Přehledně: Jak bude vypadat provoz středočeských lokálek určených na odpis

Motorový vůz 810 a jednotka 814 v Městci Králové. Foto: Phil Richards / Wikimedia CommonsMotorový vůz 810 a jednotka 814 v Městci Králové. Foto: Phil Richards / Wikimedia Commons

V pátek se setká radní Borecký se starosty kolem tratí a nabídne jim možnost spolufinancovat zachování vlaků.

443 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal

Zajímalo by mě kde ten p.Borecký sežene řidiče autobusů když zruší ty lokalky !?
Jistě všichni víme jak vypadá autobusová doprava na teplicku 😡

hank

Z rozhovoru s archivářem Národního archívu ČR ing. Miroslavem Kuntem. Otázka: Když sledujete archiválie týkající se železnice v toku času, jak si aktuálně stojí česká železná dráha? Odpověď: Málokdo si uvědomuje, že přes „papíry“ nahlížíte do nitra celého systému a jeho procesů. Železnice ztratila své výsadní postavení, které měla ještě v první polovině 20. století. Ale překvapilo mne, jak moc zle na tom byla v druhé polovině 90. let. Z dokumentů je patrné, že stála v podstatě před krachem. Stávka v roce 1997 na to pouze upozornila, ale příčinou rozhodně nebyla. Jsem rád, že se situace v novém tisíciletí změnila.… Číst vice »

Bjorn

K těm tratím 110 a 124. Takže to nyní vypadá na nějakou formu víkendového či záložního provozu. Ještě se uvidí, jak dopadnou jednání s obcemi a městy na trasách těchto tratí. Já mám třeba docela zajímavou komunikační zkušenost s panem Boreckým z minulého roku ohledně podřipských lokálek a tratí 110 a 124. Dělal jsem si krátká videa a fotodokumentaci z obsazenosti spojů v různých polohách a posílal jsem to jako přílohy v emailové korespondenci s panem Boreckým. Je nezvratným faktem, že obsazenost tam opravdu velmi kolísá, zažil jsem několikrát totální přecpanost ve staré 810 mezi Slaným a Louny, nyní ve… Číst vice »

KPL

Tak bohužel, z dnešního jednání starostů obcí a měst na trasách tratí Louny-Slaný a Lužná-Žatec se zástupci IDSK a Středočeského kraje vyplývá, že vlaková doprava bude definitivně zastavena na konci roku 2023 na obou tratích, v červnu 2023 proběhne redukce na minimum a nechají se dojezdit záložní soupravy do Loun a víkendové vlaky do Lužné. Borecký tvrdě a nemilosrdně protlačil jeho milované autobusy, nebral ohledy na žádné argumenty starostů ohledně podpory turistického ruchu v této mezikrajské zóně nikoho, návrhy na zkušební provozy turistických linek smetl ze stolu. Toto je výsledek jeho bezohledné politiky optimalizace. Nezbývá než popřát dotčeným obcím, aby… Číst vice »

Jan Sůra

Mohu se zeptat, která obec byla nějak výrazně proti?

KPL

dle informací ze Zlonicka (ŽMZ) obce Klobuky, Zlonice i Peruc nejsou nijak nadšeni a nakloněni úplnému zastavení vlakové dopravy a trvalé náhradě autobusy.

mocanita

Vážený pane Sůro, pokud to bude jen trochu možné a dostanou se Vám do ruky celkové výsledky jednání ze dne 25.11.2022 ve Slaném mezi zástupci obcí na tratích 110 a 124 a zástupci IDSK a DÚK, bylo by možné je zde na webu zdopravy.cz kompletně zveřejnit i s nějakými fundovanými komentáři v uceleném článku ?? Děkujeme moc, myslím, že to mnoho lidí bude zajímat.

ksz

Ad Mšenka: Takže protože si šotouši (za pomoci užitečných idiotů) před lety vyřvali, že SŽDC do ní nacpala skoro půl miliardy, má se dál mrhat prostředkama za provoz ?

Martin.K

https://idsk.cz/o-idsk

Pokud chce pan Borecký něco ušetřit, navrhuji trochu proškrtat krajskou organizaci IDSK, která se rozrostla snad na bezmála 100 zaměstnanců, viz organizační struktura.

A k tomu máme krajský odbor veřejné mobility, některé činnosti doposud dělá pražská organizace ROPID.

Myslím, že škrtnutím pár těch pracovních míst by se ušetřilo na provoz těch tratí.

Jan

To můžete rovnou ty zaměstnance vyhnat na dráhu, přeškolit na strojevedoucího, průvodčího, údržbáře v depu a další. A kolik vlaků z toho prosím bude?

Bohouš

Každý Kraj má koordinátora dopravy..Firma k ..hov.. .

Rychloběžka

Totální antipatie pana Boreckého vůči lokálkám je zřejmá. S tímto člověkem se nedá na toto téma rozumně bavit.

Vtvt

Podle toho co říkal v podcastu, tak Boreckému nevadí ty liduprázdné tratě, pokud si šoto vození prázdného vzduchu zaplatí někdo jiný než kraj.

Čili když jste se bavil o lokálkach, tak kolik desítek milionů máte nachystané?

Připomenu, že průměrná dotace na Šotovlaky KŽC je 226 Kč/vlakkm

Bohouš

Prazdny vzduchu máš v hlavě.vsichni lidé ve vlaku jsou šotouši vepřová hlavo

Vtvt

Myslíte? Průměrné vytížení vlaků Zlonice-Straškov (7%) nebo Rožmitál-Březnice (8%) je vození vzduchu.

Připomenu, že busy ve Středních Čechách jezdily v 2020 za dotaci 25 Kč/busový kilometr.

Údaje za dotování vlaku typu 810 – viz např. na Podřipsku (linky U21,U22) = 111 Kč/vlakový kilometr

To už by taxík vyšel levněji.

ušatá

A co z těch 25Kč/km bylo hrazeno? Asi jen svačina řidiče. Nebo ještě něco jiného?

vtvt

infomraci jsem čerpal z Plánu dopravní obsluhy Středočeského kraje, který sepsala minulá krajská koalice.

Kdo chce nadávat Boreckému, tak ať si uvědomí, že na podzim 2020 v SČK vládl někdo jiný

Bohouš

Axel co stavědlo?

ušatá

A co tak řešit proč to vytížení je tak malé a jak ho změnit? Třeba u té Zlonické jen umístění zastávek a množství vlaků, přípoje atd.!!!!

vtvt

Realita je taková, že SŽDC nemá na investice do vedlejších tratí. Maximum možného je tak akorát předat trať kraji, který si sám vybere levného dodavatele, který přesune zastávku.

Osobně předpokládám, že kraj při výběru dodavatelů dosáhne na nižší ceny jednoduchých stavebních akcí, než nabídky dodavatelů pro SŽDC.

viz demolice a novostavba nádražní budovy v Aši za 70 milionů resp. v Chodově za 35 milionů… v době kdy rodinný domek (bez pozemku) je kolem 5ti milionů
https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-zacala-se-stavbou-novych-vypravnich-budov-v-asi-a-chodove-stavajici-ceka-demolice-131606/

Bohouš

Predpokladej axeli Vtvt

Svojsin

O tom se mluví nejméně od poloviny 90 let. U některých tratí prostě nemá smysl na krev vymýšlet využití za každou cenu. Potřeba formanskych povozu přes jejich nelibost taky časem klesla a nic ji nevzkrisilo….

Petr David

Souhlas.

milan

A platí BUSy v ZDO nějaké poplatky za užití silnic – včetně dálničního míta?

Dle mě nikoliv, ale vlaky v ZDO objednávané kraji i samotným Ministerstvem dopravy žel musí platit SŽ za každý kilometr ujetý po tratích ve vlastnictví státu!

Kdyby stát se nechoval k železnici macešsky, tak mají provozovatelé drážní dopravy minimálně srovnatelné podmínky s těmi autobusovími, a nemuseli by proti nim do nákladů započítávat některé položky navíc!

všd

O tyto dvě tratě tu nejde. Tam jsou s koncem pravidelného provozu lidé smířeni. Na Mšeno byla obsazenost jinde, o 124 o víkendech nemluvě.

král j

Zde je rozhodování velice těžké. S přihlédnutím na přidanou hodnotu, kterou železnice má vůči autobusůsům.

Vtvt

Přidanou hodnotou železnice má být kolik dotací stojí?

Když si koupím jízdenku ČD za 100 Kč plus DPH 10%,
tak ČD dostane cca 350 Kč na dotacích

A SŽDC utratí v souvislosti s jízdenku cca 500 až 1000 Kč že státních dotací

Bohouš

Das kokot

Vtvt

Pozoruhodné. Obvykle se k kupeckým počtům používá hlava nebo tužka+papír či kalkulačka popř. počítadlo. Vaše volba, čím počítáte, se tedy jeví jako ehm exotická.

Axel

Tak představit se umíš. Ale fotku radši neposílej.

PvvS

A jaká to má být ? Málokde jezdí něco lepšího jak Regionova a tu strčí do kapsy snad každej autobus. Vlaky bez klimatizace, na tratích kde o bezstykové kolejnici nikdy neslyšeli. Vyhlídková jízda krokem. To za přidanou hodnotu nepovažuju.

Bohouš

Regiosharky ,regispider,kvarta rakve…je toho dost . I v té Regině je víc místa na nohy než v autobusu.autobus N. Jičín – Frenštát průměrná rychlost 30km/h Hnus ..vymetl každou díru..

PvvS

Zatím co vlak se těm dírám bezpečně vyhnul ? A o „kvalitách“ pro dnešní provoz rakví a podobných svědčí „obrovský“ zájem krajů o jejich provoz. Tyhle vozy nemají co nabídnout, vysoká podlaha, kapacita 810 a náklady za velkej motorák. A sharků /spiderů tady na těch rušených tratích zrovna nějak moc nejezdilo.

Bohouš

Je problém je Objednat? Ne .. já sem zapomněl řidičů autobusů máme MIliony a jezdí zadarmo

PvvS

A kolikpak to bude potom stát ? Vždyť s 810 jsou ČD obvykle okolo 100 Kč/km. S novýma vozidlama a obvyklým vytížením se to nezaplatí nikdy. I kdyby autobus zdražil na dvojnásobek, tak furt budou za stejnou cenu 2-3 busy.

Bohouš

Autobus ..za 50kc/km to žijete kde?

PvvS

Stačí se podívat na výběrka za rok 2021. Cena okolo 32-34 kč/km byla v linkové dopravě normální.

Bohouš

To je 2021 a my máme rok 2022..za 34kc kilometr to bude jezdit Karosa z 90 let

PvvS

Vlaky půjdou nahoru taky. jak palivama, tak platbama.

Bohouš

Autobusy Budou za 16.50 Kč

PvvS

No tak to bz si vlaky neškrtly ani na hlavních tratích., To snad ne.

ušatá

Opět dotaz jako na předřečníka – co ta cena uhrazuje? Kompletní provoz a náklady busu jako silničního vozidla, včetně zdravotních dopadů a externalit? To se nám to jezdí, když se lže a jiní to platí.

PvvS

Silnice jsou kraje, autobusy platí kraj. Co tam máte dál ?

milan

autobusy v ZDO objednávané krajem jezdí i po silnicích 1. třídy a dálnicích, které kraje nejsou. ale stát po nich nechce ani mítné, byť jiná tak velká vozdla jej platí – např.D4 a navazující I/4 kolem Dobříše a Mníšku pod Brdy, ale na ( p. Boreckým kritizované) pomalá trati tam také v majetku státu, jejich správce SŽ i za vlaky v ZDO požaduje hradit každý ujetý kilometr ujetý po tratích!

vtvt

SČK za dotované busy PID+SID/PAD v 2020 platil v průměru 25,04/busový kilometr.

O cenách 810 v SČK nemám zdroj. Tak snad pomůže cena za 810 na Podřipsku (linky U21,U22) = 111,25 Kč/vlakový kilometr při ročním nájezdu cca 250 tisíc vlakkm… platí pro 2x vagony v 2021 (a asi další 2 vagony v záloze). Možná že sem tam jezdí RegioNova.

FP1

Autobus, že strčí do kapsy Regionovu?

Jako vtip dobrý, potřebuju jet s kočárkem? Rozhodně vede Regionova, vejde se jich tam víc (autobus, když dobře tak 2, Regionova v pohodě 4), plus samozřejmě WC s přebalovacím pultem, větší zavazadla vede Regionova, v zimě tepelná pohoda, dobře vytopený autobus potkat je skoro zázrak, vlak skoro vždy. Navíc reko Regionovy dostávají WiFi + zásuvky (a to je přeci podstatné).
Navíc v Regionově je stále víc prostoru při sezení, jak v autobuse.

Vtvt

Jak do Vaší teorie zapadá, že ČD s 810 a 814 nepočítá po cca 2031? Viz zdejší rozhovor s p. Ješetou.

Bohouš

Co máme za rok?

milan

Po cca roce 2031 je až za miimálně 9 – klidně spíše celých 10 let, a když drážní vozidlo má životnost 30 let od výroby či dobré rekonstrukce (od té síše jen 25 let), a ty Regionovy jezdí již 15 až 20 let, tak to sedí, že po roce 2031 budou neprovozní! Jinak jakou životnost mají autoBUSy? Dle mě aktuálně spíše jen 10 let – ještě nedávno se dalo počítat klidně s 15ti roky! Takže autobus, kromě kapacity 1/2 proti jednovozové 810 mají i jen 1/6 až 1/5 její životnosti, když ta v její polovině prošla REKO. Vymetenou „dírou“ se… Číst vice »

Vtvt

Jste-li tentýž, který diskutoval o slastech/strastech režijky, tak se Vaše režijka promítá do Vašeho subjektivního hodnocení busu=v busu musíte platit?

FP1

Ano jsem, a ne nepromítá. Režijka s tímto nic nemá společného. V Arrivě taky musím platit a taky s ní jezdím.

Subjektivní pocit? Přebalovací pult a WC, počet kočárků? To není subejktivní pocit, ale holý fakt. O přepravě kol nemluvě.

Vtvt

Díky za vysvětlení

PvvS

Úplně s klidem.

Svojsin

Na kterých linkách jezdíte, kde se netopi?

Svojsin

Poslední zimu jsem vícekrát košil v R Vysočina, když jsme u toho topení.

milan

A jel jste vlakem ve velkoprostorém voze či kupé, kde si topení mohou regulovat (až zcela vypnout) sami cestující?

Nezapomenul jste si jen zapnout/zesílit topení vypnuté/zeslabené nějakým předcházejícím cestujícím?

Promiňte, že se ptám na možná pro někoho samozřejmou věc, ale když vidím, že se dnes někteří přímo diví, že má přednost vystupující před nastupujícím, který se bez toho do vozidla nemusí ani vlézt, tak někdy fakt nevím ……..

None

Jak je někde slovo Borecký, má server zaručen super příjem z reklam 😉

Krušnohorec

Borecký chce zastavovat provoz Žatec – Lužná. Středočeský kraj financuje úsek Milostín – Lužná(11 km) kde jezdí nejvíce cestujících.
Takže bude jezdit vlak Jirkov – Žatec – Deštnice.
Úzasné!!!

Vtvt

Co navrhujete, když v 2019 byla S51 Rakovník-Deštnice vytížen a nejvíc v neděli? A ty vlaky zůstávají se píše v článku.

Připomenu průměrné vytížení S51 v 2019 cca 24%

veli.k

Jako já mám po tomto období STAN ve Středočeském kraji jasno. Už nikdy ode mě nedostanou v žádných volbách žádný hlas 🙂

ušatá

Jak jsem zjistil, takových už začíná být mnoho.

vtvt

Je to možné. Ukážou volby.

Je právem občanů být naštvaný, když mi zruší něco, co jsem nepoužíval a neplatil na to daně. Otázkou je, jakou vládu bude mít národ, kde takových občanů bude většina.

Kubík

Pan Borecký je řezník železnice a podle toho to vypadá, když se demokraticky dostane k moci osoba, která si dělá co chce. Úsměvné je proč by starostové bojovali za Městec Králové-Křinec nyní, když jim Stč kraj zničil použitelnost vlaků pro dojíždějící jejich občany, turisté nejsou lidé obcí. Navíc turisté již nebudou ani přínos pro obce, protože místní živnostníci prakticky zanikli- kde je dnes otevřená hospoda pro turisty? Na vsích se otvírá už jen večer od 18 hod, nebo podle toho tak se vyspí hospodský. Krámy, kde nejsou Asiaté, tak je v so-ne zavřeno. Tak o co ještě jde řezníkům ze… Číst vice »

smasska

To je pravda, objednatel největšího množství km regionálních vlaků bude samozřejmě kvůli pár lokálkám úplně eisenbahnfrei.

Vtvt

Minulé krajské vedení v 2019 objednal u ČD 15,7 milionů vlakkm v Stredockem kraji.
V 2020 nastoupila opozice s Boreckym. Letos SČK u ČD objednal 16 milionů vlakkm, čili o 2% víc.

Jaké další úsměvné bachorky máte v rukávu?

Bohouš

Stavědlo je rozbité?

MilanSima

Bude zajímavé, na kolika tratích v pokračování provozu se nakonec Borecký s mistnimitim samosprávami nakonec dohodne.

Vtvt

Mechanismus vyjednávání s obcemi viz podcastu s p. Boreckym

Daniel Jablonecký

To ano. Já být starostou, tak lidem radši zaplatím 3 autobusové spoje než jeden železniční, ale třeba to někde vidí jinak. Dobře, že do toho obce taky můžou mluvit.

babilon

Takovou nabídku obce rozhodně nedostanou.

Bohouš

Inženýr

None

Někde ani deset autobusů nenahradí jeden vlak.

PvvS

Kde na rušených tratích je potřeba víc jak 500 sedadel ? A to nepočítám stojící.

milan

Jenže BUS versus VLAK není jen o počtu sedadel pro cestující, ale i/zejména o prostoru/kapacitě na kočárky a jízdní kola!

A v tom násobně vede vlak – do BUSu dáte kočárek 1 (max.2, ale to už značně omezuje i další cestující v pohybu po vozidle – k sedadlům a pak ke dveřím při výstupu) Regionova zvládne 4kočárky a 4 kola současně – BUSy bez nosičů kol na jejich zádi (což není časté/běžné) kolo ani přepravit nesmíte!

svojsin

Kde konkrétně? Nebo jen plácáte?

MilanSima

Regionální doprava ve Středních Čechách? To bude mít Axel žně 😀 teď už jen popcorn a colu 🙂

xtomasr

Čím to asi je, že když píšeš, vždy z toho vyjde takový primitivismus?
Vždyť když nemáš co napsat k věci, pořád je to možnost nepsat nic.

MilanSima

Ale notak. Neber se zas tak vážně 😊

ondra

jen drobná oprava pana Kubaly-letecké palivo se dnes dopravuje téměř výhradně z kralupské strany úvratí přes Podlešín. Relaci Přelouč-přepřah Malešice/většinou 2 krát 751 plus 742/ Sm.sp. a Středokluky skončila asi tak před 9 lety. Mělo snad jít o pravidelnou obměnu st. hm. rezerv

Oldřich Sládek

Plánujeme plně elektrickou vozbu JET A-1 v trase Kralupy – Kladno – Jeneč – Středokluky. Proto jsme požadovali a podpořili lehkou elektrizaci z Kralup nahoru a elektrizaci do Středokluky. A ještě pro info – pro bezpečnost letiště musí být zachovány dva přístupy zásobování palivem.

Přes společné jezdily i vlaky s palivem z Ingolstadtu. Záleží odkud se palivo bere.

vtvt

Pročpak vlakomilci nejásají krokům Boreckého?

Aktuální středočeská krajská koalice navýšila počet dotovaných vlakokilometrů ČD o 2% oproti minulé krajské koalici (ANO+KSČSSD)

Regionální vlaky na středočeských tratích najedou o víc než 40% vlakových kilometrů než ve zbývajících 12ti krajích… přepočteno na jeden kilometr traě.

Středočeský kraj platí na dotační smlouvy na regionální vlaky platí zhruba o 38% víc než je průměr za zbývajících 12 krajů… přepočteno na hlavu na jednoho občana.

vtvt

Prahu nepočítám, neboť ta krom vlaků dotuje i největšího českého kolejového dopravce, který je relativně levný, neboť kolejové tratě metra/tramvají v Praze (208 km) jsou využity zhruba 47x krát víc než je průměr využití tratí SŽDC dle osobokilometrů. Takže drahá infrastruktura v Praze (metro/tram) je využita opravdu intezivně, což výrazně zlevňuje kolejovou dopravu.

Bohouš

Sám si vařím ..sám si peru

FP1

Jojo a taky podle nového systému financování Úvaly (kde starostuje právě pan Borecký) platí najednou méně a po jiných obcích chce částky bez ohledu na finanční možností měst a obcí a cestující si bere za rukojmí.

vtvt

Jestli se kraj chová správně, si rozhodnout středočeští voliči v krajských volbách.

Pouze pro úplnost doplním, že Středočeský kraj na dopravních dotací pro vlaky ČD:
v 2013 platil 100,66 Kč/vlakový kilometr.
Letos platí 152,39 Kč/vlakový kilometr

Čili ČD zdražila o 51%. Kumulovaná inflace 2012-2020 byla 25%.

Jste-li zaměstnanec ČD, tak se ve firmě ptejte proč tak výrazné zdražení? Investice do vlaků ČD to asi nebudou, neboť s výjimkou zásuvek/wifi v některých CityElefantech o žádných investicích ČD v SČK nevím.

FP1

Ono totiž nic jiného jak investice do kolejových vozidel neexistuje, ony mzdy nerostly, a další, že?

Vtvt

Mimoběžná reakce. Viz srovnání zdražení ČD o 51% a kumulované inflace 25%.

FP1

Mimoběžná? Ony se mzdy, poplatek do DC, atd… nepromítá do ceny?

Vtvt

Vždyť ano, promítá. Viz inflace. Nikoliv o 50%

Mimochodem jak od 2013 narostly poplatky pro SŽDC? S výjimkou marginálního ošlapného?

milan

Dle mě mzdy (nejen u ČD) a poplatky (dnešní SŽ za užití dráhy) většinou rostly v posledních letech více než inflace, kterou kumulovaně za 10 let uvádíte ve výši 25%!

Navíc, ČD již mají objednány modernější obdonu RegioSharků, kterou se chystají nasadit na mnohé tratě SČK místo dosud provozaované Regionovy – opravdu si myslíte, že nemusely za ta objednaná vozidla již zaplatit nějakou zálohu – neměly žádné výdaje na investice do obnovy vozového parku pro SČK?

MartinS.

Pokud nově existují nějaké standardy dopravní obslužnosti platné pro všechny stejně a doplatky platné také pro všechny, tak se může stát, že nějaká obec platila víc a bude platit méně a jiná neplatila a platit bude.

FP1

Jen je trochu zajímavé, že ty nové standardy, které pan Borecký zavádí, ušetří nemalé peníze zrovna jeho městu a jiní budou platit jednou tolik třeba.
Kraji by mělo jít především o občany. A při finanční spoluúčasti by se mělo koukat i na finanční možnosti obce/města, co obec/město dělalo pro rozvoj v posledních letech, atd… A jistě, ty nové standardy konzultovali s jednotlivými obcemi, když po nich chce finanční spoluúčast.

Pavel

Možná by bylo lepší místo lamentování si občas koupit jízdenku na některou z těch ohrožených tratí. I když tam nepojedete, protože je to daleko, protože je to pomalé a nic zajímavého tam není. Navýšíte tím ale počet „cestujících“ a lokálka nezanikne. Potom nikdo nemůže říkat, že tím nikdo nejezdí.

PepaM

Sčítání cestujících se opravdu neprovádí podle počtu prodaných jízdenek. A jízdní doklady pid nejsou vázány na konkrétní relaci, takže ty ani není jak k nějaké trati přiřadit, pokud tam člověk skutečně nejede a není sečten.

Fliczek

Pardon, ale to není tak docela pravda. 1) jízdní doklad PID třeba v úseky Slaný – Louny platí, ale můžete si koupit i jízdenku ČD asi za 77 Kč. 2) Teď si vemte, že jede někdo se státní slevou a nepřijde průvodčí (nenačte jízdenku). I tak je jízdenka evidována a stát doplatí dopravci rozdíl ve slevě. Tudíž, je evidována. 3) Objednavatelé (kraj/MD) dělají během roku sčítání. Třeba 3x do roka několik dní. Většinou průvodčí zapisuje do POPky nástup/výstup cestujících a toto jde pak k objednavatelům. Případně si organizátoři dopravy (ROPID, POVED,….) dělají svoje kontroly frekvence samostatně. Někdy počítají i jiné… Číst vice »

PepaM

A v čem teda nemám pravdu? ad 1) Ano, pokud jede cestující za tarif dopravce, pak je obvykle na konkrétní trasu, ale třeba DLB (Lužná – Žatec) pokud vím jezdí pouze za tarify IDS, vlastní tam nemá. ad 2) A je započítána pro účely kompenzace slevy na jízdném, ale na data o využití spojů, z kterých vycházejí objednavatelé, vliv nemá. ad 3) Ano, a sčítají logicky cestující, kteří v daném spoji skutečně jedou, jak by asi započítali, že nějaký šotouš dřepí doma s platnou jízdenkou na daný spoj? Objednavatelé primárně vycházejí z dat personálu dopravců (sčítání přes POPky) a svých… Číst vice »

Jackub

🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

bvovka

To ne Žatec nechte. Nebo by šlo obnovit Praha Chomutov a mezi Lužnou a Žatcem by nic nestavělo. Takhle to mají například mezi Jindřicháčem a Cerekví to mají taky tak a v tomto úseku jezdí pouze r11

svojsin

Pořád budete pomalejší než rychlíkový busy.
Vlak sice pojede do centra fpraze, ale v Žatci je dost mimo, nehledě na to, že některý bus linky to berou i kolem žel. stanice.

Josef Trögl

Klidně bus, ale ať rozumně navazuje na vlaky (tj. asi ve Strašecí a pak v Žatci – měl by zajet i k nádraží).

Luboš Beneš

A nebo regionalexpres Vídeň-Velenice, prvních 100 km bez zastávky. Díky D7 a její dostavbě bude dráha přez Lužnou pomalá. Její potenciál se nevyužil ani při povodních. Je otázkou jak by bylo spojení Chomutov-Žatec-Lužná R a pak do Prahy jako Os využívané. 20 tis. obyvatel Žatce tu frekvenci neudělá.Jo kde jsou časy Karlexu….

bvovka

Tak co takhle zatlačit na ŘSD s rychlejším zahájením stavby. Ve středních Čechách se to odsunulo na rok 2024.
A pokud jde o zastávky tak tam jezdím často ale nikdy jsem nevystupoval mezi Lužnou a Žatcem. A autobus jezdí až odněkud z Hradčanský a ten nikdy nestíhám.

xyz

Těch „prvních 100 km bez zastávky“ (od okraje Vídně až Eggenburg) se týká jen několika málo posilových spojů, viz https://www.oebb.at/de/dam/jcr:b2bcdd54-f468-4f6f-9977-f9f2114404a3/kif800_22.pdf

Dokonce i nově zavedené přímé vlaky Wien – Třeboň – Praha budou zastavovat v Tullnu, tzn. těch „100 km bez zastávky“ nebudou splňovat.

MilanSima

Byly časy kdy jezdily rychlíky přímo Chomutov-Praha. Možná bybudoucí ta trať i potenciál měla, kdyby se do ní zainvestovalo.

MartinS.

I když do té trati zainvestujete, stále se v úseku Chomutov – Kladno vyhne 2 největším sídlům. Poloha nádraží v Žatci je úplně bokem a do Rakovníka ta trať nevede. Mezi Žatcem a Novým Strašecím potom projíždí „územím nikoho“. Ani rychlíky, ani osobní vlaky tam nenaplní aspoň ve špičkovém směru jednotku pro 120 lidí. To by se musela udělat minimálně přeložka z Trnovan do Mutějovic a z Lužné do Strašecí a to vzhledem k terénu nikdo nezaplatí. Navíc pro provoz rychlíku o dvou vozech jednou za dvě hodiny by to bylo hodně neefektivní.

Daniel Jablonecký

Je to trať stavěná pro uhlí v 19. století, ne pro provoz rychlíků ve století 21.

kubisek

Jako ostatně valná většina zmiňovaných tratí, Louny-Slaný např.

ušatá

A ona nemůže v Žatci jezdit funkční MHD a napojovat příslušná nádraží???

MartinS.

Ale určitě může, pokud jí někdo objedná a zaplatí. MHD v Žatci existuje, ale k cestě na vlak se moc použít nedá. Třeba ze sídliště Šafaříkova jede autobus na nádraží 30 minut a pěšky je to kolem 20 minut. Ani jedno z toho ale není nic, co by chtěl někdo použít pro pravidelné dojíždění.
A opět jsme u otázky, kolik lidí z 19 tisíc obyvatel Žatce by takový rychlík oslovil, když zatím stačí na spojení Prahy a Žatce 15 přímých autobusů v každém směru, z toho 6 přes Louny.

Daniel Jablonecký

Potenciál je něco, co buď je a nebo není. Pokud by se zainvestovalo, může se zvýšit POPTÁVKA, ale potenciál zůstane pořád stejný.

Jendaz

Ono, se stačí podívat na jízdní řád, kdy první ranní vlak jede z Lužné ve všední den až v 10:25, tedy pro školáky i dojíždění do zaměstnání nehrozí. Bohužel tohle vám pan Borecký neřekne.

MartinS.

A kdo by jel z Lužné do školy nebo do zaměstnání směrem na Žatec, aby se na to vyplatilo objednat a zaplatit vlak?

Svojsin

Nikdo, proč se ptáte?:-)

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Dáme 1000 příspěvků? Nebo alespoň 810?
#borecký #810 #šotouši #lokálky #potenciál #psychickénemoci #pndobřany

Georg

#rezijka #ublizujesedraze #stacilobyupravitjizdnirady

Bohouš

Vocas ..vohon

Bratislavčan

#kýblnafty !!!

Vtvt

Můžu se zeptat na ferovou cenu stredoceskeho/pražského vlakového jízdného, kdyby vyschly dotace pro SŽDC a pro dopravce?

Pro inspiraci lonske dotace (17 miliard) a utržené jízdné (3 miliardy) pro DP Praha, který má výrazné využito kolejovou síť

Bohouš

Muži vědí

Tomtur

Já se zde zeptám. Mám dopravní vzdělání, když dám výpověď, můžu nastoupit do nemocnice jako doktor? Viděl jsem na netu pár obrázků jak se operuje a asi to taky zvládnu.

Podobnost s Mistrem Boreckym. Je právník, dělal vždy jen na úřadě, nulové dopravní vzdělání a proto řídí dopravní institut????

To příště třeba zedníci můžou jít dělat soudce.

smasska

Dost pochybuji, že máte dopravní vzdělání, jinak byste nepsal, že Borecký řídí dopravní institut. Je radním pro veřejnou dopravu v SČK, což je politická funkce, po odborné stránce má k ruce organizaci jménem IDSK. Takže jako poltik samozřejmě rozh

smasska

rozhoduje o výši finančních prostředků na dopravu a způsobu jejich utracení.

Tomtur

Tak ať rozhoduje o financích ne o tom co kde a jak bude jezdit.

smasska

Ježiš vždyť to je přesně o tom, KAM ty peníze půjdou. Proboha, to je podstata rozhodování o penězích, jejich alokace.

Jan

Právě proto chce omezit nejdražší dopravu ve smyslu cena/osobokilometr a nahradit ji levnějším autobusem.

smasska

A zedníci soudce dělat nemohou, to placáte zcela mimo, nicméně nic takovému zedníkovi nebrání kandidovat a stát se radním, od toho politika je.

Martin

Proč by zedník nemohl dělat soudce – přísedícího ? Požadavky: 30 let, občan ČR, bezúhonost, trvalý pobyt.

smasska

To ale jaksi není ten, kdo je zodpovědný za průběh procesu, že? Protože soudce ve funkci předsedy senátu nebo samosoudce u nás vůbec nemáme a může to dělat právě ten zedník, což?

Air Traveller

zdopovednost ma i prisedici … dva prisedici maji kazdy pri rozhodovani jeden hlas, jako soudce. takze dva peisedici mohou soudce prehlasovat

smasska

Ale přísedící nemá pravomoce k řízení soudního líčení, výslechům apod. Proto jsou na soudce jaksi nějaké nároky. Mimo to spousta typů soudů prostě přísedící nemá. Na šéfa ČEZu budete mít taky kvalifikaci, když jste někomu vedli korespondenci a četli tak ty věci?

Tomtur

A výsledek bude stejný. Další odborník na dopravu. Takže může jít dělat i doktora.

Geralt

Tak když vystudovaný chemik může dělat ministra financí (Kalousek)…

smasska

Je tak těžké pochopit, že do politických funkcí se dostávají lidé na základě zvolení ve volbách? Do odborných byste asi naopak volit nechtěl, tam jsou jiné požadavky.

Tomtur

A výsledek je ten, že rozhodují o něčem, čemu nerozumí.

smasska

Protože politické funkce z principu někoho reprezentují, ideálně více lidí zároveň, každý s různými odbornostmi. Proto máme sakra odborný aparát, politik je trestně odpovědný, to chcete, aby třeba dopravní inženýr jenom tak zbořil váš dům a postavil tam dálnici, protože ON ví, že to bude nejlepší (ale vy ostrouháte)?

milan

Já ted nedvím, ale kdy/kde/za co byl trestně odpovědná politik ohledně politického rozhodnutí?

Dle mě nikde – nepřísluší soudu o něm rozhodnout, byť by bylo ekonomicky nevýhodné!

Když se politik rozhodne, že se něco bude finančně podporovat „za každou cenuů, tak to tak prostě bude!

Navíc o spoustě věcí politicky rozhoduje hromadný orgán – rada nebo zastupitelstvo kraje či města/obce, a nikoliv jednotlivec – byť radní třeba právě pro dopravu jímž je na SČK p. Borecký), který jim sice předkládá návrh usnesení, ale ten nemusí být schválen!

Air Traveller

na to, aby videl, ze cast regionalnich trati jsou dira na penize, nepotrebuje mit vysokou.

mimochodem, myslis si, to vsechno dela sam? ze tam nema aparat lidi, kteri o tom neco vi?

PepaM

A víte, že k tomu má celý odbor lidí + idsk, že ano? Nepředstavujete si doufám, že Borecký osobně celé dny sedí nad železniční mapou Středočeského kraje a škrtá si v ní červenou fixou…

Josef Trögl

Zrovna Kalousek tomu rozumí (a to píšu, aniž bych ho kdy volil).

xyz

Taktéž právník (B. Sobotka 2002 – 2006).

xyz

… a cožpak takový MUDr. Běhounek, který byl 12 let hejtmanem Kraje Vysočina. 🙂

Hodně štěstí

Prostě řezník z Úval. 👍

Pajoš

To přece neni důležité. Asi nás nejslavnější ministr financí byl chemik a ten současný je elektrotechnik … A vidíte. Jde to 🙂

Tomtur

Aneb pacient ještě nezemřel, takže je to vlastně ok.

Georg

chapu, vsichni kdo jakkoliv rozhoduji o draze musi znat majerovy brzdove tabulky a nekde deset let cvakat listky.
takhle svet nefunguje, dobry jitro.

hank

Argumentační faul.

hank

Nejde to.

hank

Kdyby to šlo, tak by se nehroutil státní rozpočet.

David

To slavný dopravní vzdělání je bohužel většinou o tom, že světlům na železnici neříkate semafor, že vlak nemá zatáčky, ale oblouk… Občas nějakou tu normu.

To asi pan Borecký nemá. Co ale umí očividně navíc je porovnat 2 čísla a najít to menší (pokaždé, ne nahodou), že pozná záporné číslo … A nebo tuší, že i státní/krajský peníze se netahaji z bezedného pytle.

hank

VHD by se měla posuzovat podle jiných než účetnických kritérií.

Chronosphere

Až se ve VHD nepovede účetnictví,pak snad. Ale to se už nepovede ani ta VHD.😄

hank

Rozsah financování veřejných služeb je politické rozhodnutí.

ušatá

A to je dobře? Důležité jsou zcela jiné faktory.

Jan

Výše schodku rozpočtu je taky politické rozhodnutí. Ale ono jde rozhodovat jen do chvíle když už vám na dluh nikdo nepůjče a zkrachujete. Což se stalo třeba minulému režimu. Takže je dobře, že zastupitelé se snaží mít dlouhodobě udržitelné finance, pracují s tím, co mají k dispozici v rámci pravidel dobrého hospodáře.

Já tu čtu spoustu kritiky na Boreckého, ale žádné alternativní návrhy, kde má brát na zachování provozu stávajících drahých lokálek tu nevidím.

hank

Nepracují s tím, co mají k dispozici, protože jejich ideologie a oportunismus jim zakazují hledat (staro)nové zdroje daňových příjmů tam, kde jsou.

Ty alternativní návrhy už padly víckrát: Zdanění velkých příjmů a majetků, sektorové daně a windfall tax, revize daní z nemovitostí a dědických daní… Nic, co by v Evropě na západ od nás neznali a nedělali. Současný stav opravdu není důsledkem působení přírodních zákonů.

PvvS

A podle jakých ? Podle počtu šotoorg**mů na kilometr nebo vůz ? Je daná suma peněz a celková poptávka. A je potřeba mít přepravu co nejekonomičtější. Kde to zvládne jeden autobus, je nesmysl mít vlak.

milan

Jenže mě to připadá, že se ruší (resp. navrhují rušit) vlaky i tam, kde by místo jednoho jedoucího vlaku nemusely jet minimálně 3 autobusy, což je větší kapacita než minimální vlaku, a při tom je problém s nedostatkem řidičů autobusů. Ukázkovým příkladem je pro mě p. Boreckým zmiňovaná trať Dobříš – Mníšek pod Brdy – Praha, která dle mě to není klasická regionální trať, ale má ohromný potenciál být páteřní příměstskou tratí, ale k tomu by potřebovala eletrifikaci, zkapacitnění a zejména zrychlení nejlépe až o 1/3 (ale myslím, že i „jen“ 1/4 by byla atraktivní), aby dle JŘ v rychlosti… Číst vice »

Oldřich Sládek

Píšete neskutečný bláboly.

Rostislav K.

Já to snad raději ani nebudu komentovat, ale moc hezky p. Boreckého zhodnotil před týdnem Pan exministr Havlíček v jeho Na rovinu – viz https://www.youtube.com/watch?v=MdtEW8nXeZA (čas 29:30)…

Georg

alenka schillerova nebo pani mrackova neco nerekly?

***** Petr

Bureš by to „twítl“

milan

to nemumíte v odkaze na youtube zatrhnout „z pustit v čase“ – https://youtu.be/MdtEW8nXeZA?t=1771 ?

xyz

„„Když si vzpomenu, jaké tam byly před rokem boje a takříkajíc povstání na vsi, tak teď, když jsem byl za starosty, reagovali, že ta trať nikomu nechybí. Nostalgie byla úplně pryč,““ Možná nechybí těm, kdo ji potřebovali využívat v pracovní den. Což je logické v situaci, kdy už se tam v pracovní dny nejezdí. (O. K., i tak předtím těch cestujících nebylo příliš, ale těžko si myslet, že by jich mělo narůst, když se tam jezdí jen o víkendech.) Stejně tak t-124 s nějakými 3 – 4 spoji za den těžko může být využívanou všednodenní spojnicí – při takové „četnosti“… Číst vice »

veli.k

Tohle je častý argument i „optimalizátorů“ z IDSK. Říkají „však už nám stížnosti přestaly chodit, tak je všechno v pořádku“. A co jako čekají? Že nějaký člověk bude psát stížnosti pravidelně celý rok? Napíše jednou, a když ho s tím „pošlou k šípku“, tak už se na to příště tak akorát může vykašlat…

Geralt

To je ale jen půl řešení. Je mnoho tratí, které mají nulový potenciál a stojí akorát peníze. Stát by tyhle tratě typu Vraňany – Lužec měl definitivně odstřelit.

Frantisek

Jasně. Mělník – Praha auty, Mníšek – Praha auty, o Žatci a Lounech nemluvě. Přistavovat povinně jen silnice, za hradbami paneláků hradby parkovacích domů a další lány parkovišť mezi obludné haly nahrazující pole, louky, možná i lesy… Super.

Geralt

Tak určitě. Z toho Mníšku už všichni do Prahy dávno tím autem/autobusem jezdí, a (ne)existence nějaké pomalé, zakroucené lokálky na tom nic nezmění.

Bohouš

Všechno zrušit zničit vytrhat zbourat.. Kazisvět

Geralt

Zkuste se více věnovat faktům než emočním výlevům.

Daniel Jablonecký

Můžeš to financovat ty, Bohouši.

Bohouš

Hlavně že na úředníky peníze jsou

libor

tak si tu trať kupte a začněte ji provozovat na vlastní náklady. nebo?

Vtvt

pro pochopení názoru pana Bohose se sluší doplnit, že používá režijku, která v autobusech neplatí. Čili tako „objektivní“ názor pana B, která neplatí pro 99, 5% obyvatel ČR

Pajoš

Jelikož jde o tratě kde se má omezit/zastavit osobní doprava pro nedostatečny zájem cestujících tak je úplně jedno jestli někdo používá rezijku. Když tam nikdo nejede tak tam nejede ani rezijkar, tudíž je mu to jedno.

Bohouš

Já nemám rezijku. Mám odisku .. jezdím vlakem v msk .. jízdní řád není 100 procentní ale dojedu k zubaři ,na nákup nebo na úřad v pohodě.

Pajoš

Ale pan Axel ji má. Je to signalista u SŽ který pracuje ve stanici Koryčany 🙂
To je prostě fakt 🙂

Granja

Podle toho jak se zde vyjadřoval už ji nemá. To by jinak šel proti vlastnímu chlebodárci.

Pajoš

Axelovy názory nesouvisí s realitou světa 😀

xyz

V Koryčanech žádní signalisté ani jiní pracovníci Dobré správy nejsou.

Pajoš

A to si jako myslíte že tam Axel bloudi v historické uniformě po setmění a přehazuje výhybky? :-DDD

***** Petr

Spíš to vypadá , že tam bloudíte spolu a Axel je ten bystřejší 🤣

hank

Koryčany už dávno nejsou stanice ani dopravna a už dávno tam nikdo nepracuje. Je to samostatný obvod žst Nemotice. Tzn., že každá jízda do Koryčan je posun.

Granja

Aha, vy ho znáte dokonce osobně!??? Tak nám mysliteli prozraďte jakou funkci na dráze vykovává, když má tu reží, kterou vy už nemáte a proto proti železnici zde neustále flašinetujete.

vtvt

Pamatoval jsem si, že tvrdil, že řídí lokomotivu ČD.

Možná to byl někdo jiný pod stejným nickem.

Bohouš

Ne řídíš svět že stavědla číslo 3

zdeva

Jak dlouho ještě…auty?

PepaM

A zrovna v tom Mníšku by tu lokálku mohli klidně z gruntu zmodernizovat, vytáhnout rychlost, a stejně by s ní jezdil málokdo, když vede 3 kilometry od středu města, a autobus staví na několika různých místech přímo ve městě, a v Praze jede na Smíchov.

MirekP

Ale změnila. Já bydlím přímo u zastávky minimální a o zrušení vlaku jezdím autem. I někteří další.

veli.k

Jel jsem tam o víkendu nedávno. Proč myslíte, že tam jezdí na některých vlacích i třívozová s dvouvozovou Regionovou společně? Protože tam jsou i zastávky cestou, je tam i nějaká úseková frekvence, a zejména turisté, co mají s sebou větší zavazadla, případně kola, turistické oddíly a podobně, prostě autobusem nepojedou. Proč? Protože se tam prostě nevejdou. Zkuste napsat autobusovému dopravci nebo ROPIDu, že pojedete se skupinou 30 lidí například do Příbrami nebo Březnice. Nikdo vám žádné místo garantovat nebude, musíte doufat, že se vejdete a budete alespoň stát v chodbičce (v pátek odpoledne jistojistě). Ve vlaku tyhle problémy neřešíte. Pokud… Číst vice »

Vtvt

SŽDC dostává z SFDI vyšší dotace než RSD

xyz

Což není nic moc divného ve chvíli, kdy ŘSD pod sebou má „jen“ dálnice, silnice pro motorová vozidla a silnice I. třídy, že.

Rostislav K.

A hlavně údržba silnice a železnice vztažená na společnou jednotku (ať už jakoukoliv) je cenově někde úplně jinde.
Ostatně také každý z těchto dvou typů infrastruktury je schopen na svém „hrbu“ převézt diametrálně odlišné množství zátěže…

Vtvt

Nemám údaje o všech utratach na silnice, nicméně z SFDI šlo 62 miliard na silnice ŘSD a krajů. Na SŽDC 60 miliard.

Dle ročenky dopravy loni dopravní výkon pasažerské železnice (oskm) byl 14x menší než silniční. V 2019 byl poměr silniční a železniční dopravní výkon v poměru 9 ku 1.

Proč nejsou dotace z SFDI na železnici 9x nebo 14x menší než dotace na silnice?

Rostislav K.

Třeba proto, že silniční doprava není udržitelná? 😉

Pajoš

Proč by nebyla silniční doprava udržitelná?
Já jezdím po silnici na kole a nevidím důvod proč bych tam nemohl jet za 20 30 nebo 40 let.

Alibaba

A jezdí se po té silnici jen na kole?

Pajoš

To určitě ne. Vídávám tam jak osobní tak nákladní auta, občas povozy a nesmím zapomenout na chodce.

Alibaba

Silnice pojížděná jen cyklisty by mohla těch 40 let vydržet. Jezdí-li po ní auta, tak dlouho nevydrží.

Georg

mne na tom prijde divne to, ze to rika zamestnanec spravy zeleznic.
(signalista na st 1 stanice korycany, cau axeli, ty vole!)

vtvt

S SŽDC mám společného akorát to, že z/na vlak chodím po nádražích SŽDC.

Kdybych byl ze SŽDC, tak bych neměl IN100. Jak prosté.

libor

Mníšek – Praha vlakem to je dobré sci-fi podobně jaké Kácov- Praha vlakem vs. auto. Jsou prostě místa, kde vlak nemá potenciál… tak už to pochopte…

Granja

Koňský povoz na polňačce klikatící se mezi poli také neměl potenciál. A hle, jednopruhová cesta se upravila na dva pruhy, hodil se na ni asfalt a najednou potenciál má. Až se něco podobného udělá se železnicí, bude také potenciál.

libor

ok, až místo pacifiku postavíte dvoukolejku na 200 kmph, není problém obsluhovat Praha-Kácov vlakem… ale konec romantiky a otevřených oken ve vlaku…

percula

Kdo, kdy, kudy, za kolik? To už máte vyřešené? 🙂

percula

Z Mníšku možná někdo jezdi(l)
tak do Modřan či Braníka, tam to dává časový smysl. Ale do centra? Mníšek Praha hl.n. Bus a MHD 43 minuty, jede ve špičkách každých 10 minut.
Vlak 1 hodina a 3 minuty + 15-30 minut pěšky na nadrazi a jezdil max 1x za 60 minut, spíš 90-120.
Opravdu by jste za těchto podmínek jezdil z Mníšku do centra Prahy vlakem?

milan

Tak jak dnes většina spojů nedojede z Čísovic ani do Mníšku, tak by nemusel být problém, kdyby 1/3 až 1/2 spojů z Čísovic nepokračovala do Dobříše po stávající trati, ale dojela jen takřka do centra Mníšku, a to po nově vybudované odbočce tratě převážně ve stopě zrušené železniční vlečky a pak dále k centru města do tzv. zhlavové stanice/zastávky Mníšek pod Brdy-město minimálně o jednom ostrovním nástupišti s kolejemi po obou stranách – https://mapy.cz/s/lujovalefu , což by tedy vyžadovalo změnu/přesun (tak jako tak normám nevyhovující) sjezdové rampy z D4 od Prahy – např. takto s úpravou propojení navazujících komunikací https://mapy.cz/s/hatokusehe… Číst vice »

Vašek

No, velká část lidí chce ty lokálky zrušit, chce mít jedny z nejdražších energií v Evropě, široko daleko nejdražší potraviny atd. Prostě si tak zvolili ve svobodných volbách. Takže je pozdě brečet nad rotzlitým mlékem.

Frantisek

Volili pro sebe menší zlo, nechtěli sekat přílišné dluhy – že došli jen na půl cesty, a fixují tak do budoucna i větší problémy (které by ovšem ani ‚konkurence‘ – až na odstavené strany chtějící větší změnu – stejně neřešila), je jiná věc. Bohužel, líbivý lak se opět odloupal, jak se dalo čekat.

Bohouš

Teď je tam zlo ..pro republiku nedělá nic jen vysílá signál na Ukrajinu

svojsin

Odstěhujte se do Maďarska, tam se vám teď bude líbit.

Bohouš

Proč bych se stěhoval ? Stačí aby to tady fungovalo ale fialový hnus nechce

svojsin

Neříkám, že vláda Fialy udělala všechno dobře, co by jste udělal jinak a jak konkrétně?

Geralt

Je to zbytečné, s primitivy jako je Bohouš se o těhle věcech konstruktivně diskutovat nedá. Na to jsou tihle jedinci příliš omezení.

Pajoš

To je právě ten problém. Bohouš má nějaký názor. Možná hloupý, možná nesmyslný a možná i fanatický, ale je jeho.
A pokud jako protiargument napíšete je Bohouš omezený tak to nejste o moc chytřejší než on. Nebo proč nedokážete takovou diskuzi ukončit slušně?

Bohouš

Aha .. hlavně že ty si raketový inženýr

hank

Argumentační faul.

Anonymní alkoholik

Co prosím? Musíte to popsat jednoduchou češtinou. On neví, co je argumentační faul. To je ten typ člověka, co zná všechny konspirace světa, má vyhraněný politický názor, ale už neví, jaká rizika s sebou nese nebankovní půjčka před Vánoci. 😀 Vysoká škola života zkrátka. 😀

Bohouš

Odkoupil 30 procent akcií ČEZu od ..které nevlastní stát. Snížil DPH na potraviny.

Air Traveller

aby nekdo mohl odkoupit, musi nekdo chtit prodat

snizeni dph by konkretne resilo co?

MartinS.

Tak skoro všechno je na prodej. Otázkou je, za jakou cenu?

hank

Nechci slevu zadarmo…

milan

Takže nakonec jako nesmyslně by jste chtěl státem odkkoupit tu nyní tzv. nestátní část ČEZu za vyšší cenu než je řešení vysoké ceny elektřiny jinou cestou?

A v neposlední řade klidně tím stát přivést ke krachu?

Opravdu Vám dává smysl řešení jednoho problému vytvořením ještě většího problému?

Mně teda nikoliv!

MartinS.

Dobrý nápad. A teď dodejte, kde na to vzít? Zvýšit daně nebo si půjčit? Nebo třeba snížit důchody? On totiž ten stát nemá volné peníze, které by mohl dát na odkup akcií ČEZu nebo na krytí výpadku DPH.

hank

Zvýšit daně ano, ale jak které a jak komu.

hank

Argumentační faul.

Granja

Když nelze slušně podat argumenty, nastává doporučení (vy)stěhování. Pochybuji a) že umí maďarsky, b) že navždy bude trvalá a neměnná politika Maďarska když volby bývají každé cca 4 roky.

PepaM

A že z druhé strany těch konstruktivních argumentů padlo…

Granja

Vidíte nepadlo, ale stěhovat už by se měl.

Pajoš

Došli jen na půli cesty?
Já doufám že už jsou na konci a ty dluhy už dále zvyšovat nebudou 😀

Petr David

A co se seká zastropováním energií? Kdo to zaplatí?

Air Traveller

primerne inteligentni clovek je schopen pochopit, ze vlada mamna ceny energii minimalni vliv.

Jyrka

Hlavně že máme tři ministerstva navíc, vláda rozmrazí poslancům platy…

hank

Kdo to měl ve volebním programu?

jal

Bylo by třeba zajít dál . Středočeský kraj je protkán velmi hustou sítí silniček do všech vesnic, které mají zdvojené i ztrojené spojení s okolím. Není důvod všechny málo užívané udržovat když se do obcí dá dostat po jedné, s malou zajížďkou.
Pokud by obec chtěla místo navrácení toho zbytečného úzkého pásu přírodě dál na něm provozovat dopravu, ať tak činí za své.

percula

Spousta těch silnicek spadá do kategorie Místních komunikací a jejich údržbu platí obec, ne kraj. 🙂

Vtvt

Tak jsem zvědav proč Středočeský kraj navýšil vlakokilometrů u ČD, zatímco Praha ubrala.

StK v 2019 15,7 milionů vlakkm.
V 2022 16 mil. vlakkm

V PRAZE V 2019 5,1 mil vlakm
V 2022 5 mil. vlakkm, čili o 3,3% min

Novotny

Boreckeho odepsat a odstavit, aby neskodil uz vice. Co predvadi js opravdu na vyhazovav a mel by za to jestenest financni odpovednosty jake zpusobi nevratne skody, pokud se zrusi nekde na lokalkach provoz. Nektere z lokalek byly Spravou zeleznic modernizovany a opraveny, tak by mely byt pouzivane, viz trate z Prahy do Dobrise nebo Melnik – Boleslav. Co se tyka zdrazovani,pan Borecky si neuvedomuje, ze to neni jen z prijmu z predplatnych kuponu, ale take ve vetsi mire i od nepravidelnych cestujicich a pokud kvalita zustane stejna nebo se zhorsi a jen se zdrazi jizdne, tak to lidi neprilaka do… Číst vice »

Vašek

Někdo ho zvolil. Nebyli to občané ve svobodných volbách?

Sova

Kdyby Borecký/STAN tyhle seznamy tratí zveřejnili před volbami, neřeknu půl slova.

Vašek

Pravicové vlády tu už byly, vždy srazily železnici na kolena. Proč by to mělo být tentokrát jinak? Lidé jsou však nepoučitelní.

Tomariero

No třeba v jihočeském kraji tratě zavírali naopak za vedení ČSSD a naopak ke přidání spojů došlo za vlády ODS v posledních letech.

Alibaba

Jsou zveřejněny před volbama. Jen je skoro nikdo nečte.

Sova

Lež. Tyto záměry nikde před volbami publikovány nebyly.

Alibaba

Sypu si popel na hlavu, měl jsem pocit (přeskočila slova), že se sháníte po volebních seznamech.

55p

No a když ty lokálky ani po opravě cestující nepoužívali? Co s takovými cestujícími, vyměnit?

Martin

Když máš blbě nastavený jízdní řád, tak tam moc cestujících nevykouzliš.

smasska

Dáte příklad něčeho konkrétního, nebo budete plácat do vzduchu? Uvědomte si, že se musíte obvykle někde křižovat a že často přípoje na jedné straně umožňují přípoje na té druhé pouze za cenu vyrovnávacího pobytu.

Granja

Postavit novou výhybnu, dvoukolejné výběhy, je zakázáno?

PepaM

A vyplatí se postavit novou výhybnu, aby vlakem místo 3 jezdilo 6 lidí?

Granja

Zeptám se jako níže Georg: O jaké trati se bavíme?
( kde jezdí dle vás 3 lidé?)

PepaM

Já mluvím v obecné rovině, i když se provedou takové stavební akce, které umožní zavedení lepších, systematičtějších JŘ (např. nová výhybna), furt to neřeší problémy typu vzdálenost trati od sídel, vedení tratí mimo hlavní přepravní proudy apod. Takže by se za tu stavbu vyhodilo pár set milionů, a nárůst počtu cestujících by byl minimální.
To „ze 3 na 6“ byla samozřejmě nadsázka.

Granja

Obecně toho taky můžu namluvit. Když je trat pomalá, nezáleží na vzdálenosti od sídla, protože i když sídlem prochází a je pomalá, většina pojede autem. Změnit to může právě ta rychlost. Jenže vy už automaticky dopředu postujete s tím, že na vlak je daleko. To samé platí pro přepravní proud, kdy z důvodu pomalosti jede vše po silnici.

PepaM

A že vy nenapíšete, kde konkrétně by nová výhybna pomohla. Vy jste napsal obecný komentář, já na něj odpověděl také obecně. S čím teda máte problém?

Granja

Že vy něco obecně začnete a pak to překroutíte.

PepaM

Obecně jste začal vy, resp. ještě diskutující před vámi, a já podle vás najednou musim psát konkrétní příklady? Přečtěte si to vlákno radši ještě jednou, pořádně.
Nemůžu najednou začít hodnotit konkrétní příklad, když nevím, kde je třeba ten „blbě nastavený JŘ“ podle Martina, na který vy reagujete komentářem o výhybnách, které taky nevím, kde by podle vás měly být.

Georg

o jake trati se bavime?

Granja

Výše o ní mluví smasska.

Alibaba

V podstatě ano, takhle nikdo nepřemýšlí. Jak dlouho trvalo než se projednala a stavěla výhybna Bertoušov?

Sova

Např. na trati Mělník-Mladá Boleslav byla u řady spojů půl hodina čekání ve Mšeně. Takhle postavený jízdní řád samozřejmě cestující odradí. To neznamená, že by při lepším nastavení nejezdili.

smasska

Výborně. Pobyt se dá zrušit, jen si vyberte, zda tím odpálíte přípoje v MB, nebo ve Mšeně. Já nevím, co máte o té trati za představu, to si myslíte, že tam všichni jedou celou trať v kuse projet? Víte, že cestujících přes Mšeno je vůbec nejméně? Navrhujete tedy, aby se na trať vlivem nepřípojů na krajích dostalo o to méně lidí?

Granja

Oprava nestačí (konzervace stavu). Cesta je modernizace, tj. vše co s tím souvisí.

Air Traveller

proc? jenom proto, ze zavira cerne diry na penize?

naopak … to je oceneni hodne

Jarda

je to hrůza co předvádí, přitom se tratě i opravovali, stačí kdyby jezdili novější vlaky, nasledně udělat jizdní řády aby vlaky na sebe navazovali, zrušit souběžné autobusy a bylo by to.

Vtvt

Naivita

Granja

Tentokrát vám dávám výjimečně za pravdu! S 810, špatným JŘ a autobusovými souběhy jde jakákoliv štreka do kopru.

Georg

hrabeci rady. co kdybyste si otevrel hospodu ve vesnicce se 20 stalymi obyvateli a my bychom vam tam chodili radit, ze krachujete protoze nemate v nabidce dostatecny vyber rybich pokrmu.

Vašek

Dříve než hospodu by si měl pan Jarda otevřít ,, Pravidla českého pravopisu“.

Granja

To jakože by ta hospoda byla ve stacionárním železničním voze, který se nehne z vesnice?

Georg

ne, byla by nekde, kde se nemuze uzivit.

svojsin

Pokud busy berou místa, kde je na vlak daleko, nebo tam vlak není vůbec, tak je rušit takové busy špatně.
To ultrašotos ovšem nezajímá.
Jestliže Borecký a spol. končí v červnu s omezováním lokálek, dopadlo to ještě pro některé tratě velice „šotodobře“.

Daniel Jablonecký

A ty tím budeš jezdit? A s tebou další stovky lidí? Nebudeš. Jenom se vztekáš od klávesnice.

percula

Tak to zkuste, navrhněte kde a jak, nebo to neumíte a jen tak plkate?

hank

Boreckého sekera.

hank

Pro ty, kdo to nepamatují: Protože mi to připomíná akci zvanou Beeching Axe ve Velké Británii v 1. polovině 60. let. Beechinga si politici najali, aby racionalizoval britské železnice a on jim poradil, aby třetinu délky sítě zrušili. Což se stalo, jenže lidi pochopitelně řvali, takže když navrhl zrušení další třetiny tratí a ponechání jen páteřních úseků, tak se politici lekli, že se lidi naserou nad míru v čase a místě obvyklou, milému Beechingovi poděkovali a dál se v tom nepokračovalo. BTW, při té příležitosti byla během dvou nebo tří let v království prakticky zlikvidována také parní trakce, která se… Číst vice »

vtvt

Dlužno doplnit, že dnes Velká Británie má o 72% řidší železniční síť než je hustota železniční sítě v ČR.

Lidově řečeno = obyvatelům VB stačí méně než třetina kolejí než v ČR

hank

A to říkal kdo, že jim to stačí?

vtvt

Kdyby měli ambici dotáhnout na hustotu železniční sítě jak v ČR, tak co jim brání?

Ale měli před lety 16 tisíc km tratí a mají i nyní 16 tisíc km (údaje za 2020)

hank

Totéž, co nutí britské důchodce a chudé k rozhodování, jestli se mají radši najíst a mrznout nebo si radši zatopit a hladovět… Nezájem vlád o to, co lidi ve skutečnosti potřebují.

Chronosphere

Já to věděl, že dojde na zotročenou a vykořisťovanou dělnickou třídu.

hank

Odkaz pro všechny, kdo pořád ještě trpí iluzí, že je Spojené království vzorem fungujícího kapitalistického zřízení:
https://www.theguardian.com/commentisfree/2022/nov/20/first-step-to-britains-economic-recovery-is-start-telling-truth
V češtině:
https://www.blisty.cz/art/110704-o-krachu-kapitalismu-v-britanii-podobnost-s-cr-ciste-nahodna.html

Gwann

Tak Británie funkční ekonomika pro všechny moc není. To není o zotrocene třídě, ale fakt

Gwann

Třeba v Mexiku zelrznice v podstatě skončila privatizaci tusim v 80.letech. místo ní jezdí busy, třeba 18hod atp

Granja

A některé státy nemají železnici vůbec. Máme se jim přizpůsobit?

Ondřej

Boreckého nesnáším, ale toto všechno asi má logický smysl. Otázkou nadále je, kde sežene řidiče do autobusů. V PIDu je to samé zpoždění nebo neodjetí spoje…

Georg

asi jak kde.

svojsin

Ono se těch busů(turnusů)přidávalo většinou málo, někde dokonce žádné.

Daniel Jablonecký

Borecký řidiče shánět nepotřebuje a nebude. Proč by to dělal? Řidiče zajišťuje dopravce, který má s krajem smlouvu. Taková jsou pravidla. Hotovo, tečka.

Rostislav K.

Řidiče navíc nebude třeba – větší část lidí místo vlaku nikdy do autobusu nepřejde (kdo by chtěl jezdit dopravním prostředkem, kde lidi sedí skoro na sobě, kde se nedá mnohdy pořádně dýchat a ze kterého je Vám pak půl dne blbě?), na autobusy zůstanou odkázáni fakt jen ti cestující, kteří nemají jinou možnost, ostatní skončí samozřejmě v autech…

PvvS

A hele, František má druhej nick..

smasska

Tím prostředkem myslíte 810?

svojsin

Tento blábol byl v posledních nejméně 20 letech mnohokrát vyvrácen.
Pro příklad: Okolí Jevíčka, Vejprt, Hevlín – Miroslav, kde všude lidí ve veřejné dopravě naopak přibylo.
Co jsem viděl, tak např. na Kralovice – Rakovník, je současný model taky evidentně atraktivnější

percula

Opravdu píšete o autobusu, kdy jste s ním jek naposled a kde? DOBRISKO tak asi 90 % busu klimatizovanych ( u nás jsem bez klimatizace viděl naposledy na jare). Regionova bez klimatizace, když jsem chtel otevřít okno tak vždy někdo protestoval

MirekP

Možná na hlavní lince na Prahu, ale třeba na 688 rozhodně ne. Tam to vymete kde co. Každý týden něco jiného. Naprosto nesourodá skladba vozů.

Granja

Když se řádně zaplatí, budou i řidiči. Když se „dobře“ zaplatí, budou na řidiče autobusů dokonce i konkurzy. Vše je o penězích.

Petr David

Obecně, protože nejsem ze středočeského regionu. Desítky článků a diskuzí a vlastně žádný protinávrh ze strany těch, co rozhodují. Pokud je veřejná doprava ve veřejném zájmu, tak v první řadě je potřeba tam, kde to lze podniknout kroky ke zkvalitnění.

Georg

ano, diskuse je o par zoufalych tratich a do teto diskuse se maji potrebu s*at reziste z cele republiky.

svojsin

Taky je dobrý, když po nasazení novějších vozidel nedošlo ke zvýšení počtu cestujících (Slaný – Louny) tak někteří ječí něco o „prodražení dopravy“ tím, že se stáhla šukafonie.
Jinde ti stejní vyzývají ke zkoumání jak situaci „zlepšit“, někde už 30 let a pořád by chtěli „zkoumat“ to, co je dané mmj. rozdílem přelomu 19/20 století ve srovnání s dneškem.

Granja

Jaké překvapení – pozlacené vozidlo s téépichem a honosnými křesly nepřineslo zlepšení. Co takhle se podívat na traťovou rychlost, umístění zastávek….

Georg

..a pocet obyvatel a prepravni proudy, vid, ty troubo. a idealne tema zacit.

Granja

Jste pane hulvát, urážíte zbytečně, nicméně vám přeji hezký večer, protože diskutovat s vámi nehodlám.

Svojsin

Já tam znám umístění zastávek velice dobře.
Takže na takové relaci, kde stejně nebude generováno dost lidí, nemá cenu dělat drahé stavby jen proto, aby jste tam měl vlak doslova za každou cenu.

Granja

Já tam znám….

Ale to zásadní jste neřekl: KDE???

Svojsin

Podívejte se do mapy, pokud to tam neznáte.

Petr David

A co když je ta zoufalost u některých zmiňovaných tratích vytvořena třicetiletým odkládáním modernizace?

Granja

Režista z Jablunkova se jistě může diskusně přetrhnout kvůli lokálce kdesi za Prahou…

Daniel Jablonecký

Protinávrh má dávat především opozice. Pokud žádný nedává, je to nejlepší důkaz toho, že jde o zcela marginální téma.

hank

Ne. To je důkaz (ne)kvality těch, koho si lidi do příslušných orgánů zvolili.

Petr David

Regionální tratě jsou zájmem regionu.

hank

Co to je „zájem regionu“?

hank

Nechápu ten mínus. Má kraj nějakou explicitně formulovanou dopravní politiku, se kterou šla jeho současná reprezentace do voleb?

Chronosphere

I nevyjádření se může být implicitní.
Pořád nechápu,jak chtějí režisti a šotouši uspět ve volbách, když 90% ekonomicky aktivních obyvatel využívá vpodstatě výhradně IAD. Cestou nějaké politické nebo ekonomické diktatury,např.dramatickým zdražením použití aut,a zavedením všeobecné železniční povinnosti?

hank

Ta „diktatura“ se zavede sama překotným růstem cen surovin a energií (včetně potravin a PHM) nad všechny dosud obvyklé meze.

A jinak upozorňuji, že se naplňuje jeden ze scénářů zprávy Meze růstu z roku 1972. (Ano, to je ta známá zpráva pro Římský klub.) Je to ten druhý nejhorší scénář nazvaný Business as Usual 2. Lidstvo na to reagovat zřejmě nehodlá, takže si Gaia pomůže sama, bez ohledu na lidstvo.

Gwann

Tak s těmi 90% obyvatel výhradně v IAD bych byl sakrální opatrný. Ve velkých městech to je výrazná menšina. A ani u venkova to 90% nebude. Už kvůli dětem, starým lidem a neridicum

Jan

Tak počítejme procento jízd daným dopravním prostředkem na cestujícího. Kdo nejezdí, tak není započítán. I tak si myslím, že to 90% nebude. To už musí být řádná díra, kde nic nejezdí o víkendu a člověk se bez auta nedostane ani do obchodu.

Daniel Jablonecký

Asi ne dostatečným, když krajská opozice nepředkládá žádnou variantu řešení.

Jiří Kocourek

No copak Borecký ten nic jiného neumí než zrušit a kolikrát jízdné o 100% zdražit…

Georg

ano, snizeni slevy 75% na slevu 50% se da matematicky interpretovat i takhle.
jinak lide zastavajici pozici „je mi uplne jedno jak to je uzitecne a kolik to stoji, hlavne musi po 150 let starych tratich jezdit vlacky“ mi uz zacinaji pripadat lehce retardovani…

Jiří Kocourek

žádnou slevu nemám a jezdím do Milovic nyní za 90Kč doba cesty 3h20min nově bude jízdenka pouze na 3h a vyjde mě na 180Kč a ještě si budu muset připlatit tak počítám že to vyjde na 200Kč… a ted mudrujte vy slevo…

Jiří Kocourek

Oprava Milevsko…

55p

Milevsko ani zdaleka není součástí PID.

babilon

To by mě zajímalo, odkud tam jezdíte. Z Prahy do Milevska to je s PID za 140 Kč (100 Kč s lítačkou) a dá se to zajet v pohodě pod 3 hodiny. Nově (od dubna) to bude stát úplně stejných 140 / 100 Kč.

Jiří Kocourek

jj jsem se nějak v té ceně přehlédl… ale dážší to bude neb doba jízdneho bude max 180min a já to mám přes tři hodiny… nejezdím z Prahy…

vtvt

ROFL. Takoví „znalci“ jako Vy mívají obvykle hned jasno.

55p

Aha, tak to se omlouvám za dezinfo.

Jiří Kocourek

a ještě vám uvedu další případ… z práce jsem jezdil busem v 18h19min dělám do 18h a pozměně jř odjezd busu v 17h53min a takhle dělají jř… tudíž cestující se nedostanou ani ze zaměstnání…

Daniel Jablonecký

Tohle je výkřik, s prominutím, o hovně, pane kolego. Jestli vám unikají články o rozvoji dopravy ve Středočeském kraji (opakovaně zveřejňované i na tomto webu), tak pak nevím kam koukáte a co čtete.

fabec

Počkat, takže v úvodu řečeno, že se jedná o URČITĚ poslední omezení…Posléze URČITĚ V TOMTO VOLEBNÍM OBDOBÍ…Takže za týden z něj může vypadnout, že URČITĚ V TOMTO KALENDÁŘNÍM ROCE?

Vtvt

Vzhledem k tomu že poplatky od dopravců pro SŽDC za koleje pokrývají cca 6% útrat SŽDC, tak není nereálné vypnutí veřejných peněz do cca 75% tratí SŽDC.

Neboť dotace pro sždc od státu jsou buď na dluh nebo z menší části z EU. Takže dotace klesnou.

Lukáš Chytil

To vypneme i většinu sítě silnic, kde se nevybírá vůbec nic?

Mimo jiné je to ten váš příklad z jiného článku s tím volem. 😉

Vtvt

O finančních konsekvencich silnic nemám nastudováno, takže nejsem schopen fakticky diskutovat.

Nicméně předpokládám že většina daňových poplatníků uprednostnila silnice, neboť aut je skoro tolik jak dospělých. Holt cca 30 milionů sedaček v autech vs. 0,3 milionů sedaček ve vlacich

Lukáš Chytil

To by mne zajímalo, co máte nastudováno o železničních konsekvencích, když většina vašich příspěvků je ve stylu, je to drahé a většina tratí se vypne.

Vtvt

To jste špatně pochopil. Já řeším že na 75% tratích SŽDC se odehrává jen cca 2% pasažerskych přeprav co na silnici. Takže když železnice v ČR
se neuživí, a když si půjčujeme na peníze pro železnici, tak nám nikdo nepůjčí nepůjčí na slušný úrok, pikud nevypnem peníze do vetsiny vedlejších tratí. Nebo do všech vedlejších tratích.

Lukáš Chytil

Jenže na kolejích se odehrává jednak i nákladní doprava a pak silnice se bez dotací také neuživí, takže stejnou logikou vypneme všechny silnice ||. a |||. tříd?

Co se ZDO týče, tak jde o to správně nastavit směry poptávky a relaci proudů a na to nastavit potřebný rozsah dopravy.
Což se hezky říká, ale obtížně dělá.
Navíc do toho vstupují další faktory jako začátek/konec školy, začátek/konec směny ve velké továrně apod.

Vtvt

Podle pana Pohla se 90% železnicní nákladní dopravy týkalo cca 25% železničních tratích.

A dovolím si připomenout že rozvoz a svoz jednotlivých vozových zásilek platí jen pětinu poplatku pro SŽDC ve srovnání s pasazerskym vlaky.

Holt čím dřív přesměruje dotace z nejméně využívané třetiny tratí do zlepšení trochu více využívaných tratí, tím větší šance, že se nevypnou peníze do všech vedlejsich tratí, ale jen do nektetych

Lukáš Chytil

Když tohle uděláte, můžete železnici úplně zavřít, stačí se podívat na Slovensko.

Ono by té nákladní dopravy jezdilo po lokálkách více, ale nejsou na to tratě.

Vozíme převážně agrár a kolikrát jsme museli zakázku odmítnout, protože tam ten vlak není kudy dostat. Buď ho není kde odstavit, když je, tak tam nedostanete C3 a když i to splníte, tak je tam přerušení nebo nejlépe výluka na všechny strany.

Granja

Chorobná zaujatost proti železnici nahradí veškeré studium. Proto netřeba studovat ani oblast silniční, když vše je směřováno výlučně jen proti železnici.

vtvt

Je to prosté. Většina železnice je na zavření. Na to není potřeba mít názor, stačí si projít fakta.

Jako fanoušek železnice doufám, že snad bude stačit vypnutí veřejných peněz do třetiny tratí SŽDC.

Ale fakta spíše mluví pro vypnutí peněz do 75% tratí SŽDC.

Lukáš Chytil

A prozradíte nám, jaké fakta máte na mysli.

A když už jste tady teda řekl, že 25% sítě bude muset stačit, prozradíte mi, co podle Vás zůstane? Nemusíte čísla tratí, stačí mi obecně Praha – Ostrava (atd.). Děkuji.

Vtvt

Doufám, že v provozu zůstanou transevropské tratě, tedy většina z nich. Plus tratě, které můžou ulevit pretizenym uzlum jako Kralupy-Vsetaty

Granja

Dobře, tak až se dostanete do vrcholové pozice, kdy většinu železnice budete moci zavřít, můžete nám prosím sdělit alespoň dalších třeba 5 následujících věcí, které hodláte také většinově zavřít?

Vtvt

To je nějaký omyl, že někdo v ČR ve vrcholové pozici rozhoduje o dotacích do železnice. O tom rozhodují bankeri, kteří naší vlasti půjčují.

Čili jestli Vas zajímá, k čemu bankéři přihlíží tak zkuste názory ratingovych agentur… přestože i ony se občas pletou

Martin Verner

Po které silnici se jezdí na palivo bez spotřební daně?

Lukáš Chytil

Jenže ze spotřební daně je to přerozdělováno. Já bral faktické zpoplatnění (mýto).
Navíc tu spotřební daň platí i železniční dopravci.

PepaM

Že by proto, že nemůže vědět, jak to po volbách dopadne, a co bude dělat ten, kdo tam případně přijde místo něj? Ale hlavně všude vidět konspiraci.

veli.k

Ad Lužná – Žatec jako víkendová trať: Pokud už víkendový provoz, nechť k tomu ale je také páteční odpoledne. Většina lidí jede na víkend v pátek, a ne v sobotu ráno. A pokud víkendový provoz, tak ať je tam o víkendu pořádná dvouhodina s přípojem na každý rychlík v Lužné, a ne ten děravý paskvil co tam je dnes, kdy některé vlaky končí někde v Deštnici na hranici kraje. Přičemž v letní sezoně, řekněme alespoň o června do září, bych tak jako tak nechal provoz celotýdenní, protože tam jezdí turisti, cyklisti. Samozřejmě, průzkum se udělal na přelomu září a října,… Číst vice »

Alibaba

Přípoj v Lužné na rychlíky je nahouby, protože tam rychlíky mají 4 hodinouvou mezeru (je vynechán jeden pár rychlíků do Rakovníka).

veli.k

Ano, ale to je u toho jednoho (nesmyslně) vynechaného páru rychlíků no, který nechápu, že alespoň kraj neobjedná. Ale u zbylých rychlíků je to spíše opačně.

Alibaba

Taky nevím, proč tam MD tu díru nechává.
A další úsměvný spoje jsou vlaky 16811 a 16814, kde jeden končí v Deštnici a druhý začíná v Měcholupech a mezitím někde souprava 2 hodiny tvrdne místo toho aby se otočila v Lužné.

Daniel Jablonecký

Ta Deštnice je spíš otázkou na Ústecký kraj, proč to nezaplatí až do Žatce. S tím SČ kraj asi moc nenadělá.

Bert

Ono to ale v Deštinici končí ve směru z Žatce.

Daniel Jablonecký

Tak to pak ano. Moje chyba.

veli.k

Je vidět, že jste tam asi nikdy nebyl. Ústecký kraj opakovaně vůli prodloužit tratě až do Lužné vyjadřoval. Ty spoje po území Ústeckého kraje jedou.

Beny

Mě zaráží ty přepravní výzkumy.
To opravdu v kontextu POPek, které vědí v kterém vlaku byla která jízdenka načtena, někdo počítá cestující „papírově“?

Představoval bych si naopak stálý přístup k datům za libovolné období, ne nahodilé průzkumy v měsíci X. Ideálně anonymizovaně veřejně, ale to by asi nešlo skrz obchodní tajemství dopravce.

smasska

Data sčítají zaměstnanci dopravce dle smlouvy několikrát ročně s využitím POPek. Objednatel si na verifikaci dat může poslat vlastní lidi, protože zvláště na tratích bez vlakvedoucího jsou b případě většího počtu cestujících najednou čísla dost nepřesná.

Beny

Tomu se právě divím, že se to musí dělat manuálně a není to automatické s načtením do POPky.
Ale díky za objasnění 👍🙂

Kámo

Jen aby to nebyly výzkumy z doby covidové.

smasska

Zvláště ty z letošního roku, že…

vtvt

údaje o průměrném vytížení vlaků z doby před čínským virem viz Plán dopravní obsluhy SČK.

Nádražák

Jako více méně souhlasím, jen mi moc nesedí ta trať Lužná – Žatec. Zrovna v tenhle pátek jsem vozil rychlíky Praha-Rakovník a psal jsem přípoj směř Žatec pro devět lidí jen z mého vlaku a plus jsem viděl dost lidí přestupovat z Regíny od Rakovníka…

veli.k

Souhlas. Tam je problém i v tom, že ten jízdní řád je dost nepoužitelný… jednou v Lužné přípoj na Žatec je, jednou zase není… stále není celá trať (na rozdíl od BUSu) integrovaná do PID…

Jarda

protože se busům nadržuje, kdyby paralelní busy omezili nebo zrušili a jizdní řády pro vlaky udělali tak, aby navazovali, tak by udělali 100x líp.

Georg

pro duchodce s rezijkou urcite. ale o ty tu opravdu nejde.

Lukáš Chytil

No jo a co byste volil vy, kdyby byla možnost jet 17 km vlakem 15 minut, ale 2 km pěšky na zastávku vlaku, nebo autobusem 30 metrů od baráku, ale s přestupem a 40 minut + pravidelné zpoždění.

Georg

2 km pesky na zastavku nikdo chodit nebude. v dopravnim planovani nemuzete s takovymi body pro obsluhu uzemi vubec pocitat.

Vojtěch Suchan

Mikromobilita neexistuje 🙂

Lukáš Chytil

No a proto většina jezdí autem, protože na vlak tam autobus nejezdí.

Jofrey

Neznám ty poměry ve Středočeském kraji, ale za ty roky mě přijde, že na některých školách se učí jen co zrušit zničit, nebo jako dítě že bořil věž z kostek? Neznám příklad že by někdo smysluplné šel opačným trendem, kde za rozumné náklady jít zákazníkům vstříc ať už lepší časovou polohou vlaku, přestupní doby,.. A je toho víc

Kubrt

V naší středočeské vesnici se za 14 let, co tu bydlíme, výrazně zvýšila kvalita dopravy železniční i autobusové.

Lukáš Chytil

Tak to vám gratuluji. U nás na Berounsko/Hořovicku je to bohužel přesně opačně.

Gajda

Ono je to ale docela složitý – někde je to nádraží na okraji/za okrajem. To co tam jezdí taky není výdobytek nejmodernější techniky a pak to dorazí objednatel – kterej v rámci šetření ubírá a ubírá spoje no a tím ale taky ubírá potenciál a použitelnost. Takže vše je nastaveno k tomu, aby ten zájem nebyl a pro neekonomičnost se to mohlo zrušit.

Martin Verner

To ano, ale jak to chcete „nastavit“ jinak, pokud vlak staví v polích a jede stopou a rychlostí raněné žížaly? Poloha stanice a trasování tratě jsou klíčové. Změnit leckdy nejdou vůbec (probourat koridor vesnicí, aby byla zastávka u návsi, to vám fakt neprojde), jindy za absolutně astronomické peníze (je to vlastně výstavba nové trati), které se nemají šanci vyplatit. A pak nepomůže sebemodernější vozidlo. Je zkrátka třeba se smířit s tím, že co bylo fantastickou dopravou v době konkurence kobyly na mlatové cestě, to už dnes může být nezachránitelné. A ty omezené prostředky, které máme, směrovat tam, kde vlak má… Číst vice »

Granja

Je zkrátka třeba se smířit ….

Tak proč stavíme obchvaty, nové silnice a dálnice a nesmiřujeme se. A takto analogicky lze pokračovat skoro úplně u všeho.

Laborec425

Tak vidím to v zaměstnání kdy jsem byl v Ústí nad Labem, kde je taktová doprava, busy vlaky po hodině/půl hodině a samozřejmě to kolegové využívali. Zde v ČB veřejnou dopravu nevyužívá nikdo z kolegů (upozorňuji, že mají zaměstnanecké jízdné a i tak nevyužívají).
Takže v čem to bude? Stačí zavézt takt a dopravu provázat, neujíždět přípoji atd.

Georg

neadresne duchodcovske blaboleni bez jedineho faktu.

Jelen

Stejně jako to vaše antiželezničářské blábolení bez jediného faktu.

Georg

jelene, vite, ze vam priroda moc nenadelila. nebo jestli nadelila, tak to zase sebrala.
zeleznice neni cilem sama o sobe, tim jsou cestujici. zkuste tohle se zbytkem mozkovych kapacit pochopit.

Jelen

Aha, takže když nemáte žádné relevantní argumenty, jak svoje antiželezničářské nesmysly obhájit, tak přijdou na řadu urážky a posměšky. Klasika, myslím, že to o vás vypovídá víc, než dost.

Georg

relevantni argumenty predklada borecky, ne ja. ja jen tvrdim, ze kecy pana jofreye nejsou nic, co by k diskuzi neco pridalo.
a pokud nekde vlak neni spravne reseni kvuli nizke poptavce a kvalite obsluhy uzemi, nejedna se o „antizeleznicarske mysleni“, sparkata zveri.

Lukáš Chytil

To nemáte pravdu. Původně se železnice původně stavěla pro přepravu nákladů a cestující byl takový bonus.

Samozřejmě postupem času na některých tratích už zbyli jen ti cestující.

PvvS

A kolikrát už ani ti ne.

PepaM

Ale ultras stejně chtějí, aby to, že je hobluje prázdná 810, byl pomalu ústavní zákon.

Georg

no a o techto pripadech se tu hovori…

Daniel Jablonecký

Evidentně vám dělá potíž práce s informacemi, jejich porozumění a zasazení do kontextu.

Vojta

Já tady budu za zlého a obecně jsem proti rušení tratí, ale vážně nedává smysl udržovat tratě, kde jezdí jen minimum lidí/carga. I ten víkendový provoz je z velké části zjevně ústupek. V Česku je mimořádně hustá síť a logicky je zde řada tratí, která měly historicky nějaký význam, ale dnes už jsou neudržitelné…

Joe

Nejste zlý, jste jen realista. Místní šotoušci ale toto nemají rádi a každého lokálkového pochybovače utlučou ledvinkama.

Jelen

To se ale v žádném případě netýká tratí jako Mělník – Mšeno – MB, Slaný – Louny nebo Křinec – Městec. A vlastně ani těch ostattních.

Georg

samozrejme, to jsou zasadni patreni trate a kdo ten potencial nevidi, je antizeleznicar.

Jelen

To jste řekl jen a pouze vy. Antiželezničář je ten, kdo chce rušit vlaky, které jsou vytížené, nebo by vytížené být mohly, kdyby se s nimi udělalo něco, co je možné (např. posuny časových poloh, lepší nabídka spojů, posuny zastávek atd.).

Jan Sůra

Tak ještě jednou: Petr Borecký je radním pro veřejnou dopravu, ne pro železnici.

Sova

Zatím to vypadá, že je radním PROTI železnici. PRO co je není zřejmě, nevšiml jsem si, že by se za jeho působení v oblasti veřejné dopravy něco zlepšilo. Možná dointegrování některých oblastí, ale to už připravovala administrativa před ním.

Jan Sůra

To, že jste si nevšiml, je pouze a jen váš problém. Textů o tom, co se ve Středočeském kraji mění a změní ve veřejné dopravě, je tu více než dost. Je tohle proti železnici? https://zdopravy.cz/az-60-miliard-do-verejne-dopravy-stredocesky-kraj-predstavil-ambiciozni-plan-na-promenu-cestovani-130628/

Sova

Není, nicméně ty pozitivní body (vylepšení tratí) tam má dle Boreckého dodat SŽ. Samotná nová vozidla nevidím pro cestující jako čisté zlepšení, sice možná stoupne komfort, ale veřejná doprava bude o to nákladnější a Borecký nebo jeho nástupci budou mít jen více argumentů, proč škrtat.

Jan Sůra

Marnost nad marnost diskutovat s někým, kdo si ten text ani nepřečte.

Lukáš Chytil

Jako to je hezké. Ale když máte na výběr, jestli jít ráno pěšky 6 km na 1. ranní rychlík, protože kraj zrušil první ranní osobák, nebo jet večer den předem, tak jsou nová vozidla víceméně k ničemu.

Jan Sůra

Ano, je hezké si vždy vzít jeden extrémní příklad a udělat z něj pravidlo.

Georg

a pane sova, vy hnizdite ve stredoceskem kraji, nebo jste mudrc z dali?

Sova

Ano, jsem místní.

Laborec425

Neujíždění přípojů….

Vtvt

Jelen… proč? Doložte data.

Frantisek

A co třeba řešit příčiny? Proč se silnice vylepšují a rozšiřují, zatímco železnice konzervují a ruší? Ono je hezké říci, že posílíme to, co je silné, a oslabíme to, co je slabé – jenže kam pak takto pojatá spirála, neochota měnit směr, vede? Někdo to možná ještě nevidí, někdo před tím zavírá oči, ale to může těžko být důvod k obdivu. Pragmatismus tomu pánovi upřít nelze, leč kladné důsledky budou patrně nejvýše střednědobé.

PvvS

Tak ať se železnice staví. Ale v okamžiku, kdy jen elektrifikace ve stávající stopě vychází okolo 200 milionů za km a taková polo novostavba trati 180 Plzeň – st, hranice na nějakých 22 miliard, tak to u většiny tratí ztrácí ekonomicky smysl .

Lukáš Chytil

200 mil/km vychází nová trať v nové stopě, rozhodně ne elektrifikace.

PvvS

Jen Hrušovany stály 800 milionů za necelých 5 km trati. Taková Boskovická spojka, kde se staví 3.3km nové trati a zbytek se elektrifikuje, tak tam to bylo okolo 1.8 miliardy. Hustopeče-Šakvice necelých 7 km a 1,6 miliardy. A to tam ty tratě už byly..

libor

jenže toto mnoho lidí zde vůbec nechápe a pořád jenom křičí, že je potřeba vše zachovat… hlavně nic nerušit. ale kdo má něčím takovým jezdit…

Granja

No právě. Podceňuje se význam slov. Zachovat/nerušit totiž není pouze myšleno „nechat tak“, ale myšleno je zachovat železniční spojení. To znamená nikoli konzervaci nevyhovujícího stavu, ale zlepšení systému, aby byl životaschopný. (Vsuvka pro radikální nepřátele železnice: Vím, že všude to nejde – to jen pro pořádek.) Bohužel lidé komunikují zjednodušeně, nepřemýšlí o mnohoznačnosti významu slov, což zpravidla končí nadávkami do ultrašotoušů za současného zjednodušování (někdy i překrucování) řešeného problému.

Jelen

Rušit vlaky ze Slaného do Loun může jen ten, kdo tam nikdy nejel a nezná to tam, nebo tam jel naschvál ve všední den dopoledne o prázdninách proti směru špičky (ale pokud jel odpoledne zpátky, tak už se o vytíženosti toho zpátečního vlaku nezmínil, protože to by se mu nehodilo do krámu). Mšeno rušit je blbost ještě větší, doufám, že se obcím podaří prosadit návrat loňského grafikonu, při kterém vlaky jezdily vytížené dost. Křinec – Městec, tady je záměr jasný. Trať sloužila pro dojíždění do Nymburka, nabízela spojení bez přestupu a pro turisty se tam moc možností nenabízí. Proto se… Číst vice »

Vtvt

Uveďte data

Jelen

Konkrétní čísla nemám, jsou to moje osobní zkušenosti, jelikož po trati 076 jezdím dost často, po trati 110 mezi Slaným a Louny sice o dost méně, ale v životě jsem tam nezažil prázdný ani poloprázdný vlak. Ba naopak, zažil jsem i případ, kdy do Slaného přijel z Loun vlak plný a dál do Kralup jel skoro prázdný.

Jan Sůra

Není to tak dávno, co jste v diskuzi zde tvrdil, že situaci na 110 znáte velmi dobře a jezdíte tam velmi často. Možná by stálo za to rozlišovat mezi realitou a sny.

svojsin

Píšete tady ten nesmysl o Slaný – Louny pořád dokola, přitom tam nejedou vlaky dost plný ani v odpolední špičce ze Slanýho a busy tam stejně musíte nechat.
O okrajových časech nemluvě.

noerf

Středočeský kraj udělal první krok, tím že omezil provoz na některých tratích, kde lze vlaky nahradit autobusy. Ještě je potřeba udělat krok druhý, tedy tlačit na SŽ, aby tratě, které zůstanou v provozu dostali lepší provozní parametry.

Vtvt

Vaše přání mají ve svých rukách cestující, pokud si několikanásobně připlatí na jízdném.

Dnes sždc dostává za za sedačku a ujetý kilometr cca 7 haléřů.

Poplatky od dopravců za koleje pokrývaly cca 6% útrat SŽDC. Zbytek tvořila dotace od státu, který si na tuto dotaci vesměs půjčuje, tj. dotace pro SŽDC klesnpu

noerf

To je problém veřejné dopravy, jak moc jí voliči chtějí dotovat. Bohužel reálně diskuze o poměru nákladů a tržeb od cestujících většinou není předvolebním tématem.

Vtvt

V diskuzi o pasažerskych vlacích se obvykle uvádí pouze dotace dopravcům nikoliv dotace pro infrastrukturu, která je násobne vyssí

veli.k

Ano, nicméně bojím se, že ten krok číslo 2 bohužel (minimálně na většině tratí) nikdy nenastane. Když by se alespoň ty ušetřené peníze vracely do veřejné dopravy.

noerf

Jenže ten problém je v tom, že objednátelé jedou jaksi to samé, občas přidají či a uberou nějaký autobus.
Akorát chybí zásadní koncepce, máme tolik peněz, budeme na dopravu vydávat tolik peněz (změna počtu obyvatel kraje), vývoj přepravních proudů. A výsledek tady chceme vlak, tady necháme vlak, pokud bude rychlejší či jinak trasování trať, tyhle tratě opustíme. Tady budou jezdit autobusy, tady midibusy a minibusy.
Z toho vyplývá informace pro SŽ ohledně investic do regionalnich tratí.

Vtvt

SŽDC nemá na zásadní investice do vedlejších tratí

noerf

Tak většina rekonstrukci tratí se dělala a dělá s pomocí dotačních fondů.
Bohužel trh na železnici je výrazně více pokřivený než v autobusové dopravě, kde cestující mimo regionální objednávané dopravy obvykle platí tržní cenu (odpisy a provoz dopravce, poplatky za dálnice a silnice 1.třídy a u nepravidelné dopravy i silniční daň.
Přitom dostávají lepší služby než v regionální dopravě.

Hodně štěstí

Ta Dobříš fakt Boreckému leží v žaludku.

veli.k

Ano. Stejně tak odborníkům z IDSK. Oni prostě mají pocit, že jediný patent na moudrost mají oni. Jakékoliv jiné názory nepřipouští. Prostě oni mají svojí pravdu a přes to takříkajíc nejede vlak. Samozřejmě že Městci Králové dneska už o vlaky těm lidem moc nejde… protože se udělal takový jízdní řád, kdy vlaky (tedy směrem na Křinec) jezdí jen o víkendu ve čtyřhodinovém taktu. Ano, to už se to opravdu může zrušit celé.

Martin

Když je blbej JŘ. nepřípoje, počet spojů tak je jasný, že s tím nikdo jezdit nebude na to je Borecky Mistr,blb jeden.

Vtvt

Kdyby Botecký nebyl šotouš, tak byste viděl ten fičák. Ještě na Boreckeho budou šotouši s láskou vzpomínat.

Martin

Jako v jiných krajích? Moc jsem si nevšimnul, že by tak moc rušili provoz na železnici. Jen mě udivuje, že neproškrtá bus ty mu asi nevadí, že vozí vzduch.

noerf

Kraje musí zajistit dopravní obslužnosti do všech vesnic a autobus (mikrobus) je levnější než vlak.

Jelen

OK, tak zrušme Os vlaky mezi Karlštejnem a Berounem. Tam by to autobus pobral bez problémů a je přeci levnější, než vlak, tak proč platit dražší vlak?

To je asi pěkná blbost, co? A nezkoušejte na mě něco ve stylu „nemůžete porovnávat koridor s lokálkou“, princip je úplně stejný a na významu trati v tomto případě vůbec nezáleží.

noerf

Záleží na počtu cestujících. A vzhledem k tomu, že o rušení provozu osobních vlaků na této trati objednatel neuvažuje, tak to nebude asi tak špatné. Další věci je, jestli je alternativa časově zajímavější a poloha zastávek pro cestující.
Mimochodem v článku je i příklad tratě, kde zůstane železniční spojení, protože alternativa je nepoužitelná.

Tomariero

Tak ono v jiných krajích se lokálky rušily třeba před 10 lety. A bus prostě ze zákona jako základní dopravní obslužnost prostě párkrát za den jezdit musí.

Lukáš Chytil

Jste si tím jist? Já jen, že do některých obcí de o víkendu a svátcích nedostanete.

smasska

No však doprava o víkendech a svátcích do odlehlých a málo osídlených obcí nespadá pod „základní obslužnost“.

milan

fakt nespadá nedělní odpolední doprava pod základní obslužnost – a kdy se jako jezdí na SŠ internáty a VŠ koleje?

A kde je psáno, že základné dopravní obslužnost neobsahuje i možnost výletů za kulturou/sportem a návštěv příbuzných a přátel?

Vtvt

Tak uveďte příklady

Martin

Stačí kouknout na busy dal od Prahy.

Vtvt

Psal jste, že v jiných krajích jsou více preferovaný regionální vlaky. Vyzval jsem Vas k prikadum, tj. Konkrétně ty kraje které jsou víc provlakové.

Martin Verner

Budete se divit, ale třeba Jihomoravský.
Integrační politika kolem Brna silně preferuje vlaky, i cestou „přes mrtvoly“, zaváděním nucených přestupů na vlak proti odporu obsluhovaných obcí… a třeba z chrlické trati se tak stala silně vytížená regionálka.

Vtvt

V Jihoravskem kraji loni byly krajské dotace na vlaky 1211 Kč na občana.

Ve Středočeskem kraji 1790 Kč na občana.

Ono echtovnich lokalek v JMK už moc nezbylo

Martin Verner

Ony ale neexistují jen echt lokálky od keře ke stohu na jedné straně a transevropské koridory na druhé….

Vtvt

Souhlas. A?

Martin Verner

No tolik k vašemu dotazu, který kraj více preferuje regionální vlaky. Jihomoravský určitě, a dělá to chytře a ekonomicky. (Zrušení nežvotaschopných lokálek k tomu taky patří…)

Vtvt

Souhlasím, že v JMK to není špatné.

Ale je to mimobezny argument k faktu, že SČK dotuje vlaky částkou 1790 přepo“teno na občana, Jihomoravský 1211 Kč, čili o třetinu míň

hank

Že by se na jižní Moravě míň podplácelo a rozkrádalo?

milan

a je přepočet výdajů krajů za vlaky na občana relevantní či nikoliv, protože mají kraje pdostatně jinak dlouhé tratě – jejich celkovou délku?

Jaksi při pohledu na železniční mapu ČR vidím větší husotu na severné půlce než na té jižní!

A to JMK vyjednal eletrifikaci dvou krátkých lokálek od koridoru do Židlochovic a Hustopečí u Brna, a objdenává tam přímé el. vlaky od/do Brna a výhledově o samém uvažuje s traté Břeclav – Mikulov – Hustopeče nad Jevišovkou – Znojmo + dokonce novou spojovací tratí vranovice – Hustopeče nad Jevišovkou/Mikulov!

smasska

Kde jsou v současném JŘ na 062 nepřípoje? Proč lžete? Viděl jste ten JŘ vůbec?