Předseda ÚOHS definitivně setřel Krapince a Kupku. Bateriové vlaky dráhy pořídily nezákonně
Zahájení provozu BEMU v Moravskoslezském kraji. Zleva Martin Kupka, Michal Krapinec a Tomáš Ignačák, viceprezident Škoda Group. Foto: Škoda Group

Rozhodnutí je pravomocné. České dráhy musejí zaplatit pokutu šest milionů korun.
Tady je vidět jak jsou ČD znevýhodněné tím že jsou státní. Soukromý dopravce by takovou změnu objednávky klidně mohl udělat. Teda pokud by to nekupoval z dotací.
Za tou šestkou by měla být ještě nula, aby to bylo aspoň trochu fér.
Škodovka má hotový produkt i referenci a to za to z pohledu přátel národního výrobce rozhodně stálo.
Jedna z trati, na ktere ty vlaky jezdi, mela uz byt podle posledni ze vsech moznych studii proveditelnosti za poslednich 40 let (Beskydy) davno pod draty a ramcovka na EMU by stacila. Mimochodem polovina linky S8, kde jsou BEMU nasazeny, jede vlak po koridoru s vyhradnim provozem ETCS. V clanku to je uvedo nepresne.
Není to nepřesné. Redaktor Sůra i předseda Mlsna mají pravdu. Kdyby se BEMU nekoupilo, tak by po koridoru jezdilo EMU, které ETCS má.
Strojvedoucí pochybi drobné a má to za 500kc. Tak 6 mega zaplatí kdo konkrétně?
Kraj platbou za provedený dopravní výkon.
Kupkovo vyjádření je protimluv. Trvá si na svém, že všechno bylo v pořádku a zároveň tvrdí že rozhodnutí o nezákonné změně objednávky na BEMU respektuje.
Neobhajuji Kupku, podle mě tenhle postup v pořádku nebyl. Nicméně v rozporu mi to nepřijde – prostě má jiný názor, ale respektuje danou autoritu. To je asi jako že normální člověk je třeba zklamán, jak dopadly volby, ale respektuje to a nezačne tvrdit, že je ČSÚ zfalšoval…
Trvat na tom, že jsem se zachoval správně, a zároveň respektovat někoho, kdo tvrdí že ne, přece není protimluv.
Lhář z ODS. Co jiného…
Žádný protimluv to není. Nezměnil svůj názor, ale respektuje pravomocné rozhodnutí oprávněného úřadu, jako je to v právním státě normální. Nevím, co je na tom k nepochopení.
Ok ,ale když to zdupal Kupka tam by měl zaplatit škodu ze svého ne?To jako fakt stačí říct,že to respektuje?to snad není možné ani jako vtip….
Hlavně, že už slouží cestujícím. 6 mega jsou pro ČD drobné.
To je omluva nezákonného jednání?
ČD jednali v dobré víře, že zákon neporušují. Že kontrolní orgán tento postup označil za chybný a uložil pokutu, je vizitka dobře fungujícího právního prostředí. Nikdo ČD neprokázal, že jednali nekale s cílem obejít zákon.
Byli upozorněni, že postup je protizákonný, dostali právní stanovisko. Namísto toho si „v dobré víře“ zadali další, že jejich postup je legální. ÚOHS neprokazuje úmyslné trestné činy, na to jsou další orgány, které se případem zabývají.
Jak vyplývá z článku i diskuse a vyjádření vrchního právníka MD Kopřivy, tak ČD konaly vědomě a úmyslně s možností porušení zákona
https://zdopravy.cz/bemu-neni-emu-urad-potvrdil-pokutu-za-nakup-novych-vlaku-cd-kritika-zakazky-kupka-vyhodil-242040/?comments=1#comments
Smazáno pro obhajování porušování zákona. Uživatel trvale zablokován
Jinými slovy říkáte, že budete dodržovat jen ty zákony, které se vám líbí.
Neb jak říkala Darinka Rolincová (dřív, než sejmula toho strejdu na skutru), „levý pruh na dálnici by měl být pro ty, co chtějí jet rychle a nevadí jim občas zaplatit pokutu“.
Pro mínusáře: s tímto postojem se neztozožňuji.
To je konstatování faktu. Už jsme byli například svědky jisté arbitráže, kde šlo o úplně jiné peníze.
Bateriové vlaky by sloužily cestujícím i kdyby je třeba (nedejbože) 🙂 dodal naprosto jiný výrobce, než JSV.
Nicméně z DC základu se dá AC/DC BEMU vyrobit relativně v pohodě pouze doplněním střídavé části, takže mohli mít zájem třeba Poláci.
?
To nijak nerozporuju, ale pokud chcete pořídit svítilnu na baterky, taky jí nebudete hledat v oddělení „karbidové kahany“.
Máte pocit, že relativně malý železniční trh o sobě neví?
Mám pocit, že vaší otázkou jste naznačil, že se s kritizovaným rozhodnutím vedení ČD, které, ač mělo k dispozici věrohodné informace o možných rizicích, ztotožňujete.
„Ještě před uzavřením dodatku se k zakázce vyjádřilo i ministerstvo pro místní rozvoj, které v březnu 2023 potvrdilo Šlegrův výklad zákona, že jiné určení nových vlakových souprav mění celkovou povahu zakázky.“
https://zdopravy.cz/bemu-neni-emu-urad-potvrdil-pokutu-za-nakup-novych-vlaku-cd-kritika-zakazky-kupka-vyhodil-242040/
Tak to rozhodně nikoliv. Reagoval jsem na to, že by prý na AC/DC BEMU kvůli specifickým poměrům v CZ a SK (mimo jiné i v IT, BE) měla mít Škoda monopol.
Nejsou Itálie a Belgie přeci jen dost odlišné?
Jako laik mám pocit, že Italové mají 25kV jen na vyhrazených VRT, takže dvousystémové jednotky pro regionální dopravu asi moc neřeší. Belgičané zase zadrátovali velkou část své železniční sítě, takže to není moc atraktivní trh pro BEMU.
Kupka je ten svěží vítr do čela ODS? No tak Benda s váma 👀
Nechci se nijak Kupky zastávat, ale je to takový jednooký mezi slepými, třeba Topolánek by tam chtěl Skopečka…
No snad mezi půlhejtmanem a Kupkou rozhodnou volbou.
Tak to jistě, ale zajímavější bude spíš ta za dva roky.
Ten dovede profesionálně okecat kde co a negativum je schopný vydávat za pozitivum, tak že na publikum kongresu zcela jistě přesvědčí. Ukázka č. 1: Kupka uvedl, že Babišovy výroky hraničí se šířením poplašené zprávy, podle něj se plán na letošní rok plní. Jiná je ale situace pro příští rok. „Tam bude muset nastupující vláda Andreje Babiše hledat další finanční prostředky, protože se dařilo stavby připravovat rychleji, než se čekalo. To je ale pro Českou republiku jednoznačně dobrá zpráva,“ uvedl Kupka. Ukázka č. 2: Ministr dopravy Martin Kupka už při prvním návrhu rozpočtu uváděl, že v resortu chybí až 60 miliard… Číst vice »
Mám pocit, že tohle rozhodnutí tady nikoho nepřekvapí.
Jenom ta pokuta by teda mohla a měla být vyšší.
Pokuta by měla být o jednu nulu navíc. Takto je to pro ČD a další dotčené jen výsměch. ČD mají zakázku na 10 let, schválené vozidlo pro provoz v ČR atd.
Kdo ví, jakých pohrobků z pera MD (za Kupkova vedení) se ještě dočkáme.
Smlouvu obvykle podepisují členové představenstva akciové společnosti, kteří jsou zodpovědní za vedení podniku.
A v historii máme na příkladu ČD řádu věcí, kdy vedení firmy pochybylo a náklady se projevili až za několik let (například podstřelené ceny při soutezi na rychliky Plzeň – Most a další linka; způsob uzavření smlouvy na nákup lokomotiv řady 380).
Vzhledem k tomu, že ČD v roce 2023 dostaly bez soutěže brutto smlouvu na provozní soubor Ostravsko na 10 let za 18 miliard Kč, kde je cena pouhých 277 Kč/ 1 km, tak se těch symbolických 6 mil. Kč pokuty od Mlsny v hospodaření ČD velmi úspěšně ztratí.
https://zdopravy.cz/nova-okruzni-linka-a-bateriove-jednotky-ceske-drahy-maji-novou-smlouvu-v-moravskoslezskem-kraji-za-18-miliard-149586/
Možná by stačila pokuta jaká je, kdyby místo firmy byla být udělena konkrétním fyzickým osobám, které za to nesou odpovědnost (samozřejmě by musely být jiné zákony). Firma to sice teoreticky po nich vymáhat může, ale to se ještě téměř nikdy nestalo.
A co ČD rovnou prodat, než ho podobnými nápady dovedeme ke krachu?
To by pro tu firmu bylo to nejlepší, ale asi by to neprošlo.
A kdo by pak takové firmy řídil? Vy???
Taky bych se hrnul do vedení nějaké firmy, kde bych měl platit ze svého pokuty, které někdo udělí třeba za něco 10 let starého 🙂 Nepřestává mě udivovat, jak tady někteří kromě „padání hlav“ pořád požadují placení pokut ze svého u úředníků, strojvedoucích, projektantů… prostě samých profesí kde máme lidí přebytek a takové riziko se zkousne 🙂
A jejich výše mezd takové odpovědnosti neodpovídá…
Vy abyste neobhajoval šméčko na dráze
No dovolte…
Tady představenstvo odpovídá jen a jen za své rozhodnutí.
Podle mě jde spíš o princip a precedens, hranice opravdu nemusela být moc zřetelná. Ten hlavní argument je ten, že se našel někdo, kdo řekl, že by se (asi) přihlásil.
Příště by ta pokuta ovšem mohla být už mnohem vyšší, protože už by oprávněných pochyb jaksi nebylo.
Takže výrazně rychlejší, než vypisovat a vyhodnocovat soutěž. Za 1,5 milionu pokuty na jednotku se to vyplatí. Vlaky už jezdí.
Chybí vám v obhajobě této prasárny ještě faktury za advokáty, kteří hledali, jak ji právně vysvětlit, že je v pořádku. A taky vám chybí porovnání se skutečnou cenou v soutěži.
Kdyby udělala něco podobného Arriva nebo RegioJet, tak se nejspíš bude psát o flexibilním rozhodování v soukromém sektoru proti zkostnatělým státním ČD.
Jako trest si kluci zase zajedou někam na fotbal za peníze z eráru…