Přehledně: ČD hodlají dát 12 miliard do zázemí pro opravy. Kde se budou stavět haly

Opravárenská hala, Plzeň. Pramen: České dráhyOpravárenská hala, Plzeň. Pramen: České dráhy

ČD se dlouhodobě potýkají s nedostatkem vozů, což mimo jiné zdůvodňují chronickými zpožděními na straně dodavatelů, tedy externích opravců. 

České dráhy hodlají do roku 2031 do rozvoje údržby a servisu železničních vozidel investovat přes 12 miliard korun, z čehož polovina má jít do nových opravárenských hal (případně kompletních rekonstrukcí těch stávajících). Deník Zdopravy.cz přináší přehled chystaných investic.

Mimo jiné se chystá výstavba čtyř úplně nových hal údržby, dalších šest hal se rozšíří a zmodernizuje. Více než miliarda korun bude směřovat do výstavby nových hygienických kolejí a zdvoukolejnění napojení Střediska údržby Praha jih.

Zhruba 3,5 miliardy korun má zamířit do obnovy a zřízení odstavných kolejišť, prohlížecích kanálů, zřízení nového podúrovňového soustruhu na Moravě (místo zatím nebylo upřesněno), konverze trakce a dalších stavebních úprav ve střediscích údržby po celé České republice. Zhruba 1,5 miliardy půjde na pořízení nového vybavení, jako jsou zvedáky, mobilní zvedací plošiny, vysokonapěťové zkušebny nebo defektoskopie .

„Servis a péče o železniční kolejová vozidla je třetí pilíř našeho podnikání vedle osobní a nákladní dopravy. Naším cílem je zajistit ve spolupráci s vhodnými partnery komplexní péči o naše vozidla a nabídnout provoní údržbu i periodické obnovy také dalším vlastníkům vozidel v Česku a v zahraničí. První zakázky na servisování vozidel v našich provozech už máme. Jsou to například elektrické jednotky Moravia Jihomoravského kraje nebo se staráme o motorové jednotky hned několika dopravců na Liberecku. Tento segment podnikání máme zájem dál rozšiřovat,“ uvedl šéf ČD Michal Krapinec.

Jak uvedl v nedávném rozhovoru pro deník Zdopravy.cz, cílem je „dělat si maximální možný rozsah opravárenských prací vlastními silami“. České dráhy se dlouhodobě potýkají s nedostatkem vozů, což mimo jiné zdůvodňují chronickými zpožděními na straně dodavatelů, tedy externích opravců.

České dráhy v současnosti provozují zhruba dva tisíce hnacích vozidel a skoro 1 800 osobních vozů. „Budeme stále méně pracovat s jednotlivými vozy, pro které jsme mohli použít původní haly nebo rotundy. Nyní budeme potřebovat více dlouhých průjezdných hal, ve kterých uděláme servisní prohlídky i větší opravy najednou na celé několikavozové jednotce,“ doplnil Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis.

Nejvýznamnější připravované stavební investice v letech 2024 až 2030

Název investice

Místo a rok zprovoznění

Základní popis

Nová hala pro údržbu Cheb 2026

3kolejná hala o délce 176 metrů

Nová hala pro údržbu České Budějovice 2027

3kolejná hala o délce 176 metrů

Rozšíření motorové haly Šumperk 2025

Prodloužení 2kolejné haly pro údržbu vlaků

Nová hala pro údržbu Havlíčkův Brod 2026

2kolejná hala o délce 67 metrů

Rekonstrukce haly B pro údržbu Olomouc 2026

Rekonstrukce 2kolejené haly pro údržbu vlaků o délce 120 metrů

Areál technicko-hygienické údržby Olomouc 2028

Areál pro údržbu a úklid vlaků s 3kolejnou halou o délce 150 metrů

Hala údržby dálkových vlaků Praha 2030

4kolejná hala o délce 300 metrů

Rekonstrukce haly montovny Praha 2027

2kolejná hala pro údržbu lokomotiv s novým zaměřením na stroje Siemens Vectron

Prodloužení haly pro údržbu regionálních vlaků Praha 2028

Prodloužení haly pro údržbu příměstských vlaků PID

Prodloužení haly pro údržbu Česká Třebová 2027

2kolejná hala, přizpůsobení pro údržbu ucelených jednotek

Rekonstrukce hal pro údržbu vozů Hradec Králové 2026

Modernizace a úpravy dvou hal pro zajištění údržby hnacích vozidel, osobních vozů a ucelených jednotek

Zdvoukolejnění spojení CÚ Jih a dopravny Eden a výstavba nových sanitárních kolejí Praha 2029

Zajištění vyšší kapacity mezi sítí SŽ a Centrem údržby Praha jih a zvýšení kapacity sanitárních kolejí pro úklid a čistění vlaků

Myčka Plzeň 2028

Zřízení nové myčky a odstavného kolejiště

Modernizace myčky Praha 2026

Nová technologie v budově myčky v CÚ Praze jih

Myčka vlaků, Havlíčkův Brod. Pramen: České dráhyOpravárenská hala Brno-Maloměřice. Pramen: České dráhyOpravárenská hala Brno-Maloměřice. Pramen: České dráhyOpravárenská hala, Plzeň. Pramen: České dráhyOpravárenská hala, Plzeň. Pramen: České dráhyOpravárenská hala, Plzeň. Pramen: České dráhyOpravárenská hala, depo Rakovník.
Autor: Swietelsky stavebníPendolino v nové myčce v Bohumíně. Pramen: České dráhy
Tagy České dráhy opravárenská hala opravárenství
62 komentářů