BEMU není EMU. Úřad potvrdil pokutu za nákup nových vlaků ČD, kritika zakázky Kupka vyhodil

Zahájení provozu BEMU v Moravskoslezském kraji. Zleva Martin Kupka, Michal Krapinec a Tomáš Ignačák, viceprezident Škoda Group. Foto: Škoda GroupZahájení provozu BEMU v Moravskoslezském kraji. Zleva Martin Kupka, Michal Krapinec a Tomáš Ignačák, viceprezident Škoda Group. Foto: Škoda Group

České dráhy podle úřadu svým postupem porušily zákon.

Odebírat
Upozornit na
guest
179 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
SYN

Hm, zajímavá kumulace funkcí, to bych taky chtěl být vedoucím legislativního odboru ministerstva a k tomu členem řídícího výboru ČD…

Jinak zcela vyjímečně si myslím že se ČD zachvaly z hlediska technického „rozumně“ (mít bateriovou jednotku ze stejné řady jako „bezbaterkové“ je celkem výhoda pro servis a ND) ale dostanou za to „po prackách“ legálně… no oni mají dost věcí „našetřených“ za které si to zaslouží…

Zdendik

Málokdy vídaná odvaha manažerů. Když se to tak spočítá, regulerně vysoutěžené BEMU od nějakého dodavatele by se na kolejích mohly objevit až za několik let (po opakovaných odvoláních neúspěšných dodavatelů, tahanic na ÚHOS). Do té doby provoz něco na úrovni 810. Nakonec by se zaplatilo vzhledem k inflaci možná víc, než současná cena+pokuta. Navíc s rizikem, že dodávka nebude od Škody, takže opravárenské vybavení se bude muset doplňovat, zkušenosti s provozem regiopanterů budou k ničemu a podobně. Někdy je trochu té odvahy potřeba.

Miro Novak

Jenze kratce po tomhle smecku CD vypsaly „otevrenou“ soutez na 15 BEMU. Takze pokud byla otevrena, tak to take mohl vyhrat nekdo jiny nez Skoda a „zkusenosti s panteru“ by prisly vnivec. Takze podle Vas stacilo jednou za Zaludy vymyslet vetsi sirku dveri a vsechny jednotky od te doby budou Skoda? A na SZ v jedne stanici AZD, navzdy AZD kvuli kompatibilite?

Přípravář

„s rizikem, že dodávka nebude od Škody, takže opravárenské vybavení se bude muset doplňovat“

Boha jeho! Neměl by se jiný dodavatele než Škoda zakázat zákonem teda radši?

„odvaha manažerů“?

Úmysl nepřímý: Osoba ví, že se svým jednáním může dopustit trestného činu, není to přímo její záměr, nicméně je s tím srozuměna. Lidově řečeno to příliš neřeší, zda se trestného činu dopustí, či ne. https://dostupnyadvokat.cz/blog/zavineni-trest

SYN

Neboli nastala ta varianta jak říkal: „to se vyplatí i s pokutou“…

Yarda

Pirati vadili i na jinych ministerstvech, ze ….

J.Š.Hájek

Hmm, celá pointa rozhodnutí vedení Českých drah je o tom, že při volbě varianty kde hrozí pokuta, tito pánové nezaplatí ze svého ani korunu. Pokud by, jako to bývá u normálních zaměstnanců, hrozila pokuta ve výši tří měsíčních platů, tak by to rozhodnutí určitě vypadalo jinak…

J.Š.Hájek

A zároveň chápu snahu vedení Českých drah nasadit tuto jednotku na trať kde bohužel ještě část není elektrifikována. Jenže takových případů je mnohem a mnohem více…

Frantík

To je ten banánový kapitalismus.

Jan H

Pokud šéf legislativců MD vůbec připouští „riziko porušení zákona“ jako schůdnou cestu, pak je cosi shnilého ve státě dánském. Takhle by právník vůbec neměl uvažovat Jednotlivec samozřejmě může změnit rozhodnutí i tří kolektivních orgánů, je-li jejich názor mylný. O tom je mimo jiné právní stát.

Zbyněk

Je evidentní, že ČD a ŠKODA Plzeň nehrají úplně férovou hru, ale na druhou stranu chápu, že když chce dopravce v určitém regionu efektivní flotilu, kde má vyškolený personál na provoz a servis, připravené zázemí a najednou by tam přišla zcela jiná jednotka jiného výrobce, tak by to vyrobilo dost těžko řešitelný problém. To v tom výběrku nejde zohlednit? Fabriky mají také na hale X strojů stejného výrobce a typu a byl by nesmysl pořizovat další podobný stroj od někoho jiného, když by s tím měli pak do budoucna jen problémy.

Leinad

Zákon nezakazuje udělat rámcovou soutěž. Ale i taková by měla být podle nějakých pravidel. A ostatní výrobci by měli vědět, co zákazník chce.

Michal M

A to je jako důvod k porušování zákona o veřejných zakázkách?

REMET

Jde si to rict a v souladu se ZZVZ. Ale pak je otazka, zda jsou ti co tu zakazku pripravuji dostatecne erudovani.

Spatnych zpusobu (bud na hrane nebo uplne v rozporu se zakonem) je vic a nevyzaduji znalosti a praci. A o tom to je.

SYN

Jde to zohlednit, ale vůbec to není triviální „jak to udělat (napsat)“… Jednou z dobrých cest jsou rámcové smlouvy…

Jakub Kopřiva

Dobré odpoledne, tak pár faktů. Tak zaprvé se jedná o dosud nepravomocné rozhodnutí, tedy raději opatrně s příkrými soudy, vše má svůj čas. Zadruhé, ČD jsou podnikatel, usilují v tržním prostředí a dravé konkurenci o dosažení příležitostí a z nich dosažení zisku. Jako každý podnikatel musí ČD zvažovat u každé významnější akce rizika a musí rizika řídit. Platí to pro představenstvo společnosti, platí to i pro ostatní orgány společnosti. Potencialita pokuty nebo jakéhokoliv jiného dopadu a její/jeho výše, pokud bude věc shledána následně (a podotýkám, že je to už více než dva roky, kdy se rozhodnutí přijímalo) její nezákonnost, musí… Číst vice »

Miro Novak

Takze pane vrchni rediteli Koprivo, mame taky udelat danovy unik, kdyz nam prijde, ze ziskame vic nez, ze bude riziko pokuty? Takhle si predstavujete podnikani? Potesjakes…

HonzaH

Nezlobte se na me, ale Vas prispevek ve mne spis vyvolava dojem, ze jste jeden z tech lidi, kteri parkuji, kde se jim zlibi, protoze „pokuta je jen jiny druh poplatku“.

Petr Panský

Každá domácnost a každý podnikatel se rozhodují mezi různými možnostmi, ale slušní lidé se takto rozhodují přinejmenším v mezích zákona, když už ne podle přísnějších pravidel morálních. Ne, opravdu není normální mezi variantami pořízení nové lednice do domácnosti nebo do firmy (jaké parametry, jaký typ, v jakém obchodu, hotově nebo na splátky) zvažovat i zda se nevyplatí porušení zákona. Aspoň já si tedy při nákupu lednice nezjišťuji, jaká je trestní sazba za její krádež nebo za podvodné vyplnění úvěrového formuláře. Jestli ten rozdíl nevnímáte, bylo by asi vhodné, aby Vás náš nápravně výchovný systém v tomto směru vzdělal. Bylo by… Číst vice »

Přípravář

Tak pokud je pravdivá věta článku o tom, že předem vám MMR jako gestor veřejného zadávání řeklo, že je to šmé, tak nešlo o žádné nejasné a nepřehledné okolnosti. Je mi jedno kolik bylo posudků různých AK na obou stranách, jak to tak bývá, tady Vám ústřední orgán státní správy metodicky zodpovědný za veřejné zakázky řekl NE. A tím jste se měl řídit, nejen z respektu k zákonu, ale i z hlediska kolegiality ve státní správě. Ale vás teda tipuju na styl, dělám si, co chci, když to projde. A to tvoříte zákony.

Martin

Dobrý den, chápu, že hájíte zájmy Českých drah, ale právě proto je nutné být férový i vůči veřejnosti, která ten podnik financuje. Nepravomocnost rozhodnutí neznamená, že bychom neměli nic hodnotit – soud rozhodoval na základě konkrétních faktů a potvrzení pokuty od ÚOHS není žádná maličkost. To hlavní ale nevyvracíte: že jste byli dopředu upozorněni na možný protiprávní postup a přesto jste se rozhodli ho ignorovat. Tvrdíte, že jste zvážili rizika – ale právě tohle zvažování evidentně selhalo. A pokud se jedná o oblast, která dosud nebyla „judikována“, tak o to větší opatrnost by měla být na místě, ne menší. Přirovnání… Číst vice »

PetrV

Možná se vám vyplatí občas i něco ukrást nebo jet na černo? Ne? A možná si ani nedokážete představit, že jsou lidé, kteří by to nikdy neudělali i když se jim to vyplatí. Ne jako Vy opravdu každý podnikatel ani každá rodina neuvažuje, jsou i slušní lidé…

Martin1

Panečku, to je vizitka státu! Osoba z vedení ústředního orgánu státní správy nabádá k porušování pravidel a zákonů, ačkoliv mu jiný ústřední správní orgán řekl, že nepostupuje v souladu se zákonem. Jako vážně?!

Leinad

Asi by se dalo debatovat „jiný právní názor“ versus „vědomý ojeb“, jít do rizika s tím že „část právníků to vidí dobře, přesto je riziko pokuty“ by dávalo smysl.
Ale nebylo tady těch náznaků vědomého ojebu příliš, jít proti tvrzení mmr, odvolat nesouhlasícího dozorčího?

patology_chef

Chápu, že proti ČD stojí tvrdý byznys. Není tedy lepší cesta kultivovat tržní prostředí a veřejnou soutěž, než tlačit státní společnost do rizika soudů?

Michal M

Dobrý den, především díky, že jste sem přišel, k tomu nemá každý odvahu. Dá se říci, že zakázka je relativně malá a její charakter byl zásadní a průlomový pro celou českou železnici, ale.., Zaprvé vaše fixace na Plzeň znamenala pozdější start – jejich BEMU se dost zpozdilo (Kupec ho sliboval na rok 2019). Zadruhé jste si koupili jen upravenou EMU jednotku, což by byla strategie únosná pro rok 2019, ale dnes jsou na trhu k dispozici čistokrevné BEMU nabízející za srovnatelné peníze výrazně delší dojezdy a ekonomičtější provoz. Jestli jste mohli mít za stejné peníze něco lepšího se bohužel kvůli… Číst vice »

SYN

Jé, oni jsou ČD podnikatel? Oni vždycky říkali že jsou „cosi“ státní… tuším státní dopravce nebo tak nějak…

asdfasdfasdf

BEMU jako EMU, ale běda jestli budou užší dveře. V tom okmažiku je z toho úplně jiný stroj!

Gajda

Když bylo BEMU a EMU stejný, mohla zůstat stejná i cena a pak by to bylo finančně na vrub výrobce, ale ta pokuta by pak asi nepřišla.

Molcar

To se nám to pokutuje, když to zaplatí daňový poplatník.

Tbcko@centrum.cz

Přesně

Mysel

Nikdo nic navic nezaplati. Stat si presune penize z jedne kapsy do druhe, aby je zase vratil do te prvni.
Danovy poplatnik to uz davno zaplatil a pokuta na tom vubec nic nemeni.

Igelkott

Přesně je to šaškárna. Bylo by třeba, aby pokutu platily konkrétní osoby.

jardaVi

Ovšem v článku se spekuluje o tom, že díky tomuto „podvodu“ získaly ČD podivně vysokou cena za kilometr v MSK! O tyto peníze přeci jde…

Frantík

Takže to ve skutečnosti platí MSK v ceně dopr výkonu.

Tomas

No, když se podívám na ty první 4 BEMU, kus vyšel na 152 mil. Kč a těch 15 řádně vysoutěžených stojí 169 mil. Kč / jednotka. Jestli nebylo lepší pokračovat v té první variantě :-).

jfp

Ale tam byla sleva za to, že jde defacto o raný prototyp ne? Běžně se první série prodává se slevou výměnou za vychytání much defacto na úkor provozovatele.

Krakonoš

Ty nově vysoutěžené ale nejsou shodné. Mají mít například větší dojezd na baterie, které budou tím pádem kapcitnější a dražší.

Poskok

Tak když té „řádně soutěže“ se zúčastnil pouze JSV, tak ten si potom mohl říct o jakoukoliv cenu.

Jan Boleslav

Zaměřil bych se na ty kvalitní posudky od „akademiků. A odebral bych jim právo něco takového dělat.

Kubrt

A jednalo se o Znalecké posudky, nebo vyjádření odborného názoru, nebo předmět „vedlejší hospodářské činnosti“ v rámci zamestnaneckého poměru? Podepsáno školou či soukromou osobou?

jkjk

Ty posudky bych taky chtěl vidět. Trestný čin „křivá výpověď a nepravdivý znalecký posudek“ existuje a občas se i používá – vzpomínám třeba na případ znalce v případě nehody známého mafiána Janouška, ten (znalec) za nepravdivý posudek dostal podmínku.

Kubrt

Nemyslím si, že v tomto případě se jedná o Znalecké posudky a „výpověď“. Každopádně je to zajímavé téma 🙂

A. O.

1. Byl to znalecký posudek?
2. Pokud ano, tak ani to, že se k jeho obsahu nepřiklonil úřad ani omylem neznamená, že je lživý/nepravidivý. To, že jeden znalec dojde k závěru X a druhý k závěru Y nemusí ještě znamenat, že jeden z nich lže.

none

Samozrejme si lze lze sehnat odborny posudek, ktery nam bude vyhovovat. Pak se jich sejde nekolik a soud si jeden z nich vybere 🙂

Klemovak

Mně vadí, že se neelektrifikuje – dráty. Je ostuda, že dodnes není zadrátovaná Brno -Jihlava, Praha – Liberec. Pak by se hybridy vůbec nemusely objednávat.

Petr

To nejste sám, štve to i objednatele, kteří musí vymýšlet jaká vozidla pořídit a do kdy. Ostatně již dávno požadoval ROPID informaci od Spržele, kdy bude hotová trať na letiště, aby včas objednal elektrické jednotky. Zatím to vypadá na odpověď typu #jizbrzy .

tarten

Vyřešili to tak, že EMU400 pro Kladno/letiště – Veleslavín je v základní objednávce a pro Veleslavín – Masaryčka v opci. Koneckonců stejně nikdo nevěří, že se první dodávky EMU400 stihnou už v 2019.

Petr

Co jim také zbývá. Není to 2029?

diem72

Tak určitě … vždyť stačí na SŽ zřídit „Odbor věštění a numerologie“ které bude dodávat ostrá data o všech odvoláních a hustotě nimbistů v plánovaných trasách přeložek a novostaveb, tak konečně zavládne mír na zemi a všechny plánované termíny budou definitivní a platné. Vážně si myslíte, že ta letitá „bramboračka“ z Výstaviště na Ruzyni má něco společného se zdravou společností? Ta zpovykanost lepšolidí rezidentů těch „správných čtvrtí“, která brání stavbě i jen z důvodu snížení komfortu bydlení vlivem pouhého provádění stavby? Ty lidi nežijí v realitě a my všichni jsme jejich rukojmí. Nastěhoval bych si každého z nich na týden… Číst vice »

PetrM

To je všude, tady zas se už zasekl i kombajn a loď v ulici kde vede silnice první třídy a obchvat v nedohlednu. Jenže tady se nikdo nevytahuje na transparentech. Navíc všichni známe „vyjednávání“ . Vím jak kolega „toužil“ prodat pozemek pro D4 a když se po několikáté ptal, kdy s ním tu smlouvu uzavřou, když s ní souhlasil, tak se dozvěděl, že paní šla na mateřskou a nějak nejde dohledat, ty smlouvy co dohodla.

vikouš

Jen rychlý dotaz…kolik dostávají dráhy za vlak.km?

Kubrt

277 Kč/km brutto. Ale je to většina výkonů ČD v MSK, ne jen tyto BEMU.

q89

podobná absurdita, jako když ÚHOS neuzná praxi stavbyvedoucím, co zrovna staví metro… Budeme tu donekonečna soutěžit, ale nedovolíme investorovi dělat změny dle potřeby.

Juraj

Ne, tohle je falešné srovnání.
Je to jako kdyby DPP ke kontraktu na výstavbu metra podepsal ještě dodatek na výstavbu tramvajové tratě, protože pořád jsou to koleje pro elektrická drážní vozidla.

Kicruj

spíš jako kdyby vytáhli to metro za městem na povrch, a to mi přijde ok

MildaIV

A to právě OK není.

Frantisek X

Však je nám pořád vtloukáno, jak je vždy správně soutěž na úkor spolupráce, a hlavním cílem kapitál, nikoli užitek (byť se nemusejí vzájemně vylučovat).

diem72

Tak jestli si z letmého čtení o kauze kvalifikací stavbyvedoucích pamatuji dobře, tak tam zcela naostro byly vylhané účasti na referenčních pracovních pozicích, nějaké ty „časové souběhy“ alá „jedním zadkem na 2-3 židlích“ geograficky mimolehlých velkých staveb. A jestli firma s takovýmto stavbyvedoucím/manažerem vyhrála výběrko, tak se neúspěšná konkurence celkem oprávněně odvolala. Jestliže vítěz očividně nesplnil resp. podvodně doložil splnění racionálního určitého parametru pro uchazeče o zakázku, tak má být vyřazen. Podvody nelze tolerovat. Nikde

q89

tak ještě jednou pro vás pomalejší, ti „manažeři“ zrovna teď řídí výstavbu aktuálně budovaného úseku metra D na Pankráci a ÚHOS ve svém posledním vyjádření řekl, že jednu referenci neuzná, protože (před 20 lety) ta firma pracovala jen na polovině tunelu (nové spojení) a ne na celém tunelu (rozdělená zakázka). A u druhého řekl, že před 20 lety nepracoval na stejně vysoké funkci, jakou má vykonávat dnes (šok). PR články zaplacené Italy neřeším.

diem72

Jinak ano … BEMU je fakt něco hodně jiného než EMU … to není pouhá varianta rozmístění sedaček nebo přidání dalšího displaye kamsi do interiéru pro cestující. Finančním objemem je to zásadní navýšení ceny jednotlivého vozidla a podstatná změna módu jeho provozování

vlachjan

Přemýšlím, jestli to mohly dráhy udělat procesně nějak lépe. Napaříklad nakoupit v rámci opce běžné jendotky, a pak zvlášť soutěžit jejich „přestavbu“ na BEMU…

asfalter

Vše by museli schvalovat znovu. Kdybych to řekl hodně hrubě, jakmile by ta octavia měla 2,5 motor ale v TP jen 1,9 tak to neprojde technickou a nemůže to na cestu/dráhu. Takže nové kolečko úřadů. A to se bavíme o schválení hotové. Kde jsou přípravy a výběrka…

jkjk

Ano, mohly, prostě vyhlásit soutěž rovnou na BEMU. Ale tam by se samozřejmě mohli přihlásit i jiní zájemci než ten „jediný správný“.

Kubrt

Myslím, že aktuálně žádný zahraniční výrobce BEMU s AC/DC napájením nenabízí, takže by se přihlásila jen Škoda (ostatně jako v následující soutěži). Ale každopádně by to byl čistší postup než tohle šméčko.

Plecháč

Ale stálo by to víc, když v té následující soutěži zaplatili o 17 milionů víc za každou jednotku. To by se vyplatilo, i kdyby tu pokutu platili desetkrát.

Miro Novak

tam Skoda mela slusnou sanci ocekavat, ze bude sama, na zaklade tohodle smecka mela nakok, takze nebyl tlak na cenu

SYN

Je to skoro jako nelegální smlouva na (relativně levné) prototypy a pak „opce“ na mnohem větší počet dražších „už etablovaných“ jednotek…

Jarda

Dokud je možné porušovat zákon bez citelného trestu pro konkrétní jedince, nic se nezmění.
35 let se nezměnilo.

Přípravář

Kopřiva se nyní přesoutěžuje? Určitě vyhraje protože má plnou Kupčinu důvěru. Jako Hořelica v SFDI, jako Svoboda, Nejezchleb, Čoček v SŽ, Kolář v DÚ

Jirka

Vysoutěžená byla asi cena za jednotku, jestli to bylo pořízeno za stejnou cenu…..

***** Petr

A co si přečíst článek. Nebo co není v nadpisu jako by nebylo ?

Kubrt

Právě že za stejnou cenu to nebylo, došlo ke zvýšení cena za jednu jednotku ze 117 na 152 mega.

Robert

Podle mě kritik zakázky skončili v Dozorčí radě hlavně kvůli tomu že ČD škodil kudy chodil což se od placeného člena Dozorčí rady pochopitelně nechce.
Ostatně když se podíváte na jeho minulost, kde už všude skončil a které politické strany už vystřídal, tak to taky něco napoví.

Jarda

Jo, když rozbiíjíte zaběhnuté penězovody, logicky vás považují za škůdce.

Petr

Dozorčí rada je ke kontrole a ne k podkuřování vedení.

SYN

Hm, Dozorčí rada se to přece jmenuje protože mají mimo jiné dohlížet na legálnost podnikání?? Jinak takové to druhé se jmenuje představenstvo…

Jen

Nechápu ty nářky v diskusi na drahé jízdné: zejména u dlouhodobého jízdného mi to přijde jako výborná cena za ty služby (vlaky, tramvaje,..) 366 Měsíčné za Ostravu / 1330 Kč měsíčně za síťovku při roční platbě – pokud jezdíte daleko, za tu cenu nemáte ani plnou nádrž (mluvím z vlastní zkušenosti)

Chronosphere

Ale tady není řeč o tvém nepodstatném poplatku,ale o tom,kolik platí ČD kraj.
A s těma tramvaje má jsi mimo mísu, i když tam je situace do nebe volající ještě více. Ale všeho dočasu,neboj.

Kamil Novotný

Jít do soutěže s tím, že je to ziskové, přestože zaplatím pokutu je tak nějak zcela běžné i ostatních dopravců 😀
Viz R8, R23, R14 a další…

Kubrt

Tady žádná soutěž nebyla, ale jinak to souhlasí, výnosy pokryjí rizika.

Jan

Zase nám šťourají do zavedené obchodní praxe. To by se v devadesátkách stát nemohlo…

mgr.pavel

„Drzí Piráti, ti každého jenom otravují. Já bych všechny ty Piráty zakázal.“ (Věroš Pohl)

MajsterN

❌ kvalitně vypsaná zakázka, funkční management, vyspělá společnost
✅ malá domů

Jaaa

Jojo, když dojde na lámání chleba, je ODS stejná jako jakákoliv jiná totalitní strana…

libor

Na místě je privatizace ČD a bude klid. Pak si nikdo nemůže na nic stěžovat, teda tady v diskuzi si na to bude stěžovat hodně jedinců … 😀

dujka.robert

Jasně zprivatizuje je výrobce z Plzně, nebo jeho majitel a „bude klid“. Pak si teprv ohlídají, abychom jim všichni zaplatili, co si řeknou. Ještě nějaká spásná myšlenka?

Dominik29

ČD zaplatí směšných 6 milionů, ale hotový produkt Škodě zůstane a BEMU pro MSK bude moci využívat jako referenci v příštích veřejných zakázkách. Cíl obou stran tedy zjevně splněn.

Enspigl

No úplatky pobrali a pokutu zaplatí stát. Jen.me překvapuje, že byly vlaky zrovna vyrobené. Vždyť výrobci dělají na zakázku a výroba nějaký pátek trvá. Že by se výrobci nepodařila nějaká zakázka a potřeboval se vlaku zbavit? Že se tak hrozně spěchalo s podpisem dodatku. Prostě pořád největší korupční prostředí a klientelismus je v politice. Dokud tam budou sedět politici „z povolání“, tak se z toho nikdy nevyhrabeme. A to se Kupka tváří, jako lilium. Včera jsem ho viděl v debatě. Na otázku, jestli ví, jak se mají lidé v nízkopriijmovych lokalitách odpověděl, že tam často jezdí a mluví s podnikateli… Číst vice »

Avlaky

Co je na tom pozitivní, ze tu mame drahe jízdné diky tomu ze se vše přiklepne ČD ?

Mynic

Drahé jízdné? V MSK kraji ? Jezdíte tam za hubičku.

Chleba Nakup

Po mně zatím vždycky chtěli jen peníze, ale jestli to jde i za hubičku, tak si příště před jízdou pocumlám mentolku a zkusím to.

PepíkzDepa

v Moravskoslezském kraji se jezdí za výhradně na tarif ODIS. Tarif kraje. Jakýkoliv jiný dopravce by tedy jezdil na stejné jízdné….tak co tam máte dál za nesmysl? 🙂

Petr-666

Opravdu vám nedošlo, že ten tarif ODIS musí pokrýt co kraj platí dopravcům, takže vyšší cena za km pro ČD znamená i vyšší jízdné pro lidi (nebo zaplacení rozdílu z peněz daňových poplatníků v kraji)?

Frantík

Ani ne, to jsou prostě peníze, co kraj vydává za veřejnou službu. Je v jeho zájmu, aby to stálo co nejmíň, to ale platí třeba i u staveb atd.

XP3

Nejdříve si zjistěte, co to brutto smlouva a jak to souvisí s jízdným a pak diskutujte…

ghjghj

?

Tomáš B

Politici jasně dávají najevo, že kdo se moc ptá, nesouhlasí, nebo nedej bože kritizuje, dopadne spatně. Možná by si na ty okolnosti nákupu mohl trochu posvítit ÚOOZ, jestli se tam zase nepředávali nějaké ty krabice s vínem, jak je u nás zvykem

Petr

Přitom mají možnost navrhnout změnu zákonů, ať všichni vidí veřejně o co politikům jde. Protože „Největší úctu před zákonem má mít zákonodárce sám“.

Tomas

Ještě že se MSK, ČD a Škoda dokázali tak hezky domluvit, jinak bychom jezdili stále v 810 (811).

Twix

Tak na těch 811 se hezky bez soutěže domluvili taky 🙂

Karl vB.

Nadstandardní vztahy tohoto výrobce s krajem nejsou žádnou novinkou, vždyť na jeho území mají několik svých závodů. MS kraj, nejen na železnici, rád zavádí novátorská řešení. Před těmito BEMU to byl vylepšený Šukafón 811, potom Pušpuly; od vodíkových hokus-pokusů se naštěstí upustilo. Zajímavosti by se daly vyhledat i u vozidel pro MHD, ale to není předmětem této diskuse. Může to dělat dojem, že ČD jsou „ten třetí vzadu“. Aby nebyly škodné, když u BEMU šly do rizika pokuty, tak v kontraktu na deset let, bez soutěže, dostaly od kraje bezkonkurenčně nejvyšší cenu za ujetý kilometr. Pokutu tedy bude z čeho… Číst vice »

Frantík

No pro celosvětovou společnost klidně, to uznávám. Ale asi myslí společnost těch papalášů nahoře.

Honza Český

Ono když Máte zájem se tak bít za principy. Tvrzení že
trolej – elektronika – elektromotor =
trolej – AKUMULÁTOR – elektronika – elektromotor
.. E-e, nic? Nikde žádný problém, nejasnost?!.. 😂🤭

Ono prát se na jedné straně za pravdu „jako lev“ a na druhé straně FAKT (který se do krámu nehodí) .. NÁS UŽ tak nějak dvakrát NEZAJÍMÁ?!!

Jan Tichavský

A jde to opravdu vždy přes akumulátor nebo to může být napájené přímo, přičemž akumulátor je náhradní zdroj místo té troleje?

Honza Český

A může stroj (lokomotiva/ souprava) nevybavený velkou trakční baterií poslat elektřinu do jakéhosi-čehosi a jet na ní desítky kilometrů?
Asi 2x ne viďte? 😉
Když se ptáte, musíte na obě strany, nejen jak se Vám hodí 😉🤭🤭

Honza Český

Vaším tvrzením: ‚opravdu vždy přes akumulátor‘
vlastně potvrzujete rozdílnost obou vozidel, neboť u EMU k tomu ‚napájení přímo‘ nic alternativního nemáte 😉

Avlaky

V pohode, at se pokuta zase promítne do jízdného v MSK, už tak mame celkem drahe jízdne

Jméno*

Se nedivte, když (alespoň dle tohoto článku) platíte ČD nejvyšší cenu za ujetý kilometr z celé ČR.

Avlaky

Nedivím se, kdyby se řádně soutěžilo jsme na půlce

Petr S.

Na trati z Veřovic do Studénky to snad každý chápe. Víte, jak se chudák ten vlak nadře, než se vyšplhá na louku u Ženklavy? 😁

Petr S.

Škrtni „louku“, vepiš „pole“

václav

Tak Kupka – mafián

Martin1

Pokud k zákonům přistupuje vysoký úředník ministerstva tak jako Jakub Kopřiva, je to na okamžitou odvolačku. Má bojovat za změnu legislativy, ale rozhodně ji vědomě a záměrně neporušovat. U Kupky však neočekávám, že by se pochlapil.

Přípravář

Nejvýše postavený legislativec ministerstva dopravy říká, že když se porušení zákona vyplatí, tak se to může v zájmu obchodního výsledku udělat, pokud sankce bude nižší než zisk?

Kam by tohle vedlo, když by podle toho lidi a firmy platili daně?

Pedro

No a co tedy s nepohodlným zástupcem Pirátů Šlégrem? Proč není povolen zpět do Dozorčí rady, když se ukázalo, že on jediný prosazoval správnou věc, nyní potvrzenou soudem?

Matěj

Protože to by ODSáci museli přiznat, že neměli pravdu, ale nějaký „nezkušený Pirát“ ano.

Pako

Prostě je to takový malý trest za to že podpořili domácího výrobce, který ale naštěstí dnes už vyrabí vcelku kvalitní stroje. Lepší malá pokuta a dobrý stroj, než třeba nějaké další vozidlo od Pěšky, to jsou opravdové šunty (ty motorové teda rozhodně)

Bram

Řekl bych, že u tebe platí Nomen omen na sto procent 😉.

Michal M

Koupit si bez vyberka o generaci starsi vozidlo je opravdu kauf.

Black

To „o generaci starší vozidlo“ zcela splňuje podmínky tratě, pro kterou je určeno, tedy Studénka – Veřovice. A poznámka pro případné „odborníky“ na cokoliv – já po té trati jezdím.

Kubrt

Pokud vozidlo zcela splňuje podmínky, není žádný důvod nekoupit ho běžným korektním způsobem.

Black

Podmínky a místní podmínky je stejný rozdíl jako holínky a hodinky.

Bram

Uklidní se, milý černoušku, nejen já vím, že ty místní podmínky představuje oblouk malého poloměru u Veřovic 😁😁😁.

Jan Tichavský

Co jsou místní podmínky, specifický český trh, kde si zákazník chce platit víc za horší výrobek či službu?

Olin

No… Asi tak… To je volná reminiscence na zdejší korporát, kdy chceme hnusnější žrádlo, avšak v menším množství, zato však citelně dražší, protože „specifické místní chutě“. Nechci nijak ty borce co v tom „jedou“ označit za b.l.b.c.e, to jistě ne – právě naopak. Většinou jsou to sakra fikaní týpci, ale proč tohle se udělalo tak humpolácky netuším. Bylo přeci zjevné, že po masážní přípravě veřejnosti, nejen odborné (podíl tohoto periodika má jistě také velkou zásluhu) do toho někdo tu sekeru zatne apelující na porušení právních předpisů a všem bylo zřejmé jakých a kdo to bude řešit. Možná však, že stav… Číst vice »

Kubrt

Pokud místní podmínky spočívají v technických parametrech, není problém je specifikovat v zadávací dokumentaci. Ovšem pokud místní podmínky spočívají v „lokálně specifickém a unikátním mikrokosmu vztahů mezi dopravcem, výrobcem a objednavatelem, jež si zaslouží uchování a ochranu“, zadává se to už hůře a pak je potřeba jít do rizika.

Jozo_cz

Prdel je, že Baterky podmínky tratě nesplňují. Proč si myslíte, že do Veřovic vjíždí rychlostí 10 km/h?

Pedro

Tvoje přezdívka ti fakt sedí.

percula

Souhlas, když stát nařizuje CD požadavky které vůči jiným dopravcům nemá, musí si CD poradit jinak.
Podle mne i výklad UOHS není jedinysprávný, i ten výklad CD je možný, je to stále elektrická jednotka, zdroj energie není tak podstatný, ale UOHS je státní orgán , jen uděluje pokuty, pripadne blokuje co jde. Tam kde by mel zasáhnout pro změnu nezasahuje.

Baraba

Nejde tak ani o zdroj energie, ale o možnosti využití. Kombinací obojího se dostanete do úplně jiných rozměrů.

Kubrt

Mám si koupit kamna na uhlí, nebo tepelný čerpadlo? To je to samý, prostě zdroj tepla, liší se jen detailech.

Honza Český

Řada 380 tu kvalitu VYLOŽENĚ PODTRHUJE.
A že se toho nedá zbavit jen potvrzuje, že všichni jasně vidí, že daného KLENOTU nejsou hodni, viďte?!!

Pezos

Ostatně i v podstatě jakákoliv verze panteru. Speciálně nálepka „dveře nepoužitelné“, se kterou jsou moc velcí kamarádi.

Asd

Takže někdo lhal?

Kamui

Zrušte pro ČD nutnost dělat výběrové řízení na každou blbost. Je to velmi nefér nevýhoda vůči soukromým dopravcům.

noerf

V tom případě musíte zrušit ČD. Na druhou stranu mají ČD z toho, že je vlastní MD ČR výhody – například lepší úroky při úvěrech či dluhopisech.

Jan Sova

A ještě jim levně mohou půjčovat barák, ve kterém straší duch ÚV KSČ….

Michal M

A vyberka bude hlidat jakoze kdo?

Kamui

Proč by je někdo měl hlídat? ČD si hospodaří samy na sebe, stát je nijak nesubvencuje (nad rámec standartní platby za objednané výkony). A že stát je jejich jediný akcionář na tom nic nemění.

Baraba

Právě že stát jr subvencuje neustále, i když ne napřímo. Viz neustálé přesuny a prodeje státního majetku mezi státem, státními organizacemi a ČD a podobné akce

Juraj

A těch skoro 20 miliard za odprodeje majetků bylo co?
Záruky za úvěry u EIB?
Soutěže na dálkové linky vypsané na míru?

SYN

To by přeci udělali pro jakéhokoliv úspěšného soukromého podnikatele…

Frantík

Pokud vyhrají nějaké výběrko na trati, tak by tam měli mít možnost nasadit cokoli, co splnňuje pravidla. Výhodnost ceny pořizovaného vozidla bývá v těchto nabídkách již zohledněna, čím dražší jsou tím větší chtějí kompenzaci.

mic

No, pokud za zakázku za 600mega padne pokuta 6mega, naskýtá se spekulace, že někdo chtěl, aby se žalobce nasytil a žalovaný zůstal celý …

Jakub

To snad zalezi od miery a zavaznosti porusenia, nie?

MajsterN

Ať teda stát prodá 51% podílu/hodí ho na burzu.

Modré zábradlí

Taky by mě naštvalo, kdybych na každou drobnost jako je lokomotiva za 100M musel dělat výběrové řízení a nemohl si rovnou koupit moji oblíbenou modrou s oranžovejma puntíkama od bráchy…

Black

Smazáno pro porušení pravidel slušné diskuze.

Karel

Kdybyste byl soukromý dopravce, tak bys5e to dělal stejně

Black

Účastnil jsem se řady výběrových řízení a samozřejmě jsme se museli řídit zákonem o veřejných zakázkách. Mohu potvrdit, že ten zákon je paskvil. Pokud se týká dodávek techniky, je jeho důsledkem stav „každý pes jiná ves“, tedy guláš různé nejednotné techniky určené pro tentýž účel. Výsledek – mnohem vyšší náklady na servisování, opravy a běžnou údržbu. Mám pocit, že tvůrci zákona zákona měli představivost maximálně tak na úrovni služeb (tam zákon jakž takž dává smysl) a dál už nebyli schopni domyslet dopady zákona.

Kubrt

To řeší rámcová smlouva, hojně využívaná i u ČD.

Black

Žádná rámcová smlouva neřeší roztříštěnost strojového parku/techniky, kterou jsem tu popisoval.

Lukáš Chytil

Což je ale blbost toho konkrétního případu, že to nakupuje po pár strojích.

Air Traveller

a co maj delat? nevidi do budoucnosti, co si ktery objednavatel navymysli za pozadavky.

Kubrt

ČD úspěšně realizovaly rámcové smlouvy na EMU 160, EMU 240 a DMU 120. Krajová specifika se tam vejdou.

Kubrt

Řeší. Třeba na panterech ČD je to vidět.

MartinS.

Rámcová smlouva nemá neomezenou platnost. Stejně to musíte jednou přesoutěžit. A navíc do jedné rámcovky nemůžete dát vše. Když odhlédneme od dráhy k autobusům, tak nemůžete v jedné zakázce soutěžit midibusy a 12, 15 a 18 metrové autobusy, abyste měl unifikovaný park. Stačí aby jeden z výrobců řekl, že je disktiminován, protože on jeden typ těch autobusů nevyrábí. A pak kupujete vždy několik kusů od různých značek, což může být při samotném nákupu levnější, ale v rámci životního cyklu už to tak vycházet nemusí.

Kubrt

Přes všechna omezení to pořád dává větší smysl, než kupovat vlaky po pár jednotkách. Ostatně opce jsou součást většiny smluv na vlaky, tramvaje apod v Evropě.

MartinS.

Já neříkám, že opce nedávají smysl, dávají, ale musíte aspoň rámcově vědět, co po vás budou objedanavatelé poptávat. Nějaká obecná rámcovka (bez povinného odběru) může být na jednotku dražší než odběr daného počtu vozidel. On si ten výrobce potom započítá riziko. A roztříštěnost vozového parku to neřeší.

SYN

Bavíme se tu o „snížení roztříštěnosti“ a k tomu opravdu rámcové smlouvy (množné číslo, víc než jedna) jsou a pomáhají. Zase to nesmíte chtít dotáhnout do extrému, mít jeden jediný ty od jediného výrobce, sice vám to v něčem hodně zjednoduší třeba servis nebo školení, ale na druhé straně ten jednotný typ minimálně někde bude neoptimální, plus jediný výrobce bude cítit silnou pozici a touhu si na to nechat připlatit…
Takže mírná rozmanitost je rozumný kompromis. A dá se dosáhnout i přes výběrka.

Leinad

A opravdu jsou výrobci diskriminováni? Tak ten co neumí 8m může do konsorcia s tím co neumí 18m. 😀
Nebo soutěž vyhraje jeden a ostatní mu budou dělat subdodavatele.

Lukáš Chytil

Sakra, jak to v tom zahraničí dělají, že nemají každá pes jiná ves. Jo moment, oni to kupují v několika velkých sériích a mají opce.

Baraba

Jsem soukromý sektor a na vše dělám výběrová řízení. To že někdo není schopen, nebo nechce, nastavit korektně a řádně podmínky výběrového řízení a následně sepsat správně smlouvu, není chybou zákona.

watslaw

Na druhou stranu, když to děláte nepovinně jako soukormý sektor, kvůli sobě, nehrozí vám nekonečné odvolávání, a můžete někde jednat rychleji nebo méně formálně.

Olin

No… Povinný/nepovinný. Rychle si teď nevybavím detaily, ale mám za to, že i soukromý sektor je povinen výběrka, či nějaký ekvivalent činit, za předpokladu, že na daný záměr jsou čerpány veřejné peníze.

watslaw

Ano, máte pravdu, ale to osobně nepovažuji úplně za soukromý sektor.

Leinad

Záleží jak se k těm veřejným penězům dostane. Dotace, granty atd. je dobré zdůvodnit. Nicméně pokud akciovka vyhraje výběrko, je její věc jak utratí částku co dostane za zakázku.

Baraba

Bohužel odvolávání se je našim národním sportem, na druhou stranu musí být možnost opravného prostředku v případě hospodaření s veřejným majetkem….

Jiný Petr

No, pokud na to máte navázané dotace, tak už to povinně děláte a podle stejného zákona. Výběrko vypsat tak, aby jste neměl roztříštěný strojní park jde, ale je to fuška, není to úplně jednoduché, ale i podle toho paskvilu to vypsat jde. Ale nemůžete to „cvakat jako Baťa cvičky“

SYN

Hm, třeba u osobních automobilů by bylo (mj. i u vlastníků) citelně efektivnější kdyby počet typů byl omezen řádově na 10 a měly všechny jednotné náhradní díly?

watslaw

Tam, kde ČD soutěží proti jiným dopravcům, ano. Ale tady to ČD dostaly bez soutěže. Za mně je rozumné, aby to výběrko bylo na jedné úrovni.

Ddd

Žil jste v ČR před rokem asi 2005? Zákon byl reakcí na divoký východ, který tu panoval předtím. Do té doby byla pravidla hodně volná a dalo se zadat napřímo i zakázku za miliardy. Kolikrát bylo všem zřejmé, že to není čisté. Ale když policie někoho nechytila s úplatkem v ruce, všechno proběhlo v mezích zákona. A že moc lidí nechytila. To platí i o ČD a nákupech vozidel. Lokomotivy Emil, regionovy, atd. A dnes není naše společnost morálně o tolik dál, aby bylo možné zákon zrušit a doufat, že zadavatel vybere to nejlepší. Konečně i tento článek to potvrzuje.

Leinad

Zákon o veřejných zakázkách je fér, když jde o veřejné peníze (státní, obecní). Nicméně ČD jsou akciovka se svým managementem. Když ponesou, nezajímá mě jak.

watslaw

Pokud berete ČD jako akciovku jako každou jinou, pak zas neměla ty výkony získat bez soutěže.

Ddd

Jednak ČD nejsou akciovka jako každá jiná. Vlastníkem je stát, tedy my všichni. V orgánech často sedí politici nebo politicky dosazení jedinci. A jednak tu máme dost zkušeností, kdy ČD vybraly dodavatele netransparentně. Považuji za správné a nutné, že se po nich požaduje dodržování zvz. Jen by se mělo přísněji vymáhat.