovňovým řešením zhlaví železničních stanic nebo uzlů.