Infrastruktura Železnice

Před hlukem z vlaků chrání na české železnici poprvé finské sklopné stěny

Instalace sklopné protihlukové stěny. Foto: Soundim
Instalace sklopné protihlukové stěny. Foto: Soundim

Na tuzemské železnici se poprvé objevil nový typ protihlukových stěn. V městské části Praha 6 – Sedlec vyrostly podél železničního koridoru do Děčína stěny, které jsou oproti klasickým betonovým nižší a navíc sklopné. Jedná se o vůbec první použití protihlukové clony tohoto typu na síti Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Instalaci oznámila SŽDC v tiskové zprávě. Výrobcem nízkých protihlukových clon je finská firma Soundim rail a jediným dodavatelem tohoto výrobku v ČR s výhradním právem je firma MMCité. Osvědčení pro instalaci na české železnici získala firma v loňském roce.

Sklopná protihluková stěna v Praze - Sedlci. Foto: SŽDC
Sklopná protihluková stěna v Praze – Sedlci. Foto: SŽDC

Důvodem k instalaci byly dlouhodobé stížnosti obyvatel na hluk. „Při hledání technického řešení pro podobný úsek trati na vysokém náspu a s omezenými prostorovými podmínkami jsme se nechali inspirovat v zahraničí u finských kolegů. Obecně se právě tyto clony dají využít zejména na náspech, kde je okolní zástavba pod úrovní železniční trati,“ uvedl ředitel Stavební správy západ Petr Hofhanzl.

Zatímco dosud se kvůli hluku stavěly vždy jen vysoké stěny, tentokrát došlo ke kompletnějším opravám. Součástí protihlukových opatření bylo v úseku Praha-Bubeneč – Roztoky u Prahy broušení hlav kolejnic s cílem snížit valivý odpor a tím i redukovat hluk z průjezdu vlaků. Následovala instalace pryžových absorbérů hluku tlumících rezonanci kolejnice při průjezdu vozidla na přibližně 300 metrech trati.

U první traťové koleje pak postavili klasickou protihlukovou stěnu tvořenou ocelovými nosnými sloupky a lehkými sendvičovými panely s absorbérem z recyklované pryže a lisované netkané textilie. Stěna má výšku dva metry a zejména z estetických důvodů je její horní část průhledná.

Unikátní koncepce sklopné stěny je u druhé koleje, v jejímž sousedství je strmý násep. SŽDC se zde rozhodla pro instalaci sklopné stěny, kterou lze za specifických podmínek umístit blíže ke koleji. „Jedná se o zcela novou koncepci, kdy je možné v případě potřeby clonu sklopit ve směru od koleje. Toho lze využít například při opravných a údržbových pracích železničního svršku nebo při přepravě mimořádných zásilek s překročenou ložnou mírou, případně při odstraňování následků mimořádné události v drážní dopravě,“ dodal Hofhanzl.

Podle Tomáš Johánka z oddělení komunikace jsou celková náklady na nový typ stěn prakticky stejné jako v případě klasických stěn. SŽDC zvažuje nasazení i na jiné úseky, ke konkrétnímu rozhodnutí ale ještě nedošlo.

Protihlukové stěny zažily na české železnici v posledních letech výrazných rozmach, jsou často i důvodem velkých sporů mezi jejich zastánci a odpůrci. Loni například intenzivně řešili jejich přípravu v České Třebové, do sporu se vložil i hejtman Martin Netolický.

13
Diskuze

avatar
5 Komentáře
8 Reakce na komentáře
8 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
8 Autoři komentářů
J.E.železničář v důchoduButrusikMartin V.Jiří Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
J.E.
Host
J.E.

Vážení nízké protihlukové clony jsou v České republice v provozu již pět let v pohodě a zcela plní svoji funkci. Parametr sklopení nebo nesklopení konstrukce clony, pro to či ono, se ví od samého počátku a je to vždy věcí technické specifikace. Ze zákona o drahách je povinnost správce dráhy udržovat její provozuschopnost ve vymezeném profilu (clona je mimo). Pokud někdo chce nadužívat železniční dopravní cestu, pak v tržní ekonomice nesmí být zvýhodňován tím, že se primárně jeho zájmy upřednostní nad ostatní, notabene již při samém návrhu stavby dráhy a to bez smluvního závazku budoucího užívání. Problémem je však skutečnost,… Číst vice »

Butrusik
Host
Butrusik

Líbí se mi, ze z estetických důvodu je horní část průhledná. Brzy bude posprejovana a nepruhledna. Nebo je tak vysoko?

Martin V.
Host
Martin V.

V Sedlci na zastávce u druhé koleje je protihlukovka (z nějakého hnědého recyklovaného plastu, či co to je), která zároveň tvoří plot od zahrádek přilehlých domů. Ze zahrádek to nechali obrůst popínavkami, a třeba břečťan se přehoupl přes vrch a rostl i ze strany železnice. Vypadalo to moc hezky, část rostlin dokonce rostla ze štěrku u zastávky (nevím jestli to tam někdo zasadil, nebo svévolně zakořenily). Jenže v rámci údržby tratě to někdo iniciativně vyřezal, asi to nebylo v souladu s tím, jak má správná protihluková zeď vypadat. Škoda! 🙁 Další věc v článku nezmíněná je eliminace hluku u zdroje.… Číst vice »

MichalS
Host
MichalS

Velmi dobrá zpráva je, že stojí stejně, jako ty vysoké. To znamená, že o kšeft nikdo nepřijde a bude šance na jejich použití i jinde.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Při jízdě běžnými vysokopodlažními vozidly je přes ně (nad nimi) opravdu aspoň trochu vidět i něco za nimi = ne jen tu betonovou zeď.

Radosto
Host
Radosto

Před pár lety se testoval ještě jiný typ hlukových stěn. Byly nižší a byl to myslím český vynález. Nevíte jak to s nimi dopadlo?

Ondra
Host
Ondra

V Hlubočepích ještě jsou, není to ale nic světoborného – prostě nízké betonové zídky.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Pokud vím, jde tam především o tvarování těch panelů, které odráží hluk zpět níže ke kolejnicím, protože mohou být umístěny i blíže ke koleji – ale SŽDC snad tvrdí, že by jim to komplikovalo údržbu trati, a také „bezpečáci“ snad mají problém s tím, že nelze bezpečně uhýbat z kolejiště (dostatečně daleko od profilu) před blížícími se železničními vozidly. A jeden z dalších hlavních důvodů nerozšiřování toho systému v ČR údajně měl být i ten, že je to snad nějaký anglický patent, za jehož rozsáhlejší využívání by se muselo platit. Kolik je na tom všem skutečně pravdy, nevím, byly to… Číst vice »

J.E.
Host
J.E.

Jsem autorem obou aplikací nízkých protihlukových clon, které se realizovali před pěti roky a tak rád odpovím k věci. 1. Jsem Plzeňák a Čech, řešení je veskrze české, chráněno je jak u nás, tak i v zahraniční. Takže problém nějakých patentových práv zde není. Jsou to nesmysly a bláboly. 2. Obě zkušební aplikace – Hlubočepy a Tetčice – prokázaly velmi dobré vlastnosti útlumu až 12 dB na provozované koleji a u obou byl pozitivně uzavřen zkušební provoz na základě kterého byl tento typ clony schválen pro použití v síti SŽDC. 3. Všechna měření prováděla akreditovaná a notifikovaná osoba VÚŽ Praha,… Číst vice »

MichalS
Host
MichalS

Je s nimi jeden, ale zcela zásadní problém. Jsou levnější, jak ty vysoké …

Jiří
Host
Jiří

Jestli si dobře pamatuji, tak někdo tvrdil, že je lze použít jen u jednokolejných tratí.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Příčinou je právě ta jejich malá výška, protože ve větší vzdálenosti od koleje už šíření hluku od té vzdálenější koleje nezabrání – takže i na vícekolejné trati je sice použít lze, ale nemělo by to požadovaný účinek.

J.E.
Host
J.E.

Nízká výška determinuje efektivitu, to máte pravdu, ale rozhodující jsou vždy místní podmínky a možnosti efektivního řešení. Problém je v tom, že v otázce Proč bych to dělal? vždyť mohu udělat ctrl C a crtl V. Dnes není primárním zájmem věci technicky řešit, dnes je primárním zájmem zisk, ale ten časem ztratíte, protože nebude kdo by to chtěl. Bohužel u veřejných zakázek je setrvačnost X násobně větší jak na volném trhu. V cizině dvoukolejné tratě takto řešeny jsou.

Newsletter