Doprava ve městě Infrastruktura Metro Zprávy

Přehledně: DPP zprovozní výtahy do stanice Karlovo náměstí, na řadě je Jiřího z Poděbrad. Projektuje se Hradčanská

Stanice metra Jiřího z Poděbrad. Autor: User:Aktron – Fotografie je vlastním dílem, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=778248
Stanice metra Jiřího z Poděbrad. Autor: User:Aktron – Fotografie je vlastním dílem, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=778248
Historicky první alespoň částečně bezbariérovou stanicí byl Vyšehrad, a to díky instalaci nájezdové rampy.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje do konce května zahájit provoz kaskád výtahů do stanice metra Karlovo náměstí, které zde buduje od druhé poloviny roku 2019. „V těchto dnech zde probíhají poslední dokončovací práce. Karlovo náměstí tak bude 46. bezbariérovou stanicí pražského metra,“ uvedl vedoucí odboru komunikace DPP Daniel Šabík.

V pražském metru je celkem 61 stanic, výtahy tak zbývá dodělat na 15 z nich. Už na přelomu června a července chce DPP začít s jednou z nejnáročnějších modernizačních akcí, týká se stanice metra Jiřího z Poděbrad. Podnik zde vybuduje kaskádu výtahů z nástupiště až do uliční úrovně a vymění stávající eskalátory za nové. Odhadované náklady činí 1,3 miliardy, stanice se na rok uzavře.

„Pokud začneme na Jiřího z Poděbrad stavět na přelomu června a července, předpokládáme plné zprovoznění výtahů v této stanici do konce roku 2023,“ doplnil Šabík. Zároveň probíhají práce na projektové dokumentaci modernizace stanic Křižíkova, Flora, Hradčanská nebo Želivského. Stanice Hradčanská je zatím poslední stanicí, na kterou DPP uzavřel smlouvu s vysoutěženým projektantem na
bezbariérové zpřístupnění, a to v únoru letošního roku. Projekt dodá Metroprojekt.

Po Jiřího z Poděbrad by další stanicí, ve které začnou práce na bezbariérovém zpřístupnění, měla být některá z trojice stanic Křižíkova, Českomoravská, Flora.

Historicky první alespoň částečně bezbariérově zpřístupněnou stanicí byl Vyšehrad, a to díky instalaci nájezdové rampy ve směru z centra v roce 1986. První osobní výtah vybudoval DPP ve stanici Hlavní nádraží v roce 1992. Od té doby se postupně budují v dalších stanicích. V současné době jsou všechny nově otevřené úseky metra automaticky bezbariérové.

STANICE a ROK ZPROVOZNĚNÍ VÝTAHU (U nově vybudovaných stanic jde o zprovoznění nové stanice včetně výtahů)

TRASA A

Depo Hostivař (2006), Skalka (2002), Strašnická (2004), Muzeum (2004), Můstek (2016), Dejvická (1997), Bořislavka (2015), Nádraží Veleslavín (2015), Petřiny (2015), Nemocnice Motol (2015)

TRASA B

Zličín (1994), Stodůlky (1994), Luka (1994), Lužiny (1994), Hůrka (1994), Nové Butovice (2004), Smíchovské nádraží (2005), Anděl (2015), Národní třída (2011), Můstek (2016), Florenc (2006), Palmovka (2017), Vysočanská (1998), Kolbenova (2001), Hloubětín (1998), Rajská zahrada (1998), Černý Most (1998)

TRASA C

Háje (2011), Opatov (2020), Chodov (2002), Roztyly (2015), Budějovická (2004), Pankrác (2004), I. P. Pavlova (2015), Muzeum (1999), Hlavní nádraží (1992 + 2003), Florenc (2005), Vltavská (2006), Nádraží Holešovice (2003), Kobylisy (2004), Ládví (2004), Střížkov (2008), Prosek (2008), Letňany (2008)

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MaT

No když mají plány na skoro všechny zbývající stanice, co třeba takové Náměstí Míru? Nebo tam se bude něco dít někdy v době, kdy by se tam dotáhne Déčko?

thegrid

Nesly by ty vytahy stavet z boku chodby tak aby nezatarasily celé nástupiště?

Xyz

Strasnicka nema ziadny vytah, dufam ze vytahom nenazyvate tu pomalu plosinu ktora ide po schodoch a nikto sa na nu nevojde

Šejdr

Jo, přesně to tím myslí. Plošina má rozměry 90 cm na šířku a 140 cm na délku, nosnost 250 kg, to plně postačuje i pro elektrický invalidní vozík.

Tomáš

Jen nechápu, proč už dávno není bezbáriérový Kačerov. co tam tomu brání?! Stanice je položena celkem mělce.. Je tam přestup na vlaky ale hlavně na autobusy. Dokud nezprovozní metro D, tak je to spádová stanice pro velkou část jihu Prahy.
Nemohl by se autor na tuto stanici pozeptat? Díky

VS

Dobrý den,

domnívám se, že jsem kdysi kdesi někde četl, že jednak chtějí udělat celé okolí, ne jen vlastní stanici, ale že se jim nechce zachovat stávající řešení (po schodech nebo budoucím výtahem nahoru a potřebuji-li na druhou stranu, opět po schodech nebo druhým budoucím výtahem dolů a pak zase po schodech nebo oklikou nebo třetím budoucím výtahem nahoru). Ovšem jaké jiné řešení najít, když stanice je, jak píšete, založena celkem mělce a přímému spojení vestibulu a podchodu brání tunely metra…

Přeji hezký den.

Mat

Další zničené stanice na obzoru. Je obrovská škoda, jak se při rekonstrukcích ignoruje architektonická hodnota stanic…

T2zdopravy

Přesně tak. V současnosti se ničí naše metro, zejména trasa A je z nejkrásnějších na světě. Na letišti se zase ničí terminál 2, opět jeden z nejkrásnějších – k tomu dnes stačí používat barvy místo všudypřítomného šedého moru.

Jan

Správně, místo prosklené šachty je třeba postavit výtah obložený mramorem.

Tomáš Gottschalk

Přesný termín zprovoznění KN by nebyl? Z Václavské to vypadá jako hotové, dole jsem už dlouho nebyl.

SaulGoodman

Vím, že to asi schytám, ale 1,3 mld. za jednu stanici? Já chápu, že je pro spoustu lidí bezbariérovost opravdu zásadní a je dost možné, že dříve nebo později ji budeme potřebovat všichni. Ale přesto, pokud je nějaká stanice technologicky náročná jako Jiřího z Poděbrad, že pak ty náklady dosahují takové výše, tak stojí to za to? Nestačilo by, že bude bezbariérová ta následující? Nejsou peníze na nové tramvaje, rekonstruují se variace T3 a KT z Maďarska, ale na tohle prostředky jsou… Jako oboje je asi časem potřebné, ale teda priority bych viděl obráceně. Nebo je na ty bezbariérové vstupy… Číst vice »

M19

Kdyžtak vypnout eskalátory a chodit nahoru pěšky? To není cena jen za výtah…

Marekzprahy

Takhle… Na Praze 3 není jediná bezbariérová stanice metra. Co jsem tak slyšel, tak vozíčkáři musí přestupovat na Muzeu na tramvaj. Někde se začít musí a zrovna JzP je stanice, která je poměrně zajímavá. Kostel, věž, farmářské trhy… Nejde jen o vozíčkáře, ale třeba o děti v kočárku. Na Floře jsou zase hřbitovy, na Želivského přestup na autobusy… Nenapadá mě, kterou ze stanic vynechat.

Jakub P

Není to na tom Jiřáku za komplet rekonstrukci stanice, při který ten výtah udělaj?

MaT

Tak tak. Pokud se někde dělaly samostatně jen výtahy, tak to stálo většinou „jen“ v nějakých nižších stovkách milionů…

bkv

„Nestačilo by, že bude bezbariérová ta následující?“
Stačí, když nebudeš chtít chodit po vypnutých eskalátorech, dojedeš do nějaké stanice, kde se je vyplatí rekonstruovat. Otázkou je, jestli taková stanice pak nějaká bude…

Facepalm

Na nové tramvaje peníze bohužel byly, a proto se musíme po Praze kodrcat pojízdným železářstvím a tím plzeňským nesmyslem vod Kotase, proti kterýmu je i KT přivezená z Miškolce, nebo odkud to bylo, vrcholem ergonomie a praktičnosti. A budem se v tom vozit do smrti, tak pěkně nám to Mazánek s Kolibříkem nad tou hromadou koksu vymysleli….

Přemek

Ta cena 1,3 mld. je za rekonstrukci celé stanice včetně vestibulu a bezbariérového zpřístupnění stanice.

Ušetřit by se dalo například nerealizací stanice Křižíkova, která je dobře dostupná tramvají z Florence, ale záměr je postupně zpřístupnit všechny stanice.

Daniel

Výtah opravdu nestojí 1,3 mld. Můžeme se bavit tak o částce nižších stovek milionů. 1,3 mld. je celková rekonstrukce včetně eskalátorů a technologického zázemí. Jednou za 30 – 40 let je to asi prostě potřeba. A čím více jsou podobné stavby technologicky nářočnější a normy přísnější, tím více to stát bude. Ty částky jsou sice astronomické, ale je to otázkou náhledu. Obec s 300 obyvateli by si se svým rozpočtem mohla dovolit čistě provoz jedné soupravy na lince metra C tak max na týden.

Jan

No vida, to už dává smysl. Ale stejně, Scheinherr tvrdil že ty sovětské eskalátory se nemusí nutně nahrazovat, stále jdou udržovat a to celkem levně. Navíc jsou rychlejší, stále nechápu proč si Praha vědomě pořizuje pomalejší eskalátory než je rychlostní limit.

Pokud tedy výtah vyjde třeba na 200 milionů a využije jej celkem 200 tisíc lidí (to je fakt hrubý odhad, praktickou využitelnost neznám), tak jsme stále na tisícovce za jedno „svezení“. Asi je to přijatelná daň za bezbarierovost, ale to už je na jinou diskuzi.

timom25

kupríkladu prístupnosť starším, nižšia poruchovosť, nižšia energetická náročnosť (aj novými eskalátormi aj nižšími rýchlosťami), a v celkovom súčte teda úspora financií 🙂

Jaaaa

Mám dojem, že ani jedno z toho, co píšete, se u nových eskalátorů nepotvrdilo.

Prostě jsou dlouhé.

Leinad

Přístupnost starším – jo to je důvod, proč jsou stanice s rychlým eskalátorem bez výtahu nebo naopak s pomalým eskalátorem a výtahem.