lot
Dopravci Infrastruktura Železnice

Přehledně: Kde se bude jezdit 200 km/h. Správa železnic připravuje zvýšení rychlosti na dalších úsecích

Speciální testovací vlak na 200 km/h táhla lokomotiva Siemens Vectron společnosti ČD Cargo. Foto: Jan Sůra
Speciální testovací vlak na 200 km/h táhla lokomotiva Siemens Vectron společnosti ČD Cargo. Foto: Jan Sůra

Správa železnic vypsala v minulých dnech zakázku, která je dalším posunem pro chystaný plán zavést na části české železniční sítě rychlost 200 km/h. Jde o přípravu modernizace tratě mezi Brnem a Břeclaví, konkrétně úseku Šakvice – Břeclav.

Jde o trať, kde Správa železnic testovala na začátku roku za přítomnosti médií dvoustovku několik týdnů. V zakázce hledá zpracovatele záměru projektu. Ten má ukázat i náklady na takové úpravy. Stavět by se mělo v roce 2026-28.

Podle mluvčího Správy železnic Marka Illiaše v úseku proběhlo k celkem sedmi zkušebním jízdám na 200 km/h. „Hlavním cílem těchto zkušebních jízd bylo otestovat a prověřit funkčnost evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS i při rychlosti 200 km/h a spolupráci mezi traťovou a palubní částí systému. Instalace tohoto systému je mimo jiné jednou z nutných podmínek postupného zvyšování rychlosti na české železnici nad dnešních 160 km/h. Těmito zkouškami byla ověřena plná funkčnost tohoto systému na trati Správy železnic při rychlostech nad 160 km/h,“ řekl Illiaš. Podle něj testy ukázaly i spolupráci mezi palubní a traťovou částí systému ETCS. „Proběhla bez jakýchkoliv závad a potvrdila plnou funkčnost systému ETCS i při rychlostech 200 km/h,“ dodal Illiaš.

Správa železnic má vytipovánu řadu úseků (viz níže), kde chce rychlost zvýšit na 200 km/h. Kromě těch, kde už běží stavba či nějaký způsob přípravy, jde ještě o další úseky ve fázi ověřování, zda mají smysl. „Jsou prověřovány další úseky, u kterých zatím nebyla zahájena projektová příprava. Jedná se např. o úseky Pardubice – Uhersko, Olomouc – Brodek u Přerova, Kolín – Pardubice,“ dodal Illiaš.

Podle Illiaše se nedá zatím stanovit, který úsek bude na 200 km/h připraven první. „Úseků, které budou technicky připravené na zavedení rychlosti 200 km/h, bude více. Úsek, který bude jako první spuštěn s rychlostí 200 km/h, bude záviset na zvoleném postupu zavádění výhradního provozu systému ETCS na železniční síti v ČR,“ dodal Illiaš. Výhradní provoz má nastat v roce 2025.

Kde je plánována či prověřována rychlost 200 km/h

Ejpovice – Plzeň Doubravka: Probíhá zadávací řízení na zpracování záměru projektu vycházejícího ze zpracovaného technického průkazu.
Sudoměřice – Votice: Probíhá realizace stavby
Soběslav – Doubí: Probíhá realizace stavby
Nemanice – Ševětín: probíhá zpracování DSP.
Uhersko – Choceň: dokončena aktualizace záměru projektu, rozpracovaná DSP.
Ševětín – Veselí n. L.: bude zpracována studie prověřující podmínky pro zavedení rychlosti 200 km/h.
Brno – Přerov: fáze záměru projektu a DUR (celkem 5 staveb), vše na základě schválené studie proveditelnosti.
Plzeň – Domažlice (úsek odb. Nová Hospoda – Stod: fáze DUR, úseky Stod – Holýšov a Blížejov – Domažlice: fáze záměru projektu), vše na základě schválené aktualizace studie proveditelnosti.

Odebírat
Upozornit na
guest
186 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
René Krejcárek

Zatímco ve zbytku světa vlaky jezdít až 600 km/h my si tady v Česku bijeme v prsa, jak jsme borci, že za pár let budeme jezdit 200 km/h. A mezitím v Japonsku už budou lítat vlaky přes 900 km/h.

Ondřej

V Japonsku jezdí vlaky po konvenčních tratích rychlostí 120 km/h.

Pravdepodobnost

V cesku se po konvencnich tratich (tady jim rikame lokalky) jezdi cca 50. Obcasne rychlejc obcasne taky krokem.

Ondřej

Konvenční trať je konvenční trať. Lokálka je lokálka. A tak to platí i v Japonsku, kde mimochodem 73% území jsou hory, takže ani tam se po běžné lokálce nijak rychle nejezdí. Na hlavních konvenčních tratích se jezdí max. 120 km/h; s několika výjimkami, kde se může 130 km/h.

Pan Da

někde níže je zmíněn „územně chráněný obchvat Rokycan (dle varianty 5 SP Praha-Plzeň), který by odstranil problém průjezdu Rokycany pro Ex“ – mohl by mi někdo vysvětlit, o jaký „problém průjezdu Rokycany“ jde a zda je někde k nahl=édnutí trasování zmíněného obchvatu?¨díky

Haha

Nevím, jestli si to přečtete, ale pokdu jo, tak tady: [url=https://ibb.co/hcRy6Sp][img]https://i.ibb.co/nBsbGFh/rokycany5.png[/img][/url]

Haha
Haha

Jinak jde o ten oblouk východně od Rokycan, který umožňuje max 90/120 km/h (V130/Vk).

Kodl

Tato zpráva je v kontextu zbytku Evropy (západní) prostě směšná…

medvěd

A můžeme za to, že místo VRT (třeba Španělsko a Portugalko si postavilo tratě za peníze EU) se peníze odklonily na resorty, golf, rozhledny a pod. ? Peníze byly špatně nasměrovány pašalíky. Nyní se paktuje další partička na převzetí moci a opětovné připuštění k korýtku.

Jiří Šrámek

Ano, můžeme za to. Co jsme si zvolili, to máme. A ne s ne se z toho poučit.
Ale teď už to bude v cajku, protože díky Andrejovi nám EU nepošle ani floka.

Ondřej

Opětovné připuštění ke korýtku? Projděte si statistiky, i ty mezinárodní. Největší progres zažívala ČR vždy a pouze jen za vlád ODS, šlo to ještě první cca rok a půl s Andrejem (asi setrvačnost). Čísla mluví jasně.

jan

Otázkou proč ne Olomouc Zábřeh na 200, když tam přejezdy nejsou. A beztak se časem bude muset dělat rekonstrukce.

Vrtak

Olomouc-Zabreh se nabizi hned z kraje, ale tipuji, ze by pak treba nevychazely uzly, nebo se nekdo boji, ze by pak bylo hure obhajitelne nechat stavet Ex2 v tech prdelich mezi…

MarSei

Pozor, asi tři přejezdy mezi Olomoucí a Zábřehem jsou (Střeň, mezi Červenkou a Moravičany 1 nebo 2). Ale jinak je pravda, že právě tento úsek mě napadl mezi prvními,kde by onch 200 km/h mohlo být. Stejně tak mě napadl i úsek Přerov – Olomouc, ale tam už těch přejezdu je trošku víc.
A hlavně, nevydýchali by to čecháčci a pražáci, protože by se na Moravě jezdilo rychleji než v Čechách, a to přece nejde…

Původní Pražák

Nesvádějte to laskavě na Pražáky, když nitky vedou jasně do Brna. Tam by nevydýchali, kdyby měli být až za Olomoucí.

jan

To jo, ale proti třeba koridoru u Studénky, kde jsou polní přejezdy co 300 m tam téměř přejezdy nejsou.

Ondřej

Na té Vaší zázračné Moravě se již léta letoucí rychleji jezdí, protože českou politickou scénu léta ovládá jihomoravská mafie. Do Českých krajských měst se z Prahy jezdí pomalu koňkou. Jak by se nám všem žilo lépe, kdybyste se konečně vymanili z těch vašich utkvělých bludů, že Češi můžou za všechny vaše životní potíže a pomalu vám chtějí sníst vaše děti. Čecháčci jste tu vy a za tím si stojím.

Jan

Prý je to kvůli ostrém oblouku v CHKO mezi Cervenkou a Moravicany. A dobre správě se to nechce rovnat.

49.7489981N, 17.0247921E

Pravdepodobnost

Vetsi problem je oblouk z druhe strany moravican. Mohelnicka kamen zbraslav uz ma povoleni na tezeni pisku v tom oblouku a ceka jenom na dotezeni severniho jezera.

Ten jizne se narovna az se bude priste rekonstruovat trat. S tim severnim uz za par let nikdo nic neudela. Pokud se teda nebude chtit zasypat ctyricetimetrova dzuzna.

DPP odbornik

200? Neblaznete, nejdriv je potreba dat do kupy lokalky na 50. Vysokopodlazni motoracky s gravitacnim wc a stoleckem a zastavkou na kraji obce, to je prece pateri verejne dopravy. Bez toho ty lidi zvaut do vlaku nedostaneme. SZ zase nema spravne usporadane priority, to je urcite zamer. 😀 (pro mene inteligentni, ale o to vasnivejsi sotouse napovim – ironie)

Jedine vlaky

Jaké berete prosím drogy, že dokážete psát to samé i 500x denně na stejném serveru?

DPP odbornik

Od nekoho s prezdivkou Jedine vlaky to sedi. 🙂

Jedine vlaky

Proto se tomu také říká přezdívka. Ono jsou i místa na koridoru, kde se třeba jezdí 70. Zrušíme je?

MarSei

No jo, když se tehdy, v 90. letech, plánovaly koridory, machrovali jsme s rychlostí 160 km/h a už v té době se říkalo, že se to mělo dělat na 200 km/h. Zůstalo u 160 – budiž… Zřejmě tehdy nikoho nenapadlo, že z dalších 30 let tolik opěvované koridory ještě nebudou dokončené (viz IV. kor.) a že někdy v roce 2020 bude rychlost 160 km/h jen pro smích a že by to asi chtělo krapet zrychlit… A tak se dnes, po těch dlouhých 30ti letech začíná teprve PŘEMÝŠLET nad zvýšením traťové rychlosti na 200 km/h u mnohdy „nedávno“ dokončených úseků koridoru… Číst vice »

Radovan Komínek

Přemýšlet o rychlosti 200 km/hod se podle mne začalo kolem roku 2000 a plánovaly se úpravy trakčního vedení v příznivých úsecích. Pak se uplatnily obvyklé postupy a po 20-ti letech se opět přemýšlí. Chronologie jenom přemýšlení by se dala dohledat i na serveru ZDOPRAVY..

Vlastimil Kocurek

To máte pravdu, a zároveň v čem je ten příspěvek přínosný ? To jsou věci, které jsou známy a pokaždé, když si to uvědomím, je mi na nic. Navíc se neudělaly ani železniční uzly v tak důležitých místech jako je Brno, Česká Třebová, Ostrava a to ani za 30 let. Z Brna – Prahy vyjíždí vlak rychlostí 30 km/h. než překoná uzel a pak zrychlí na 80. a říká se tomu expres. Takže i pro můj příspěvek platí, máme nad tím brečet nebo se smát.

Honza

Ten Vectron je mimořádně ošklivá loko…

Vlastimil Kocurek

Estetika je individuální, já ji zase miluji pro ten vzhled. Takže tedy má každý svou pravdu.

Jiří 3

Zajímavé, že tam nezahrnuli úsek Spytihněv-Moravský písek, kde trať je jedna velká rovinka, i když je tam hodně přejezdů, proto to asi neudělali.

Panda

A taky vysoký poměr nákladní dopravy, resp. často zastavující osobky (a to včetně rychlíků s novými vozidly do 160 km/h)…

Vrtak

Trat 330, ci lepe nektere jeji casti se nabizi, ale jak uz tu zaznelo, Ex i R zde casto zastavuji, protoze na kazdych 20km pripada jeden prestupni uzel. Treba R 13 nevyuziva, pokud neni zpozdeni bezne ani tu 160.
Smysl zvysit na 200 by to melo pro potencilani alternativni trasu Ex Zlin-Brno, ktere by mohly stavet jen v Otrokovicich, StM, Hodonine a BV, nebot reko Brno-Prerov se jen tak nedockame. Dalsi vec je pak snaha bratra Lecha s Pindou do Vidne, takze pri silnejsi dalkove doprave by se asi k te 200 casem pristoupilo.

Radovan Komínek

O hodně zkušenější kolega mě za uplynulé roky v práci naučil dvě hesla, která se v tomto státě velmi často uplatňují a od zkušenějších bychom se měli učit. a) Slibem neurazíš. b) 2x slíbené je jak jednou zrobené.

Jiří Kocurek

Ano, opakuje se nám to, co Vaše starší kolegy učili jejich starší kolegové před léty.

pkajetan

Vysoké školy produkují stovky píáristů, ve firmách už se nic nedělá, a vše je na píáristech. A tak nám tady bují doba píárová, tudíž informační – její obsah se jmenuje – CO BUDE… My, „co víme“ – víme, že NIC NEBUDE , ale víme, že se na tom BUDE (čti mediální bubliny) – živit tisíce lidí, mno – už to nebude dlouho trvat a každá bublina praskne. Za dva roky si na nějaké zvyšování rychlosti na železnici ani nevzpomeneme … (jsem střízliv, i bez drog a fakt mě baví pozorovat tu setrvačnost myšlení na všech frontách lidské společnosti, ale fakt… Číst vice »

Frantisek

Oni nemohou dělat něco jiného? Aha, to je ta bublina. No už aby praskla a začal se konečně řešit primární problém virtuálních potřeb.

Jiří Kocurek

Asi budete mladší. Ale takhle se slibovalo už za husáka, jak všechno bude. Slovo píár bylo tehdy neznámé.

Jiří Kocurek

Kdo nevěří:

Jakeš: Kdyby zůstal socialismus, všechno by bylo – iDNES.cz
16. 11. 2009 – Všechno by bylo.“ O internetu a technologiích „Dneska je informační možnost neuvěřitelná. To jsem nikdy neměl představu…“

Armin

Povaleči z kaváren do polí a továren!

Jinak právě investice do mmj. udržitelné dopravy jsou cestou z krize, závislost na autolandu byla chyba.

Vlastimil Kocurek

Byla to chyba, ale posunula nás kus dopředu. A teď stojíme před problémem rozjet něco jiného, nějaké vyšší technologie. To je normální cyklus, proto nesouhlasím s pkajetan, že je konec světa.
Nějak se z toho vyhrabeme

Martin

Dejte vedet, az se zacne skutecne mluvit o 300km/h a o zadnych vytackach ohledne terenu…. tunely a viadukty jsou bezne…

Dušan

Trochu se vraťme v tom seznamu do reality: a) Ejpovice – Plzeň Doubravka: V = 200 km/h pouze pro Pendolina (řada 680) ve směru Praha – Plzeň, ve směru opačném nelze V = 200 km/h dosáhnout skrze sklon trati (plynulé stoupání o sklonu cca. 8 promile) b) Sudoměřice – Votice: V = 200 km/h pouze pro Pendolina (řada 680) c) Soběslav – Doubí: V = 200 km/h pouze pro Pendolina (řada 680) d) Brno – Přerov: fáze záměru projektu a DUR (celkem 5 staveb), došlo k navýšení CIN ze cca. 35 mld. Kč na cca. 66 mld. Kč, stavba nemá… Číst vice »

XXXD

e) Řekl bych, že tam je záměr mít 200 km/h alespoň od Plzně do Stoda. Tam dál za Stodem už samozřejmě žádnou hitparádu nelze očekávat.

Haha

Takže co se týče bodu e), tam ještě „hrozí“ posun k variantě 5, podle toho, co teď vypadne z BMVI v Berlíně, které po schválení 3b přestalo činnost jen předstírat a konečně něco začalo dělat.

Jiří Kocurek

Upgrade stávající jenokolejky znamená Vmax 160 pouz e v úseku Kojetín – Bohoř (obec před Přerovem)
Všude jinde budete rád, když nepropadnete pod 80 km/h, obzvlášť při průjezdu zkrz Rousínov.

ketchup1970

Doufejme že se do konce své životnosti jednotky 680 dočkají provozu na Vmax 200km/h přeci jenom jsou v půlce své morální opotřebovanosti . Možná i lehce za ní. Možná budou i někde k prodeji. Nebo je raději sešrotujou..

jan

A co že udělali z 35 – 60 mld? Navíc bude krize.. Jednokolejka v max 160:-) no to určitě.. Tam by z toho udělali tak v max 90 🙂 A to ať si strčí do..

Sinep Anigav

Ejpovice – Plzeň Doubravka …. má tak krátký ´ostrovní ´ úsek praktický smysl, když pokračování ani aspoň na jednu stranu je v nedohlednu? A v protisměru – je reálné se vůbec rozjet na 200 ?

Haha

Ne. Ale jelikož je pořád územně chráněný obchvat Rokycan (dle varianty 5 SP Praha-Plzeň), který by odstranil problém průjezdu Rokycany pro Ex, tak je správně tam těch 200 mít.

Iveta

Tak tohle nechápu ,pouze úseky v horizontu x let.V roce 2028 ,že pojedeme na Moravě 25 km ze Šakvic do Břeclavě 200 se na nás už dávno Evropa vysere a bude nás objíždět.A že to pro terén nejde?Čína jezdí až 350 a to na území ,kde jsou hory ,častá zemětřesení a povodně a jde to.Ne tady to nejde ,protože na úřadě sedí úředníci pro věci zbytečné co musí ukázat svoji důležitost a tím zadávat studie o proveditelnosti toho co jinde normálně funguje a hlavně hrabat pod sebe.Já např dělal na GŘ SŽDC a když vám řeknu že údržbář pro výměnu… Číst vice »

Martin

No hlavne me zarazilo, ze se planuje 200km/h na trati Kolin-Pardubice, kdyz soubezne povede VRT Praha-Pardubice/Hradec… To me prijde zbytecne, spise by se mela urychlit priprava VRT od Porican do Hradce s odbockou na Pardubice…
Je to jeden z nejzatizenejsich useku v CR a hodne by pomohl ulevit soucasnemu koridoru, kde by podle me stacila 160…

XXXD

To je právě ono, pokračování za Poříčany je dost v nedohlednu. Zrovna v Hradci budou rádi, jestli jim tam v roce 2030 povede alespoň opravená zdvoukolejněná trať od Oseka.

Frantisek

Já tam vidím Uhersko – Choceň, ne Kolín – Pardubice. Nadto ta VRT je tam pořád spíše hypotetická, kapacita už včera měla přibýt přes Hradec a Týniště (a dále dvě nové koleje na Třebovou). Nicméně tyto krátké kousky na 200 stejně poslouží nejvýše dohánění zpoždění, když se bude hned muset brzdit na 160 a zanedlouho ještě na dlouho o dost méně.

Martin

Na konci toho vyctu je Kolin-Pardubice…
VRT by se dala stavet pomerne snadno do Hradce, je to prakticky stale rovina, a polaci chteji trat v tomto smeru…
No, ta dvoustovka ma preci jen nejake jine parametry nez 160, takze to neco bude stat, proto me to zarazilo, abychom nevyhazovali penize za neco, co ma byt nakonec nahrazeno jinou rychlou trati…

Johnczek

Tak to, že je státní sektor zamrzlej efektivitou někde v (před)minulém století je známý fakt 🙂 Ale pokud jste někdy viděla seriál „Jistě pane ministře“ tak byste zjistila, že zbavit se zaměstnanců, kteří jsou nepotřební a slouží jen k uživení byrokracie je víceméně nemožné 🙂

Jiří Kocurek

Jedna metoda by byla, dokonce byla snad vynalezena v Praze. Konšelé letěli na hnůj.

Tuzemák

Postup je pěkně popsán v díle Die Fenster Politik od Járy Cimrmana…

Tonda Sehnal

Jak velký bude kontrast mezi: časovou úsporu jízdní doby na 20-40 km zrychleném úsek proti brutálnímu nárůstu spotřeby trakční energie? Opravdu se to (za)vyplatí? 🤔
Co jízdní řád a sledy různé rychlých vlaků?
Jasně, zrychlovat! Ano, ale ať to má hlavu patu.

Martin

Pokud tam jede vlak 160, tak na 200 to zadny brutalni narust neni… ale je faktem, ze osamoceny usek a kratky nedava smysl, jen tam kde bude navazovat dalsi usek…

Pitrys

Na druhou stranu je třeba někde začít a ne pořád říkat, že předchozí či následující úseky nenavazují.

Martin

O to mi nejde, jde mi prave o to, ze nektere useky budou kratke a mezi useky s nizkou rychlosti, kolikrat i mene nez 160km/h…. nemusi byt kazda rovinka nutne na 200km/h,…
Take to pisu, „jen tam, kde bude navazovat dalsi usek“ (ne nutne hned)…

ketchup1970

Spotřeba rapidně roste až nad 300km/h , tedy ekonomicky to pak nedává už smysl.

Pavel

Už aby to bylo! A hlavně spojení železnicí na letiště v okolních zemích! Praha by měla být naprosto logicky dostupná za hodinu a půl ze Schwechatu, Mnichova, Drážďan, Vratislavi a dalších civilizovaných hubů a leteckých přestupních bodů. Neustále se řeší páteř Praha – Brno – Bratislava. I když už dávno Brňáci, Moraváci i Bratislava dala přednost Vídni jako přirozenému centru. Stejně tak Severni Morava a Slezsko se ztotožnilo s Katovicemi a Krakovem.
Je tedy třeba pomocí železnice zachránit i konektivitu Prahy do okolní civilizace!

ene bene

Sem nevěděl, že všichni cestující ze všeho nejvíc touží jet někam na letiště. (Kromě mě teda.)

jirka

čili železnice v čr by měla sloužit k dopravě na letiště do Prahy, Vídně a Katovic. Hm zajímavá myšlenka.
Lidi co jezdí do práce z horní do dolní tedy maj používat výhradně autobus nebo auto 🙂

Pavel

Řešíme tady a teď vysokorychlostní trati nebo alespoň 200 km/h nicht wahr? Co to má společného s lokálkama a suburbanama?? Vlakům fandím a suburbanům např. mému Pražskému Semmeringu obzvlášť! Jsem díky němu již za 18 minut s nádhernými výhledy až na Václavským Václaváku/Hl.nádraží, což mně klasickou sockou trvá 24 minut na Václavák resp. 31 minut na Hlavák a vice versa. Přesto nechápu, proč se investuje masivně v rychlostních dálkových koridorech do směrů Ostrava/Brno/Blava, když tam už se dávno Češi odrodili k Polákům a Rakušákům. Důležité je ještě odrodit Čechy z okolí Prahy a Čech vůbec. Kdo jednou ochutnal luxus VIE… Číst vice »

Jaaa

To je fajn, jenže lidi z Ostravy a Brna nejezdí do cizího města jenom na letiště… Do Prahy jako hlavního města s množstvím úřadů a centrál firem se jezdí i pracovat…

Pavel

Vždyť už teď je vlak lepší varianta, nežli D1. Na druhou stranu, do Vídně nebo Mnichova je to vlakem horror. A DB dodnes převáží pax z Prahy busem na ICE.

Anonym ze severu

Ještě jste zapomněl na (SŽDC oblíbené) cyklisty 🙂

Kirak

Tak proč sám v té civilizaci nebydlíte ?

Pavel

A jak víte, že ne?

Panda

Z Bratislavy určitě jezdí více lidí za prací/letištěm do Vídně, ale studentů (+ turistů z Budapešti) zase více do Prahy/Brna… Z Brna je Praha pořád výrazně před Vídní a pár promile cestujících na letiště na tom nic nemění… Severní Morava sice jezdí do Katovic/Krakova na letiště, ale kromě turistů přes hranice jezdí vlakem zatraceně málo lidí…

Pavel

Moji kolegové z Brna a okolí zásadně létají z Vídně, V Praze mně nehlásili přestup už asi 10 let, co se začalo ČSA hroutit. Západní a Jižní Slovensko zase létá z Vídně a Pešti. Dokonce i když letím z Prahy direct někam na Východ a lákával jsem je ke sdružení se na Ruzyni, tak moji kolegové ze Slovenska letí buď z Pešti nebo obvykle příp. i s LH z Vídně s přestupem i v MUC apod., pokud není non-stop přímo z Vídně nebo Pešti. Nikdy nechtějí riskovat sekyru s páně Šimáně a komplikace.

Nekdo

Potvrzuji. Z Brna u nas v praci prakticky vsichni letaji z VIE. Jedina vyjimka je, pokud maji predtim nebo pote nejake jednani v Praze (napriklad na ministerstvu), tak pak leti z PRG. Pripadne obcas nekdo z BTS, pokud je to zrovna vyrazne vyhodnejsi….

Nekdo

Ucime to i dalsi generace. Radeji jedeme s detmi do ZOO do Vidne nez do Prahy. Nebo do Budapesti do zeleznicniho muzea nez do Luzne.

Pavel

Mně vždycky odpovídají: Protože (i) thermály!
A vlastně se jim moc ani nedivím… 😉

Dalibor

tak ona Vídeň ve srovnání s Prahou je místně i levnější….

ketchup1970

A tak se Stellou Zázvorkovou říkám , že pak nebudou mít skláři co žrát, tedy my čeští občané , když dáváme vydělat jiným.

Vladimir

V 10setiletem horizontu se nepocita s vybudovanim usekem Usti n. Orlici – Chocen?

Kirak

Zas tak strašné to tam není. Spíše aby už konečně domrdaly ty Dluhonice. Kvůli nim se všechny vlaky zpožďují.

Jiří 3

Dluhonice se už zhruba rok modernizují.

Dušan

Počítá, ale bude pouze na V = 160 km/h, neboť původně zamýšlená 200-ka není územně průchodná.

Odpadlik

A to máte odkud? Poslední informace je, že tam bude tunel na 200 pac vše ostatní neprojde pres zivotko

Jiří Kocurek

Tam se měla udělat levnější varinata na 120 km/h už dávno – 1 krátký tunel Mítkov a dva trochu delší. A to tak, aby se k tomu daly přidat další dvě koleje v jiné stopě a na vyšší rychlost. Jenže kdo mohl v roce 99-02 tušit, co nastane a že tam budou potřeba koleje čtyři. Škoda. Dneska víme, že dvě koleje na 200 km/h tomu nepomůžou, kapacitní problém by to neřešilo.

Alibaba

To neprošlo přes EIA.
Uvědomujete si, jaký je to rejpanec do krajiny v tomto provedení?
A navíc by jste tu v konečném důsledku neměl 4 koleje (pomiňme te´d v debatě, jak se zkapacitní Úxstí – Dlouhá Třebová, kde v zástavbě je nouze o místo).

a8n

Ono to spíš vypadá, že se někdo vynasnažil, aby to neprošlo.

Alibaba

Já bych to tak neviděl.
Stejná otázka pro vás: Uvědomujete si, jaký je to rejpanec do krajiny v tomto provedení?

Robert Šalda

No nevím, nevím. Třeba Pardubice – Kolín. Oblouk ve Valech u Přelouče (130?) , kde si vzpomínám jak to při průjezdu v Leošově tramvaji prásklo s vozíkem na občerstvení o podlahu. Pak oblouky u Přelouče a u Kojic, nevím co snesou. Myslím, že prostředky vložené do zvýšení rychlosti na krátkých úsecích by jinde přinesly efektivnější přínosy pro zlepšení železniční infrastruktury.

navratp

Kde udělali soudruzi ze Švycarska chybu?

Robert Šalda

V tomto případě si myslím, že chyba nebude na švýcarské (polské) straně. Fyzika se o*ebat nenechá.

Kirak

To jo, to jo.

Jan

Jak to bude vypadat s hlaníma tratěma? Pamatuji akci budování koridorů a testování pendolín, kdy po spoustě propagandostckých keců až konkurence pomohla zlepšit jak kultůru cestování včetně přístupu průvodčích k pasažérům, tak i zkrátit dobu cestování. Je to snad právě zastaralé zabezpečení společně se zastaralým vozový parkem, co je příčinou pomalého zvyšování rychlosti po železnici? Zatím co o nás se s velkou slávou projektuje s několikaletým předstihem testování dopravy rychlostí 200 km/hod, tak v mnohdy kritizované Číně se již nyní jezdí mezi Pekingem a Šanghají 350 km/hod, v Japonsku mezi hlavními centry má Šinkanzen jezdit 300 km/hod, stejně jako TGV… Číst vice »

Urban Transport Lover

Souhlasím – v té kritizované Číně se běžně jezdí na východě země 300 – 350 Km/h, jsou tam i pomalejší úseky v kopcích se spoustou tunelů kde se vlak – cituji „Cocíka“ z Youtube „plouží“ jenom 250 km/h, je tam Maglev, který jezdí necelých 400 km/h – taková je současnost: Momentálně se testuje nový Maglev na rychlost 600 km/h – první testy dopadly dobře – viz link: https://www.railwaygazette.com/technology/dynamic-trials-start-with-600-km/h-maglev-prototype/56830.article Rusko: V proklínaném Rusku se také hodně investuje do infrastruktury – od Petrohradu až po Vladivostok (město u hranic se Sseverní Koreou) – velké a dlouhé mosty, dálnice, železnice Momentálně se bude… Číst vice »

Frantisek

Ano, také se jim tam rychleji šíří viry. 🙂 A drží tuhá diktatura…

Miloš

To máme kliku.Při 40 km/h na naší lokálce nemaj viry šanci.Až to ti Číňani zjistí,bude to tam samá pomalá jízda!

XXXD

No je právě skoro otázka, jestli vzhledem k rychlosti přípravy a pravděpodobně i stavby VRT v ČR nebude lepší právě čistou VRT (úseky, které by sloužily jen osobním vlakům, nikoli nákladu) vynechat a soustředit se na další stadia tj. maglev někdy v budoucnu pravděpodobně i hyperloop.

ketchup1970

Tak hyperloop je fyzikální nesmysl, jak se pokusil vysvětlit v ŽM loni jeden fyzik. A není to jako s červenou zástavkou běžící chlapec před automobilem, ani chcípající krávy od železného oře. Jsou to základní fyzikální principy zákonitosti.

None

My vynecháme i ten maglev. Začneme plánovat teleporty.

Sitgestravel

Praha – Liberec

johny

Liberec je v horách, tam se těžko jede vlakem ze všech směrů. To asi nebude chyba drah, ale geologie….

Jiří Šrámek

Durynský les, Alpy, Apeniny, Pyreneje…… To jsou také hory a jde to. Jen u nás se jen hledají výmluvy.

kom

líp bych to nenapsal…

jirka

jojo šlo to i před 120 lety s bídnou technologiíí 🙂

https://en.wikipedia.org/wiki/Transandine_Railway

Kirak

Např. Tunel Graz – Klagenfurt.

Jirka

Ale Praha – Turnov je víceméně rovina. Nicméně infrastruktura je posledních zhruba 150 let stejná.

Jiří Šrámek

Úplně stejná ne. V Bakově je nová lavička.

Tomáš Záruba

Není stejná. Vytrhaly se Kbely, Kojetice, Zdětín a Stránov.

Jiří Kocurek

Takže co? Geologii odsoudit a poslat do vězení a pak to půjde?

Mirda

Pane Kocourku, trochu sebereflexe by nebylo?

jan

No hlavně že po Turnov je to uplná rovina a pole. Tedy tak 200 mil/km.

Martin

Lhasa je také v horách a trať je z části permafrostu …

Řízek

To nemůžete myslet vážně, však to nemá ani přímé spojení

Nekdo

No prave proto. Proc tenhle stat zamernr uz 102 let urzuje Liverec jako vnitrni periferii? Proc ma Liberec lepsi spojeni do Nemecka nez do hlavniho mesta?

Kirak

Žlutý autobus za korunu.

Původní Pražák

Je mi Liberce opravdu strašně líto, že měl dálnici do Prahy skoro kompletní uz koncem 80. let, jako první velká osada neležící na D1. To je opravdu diskriminace!

Honza Vrba

Možná proto, že je to město historicky německy mluvící.

David

Liberec je odepsanej. Minimálně na dalších 50 let. Smiřte se.

Jiří Šrámek

Nesmíříme.

XXXD

Smiřte se s tím, že ta efektivita tam nevychází. Česká železnice má ještě na spoustu let dopředu důležitější problémy k řešení.

Jiří Šrámek

Ok. Budu ale rád, když mi nastíníte nějaké ty „důležitější problémy k řešení“, u kterých se ale na onom řešení vůbec nepracuje. Ne ty započaté, či nějakým způsobem řešené / naplánované k řešení. Sem s nimi. Jsem jedno ucho (oko).

Jan Sova

Jeseník – Olomouc přes neexistující tunel. Tímto „plánováním“ železnice ten tunel definitivně zařízli (v Praze).

Jiří Šrámek

Jak jste, prosím Vás, přišel na to, že úsek Jeseník – Olomouc je důležitější, než Praha – Liberec? To by mě docela zajímalo.

Jan Sova

Ptal jste se na důležité problémy k řešení, na nichž se nepracuje. Oprava silnice přes Červenohorské sedlo stála velké peníze a ty byly vynaloženy zbytečně. Navíc jde o ekologicky cenné území.

Jiří Šrámek

Ptal jsem se na ty „mnohem důležitější problémy“, na kterých se nepracuje. Tunel z Jeseníku není mnohem důležitější problém.

Vladimír Bílý

Ano, řekl jste to dobře. Nepracuje se na mnohem důležitějších věcech k řešení, než je Liberec. Dokončují se koridory. Na dávno dokončených koridorech se připravuje jejich další rekonstrukce nebo (cosi jako) VRT obchvat. Jediná dlouhodobě plánovaná novostavba, tedy Brno-Přerov, se připravuje 25 let s nulovým výsledkem. A vy tady zase s Libercem:-)

Jiří Kocurek

No po 25 letech provozu už ta větší údržba bude potřeba. Nebo snad měly vydržet bez orpavy, jen s postupných chátráním?

Jaaa

Stačila by řádná údržba, ne?

XXXD

Tak je třeba si uvědomit, že není reálné připravovat a pak také stavět a financovat milion projektů. Je třeba se soustředit se na ty, kde jsou největší přepravní proudy. Rozhodně je třeba investovat do infrastruktury a klidně si na to i půjčit, ale není zase možné rozhazovat všude. A tím rozhazováním myslím především drahé projekty, které dlouhodobě ekonomicky nevychází. Klidně ať si Liberecký kraj dělá dál studie a až někdy nějaká vyjde, tak ať na nové trati Praha – Liberec začne pracovat a já nebudu nic namítat, pokud ve studii, ve které ta stavba vyjde, nebude Libereckým krajem na začátku… Číst vice »

Jaaa

Ale je, jenom by se muselo chtít a na ministerstvech by museli sedět kompetentní lidé.

Frantisek

Třeba omdlévat blahem nad vlakem jedoucím pár minut i 200 km/h? 🙂

None

Já myslím, že 200 se v příštích dvaceti letech bude jezdit na našem zkušebním okruhu ve Velimi.
Mezitím se budou z/utrácet další desítky milionů za různé studie o VRT. A nakonec se přejde na /v té době již běžné/ teleporty.

Dan

Prosím o doplnění do článku aspoň přibližné délky těch úseků.
Co přesně se bude muset v těch úsecích stavebně upravit? Bude to znamenat komplet překopání, nebo jen úpravu nástupišť apod?

Proč Uhersko – Choceň? Proč ne Pardubice – Choceň? Vadí oblouk v Uhersku?

D.S.

Protože Choceň-Uhersko se bude dělat především z důvodu nevyhovujícího technické stavu.

standa

no nevím jak v uhersku tam asi taky ale když jedu do prahy tak za chocní ten oblouk když jedeme 160 tak už to je velký odstředivý tlak natož pak při 200 . mi neříkejte že se ty oblouky nebudou natahovat…?

XXXD

Tak by holt směrem od Prahy byla před tím obloukem u Chocně 160. On i nový úsek Choceň – Ústí nad Orlicí, který bude v tunelu má byt jen na 160. Takže ten rozdíl, jestli bude 160 tak 3 kilometry před stanicí nebo až od stanice, není až tak moc zásadní. 200 tu ale stejně bude až bůvíkdy, protože se to bude muset nejdřív přepnout a bude muset být hotová trasa Praha – Lysá – Hradec – Choceň.

None

Ono by úplně stačilo, kdyby se tu dalo jet těch 160. Komplet celá trasa Praha Ostrava. Ale i kdyby to šlo, tak se po cestě bude alespoň na pěti místech něco kopat. Kdykoli.

Par

Šakvice – Břeclav v stavba v roce 26-28 co tam budou tak dlouho připravovat? přeložení cyklostezky v Podívíně??? nic jiného tomu nebrání… Tam už ETCS snad je, tak co tam budou stavět?

Kirak

Jó, SŽDC

Kirak

Nekdo

Slovenske Železnice? 😀

Jiří 3

Slovinské Železnice.

Jiří Kocurek

Perony. Jestli se má jezdit rychle, tak úzký peron mezi kolejemi alá Podivín musí zmizet. A bude se to dělat za provozu, takže po kouskách.
https://mapy.cz/letecka?x=16.8539441&y=48.8373585&z=20

Proč je to takle? Staromilci zavrhovali vysoké ostrovní perony jako módu, která brzo přejde. Předražená zbytečnost. Zápaní móresy pro zhýralce, kteří jsou líní vylézt dva schody. No uběhlo 25 let a staromilci jsou už na důchodě. Možná dokonce mají problém vylézt dva schody do Bdmtee, jelikož nohy starého člověka holt jsou nohy starého člověka.

Pitrys

Původně měla být ta dvoustovka už z Vranovic mám dojem…..?

Radiátor

Výhradní ETCS provoz v roce 2025 je jen hezká pohádka. Chci vidět jak ČD dosadí ETCS do všech Es a natož třeba do těch starších „muzejních“ (v uvozovkách protože by měli být dávno v muzeu) strojů. Navíc pokud vím, tak pořád nikdo neví jak po zavedení výhradního ETCS budou jezdit například historické vlaky.

Zlesák

Pro Správu železnic se peníze na vybavování tratí ETCS vždy najdou, ale pro dopravce se to vše nechává, aby to zatáhli ze svého nebo vyžebrali na objednatelích, kteří miliardy navíc na nová vozidla či aspoň palubní jednotky nemají či v brzké době mít nebudou.

Dominik

Tak dopravci mohou dostat dotaci z Eurofondů, stejně jako má zažádáno i Správa železnic na vybavení MVTV, atd…

Petr Šimral

Až na to, že Správa železnic je dotována stoprocentně a u dopravců je strop cca 7 mil. Kč, což je méně jak polovina nákladů za pořízení, instalaci a schválení.

ondra

ČD bude řešit právě jenom převážně ty X62,moc dalšího muzejního z parku el. strojů nezůstane-242 v klidu dožijí,budou postupně nahrazeny Pantery. V motorové trakci-842,3 asi bude dosazeno,854-to by mne taky zajímalo,810 kapitola sama pro sebe,753.7 bude dosazeno,754 asi jen do některých. Všechny nové jednotky už nějakou přípravu na dosazení mají z výroby. U nás v Cargo,jak si poradí se 122,3 230,742nereko-to bude oříšek.

Dominik

Zvlášť u nereko742 to buď zajímavé (či 731), když některé nemají ani GSM-R.

Radiátor

Otázka je na jakou životnost ty stroje ještě plánují. Ono vrazit do té mašiny 7 mega je docela investice. Aby nám tady některé výtvory nejezdili ještě za 20 let jen protože se do nich namontovalo ETCS za velký peníze a tak se to musí vyjezdit.

David

Na té trati nejezdí jen lokomotivy ČD, ale i ÖBB, RJ a ZSSK. Pro historické vlaky se rychlost 200 rozhodně nepřipravuje.

Radiátor

Tady, ale nejde o to, že by snad historické vlaky měli jezdit 200km/h tady jde o to aby byly na trať vpuštěny pokud bude VÝHRADNÍ provoz pod ETCS.

Martin2

Očem Andrej Babiš sní, když spí. Bohužel to trvá už 7 let. Co čekáte, přiblížily se volby…

Sitgestravel

Andrej ma teda hodne vlhke sny.

Frantisek

Andrej sní o dálnicích a silniční dopravě. Na železnici se sem tam něco blýskne, aby se neřeklo, ale reálný celkový efekt to stejně nakonec moc nemá, bohužel.

Stanislav Fanta

Než se u nás buď jezdit 200km/h, tak my už tady nebudeme.

Petr Šimral

Tak tolik nežer, tím se dožiješ vyššího věku a třeba se dočkáš i pilotního úseku 350 km/h 🙂

Martin

Vzhledem k tem planum to vydim, ze drive ci pozdeji vyhraje jista loby a nic se stavet nebude, respektive ano, ale ne VRT ale dalsi koridor tentokrate na 200km/h…

Martin

Navic je to obtizne, ja zazil prvni presentace VRT v CR v 90 letech, kdyz to sectete, tak je to cca 30 let dodnes + dalsich 20-30 let? Toho se malokdo dozije, musel by byt v 90 letech ditetem…

Anonym ze severu

Pochybuju o tom, že se toho v budoucnu dožijí i dnešní děti.

David

Upřímnou soustrast. Zkuste změnit životosprávu.

Frantisek

A mně to ani nevadí, nepotřebuji létat. 🙂 Spíše bych se rád dožil použitelnosti některých dnes různým způsobem zazděných spojení, abych nebyl závislý na (něčím) autě, navíc dnes kvůli nadměrnému provozu místy značně nebezpečném.

captain

Brno – Přerov, takže naše slavná R8. Slibovaná dvoukolejka s rychlostí 200 km/h … Tak papír snese všechno. Ale stejně jako dálnice kolem Přerova, uvidíme, zda se toho vůbec dožijeme?!

Frantisek

Až bude dálnice, nebude již třeba tolik žehlit trať, zvláště má-li podél ní v budoucnu vyrůst ještě jedna skutečně dálková…

Dalibor

Takže nic.. jsou to jen krátké úseky, a probíhá příprava studie, DUR, DSP takže děláme papíry…. Mnoho povyku a výsledek pramalý.

Lex

takže například zrušení přejezdů a úprava nástupišť se udělá samo ze dne na den????
A zvýšení rychlosti ve stávající stopě o 40 km/h je hodně, kdyby to bylo tak jednoduché tak se i na lokálkách jezdí už dávno 100…

Dalibor

Neudělá se to samo za dne na den, jenže tady se plánuje plánování a noc koncepčně homogenního se nedělá.

Lex

pokud vím, tak např. Břeclav-Šakvice nabyde významu až po výstavbě VRT Vranovice-Brno (u té se ale zatím nevím jak bude vedena, jestli zaústěna před či za Vranovicemi) proto nebude 200 až do Brna. Pak mi přijde logické dělat jen do Šakvic momentálně.

Všechny tyhle crcky co se plánují, jsou jen pro vyrovnávání zpoždění, protože 13km=1minuta úspory. A ano, pak to vypadá jen jako fotka politika s rychlostníkem 200, ale veřejnost to neocení.

Nekdo

A ono tam realne jde o neco jineho nez aby se pan generalni mohl z navstevami fotit u rychlostniku 200?

Lex

o rychlostech 200km/h se toho napsalo už dost, takže všichni víme o co jde ve skutečnosti.

Kubrt

Uf, to se mi ulevilo, ETCS funguje i při 200 km/h. Co budeme ověřovat příště? Že k přežití člověka je potřeba kyslik?

Dominik

Co je natom divného, na naší síti ještě ETCS nikde nefunguje na danou rychlost, tak je jasné, že ho museli odzkoušet, vždyť se to tak běžně dělá u všeho, že se to odzkouší, zda to bude správně fungovat.

Míla

…ale ETCS je stavěný na vysoký rychlosti (jak traťová, tak mobilní část). Takhle je to projektovaný, vyráběny a podle projektu i zabudovaný. Souhlasím s Kubrtem.

Dominik

Jistě, že je, ale je snad logické, že se to musí odzkoušet, zda to je správně nainstalováno, naprogramováno, atd… Podle Vaší logiky bychom pak nemuseli odzkoušet nic (žádný schvalování mašin, atd…), však to bylo naprojektovánk a podle projektu i zbudováno, tak to jistě buď chodit správně, a v případě poruchy, či nějaké nehody budeme říkat, ale bylo to vybudováno podle projektu, tak k čemu to zkoušet, zda to dělá to co má.

Honza Vrba

V zásadě ano, tak by se dalo ECTS (příp. třeba německé LZB) všeobecně pochopit, ale když si položím otázku: Jaké je v ČR zabezpečení rychlostí nižších, včetně „lokálek“? Odpověď: často vůbec žádné.

Leinad

A na SŽ jsou jiné fyzikální (elektrické) zákonitosti, než tam kde se jezdí 200 pod ETCS? Nebo jiné počasí?

Dominik

To jsem neřekl, ale prostě z pohledu naší legislativy je nutno to odzkoušet, je o úplně stejné, jako, jakákoliv jiná zkouška, či ověření činnosti, tunel v Ejpovicích byl taky projektován na 200 km/h, ale díky zkouškám přišli na problémy s tradičním vedením. Zkouškou se může přijít na problémy v naprogramování, atd… Stejně tak mašiny, vždyť v každé zemi se schvalují zvlášť, taky neřeknou jezdí to u nich, tak to bude jezdit i zde.

Míla

Třeba každý tunel je v podstatě prototyp a schvalování typu lokomotivy nebo její kompatibility na okruhu je jiný proces než ETCS, které je již ve zkušebním provozu na 160 kmh. Z článku vyplynula informace, že testováno bylo, jestli je ETCS vhodné na 200kmh. Což je buď napsané zavádějícím způsobem. Proč by nebylo, když všechny komponenty jsou na vyšší rychlosti než 160kmh. Možná než „zkoušela se vhodnost na 200kmh“ bylo lepší napsat „ověřovala se opakovaně způsobilost systému při 200kmh“

Dominik

To už je slovíčkaření. Já jsem z článku pochopil, že prostě zkoušeli, zda se při 200 km/h bude chovat, tak jak má. Kdo v tom chce hledat něco jiného, ten si to vždy najde.

Nekdo

Nejsou. Ale nikdo zatim nevyzkousel jak se chova modry mozek pri 200 km.h-1. Stjen jak onehda zkpuseli zda 42 km.h-1 nezabije cestujici…

Nekdo

Nikdy se to tak nedelalo.
Neni na to predpis.
Cestujici by to zneuzivali.
Vzdy se to delalo jinak.

Dominik

Takže je špatně vyzkoušet systém, zda se bude korektně chovat i při vyšších rychlostech (zda je správně naprogramován, atd…)? Takhle to mají ověřeno a pokud nato udělali papír, tak pak s reálným spuštěním alespoň nebude zdržení. Těžko Vám někdo schválí provoz, pokud mu nedodáte potvrzení, že všechny součásti dráhy, fungují správně, tedy, že VZ se chová jak má, atd… Vždyť i po každý výluce se musí provést ověření, že klikatost, výška TV, atd…, jsou v pořádku. Papíry od výrobce a projektanta jsou jen jedna část, musí se zkontrolovat, že to co uvádí výrobce a projektant odpovídá skutečnosti a ETCS se… Číst vice »

Já, kdo jiný

On už je ten systém na 200 km/h jaksi vyzkoušen. I na víc.

Dominik

Na síti Správy Železnic? A kdepak? Jediný co, tak na okruhu v Cerhenicích. Ten nespravuje Správa železnic, ale VÚŽ.

None

Ono se někde jinde jezdí těch 200? Možná to ještě jde v nějakém simulátoru. Je nesmysl tady utrácet stovky milionů na rušení přejezdů, upravování nástupišť a pak po dvaceti letech zrychlit na těch 200. Někde.
Někdo by měl vzít mapu, pravítko a udělat tužkou čáru a předat to firmě k výstavbě.

Dominik

To by šlo tak možná za komunistů, ale dneska se do toho vloží ekoteroristé, archeologové a další jiné spolky, žeto danou trasou vézt nemůže, protože to je vzácné náleziště věcí u doby kamenné, atd…
Navíc, ČR je prostě hustě zastavěná i to brání tomu, co popisujete.
Tak nesmyslné to rušení není přejezdů není, jde přeci o bezpečnost a když té 200 brání jen přejezd, tak proč ji tam pak nezavést?