Přehledně: Do konce roku se otevře 46,5 kilometru dálnic, začal se stavět další úsek D48
Stavba dálnice. ilustrační foto. Pramen: ŘSD
Letos se otevře například obchvat Lubence na D6, obchvat Panenského Týnce na D7 či pokračování D11 z Hradce Králové.
Na tomto serveru uz se neda rozumne a inteligentne diskutovat. Je zde plno eko-trolu, trolu a jinych individui. Skoda.
Nedovedu pochopit to že se stále odkládá stavba D11. Stále nějaké výmluvy atd.
Vždyť to je priorita pro stát, je to mezinárodní tah napříč Evropou, ale u nás se budou stavět obchvaty a další nesmysly, ale D11 né. Jeďte se podívat do Polska jak se má stavě, ve dne v noci a stále jedou. Ono nestačilo že se stát soudil 17 let a tím oddálil dostavění D11.
A současnost, bez komentáře.
Ono je nějak přednější zajistit spojení do tramtárie před každodenním dojížděním do 100 km?
Vážený pane, naopak D11 se staví – 22 km HK – Smiřice, Smiřice – Jaroměř a o vánocích se bude otevírat, asi jste si článek vážně moc nečetl … takže jste úplně mimo mísu a už 2023 se zahájí hraniční úsek Trutnov – hr. přechod Královec/Polsko, tak nebrečte, nemáte k tomu žádný důvod
D11 z HK do Jaroměře je už skoro hotová věc. Pomůže trochu Jaroměři, protože nebude severní obchvat z Dolan, nepomůže Náchodu a celé I/33 z Jaroměře do Bělovsi. V roce 2023, až (Váš výraz „už“ je v této souvislosti celkem nevhodný) se začne stavět úsek Trutnov – hranice, budou Poláci už skoro na hranici. A nám bude pořád chybět úsek z Jaroměře do Trutnova. Takže důvod k pláči je, protože to vypadá na dokončení D11 kolem roku 2028. Možná…
Hm, a kolik to bude km úplně nových železnic? Že by 0?
Nikdo mi netvrďte, že automobilová doprava není protežovaná. V dopravních technologiích zaostáváme o 60 let a stále se propadáme. Za první republiky to bylo 10 let, za komunistů 40, za Klause 50 a tihle přidají dalších 5. Už i leckteré rozvojové země nás předběhly. Výstavba dálnic jako páteře dopravního systému je ideově z roku 1935. :-/
A co ti na tom vadí, že se staví je jenom dobře. Železničních staveb je taky dost, plno tratí se předělává, třeba Praha – ČB. Automobily jsou asi tvůj nepřítel. Ale mobilita obyvatelstva je velmi důležitá pro zaměstnanost a ekonomiku celkově. Dále výroba, opravy, prodej, díly, služby nám dávají velké množství pracovních míst. Bez aut zemřou vesnice a malá města atp. Vlak je dobrej ale nelze pro každého. Třeba jednou vyndáš hlavu odněkud, budeš mít rodinu a děti a zjistíš, že to bez auta mimo velká města prostě nejde. Já třeba mám cestu do práce autem cca 45minut tam a… Číst vice »
Jako fíra co má režijku ( na kterou spíš z níže uvedeného doplacím) , tak to musím podepsat. Pokud má člověk rodinu, tak je auto nezbytné. Navíc je spoustu míst, kam se člověk ani vlakem nedostane a je závislej na jízdním řádu. Bez vlaku se obejdu, ale bez auta ne… A to bydlím ve velkém městě na koridoru.
Jako cestující se bez vlaku obejdu.. byť věřím, že i v pracovním životě bych se dokázal uplatnit jinak.
Jako cestující možná, ale ony ty šňůry aut taky občas někomu celkem po právu vadí.
Výborně, takže z tohoto falešného dilematu tedy vyplývá, že vlaky bychom měli zrušit, protože pan Petr „se bez nich obejde“.
Sbohem efektivní rychlá dopravo 21. století.
My budeme dál hnít ve špíně a umírat po tisících ročně ve zdevastované rozparcelované krajině plné automobikových zácp, protože bez efektivnější alternativu „se obejdeme“.
Tohle je mentální úroveň horší jak Balkán nebo Turecko, fakt. I tam už staví nové tratě po desítkách a stovkách kilometrů. Banánová Afrika.
Vůbec nechápu, jak jsme mohli jako rodina ve velkém městě bez problémů fungovat jen s veřejnou dopravou. Asi neexistuju. 🙂 Jo, do menších vesnic toho jezdilo i více (a po hlavních tazích méně), dneska chápu, že do odlehlých míst si lidé auta pořizují, ale cožpak z většího města potřebuji jezdit do malých obcí furt? Na to i těch pár spojů většinou stačí. Ještě, kdyby navazovaly. Ale proto se stavějí ty dálnice, aby se zlepšilo spojení vlakem a autobusem, asi. 🙂
Problém je, že práce je jenom ve velkých městech. V tech menších je přetlak zaměstnanců a díky tomu opravdu nízké platy. Není nic zvláštního aby v roce 2021 byl plat 14 – 18 tisíc hrubého. To je pro mnoho lidí lepší dojíždět. Ono nejde jenom o peníze ale i pocit ze sebe sama. Dělat za 15 tisíc hrubého….. zkuste se někomu pochlubit.
A pak plno z nich musí volit auto….
A proto jim nabídnout lepší alternativu aspoň pro část cesty nejde.
O tom platu to snad nemyslíte vážně.I uklízečky berou 20 tis hrubého.
Ve velkých městech se bez auta obejdete asi i v pohodě. Mimo velká města je auto více méně nezbytnost. Většina lidí žije mimo velká města.
Co je to „velké město“?
A někdo vám snad auto zakazuje?
Nebo snad chcete popírat, že použivat auto na všechny druhy cest škodí všem mnohem vic, než používat vlak?
Je to přesně tak. Jediný způsob, jak snížit objem automobilové dopravy, je nabídnout efektivní alternativu. Ovšem pokud jediná nabízená alternativa je třikrát pomalejší a zároveň je k dispozici pouze někdy, pak o žádnou alternativu nejde. Když naopak jezdí příměstský autobus každou půlhodinu ve dne v noci (kromě nedělního rána, kdy poslední jede 4:30 a první v 6:00) jako ve Finsku a podél celé trasy je oddělená osvětlená cyklostezka, občas i po obou stranách silnice, pak se o alternativě mluvit dá. Auta jsou ale ve městě pochopitelně i tak…
A proto obhajujeme stavbu dalších silnic, aby ta alternativa byla, že…
„Já třeba mám cestu do práce autem cca 45minut tam a to samé zpět, ale vlakem bych vyrážel 5:35 a domů bych přijížděl 18:25 a to bych si ani pečivo nikde nestihl koupit.“
A nedošlo ti, že je to třeba špatnou infrastrukturou železnice? Opravdu ne?
Opravdu bys takhle dojížděl autem po vozových cestách z 19. století? Úzkých, rozbahněných, s brody? Nebo jezdíš po dalnici z roku 1990?
Jasně, silniční doprava je zastaralá, protože automobil přišel až 100 let po železnici.
Nj, všechno, co přijde později, se vždy ukáže jako automaticky lepši, než to co přišlo někdy dřív.
A to se týká i dopravních konceptů, že? Třeba takový roštový koncept, který je přímo esencí automobilismu, že?
Váš myšlenkový svět je opravdu hodně nevyzrálý…
Já bych s Jaaaa souhlasil – pokud se myslí vážně podpora ekologie, pak nemá smysl vozit kamiony po silnici, ale po kolejích. A nemyslím vymýtit vše, ale neříkejte mi, že Rumun, Srb a Turek by nemohli nahodit kamion na vlak a těch >600 km skrz ně, Slovensko, nás a Německo, kam většinou jedou, projet po kolejích. Dálnice jsou všude v uspořádání 2+2 pruhy, vlak všude jen 1+1 s čestnou výjimkou do Poříčan. Kdy bude železnice mít oddělené koleje pro EC a NExy? Pak bych chápal, že se podpora dělí rovnoměrně.
A proč tahat zbytečně návěs i tahač, když to zabere místo pro 1 TEU (20 stop, asi 7 metrů), který by se mohl taky naložit? Navíc je to proti kontejneru jen další mrtvá hmotnost.
Když teda odhlédneme od toho, že přes Bezpráví kapacita chybí, Vysočina je kopcovitá a přes Chornici to nikdo tahat nebude.
Může to být i obrazně a jít jen o náklad na vlak. Jenže jaksi není pořádně po čem, že… A v tom je asi ten problém, který „řešíme“ – tak, že vlakem většinou nadále není po čem.
Proč nahodit kamion. Pokud to jede po kolejích tak se to naloží do kontejnéru Je to jen o logistice
Ano automobilova doprava je protezovana… India stavia 2 useky VRT a v CR a SR sa jazdi mozno horsie ako na lokalkach v zapadnej EU
Pletete se. Za první republiky to bylo 30 let a za bolševika 70. Ale nevěšte zas hlavu, zlepšuje se to.
Kde? Dálnic 46 km letos, železnic 0 km posledních 60 let.
Opravdu nepočítám přeložky, tak jako v této statistice nejsou zahrnuty obchvaty.
Železniční síť máme široko daleko nejhustší. Jen se poněkud změnily podmínky, za kterých pracují firmy, které by ji využívaly. Ještě před čtyřiceti lety měly podniky velké sklady, spoustu skladníků a čas od času přijelo na nejbližší nádraží pár vagónů něčeho. Parta chlapů od dráhy to vyložila buď do meziskladu, který si fabrika také platila, nebo ty vagóny stály do té doby, nežli se začal točit náklaďák, který to vozil do fabriky. To obnášelo i takové maličkosti, jako třeba mašinfíru, pár posunovačů, , někoho kdo naplánuje ten posun a rozřazení toho vlaku, který tam čeká, protože těmi výhybkami musí projet taky… Číst vice »
„padesát tun železného prachu. A on si to vytiskne. Nebo nějaká podobná změna“
A ještě nějakých pár set kilo jiných kovů a máte zásobování dnešní menší slévárny. Kamion až dva týdně. Stavět vlečku a obří sklady, aby se tam jednou do roka vysypal vlak surovin a 2x do roka odjel vlak výrobků, to je přece nesmysl, když se dá dodávat jak to sjíždí z výroby, odvoz druhý den. Zákazník půjde jinam, firma skončí (v Číně).
Jasně. A zase vždy jede jen to jedno zboží z té jedné továrny. Z čehopak jsou pak asi ty nekonečné kolony nákladních aut? Že by vše zásadně jen z nějaké Horní do nejbližší Dolní?
Celá ta sáhodlouhá, nesmyslně zobecňující litanie je ale založena právě na tom, jak se investuje do silnic (stále nové trasy, nově prosazené lány odpočívek, ba i spousta skladů – ač se podle Vás již nepoužívají) a jak do železnic (nedostatečné bastlení pouze stávajících tras, ořezávání, často kašlání na uživatele – však on si počká). Nevidím důvod, proč by továrna chrlící zboží do desítek aut denně, která pak jedou často i jedním směrem, anebo do různých dalších skladů, často stovky kilometrů, nemohla pro tyto úseky využít právě koleje, dostatečně kapacitní a vybavené pro efektivní dopravu i řazení bez zbytečných prodlev. Srovnáváte… Číst vice »
Asi takhle. Po železnici, se vyplatí vozit pouze velké objemy. Finanční úspora je taková, že se to vyplatí i přes delší dobu přepravy. Pro menší objemy se to prostě nevyplatí. Nikdo to zatím nedokázal vymyslet tak, aby se to vyplatilo.
Zefektivnit železniční přepravu by určitě šlo, vyžádalo by si to ale astronomické investice a desítky let výstavby. Nakonec byste do těch silnic musel stejně investovat, protože „ten kousek“ by se to muselo vozit stejně auty. Navíc pokud nemáte na startu i v cíli vlečku, přepravy do nějakých minimálně 500 km stejně budou vždy výrazně rychlejší po silnici.
Kdybychom byli co k čemu, tak ty velké objemy z těch malých pramínků umožníme vytvořit.
Ale ne, ono je pohodlnější jenom sedět na zadku a problém přehazovat na další a další generace. S tím, že nálkady pak budou ještě mnohem větši.
Možná že je „nejhustší“, ale jaksi není úplně použitelná, nemyslíte?
Mnohé současné lokálky mají šanci přežít jenom jako vlakotramvaje.
Ano, přesně tak jako ty silniční koridory = dálnice je nezbytné stavět i jiné koridory – prostorově i časově efektivnější – železniční.
Tak jako se lidé na hlavních dopravních směrech slučují do jednoho objemného proudu, což šetří náklady i negativní dopady (páteřní linky třeba IDS), je v našem vlastním zájmu podobně slučovat i nákladní dopravu. Když nevytvoříme alternativu, výsledkem bude jenom víc kamionů.
V cele diskuzi o malych prepravach (řekněme palety) jsou dvě roviny:
1/ fyzikálni – kdy valivý odpor ocel/ ocel js nižší než guma/ asfalt
2/ ekonomická- kdy železnice ZATÍM potřebuje pro zajištění provozu drahé lidi.
Tj pokud se díky automatiaci, galileu, autonomnímu řizeni se na dráze zbavíte lidí, tak je po problému…
V ekonomické rovině se k tomu směřuje a je to i cesta, po které bude EU půjde nastavenim pravidel přepravního trhu.
Technicky ti bude něco na bázi systémů cargocap, urbanmole apod.
Ta paleta pak nepojede sama tažená brejlovcem, ale na nejake autonomně řízené nákladni MUV….
Zajímavá právní otázka: pokud u té D1 ta EIA propadne, ale SP bude vydáno a nabyde právní moci – jakým právně přípustným způsobem bude možné se proti stavbě dále bránit?
U správního soudu?
Podnět na přezkum?
ta otázka je položena špatně: „Pokud u té D1 ta EIA propadne, ale SP bude vydáno a nabude právní moci“
vážený pane, toto nastat nemůže, jsou 2 možnosti:
buď:
1) propadne EIA, nebo SP bylo zrušen rozkladovou komisí, či spr. soudem, či nejvyšším spr. soudem, tudíž nové povolovací řízení (ŘSD říká dle novely 416 sloučené územní a stav. řízení s posouzením EIA)
nebo
2) SP nabude právní moci, a tím EIA získává neomezenou platnost, a lze stavbu v příštím roce zahájit
Krom toho cca 50 km modernizace D1 a x km silnic. V současnosti je rozestavěnost řádově 10x vyšší než před 10 lety.
Ano, konečně se to pořádně rozjíždí. To, že ČR ještě v roce 2021 nemá vybudovanou páteřní dálniční síť, je velká ostuda.
Otázka, k čemu ta páteřní síť dálnic bude, až bude osobní elektromobil výsadou střední a vyšších tříd. A pokud na nižší střední třídu zbydou nějaké bazarové elektromobily, nedělám si iluze o kapacitě baterie. Nemluvím teď o obchvatech, ty jsou potřeba jako sůl, ale některé tahy jsou dle mého názoru předimenzované, jejich kapacita bude nevyužita ani teď, natož za 20-30 let, kdy se významná část osobní dálkové dopravy přesune na koleje.
Za mě jako budoucnost v horizontu 30 let vidím rychlou železnici v kombinaci s autonomními taxíky. Vždyť už dnes Uber stojí hodně málo, a teď si ještě představte kolik % z nákladů tvoří mzda řidiče. Necháte se autonomním tágem odvézt na vlak a z vlaku na místo určení.
Pokud vůbec dojedete až k tomu vlaku…
Období před 10 lety je ale z hlediska dopravních staveb jedna velká ostuda, to si nikdo soudný nemůže dávat jako měřítko úspěchu…
Ne, ale dobře vás nachytali. Koblížek?
Zprovoznění D7 Panenský Týnec? To je vyloučeno, stačí se tam zajet podívat. Tak možná první polovina
Doplnění: Kdy vypadne stavba ze seznamu… Tipuju, že na den přesně 11. října. Do té doby to bude tabu.
I když by se zprovoznil opět půlprofil?
Tam to nevypadá ani na půlprofil, pořád se jedou zemní práce atd.
Ale vypadá,koukněte se na video na stránkách ŘSD
Myslím, že tam máte chybu, správně mělo být: Na podzim 2021 má být po osmi letech „hotová“ také „modernizace“ D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou.
Hotová, až na části, které se nestihnou a tak se vyřadily 😀
Jak to že vypadla D1 u Přerova? Mám za to, že se někdo kasal, že se to všechno stihne. Je smutné že stát není schopen připravit projekty dopravní infrastruktury tak, aby nedocházelo ke zbytečným průtahům.
už tu proběhla zpráva, že kvůli dotazům firem ohledně samotné stavby se kopnutí do země posune někde cca na začátek příštího roku. Protože stavební povolení zatím je, tak vypršení EIA stavbě vadit nebude, protože podle šéfa ŘSD je to jen podklad pro SP. Teda tak jsem to pochopil.
probíhá stavební řízení, stav. povolení by mělo být vydáno na podzim, pak přijdou rozklady, a následně žaloby, po vyřízení je reálné do země kopnout zhruba v půlce příštího roku (cca 6/2021) za předpokladu, že ŘSD vyhraje celou bitvu o SP, pokud prohraje a EIA propadne, bude se muset projít novým povolovacím řízením, pak lze jen těžko odhadnout zahájení, můj skromný tip ze znalosti věci zahájení D1 0136 Říkovice – Přerov cca 2025, stav. práce naplno 2026 a zprovoznění 2028
Ta stavba se v pristim, ani nasledujicich letech rozhodne nezahaji, jelikoz jisti lide a spolku tomu budou branit do naprosteho roztrhani tela, uz proste jenom z principu. Muj osobni odhad je, ze se tato stavba zahaji v roce 2028.
Uvidime, jak to dopadne, ale zadna slava to rozhodne nebude.
Zase za zbytečná vidlácká D49? Jsou snad daleko potřebnější úseky.
A teď už se cítíte lépe?
Cajzlovské hňup?
BUCHlováky, Starý HROZenkov, STŘELná, BUMbálka. Naprosto perfektní místa pro cestu na Slovensko.
Je to holt drsnej kraj.
D49 tvoří první etapu obchvatu Zlína a x měst okolo. Je to daleko důležitější stavba než třeba D4 nebo D6, kde by stačilo postavit několik obchvatů a jinak se může jezdit polema jako dosud.
Jako obchvat? To teda slyším poprve a žádných X měst tam už není. Jestli někdo myslí Hulín tak ten má D55 a torzo D1. Vyhlášená Holešovská rádoby průmyslová zóna ho už dávno nepotřebuje. Otrokovice má obchvat D55 před otevřením. Už z VY do Hulína jezdí roky leda žebřiňáky.
D6 jistě dostavbu potřebuje daleko víc jak ta několikrát zahájená a přerušená skorostavba D49 pro pár Zlíňáků a bez další reálné návaznosti.
Člověk, co si myslí, že Otrokovice jsou ženského rodu, má jistě o situaci ve Zlínském kraji perfektní přehled.
Ženského rodu jsou, ale je to podstatné jméno pomnožné.
To víte, Otrokovice podle vzoru slivovice 😀
Věř tomu, že až to bude napojené na Slovensko, tak úsek D1/D55/D49 kde se to vše bude setkávat nebude kapacitně stačit… Teď to vypadá jako „prázdná dálnice „, ale dokončení D1 u Přerova a dotáhnutí D49 k hranicím a D55 to bude vypadat jinak… Taky bude stačit obchvat Zálešné postavit a většina pojede tudy než přes Zlín od OE na dálnici…
A kdy to bude napojené za 20 nebo 30 let? Co s tím má nějaká Zálešná, co to je, kde to je, a to nevadí. 😂
mimochodem – vyřešilo ŘSD nějak EIA u D1? Dlouho se uvádělo, že pokud letos nekopnou do země, tak EIA propadne a musí se začít znova, takže cca 3 roky zdržení.
Taky nerozumím tomu, proč třeba ŘSD „preventivně“ nezačalo pracovat na EIA už loni, kdyby to náhodou nevyšlo 🙂
Ministerstvo došlo k „jinému právnímu názoru“. Jiný právní názor může být v případě našich ministerstev klidně i pravomocný odsuzující rozsudek. Tedy je asi jedno co bude ministerstvo tvrdit, ukáže se až zda to vedlo ke kýženému cíli.
Mělo by stačit vydat nepravomocné stavební povolení za současné EIA.
K samotné stavbě je potřeba platné stavební povolení, kdyby se hrálo na platnou EIU, tak by nestačilo ani zahájit stavbu, protože by dávalo smysl, že by se muselo při konci platnosti EIA i přestat stavět(pokud by se teď nesmělo bez platnosti EIA začít)
Jak víte že zrovna nepravomocné SP? To je právní výklad vycházející z čeho?
Odpovím si sám. § 9a odst. 3 zákona o EIA: Stanovisko je podkladem pro vydání rozhodnutí v navazujících řízeních. Stanovisko předkládá oznamovatel v žádosti jako jeden z podkladů pro navazující řízení. Stanovisko musí být platné v době vydání rozhodnutí v navazujících řízeních v prvním stupni.
navážu, už jsem to psal výše … ŘSD zasmluvnilo biologické průzkumy jako podklad pro novou EIA, pro případ, že se nepodaří SP získat dle té stávající výjimkové EIA, současně platí, že pokud na to dojde, ŘSD hodlá postupovat pomocí sloučeného územního a stav. řízení s posouzením EIA, totéž je v plánu u D49 Hulín – Fryšták, v případě, že se do vypršení výjimkové EIA nepodaří získat pravomocné stav. povolení
D7 Panenský Týnec nevím nevím, už před měsícem v aktualizovaném letáku ŘSD větou „Zprovoznění úseku minimálně v polovičním profilu se předpokládá v letošním roce“ naznačilo to co si už nějaký čas cvrdlikají vrabci, tedy že je stavba ve skluzu a zprovoznění v plném profilu letos nejspíš nestihnou
Sem myslel že tam ten poloviční profil je už pár let a jenom se teď dodělává druhá půlka.
Není. Ne v provedení, které by bylo třeba. Dodělává se MUK, nové mosty na obou polovinách. To nic nemění na tom, že je tam neschopný zhotovitel a nestíhá termíny.
To jen teoreticky. Byla tam ještě úrovňová křižovatka (jedna z posledních na I/7).
To nevadí před volbami se to dobře prodá a jestli to bude o půl roku později si nikdo nevšimne.
Ta D7 už měla začít letos, ale vyhrál Metrostav Infrastructure, takže se řeší odvolání kvůli referencím.
Aspoň tedy ten průpich mordorem má byt celý hotový že kdy? Když té D1 se kompletní nedočkáme snad nikdy…
2022
No tak snad…
To těžko u Přerova se ještě nekoplo do země
To vubec nevadi. Dulezite je kdyz se kope v Prerove.
Vadí. To, že se kope v Přerově je látání díry v hrázi flastrem na píchlou bicyklovou duši.
Nevadí. Na rychlost výstavby průpichu to vliv nemá a vzhledem k diletanství tvorů zodpovědných za D1 je to lepší jak drátem do oka.
3022