Přehledně: České dráhy nasadí do roku 2026 do provozu 159 nových regionálních vlaků
Jednotka 847 na polském zkušebním okruhu. Foto: PESA Bydgoszcz
Podle ČD bude celková kapacita nových vlaků 26 tisíc míst k sezení, investice činí zhruba 20 miliard korun.
To je zase vlhkých snů. Slibem nezarmoutis. Myslím, že z toho nic nebude nebo jen zlomek. Při jejich zadluženosti, jim horko těžko někdo půjčí
Spíše to vypadá na Váš vlhký pesimismus s nulovou znalostí všech souvislostí.
A že těch pesimistů s nulovým přehledem ale komentáři mimo realitu zde je.
Pesimista s nulovým přehledem? To má být jako co?
Tu hrůzu, co je na fotce k článku si dráhy mohou nechat. Je to ošklivé zvenku i zevnitř a uvnitř navíc ještě i dost nepraktické.
Vy fakt nepřekvapíte…
Kde je ten šášula, který tvrdil, že Zlínský kraj zase utře?
aneb jak i cestování vlakem na regionální úrovni začně být nesnesitelné bez možnosti otevření okna.
pokud funguje klimatizace, je otevirani okna nezadouci
Pokud funguje. Otevírací okna na zámek (při poruše odemknout pruvodčím) by při kvalitě údržby neuškodily.
Souhlasím s vámi, ale zřejmě půjde i o cenový rozdíl mezi pevným a otvíravým oknem.
Radši teda Regiosharka, než se pařit ve skleníku.
Skleníkem myslím 010, při čekání na křižování je v něm fakt skvěle … kdybych byl tropický strom.
A to ještě nevíte, že Čejč zařízli úplně, nezůstanou ani víkendy.
Budou autobusy + cyklovlek od 11.6.
pardon, to mělo patřit pod článek o rušení VO
Kecy, ČD na 11.6. normálně prodávají jízdenky Hodonín – Čejč. Na 12.6. už samozřejmě nikoliv.
Když myslíte, že to víte líp jak já, tak prosím.
Jízdenky normálně půjdou přes ČD, protože to Kordis pojal jako NAD – něco jako svého času Nezamyslice-Morkovice. Věčná NAD.
To snad bylo ještě za dob jednotné dráhy, kdy do toho kraje „neměly co kecat“.
Přičemž Nezamyslice (1500) jsou oproti Morkovicím (2900) zhruba poloviční, co do počtu obyvatel. Dojíždí-li někdo na ZUŠku tak z Nezamyslic do Morkovic, ne naopak.
Chtěl bych věřit tomu, že 1.9. uvidíme vlaky na značkách. Nenapadá mě, co se dá 3 měsíce opravovat na trati, která má sloužit jenom víkendovému provozu. Ale možná jsem přehnaně podezřívavý. Na druhou stranu, třeba do Lanžhota se už Os rozhodně nevrátí a taky to byla jenom dočasná „výluka“
a jestli vás zajímá, čí autobusy to budou jezdit, tak to vyhrál Bors
Už se samozřejmě všichni moc těší(me) až to uvidíme na kolejích do roku 2025…
Bude to pak už všechno krajské nové nebo zánovní???
Budou už zbývat jenom některé státní rychlíky, nebo po kompletním nasazení ComfortJetů už bude už hotovo i na státem objednávaných rychlících??
Potvrdí mi někdo, že už desetileté ( a už celkem dost jeté) RailJety budou po nahrazení ComfortJety přesunuty na rameno Z Prahy do Českých Budějovic??
Tak na Opavsku je asi rozhodnuto pro vodík.
FM Těšín bude BEMU. Okružní S7.
FnO bude elektřina jako až po VM.? Časem.
Co vymyslí či kam umístí PP. Myslím po průseru že nebudou otáčet ve FnO nevím.
Myslím ostré obraty a tím politické PR.
Nějaké doplnění bude muset nastat….?
Zde uvidíme jak Muraso/Unuckové rozhodnou.
Podstawka je sice krajský dopravní náměstek. Ale zastupuje ho většinou Unucka. Ten na rozdíl od Podstawka rozezná tramvaj od trolejbusu….
Sám jsem zvědav na 323 a posílení…
Posílen bude úsek Ova FM S7 a to je BEMU.
Neměly by už Pantery 240 v MSK každou chvílí jezdit? Předpokládám, že jsou na úsek Opava – Ostrava, kde nyní jezdí úplné hrůzy.
Další dotaz, ví-li někdo něco víc, proč MSK linku S1 roztrhl? Argument s kapacitou ve Svinově od někoho zde v diskusi jsem četl, ale takto tam stejně požírají kapacitu ty průběžné vlaky z Vítkovic, kdy přijedou blíže staniční budově a musí překřížit celé zhlaví při cestě na hlavní nádraží. Navíc mít 2 nové jednotky, které průměrně více než polovinu času turnusu na S1 prostojí, je fakt kvalitní počin.
Abych se upřesnil, zkrácená S1 má jízdní doby 33 minut, z toho obvykle 3-5 minut stráví křižováním. Efektivně to vyjde na 35 minut jízdy a 25 prostoje každou hodinu.
Nějaký Panter či Pantery už tam nějakou dobu jezdí, ovšem teď potkávám spíše 843 + Bftn.
Měla tam jezít 605.236, další ma dorazít v červnu.
Akurát 605.236 nahrazuje v oběhu 650.007, a ta zas nějakého slona.
Údajně se linka rozdělila právě z důvodu pořízení EMU 240 které jsou spolufinancovány z dotací. Jsou tedy i vázány na tento úsek.
To je hodně švihlé. Snad je mohli navázat na úsek Opava – Český Tešín. Takto ta dotace udělala ve výsledku medvědí službu (zhoršení spojení, přechozí provoz s 843 a 163).
Uvedená vozidla by tam jezdila stejně, jen by to bylo víc namíchané a bylo by jimi oblažováno celé rameno.
Což by vůbec ničemu nevadilo. Standardy mají elefanty a pantery téměř shodné (vakuové WC, nízkopodlažnost, klima, wifi). Rozhodnutí MSK je holt podivné.
Technický ne, ale nevadí to dotačním podmínkam?
Usek Opava – Tešín je R61. Otázka co je lepší dva useky jako OS a mezítím rychlík nebo kompletně obsloužené pouze jako jedna linka?
Je to udajně i realné? Protože co vím tak S1 byla vždy Opava – Ostrava a nikde v historii jsem nepotral nějaké jeji dělení. Emu byly nahrada zase 460 na tomto useku.
ČD to někomu zase rozjezdí a pak to předají soukromníkovi,nebo zahraničnímu dopravci, včetně vyškoleného personálu a s povinností zajištění veškerého servisu. Zisk bude samozřejmě odkloněn. Kraje jsou státy ve státě,každý pes, jiná ves. Stát má zatím svého železničního dopravce ke kterému se chová macešsky. Po dokončení úplné liberalizace železniční dopravy, ceny na zajištění dopravní obslužnosti razanrně stoupnou,a stát nebude mít možnost jiného řešení, než platit. Vidíme to v energetice,kde stát přišel o možnost regulace cen energií pro koncového spotřebitele, ačkoliv ve svých zařízeních vyrábí energie velmi levně. Že strategického a obranného hlediska je železnice a železniční přeprava pro stát jedním… Číst vice »
Moc hezký duševní průjem uraženého zaměstnance národního dopravce či státní organizace.
Pokud budou nenažrané, čímž prodrbou další výběrová řízení, pak dost možná ano.
Rozjezdí jako třeba Desnou, když jí ČD nechtěly? 😀
Není řečeno, že ČD nemají vyhrát výběrko, naopak klidně můžou. A pokud jiný dopravce neúměrně zdraží, tak stát může dát zakázku i ČD.
Ano, k rušení tratí (Spržel) ať se vždycky vyjadřuje ministeratvo obrany, jestli a kterou trať (ne)potřebuje.
Trať do Desné byla silně poškozena, proto ji pak ČD nechtěly. Tenkrát ještě nebyly dráhy rozdělené na ČD a SŽ, víme? Je zajímavé, že po pár letech ježdění soukromníka do Desné se tam ČD potichounku opět vrátily.
ČD ji nechtěly? Nebylo to náhodou Ministerstvo dopravy a tehdejší ministr, který to zaříznul?
A kde ten „zisk“ prosím končí teď? Aha, on žádný není, tak jo. Takže z výběrka vzejde někdo, kdo nabídne nižší cenu než ČD, a přesto bude generovat zisk? Za mě v pohodě 🙂 Pokud soukromník podraží, drahám nic nebude bránit hlásit se do dalšího VŘ s lepší nabídkou. Stát přišel o možnost regulace cen energií? A aktuální stropy na elektřinu a plyn jsou prosím co? Kdyby byla energetika kompletně státní, co by asi tak stát mohl dělat, když zdraží vstupy, resp. vyskočí spotové ceny? Viděli jsme to krásně v Maďarsku, jak se cenově doregulovali až k nedostatku benzínu a… Číst vice »
Pokud je výroba el. energie plně v rukou státu – spotové ceny stát nemusejí zajímat, jelikož na burzu nemusí a prodává s přiměřenou marží svým občanům a firmám za ceny, které jsou v národním zájmu – teprve výrobní přebytky el. energie může prodávat přes burzu za aktuálně tržní spotové ceny… Ceny uhlí i ceny palivových tyčí pro atomové elektrárny jsou mnohaleté dlouhodobé kontrakty určené smlouvou včetně případných doložek.. Jelikož je ale 30% akcií ČEZu je prodáno nestátním minoritním akcionářům jejichž hlavním cílem je maximalizace zisku, je bohužel cena prodávána přes burzu v Lipsku za aktuální spotové=tržní=mnohem vyšší ceny… Jeden ze… Číst vice »
ČEZ je plně státem vlastněný, nicméně elektřinu prodává i ven. Problém nastává, pokud už prodal ještě nevyrobenou elektřinu, což je docela běžné. Pak může buď vycouvat z již uzavřených smluv – a totálně se diskvalifikovat – nebo závazky dodržet a domácnosti se vykašlat.
Je naivní myslet si, že celý ČEZ bude výhradně pokrývat spotřebu ČR a nijak se nezapojí do mezinárodního obchodu. Ono to prakticky ani dost dobře nejde, vzhledem k relativně konstantní produkci, ale kolísavé poptávce + do toho všeho OZE.
Česká republika vlastní POUZE 70% ČEZu – zbytek jsou různí minoritní akcionáři včetně těch zahraničních
70 % je stále pohodlná rozhodovací většina pro vše podstatné. Nemění to nic na tom, že se Česku dosud velmi vyplatilo, že byl ČEZ ve velkém zapojen do mezinárodního obchodu s energiemi.
70% jensice pohodlna vetsina, ale tim, ze je to verejne obchodovana spolecnost, je tam rada omezeni a stat si tam ani zdaleka nemuzendelat, co si zamane.
Za spot je bezne povazovana cena elektricke energie na kratkodobem organizovanem trhu, ktery provozuje státem 100% vlastnena spolecnost OTE a.s.
Na EEX/PXE se obchdouji zejmena terminove kontrakty.
Malinko zapominate, ze kdyby se na nedostatek nabidky nereagovalo zvysenim ceny, neklesla by poptavka a musel by nekdo direktivne omezovat spotrebu. To by bylo bezva, ze?
aktualni stropy na energii jsou jen nesmysl, ktery nas stal obrovske penize.
ty fiktivne usetrene penize obcanu … stejne zaplatime, jen schovane v jinem “pytlicku”.
Lepší soukromník se ziskem za nižší cenu, než ČD se ztrátou za vyšší cenu. Chápete ten rozdíl?
Jasně, seberou lidem práci, budou jezdit za podnákladové ceny s nehorázným ziskem… a motorové vozy jsou nezbytné k přepravě vojenské techniky!
Ahoj, z článku jsem nepochopil (sry), co hodlá jezdit mezi Přerovem – Vsetínem. Mohl by mi to někdo objasnit?
Třívozové pantery z objednávky Olomouckého kraje.
Budou tam jezdit vlaky.
Frýdek – Těšín bude BEMU, Frýdlant – Ostravice má být pravděpodobně PP, ale až po rekonstrukci 323…
U Hlučína se bude vypisovat VŘ na dopravce, tak jsem zvědav, co kraj vymyslí, jestli nějaký vodík nebo tak…
Jojo. To Opavsko možná bude vodík.
Nadšený nejsem ale co už….
Myslím, že až se začnou řešit skutečné náklady vodíkových vlaků, přijde na vedení MSK jisté vystřízlivění. Zatím jen frčej na sladkých řečech páně Světlíka.
Ohledně Hlučína jsem na FB stránkách MSK zasílal dotaz do soukromé zprávy. Bylo mi sděleno následující:
“Dobrý den, na trati Opava východ – Hlučín můžete v průběhu let očekávat zlepšení kvality poskytovaných služeb, zejména se navýší podíl nízkopodlažních vlaků (RegioNova). Nově budou ve vlacích validátory, ve všech motorových jednotkách 814 budou např. wifi apod. Obdobné zvýšení kvalitativních parametrů platí i pro ostatní linky na Opavsku.”
Ústecký kraj ostrouhá s ojetými šrotem RS1 z Německa. Paradoxně starší jak Regionova.
Zatím strouháte vy 😂
Existuje věk fyzický a věk morální. A to je tedy ještě otázka, od kdy se ten fyzický věk regionov počítá.
Modré RegioNovy jsou plně srovnatelné se Stadlery RS1 – jel jsem oběma a jako obyčejný cestující v tom nevidím žádný zásadní rozdíl. Už dávno neplatí, že všechno, co sem přijde z Německa je něco extra… Hlavně ono to sem jde v dost zoufalém stavu a je jen na zlatých českých ručičkách z toho udělat použitelné přepravní stroje!!! jako příklad uvádím Desira jezdící – bez jakýchkoliv úprav – na v Praze do Roztok – to jsou šroty na rozpadnutí!!!
Srovnatelné jsou tak maximálně rozchodem a použitým palivem.
uživatelským kmfortem jsou MODRÉ RegioNovy naprosto srovnatelné – RS1 jsou možná jen o trochu živější – ale zas ne o tolik – mají ale VÝRAZNĚ vyšší spotřebu než právě RegioNovy.
Že by to bylo počtem motorů?
Regionova (814.5 + 914.5): 1x 242 kW
Stadler RS1: 2x 257 – 265 kW
Zcela nesrovnatelné!
Regionova je „jen“ 810 + 010 po plastice, kde největším přínosem je částečně nízkopodlažní řídící vůz. RS1 je plnohodnotná čtyřnápravová jednotka, co proti RegioNově poskytuje mnohem lepší jak trakční parametry, tak komfort.
Regionova je nové vozidlo a k čemu byl teda při její výrobě potřeba ten šukafon, jako dozorce?
MSK si namísto RegoFoxů zvolil 811
RegioFox je už tak drahý, že nahradí 810 a jejich modernizace maximálně v 1/3 případů, 2/3 budou nakonec nahrazeny autobusy.
Foxy by nenahradily 810 ale Reginy a kvatra .. autobus je za nulu .není .
ČD nakupují pro SčK nové stroje, bez dotací za svoje peníze. Smlouvu přitom mají pouze do roku 2029. Tak to by mě zajímalo co bude potom. Nechce se mi věřit že by ČD koupili tolik vozidel když jistotu provozu mají pouze na šest let. Nebo že by existovala zákulisní dohoda, že v budoucnu se to zařídí aby jim tyhle lunky zůstaly?
Tak jestli je kupují za své, tak nebudou mít problém je přesunout kamkoliv jinam…
Ne existuje oficiální dohoda, že jednotky přejdou na dopravce, který bude od roku 2029 zajišťovat tyto linky, ať bude kterýkoliv.
Zdroj prosím.
https://zdopravy.cz/mix-panteru-elefantu-a-kapacitnich-jednotek-emu-400-stredocesky-kraj-chysta-zakazku-za-60-miliard-161465/
No nezdá se mi to. Opět, ČD jednotky kupují z vlastní kapsy, není na nich žádné dotační břemeno o povinnosti předání novému dopravci. Je to plně jejich majetek se kterým mohou nakládat dle svého uvážení. I kdyby si SčK dal klauzuli o odprodeji do smlouvy a ČD tu klauzuli potom soudně napadly, tak si jsem téměř jist že soud jim dá za pravdu.
Se svým majetkem mohou naložit jak chtějí, třeba si ho naložit do octa. Po odprodeji jinému dopravci jim ale zůstanou peníze, v opačném případě jen ty nepotřebné jednotky naložené v octu.
blbost, nepotřební jednotky se nedávají do octa, ale do kopřiv 😉
Soud jim řekne, že pokud jim to vadí, tak neměly podepisovat smlouvu
Kraj už několikrát avizoval že tam kde cd nasadí nové jednotky prodlouží smlouvu do roku 2033 a pak případný odkup novým dopravcem.
No, odkup, ty jednotky patří ČD, kupují je za svoje bez dorace, takže nějaký odprodej nelze vynutit (alespoň ne oficiálně).
Nemáte pravdu, ty pasáže o odkupu jsou součástí stávající smlouvy, která řeší i případnou obnovu vozového parku během svého trvání. Tj. ČD jako dopravce, pokud to bude požadovat, zajistí přes kraj odprodej případnému novému dopravci, pokud ne, vozidla si převede jinam.
Tak si tu pasáž přečtěte pořádně. Odkup si nelze ze strany kraje vynutit, pouze pokud ho budou ČD požadovat, tak ho kraj musí zajistit. Vzhledem k přípravě výběrek už oba kraje požádaly o odkupní seznamy…
V roce 2029 by se ty nové stroje sešrotovány asi ty lopato.
Je radost to sledovat. Nejde zpochybnit, že zažíváme největší obnovu vozového parku od revoluce, o které se nám v nultých letech ani nesnilo.
Řekl bych že je to největší obnova od přelomu 60. A 70. Let, že kdy většina vlaků pochází.
To jsem zvědavej, s čím se přihlásí do výběrek v JMK..
Přihlásili se s RegioFoxy a porazila je Arriva s německými šroty.
Nový vozy nebyly požadovaný. Je to jen problém ČD, že nemaj co nabídnout. A i ten šrot je daleko před tím, než co tam provozují teď.
Můžou nabídnout 842/843
Jojo, a místo B(d)tn nějaký ojetý (ex. DB) patro, aby to aspoň na papíře splnilo nízkopodlažnost. 😀
To by byl hodně velkej návrat do minulosti: https://www.youtube.com/watch?v=qMSsDh_Oj0A&t=1160s čas 11:29 😀
Byly požadované NP.. Ani jeden z těch motoraku není nízkopodlažní.
To se ve chvíli, kdy je požadována nízká podlaha a klima, nabízí dost blbě.
Jako nemám vcelku nic proti názoru, že 854 je stará koncepčně, ale vyjádření, že je něco lepší a to o dost, když ani není jasné co to něco bude je tak trochu koule z křišťálu. Aby jste pak nezjistily, že ta 50 letá 854 měla spoustu much, ale některé výhody….
854 je jen pokus o to , jak mít aspoň nějaký větší motorový vozy a ať to nejsou 830/831
Jaké výhody? Vypadají pěkně na fotkách?
Jaké má 854 výhody, to by mě teda vážně zajímalo?
Okolo motoru se dá stolovat.
Třeba pohodlný interiér? Sedačky, prostor na nohy klid atd…? V zimě nevětrané teplo otevřenými dveřmi, neb to má v interiéru světe div se dveře?
854 doprovází jedna velká trapnost a to je zmíněná oddělená sekce jak v RegioPanteru. Totiž, to v RegioPanteru se dá považovat za 1. třídu, v 854 ANI NÁHODOU, proto to extrémně rychle zrušili.
Nicméně, tyhle soupravy patří už z principu do důchodu. Wi-Fi ani klimatizace tam není, čím dál častěji to chcípá, otevírání dveří blbne. Navíc, jezdí to na úsecích, na které vůbec nejsou stavěné.
Výstup s první třídou vůbec nechápu, 854 má jeden nedělený oddíl pro cestující, tam snad nikdo 1. třídu nedával. Zdejší 854 mají jak wifi tak třeba zásuvky. Stejnak jako vozy Bdtn už wifi mají… Co kde rušily to fakt nemám snad ani fantazii. 100% vhodné to pro ní určitě není, ale je to pro ní díky dlouhým úsekům mezi zastávkama a využitím vyšších rychlostí ještě přijatelné… Vhodné výkony jaksi nejsou…
Tahle sci-fi je vážně vtipná. 854 potažmo bdtn jezdím pravidelně a nikdy tam Wi-Fi nebyla. A pokud je to pravda a někde skutečně jezdí tyto vozy s Wi-Fi, tak je to jenom nechutná sviňárna ze strany ČD. Nicméně, v těchto vozech by se víc hodila klimatizace, která tam není a ani nikdy nebude. A jezdit s tím na úsecích delších než 90 minut, je vůči cestujícím nechutné. Tyhle soupravy nemají na S6 dávno co dělat.
To nevím teda, jel jsem s ní xkrát na rychlíku z Kolína do Krásné Lípy, a že by mě sezení v 854 2 hodiny nějak vadilo to ne… Pokud mě nevěříte pošlete mi mejla… honnzok gmail.com něco Vám pošlu:-)
Daleko před tím?? Tak to ani náhodou. Jen obyčejné nadržování německým výrobkům, bez ohledu na to jaké doopravdy jsou.
A copak tak kvalitního tam jezdilo doteď ?
Já myslím že původem český LINT by měl stejnou šanci, ne-li větší, než německý LINT. Bohužel žádný takový pořízen nebyl. Souprava 854+Bdtn je protiklad toho co by mělo dnes jezdit na zastávkových vlacích na poměrně rychlé a frekventované trati. Tomu opravdu nikdo nenadržuje.
A proč bych jim měl nadržovat. Německé soupravy možná nejsou dokonalé, ale jsou pro lidi ne pro dobytek, což ty ČD jsou zcela běžně.
Každý vyřazený vlak z Německa u soukromého dopravce je lepší než cokoliv nového u ČD.
Že?
To jsem neřekl. Jistě, ČD má nové dobré soupravy, ale jelikož jezdím primárně tam, kde jezdí dieselové šroty nebo žumpojet bdtmee, je pro mě i ojetina z Německa zlepšení.
Raději ÚDAJNÉ šroty od Arrivy než SKUTEČNÉ šroty od ČD.
Co si objednatel objedná, to má
Tohle už jsem slyšel a nezajímá mě to. To, že na to kraj kašle, není obhajoba ČD, kterým vždy šlo jenom o peníze.
Když se klimatizovaným rozbije klimatizace, tak je na tam v létě na chcípnutí. Nechal bych vlakům přirozenou klimatizaci v podobě otvíracích oken…
Což se ale stává asi tak 100x méně často než že je vedro ve vlaku který žádnou klimatizaci nemá. Samozřejmě větší problém je na hlavních tratích kde se jezdí rychleji, tam je otevírací okno úplně na nic, ale když ten motorák v létě stojí delší dobu ve stanici…
Protože otevřené okno při rychlosti větší jak 100 km/h je absolutní lambáda, která má jen pozitivní dopad na kulturu cestování… 😀
Nemluvě o tom, že nějakej teplej proud vzduchu v letním pařáku vás stejně moc neosvěží, oproti klimě.
A mít to mixované (klima+otevíratelné okna)? Dávám tomu vlak, maximálně dva, kdy vám to kaštani kompletně pootvírají, teplotní pohoda je ta tam a ještě vás sežerou, proč je v tom vlaku tak horko. 🙂
Zamykací okna už byla vynalezena a jako nouzové řešení by to posloužilo. Jinak jsem toho názoru, že pokud se na soupravě v letních pařácích rozbije klimatizace a není možné větrat okny nebo jiným dostatečně účinným způsobem, je souprava neschopná jízdy s cestujícími a vlak musí být odřeknut. Máme globální oteplování a stále více horkých dnů, takže klimatizační systémy jsou přetěžovány a mají častější závady. Stačí se podívat na vývoj za posledních 10 let.
Klimatizace ma dva zásadní problémy se kterým se potýkají vlastně všichni. První je vyřešit její výdech… Velký problém spoustě lidí ten ledový vzduch, který musíte někam foukat vadí a vězte, že není řada, kde by to nevadilo-bylo 100% vyřešené. Druhý větší a hlavní problém, že může chladit jen o něco tak aby to člověka nezkolilo tak se dává max. 7st rozdílu. Otázka z praxe (mám dost zkušeností) je v rychlíku při venkovní teplotě 35 – 37 stupňů s funkční klimatizací příjemně? Možná tak vnitřní masáž, která člověka nutí věřit, ze mu je dobře. Jinak v prostoru kde je 30 stupňů… Číst vice »
A jak by se tedy měl řešit ten rychlík při teplotě 30+? Vzpomínám na jízdy v Béčku na děčínském rychlíku, otevřené okno za jízdy jen dělalo kravál, při stání šlo dovnitř vedro, tak se to krátce otevíralo jen při brzdění a zrychlování.
Jo to kdybych věděl a to řešení znal, tak už asi zdaleka tento problém neřešíme a vyrobci by si jej ode mě určitě vzaly. Minimálně si myslím, že by to chtělo dva typy vzduchu, ten chlazený jež dělá zimu a zároveň nasávaný zvnějšku (aby byl přísun nevydýchaného vzduchu z venku) ovšem umístění výdechu problém zřejmě ke stropu (do toho teplého) přes nějaký nejspíše dvojtý trojúhelníkový rozražeč > < a potom další o něco silnější pouze ventilatorový, který by otáčel vnitřní vzduch, bral teplý z vrchu (od stropu) a pouštěl ho do spodu vozu. Toho studeného ledového vzduchu by tak mohlo… Číst vice »
Co jsem se ptal jinde tak prej na tvrdo na 20
Daleko spíš výrobci i čeští provozovatelé na dlouhodobě funkční klimatizace kašlou, a hlavní je je mít na palubě podle smluv a ekologické podle EU standardů, jestli jdou skutečně spustit, je už pro všechny kromě pasažérů nedůležité.
Totální blbost o přetěžování klimatizací, úplně mimo.
Zamykací okna už byla vynalezena
a kdejaký šotoušek s kličkou si ho odemkne, aby to chladilo líp. Doma asi taky otvírá ledničku a dává před ni ventilátor.
kromě otvíracích oken bych ještě přidal závěsy, aby bylo co nacpat nacpat do okna a tím nechat okno otevřené jen trošku…. aneb kultura cestovaní s národním dopravcem a jeho vozy typu B
Stačí instalovat standardní zarážku, a nemusíte ničit závěsy. Nějaké nouzové větrání by od věci nebylo, podobně jako nouzové otevírání dveří.
A pak to vypadá jak někde v Pakistánu