Přehledně: Kde se bude jezdit 200 km/h. Správa železnic připravuje zvýšení rychlosti na dalších úsecích
Speciální testovací vlak na 200 km/h táhla lokomotiva Siemens Vectron společnosti ČD Cargo. Foto: Jan Sůra
Správa železnic vypsala v minulých dnech zakázku, která je dalším posunem pro chystaný plán zavést na části české železniční sítě
Zatímco ve zbytku světa vlaky jezdít až 600 km/h my si tady v Česku bijeme v prsa, jak jsme borci, že za pár let budeme jezdit 200 km/h. A mezitím v Japonsku už budou lítat vlaky přes 900 km/h.
V Japonsku jezdí vlaky po konvenčních tratích rychlostí 120 km/h.
V cesku se po konvencnich tratich (tady jim rikame lokalky) jezdi cca 50. Obcasne rychlejc obcasne taky krokem.
Konvenční trať je konvenční trať. Lokálka je lokálka. A tak to platí i v Japonsku, kde mimochodem 73% území jsou hory, takže ani tam se po běžné lokálce nijak rychle nejezdí. Na hlavních konvenčních tratích se jezdí max. 120 km/h; s několika výjimkami, kde se může 130 km/h.
někde níže je zmíněn „územně chráněný obchvat Rokycan (dle varianty 5 SP Praha-Plzeň), který by odstranil problém průjezdu Rokycany pro Ex“ – mohl by mi někdo vysvětlit, o jaký „problém průjezdu Rokycany“ jde a zda je někde k nahl=édnutí trasování zmíněného obchvatu?¨díky
Nevím, jestli si to přečtete, ale pokdu jo, tak tady: [url=https://ibb.co/hcRy6Sp][img]https://i.ibb.co/nBsbGFh/rokycany5.png[/img][/url]
https://ibb.co/hcRy6Sp
Jinak jde o ten oblouk východně od Rokycan, který umožňuje max 90/120 km/h (V130/Vk).
Tato zpráva je v kontextu zbytku Evropy (západní) prostě směšná…
A můžeme za to, že místo VRT (třeba Španělsko a Portugalko si postavilo tratě za peníze EU) se peníze odklonily na resorty, golf, rozhledny a pod. ? Peníze byly špatně nasměrovány pašalíky. Nyní se paktuje další partička na převzetí moci a opětovné připuštění k korýtku.
Ano, můžeme za to. Co jsme si zvolili, to máme. A ne s ne se z toho poučit.
Ale teď už to bude v cajku, protože díky Andrejovi nám EU nepošle ani floka.
Opětovné připuštění ke korýtku? Projděte si statistiky, i ty mezinárodní. Největší progres zažívala ČR vždy a pouze jen za vlád ODS, šlo to ještě první cca rok a půl s Andrejem (asi setrvačnost). Čísla mluví jasně.
Otázkou proč ne Olomouc Zábřeh na 200, když tam přejezdy nejsou. A beztak se časem bude muset dělat rekonstrukce.
Olomouc-Zabreh se nabizi hned z kraje, ale tipuji, ze by pak treba nevychazely uzly, nebo se nekdo boji, ze by pak bylo hure obhajitelne nechat stavet Ex2 v tech prdelich mezi…
Pozor, asi tři přejezdy mezi Olomoucí a Zábřehem jsou (Střeň, mezi Červenkou a Moravičany 1 nebo 2). Ale jinak je pravda, že právě tento úsek mě napadl mezi prvními,kde by onch 200 km/h mohlo být. Stejně tak mě napadl i úsek Přerov – Olomouc, ale tam už těch přejezdu je trošku víc.
A hlavně, nevydýchali by to čecháčci a pražáci, protože by se na Moravě jezdilo rychleji než v Čechách, a to přece nejde…
Nesvádějte to laskavě na Pražáky, když nitky vedou jasně do Brna. Tam by nevydýchali, kdyby měli být až za Olomoucí.
To jo, ale proti třeba koridoru u Studénky, kde jsou polní přejezdy co 300 m tam téměř přejezdy nejsou.
Na té Vaší zázračné Moravě se již léta letoucí rychleji jezdí, protože českou politickou scénu léta ovládá jihomoravská mafie. Do Českých krajských měst se z Prahy jezdí pomalu koňkou. Jak by se nám všem žilo lépe, kdybyste se konečně vymanili z těch vašich utkvělých bludů, že Češi můžou za všechny vaše životní potíže a pomalu vám chtějí sníst vaše děti. Čecháčci jste tu vy a za tím si stojím.
Prý je to kvůli ostrém oblouku v CHKO mezi Cervenkou a Moravicany. A dobre správě se to nechce rovnat.
49.7489981N, 17.0247921E
Vetsi problem je oblouk z druhe strany moravican. Mohelnicka kamen zbraslav uz ma povoleni na tezeni pisku v tom oblouku a ceka jenom na dotezeni severniho jezera.
Ten jizne se narovna az se bude priste rekonstruovat trat. S tim severnim uz za par let nikdo nic neudela. Pokud se teda nebude chtit zasypat ctyricetimetrova dzuzna.
Tak pendolino by to profrčelo a ostatní by zpomalili teda na 160 a pak to zas rozjeli.
200? Neblaznete, nejdriv je potreba dat do kupy lokalky na 50. Vysokopodlazni motoracky s gravitacnim wc a stoleckem a zastavkou na kraji obce, to je prece pateri verejne dopravy. Bez toho ty lidi zvaut do vlaku nedostaneme. SZ zase nema spravne usporadane priority, to je urcite zamer. 😀 (pro mene inteligentni, ale o to vasnivejsi sotouse napovim – ironie)
Jaké berete prosím drogy, že dokážete psát to samé i 500x denně na stejném serveru?
Od nekoho s prezdivkou Jedine vlaky to sedi. 🙂
Proto se tomu také říká přezdívka. Ono jsou i místa na koridoru, kde se třeba jezdí 70. Zrušíme je?
No jo, když se tehdy, v 90. letech, plánovaly koridory, machrovali jsme s rychlostí 160 km/h a už v té době se říkalo, že se to mělo dělat na 200 km/h. Zůstalo u 160 – budiž… Zřejmě tehdy nikoho nenapadlo, že z dalších 30 let tolik opěvované koridory ještě nebudou dokončené (viz IV. kor.) a že někdy v roce 2020 bude rychlost 160 km/h jen pro smích a že by to asi chtělo krapet zrychlit… A tak se dnes, po těch dlouhých 30ti letech začíná teprve PŘEMÝŠLET nad zvýšením traťové rychlosti na 200 km/h u mnohdy „nedávno“ dokončených úseků koridoru… Číst vice »
Přemýšlet o rychlosti 200 km/hod se podle mne začalo kolem roku 2000 a plánovaly se úpravy trakčního vedení v příznivých úsecích. Pak se uplatnily obvyklé postupy a po 20-ti letech se opět přemýšlí. Chronologie jenom přemýšlení by se dala dohledat i na serveru ZDOPRAVY..
To máte pravdu, a zároveň v čem je ten příspěvek přínosný ? To jsou věci, které jsou známy a pokaždé, když si to uvědomím, je mi na nic. Navíc se neudělaly ani železniční uzly v tak důležitých místech jako je Brno, Česká Třebová, Ostrava a to ani za 30 let. Z Brna – Prahy vyjíždí vlak rychlostí 30 km/h. než překoná uzel a pak zrychlí na 80. a říká se tomu expres. Takže i pro můj příspěvek platí, máme nad tím brečet nebo se smát.
Ten Vectron je mimořádně ošklivá loko…
Estetika je individuální, já ji zase miluji pro ten vzhled. Takže tedy má každý svou pravdu.
Zajímavé, že tam nezahrnuli úsek Spytihněv-Moravský písek, kde trať je jedna velká rovinka, i když je tam hodně přejezdů, proto to asi neudělali.
A taky vysoký poměr nákladní dopravy, resp. často zastavující osobky (a to včetně rychlíků s novými vozidly do 160 km/h)…
Trat 330, ci lepe nektere jeji casti se nabizi, ale jak uz tu zaznelo, Ex i R zde casto zastavuji, protoze na kazdych 20km pripada jeden prestupni uzel. Treba R 13 nevyuziva, pokud neni zpozdeni bezne ani tu 160.
Smysl zvysit na 200 by to melo pro potencilani alternativni trasu Ex Zlin-Brno, ktere by mohly stavet jen v Otrokovicich, StM, Hodonine a BV, nebot reko Brno-Prerov se jen tak nedockame. Dalsi vec je pak snaha bratra Lecha s Pindou do Vidne, takze pri silnejsi dalkove doprave by se asi k te 200 casem pristoupilo.
O hodně zkušenější kolega mě za uplynulé roky v práci naučil dvě hesla, která se v tomto státě velmi často uplatňují a od zkušenějších bychom se měli učit. a) Slibem neurazíš. b) 2x slíbené je jak jednou zrobené.
Ano, opakuje se nám to, co Vaše starší kolegy učili jejich starší kolegové před léty.
Vysoké školy produkují stovky píáristů, ve firmách už se nic nedělá, a vše je na píáristech. A tak nám tady bují doba píárová, tudíž informační – její obsah se jmenuje – CO BUDE… My, „co víme“ – víme, že NIC NEBUDE , ale víme, že se na tom BUDE (čti mediální bubliny) – živit tisíce lidí, mno – už to nebude dlouho trvat a každá bublina praskne. Za dva roky si na nějaké zvyšování rychlosti na železnici ani nevzpomeneme … (jsem střízliv, i bez drog a fakt mě baví pozorovat tu setrvačnost myšlení na všech frontách lidské společnosti, ale fakt… Číst vice »
Oni nemohou dělat něco jiného? Aha, to je ta bublina. No už aby praskla a začal se konečně řešit primární problém virtuálních potřeb.
Asi budete mladší. Ale takhle se slibovalo už za husáka, jak všechno bude. Slovo píár bylo tehdy neznámé.
Kdo nevěří:
Jakeš: Kdyby zůstal socialismus, všechno by bylo – iDNES.cz
16. 11. 2009 – Všechno by bylo.“ O internetu a technologiích „Dneska je informační možnost neuvěřitelná. To jsem nikdy neměl představu…“
Povaleči z kaváren do polí a továren!
Jinak právě investice do mmj. udržitelné dopravy jsou cestou z krize, závislost na autolandu byla chyba.
Byla to chyba, ale posunula nás kus dopředu. A teď stojíme před problémem rozjet něco jiného, nějaké vyšší technologie. To je normální cyklus, proto nesouhlasím s pkajetan, že je konec světa.
Nějak se z toho vyhrabeme
Dejte vedet, az se zacne skutecne mluvit o 300km/h a o zadnych vytackach ohledne terenu…. tunely a viadukty jsou bezne…
Trochu se vraťme v tom seznamu do reality: a) Ejpovice – Plzeň Doubravka: V = 200 km/h pouze pro Pendolina (řada 680) ve směru Praha – Plzeň, ve směru opačném nelze V = 200 km/h dosáhnout skrze sklon trati (plynulé stoupání o sklonu cca. 8 promile) b) Sudoměřice – Votice: V = 200 km/h pouze pro Pendolina (řada 680) c) Soběslav – Doubí: V = 200 km/h pouze pro Pendolina (řada 680) d) Brno – Přerov: fáze záměru projektu a DUR (celkem 5 staveb), došlo k navýšení CIN ze cca. 35 mld. Kč na cca. 66 mld. Kč, stavba nemá… Číst vice »
e) Řekl bych, že tam je záměr mít 200 km/h alespoň od Plzně do Stoda. Tam dál za Stodem už samozřejmě žádnou hitparádu nelze očekávat.
Takže co se týče bodu e), tam ještě „hrozí“ posun k variantě 5, podle toho, co teď vypadne z BMVI v Berlíně, které po schválení 3b přestalo činnost jen předstírat a konečně něco začalo dělat.
Upgrade stávající jenokolejky znamená Vmax 160 pouz e v úseku Kojetín – Bohoř (obec před Přerovem)
Všude jinde budete rád, když nepropadnete pod 80 km/h, obzvlášť při průjezdu zkrz Rousínov.
Doufejme že se do konce své životnosti jednotky 680 dočkají provozu na Vmax 200km/h přeci jenom jsou v půlce své morální opotřebovanosti . Možná i lehce za ní. Možná budou i někde k prodeji. Nebo je raději sešrotujou..
A co že udělali z 35 – 60 mld? Navíc bude krize.. Jednokolejka v max 160:-) no to určitě.. Tam by z toho udělali tak v max 90 🙂 A to ať si strčí do..
Ejpovice – Plzeň Doubravka …. má tak krátký ´ostrovní ´ úsek praktický smysl, když pokračování ani aspoň na jednu stranu je v nedohlednu? A v protisměru – je reálné se vůbec rozjet na 200 ?
Ne. Ale jelikož je pořád územně chráněný obchvat Rokycan (dle varianty 5 SP Praha-Plzeň), který by odstranil problém průjezdu Rokycany pro Ex, tak je správně tam těch 200 mít.
Tak tohle nechápu ,pouze úseky v horizontu x let.V roce 2028 ,že pojedeme na Moravě 25 km ze Šakvic do Břeclavě 200 se na nás už dávno Evropa vysere a bude nás objíždět.A že to pro terén nejde?Čína jezdí až 350 a to na území ,kde jsou hory ,častá zemětřesení a povodně a jde to.Ne tady to nejde ,protože na úřadě sedí úředníci pro věci zbytečné co musí ukázat svoji důležitost a tím zadávat studie o proveditelnosti toho co jinde normálně funguje a hlavně hrabat pod sebe.Já např dělal na GŘ SŽDC a když vám řeknu že údržbář pro výměnu… Číst vice »
No hlavne me zarazilo, ze se planuje 200km/h na trati Kolin-Pardubice, kdyz soubezne povede VRT Praha-Pardubice/Hradec… To me prijde zbytecne, spise by se mela urychlit priprava VRT od Porican do Hradce s odbockou na Pardubice…
Je to jeden z nejzatizenejsich useku v CR a hodne by pomohl ulevit soucasnemu koridoru, kde by podle me stacila 160…
To je právě ono, pokračování za Poříčany je dost v nedohlednu. Zrovna v Hradci budou rádi, jestli jim tam v roce 2030 povede alespoň opravená zdvoukolejněná trať od Oseka.
Já tam vidím Uhersko – Choceň, ne Kolín – Pardubice. Nadto ta VRT je tam pořád spíše hypotetická, kapacita už včera měla přibýt přes Hradec a Týniště (a dále dvě nové koleje na Třebovou). Nicméně tyto krátké kousky na 200 stejně poslouží nejvýše dohánění zpoždění, když se bude hned muset brzdit na 160 a zanedlouho ještě na dlouho o dost méně.
Na konci toho vyctu je Kolin-Pardubice…
VRT by se dala stavet pomerne snadno do Hradce, je to prakticky stale rovina, a polaci chteji trat v tomto smeru…
No, ta dvoustovka ma preci jen nejake jine parametry nez 160, takze to neco bude stat, proto me to zarazilo, abychom nevyhazovali penize za neco, co ma byt nakonec nahrazeno jinou rychlou trati…
Tak to, že je státní sektor zamrzlej efektivitou někde v (před)minulém století je známý fakt 🙂 Ale pokud jste někdy viděla seriál „Jistě pane ministře“ tak byste zjistila, že zbavit se zaměstnanců, kteří jsou nepotřební a slouží jen k uživení byrokracie je víceméně nemožné 🙂
Jedna metoda by byla, dokonce byla snad vynalezena v Praze. Konšelé letěli na hnůj.
Postup je pěkně popsán v díle Die Fenster Politik od Járy Cimrmana…
Jak velký bude kontrast mezi: časovou úsporu jízdní doby na 20-40 km zrychleném úsek proti brutálnímu nárůstu spotřeby trakční energie? Opravdu se to (za)vyplatí? 🤔
Co jízdní řád a sledy různé rychlých vlaků?
Jasně, zrychlovat! Ano, ale ať to má hlavu patu.
Pokud tam jede vlak 160, tak na 200 to zadny brutalni narust neni… ale je faktem, ze osamoceny usek a kratky nedava smysl, jen tam kde bude navazovat dalsi usek…
Na druhou stranu je třeba někde začít a ne pořád říkat, že předchozí či následující úseky nenavazují.
O to mi nejde, jde mi prave o to, ze nektere useky budou kratke a mezi useky s nizkou rychlosti, kolikrat i mene nez 160km/h…. nemusi byt kazda rovinka nutne na 200km/h,…
Take to pisu, „jen tam, kde bude navazovat dalsi usek“ (ne nutne hned)…
Spotřeba rapidně roste až nad 300km/h , tedy ekonomicky to pak nedává už smysl.
Už aby to bylo! A hlavně spojení železnicí na letiště v okolních zemích! Praha by měla být naprosto logicky dostupná za hodinu a půl ze Schwechatu, Mnichova, Drážďan, Vratislavi a dalších civilizovaných hubů a leteckých přestupních bodů. Neustále se řeší páteř Praha – Brno – Bratislava. I když už dávno Brňáci, Moraváci i Bratislava dala přednost Vídni jako přirozenému centru. Stejně tak Severni Morava a Slezsko se ztotožnilo s Katovicemi a Krakovem.
Je tedy třeba pomocí železnice zachránit i konektivitu Prahy do okolní civilizace!
Sem nevěděl, že všichni cestující ze všeho nejvíc touží jet někam na letiště. (Kromě mě teda.)
čili železnice v čr by měla sloužit k dopravě na letiště do Prahy, Vídně a Katovic. Hm zajímavá myšlenka.
Lidi co jezdí do práce z horní do dolní tedy maj používat výhradně autobus nebo auto 🙂
Řešíme tady a teď vysokorychlostní trati nebo alespoň 200 km/h nicht wahr? Co to má společného s lokálkama a suburbanama?? Vlakům fandím a suburbanům např. mému Pražskému Semmeringu obzvlášť! Jsem díky němu již za 18 minut s nádhernými výhledy až na Václavským Václaváku/Hl.nádraží, což mně klasickou sockou trvá 24 minut na Václavák resp. 31 minut na Hlavák a vice versa. Přesto nechápu, proč se investuje masivně v rychlostních dálkových koridorech do směrů Ostrava/Brno/Blava, když tam už se dávno Češi odrodili k Polákům a Rakušákům. Důležité je ještě odrodit Čechy z okolí Prahy a Čech vůbec. Kdo jednou ochutnal luxus VIE… Číst vice »
To je fajn, jenže lidi z Ostravy a Brna nejezdí do cizího města jenom na letiště… Do Prahy jako hlavního města s množstvím úřadů a centrál firem se jezdí i pracovat…
Vždyť už teď je vlak lepší varianta, nežli D1. Na druhou stranu, do Vídně nebo Mnichova je to vlakem horror. A DB dodnes převáží pax z Prahy busem na ICE.
Ještě jste zapomněl na (SŽDC oblíbené) cyklisty 🙂
Tak proč sám v té civilizaci nebydlíte ?
A jak víte, že ne?
Z Bratislavy určitě jezdí více lidí za prací/letištěm do Vídně, ale studentů (+ turistů z Budapešti) zase více do Prahy/Brna… Z Brna je Praha pořád výrazně před Vídní a pár promile cestujících na letiště na tom nic nemění… Severní Morava sice jezdí do Katovic/Krakova na letiště, ale kromě turistů přes hranice jezdí vlakem zatraceně málo lidí…
Moji kolegové z Brna a okolí zásadně létají z Vídně, V Praze mně nehlásili přestup už asi 10 let, co se začalo ČSA hroutit. Západní a Jižní Slovensko zase létá z Vídně a Pešti. Dokonce i když letím z Prahy direct někam na Východ a lákával jsem je ke sdružení se na Ruzyni, tak moji kolegové ze Slovenska letí buď z Pešti nebo obvykle příp. i s LH z Vídně s přestupem i v MUC apod., pokud není non-stop přímo z Vídně nebo Pešti. Nikdy nechtějí riskovat sekyru s páně Šimáně a komplikace.
Potvrzuji. Z Brna u nas v praci prakticky vsichni letaji z VIE. Jedina vyjimka je, pokud maji predtim nebo pote nejake jednani v Praze (napriklad na ministerstvu), tak pak leti z PRG. Pripadne obcas nekdo z BTS, pokud je to zrovna vyrazne vyhodnejsi….
Ucime to i dalsi generace. Radeji jedeme s detmi do ZOO do Vidne nez do Prahy. Nebo do Budapesti do zeleznicniho muzea nez do Luzne.
Mně vždycky odpovídají: Protože (i) thermály!
A vlastně se jim moc ani nedivím… 😉
tak ona Vídeň ve srovnání s Prahou je místně i levnější….
A tak se Stellou Zázvorkovou říkám , že pak nebudou mít skláři co žrát, tedy my čeští občané , když dáváme vydělat jiným.
V 10setiletem horizontu se nepocita s vybudovanim usekem Usti n. Orlici – Chocen?
Zas tak strašné to tam není. Spíše aby už konečně domrdaly ty Dluhonice. Kvůli nim se všechny vlaky zpožďují.
Dluhonice se už zhruba rok modernizují.
Počítá, ale bude pouze na V = 160 km/h, neboť původně zamýšlená 200-ka není územně průchodná.
A to máte odkud? Poslední informace je, že tam bude tunel na 200 pac vše ostatní neprojde pres zivotko
Tam se měla udělat levnější varinata na 120 km/h už dávno – 1 krátký tunel Mítkov a dva trochu delší. A to tak, aby se k tomu daly přidat další dvě koleje v jiné stopě a na vyšší rychlost. Jenže kdo mohl v roce 99-02 tušit, co nastane a že tam budou potřeba koleje čtyři. Škoda. Dneska víme, že dvě koleje na 200 km/h tomu nepomůžou, kapacitní problém by to neřešilo.
To neprošlo přes EIA.
Uvědomujete si, jaký je to rejpanec do krajiny v tomto provedení?
A navíc by jste tu v konečném důsledku neměl 4 koleje (pomiňme te´d v debatě, jak se zkapacitní Úxstí – Dlouhá Třebová, kde v zástavbě je nouze o místo).
Ono to spíš vypadá, že se někdo vynasnažil, aby to neprošlo.
Já bych to tak neviděl.
Stejná otázka pro vás: Uvědomujete si, jaký je to rejpanec do krajiny v tomto provedení?
No nevím, nevím. Třeba Pardubice – Kolín. Oblouk ve Valech u Přelouče (130?) , kde si vzpomínám jak to při průjezdu v Leošově tramvaji prásklo s vozíkem na občerstvení o podlahu. Pak oblouky u Přelouče a u Kojic, nevím co snesou. Myslím, že prostředky vložené do zvýšení rychlosti na krátkých úsecích by jinde přinesly efektivnější přínosy pro zlepšení železniční infrastruktury.
Kde udělali soudruzi ze Švycarska chybu?
V tomto případě si myslím, že chyba nebude na švýcarské (polské) straně. Fyzika se o*ebat nenechá.
To jo, to jo.
Jak to bude vypadat s hlaníma tratěma? Pamatuji akci budování koridorů a testování pendolín, kdy po spoustě propagandostckých keců až konkurence pomohla zlepšit jak kultůru cestování včetně přístupu průvodčích k pasažérům, tak i zkrátit dobu cestování. Je to snad právě zastaralé zabezpečení společně se zastaralým vozový parkem, co je příčinou pomalého zvyšování rychlosti po železnici? Zatím co o nás se s velkou slávou projektuje s několikaletým předstihem testování dopravy rychlostí 200 km/hod, tak v mnohdy kritizované Číně se již nyní jezdí mezi Pekingem a Šanghají 350 km/hod, v Japonsku mezi hlavními centry má Šinkanzen jezdit 300 km/hod, stejně jako TGV… Číst vice »
Souhlasím – v té kritizované Číně se běžně jezdí na východě země 300 – 350 Km/h, jsou tam i pomalejší úseky v kopcích se spoustou tunelů kde se vlak – cituji „Cocíka“ z Youtube „plouží“ jenom 250 km/h, je tam Maglev, který jezdí necelých 400 km/h – taková je současnost: Momentálně se testuje nový Maglev na rychlost 600 km/h – první testy dopadly dobře – viz link: https://www.railwaygazette.com/technology/dynamic-trials-start-with-600-km/h-maglev-prototype/56830.article Rusko: V proklínaném Rusku se také hodně investuje do infrastruktury – od Petrohradu až po Vladivostok (město u hranic se Sseverní Koreou) – velké a dlouhé mosty, dálnice, železnice Momentálně se bude… Číst vice »
Ano, také se jim tam rychleji šíří viry. 🙂 A drží tuhá diktatura…
To máme kliku.Při 40 km/h na naší lokálce nemaj viry šanci.Až to ti Číňani zjistí,bude to tam samá pomalá jízda!
No je právě skoro otázka, jestli vzhledem k rychlosti přípravy a pravděpodobně i stavby VRT v ČR nebude lepší právě čistou VRT (úseky, které by sloužily jen osobním vlakům, nikoli nákladu) vynechat a soustředit se na další stadia tj. maglev někdy v budoucnu pravděpodobně i hyperloop.
Tak hyperloop je fyzikální nesmysl, jak se pokusil vysvětlit v ŽM loni jeden fyzik. A není to jako s červenou zástavkou běžící chlapec před automobilem, ani chcípající krávy od železného oře. Jsou to základní fyzikální principy zákonitosti.
My vynecháme i ten maglev. Začneme plánovat teleporty.
Praha – Liberec
Liberec je v horách, tam se těžko jede vlakem ze všech směrů. To asi nebude chyba drah, ale geologie….
Durynský les, Alpy, Apeniny, Pyreneje…… To jsou také hory a jde to. Jen u nás se jen hledají výmluvy.
líp bych to nenapsal…
jojo šlo to i před 120 lety s bídnou technologiíí 🙂
https://en.wikipedia.org/wiki/Transandine_Railway
Např. Tunel Graz – Klagenfurt.
Ale Praha – Turnov je víceméně rovina. Nicméně infrastruktura je posledních zhruba 150 let stejná.
Úplně stejná ne. V Bakově je nová lavička.
Není stejná. Vytrhaly se Kbely, Kojetice, Zdětín a Stránov.
Takže co? Geologii odsoudit a poslat do vězení a pak to půjde?
Pane Kocourku, trochu sebereflexe by nebylo?
No hlavně že po Turnov je to uplná rovina a pole. Tedy tak 200 mil/km.
Lhasa je také v horách a trať je z části permafrostu …
To nemůžete myslet vážně, však to nemá ani přímé spojení
No prave proto. Proc tenhle stat zamernr uz 102 let urzuje Liverec jako vnitrni periferii? Proc ma Liberec lepsi spojeni do Nemecka nez do hlavniho mesta?
Žlutý autobus za korunu.
Je mi Liberce opravdu strašně líto, že měl dálnici do Prahy skoro kompletní uz koncem 80. let, jako první velká osada neležící na D1. To je opravdu diskriminace!
Možná proto, že je to město historicky německy mluvící.
Liberec je odepsanej. Minimálně na dalších 50 let. Smiřte se.
Nesmíříme.
Smiřte se s tím, že ta efektivita tam nevychází. Česká železnice má ještě na spoustu let dopředu důležitější problémy k řešení.
Ok. Budu ale rád, když mi nastíníte nějaké ty „důležitější problémy k řešení“, u kterých se ale na onom řešení vůbec nepracuje. Ne ty započaté, či nějakým způsobem řešené / naplánované k řešení. Sem s nimi. Jsem jedno ucho (oko).
Jeseník – Olomouc přes neexistující tunel. Tímto „plánováním“ železnice ten tunel definitivně zařízli (v Praze).
Jak jste, prosím Vás, přišel na to, že úsek Jeseník – Olomouc je důležitější, než Praha – Liberec? To by mě docela zajímalo.
Ptal jste se na důležité problémy k řešení, na nichž se nepracuje. Oprava silnice přes Červenohorské sedlo stála velké peníze a ty byly vynaloženy zbytečně. Navíc jde o ekologicky cenné území.
Ptal jsem se na ty „mnohem důležitější problémy“, na kterých se nepracuje. Tunel z Jeseníku není mnohem důležitější problém.
Ano, řekl jste to dobře. Nepracuje se na mnohem důležitějších věcech k řešení, než je Liberec. Dokončují se koridory. Na dávno dokončených koridorech se připravuje jejich další rekonstrukce nebo (cosi jako) VRT obchvat. Jediná dlouhodobě plánovaná novostavba, tedy Brno-Přerov, se připravuje 25 let s nulovým výsledkem. A vy tady zase s Libercem:-)
No po 25 letech provozu už ta větší údržba bude potřeba. Nebo snad měly vydržet bez orpavy, jen s postupných chátráním?
Stačila by řádná údržba, ne?
Tak je třeba si uvědomit, že není reálné připravovat a pak také stavět a financovat milion projektů. Je třeba se soustředit se na ty, kde jsou největší přepravní proudy. Rozhodně je třeba investovat do infrastruktury a klidně si na to i půjčit, ale není zase možné rozhazovat všude. A tím rozhazováním myslím především drahé projekty, které dlouhodobě ekonomicky nevychází. Klidně ať si Liberecký kraj dělá dál studie a až někdy nějaká vyjde, tak ať na nové trati Praha – Liberec začne pracovat a já nebudu nic namítat, pokud ve studii, ve které ta stavba vyjde, nebude Libereckým krajem na začátku… Číst vice »
Ale je, jenom by se muselo chtít a na ministerstvech by museli sedět kompetentní lidé.
Třeba omdlévat blahem nad vlakem jedoucím pár minut i 200 km/h? 🙂
Já myslím, že 200 se v příštích dvaceti letech bude jezdit na našem zkušebním okruhu ve Velimi.
Mezitím se budou z/utrácet další desítky milionů za různé studie o VRT. A nakonec se přejde na /v té době již běžné/ teleporty.
Prosím o doplnění do článku aspoň přibližné délky těch úseků.
Co přesně se bude muset v těch úsecích stavebně upravit? Bude to znamenat komplet překopání, nebo jen úpravu nástupišť apod?
Proč Uhersko – Choceň? Proč ne Pardubice – Choceň? Vadí oblouk v Uhersku?
Protože Choceň-Uhersko se bude dělat především z důvodu nevyhovujícího technické stavu.
no nevím jak v uhersku tam asi taky ale když jedu do prahy tak za chocní ten oblouk když jedeme 160 tak už to je velký odstředivý tlak natož pak při 200 . mi neříkejte že se ty oblouky nebudou natahovat…?
Tak by holt směrem od Prahy byla před tím obloukem u Chocně 160. On i nový úsek Choceň – Ústí nad Orlicí, který bude v tunelu má byt jen na 160. Takže ten rozdíl, jestli bude 160 tak 3 kilometry před stanicí nebo až od stanice, není až tak moc zásadní. 200 tu ale stejně bude až bůvíkdy, protože se to bude muset nejdřív přepnout a bude muset být hotová trasa Praha – Lysá – Hradec – Choceň.
Ono by úplně stačilo, kdyby se tu dalo jet těch 160. Komplet celá trasa Praha Ostrava. Ale i kdyby to šlo, tak se po cestě bude alespoň na pěti místech něco kopat. Kdykoli.
Šakvice – Břeclav v stavba v roce 26-28 co tam budou tak dlouho připravovat? přeložení cyklostezky v Podívíně??? nic jiného tomu nebrání… Tam už ETCS snad je, tak co tam budou stavět?
Jó, SŽDC
SŽ
Slovenske Železnice? 😀
Slovinské Železnice.
Perony. Jestli se má jezdit rychle, tak úzký peron mezi kolejemi alá Podivín musí zmizet. A bude se to dělat za provozu, takže po kouskách.
https://mapy.cz/letecka?x=16.8539441&y=48.8373585&z=20
Proč je to takle? Staromilci zavrhovali vysoké ostrovní perony jako módu, která brzo přejde. Předražená zbytečnost. Zápaní móresy pro zhýralce, kteří jsou líní vylézt dva schody. No uběhlo 25 let a staromilci jsou už na důchodě. Možná dokonce mají problém vylézt dva schody do Bdmtee, jelikož nohy starého člověka holt jsou nohy starého člověka.
Původně měla být ta dvoustovka už z Vranovic mám dojem…..?
Výhradní ETCS provoz v roce 2025 je jen hezká pohádka. Chci vidět jak ČD dosadí ETCS do všech Es a natož třeba do těch starších „muzejních“ (v uvozovkách protože by měli být dávno v muzeu) strojů. Navíc pokud vím, tak pořád nikdo neví jak po zavedení výhradního ETCS budou jezdit například historické vlaky.
Pro Správu železnic se peníze na vybavování tratí ETCS vždy najdou, ale pro dopravce se to vše nechává, aby to zatáhli ze svého nebo vyžebrali na objednatelích, kteří miliardy navíc na nová vozidla či aspoň palubní jednotky nemají či v brzké době mít nebudou.
Tak dopravci mohou dostat dotaci z Eurofondů, stejně jako má zažádáno i Správa železnic na vybavení MVTV, atd…
Až na to, že Správa železnic je dotována stoprocentně a u dopravců je strop cca 7 mil. Kč, což je méně jak polovina nákladů za pořízení, instalaci a schválení.
ČD bude řešit právě jenom převážně ty X62,moc dalšího muzejního z parku el. strojů nezůstane-242 v klidu dožijí,budou postupně nahrazeny Pantery. V motorové trakci-842,3 asi bude dosazeno,854-to by mne taky zajímalo,810 kapitola sama pro sebe,753.7 bude dosazeno,754 asi jen do některých. Všechny nové jednotky už nějakou přípravu na dosazení mají z výroby. U nás v Cargo,jak si poradí se 122,3 230,742nereko-to bude oříšek.
Zvlášť u nereko742 to buď zajímavé (či 731), když některé nemají ani GSM-R.
Otázka je na jakou životnost ty stroje ještě plánují. Ono vrazit do té mašiny 7 mega je docela investice. Aby nám tady některé výtvory nejezdili ještě za 20 let jen protože se do nich namontovalo ETCS za velký peníze a tak se to musí vyjezdit.
Na té trati nejezdí jen lokomotivy ČD, ale i ÖBB, RJ a ZSSK. Pro historické vlaky se rychlost 200 rozhodně nepřipravuje.
Tady, ale nejde o to, že by snad historické vlaky měli jezdit 200km/h tady jde o to aby byly na trať vpuštěny pokud bude VÝHRADNÍ provoz pod ETCS.
Očem Andrej Babiš sní, když spí. Bohužel to trvá už 7 let. Co čekáte, přiblížily se volby…
Andrej ma teda hodne vlhke sny.
Andrej sní o dálnicích a silniční dopravě. Na železnici se sem tam něco blýskne, aby se neřeklo, ale reálný celkový efekt to stejně nakonec moc nemá, bohužel.
Než se u nás buď jezdit 200km/h, tak my už tady nebudeme.
Tak tolik nežer, tím se dožiješ vyššího věku a třeba se dočkáš i pilotního úseku 350 km/h 🙂
Vzhledem k tem planum to vydim, ze drive ci pozdeji vyhraje jista loby a nic se stavet nebude, respektive ano, ale ne VRT ale dalsi koridor tentokrate na 200km/h…
Navic je to obtizne, ja zazil prvni presentace VRT v CR v 90 letech, kdyz to sectete, tak je to cca 30 let dodnes + dalsich 20-30 let? Toho se malokdo dozije, musel by byt v 90 letech ditetem…
Pochybuju o tom, že se toho v budoucnu dožijí i dnešní děti.
Upřímnou soustrast. Zkuste změnit životosprávu.
A mně to ani nevadí, nepotřebuji létat. 🙂 Spíše bych se rád dožil použitelnosti některých dnes různým způsobem zazděných spojení, abych nebyl závislý na (něčím) autě, navíc dnes kvůli nadměrnému provozu místy značně nebezpečném.
Brno – Přerov, takže naše slavná R8. Slibovaná dvoukolejka s rychlostí 200 km/h … Tak papír snese všechno. Ale stejně jako dálnice kolem Přerova, uvidíme, zda se toho vůbec dožijeme?!
Až bude dálnice, nebude již třeba tolik žehlit trať, zvláště má-li podél ní v budoucnu vyrůst ještě jedna skutečně dálková…
Takže nic.. jsou to jen krátké úseky, a probíhá příprava studie, DUR, DSP takže děláme papíry…. Mnoho povyku a výsledek pramalý.
takže například zrušení přejezdů a úprava nástupišť se udělá samo ze dne na den????
A zvýšení rychlosti ve stávající stopě o 40 km/h je hodně, kdyby to bylo tak jednoduché tak se i na lokálkách jezdí už dávno 100…
Neudělá se to samo za dne na den, jenže tady se plánuje plánování a noc koncepčně homogenního se nedělá.
pokud vím, tak např. Břeclav-Šakvice nabyde významu až po výstavbě VRT Vranovice-Brno (u té se ale zatím nevím jak bude vedena, jestli zaústěna před či za Vranovicemi) proto nebude 200 až do Brna. Pak mi přijde logické dělat jen do Šakvic momentálně.
Všechny tyhle crcky co se plánují, jsou jen pro vyrovnávání zpoždění, protože 13km=1minuta úspory. A ano, pak to vypadá jen jako fotka politika s rychlostníkem 200, ale veřejnost to neocení.
A ono tam realne jde o neco jineho nez aby se pan generalni mohl z navstevami fotit u rychlostniku 200?
o rychlostech 200km/h se toho napsalo už dost, takže všichni víme o co jde ve skutečnosti.
Uf, to se mi ulevilo, ETCS funguje i při 200 km/h. Co budeme ověřovat příště? Že k přežití člověka je potřeba kyslik?
Co je natom divného, na naší síti ještě ETCS nikde nefunguje na danou rychlost, tak je jasné, že ho museli odzkoušet, vždyť se to tak běžně dělá u všeho, že se to odzkouší, zda to bude správně fungovat.
…ale ETCS je stavěný na vysoký rychlosti (jak traťová, tak mobilní část). Takhle je to projektovaný, vyráběny a podle projektu i zabudovaný. Souhlasím s Kubrtem.
Jistě, že je, ale je snad logické, že se to musí odzkoušet, zda to je správně nainstalováno, naprogramováno, atd… Podle Vaší logiky bychom pak nemuseli odzkoušet nic (žádný schvalování mašin, atd…), však to bylo naprojektovánk a podle projektu i zbudováno, tak to jistě buď chodit správně, a v případě poruchy, či nějaké nehody budeme říkat, ale bylo to vybudováno podle projektu, tak k čemu to zkoušet, zda to dělá to co má.
V zásadě ano, tak by se dalo ECTS (příp. třeba německé LZB) všeobecně pochopit, ale když si položím otázku: Jaké je v ČR zabezpečení rychlostí nižších, včetně „lokálek“? Odpověď: často vůbec žádné.
A na SŽ jsou jiné fyzikální (elektrické) zákonitosti, než tam kde se jezdí 200 pod ETCS? Nebo jiné počasí?
To jsem neřekl, ale prostě z pohledu naší legislativy je nutno to odzkoušet, je o úplně stejné, jako, jakákoliv jiná zkouška, či ověření činnosti, tunel v Ejpovicích byl taky projektován na 200 km/h, ale díky zkouškám přišli na problémy s tradičním vedením. Zkouškou se může přijít na problémy v naprogramování, atd… Stejně tak mašiny, vždyť v každé zemi se schvalují zvlášť, taky neřeknou jezdí to u nich, tak to bude jezdit i zde.
Třeba každý tunel je v podstatě prototyp a schvalování typu lokomotivy nebo její kompatibility na okruhu je jiný proces než ETCS, které je již ve zkušebním provozu na 160 kmh. Z článku vyplynula informace, že testováno bylo, jestli je ETCS vhodné na 200kmh. Což je buď napsané zavádějícím způsobem. Proč by nebylo, když všechny komponenty jsou na vyšší rychlosti než 160kmh. Možná než „zkoušela se vhodnost na 200kmh“ bylo lepší napsat „ověřovala se opakovaně způsobilost systému při 200kmh“
To už je slovíčkaření. Já jsem z článku pochopil, že prostě zkoušeli, zda se při 200 km/h bude chovat, tak jak má. Kdo v tom chce hledat něco jiného, ten si to vždy najde.
Nejsou. Ale nikdo zatim nevyzkousel jak se chova modry mozek pri 200 km.h-1. Stjen jak onehda zkpuseli zda 42 km.h-1 nezabije cestujici…
Nikdy se to tak nedelalo.
Neni na to predpis.
Cestujici by to zneuzivali.
Vzdy se to delalo jinak.
Takže je špatně vyzkoušet systém, zda se bude korektně chovat i při vyšších rychlostech (zda je správně naprogramován, atd…)? Takhle to mají ověřeno a pokud nato udělali papír, tak pak s reálným spuštěním alespoň nebude zdržení. Těžko Vám někdo schválí provoz, pokud mu nedodáte potvrzení, že všechny součásti dráhy, fungují správně, tedy, že VZ se chová jak má, atd… Vždyť i po každý výluce se musí provést ověření, že klikatost, výška TV, atd…, jsou v pořádku. Papíry od výrobce a projektanta jsou jen jedna část, musí se zkontrolovat, že to co uvádí výrobce a projektant odpovídá skutečnosti a ETCS se… Číst vice »
On už je ten systém na 200 km/h jaksi vyzkoušen. I na víc.
Na síti Správy Železnic? A kdepak? Jediný co, tak na okruhu v Cerhenicích. Ten nespravuje Správa železnic, ale VÚŽ.
Ono se někde jinde jezdí těch 200? Možná to ještě jde v nějakém simulátoru. Je nesmysl tady utrácet stovky milionů na rušení přejezdů, upravování nástupišť a pak po dvaceti letech zrychlit na těch 200. Někde.
Někdo by měl vzít mapu, pravítko a udělat tužkou čáru a předat to firmě k výstavbě.
To by šlo tak možná za komunistů, ale dneska se do toho vloží ekoteroristé, archeologové a další jiné spolky, žeto danou trasou vézt nemůže, protože to je vzácné náleziště věcí u doby kamenné, atd…
Navíc, ČR je prostě hustě zastavěná i to brání tomu, co popisujete.
Tak nesmyslné to rušení není přejezdů není, jde přeci o bezpečnost a když té 200 brání jen přejezd, tak proč ji tam pak nezavést?