Přehled velkých tendrů ČD na nová vozidla. Nákup vagonů pro 230 km/h nabírá skluz
Interiér vozu 1. třídy (Ampz). Foto: České dráhy
Akvizice desítek nových vagonů pro dálkové a mezinárodní linky Českých drah nabírá stále větší skluz. České dráhy nejprve před více
A proč by ČD spěchaly? Soutěže, kde by mohly ztratit další výkony, už nebudou, režijky ubráněny, tak o co jde? A ti kaštani, co za jízdu vlakem platí na naše podmínky velmi předražené jízdné, ať si klidně jezdí dalích mnoho let ve starém šrotu… Včera jsem měl například místenku do Slováckého expresu z Prahy na Moravu, k mému už ani ne moc velkému překvapení jsem ji měl ve voze B!!!! Ale do toho humusáckého, vytaženého někde z kopřiv, kde stálo hodně dlouho, s červenými sedadly a odpodivým wc. Měli ho dpojovat v Přerově a to dle infotabulí i informací od… Číst vice »
V Leošovi nehrozí, že vás cestou odpojí 🙂
No to je vlastně fakt, tam můžu být opravdu v klidu…
Hlavně že se zrušila do dávka dalších Vectronů pro ČD.Jinak požadavky na lok o rychlosti na 200 km/hod.Kde by se s nima takovou rychlostí jezdilo ?Na velké ryhlosti se všude jinde pouřívají el.jednotky .
Takže stopadesáté: V Německu, Rakousku. potenciálně v ČR.
Mimochodem z toho „všude jinde“ si vyřaďte minimálně Rakousko, viz Railjety ÖBB.
Dresden-Berlin. A v Rakousku. Po dokončení Koralmbahn a Semmringbassis tunelu dojde k protažení linky (Praha) – Wien – Graz na (Praha) – Wien – Graz – Klagenfurt – Villach – Ljublaň/Venezia. S tím, že spoje do Prahy vycházejí spíše na Ljublaň, s čímž souvisí požadavek na papíry do Slovinska. Jednotná rychlost s railjety je vhodná.
To je lež s tím Slovinskem, samozřejmě ČD takto fabulovaly, nicméně ve smlouvě se už Slovinsko decentně vyškrtlo, takže Lublani udělejte s klidem papá:-)))
Lež… No, možná tam nebudou zajíždět soupravy ČD, ale smlouva (ano, teď dočasně neplatná, než se upraví) BMVIT s ÖBB PV hovoří o předpokladech celkem jasně…
Fahrplansystem ab der Inbetriebnahme des Semmeringbasistunnels Im Zuge der Inbetriebnahme des Semmeringbasistunnels sind Ausweitungen auf der Linie „FV HB NordSüd “ geplant, wobei das übrige Taktsystem davon grundsätzlich unberührt bleibt. An dieser Stelle erfolgt daher lediglich eine Beschreibung der Linie „FV HB NordSüd“, für die übrigen Linien gilt die Beschreibung des Abschnitts „Fahrplansystem von der Vollinbetriebnahme der Koralmbahn bis zur Inbetriebnahme des Semmeringba- sistunnels“ weiterhin. Systemangebot auf der Linie «FV HB NordSüd» im Marktsegment hochrangig- beschleunigter Fernverkehr (rund 4,66 Mio. Zug-km p.a.): Zweistundentakt (Praha –) Břec- lav – Wien – Graz – Villach, verdichtet zu einem Stundentakt Wien Hbf –… Číst vice »
Záleží, k čemu se vztahuje ono „davon“, pokud jsou míněny ty posily na hodinu z Vídně, pak můžete mít pravdu. Ale pro ČR škoda. 🙂
Jenže smlouva je cár papíru, zásadní je to, kde budou vlaky skutečně schválené a tady nám ČD předvedli klasickou lživou masáž s tím, že na papíře Slovinsko nebylo byť se o tom krááásně lhalo a připouštělo se pomalu i Chorvatsko (= Záhřeb), tak opět, kde nic tu nic…pouze D,CZ,SK,A,P, H.
Dresden – Berlin je max 160 km/h.
Pouze dočasně do zprovoznění ETCS Level 2 – pak V = 200 km/h.
230.
Francie. Vlaky na 200 km/h. https://fr.wikipedia.org/wiki/TER_200
Lokomotiv Sybic bylo vyrobeno 234, z toho 233 jezdí.
Opět syndrom „nevím, že existuje = neexistuje“.
Když jsem se kdysi před volbami do parlamentu ČR pohyboval po dálnici D3, zaregistroval jsem billboard se současným premiérem vlády, který sliboval modernizaci a zrychlení železniční dopravy. To není nijak levná záležitost. Dává to však smysl, pokud to člověk myslí upřímně. Dojíždět denně stovky kilometrů do zaměstnání lze v Německu, bzw. v Rakousku, pokud existuje kvalitní infrastruktura. Chtěl bych se jednou zlobit na to, že zpoždění vlaků v ČR je stejné jako v těchto zemích, pokud kvalita a rychlost bude alespoň srovnatelná. Jedna vláda nedokáže uspokojit všechny vrstvy obyvatelstva. Vybudovat kvalitní železniční síť během volebního období by však neměla urazit… Číst vice »
10 kusů motorových jednotek DMU 120 pro Středočeský kraj, to jsou ty jednotky na trať do Kladna? Nebyla tato soutěž zrušena s tím, že vozy na Kladno půjdou z toho ramcoveho kontraktu na více vozů?
Je to pro kladenskou trať, rozhodnutí v tomto výběrku bylo odloženo do výsledků toho většího.
To s těma lokomotivama pro rychlost 230 km/h je marketingový tahák, ale bohužel dost s otazníkem – žádná taková lokomotiva splňující TSI dneska na trhu není a v předběžné tržní konzultaci proto byla potenciálním dodavatelům položena konkrétně tato otázka: Považujete za dostatečné termíny stanovené pro plnění Zakázky v čl. 3.4 zadávací dokumentace i v případě, že předmětem dodávky budou lokomotivy s rychlostí nejméně 230 km/h? V případě výhrad uveďte, jaké termíny pro plnění Zakázky považujete za dostatečné pro dodávku lokomotiv s rychlostí nejméně 230 km/h. Zdroj: https://www.tenderarena.cz/profil/zakazka/detailVerzeDokumentu.jsf?id=239548&idDokumentu=1196864&idVerze=1512988 Takže se klidně může stát, že potenciální dodavatel řekne: ANO (= bude líp),… Číst vice »
Tjjub (=to je jak u blbejch).
1) proběhly tržní konzultace s výrobci
2) nevím jak Bombardér a spol., ale Siemens takovýho Vectrona vyvíjí.
A teď návrh: co si o tom nejdřív něco zjistit??
Pokud ho teď vyvíjí, tak těžko můžou říct, kdy ho dodají… jednu dodávku lokomotiv, které se objednávaly ještě na papíře už ČD zažily… celkem se to protáhlo, než mohly někam do provozu, a také prodražilo…
A vadí to ČD?
Ale můžou. Když si třeba Varšava objednávala Inspira, tak taky byla jen na papíře. Přesto Siemens řekl: dodáme je k X.Y.2011 (tuším).
Talgo ECx 230
ČD na Facebooku psaly, že budou poptávat i 20 nových restauračních vagónů.
nemohu poprosit o odkaz? nikde to tam nevidím.
To je 20 vozů, které budou součástí těch 180 vozů…. 9vozové soupravy alá Railjet.
https://www.facebook.com/ceskedrahy/photos/a.484033184954713/2742781532413189/?type=3&theater
Určitě, je to pod komentářem pana Janulíka.
díky moc.
Takový detail, co drahy moc nezdeluji, ale nejedna se o plnohodnotne restauracni vozy, ktere jezdi na linkach treba do Budapešti nebo Nemecka, ale o bistro vozy, ktere jsou v reiljetu. Zatim spis dochazi k likvidaci jidelnich vozu a myslim, ze jednu z mála konkurecnich vyhod oproti ostatnim dopravcum.
No, jestli se ekonomickému průseru dá vůbec konkurenční výhoda říkat a pokud ano, tak konkurenční výhoda pro koho? Pro konkurenci?
Na Hamburg by v těch nových soupravách mohlo být i to WRmz.
Ekonomicky pruset? 😀 Pracuji v jidelnim voze a rozhodne prodelecne nejsou spis naopak! To ze drahy neprovozuji jidelni vozy sami, ale maji na to firmu, ktera temer veskery zisk ma pro sebe to je vec drah.
Ono je velkou otázkou co do té kalkulace započítáte. Ale obávám se, že klasickou hospodu WRmz i třeba jako součást netrakční jednotky z novovýroby již nikdo nezaplatí. Ale bistro A(B)Rmz bych řekl, že bude ještě únosným kompromisem ekonomiky a zachování rozumného rozsahu služeb.
Vzhledem k nákladům na pořízení a provoz takového vozu a k nákladům na gastro provoz, by cens té svíčkové měla být od nějakých pěti set nahoru a to při nezmenšeném odbytu, potom by na tom jídelní vůz byl obdobně, jak zbytek vlaku.
Jestli si dobře pamatuju, tak ty nové jidelnaky někdy v polovině 90. let stály zhruba 60 mil. za kus. I kdyby nic nestala údržba a vydržely 60 let, tak jen odpis bude cca 3.000 Kč den co den. To musí být ekonomický trhák…
A když prodají 90 obědů a 60 večeří v jednom dni, tak to máme 20 Kč na porci. Takže tak odhadem 50 kč na porci bude aspoň trošku blíže realitě.
Můžu vědět co je konkurencní výhoda že je ve vlaku zařazen plnohodnotný restauracni vůz? Já si jídlo ve žlutáku raději nechat donést přímo na místo 🙂 nemusím řešit co se zavazadly kdyz bych šel do jídel ku.
Studenému občerstvení u RJ bych pro účel této diskuze neříkal jídlo.
RJ jídelní vozy nepotřebuje, protože nepodává teplé jidlo
V čem je horší, než ohřáté v mikrovlnce u JLV?
Zavazadla necháte na polici pro zavazadla?
Peněženku, mobil , případně tašku s NB má člověk předpokládám u sebe v jiném příručním zavazadle
A ty zavazdla už pak nikdy neubidím. 😅
Neuvidím.
Sice mi do toho samozřejmě nic není, ale udivuje mě jak někteří vozí v zavazadlech kdo ví jaký cennosti, který by někomu stáli za to ukradnout.
Mimochodem co děláte se zavazadly třeba při návštěvě WC?
Zloděj bere batoh, co v něm je zjišťuje až potom. A těch nadávek, že by se jako dlaždič uživil líp?
Známému ukradli prázdný batoh.
Vám se někdy stalo, že by vám ve vlaku někdo ukradl zavazadlo?
Mně ani nikomu, koho znám, se to nikdy nestalo, čímž samozřejmě neříkám, že se to stát nemůže, ale je to dost nepravděpodobné.
Tak nakonec jsem našel jeden případ, kdy někomu bylo ukradeno zavazadlo, https://kladenskelisty.cz/85221/jen-chvilka-stacila-k-tomu-aby-byla-mlada-zena-ve-vlaku-okradena/. Jinak se překvapivě vždy jedná o krádeže věcí, o kterých předřečník řekl vzít si je s sebou, tj. elektronika a peněženka. Taky nechápu, proč mi ještě nikdo nikdy neukradl batoh, kde byly mj. ponožky odpočívající po celodenní tůře, propocený tričko (příp. ráno čistý oblečení na zpáteční cestu), pičifuk, flaška pití…
Otevřete si třeba pekárnu, ke každé housce dávejte švýcarské hodinky a budete mít srovnatelnou konkurenční výhodu.
Podle zadávací dokumentace, která byla k původnímu výběrku na 90 vozů mají mít ty vozy více místa k sezení v jídelně, než mají ARmpz v railjetu…..
Jak budou vypadat gastroslužby ve vlacích je velkou otázkou. To co se v současnosti razí ve formě přestaveb WRmee na jedničku bez míst u stolku je zvěrstvo, které doufejme projde přehodnocením. V těch deseti pětivozových vlacích co má dělat v kooperaci Škoda se Siemensem žádné bistro být pokud vím nemá. To si přímo říká o doplnění o jeden BRmz či ARmz v provedení podobném RailJetu. Nedovedu si představit jak takové jednotky doplní o klasické WRmz. Řadit dopředu před jedničku, aby se z té stal průchoďák, nebo za dvojkovou část, aby cestující z jedničky měli za příplatek cestu přes celý vlak?… Číst vice »
S ohledem na to, že půlrailjety půjdou na Ex6 a R5, není jídelní vůz potřeba.
EX 5 a EX6? Slyšel jsem to, ale měl jsem to za fámu. Původně to mělo jezdit Budapešti, ale když vyšlo ven, že ty soupravy budou pětivozové, tak už se mi to nějak nezdálo.
Pokud mají ČD ambice nadále jezdit do Hamburku a v budoucnu mezi Prahou a Brnem třístovkou, tak proč rovnou nenakoupí v Německu BR 406?
Poptávat nyní rychlovlaky na 300+, které by šly do provozu někdy mezi rokem 2030 až 2035 je nezlobte se na mě zhovadilost. Pro současný provoz Praha – Dresden do 160, Dresden – Berlin již brzy do 200, Berlin -Hamburg do 230.Netrakční jednotky na 230 plně postačí.
Opravdu nerozumím tomu, v čem spočívá výhoda netrakčních jednotek. Naopak vidím jednoznačné + při pořízení na německé železnici již osvědčené naklápěcí BR406, schopné pohybovat se na čtyřech napájecích systémech, vybavené ETCS a s Ambiente, které oproti Railjetu nepřipomíná pohybující se králíkárnu.
Spočívá v tom, že v případě poruchy hnacího vozidla, není nutné vyřadit celou soupravu.
Uspořádání interiéru je závislé na požadavcích kupujícího. Že by v ICE byl o tolik větší komfort, to bych se dohadoval.
Byť esteticky rozdíl je, např. průchody v dekoru dřeva. Nicméně to na „funkci rostlináře“ vliv nemá.
Manitou: A co s tou jednotkou pak dopravce asi bude dělat, když nebude mít adekvátní náhradu za porouchanou lokomotivu? Samotné trakční vlastnosti ICE pak daleko převyšují Railjet, výhoda spojování a dělení jednotek pomocí spřáhla, již zmíněné naklápění, nastavitelnost sedaček i ve druhé třídě, ano i to dřevo a prosklené dělící stěny mají své kouzlo, ale kdo se donedávna svezl maximálně žabotlamem do Berouna a zpět tyto rozdíly nevnímá..
Proč by neměl náhradu?
Taurus nebo Vectron je velmi běžné vozidlo a nepochybuji, že v zadávacívh podmínkách bude i komunikace s 109E.
Minimálně Taurus nebo Vectron seženete vždy, ale celou jednotku ICE, při poruše těžko. Nebo si myslíte, že na záloze bude někde stát jeden krajní hnací vůz?
No jasně. Zrovna u nás bude postávat v depu nějaký Taurus jako záloha..
Pokud vím, tak postává v Praze už teď.
ČD a ČD cargo postává všude plno lokomotiv, ale stejně porucha lokomotivy znamená dvě hodiny zpoždění. Pardon, jednou, když se porouchala v Pardubicích, byla to jen hodina a půl….
No háček vězí v tom,že matka a dcera dnes už nemají společné školení,tudíž s cargo lokomotivou mohu neschopný vlak osobní přepravy stáhnout jenom z trati do nejbližší stanice,dál ani o metr. Další věcí je taky (ne)domluva dispečerských aparátů a příšerná zkostnatělost. Dnes ve škole jsme se například dozvěděli,že jen pouhopouhá oprava rozkazu pro vlaky z ústředí směrem k výpravčím trvá neuvěřitelné 2 hodiny…
A když bude nejhůř, nasadíte jakoukoli lokomotivu, a hold budete na konečné objíždět…
Prosím vás, při našich vzdálenostech mít kompletní nastavitelné sedačky ve 2. třídě je nesmysl.
ICE jsem jel milionkrát. To jen pro formu.
S ICE se přesunuji x krát týdně a moje tělo opravdu oceňuje, že si sedačku byť na hodinu jízdy nastavit lze..
To je záležitost stavu vašeho těla.
No jo, vidím, že to nemá cenu. České dráhy jsou jistě rády za takové masochisty. Evropa jde ale jiným směrem. Gott sei Dank..
Jestliže musíte štelovat sedadlo i na krátké vzdálenosti, holt je to skutečně věc vaší nepovedené fyziologie, bohužel.
Upřímně Vás lituji, příteli. Asi jste příliš mladý…
Ani ne, ale nejsem rozpadlý nebo asymetrický.
Každopádně, v našich podmínkách, je ICE k ničemu. Viz Pendolino. Taky na hovno.
Konečně se shodneme. Pendolino je omyl Českých drah. Přeji hezký zbytek dne.
Hlavně posílit svůj názor mínusem..
Cože? 😆
Jedním z důvodů, proč nejezdím rail jetem, je nepolohovatelná sicna. Asi su zmlsanej astrou.
Nemožnost štelování sedaček je tak to jediné co bych tomu vytkl. Celkově se mi ty sedačky v ICE zdají o dost lepší. Jednou jsem jel RailJetem z Frankfurtu do Györu a za Lincem jsem už opravdu nevěděl jak si mám sednout. A z Prahy do Grazu už je to taky docela dlouhá štreka.
No právě. V jiných dopravních prostředcích to jde taky. Tak proč ne ve vlacích? :.-)
Jenom prosím ne jako v těch jiných dopravních prostředcích. Ať ten kdo si chce sklopit sesli sebere osobní prostor sobě a ne tomu za sebou.
Myslím, že by nám stačily dřevěné lavice.
ICE BR 406 nemá naklápění, to má jen ICE-T 411 a 415. Naklápění u ICE je vlivem štíhlého provedení podvozků velmi provozně náročné a zvažuje se zákaz naklápění. Nepředpokládám že se SIEMENS ještě někdy odhodlá k aplikaci „neigetechnik“ u svých vysokorychlostních vlaků, ICE-TD byl totální propadák a kromě dvou pojízdných laboratoří čeká 15 jednotek na svůj osud v „kopřivách“ stanice Mukran. Prý se ještě nikdo neozval, máte zájem?
https://www.db-gebrauchtzug.de/cdb8b-gbzp/f?p=222:210:3067296150830::NO:RP:P210_ID,P201_ART,P201_TITEL,P210_211_IS_PARENT,P211_TITEL:342,TRIEB,Triebz%C3%BCge,1,Dieseltriebz%C3%BCge&cs=3VAiizHmx5CLn13e3ysI5oZFA1wKSSMhkIVNvsEJ6N4RkoafPWG9t5x71WqjMOo20LQHhoDc1HUQSAk7Rro6gyA
Zpoždění bude nejspíš dáno novým vedením, obávám se. Další z „výhod“ neustálých změn.
Otázkou je, co chce kdo soutěžit, když dané parametry splňuje prakticky jen railjet.
Hlavně, aby z toho nevylezl vítěz, co nabídne řešení pouze na papíře a pak v praxi to bylo permanentně mimo provoz.
V našich podmínkách neumí vysoutezit ani pořádnou rekonstrukci, viz Honeckery.
Kde se vůbec dá využít těch 30 kmh navíc nad 200?
Berlín – Hamburg, výhledově části trati Vídeň – Klagenfurt.
.. z destinací kam jezdí ČD už dnes. Kdyby třeba uvažovala o spojení Ostravy s Mnichovem, pak i většina Wien-Linz apod. Možnosti viz https://www.openrailwaymap.org/
Co by ČD dělalo na trati Vídeň – Klagenfurt ?
Ostuda stačí u nás. Nemusí být všude…
Co by dělalo? Jednoduché. Po dokončení Koralmbahn a Semmringbassis tunelu dojde k protažení linky (Praha) – Wien – Graz na (Praha) – Wien – Graz – Klagenfurt – Villach – Ljublaň/Venezia. S tím, že spoje do Prahy vycházejí spíše na Ljublaň, s čímž souvisí požadavek na papíry do Slovinska.
Přímý vlak Prag − Wien − Laibach? To by se Starému Procházkovi líbilo.
Copak lokomotivy na 230, to si dovedu představit vylepšeného Vectrona, či něco této výkonové kategorie, ale co ty vozy? Nevím, že by někde existovaly RIC vozy klasické stavby na více než 200. Jestli ano, tak se omlouvám, ale zajímalo by mě kde jezdí a kdo je vyrábí.. Proč rovnou nenapíšou, že pořídí netrakční jednotky (další RailJety či jejich klon Škoda – Siemens, který se má dělat). Proč se kolem toho chodí jak okolo horké kaše?
např. Bmpz https://www.zelpage.cz/detail_vuz07.php?id_vuz=22786&rok=19
No právě jen RailJet, tedy součást netrakční jednotky.
Však to v té původné rámcové smlouvě bylo přímo napsané, že předmětem rámcové smlouvy je nákup řad jednotlivých vozů, které budou spojeny do netrakční jednotky, akorát že titulek to mělo „Nákup 90 osobních vozů pro rychlost V = 200 km/h“, takže z toho každý mylně vyvozoval, že to bude něco alá Ampz, Bmz:-))
Vyrábí vůbec někdo lokomotivy na 230 km/h? Co vím tak Taurus byla zatím jediná. Ono při té rychlosti a 22,5 t na nápravu se to už asi negativně projevuje na opotřebení trati.
Jinak řeší se nové vozy, ale co nějaká větší modernizace Bdmtee? Tak, aby se z nich daly poskládat ucelené soupravy (tj modernizace na Amtee, Btmee, Bdmtee a Bfmtee) jednotného standardu.
Potřebují vozy na 230 pro linku na Hamburg, takže Bdmtee ne e.
Tak na Hamburg je to jasné, ale mně šlo spíš třeba o R Praha – Havlíčkův Brod – Brno, kde jezdí směska všeho možného i nemožného.
Nevyrábí, ale už se na to chystá, protože ty jednotky TALGO pro DB pro V = 230 km/h v konfiguraci s řídícím vozem a lokomotivou bude muset prostě něco táhnout, takže na tom makají ve Španělsku, kde slibují mašinu do V = 260 km/h – viz níže:
https://www.talgo.com/en/rolling-stock/locomotives/travca/
https://www.talgo.com/en/rolling-stock/locomotives/travca/
Ta odkazovaná Travca má sice rychlost „up to 250km/h“ a jen 72t, ale zase dost mizerný výkon 2,400 kW (25kV, 50Hz) / 2,000kW (3kV dc).
Nedovedu si představit s takovým výkonem, že se to na maximální rychlost vůbec rozjede. Jedině, že by to bylo myšleno jako 2 lokomotivy na soupravu.
A těch cca 250 až 300 kusů vagonů B249 a B256 se nahrazovat nebude a zůstanou taky navěky.
Je to příjemná změna číst, že dopravce investuje do nových vozidel. Stejně tak je milé, že ta vozidla jsou od domácích výrobců. Byla to nuda tady neustále číst, jak se tahají šroty z německých kopřiv, které po přelakování jsou prezentovány jako moderní vozidlo 21.stolení.
Věřte mi, že bych byl velice rad kdyby z bran podniků v Česku vycházela nová schopná vozidla , ale na Škodě 109E se ukázalo že nám něco chybí k tomu, aby se dala srovnávat s německým Vectronem.
Kerchup: Pokud by byla u lokomotivy 109E či jejího nástupce rozumná pořizovací cena, dobré provozní náklady, tak by měla šanci minimálně u nákladních dopravců, kteří postupně kvůli ETCS a možností jezdit s lokomotivami přes celou evropu bez přepřahu budou vícesystémové lokomotivy nadále kupovat a Siemens či Bombardier mají vyrobni kapacity na rok až dva dopředu prodané.
Kdyby byly ryby v … , nebyly by třeba rybníky… 😉 Zřejmě jsou 109E pro soukromé firmy neatraktivní, jinak už by je jistě byli nakoupily. Takže evidentně tyto klady ten stroj nemá…
Jestli to nebude tím, že 109E už dávno výrobce vyřadil ze svého portfolia, protože neodpovídá aktuálním předpisům. Pokud vím, tak ŠT se rozhodla lokomotivní byznys opustit už před léty.
V portfoliu je na strankach porad ma: https://www.skoda.cz/produkty/lokomotivy/rychlikove-lokomotivy/
Na stránkách je, ale nějak jsem si nevšiml, že by se Škoda aktivně snažila ty lokomotivy prodávat – všichni světoví výrobci (včetně CZLoko ;-), když vyjedou s novým produktem, nabízí ho potenciálním provozovatelům formou zapůjčení zkušebního stroje. Minimálně od schválení v Německu (cca 2 roky zpět) – pokud by to Škoda myslela s lokomotivami vážně – mělo několik strojů putovat po středoevropských dopravcích v roli demonstrátorů. Takhle to spíš to vypadá, že 109E je uzavřená kapitola. Tak uvidíme, jestli s něčím přijdou do aktuálního VŘ.
O tom jsem ale přece nepsal. Jen, že je Škoda v portfoliu na stránkách má. Jestli reálně ještě někdy nějakého Zátopka nad rámec toho, co má nyní nasmlouvané, vyrobí, to nevím. Možná je to ale novátorská firma i tím, že inzeruje výrobek, který už vyrábět nechce. Pak by tam mohla zařadit třeba ale i plecháče 🙂
Neomlouvala Škoda zpoždění dodávek 109E právě tím, že je už v procesu výroby předělávala tak, aby těm aktuálním předpisům vyhovovaly?
Aktuálním té době ano. Dnes už je to zase trochu jinak …
Nevím kromě TSI a ETCS o ničem tak zásadním, rad se nechám poučit v čem je to jinak.
Je to o TSI, to není jen jeden předpis, ale různé sady, které se pravidelně aktualizují.
109E plní ty z roku 2008, ale už ne ty z 2011, ve kterých bylo přechodné období pro stávající výrobu 6 let, tedy někdy v průběhu roku 2017 se dala naposledy uvést 109E do provozu. Od roku 2015 platí ještě novější verze.
A co když to vyrobí fabrika v Budyšíně? Tradice již od roku 1965!