Přehledně: Kam s ETCS. Nový systém možná odřízne lokálky od koridorů
Motorový vůz 810 v České Třebové, ilustrační foto. Foto: České dráhy
Zkratka ETCS se stala v poslední době železničním zaklínadlem a byla i jedním ze stěžejních témat pondělní diskuse na Žofínském
Tak tarify už se odřízly na hranici krajů že má každý kraj svůj😁 A máme se tady krásně v naší malé pidizemičce ve středu Evropy😁
ETCS Staré Město – Bojkovice/Bylnice ?
Kolik % mimořádností bylo takových, že by jim etcs zabránilo?
Umí ETCS kácet nahnilé stromy, zabránit autům vjet na přejezd (/rychle odklidit pokažené auto)?
No jistě, že umí! A sebevrahům pošle dopředu smsku na mobil s výzvou, aby neskákali. 😉
Já co jsem slyšel zástupce MD mluvit o ETCS před půl rokem, tak mě překvapilo, že ta část vztažená k uzlům a návazným místním dráhám bylo nepříjemně papežské. Ne-li ultra.. A moc naděje to nedávalo. S tím, že se to bude prý v dohledné době zrovna rozhodovat.
To mě vůbec nepřekvapuje. Měl jsem s úředníky z MD jednou tu čest. S tak nebetyčnou bohorovností, zpupností a arogancí jsem se snad dosud nesetkal. Už nikdy více…
Já bych si k tomu dovolil jeden pohled zvenku. Předně se tady bavíme o přepravě osob (a drahého nákladu) nikoliv o volnočasové aktivitě. A jestliže český národní signalizační systém nemá reálnou formu vlakového zabezpečovače v pravém slova smyslu, není o čem se tady bavit. Implementace něčeho lepšího, navíc interoperabilního je nutností. Otázkou je pouze forma a tempo implementace systému ETCS L2. Dám paralelní příklad z letectví. To je to samé, jako by letečtí dopravci kvičeli, že je to drahé, když musejí mít na palubách (pro letadla nad 5,6 tuny): – Enhanced Ground Proximity Warning System (EGPWS) – Airborne Collision Avoidance… Číst vice »
Ještě tu nikdo nezmínil,že na pár set kilometrech a více než stovkách vozidel spolehlivě funguje „AVV“. Tedy autmat.vedení vlaku.Na červenou neprojede,rychlost na trati nepřekročí,ve šech zastávkách zastaví na stejném místě s velikou přesností,dokáže dodržet jízdí dobu s přesností na pár vteřin atd.Funguje to naprosto spolehlivě,ale ze stojvůdce se stává „vrátný“./odblokuje dveře,zavře dveře,dá stroji souhlas a pak se kochá krajinou/
Jo, ale když se moc kochá a drbne rukávem do vypínače, tak pak na Masaryčce projede s ešusem až do dvorany. AVV je fajn vynález, ale zabezpečovač to není (a nebyl jako zabezpečovač navržený).
Tak Masaryčku by řešila drobná úprava – pokud při pokusu vypnout avv nedržím živák, tak zastaví na místě.
Blbost, na té Masaryčce to rozhodně nebylo jen drbnutí rukávem do vypínače, tak snadno to nejde (jen se na to strojvedoucí vymlouval), buďto ho ani zapnutý neměl nebo si ho cestou vypnul a na Masaryčce si neuvědomil, že již jede na ruku.
b je správně
Ze strojvůdce se nestává vrátný, mj. musí do mobilky AVV naťukat návěsti, které vidí. Jinak třeba ani nedojede k nástupišti.
Hlavně je to v dnešním pojetí pane Štěpáne neuvěřitelně nákladná záležitost s nulovou návratností – jenom když si matematicky sečtu vyčíslené náklady těch výše uvedených investičních akcí, tak se dostanu k částce 3 117 921 000,- Kč, čili těsně nad 3 miliardy. Úměrně této cifře bych tedy čekal vyčíslené materiální škody na drážních vozidlech, infrastruktuře a zejména tedy lidských životech, potažmo těžká/lehká zranění, no jo, jenže když se podívám na zveřejněná data Drážní inspekce za roky 2013 – 2018, tak mám – s prominutím – pouze jednoho mrtvého, 4 zraněné a celkovou škodu cirka 295 000 000,- Kč za celou… Číst vice »
Dušan: S vaší kalkulací by se dalo částečně souhlasit. Ale kde máte jistotu, že v následujících letech s masivním nástupem soukromých dopravců zůstane nehodovost stejná (resp. na takové docela přijatelné úrovni jako nyní)? Jednou z mála věcí státního monopolu je systém vzdělávání a nepřetíženost zaměstnanců. U soukromníků je to až na čestné výjimky dost problém (a opět mluvím obecně, týká se to jakéhokoliv oboru). Takže se vzrůstající intenzitou provozu, agresivní konkurencí na trhu a omezenými lidskými zdroji (nedostatek strojvedoucích) bude vzrůstat tlak na lidský faktor. A ten může pod tlakem udělat chybu s řádově vyšší pravděpodobností než stroj. Takže je… Číst vice »
Tak stačit mi to bude 100%-ně pokud nesnížím nároky na strojvedoucí, kam nasadím nějaké cvičené opice (= přeháním) a nevykašlu se kompletně na údržbu, opravy apod. např. nasazením nekvalifikovaného personálu. Jako pokud dneska mám dle dat DIČR za 6 let jednoho mrtvého, což je 0,16 usmrceného za rok, tak za 20 let, to je nějakých 3,5 mrtvých a pokud vyjdu z toho, že dneska cena lidského života může být vyčíslena na řekněme 3 mil. Kč, tak pak mi to vychází na nějakých 10 mil. Kč. A pokud mi tedy na ETC dneska „falírují“ ty 2 miliardy, tak za 20 let… Číst vice »
Jeden lidský život se finančně cení v řádu desítek milionů. Tuším, že cca 20 mega. Viděl jsem to v jedné reportáži o autonehodách.
Dobře, přepočítávám…..ne tedy 200, ale ty 2 miliardy jsou jen 28,5 usmrcených versus 3,5, takže to zvýšení po přepočtu není 57x, ale jen 8x:-)))
“ že mi ETCS jakožto zařízení SIL 4 odstraní zpoždění vlaků a případně sníží náklady na stávající národní systém LS“
V budoucnu (až bude výhradní provoz ETCS) se sníží náklady na instalaci a údržbu návěstidel na trati a ve stanicích,protože již nebudou potřeba.
To sice máte pravdu, ale ta částka je vzhledem k ceně instalace zařízení naprosto marginální – aby se mi to vrátilo na nákladech na instalaci, tak to by mi to ETCS muselo běžet v provozu nejmíň 500 let, což vzhledem k 20 leté normové ekonomické životnosti je naprosto mimo mísu.
No tak Žofín jsem asi potřeboval. Teď už jsem v klidu úplně. Nelze přehlédnout, že se směr velkých hráčů v oblasti ETCS pomalu začíná otáčet. Najednou už i dokonce od AŽD velmi opatrně začíná zaznívat pesimismus. Přeloženo do češtiny. Hele my to asi tak rychle nezvládneme, my už to asi víme teď, ale pojďme se tvářit, že je vlastně vše ok, ať z toho na přípravu a výstavbu něco ještě podojíme, než to všechno praskne. Opravdu, po dnešku jsem v klidu.
Zástupce lokálního velkododavatele zabezpečovacího zařízení hodil vidle do snah interesentů o zavedení ETCS, jejichž lobby je tu velmi silná a má mediální podporu. Proto se nedivím reakci publika, více stranami označovanou jako bouřlivou; pokud na takové oficiální akci (kde jsou lidé, kteří žijí z oficiálních vyjádření a nevidí to odspodu, od technické podstaty) naservírujete zcela opačné vidění světa, je taková srážka hran nutně doprovázena jiskřením. Je přitom třeba říci, že autor má svá tvrzení velmi dobře argumentačně podložená. Je škoda, že nejsou zmíněny: Jmenuje nehody, kterým ETCS nezabrání, nutný dopad do snížení traťové kapacity (nebo nutnost zkracování vlaků), enormní zvýšením… Číst vice »
Dovolte mi dotaz. Vy znáte z praxe nějaké „levné ETCS generikum“? Já ne. 😉
Jinak k těm projetým návěstem Stůj. Ono to možná nebude tak horké, jak se podle statistik zdá být. V minulosti se spousta takových případů zkrátka zatloukla, což na tratích s DOZ dost dobře nejde.
A požadavky na interoperabilitu i na regionálních tratích jsou pěkný nesmysl. Další hřebíček do rakve lokálek…
Já „generické“ ETCS také neznám. Momentálně totiž není a obávám se, že dokud neskončí
– dotační tituly na mobilky a pravděpodobně i
– správa subsetů Unisigem
tak ani nebude.
Ano, Unisig určuje pravidla hry, Unisig vládne. Dokud se nepůjde cestou openETCS nebo něčeho podobného, vůbec nic se nezmění. O mobilce pod 10 mega si můžeme nechat tak zdát.
A to nemluvím o málo početných lokomotivních řadách. Kvůli náročné zástavbě do stávající instalace, a kvůli schválení tohoto řešení, se dodavatelům ETCS vůbec nevyplatí do takových tendrů hlásit. Cena instalace mobilky na jednom HV pak klidně přesáhne 15 mega. Pěkný článek o tom vyšel v Železničním magazínu.
Jedno nechapu, proc nase ministerstvo musi vzdy prejimat normy tak striktne (to neplati jen pro MD), v jinych zemich maji moznost smiseneho provozu i delsi terminy…
My jsme narod extremistu, nebo-li musime byt vzdy papezstejsi nez sam papez… Kdyz nekdo rekne muzeme, my rekneme musime…
.. a ještě často z onoho sebemrskačství obviníme Brusel.. Chjo.
…a v Bruselu uz nas posilaji s temi vylevy nekam… a berou nas jako vychod… inu, chovame se tak..
Zajímavé, když je v něčem svět rychlejší, tak je tu hněv, jaktože to u nich funguje a u nás ne, a když to je naopak (tedy, že my bychom byli první, kdo určitou věc zavede bez kompromisů), tak je to zase špatně (s odvoláním, že ve světě tak přísní nejsou, prozměnu)?
Otazkou je co, ale nektere veci nam pak silne komplikuji situaci, viz prave zajizdeni vlaku kvuli ETCS, to co jsme prijali, tak je sakra problem, pritom se stacilo zamyslet…
Náš národní tzv. zabezpečovač umí jen přenášet návěsti na stanoviště strojvedoucího, což je podmínka pro rychlost vyšší jak 100 km/h. Což moc zabezpečovač není.
Jasně, když fíra chce tak živák zmáčkne a stůj projede (a jestli jede na koridoru na blok, může se naučit mačkat živák ve spánku). Ale pořád se to stává méně často než kamion s přísněji hlídanými hodinami řízení.
Náš národní LVZ mohl být již dávno vylepšen a doplněn o plnohodnotnou, bezpečnou kontrolu rychlosti vlaku. Jenže od začátku 90. let se zbožně čeká na interoperabilní ETCS. Že jeho traťová i mobilní část bude více jak cca 20 násobně dražší, než náš LVZ, a že to bude trvat tak šíleně dlouho, to tenkrát nikoho, v tom porevolučním nadšení, vůbec nenapadlo.
On se dokonce začal takový systém vyvíjet (u nás), ale jelikož se začalo mluvit o ETCS, tak se to utnulo.
Proč se vlastně nepřidá aspoň jednoduchá věc, brzdit když vlak projede stůj? Tipoval bych, že to tím, že tam kde je nedostatečná vzdálenost/opakovací výstraha, tam se kóduje stůj, ale to by se snad dalo rozlišit
Protože:
1) vlak nepozná spolehlivě, že projel stůj. Naopak po Stůj může chytit kód pro předchozí vlak
2) na spoustě míst (ve výhybkách …) ten kód padá a tedy „falešně“ indikuje projetí stůj
3) na některých vedlejších kolejích se nekóduje vůbec, tam by to prásklo hned jak by tam mašina vjela
Když se kraj vyprdne na objednání šukafonu s etcs a objedná autobus, jak se zvýší bezpečnost? 810 narozdíl od busu umí vjet pod Pendolino?
Když nebude možné, aby elektrická lokomotiva dovezla náklad do stanice, odkud pojede diesel na vlečku, ale poveze se všechno na kamionech, bude to bezpečnější, kamiony na přejezdy nenajíždí?
A to nelze udělat jednu speciální kolej bez ETCS na které by ty lokálky končili?
To norma nezakazuje, jenom to SŽDC najust odmítá.
Nicméně i kdyby tady SŽDC ustoupila, co konec přes víc stanic? Hostivice – Smíchov (-Hlavní), Vrané -Krč(Vršovice-Hlavní)? Co křížení (Pacifik-Čerčany), postavit v Čerčanech mimoúrovňové křížení bez ETCS?
Opravdu? Mam pocit, ze i tohle MD v prejimani norem zakazuje (u nas)…
Ide, ale často to znamená väčšiu investíciu, než namontovanie ETCS do všetkých motorákov, čo na danej lokálke jazdia.
A proč? Prostě o té koleji nebude vědět ne..
Áá, další munice do mocných kanonů optimalizačních horlivců (lokálkobijců). Každý se živí, jak umí.
MD nemusí nic řešit, stačí, aby se podívalo do TSI CCS: 1) Členské státy mohou na vnitrostátní úrovni zavést další požadavky, zejména s cílem: 1) umožnit přístup na tratě vybavené systémem ETCS pouze vozidlům vybaveným systémem ETCS, aby stávající vnitrostátní systémy mohly být vyřazeny z provozu; 2) vyžadovat, aby nové a modernizované nebo obnovené mobilní vybavení pro výstavbu a údržbu železniční infrastruktury, posunovací lokomotivy a/nebo jiná vozidla byly i v případě, že jsou určeny výlučně pro vnitrostátní provoz, vybaveny systémem ETCS. 2) Členské státy se mohou rozhodnout, že od povinnosti stanovené v prvním odstavci bodu 7.4.2.1 oprostí všechna nová vozidla… Číst vice »
Ano, clenske staty a tady to MD zvoralo…
Proč to asi říká zástupce AŽD? Protože jim ETCS ještě plně nefunguje a potřebují mít práci na dalších 10 let.
Oni žádný svůj systém nemají, „jen“ montují to, co dodají velké firmy, které se montáží v malé středoevropské zemi nechtějí zabývat.
Ale ony by i chtěly. Ale dokud bude v zadání, že to musí naroubovat na „reléovku AŽD“ nebo na ESU a současné kolejové obvody, tak do toho se nikomu chtít pochopitelně nebude, protože k tomu nemají know how, které drží AŽD.
To není pravda. Traťovou část mají, mobilku nemají.
To byla odpověď Radkovi, nevím, proč se to zobrazilo jinde.
Koupit bazmek a nainstalovat ho na mašinu AŽD zvládne, a bylo by pro ni výhodné aby takových zakázek bylo co nejvíce. Dřív než se to naučí konkurence.
„„Kdo si nepřeje větší bezpečnost na železnici, ať zvedne ruku,“ obrátil se (pozn. představitel SŽDC) k publiku.“
Krásný příklad sugestivní otázky, kdy možným důsledkem je náhrada vlakového spojení autobusovým (či „o to větší náhrada než ke které by na méně využívaných trasách došlo tak jako tak), kde autobusové je (vzhledem k silničnímu provozu, odehrávajícímu se na „nezabezpečené“ silnici s provozem „na dohled/na brzdnou vzdálenost“) méně bezpečné než byť neETCS železniční.
Na takovou manipulativní otázku se taky dá odpovědět tak, že nejbezpečnější je nejezdit vůbec.
Mám obavu, že to tak na spoustě míst i dopadne a možná to tak i sama SŽDC chce. Přeci jen udržovat koridory a hlavní tratě je jednodušší než plus ještě všechny ty lokálky s miliony nevyužívaných budov o které se nově musí starat.
Já nějak nerozumím tomu problému dojetí do stanice, není to spíš přehnaný výklad? Vždyť povinnost ETCS se vztahuje k trati, ne k jednotlivé dopravně, tedy doufám? Jediný problém co mě napadá je tedy případná neexistence odvratů pro vlakové cesty z vedlejších tratí. Nějaké „provozní ostrovy“ (pokud se tím myslí například nutnost dvojí posunové úvratě pro přejezd z „lokálky“ na „koridor“) mi přijdou jako nesmysl. Už proto, že právě na přímých vlacích do nějakého centrálního města je mnohdy smysluplnost těch návazných tratí zcela závislá.
TZ:“Vždyť povinnost ETCS se vztahuje k trati, ne k jednotlivé dopravně, tedy doufám?“
Zabezpečovač má zabezpečit nepřekročení dovolené rychlosti vlaku(jak traťové,tak omezené jízdou přes výhybky sníženou rychlostí) a zastavení vlaku před koncem povolené vlakové cesty.To se týká stejně jak širé tratě,tak i dopraven.
No a když na nějaké trati není, tak ta „trať“ asi nekončí u vjezdového návěstidla uzlové stanice, ne?
Když v té uzlové stanici bude výhradní provoz vozidel s ETCS,tak i vozidlo z „nějaké trati“ bude muset mít ten zabezpečovač.
To je právě to, co mi přijde jednak jako věcně nesmyslné a i „právně“ těžko vymahatelné. Leda by se povinnost vybavení ETCS vztáhla vždy na poslední mezistaniční úsek všech přípojných tratí do uzlu, který leží na trati s ETCS. Ale pak musíte traťovou částí vybavit i tento úsek, a ten je ohraničen zase stanicí (nebo dD3, která by se v ŽST musela změnit), a „pes jitrničku sežral“.
“ Ale pak musíte traťovou částí vybavit i tento úsek, a ten je ohraničen zase stanicí“
To samozřejmě.Poslední úsek musí být pod signálem GSM-R a na trati musí být ETSC „MIBy“.
No a tam, kde jsou lokálková nádražíčka bokem hlavní trati, jako třeba Suchdol nad Odrou, tak tam to oddělit půjde?
A u těch lokálek je problém nevybavení samotných tratí nebo vozidel na nich provozovaných? U přímého vlaku typu Lanškroun – Česká Třebová vozidlo bude muset být vybavené, tak snad bude v Rudolticích stačit nějaká „předávací kolej“ krytá odvratem (tedy pokud by to vyšlo levněji než dovybavení celého „ocásku“ ETCS).
A co u vlaku Čerčany/Dobříš – Vrané – Prahlavní? Bude se končit v Braníku, maximálně se vymyslí odvraty v Krči, kdo chce na metro ať jede busem na Smíchov?
Není to přehnaný výklad.
1. srovnávání s Německem je non sense, protože v Německu mají dobré, funkční a s moderními vozidly kompatibilní vlakové zabezpečovače, umožňující jízdu předs 200 km/h, takže u nich bezpečnostní kompromis nehrozí. Pro ně je ETCS jen cesta k interoperabilitě a do budoucna (k digitálu). 2. u nás máme „zabezpečovač“ co nic nezabezpečuje ani za nic neručí a navíc se nachází jen na zlomku sítě, takže my s ETCS ještě s dotací EU získáme (na rozdíl od Německa, Rakouska atp) mimořádný generační upgrade celé železnice. 3. pouštět mezi plně zabezpečené vlaky ty nezabezpečnené je bezpečnostní kompromis a oslabuje sílu systému i… Číst vice »
Přesně tak.
Ad 4) Traťovà část LVZ se již nově nikde nezřizuje, bo platí zákaz MD (NIP).
Jinak málokdo si uvědomuje, že traťovà část LVZ stojí oproti ETCS 00prd, a to zejména tam, kde už jsou kolejové obvody.
Docela se divím, že ještě u SŽDC nenapadlo nikoho poplatek za to, že vozidlo na koridoru nemá ETCS. To je možná to jediné, co by od 2025 mohli spustit
On takový poplatek existuje, protože vozidla vybavená ETCS mají slevu.
Jo tak to jsem nevěděl. Díky.
Ještě by se mohla každý rok ta sleva zvyšovat až ke dni „D“, aby všichni cítili, že se to blíží a ne že se to odsouvá.
Tak za prvé. Pokud máte v hnacím vozidle palubní ETCS, tak nic řešit nemusíte. Holt investujete, není to levný ale není to ani nic, s čím by se na železnici nikdo nesetkal. V současnosti někde psali, že ČDC dostalo nabídku 10 mega na mašinu. To je samozřejmě neskutečně nadstřelený a souvisí to s tím, že to zatím není nijak sériově vyráběno. Věřím tomu, že cena padne na 3 mega. Za druhý, poslední míli nákladním dopravcům nikdo nesebere. Vozidlo vybavené ETCS i nadále může zajíždět na lokálku mimo ETCS. Kolik máme v Česku nákladních dopravců, kteří NEJEZDÍ po koridorech? Minimum. Tak… Číst vice »
Ve zkratce řečeno. ETCS má samozřejmě obrovský význam. Ale SŽDC zbytečně straší a dopravci jsou zbytečně předposraní. To hraje na strunu všem pepíkům (jako třeba tady v diskuzi ne-euro kretén jan), aby si zase kopli do zlé EU, co nám to nařizuje za standardy.
Cena mobilky ETCS nikdy nespadne na 3 mega. Sériově se to v současnosti již vyrábí, protože je po mobilkách obrovská poptávka. A když je poptávka, tak roste cena…
Nicméně tam, kde se rozrůstá poptávka, tam většinou roste i nabídka. Pokud ten trh nebude z nějakého důvodu uzavřený (tedy že to může vyrábět jen jeden výrobce), tak lze předpokládat, že díky masovosti trhu bude těchto výrobců přibývat a cena skutečně klesat.
Trh otevřený samozřejmě je, můžeme začít třeba my dva někde v garáži. Kdo však z větších výrobců zabezpečovací techniky (musíte mít kapitál a trochu toho know-how) je připraven na vývoj své vlastní mobilky? AŽD? HMH? Siemens, Bombardier, Alstom, Thales, Ansaldo/Hitachi, CAF Signalling, MerMec již mobilku mají a mám takový pocit že náklady na vývoj / certifikaci si budou chtít nechat zaplatit a cena bude spíše stagnovat…
Jenže se furt mění specifikace ETCS, takže furt nové schvalovačky.
„Za druhý, poslední míli nákladním dopravcům nikdo nesebere. Vozidlo vybavené ETCS i nadále může zajíždět na lokálku mimo ETCS.“
Pouze v případě dovybavení mobilní části ETCS i (téměř výhradně starších) lokomotiv nezávislé trakce nasazovaných na nákladní vlaky z uzlových stanic (vybavených ETCS) na vedlejší neelektrizované tratě.
V onom vyjádření tedy smysl vidím – prodražení provozu každé jednotlivé lokomotivy vybavené mobilní částí ETCS = v nákladní dopravě zejména zhoršení ekonomiky u místních nákladních vlaků.
Trochu mimi téma k té fotce: Ta bude asi docela stará, protože jsem už dlouho neviděl kategorii vlaku označenou jako „MOs“… Nepamatuje si někdo, kdy ČD, potažmo spíš už asi SŽDC s tímto označováním lokálkových motoráku skončily ?
Foto je v České Třebové a tam kategorii MOs používají stále
Jediný problém je, že nikdo nevěří, že se to stihne a následně skutečně bez výjimek bude vyžadovat. Na druhou stranu: 1) ví se o tom dostatečně dopředu 2) teď se podepisovaly nové smlouvy na další období (tedy v době, kdy je termín ETCS v roce 2025 známý) Takže za mě zavést a nekompromisně vyžadovat. Všichni měli možnost se připravit a mají ještě dost času na technikálie. A pokud si to dopravci v rámci honitby za nejnižší cenou finančně v právě uzavřených smlouvách nepohlídali, je to jejich problém. No a když někdo objednal 810 či její klon, tak holt bude třeba… Číst vice »
Tak jako státní maturita u matematiky. Ta ky nebude.
„Osobně železniční dopravu silně preferuji…ale je třeba, aby byla efektivní.“
Připadá Vám tedy efektivní vybavovat vozidlo systémem, který využije na pár stech metrů staniční koleje a pak třeba 50 km jízdy bude úplně k ničemu?
Efektivní je především mít vozidlo, které může všude… A pokud jde o osobní dopravu, tak buď má smysl a vyplatí se do takového vozidla investovat, nebo nemá smysl a je třeba změnit koncept, aby to smysl mělo (třeba zrychlení trati, přeložení zastávek blíže obci, zlepšení návazností,…)…nebo takovou dopravu prostě zrušit a mít tak o jednu černou díru na financování údržby méně. A pokud jde o vlečky, tak tam je to otázka zaústění do stanic…a tam by mohlo být řešení předávání na koleji se smíšeným provozem, na kterou nepojede nic, kromě vlaků na tu danou vlečku. Nebo se snad někde sjíždí… Číst vice »
Jestli něco má nebo nemá smysl se dá přeložit tak, jestli mi stojí za to do toho vrazit tolik peněz, kolik to stojí. A řekl bych, že stav, kdy za současnou cenu to smysl má, zatímco za budoucí vyšší už ne, bude celkem častý.
Praha – Uhřiněves Metrans například
Docela běžně, třeba TPCA Kolín, teplárna nebo elektrárna na Svinově, atd.
Až bude muset kraj zaplatit ty náklady na ETCS na nějaké zapadlé lokálce,tak to začne výrazně levněji objednávat v autobusu. A mezitím do toho vyhodí miliardy, např. most v Lužci.
Máte pravdu, byť je to pro mnohé zdejší diskutéry hereze prvního řádu, ale ETCS + postupný konec vozidel řady 810 a jejich pozdějších derivátů + nedávné rozhodnutí EU upřednostnit modernizaci dálkových tratí, které jsou součástí celoevropské dopravní sítě mj. i na úkor modernizace regionálních tratí prostě neodvratně povede ke konci velké části českých lokálek a jejich nahrazení AD.
Záleží také jakých, jsou lokálky, které jsou hodně využívané a které by modernizací mohli přilákat řadu nových cestujících. Př.z JMK, linka S91 Veselí n. Moravou – Hodonín, ve špičce jezdí zcela plná a o víkendu také dost vytížená. A to tady jezdí RegioNovy..kdyby tady jezdilo něco jiného, dovedu si představit, že pojede rozhodně víc lidí. Ale JMK se dieslovou trakci moc nezajímá..kraj plná RegioNov a a Hyder..
Nezlobte se, ale podle mě žijete v sociální bublině zvané železnice. Ano, některé regionální tratě mají perspektivu, ale není to ani tak o vozidlech (to je až problém č. 4), ale musí vést někam, kam lidé potřebují jezdit (ideálně do nějaké regionální metropole), rychlost musí být alespoň srovnatelná s AD a zastávky musí být přímo v obcích a ne 2 km od návsi někde v polích, to bohužel větší část českých regionálních tratí nesplňuje. A teprve teď přichází na řadu vlaky, podle mě, pokud je splněno výše uvedené a vlaky jsou čisté a jezdí na čas, tak lidé bez problémů… Číst vice »
Budou všude auta, v takovém případě, to je jasné. Otázka zní, jestli už jich teď není leckde příliš. Tolik, že mezi nimi trčí v kolonách i autobusy a nákladní automobily. O prostředí kolem takových silnic nemluvě.
A to jen do té doby, dokud se na silniční dopravě nezavede skutečná ekonomická cena této dopravy, tedy se všemi externalitami, dopady na klima, životní prostředí, zdraví lidí atd. A co potom? Jedinou možností je skutečně už začít koncepčně myslet a zabývat se celkovou dopravní politikou, dopravní koncepcí a podle toho jednat.
Oni argumentují, že výhradní provoz bude mít prý vyšší kapacitu. Ok. Tak je na ty nejpřetíženější části. Třeba před Kolínem. Ale montovat ETCS na 810 a 50 let staré osobní stroje za ty prachy je opravdu je blbost na Ntou nyní, když stejně se neví zda ETCS po 2030 bude fungovat díky GSMR.. A víme jak to dopadlo s ETCS pendolína – nové.. Stejně tam bude asi minimálně ještě hodně úpravy, viz brzdné křivky. A stejně ve vytížených úsecích by se časem mělo přejít na L3. Podle mě to má být první na zánovních strojích které jezdí většinu po koridoru… Číst vice »
To bylo docela laciné „Kdo si nepřeje větší bezpečnost, ať zvedne ruku.“ Nejprve zrušme všechny přejezdy, kde se stává nejvíce nehod, a vykácejme pás stromů podél trati a hned ubude nehod a škod na železnici. Samozřejmě, každý chceme maximální bezpečnost, ale ono to taky něco stojí a je nutno posuzovat, jestli to dodatečné zvýšení stojí za ty dodatečné obrovské náklady s tím spojené. Co se týče vozidel, ono nejde jen o lokálky. Podívejme se, co nám tu po kolejích jezdí. I po spuštění nových smluv zajišťovaných i soukromými dopravci se na koleje moc nových vozidel nedostane, ale vesměs jde o… Číst vice »
ČD určitě žádných nákladů litovat nebude, vždyť jde přece o nejvyšší úroveň bezpecčnosti, ne jako u nějakých soukromníků co nemaj ani pořádnou vysílačku
A kdo má těch vozidel nejvíce bez ETCS a to i na koridoru že. A jsem zvědavý na Banána (15x) jedoucí na ETCS.
Nebuďme eurokreténi. Buďme jen kreténi, jako třeba tady jan.
A cestu v tom kreténství všem ukazuje především právě Morava (a speciálně Krno).
jan bude určitě z Krna
Ale tak snad bude muset existovat nějaký způsob, jak projet trať s ETCS i nevybaveným vozidlem. Ať už kvůli poruše (porouchá se v Pardubicích mobilka a jinak zcela zdravá lokomotiva už do Prahy nedojede?) nebo třeba i historickým vozidlům.
Nedojede.
Připonené za vozidlem s ETCS?
A když lokomotivní část ETCS vypadne kdesi mimo stanici, bude se taky čekat na odtah?
Ne, dojede do nejbližší stanice.
Kraje s dopravci velmi intenzivně diskutují o tom, jak mají vypadat autobusy.
musím pána opravit, kraje s dopravci velmi diskutují o tom, jak mají autobusy vypadat.
Sázím basu Plzně, že do r. 2025 se to nestihne a bude se prodlužovat nejméně o 5 let.
Jdu proti vám, ale že se to nestihne nejméně o 10 let
Já sázím, že o více jak 10 let.
Nedovedu si představit že ze dne na den na koridorech vypnout LS a zapnou ETCS. To tam nebude žádná migrační doba podobně jak to dělají v Rakousku nebo Německu? Nebo to uděláme zase krásně po Česku a nebude to mít ani hlavu a patu.
Migrační doba je 5 let od roku 2020.
Dotaz na autora článku z konference… Budete psát také o změně financování na modernizaci lokálek? A taky… bylo by možné přinést rozhovor s kompetentními lidmi, kteří vysvětlí, jak normální člověk pozná jestli jde o lokálku nebo jestli jde o dálkovou trať – tj. o kterých konkrétních tratích mluvil pan náměstek: https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/regionalni-zeleznici-vyschne-zdroj-prijmu-z-eu-brusel-da-prednost-dalkovym-tratim-1364096
Podle zákona o dráhách č. 266/1994 Sb. se rozumí:
regionální dráha je dráha regionálního nebo místního významu, která slouží veřejné železniční dopravě a je zaústěná do celostátní nebo jiné regionální dráhy.
Celostátní dráha slouží mezinárodní a celostátní veřejné železniční dopravě a je jako taková označena.
O zařazení železniční trati do kategorie (celostátní dráha, regionální dráha, vlečka, speciální dráha) rozhoduje drážní správní úřad, jímž je v této věci Ministerstvo dopravy, které koná ve stanovených případech v dohodě s Ministerstvem obrany.
Pokud bude v uzlových stanicích mimo ETCS ještě jiný zabezpečovač, tak nevidím problém. Lze to vyřešit tak, že ty regionální tratě budou mít samostatnou kolej až na nádraží, kde skončí u krajního nástupiště. A pak je otázka, kolik nových jednotek je vybavenono ETCS již při nákupu?
Ono to není jen o vjezdu z lokálky do uzlové stanice. Nezřídka jezdí jednotky z lokálek zbrojit a na běžnou údržbu do jiné stanice.
Například z Olbramovic nebo Benešova jezdí do depa v Čerčanech. To znamená po koridorové trati. A takových příkladů je mnoho.
Znamenalo by to pro dopravce buď tyto jednotky převážet denně strojem s ETCS, což si nedokážu představit, a Evo ve všech uzlových stanicích mít minidepa pro běžnou údržbu. A to si nedokážu představit ještě víc.
Mirekk: To jsme dva, z logiky věci by na koridorech měli jezdit dálkové vlaky (osobní a nákladní) a vedle toho tratě pro regionální provoz. Bohužel tyto tratě dnes chybí, protože objednatele regionální dopravy to nezajímá, koridory jsou přecpané a neumožňují rozumnou nákladní dopravu, která zůstává na silnici.
Stejně si myslím, že je kolem toho velké haló a že se to do roku 2025 nestihne… A kdyby jo, jak velký problém je toho šukafona pověsit za jiný vlak? U takové staré paky si toho všímám celkem často…
Doprava do depa by snad šla na nějakém manipuláku (nákladním vlakem), nebo na osobáku či rychlíku (osobním vlakem).
A co tak „zprovoznit“ opuštěné výtopny a využít je na zbrojení. To by možná leckde vyšlo laciněji než instalece ETSC za 10mil /kus.
No nevím jestli není levnější etcs na ty vlaky pořídit, než kvůli tomu předělávat stanici. a o kolik vozidel, stanic, tratí se vlastně jedná? to ještě nikdo nikde nenapsal….
Předělat stanici aby se na lokálce dál systémově srážely vlaky podle D3…
Když se ve jménu Interoperability svaté zakázala instalace Radiobloku…