Přehledně: 790 kilometrů tratí v přípravě. Kde Správa železnic chystá elektrizaci
Správa železnic řeší současně i prostou elektrizaci vybraných úseků.
Česká železnice oslavila v těchto dnech 120 let od jízdy prvního elektrického vlaku. Od té doby je v Česku v síti Správy železnic celkem 3215 kilometrů elektrizovaných tratí, necelá třetina celkové délky železniční sítě. V příštích letech by měla délka tratí, po kterých mohou jezdit elektrické vlaky, přesáhnout čtyři tisíce kilometrů.
Vyplývá to z přehledu, který deníku Zdopravy.cz poskytla Správa železnic. „V tuto chvíli probíhá projektová příprava elektrizace na přibližně 790 km tratí a další úseky jsou ve studijním prověřování,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Zatímco dosud elektrizace přinášela i kompletní modernizaci tratě, nově se řeší takzvaná prostá elektrizace. Ta by na tratích přinesla jen čistě instalaci trakčního vedení. „Jednání probíhají i se zástupci jednotlivých krajů, kde se plánovaná elektrizace diskutuje zejména s ohledem na termíny pořízení nových elektrických či bateriových jednotek. Do konce roku bychom tak rádi získali komplexní přehled o elektrizaci, termínech a především nákladech na úplnou elektrizaci či prostou elektrizaci nových úseků a z toho vyplývajících doplňkových staveb v podobě trakčních napájecích stanic nebo nabíjecích míst,“ dodal Gavenda.
Smyslem prostých elektrizací je vybranou část sítě převést z dieselové vozby na elektrickou při přirozené obměně vozidel za nová, elektrická. „Dává smysl v relacích, kde už dnes jsou pravidelné výkony v osobní a v nákladní dopravě (například trať Kladno – Kralupy). V osobní dopravě je hlavním impulzem modernizace vozidel. Už dnes je na trhu s novými vozidly je vidět omezená nabídka dieselových vozidel, dalším aspektem jsou vyšší náklady na jejich údržbu ve srovnání s vozidly elektrickými,“ upřesnil Gavenda. U nákladní dopravy se podle něj také jedná o pravidelné výkony, kde větší část trasy je již dnes provozována v elektrické trakci a ta poslední (kratší) se provozuje s dieselovou lokomotivou. Tato současná technologie vozby nákladních vlaků vyžaduje přepřahání lokomotiv, prodlužuje tedy celkový čas přepravy a zvyšuje náklady.
Správa železnic zároveň pracuje na konverzi na jednotnou napájecí soustavu. „K dnešnímu dni máme dokončeny čtyři z pěti oblastních studií změny trakce. U poslední studie pro oblast Prahy a Středních Čech probíhá výběrové řízení na zpracovatele,“ podotkl Gavenda.
Přehled plánovaných elektrizací tratí
Praha – Kladno s připojením Letiště Václava Havla
Týniště n. O. – Častolovice – Solnice
Plzeň – Domažlice – st. hranice SRN
Nýřany – Heřmanova Huť
Otrokovice – Vizovice
Brno – Přerov
Ostrava-Kunčice – Frýdek-Místek
České Velenice (mimo) – Veselí nad Lužnicí (mimo)
Brno – Veselí nad Moravou
Bezděčínská spojka
Všejanská spojka
Nymburk – Nepřevázka
Elektrizace trati Staré Město u Uherského Hradiště – Bojkovice město/Luhačovice
Frýdek Místek (mimo) – Frenštát pod Radhoštěm město/Ostravice
Elektrizace úseku Březno u Chomutova – Chomutov
Mladá Boleslav – Turnov – Liberec – státní hranice
Brno – Znojmo
Praha-Smíchov – Rudná u Prahy – Beroun
Ve studijním prověřování jsou dále úseky:
Ostrava-Svinov – Opava východ – Krnov
Zastávka u Brna – Třebíč/Křižanov – Jihlava/Znojmo
Havlíčkův Brod – Pardubice
Příprava prosté elektrizace
Kladno – Kralupy
Havlíčkův Brod – Ždírec – Hlinsko
Zdice – Protivín
Chystaná konverze napájecích soustav
Říkovice – Hranice na Moravě
Hranice na Moravě – Polanka nad Odrou
Hranice na Moravě – Vsetín
Státní hranice Slovenská republika (Střelná) – Vsetín
Praha-Radotín – Králův Dvůr