Co dál s lokálkami? Ministerstvo zakládá expertní komisi, budou v ní dopravci i kraje

Motorový vůz 810 a jednotka 814 v Městci Králové. Foto: Phil Richards / Wikimedia CommonsMotorový vůz 810 a jednotka 814 v Městci Králové. Foto: Phil Richards / Wikimedia Commons

Vznik komise navazuje na letní stažení plánů ministerstva na zavedení nových pravidel pro financování málo vytížených tratí.

Dlouhodobě diskutované téma české železnice v podobě některých málo vytížených tratí a jejich případného rušení či konzervování má nově řešit expertní skupina při ministerstvu dopravy.

O jejím vzniku rozhodlo ministerstvo poté, co letos znovu zkusilo do legislativy prosadit možnost dlouhodobého přerušení provozu a po řadě nesouhlasů opět novelu stáhlo. Vznik skupiny navrhovalo například sdružení nákladních železničních dopravců ŽESNAD.cz.

„Jejím cílem je řešit nastavení možné právní úpravy přerušení provozuschopnosti a provozování dráhy,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta. Skupina se má poprvé sejít příští týden. Jejími členy jsou zástupci ministerstva dopravy, Správy železnic, Hospodářské komory, Svazu dopravy, ŽESNAD.cz, SVOD, Asociace krajů a České asociace organizátorů veřejné dopravy. „Cílem by mělo být najít shodu nad řešením budoucnosti některých nedostatečně využívaných tratí,“ říká středočeský náměstek hejtmanky pro veřejnou dopravu Petr Borecký. Bude v komisi zastupovat Asociaci krajů. Dlouhodobě se netají názorem, že česká železniční síť je příliš rozsáhlá a nedostatečně využívaná.

Ministerstvo dopravy v posledním návrhu novely zákona o dráhách navrhlo řešit jednodušší možnost pro správce infrastruktury, jak přerušit provozuschopnost málo využívaných železničních tratí. Novela měla přinést úspory za údržbu tratí s velmi slabým provozem. Nakonec ale tyto pasáže vyškrtlo. V létě ministerstvo uvedlo, že hledá ve spolupráci s odbornou veřejností takové řešení dotčené problematiky, na němž bude možné nalézt širší věcnou shodu. Kvůli tomu vznikla odborná skupina.

Ministerstvo do novely zapracovalo paragraf, podle kterého může Drážní úřad na žádost vlastníka trati povolit přerušení její provozuschopnosti a jejího provozování, aniž by došlo k jejímu zrušení. Stát se tak mohlo v situaci, kdy na trati neprojede ročně během dvou let nejméně 300 osobních vlaků a 11 jízd nákladních vlaků.
Dříve se takové plány nazývaly konzervací dráhy, letos ho ministerstvo označilo za institut přerušení provozuschopnosti a provozování dráhy nebo její části. „Představuje vhodné řešení představující mezistupeň mezi provozováním dráhy (na straně jedné) a jejím úplným zrušením (na straně druhé),“ uvádělo ministerstvo při prezentaci návrhu.

Podle ministerstva to umožní ušetřit „finanční prostředky nehospodárně vynakládané na zajištění provozuschopnosti dráhy nebo její části (přestože dráha provozována není nebo sice je, ale v zanedbatelném rozsahu v poměru k nutným nákladům vynakládaným na udržení jejího provozu)“. Zároveň však bude umožněno snazší obnovení dráhy v budoucnu v případě, kdy by zájem na jejím provozování v průběhu času vzrostl.

Tagy budoucnost regionálních tratí institut přerušení provozuschopnosti a provozování dráhy Ministerstvo dopravy omezení provozu na regionálních tratích zákon o drahách
662 komentářů