Dopravci Železnice

Přehledně: jak velké výluky změní od 6. dubna provoz v Pardubickém kraji

Rekonstrukce stanice Pardubice. Foto: Správa železnic
Rekonstrukce stanice Pardubice. Foto: Správa železnic
Na některých tratích jde o největší změnu jízdních řádů za poslední desetiletí, někde dojde paradoxně ke zlepšení spojení.

Zahájení výlukových prací mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí a posuny v modernizaci pardubické stanice přinesou od 6. dubna velké změny v jízdních řádech. Největší úpravy čekají cestující v Pardubickém kraji. České dráhy dnes jako hlavní dopravce v kraji zveřejnily přehled změn, které cestující čekají.

„S ohledem na nižší propustnost tratí budou regionální vlaky Českých drah objednávané Pardubickým krajem od 6. dubna jezdit podle výrazně upravených jízdních řádů. Se změnami je potřeba počítat i u dálkové dopravy,“ upozornily České dráhy.

Od 6. dubna 2021 bude omezen provoz přes železniční stanici Pardubice hl. n. z důvodu provádění úprav na zabezpečovacím zařízení. O měsíc později se rozeběhne přestavba úseku Brandýs nad Orlicí – Ústí nad Orlicí, kde bude letos pouze jednokolejný provoz a později částečně dvoukolejný (díky zřízení odbočky u Bezpráví), ovšem sníženou rychlostí. Vlaků tak projede v tomto úseku méně než nyní.

„S ohledem na změny v dálkové dopravě začnou od 6. dubna platit upravené jízdní řády také u regionálních vlaků v Pardubickém kraji. Jejich smyslem je zachovat v přestupních stanicích na hlavním koridoru přestupní vazby. Změny se budou týkat nejen hlavní trati Kolín – Pardubice – Česká Třebová – Letovice, ale také přípojných tratí z Přelouče do Heřmanova Městce, z Moravan do Chrudimi a Holic, z Chocně do Vysokého Mýta a Litomyšle a ze Svitav do Žďárce u Skutče. Dojde tak k největší změně jízdního řádu na některých tratích za poslední desetiletí,“ říká Tomáš Netolický, ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah v Pardubicích.

Veškeré změny jsou již zanesené do vyhledávačů spojení i mobilní aplikace Můj vlak.

Změny se týkají tratě z Ústí nad Orlicí do Mlýnického dvora, kde jezdí Leo Express Tenders. Největší úpravou je konec spěšných vlaků Leo Express Orlice. Kompletní jízdní řád po změně je zde.

V případě dálkových vlaků dochází k hlavní změně u spojení Praha – Brno: expresní vlaky povedou přes Vysočinu a Pardubice zcela minou. U spojení Praha – Olomouc a dál na Moravu dojde k časovým posunům a spojením linek Ex2 a R18. Detailněji jsme změny u dálkových vlaků popisovali minulý týden.

Změny u jednotlivých regionálních linek v Pardubickém kraji od 6. dubna 2021

Trať 010 Kolín – Pardubice – Choceň – Česká Třebová
Počet vlaků na trati se dokonce mírně rozšiřuje, např. v 19:32 pojede nový Os 5029 z Pardubic do Chocně. Zpět pak bude zaveden nový vlak Os 15061 z Chocně (22:32) do Moravan (22:56), odkud bude pokračovat do Holic a kde bude možné přestoupit na Os 5069 do Pardubic (23:18). Pro dopravu na noční směnu do přeloučského Kiekertu bude zaveden nový vlak Os 5080 s odjezdem z Pardubic hl. n. ve 21:31. Časy u ostatních osobních vlaků budou upravené s ohledem na předjíždění dálkovými vlaky. Toto předjíždění již nebude možné v Pardubicích, kde se pobyt osobních vlaků zkrátí na jednotky minut. Až do 3. května budou osobní vlaky jezdit v celé trati, od 4. května až do konce jízdního řádu pak budou v úseku Choceň – Ústí nad Orlicí – Česká Třebová nahrazeny autobusy podle výlukového jízdního řádu.

Trať 015 Přelouč – Heřmanův Městec
Jelikož se časové polohy rychlíků, zastavujících v Přelouči, i osobních vlaků zásadně mění, je pro tuto trať navržen významně odlišný jízdní řád proti současnosti. Zohledněny jsou přitom i místní potřeby jako přeprava na směny do a ze zaměstnání v Přelouči či návaznosti na rychlíky směr Praha a opačně.

Trať 016 Chrudim – Moravany – Holice
V návaznosti na mírné posuny osobních vlaků mezi Pardubicemi a Chocní budou o několik minut upravené časové polohy vlaků Holice – Moravany a Chrudim – Moravany. K novinkám patří zavedení Os 25054 ve směru z Chrudimi (8:16) do Moravan (8:47), který bude jezdit v pracovní dny kromě letních prázdnin. Ve směru na Holice pak dojde k rozšíření nabídky ve večerních hodinách. O víkendu pojede nově z Moravan (21:00) vlak Os 25362 do Holic (21:12), zpět pojede z Holic (22:46) jako Os 5069 přes Moravany (23:00) až do Pardubic hl. n. (23:18).

Trať 018 Choceň – Vysoké Mýto – Litomyšl
K největším změnám dojde právě na této trati. Díky přiblížení časových poloh rychlíků v Chocni se zkrátí přestupní časy, takže zejména v relaci Pardubice – Vysoké Mýto – Litomyšl a opačně dojde ke zlepšení nabídky spojení. Na trati zůstane zachován přibližně stejný počet vlaků s mírným navýšením ve večerních hodinách, nebudou však jezdit v pravidelném hodinovém intervalu, ale díky polohám přípojných rychlíků, v pravidelných taktech opakujících se každé dvě hodiny. Konkrétně z Chocně na Vysoké Mýto (někdy až do Litomyšle) budou vlaky odjíždět v sudou hodinu a 24. minutu a v lichou hodinu a 42. minutu. V opačném směru budou do Chocně přijíždět v sudou hodinu a 15. minutu a 59. minutu.

Trať 260 Česká Třebová – Letovice (– Brno)
V návaznosti na časové posuny rychlíků linky R19, které se nově budou ve Svitavách potkávat každou lichou hodinu okolo 40. minuty, a odklonění naprosté většiny vlaků railjet a EuroCity z této trati bylo nutné mírně upravit polohy osobních a spěšných vlaků. Asi největší novinkou bude pozdější večerní spojení mezi Letovicemi a Českou Třebovou. Nově pojede vlak 4780 v pracovní dny a sobotu z Letovic ve 21:07 a do České Třebové přijede ve 21:54. Ke zlepšení přípojových návazností v České Třebové dojde díky uspíšení několika vlaků mezi Svitavami a Českou Třebovou. Konkrétně Os 4770 pojede nově ze Svitav už v 6:58, projede zastávky Svitavy-Lačnov a Semanín a do České Třebové přijede už v 7:10, čímž zde bude zajištěn přípoj na Slovácký expres směrem na Pardubice a Prahu. Obdobně bude uspíšen odpolední Sp 1752, který odjede ze Svitav už ve 14:58 a do České Třebové přijede v 15:10, čímž zde opět získá přípoj na Slovácký expres směr Pardubice a Praha. A do třetice bude stejný přípoj zajištěn od Sp 1756, a to díky příjezdu do České Třebové v 19:10.

Trať 261 Svitavy – Polička – Žďárec u Skutče

Vedle tratě 018 bude jízdní řád výrazně upraven i na této trati. V návaznosti na již zmíněné časové posuny rychlíků R19, které se nově budou ve Svitavách potkávat každou lichou hodinu okolo 40. minuty, jsou upravené i časové polohy všech vlaků na této trati tak, aby zůstala zachována přestupní návaznost ve Svitavách. Mění se i časové polohy vlaků spojujících Žďárec u Skutče a Poličku, samozřejmě se zachováním přípojů ve Žďárci u Skutče.

Změny na ostatních tratích
Na ostatních tratích na Českotřebovsku (směr Lanškroun a Moravská Třebová) a Pardubicku (směr Chrudim a Hradec Králové) dojde pouze k několika málo změnám, zejména u časně ranních či pozdně večerních vlaků z důvodu zachování přípojů na dálkové vlaky v Pardubicích. Na trati Týniště nad Orlicí – Choceň dojde k posunu spěšných vlaků z Náchodska cca o 20 minut dříve pro zachování přestupních návazností na posunuté rychlíky směrem do Brna. To si vynutí i úpravy poloh osobních vlaků.

Další výluky v Pardubickém kraji
Kromě mimořádné změny jízdního řádu od 6. dubna 2021 začnou v průběhu jarních měsíců platit také další omezení, která budou souviset s modernizací pardubického železničního uzlu, ale i dalšími výlukami. Z důvodu rekonstrukce 1. a 2. nástupiště, rosického zhlaví v Pardubicích hl. n. a stavby provizorního železničního mostu přes Labe, který umožní výstavbu nového dvojkolejného mostu, je od 31. května až do 18. listopadu plánovaná nepřetržitá výluka mezi stanicemi Pardubice hl. n. a Pardubice-Rosice n. L. (pro vlaky směr Hradec Králové) a Pardubice hl. n. – Pardubice-Rosice n. L. – Chrudim. Všechny vlaky budou v tomto období a v těchto úsecích nahrazené autobusy, které pojedou podle výlukového jízdního řádu.

Odebírat
Upozornit na
guest
46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Přelepkář

Změnové listy do KJŘ jsou již dostupné na http://prelepky.wz.cz

Vašek

Když jsem viděl tempo, s jakým se začal kdysi budovat koridor mezi č. Brodem a Poříčany, bylo mi jasné, že se nedožiji toho, že bude někdy hotovo. Hotovo skutečně ještě není a už se začíná na novo. Naši prapředci měli jen krumpáče a lopaty a jejich dílo vydrželo přes sto let.

Lopid

No tak že jsou přestupy mezi vlaky zajištěny dobrý…
Ale kraj by se měl stydět, že v přestupních místech, nechají od dubna ujíždět vlaky autobusům či naopak např. v Přelouči, Uhersku nebo Chocni…… Protože Pardubický kraj neupravil vůbec jízdní řády autobusových spojů co navazují na vlaky, a nebo jezdí od vlaků..

Přelepkář

Změnové listy najdete již brzy na http://prelepky.wz.cz

Josef Král

Mlýnický Dvůr je asi nějaké velké a důležité sídlo, když zde končí vlaky a nepokračují dál do města Štíty.

Jiří Kocurek

Od základní školy ve Štítech je to 1,4 kilometru na vlak ve výhodné odsunuté poloze
Zato mají přímý autobus do Zábřeha, kam je to 39 minut. A do Lanškrouna za 30 minut.

Alibaba

Je to důležité sídlo na hranici Pardubického kraje, a Olomoucký kraj do města Štíty železniční dopravu neobjednává.

Aduk Levap

Hodně mě to vadí,když nejedu ele.vlakem pod dráty. Minimálně do Králík,měla být elektrifikace už dávno hotová.

Lukáš

Tak to raději vůbec nejezděte do Jihomoravského kraje. Tam totiž jezdí pod dráty diesel na několika linkách (Břeclav – Šakvice, Břeclav – Hodonín a občas Brno – Rájec-Jestřebí). Po většinou sólo 843, respektive 843+954.

a8n

Přidal bych Vyškov-Nezamyslice.

Alibaba

V Králíkách je problém udělat elektrifikaci pod nadjezde silnice I/43, Takže by se to muselo buď náročně prohloubit, nebo nějaký hybridní vlak, aby dojel do Králíků bez potřeby troleje.

pohledem realisty

Tahat dráty do Králík v době rozvíjejících se možností využití hybridních vozidel by byla ještě větší pitomost než elektrizace trati z Kadaně-Prunéřova do Kadaně!

Alibaba

Jako že tahání baterek pod dráty je taky zadarmo? Obzvlášť kdy se dá předpokládat konverze napětí na 25 kV, kde se bude dát rekuperovat. Podle mě by to chtělo spíš vyřešit posledních problémových 100 m v Králíkách, aby to třeba jezdilo se staženým sběračem, nebo třeba i se zdviženým ale bez napětí pod mostem (prostě by sběrač jen jel po drátě bez napětí, teda pokud by to šlo) a v nádraží by bylo normálně zadrátované a pod napětím.

Aduk Levap

V roce 2018 jsem jezdil Svitavy- Lichkov 50min,panter-panter,skvělý spoj. Dnes to jezdí 1h 14min,diesel pod dráty z Ustí nad Orlicí.Jeden z příkladů cesty zpět do auta.

xyz

Pro vás je rozhodující v tom, že pojedete vlakem, to, že jde o elektrický vlak?

Mimochodem, to jste měl štěstí že zrovna šlo o spoj vedený Panterem, taky jste z Ústí dál mohl jet spojem s lok. 163 + vozy klasické stavby. To už tam dnes nepotkáte.

A taky platí, že nyní už v Lichkově vystupujete jen vy + další lidé, kteří tam končí jízdu. Do 12/2019 to byl „skvělý spoj“ (resp. většina spojů) takových, že v Lichkově museli vystoupit úplně všichni, kteří tam přijeli; i ti, kteří pokračovali dál směr Králíky (či jejich okolí).

Dominik

A stejně to lidi neodradilo a tím vlakem jezdili, lepší než pálit naftu pod dráty, zbytečně.

Pe.tr

Mě to vyhovuje nyní , jsem spokojen . A je mi skoro jedno že to jezdí na ropu a z pohledu ekologie a spotřeby 110 tun navíc , byť na elektriku , se projeví . Panterem jsem zde nikdy nejel .

Dominik

Uznávám, Panter tam jezdil snad jenom o víkendu, svého času se tam na některých spojích ještě objevovaly 471.
Z pohledu ekologie je rozhodně lepší, když, tam pojede 163 se Syslem, jak dieselová souprava, když tam jsou dráty. Dokonce tam z počátku byl elektrický provoz i požadavkem kraje, když tam jsou dráty.

glosátor

Ekologii vzal čert – když ale vidím ty několikaminutové nepřípoje v Lichkově z Polska do českého vnitrozemí, tak to je na nákup automatické zbraně a adekvátního střeliva a na dlouhé dávky zleva doprava a opačně!

Dominik

Tak to byste se měl podívat do JŘ v 29 příjezd do Lichkova a v 35 odjezd od Os do Ústí (to mi moc jako nepřípoj nepřipadá) odpoledne příjezd v 15:29 a 19:22 má přípoj i na Králíky.

glosátor

Než začnete psát nesmysly, tak se nejdřív pořádně do JŘ podívejte raději sám: ráno se k nám Poláci dostanou, ale jinak po příjezdu z Polska v 15:29 hodin je do vnitrozemí nejbližší přípoj za hodinu (protože předchozí vlak odjel 9 minut před tím příjezdem), a mnohem horší je ten večerní čtyřminutový nepřípoj (v 19:22 hodin), protože pak už se někam dál do skutečného vnitrozemí nedostanete vůbec – takže třeba návštěva Kladska nebo Vratislavi je vlakem nemožná.
A přípoje do Králík? Ty jsou jistě to nejdůležitější, co je třeba večer nabídnout: kolik lidí jich asi využije?

Dominik

To vy se podívejte do JŘ, v kladiva je přípoj do Ústí a dál od většiny spojů do 10 minut, večer 13 minut, dobře o víkendu se musí hodinu čekat, ale jen u prvních dvou spojů oba odpolední příjezdy v 15:29 a 19:22 mají přestup jako v týdnu, tedy v 15:35 a 19:35. Ověřeno přes Můj vlak, IDOS i traťový JŘ na stránkách Správy Železnice (platnost do 5.4., jak to bude od 6.4. jsem se nedíval).

glosátor

„jak to bude od 6.4. jsem se nedíval“
No, a to je právě ono – a čeho že se tedy týká ten Sůrův text (a můj komentář) ?
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/115131601/k024_od_2021-04-06.pdf/
Ale to nic – vždyť to je přece jen od začátku nové (byť zatím spíše jen potenciální) výletnické sezóny …
Jeden můj známý říkával k takovým reakcím jako je ta vaše něco v tom smyslu jako „dej si facku přes celou hubu“.

Dominik

Omlouvám se, moje chyba. Nevychází tedy ty 2 odpolední spoje, ale co místo nadávání zde (a vyhrožováním), se obrátit na objednavatele (nebo dopravce, nejsem si jistý zda ty vlaky jsou v ZDO) zda by nešlo posunout ty vlaky od Polska? Když jsou pro Vás tak důležité. Protože ty vlaky do Ústí těžko posunete kvůli připojím. No tak hlavně, že přes Lichkov jezdí do Polska stovky lidí denně. Takže buďto se na to pozapomnělo, nebo to Poláci odmítli posunout u nich, nebo si řekli, že je tak malá poptávka, že než složitě ještě jednat s Poláky, tak to raději rozváží. Sice… Číst vice »

T448

Tak a teď trocha reality: Poláci s JŘ nehnou, protože je po nějakých jejich svatých termínech (protože sousední státy jaksi nemají mimořádnou změnu GVD 6. dubna) a je pro ně všechno problém.
Na české straně ten večerní vlak o 4 minuty později (reálně by to bylo o 6, bo přestupní doba) jet nemůže, protože by v Ústí ujel přípoj na Prahu. (a s tím se nemůže hnout ani o minutu, bo výluka Brandýs – Ústí)

Jiří Kocurek

Ale protože do Kladna dráty nevedeou, tak je vpohodě tam pálit naftu středem města.

Dominik

Tak zrovna Kladno by si elektrifikaci zasloužila, ale jinak ano je to v pořádku, když tam nevedou dráty (je to jako na ostatních desítkách neelektrifikovaných tratích).

Platamon

Trať v Kladně zrovna vede spíše piustinou, byť někdo řekne, že zastávka K.město je přeci centrum, ale v reálu jen kříží jednu z hlavních silnic, kde množství aut udělá značně více zplodin než občas jedoucí vlak. Centrem, byť opět spíše vilkovým, byla zrušená trať z Kladna do Dubí přes zastávku Staré Kladno.

Michal80

Asi je pro něj rozhodující čas. Půl hodiny navíc je už moc

Adam

Tak u tratě 015 to bude lepší než před změnou. Dosud osobáky na rychlíky od Prahy prakticky nenavazovali, to se teď změní 👍

pohledem realisty

V Přelouči je naproti nádraží dobře fungující hospoda (i s teplou kuchyní) s docela přijatelnou provozní dobou – pokud jí ovšem ti současní vládní gauneři umožní vůbec fungovat …

Radek

No, když vidím tu půlroční výluku jen na stavbu provizorního mostu, nevyplatilo by se to vyloučit třeba na rok a postavit rovnou definitivní?

Lektor

A přínos? Jako že roční výluka je lepší než půlroční?

Jaaa

Nemusí se stavět provizorní most?

medical_examiner

Ano. Působí to jaksi absurdně, když si vezmu, že když měnili vyšehradský most, vyčlenili si na to 3 dny a stihli za necelé dva…

Jiří Kocurek

A to včetně nákupu ocele a zabetonování hlav sloupů.

Leinad

Ocel se dá koupit před započetím výluky.

Lukáš

Ano, ale tehdy tam nebyly troleje. 😉

Vít Jůza

Ne. Cokoli provizorního vydrží déle než cokoli „trvalého“.

Michal80

A v České Třebové bude konečně zajištěn připoj od vlaků z Moravy na Svitavy? Nechápu už 10let že přijede vlak z Olomouce např. 8.01 a na Svitavy odjíždí vlak v 7.50 a pak se čeká hodinu a půl.

Luke
Michal80

Tam jsem psal již několikrát. Odpověď byla pokaždé že o tom ví a nic se neděje.

Kuba

Tak proč nejedete do té Třebové vlakem, který přijíždí v 7:35? Po změně to půjde taky, jen časy budou jiné (7:18 – 7:28).

Michal80

To jsem psal jen jako příklad jezdím třeba do české ve 12.00 vlak na Poličky jede 12.30 a když je opožděn tak na sebe nečekají. A to samé je když jedete zpět.

Pepa

Řešíte tady 2 vlaky dálkové dopravy. Tudíž se musíte obrátit na Ministerstvo dopravy. Osobní vlaky na trati 260 jsou v ČT navázány na vlaky linky Ex2.

medical_examiner

Tak až se zavede střídavý proud do Č. Třebové, tak se zavede hodinový interval až do Brna!