LOT 3a leaderboard

Před dvaceti lety skončila vlaková pošta. Výročí připomene jízda původního vagonu

Vlaková pošta. Pramen: Muzeum vlakové pošty (www.vlakovaposta.cz)Vlaková pošta. Pramen: Muzeum vlakové pošty (www.vlakovaposta.cz)

V pátek a v sobotu se na tuzemských kolejích znovu objeví vlaková pošta. Zvláštní vlak s autentickým poštovním vagonem z

Zpět na článek
17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirman

Nechcu do toho kecat, ale do Ostravy nebo Pardubic jezdí vlaky pořád, nebo mám párkrát týdně v Malešicích kolem cca 0.30 ráno halušky…

Muzeum vlakové pošty

To je pravda, ale už to nejsou vlakové pošty. Vnitřní vybavení potřebné pro zpracovávání zásilek za jízdy bylo od roku 1999 z Postmw postupně demontováno. Stěny a částečně i podlaha byly posíleny, některá okna dodatčně zamřížována. Z původního vybavení zbyl už jen ovládací panel. Původní členění prozrazují už jen zářivky na stropě. Nyní jsou to už jen nákladní vozy. Česká pošta jich má z původních 200 kusů (pro celou ČSSR) už jen 29 + 1 výstavní/ muzejní s původním interiérem.

Anonym

To je spíš smutné než věc k chlubení, ale chápu, že když SŽDC nechává na nádražích jen 2 koleje, těžko se tam odstaví.

Majkl

Nicméně Česká pošta stále provozuje ve spolupráci s ČD Cargo přepravu zásilek nočnímy vlaky z Malešic např. Do Ostravy a Pardubic. V tomto případě se jedná o balíky a vlaky jedou bez doprovodu.

Jiří 2

Ovšem i ty vozy jsou pro přepravu bez doprovodu již vybaveny – „vykuchány“ od všeho nepotřebného, aby se toho do nich co nejvíce vedlo. Tento je poslední původní.

Jinak taková zajímavost, z poštovních vozů Postw se dělaly řídící vozy Bfbrdtn (954) ABfbrdtn (954.2). Z vozů Gbks (tzv. „Gábiny“) po Slovenské poště má zase GWTR cyklovozy.

Martin V.

Netušíte někdo, jak logistika té „pojízdné třídírny“ vypadala? A po jakých trasách takový vlak jezdil? Zásilky do vlaku už přece musely být „předtříděné“, aby nejely vlakem na opačnou stranu než je adresát.

Ondra

Mě by taky zajímalo jaký mělo smysl tohle třídění během jízdy nebo příjem dopisů ve vlaku. Kolik lidí tuhle podivnou službu vůbec využívalo?

Vít Jůza

Také byli borci, kteří naschvál házeli poštu do vlaku jedoucího na druhou stranu, vhození do správného vlaku mohlo doručení zase urychlit. Někdy poštovní vůz pro někoho byl byl víc při ruce nebo jistější pro včasné zpracování, než někde hledat obvyklou poštovní schránku. Při ručním třídění bylo geniální na ně využít i dobu přepravy … sám jsem u toho nebyl, ale např. ve městě mohli třídit podle toho, do jakého vlaku to dát (i o něco podrobněji), ve vlaku podle toho, kde to vyložit atd.

železničář v důchodu

Kdysi jsem prostřednictvím přímého podání do vlakové pošty posílal rukopisy „diplomky“ na přepsání na stroji, které mi zajišťovala nějaká známá jednoho kamaráda, aby je dostala co nejdříve – Bože, to už je dávno … Házet dopisy do schránky v poštovním vozu nebylo často rozumné, protože tam v košíku mohly jezdit třeba i několik dnů, než jej někdo vybral – lepší bylo dát je rovnou personálu do ruky, to bylo jistější. Organizace provozu vlakové pošty byla mnohem složitější, než se z toho krátkého textu může zdát: například i sama železnice zajišťovala dopravu „poštovních pytlů“ ve služebních vozech vlaků, ke kterým se… Číst vice »

Jen tak

Ono to je vcelku jednoduche.. do vlaku slo to, co se ho tykalo (vetisna tech vlaku jezdila osu cechy – morava atd) , a ve vlaku se dotridio podle mista doruceni.

stejne to fungovalo v letecke poste.

Martin V.

No právě! To napřed jednou musel vzít někdo do ruky, aby to „předtřídil“ (třeba se díval jen na první cifru PSČ a podle toho to šlo do správného vlaku?), pak to ve vlaku musel vzít do ruky někdo znovu, aby to „dotřídil“. To už to rovnou mohli třídit do více přihrádek.

železničář v důchodu

V minulosti neexistovaly prakticky žádné složité třídící stroje a většina prací se dělala ručně – a ostatně i PSČ se v Československu používají až od roku 1973. Problematika pošty obecně jako celku a vlakové pošty jako její speciální součásti je velice zajímavá a rozsáhlá – podobně jako třeba problematika železnice, což si dnes v „internetové době“ uvědomuje už jen málokdo: obojí jsou to rozsáhlé a dost složité síťové systémy.

Jiří 2

Nezapomínejte, že tehdá třídící stroje ještě neexistovaly. A i vy když třídíte nějaké velké množství věcí, také třídíte nejprve „nahrubo“ a pak dotřiďujete…

Dnes máme automatické třídičky. V Malešicích se to vytřídí, naháže do klecí dle směru, klece do vagonu a třídit už se za jízdy nemusí. V Ostravě pak opět roztřídí podle jednotlivých doručovatelů…

Martin V.

Jo, máte pravdu. Já jsem si neuvědomil, že při ručním třídění by nebylo v lidských silách to rovnou rozházet na 3000 hromádek (nebo kolik pošt vlastně máme). A pokud většina zásilek šla do okresních (a krajských) měst, tak ta první úroveň třídění před naložením do příslušného vlaku mohla jít relativně rychle.

Jiří 2

Doporučuji stránky Muzea vlakové pošty: http://www.vlakovaposta.cz, najdete tam spoustu zajímavých informací, případné dotazy vám autor, který sám na palubách takovýchto vlaků jezdil, rád zodpoví. Případně je vůz každoročně vystaven na národním Dni železnice (letos v září v Lužné u Rakovníka), můžete se jej zeptat osobně i tam.

Olda

Pan Student má moc hezkou výstavu ve voze. Věřím tomu, že kdo expozici navštíví, zklamán nebude.