Přehledně: ČD hodlají dát 12 miliard do zázemí pro opravy. Kde se budou stavět haly

Opravárenská hala, Plzeň. Pramen: České dráhyOpravárenská hala, Plzeň. Pramen: České dráhy

ČD se dlouhodobě potýkají s nedostatkem vozů, což mimo jiné zdůvodňují chronickými zpožděními na straně dodavatelů, tedy externích opravců. 

62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin1

Jak je to vlastně v Liberci? O zdejším depu se mluvilo jako o prvním kompetenčním centru, konkrétně pro RegioSpidery, funguje zde oprava pro několik dopravců. Investovalo se tam vůbec do něčeho, nebo tam jedou v podmínkách, které tam byly?

Rejpal

Tak snad se ČD poučí a haly postaví lépe než ty nové. Rakovník – v hale je málo místa vedle kolejí (u zdí), Plzeň – chybí dodělat lávky a osvětlení kanálů oslňuje správkaře, Brno – mohla se udělat střední kolej, buď zabetonovaná nebo s plně pojízdnými kanály (roleta) jako je v CZ loku v Jihlavě. Haly jsou nedotažené. Jsem zvědavý, jak ČD v Praze seženou kvalifikované zaměstnance na provádění vyšších stupňů údržby Vectronů, když je v Praze velké potřeba správkařů na běžnou údržbu příměstských jednotek a dálkových souprav, které se jinde udržovat nedají. Vyšší stupně údržby Vectronů se dají dělat… Číst vice »

Sériový jezdec

A co Děčín? Tam se zřejmě nové haly nedočkají nikdy.

Středohor

zde se rozhodnutí co s Děčínem dál odkládá na neurčito. Minimáálně do doby, než budou vědt jestli jim zůstane R20. Uvažovat kde se budou udržovat nové jednotky Regiojetu je také předčasné…

Zapa

Tak vzhledem k tomu jak dopadla regionálka, a že ani R20 nemá nic jistého, mám takový pocit, že se to tam nějak doklepe a zavře, nebo přenechá.

Vlastimil Kocurek

Vezměte si halu z Českých Budějovic, tady je přímo ve městě takřka nulová nezaměstnanost, skutečně nevím, kdo tam bude pracovat ????

Sériový jezdec

tak lidi by i byli, ale za ty peníze se jim na to většina vykašle

platamond

Ano, byl opuštěn (myšlenkově) Tábor, takže budou v Budějkách kousek od sebe dvě haly – ČD Cargo a ČD, to bude přímo matko-dceřiný boj o správkaře.

Středohor

V případě Vršovic a té haly pro Vectrony mají na mysli zřejmě tu dvojkolejnou průjezdnou halu když se přichází do depa od parkoviště. Počítá se s investicemi také do těch půlkruhových rotund?

Jurášek2

V Plzni bude konečně myčka a zmizí provizorní z 80 let. Sak soustruh je Přerově tak co zas kdo vymýšlí.

Emil

A co opravna České Velenice? Tam se to nechá ležet dál bez užitku?

Karl vB.

Pozemky pro nové dlouhé haly tam jsou asi dostatečné, ale kde tam seženete potřebné profese v potřebném množství, když se jedná o tak excentrickou lokaci v řídce obydleném území?
Nehledě na to, že tam nelze vyloučit starou ekologickou zátěž.

Tomáš Škrov

Hlavně nač si prodražovat díky blízkému Rakousku cenu práce abych vůbec někoho sehnal.

Středohor

Co tam chcete servisovat, když kousek vedle jsou České Budějovice-tedy základna pro ČDC i ČD, kde se s onou novou halou počítá? To že ve Velenicích a ve Veselý n.L bylo ještě Půlkruhové depo bylo potřebné v dobách parní trakce, případně v počátcích motorizace a provozu lokomotiv jako 781, 770-773, 735…

Vlastimil Kocurek

No to je fakt Veselý.

Ic540

https://zdopravy.cz/bateriove-vlaky-pro-moravskoslezsky-kraj-vyjedou-4-prosince-veri-vyrobce-i-politici-202582/

Dotaz. A komu bude patřit to nové zázemí s možností odstavení jednotek ve Frýdku Místku které se plánuje vybudovat v roce 2025. Bude to taky ČD tedy dopravce nebo to bude mít nějak pod křídly kraj. S tím krajem že mu to bude patřit to nějak nepředpokládám. Předem díky. 👍

Kubrt

SŽ. Ostatně se to v článku píše.

jan táborský

Nejprve je nutné „prodat“ všechna stávající depa , pak k se může zahájit tato mega akce… (Volary )

Kubrt

K čemu by ČD bylo depo ve Volarech?

Jiří Kocurek

Mno mohli by tam s vybavením pro 810 servisovat 847 a popřípadě s přetahem i Pantery? Nevím, možná by to šlo…

Joe

Kladivem se dá servisovat kde co, ale jestli to pak bude i opět jezdit, na to bych si nevsázel.

jan táborský

ČD tam už tedy nikdy jezdit nebude? Tak vlastně Klatovy taky ne , a další…..

Kubrt

Třeba se tam ČD někdy vrátí, ale budoucnost je ve velkých depech v uzlech – zde tedy České Budějovice (kde nová hala bude). Ostatně proces centralizace údržby na dráze běží už 100 let – v době výstavby železnic bylo spousta malých výtopniček o 1-2 stáních. Dneska stačí jedno depo pro okruh mnoha desítek km.

Vlastimil Kocurek

Když koncentrace, tak si udělejte gigantickou halu v Praze. Vedle nějakou gigantickou ubytovnu pro zahraniční dělníky. A neotravujte s tím v krajských městech, kde je nadbytek pracovních míst V Hradci Králové či Českých Budějovicích budou z takových staveb spíše zděšeni. Kdo by tam šel pracovat, to skutečně si neumím představit.

jan táborský

pane Wachtmeister oni jsou hlava a já budu do konce služby jen závodčí . Jinak chlape když se rušila zbytečně myčka v ČB tak se kasičky měly mýt v Bohumíně …….

Tomasek

A kdo jim tam za ty smesne penize bude delat? Krapinec s Jesetou?

Pepa z Depa

Krapinec někoho vyhraje v pokeru.

Nasranej

A je to tu. Konečně někomu došlo, že divoká privatizace po kulturní revoluci nebyla tak úplně dobrý nápad.

Nachcanej

Jak to souvisí se servisem vozidel?

Kubrt

Jojo, těch hal pro údržbu EMU, co se privatizovalo…

Nasranej

Opravárenský podniky.

Kubrt

Myslíte, že kdyby přežila VHJ ŽOS, třeba ve formě státem vlastněné akciovky, že by dnes byla situace v oboru lepší? Jak byste ty (už v 80. letech podinvestované) kapacity uživil v letech 1990-2010?

jan táborský

jo

PeDazOl

Jo myslíte, že v těch zaprasených starých dílnách jste schopen servisovat dnešní techniku? Věřte nebo nevěřte, ono je mnohdy lepší postavit to celé nanovo včetně technologie.

Středohor

Nutno dodat, že zaměstnanci si to tam svým přístupem mnohdy zníčili, či zaprasili sami. Mentalita dílenských byla (nevím jak teď) že když jim spadla třeba zářivka, nechali střepy ležet se slovy od úklidu je tu externí firma.

Karl vB.

To je holt pestrost života , ve všech možných variantách vývoje.
Tam, kde to bylo trošku moderní a mělo to trošku schopný management, tak se to nějakým způsobem transformovalo a žije to dál.
Např. bývalá ŽOS Šumperk (zal.1948), nyní pod názvem Škoda Pars, svojí existenci obhájila a má dostatek zakázek.
file:///C:/Users/User/Downloads/zaverecna_prace.pdf
Naproti tomu např. ŽOS České Velenice (zal.1869), kde se pro ČSD dělaly opravy parních lokomotiv, opravy podvozků el. lokomotiv a velké opravy a přestavby osobních vozů, měla (nejen díky své excentrické poloze), poněkud jiný osud…

Karl vB.

Správný link k ŽOS Šumperk je zde:
https://vskp.vse.cz/59198

PeDazOl

Jestli vy nemyslíte místo schopný všechoschopný… 🙂

Karl vB.

To nechám na Vás.
Podstatné je, že v tomto pohraničním regionu je to významný zaměstnavatel, který v současné době dává práci asi osmi stovkám lidí. Nepřímo tak napomáhá udržení pracovních pozic i v navázaných firmách, obchodu a službách.
Pokud by takové množství lidí muselo za prací dojíždět jinam, nechávali by jinde i část peněz, což by se projevilo na počtu a úrovni podniků obchodu a služeb v tomto 25 tis. městě.

PeDazOl

No já ti jejich práci znám a osobně zná i tu firmu, takže jediné co potřebují, je kvalita odvedené práce a výstupní kontrola, nikoliv stylem to je ok to je pro ČD….

Karl vB.

To máte pravdu, ale zákazník má (kromě jiných pák) také možnost si obsadit si pozici přejímacího technika, který není od toho, aby od dodavatele převzal cokoliv.

PeDazOl

Odpovědnost za odevzdané dílo má jedině zhotovitel, zákazník má právo vytknout vadu. Nesvádějte nic na zákazníka a jeho přejímacího technika. Evidentně neznáte vady zjevné a vady skryté které se objeví za provozu.

Karl vB.

„Odpovědnost za odevzdané dílo má jedině zhotovitel.“ To je svatá pravda. Ale myslím si, že auto taky nedáte do opravy do kdejakého servisu a některým lokálně profláklým servisům se raději vyhnete obloukem. Zpět k železnici: Pouze jsem si vzpomněl, že v minulosti měly ČSD v Žoskách přejímacího technika (nebyl to zaměstnanec ŽOS), který tam měl trvalé pracoviště, takže mohl kdykoliv osobně vidět průběh oprav a když se mu něco nelíbilo, pouze mezi řečí přátelsky upozornil, že se na to při přejímce zaměří. Osobní audit práce dodavatelů na zakázce v rozsahu, jaký mají ČD bych předpokládal, jako obligatorní ustanovení smlouvy. Ano… Číst vice »

Dusanh

Těší mě to další pracoviště s podúrovňovým soustruhem.

Rostislav K.

No hurá, k tomuto kroku to dlouhodobě směřovalo a je nevyhnutelný.
Ovšem ruku v ruce s tím musí jít jiná (mnohem silnější) personální strategie. Protože stávající věkový průměr kolem 55 let v údržbě u ČD nedává moc dobrou perspektivu.
Řešení to má, ale základem by mělo být výkonnostní odměňování a ne jak nyní, že si +/‐ vydělá stejně ten, kdo fakt umí a pracuje jako ten, co si do depa přijde odbýt svých povinných 8 hodin…
A pak samozřejmě lov techniků už ve školách (tj. stipendia) a ideálně i vlastní učňovské školství, jsk to bývalo kdysi…

vasek.beroun

Takže když to shrneme, vše zpět k tomu, co zde v minulosti dlouhá léta jakž- takž fungovalo, než to horké, většinou pravicové hlavy v rámci pofidérních úspor a zeštíhlování, rozprodaly a rozdaly.

Jiří Kocurek

Jakože umístěnky? A na hranicích plot, aby mladej nezdrhbnul za lepším, na prchající otroky se střílí…

vasek.beroun

Původně jsem Vám chtěl poradit, abyste si vyměnil obklad, ale vrozená a získaná slušnost mi to nedovolí.

Karl vB.

Myslím, že tentokrát jste byl extrémně kreativní.
Ten příspěvek, na který reagujete lze pochopit i mnohem racionálněji.
https://www.deutschebahn.com/de/ausbildung-6854708

Jiří Kocurek

Ani ne: Žilo se z podstaty, investice do strojního vybavení nulové, vnitřní dluh neskutečný a nebyl nikdo, kdo by měl na investice.
Na tohle, úplné vyžrání až do dna, může dojet i firma na volném trhu. Jen s sebou obvykle nevezme celou společnost.

Karl vB.

A jak to souvisí s tím, že:
– v dávné minulosti si větší firmy samy vychovávaly učně pro vlastní potřebu, na vlastním učňáku, a ty menší smluvně u nějaké firmy z podobného oboru?
– vnitřní investiční dluh na základních prostředcích byl za staré doby, kromě několika preferovaných, plošně téměř u všech firem?

PeDazOl

Tak hlavně těžko seženete mladý lidi, když jim nabídnete „vrtání se“ v Regionovách, pokud jim nabídnete práci s novou technikou, zájem bude.

Apollo 17

A jaký je rozdíl mezi „vrtáním se “ v Regionově a např. Stadleru, Pese ?

PeDazOl

Tak se jeďte podívat do depa jak vypadá Regionova a jak Vectron.

Apollo 17

A mechanik se kouká na lak(jako šotouš), nebo opravuje záchod, dveře, vysílačku,převodovku, motor…(který je obdobný, jako u jiných jednotek různých výrobců).

PeDazOl

Na Vectronu opravuje převodovku když je v nájmu??

Peeetr

Mladé co chtějí založit rodinu a normálně žít, teď primárně zajímá, aby si z platu mohli vůbec pořídit důstojné bydlení, takže výška platu je zvláště dnes zcela nejdůležitější, a žádné vedlejší blbosti (kromě služebního bytu) to nemůžou nahradit.

PeDazOl

Když, už tak ze mzdy, a jednoduše, co si vyjednají při nástupu to budou mít….

Středohor

A to ještě ten věkový průměr 55 let jsou mnohdy nováčci, kteří tam přijdou od jinud. Jak potom motivovat mladé po škole aby šli pracovat do kolektivu postarších chlapíků? To si radši ti z oboru železničář, mechanik kolejových vozidel raději udělají podnikatelskou nástavbu s maturitou (tu dnes nabízí každý druhý učňák) a půjdou dělat něco jiného…

Modrá guma

Hmm nové pracovní prostředí, tak se koukneme na tabulkovou mzdu… Ou.. tak to děkuji ale NE. Budeme mít nové hezké haly s unavenými lidmi, kteří dělají přesčasy, protože noví půjdou dělat raději jinam.

vjkm

To jako je lepší když jsou unavení lidi s přesčasy bez hal ?

Leinad

Lepší zaplacení lidi ve starším pracovišti (pokud nemá zásadní diskomfort, neergonomii, neefektivitu) než žádní lidi v nablýskaném pracovišti.