Přehledně: České dráhy nasadí do roku 2026 do provozu 159 nových regionálních vlaků

Jednotka 847 na polském zkušebním okruhu. Foto: PESA BydgoszczJednotka 847 na polském zkušebním okruhu. Foto: PESA Bydgoszcz

Podle ČD bude celková kapacita nových vlaků 26 tisíc míst k sezení, investice činí zhruba 20 miliard korun. 

České dráhy (ČD) hodlají do roku 2026 nasadit do provozu 159 nových regionálních vlaků. Jde o závazné objednávky, které dopravce učinil u výrobců Škoda (elektriky) a Pesa (motoráky). Podle ČD bude celková kapacita nových vlaků 26 tisíc míst k sezení, investice činí zhruba 20 miliard korun.

„Letos nabírá obnova našeho vozidlového parku na intenzitě. Nové dvou a třívozové elektrické jednotky RegioPanter míří na Vysočinu, do Olomouckého a Moravskoslezského kraje. Začnou i dodávky motorových jednotek RegioFox,“ uvedl šéf ČD Michal Krapinec.

Výroba RegioPanteru v Šumperku. Foto: Škoda Group

Výroba RegioPanteru v Šumperku. Foto: Škoda Group

Všechny jednotky budou bezbariérové, klimatizované, vybavené zásuvkami a wi-fi. Během let 2024 a 2025 bude pokračovat obnova vozového parku elektrických vlaků v Jihočeském, Středočeském, Královéhradeckém, Moravskoslezském a Zlínském kraji.

Motorové jednotky RegioFox budou dráhy uvádět do provozu od letoška do roku 2026, postupně zamíří na linky v Jihočeském, Plzeňském, Středočeském, Pardubickém, Královéhradeckém kraji a na Vysočině.

Pokud jde o konkrétní tratě, pětice nových dvouvozových RegioPanterů pro Jihočeský kraj bude určena především pro tratě z Českých Budějovic do Horního Dvořiště a do Lipna nad Vltavou. Stejný počet třívozových Panterů obslouží v závazku Zlínského kraje páteřní trať z Přerova přes Otrokovice do Hodonína a Břeclavi.

České dráhy nasadí nové třívozové jednotky také na regionální vlaky z Prahy do Ústí nad Labem a do Čáslavi. RegioPantery obslouží také tratě z Hradce Králové do Chlumce nad Cidlinou, Týniště nad Orlicí a Chocně a posílí park regionálních vlaků na tratích v Moravskoslezském kraji. Tam zamíří také první čtyři elektrické jednotky doplněné o trakční baterie. To umožní zavést přímé vlaky Veřovice – Ostrava v elektrické trakci, přestože se jde z části o neelektrifikovanou trať.

Motorové jednotky RegioFox postupně převezmou vozbu osobních a spěšných vlaků například na tratích z Berouna do Rakovníka a Prahy, na Písecku, z Havlíčkova Brodu do Jihlavy, Telče, Slavonic či na sever do Chrudimi a Pardubic, a na neelektrifikovaných tratích Královéhradeckého kraje a také na Plzeňsku.

Základní parametry nových regionálních jednotek

Řada

650.2

640.2

847

Obchodní označení

RegioPanter

157

RegioFox

Počet vozů v jednotce

2

3

2

Kapacita míst k sezení

140

234

115

Max. rychlost

160

120

Výkon v kW

1 360

2 040

750

Pohon

Elektrický 3 kV DC + 25 kV 50 Hz AC

Dieselový / HVO

Výrobce

Škoda

Pesa

Délka v m

52,9

79,4

44,4

Hmotnost v t

105

152

83