Přehledně: Kde se bude jezdit 200 km/h. Správa železnic připravuje zvýšení rychlosti na dalších úsecích

Speciální testovací vlak na 200 km/h táhla lokomotiva Siemens Vectron společnosti ČD Cargo. Foto: Jan SůraSpeciální testovací vlak na 200 km/h táhla lokomotiva Siemens Vectron společnosti ČD Cargo. Foto: Jan Sůra

Správa železnic vypsala v minulých dnech zakázku, která je dalším posunem pro chystaný plán zavést na části české železniční sítě

Správa železnic vypsala v minulých dnech zakázku, která je dalším posunem pro chystaný plán zavést na části české železniční sítě rychlost 200 km/h. Jde o přípravu modernizace tratě mezi Brnem a Břeclaví, konkrétně úseku Šakvice – Břeclav.

Jde o trať, kde Správa železnic testovala na začátku roku za přítomnosti médií dvoustovku několik týdnů. V zakázce hledá zpracovatele záměru projektu. Ten má ukázat i náklady na takové úpravy. Stavět by se mělo v roce 2026-28.

Podle mluvčího Správy železnic Marka Illiaše v úseku proběhlo k celkem sedmi zkušebním jízdám na 200 km/h. „Hlavním cílem těchto zkušebních jízd bylo otestovat a prověřit funkčnost evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS i při rychlosti 200 km/h a spolupráci mezi traťovou a palubní částí systému. Instalace tohoto systému je mimo jiné jednou z nutných podmínek postupného zvyšování rychlosti na české železnici nad dnešních 160 km/h. Těmito zkouškami byla ověřena plná funkčnost tohoto systému na trati Správy železnic při rychlostech nad 160 km/h,“ řekl Illiaš. Podle něj testy ukázaly i spolupráci mezi palubní a traťovou částí systému ETCS. „Proběhla bez jakýchkoliv závad a potvrdila plnou funkčnost systému ETCS i při rychlostech 200 km/h,“ dodal Illiaš.

Správa železnic má vytipovánu řadu úseků (viz níže), kde chce rychlost zvýšit na 200 km/h. Kromě těch, kde už běží stavba či nějaký způsob přípravy, jde ještě o další úseky ve fázi ověřování, zda mají smysl. „Jsou prověřovány další úseky, u kterých zatím nebyla zahájena projektová příprava. Jedná se např. o úseky Pardubice – Uhersko, Olomouc – Brodek u Přerova, Kolín – Pardubice,“ dodal Illiaš.

Podle Illiaše se nedá zatím stanovit, který úsek bude na 200 km/h připraven první. „Úseků, které budou technicky připravené na zavedení rychlosti 200 km/h, bude více. Úsek, který bude jako první spuštěn s rychlostí 200 km/h, bude záviset na zvoleném postupu zavádění výhradního provozu systému ETCS na železniční síti v ČR,“ dodal Illiaš. Výhradní provoz má nastat v roce 2025.

Kde je plánována či prověřována rychlost 200 km/h

Ejpovice – Plzeň Doubravka: Probíhá zadávací řízení na zpracování záměru projektu vycházejícího ze zpracovaného technického průkazu.
Sudoměřice – Votice: Probíhá realizace stavby
Soběslav – Doubí: Probíhá realizace stavby
Nemanice – Ševětín: probíhá zpracování DSP.
Uhersko – Choceň: dokončena aktualizace záměru projektu, rozpracovaná DSP.
Ševětín – Veselí n. L.: bude zpracována studie prověřující podmínky pro zavedení rychlosti 200 km/h.
Brno – Přerov: fáze záměru projektu a DUR (celkem 5 staveb), vše na základě schválené studie proveditelnosti.
Plzeň – Domažlice (úsek odb. Nová Hospoda – Stod: fáze DUR, úseky Stod – Holýšov a Blížejov – Domažlice: fáze záměru projektu), vše na základě schválené aktualizace studie proveditelnosti.

Tagy 200 km/h Správa železnic Top
187 komentářů