Přehledně: Dalších 11 tratí na odpis. SŽ mezi ně zahrnula i tu, na kterou vlaky záměrně nepustila

Příjezd vlaku do zastávky Krupka město letos v září. Foto: Město KrupkaPříjezd vlaku do zastávky Krupka město letos v září. Foto: Město Krupka

Budoucnost tratí chce diskutovat SŽ se samosprávami.

Správa železnic zveřejnila nový seznam málo využívaných železničních tratí, na kterých by nemělo být dál možné jezdit s vlaky. Jde o celkem 11 tratí, na některých už nyní žádné vlaky nejezdí. Na seznamu jsou ale i tratě s více než stovkou vlaků za rok.

Zveřejnění takzvaných „údajů o rozsahu užívání vybraných částí dráhy“ je prvním krokem k tomu, aby mohlo dojít k vytrhání kolejí a zůstalo jen těleso trati, které je možné následně využít například pro cyklostezku.

„Jde o úseky, které splňují parametry dané novelou zákona o dráhách v souvislosti s institutem přerušení provozuschopnosti a provozování dráhy, a je tedy relevantní prověřit možnost přerušení provozuschopnosti. Konkrétní záměry budou prodiskutovány s dotčenými samosprávami,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Správa železnic už letos požádala o přerušení provozuschopnosti u tratí Dobronín zastávka – Polná, Horní Slavkov-Kounice – Loket předměstí, Kralovice u Rakovníka – Mladotice a Broumov – Otovice zastávka. Poslední z nich je na seznamu znovu.

Novinku přinesla novela Zákona o drahách, která je účinná od podzimu 2023. Dosud bylo možné nepotřebnou trať pouze zcela zrušit, což byl složitý proces vedený na ministerstvu dopravy, který pro SŽ vesměs končil nezdarem. Na zakonzervované trati může vzniknout například dočasná cyklostezka, má být ale zachována možnost trať obnovit.

Seznam tratí, kde SŽ zveřejnila využití

Broumov – Otovice
Čelákovice – Mochov
Heřmanův Městec – Chrudim město
Hněvčeves – Smiřice
Kaštice – Krásný dvůr
Oldřichov u Duchcova – Krupka město
Světlá hora – Malá Morávka
km 8,231 Tovačov
Velká Kraš – Vidnava
Vraňany – Lužec nad Vltavou
Zlonice – Straškov

Zatímco v první várce tratí na odpis se objevily úseky, kde vlaky nejezdí řadu let, nyní jsou na seznamu i ty, kde běžně jezdí nákladní nebo výletní osobní vlaky a v některých případech stanovené minimum zákonem překračují.

Jde například o trať Hněvčeves – Smiřice (21 nákladních vlaků). Relativně blízko limitu je také provoz na trati do Malé Morávky (184 osobních vlaků) nebo Kaštice – Krásný Dvůr (268 osobních vlaků).

Nula vlaků vykazuje Správa železnic mezi Oldřichovem u Duchova a Krupkou. Ústecký kraj zde opakovaně projevil zájem objednat provoz, SŽ ale záměrně udržuje trať ve stavu, kdy na ni vlaky nemohou.

Oprava zbytku Kozí dráhy? Máme důležitější akce, vzkázala Správa železnic

Podmínkou přerušení provozuschopnosti a provozování dráhy, o kterém rozhoduje Drážní úřad, je splnění podmínky, že dráha nebyla dva roky dostatečně využívaná. Takzvaným minimálním rozsahem je alespoň 300 jízd ročně za účelem přepravy cestujících nebo alespoň 12 jízd ročně za účelem přepravy věcí.

Do rozhodování Drážního úřadu zasahuje i závazné stanovisko ministerstva obrany, které může vydat negativní stanovisko pro případ, že zrušení trati ohrozí obranu státu. K návrhu se mohou vyjádřit i dotčené obce a kraje. Ty mohou nesouhlasit, pokud s přerušením provozuschopnosti nebudou souhlasit, musí prokázat zájem o provoz a objednávku vlaků na trati v rozsahu alespoň 300 jízd ročně za účelem přepravy cestujících po dobu pěti let.

Bez kolejí a pražců, jen se spodkem. První trať prochází proměnou na cyklostezku podle nových pravidel

Tagy institut přerušení provozuschopnosti a provozování dráhy konzervace dráhy Správa železnic
139 komentářů