Pražští radní schválili novou podobu terminálu Černý Most, studie počítá se zasypáním spodního prostoru
Nová podoba Terminálu Černý Most. Foto: re: architekti
Studie byla projednávána s veřejností, úpravy mají začít do deseti let.
S tímto tvrzením nesouhlasím…viz.Ten prošel za poslední dva roky drobnými úpravami, díky kterým není prostor z 90. let tak odpudivý jako před pár lety. Prostor je ošklivý a hnusný, špinavý a odpudivý…. drobné úoravy = vyhazování peněz. V týdnu jsem zde hezdil linku 303/7 a szačiko mi to…🤮🤮🤮🤮 Jako pěšímu i jako prof. řidiči. A tato větička je krimě pobavení spíše k pláči viz. říká Adam Scheinherr, náměstek pro dopravu. Podle něj bude rekonstrukce zahájena do deseti let. Do 10 let zo spíš spadne 🤣😅😂b a pana náměstka AS raději vykopnout nebo poskat k šípku. Arogantní machýrek, co si tu… Číst vice »
Ten prostor dole by se dal krácně vyuřít jako podzemní garáže. Případné vestavění patra by bylo asi komplikované, ale ne nemožné. Přijde i to jako zahozená příležitost…
Naproti je prázdný parkovací dům. Nemá smysl vyhazovat další veřejné peníze za auta. Pokud si to koupí nějaký soukromý investor a garáže tam vybuduje za své náklady, tak ať to klidně udělá. Ale to se nestane – proč by to někdo dělal, když naproti je prázdný parkovací dům s tak směšnými cenami, že se z toho výstavba garáží nikdy nezaplatí.
Nešlo by ten spodek nově zastřešit a mít tam kryté parkoviště? Odhadl bych 4000 m2
Hm, proč se terminál neomezí na zastávku a metro se neprotáhne někam k Nehvizdům s tím, že směrem dál od metra bude zákaz další výstavby? Protože každodení kolona přez Počernice je fakt hnus. Za mně by mělo metro končit terminálem na kraji města, bez nákupáků, jen s velkým P+R a s přímou silnicí bez semaforů směrem středočeský kraj… to by bylo něco. Podobně C na severu za Třeboradice a na jihu za Říčany, B ze Zličína až za Rudnou, A na letiště a na druhou stranu někam za Štěrobholy… Ale toho se asi nikdy nedočkáme.
Než se cokoliv takového udělá, tak se to vždy zabydli
Vaše představy o právu jsou srovnatelné snad jen s vašimi představami o urbanismu a územním a dopravním plánování.
K Nehvizdum ne, ale do tech Pocernic asi jo. Metro nema vest do vesnic. Spatne ukoncene je akorat krom Cernyho mostu uz jen C ktere proste nevede do Letnan. A spatne ukoncene je prave tim terminalem uprostred niceho… Zbytek jsou fantasmagorie.
Tak do vesnic by asi nemělo vést ani VRT a zrovna v Nehvizdech bude. Takže to asi takové „uprostřed ničeho“ nebude
Na jak dlouho se budou úpravy dělat ?? A budou to projektovat a upravovat opravdu vzdělanci z ČVUT stavební uliční infrastruktura ?? Do deseti let bude zde další prezident ČR a rozhodně i jiný pražský primátor. Pamětník Severojižní magistrály a Paláce Kultury se této úpravy už asi nedočkám nevadí.
Počítáte tam i se stanicí Hyperloopu Praha- Bratislava ???
Nechceš radši udělat vozembouch?
Pomqlu se zbavíme tehle prekomplikovane bestie na Cernaku a dalsi si postavime na Smíchovském nádraží. Abychom za 30 let mohli zacit s přestavbou i tam
prekomplikovana bestie na smichaci je betonova deska s jednourovnovym autobusakem a schodama k metru.
Ale autobusák v patře, a časem se přijde na to, že to chátrá a nikomu se nechce to udržovat, tak se to zase zbourá.
Nebo ještě lépe položit do té díry koleje a přesunout tak metro pod zem. I když by to bylo náročnější, dalo by se pak s celým prostorem něco dělat.
To byste musel zakopat i Chlumeckou, aby to dávalo alespoň nějaký smysl. Myslím si ale, že se s metrem v úrovni terénu dá pracovat dobře, k zakopávání není žádný racionální důvod.
Na konci mostu by se výškový rozdíl překonával pomocí zdymadla.
Aspoň jednou do měsíce tuhle stanici využívám, a zrovna i dneska odpoledne, tak mám čerstvé dojmy. Je to tam fakt odporné a ta úzká ponurá díra nikdy ani přívětivá být nemůže. Mimochodem krápníky už jsou zpět. Za tu podobu z vizualizace bych byl okamžitě pro všemi deseti. Narozdíl od zdejších kritiků si nemyslím, že mísení chodců a autobusů bude problém. Obecně v podobných velkorysých prostorech se chodci a doprava potkávají bez problémů. Vděčný příklad je náměstí Republiky, anebo mě napadá třeba autobusové stanoviště v Mladé Boleslavi, kde po konci směny ve Škodovce odjíždí snad 30 autobusů během 5 minut, všechno… Číst vice »
Vděčný příklad je náměstí Republiky – kde tramvaje furt zvoní na uskakující chodce? 🙂
Býval jsem tam denně a ten zvonek tam moc slyšet nebyl… Spíše výjimečně, na to kolik lidí tam prochází..
asi by bylo lepší taky počítat s tím, že je potřeba rozšířit i užitnou kapacitu. Ono udělat z toho nepřehledné mraveniště, kde se bude vyhýbat každý každému je taky o ničem
Nová podoba UAN Zvonarka v Brně je také podobná. Tady je jediný rozdíl, a to, že tu odjíždí i autobusy MHD s daleko kratším intervaly, takže jich projede daleko víc. Přesto si myslím, že se to zvládne.
To jsem zvědav, co na tu úpravu budou říkat místní. Autobusové nádraží v současné podobě má výhodu, že je hlukově oddělené od obytné zástavby. Aby to nedopadlo tak, že se budou muset stavět protihlukové zdi. Což by byla ve městě prasárna.
Místní v magistrátních bytech hned u stanice jsou hlučnější než autobusy.
Až to postaví, už budou všechny autobusy elektrické a bezhlučné 🙂
to nebudou, nebo si snad myslíte, že lidi kvůli tomu aby je nepřežvejkl autobus se vzdají hluchátek připojený na internet?
Souhlasím, zvýší se prašnost, hlučnost(i elektrické busy brzdí a cvrlikají dveřmi), odbočení na chlumecké doleva je slušná prasárna která zastaví v protisměru tři pruhy, ten šišoidní kruháč je chuťovka pro dlouhé harmoniky.
Takové vtipné prohlášení, že autobusy pak budou terminálem projíždět rychleji a plynuleji. Není ale náhodou smyslem terminálu, aby tam autobus zastavil a vysadil a nabral lidi, nikoliv jenom projížděl? Ty jejich tiskové zprávy o každé volovině jsou čím dál tím vtipnější, jen aby se všude objevilo jméno Scheinherr. 🙁
Změna organizace pohybu autobusů se dle studie celkově mění, ujetá vzdálenost a tím i čas se zkracují a jsou upraveny i návazné křižovatky. Takže náměstek Scheinherr má pravdu a Panoramix se jen chtěl zviditelnit na chatu 🙂
Ujetá vzdálenost prázdných autobusů se zkracuje, ale ujetá vzdálenost a tím i čas autobusů s cestujícími se v některých případech prodlužuje.
Nevím, jestli se mám vašemu příspěvku smát, nebo z něj brečet. Zrušení zbytečného objíždění terminálu je docela zásadní věc, v některých relacích to zkrátí jízdu i o kilometr = rychlejší a plynulejší. A pardon, ale zveřejnění návrhu proměny významného dopravního uzlu není volovina. Co jste pro Prahu udělal vy?
Jenže kvůli tomu budou muset být na Chlumecké semafory, takže konec plynulého průjezdu tam kde je teď 70km/h, takže pro mnohem větší množství vozidel cesta naopak pomalejší a méně plynulá. Kvůli kolonám tam nejspíš fláknou bus pruh a tam kde teď funguje doprava bez problémů to bude naprosto na (píp)
A jak se to tam vejde?
Ta přestavba nebude na rok. Kam se upíchnou odstavy nebo kde se bude po celou dobu nastupovat, terminál je mimořádně zatížený počtem spojů, městských i dálkových (a okolí dopravně přetížené). Vzhledem k tomu, že se má budovat sjezdová rampa, s docela prudkým klesáním, nějak si neumím ten proces „zasypávání“ představit. Ale chápu, nejdříve studie, která řekla, že je to nevyhovující a odpudivé, pak teprve studie proveditelnosti. Finální úrovňové křížení proudu davů pěších (via sídliště, via obchodní centrum) přes dráhy najíždějících autobusů, dokonce se semaforem, je doufám nějaký error. Uklidňuje mě, že s ničím se nebude pospíchat, možná někdy za deset… Číst vice »
Ten terminál obsluhuje maximálně pár autobusů do minuty v obou směrech. Semafor ve špičce počítá s plánem kdy je 40s zelená pro chodce a 20s pro autobusy, mimo špičku pak dynamicky. Ten provoz tam opravdu není tak silný, aby vynutil mimoúrovňové řešení. Právě nepřehlednost mimoúrovňového řešení je to co většina uživatelů terminálu kritizovala.
Pro zájemce, zde je studie: https://iprpraha.cz/assets/files/files/f8b1bb665be0a759acac07bd141a3430.pdf
Čím to zasypou, zabetonujou? aby se to postupně neslehávalo! Alespoň, kdyby tam udělali ty garáže – a už vůbec si neumím představit ten sešup dolů na křižovatku při výjezdu z autobusového terminálu – pokud to tam znáte!
třeba tím co vytěží z metra D 🙂
Zakonzervujte tuhle stanici, prodlužte metro a udělejte pořádnou v oblasti Centra Černý most – nejlépe pod ním nebo níž mezi CČM a tím švédským nábytkem, včetně autobusových terminálů. Taky kroutím hlavou nad tím, jak něco podobného může napadnout odborníky – lidi budou přebíhat před autobusy. Černý most výstupně nástupní stanice u odjezdového vchodu stejně budou dál – tedy rozděleny. Navíc to je celé špatně pojmenované – tam, kde je Rajská zahrada se to má jmenovat Černý most a naopak!!!
Rajská zahrada je na Žižkově
Tady byla taky, byla to hospoda při Chlumecké. Ale amozřejmě, to pojmenování stanice metra je umělé.
Černý Most byla desítky let konečná tramvaje s dnešním názvem Lehovec.
A ten most, co stojí na místě toho původního (skoro), se asi 1-2 roky zpátky opravoval.
Nedříve za miliardy vykopeme díru aby se chodci autobusy křižovali mimoúrovňově, pak 20 let kašleme na jakoukoli údržbu, až se nám s díry stane krápníková jeskyně a lávky přes díru začnou padat.
A pak zase za další miliardu tu díru zasypeme.
Aneb erární hospodářství v praxi.
Tak za komunistů platila představa, že lidé se mají pohybovat po rampách a schodištích a auta po zemi. Nakonec se ta představa ukázala jako neoptimální, a kromě Patrika Kotase si to snad konečně již všichni uvědomili. Prostory s mnoha úrovněmi se odstraňují nejen na Černém Mostě, ale téměř všude.
Černý Most se otevíral v roce 1998, to už nebyl žádný komunismus.
Jak říkám, kromě Patrika Kotase, který ten terminál projektoval si to všichni již uvědomili. Naposledy v podobném duchu realizoval třeba stanici metra Střížkov. S Černým Mostem si moc nezadá, použitelné je to zhruba stejně blbě a na údržbu je to ještě náročnější.
Kotase máte za univerzální zlo, ale tohle navrhla Alena Martínková :–)
Díky za upozornění, žil jsem v tom že to měl na staroati on, omlouvám se. Každopádně na kritice to nic nemění.
A neprojektovala to tam náhodou paní Martínková? Já jen aby se všechno špatné neházelo hned na Kotase.
Střížkov je sice podivuhodnost, ale jak jinak by to tam mělo být řešené, než nechat auta jezdit po povrchu vedle stanice?
Mimochodem, na Střížkově mi přišlo legrační, jak Kotas navrhoval ozelenění té stanice: nejdřív tam byly mrazuvzdorné rostliny, které ale v létě uschly. Pak tam dali suchomilné pouštní rostliny, ale ty v zimě zmrzly. Myslím, že tohle dost dobře popisuje práci mnoha architektů, nejen Kotase.
Na Střížkově je špatná ta předimenzovanost obyčejné stanice. Kdyby to byla hala nějakého důležitého nádraží, asi by mi to tolik nevadilo o když i t bych protestoval proti tomu vykopat jámu a postavit od spodu prosklenou stěnu. Nicméně z hlediska použitelnosti se musí člověk zorientovat ve 3 úrovních, podobně jako na cenrem mostě.
Kromě polikliniky tam určitě ještě neco přibude. Ten park opakovaně rozkopali a train plochy mizí
terminál Černý Most nenavrhoval P. Kotas, ale Alena Martínková z Metroprojektu. Kotasovo dílo končí lávkou mezi stanicemi Rajská zahrada a Č. Most.
Souhlasím s názorem, že zasypávat terminál je hovadina. Úrovňové křížení bus drah s drahami chodců má mnohem více mínusů než přínosů.
Obecně s tím souhlasím, že chodci mají mít možnost pohybovat se normálně po zemi a ne neustále uhýbat autům do podchodů a nadchodů. Ale zrovna tady se bojím toho, že budou vznikat nebezpečné situace – autobusy oběma směry, budou vjíždět a vyjíždět do/ze zastávek (možná z nich dokonce couvat), a mezi tím se budou proplétat chodci dobíhající autobus (takže riskující a nedávající moc pozor, co se děje okolo). Kdyby všichni chodili po centrálním přechodu na zelenou, fungovalo by to dobře, ale v reálu to tak nebude. Myslet si, že budou chodci chodit výhradně na zelenou po centrálním přechodu, je stejné,… Číst vice »
…a za dalších deset nebo více let díru znovu vykopeme pro podzemní parkoviště, které by se u konečné metra hodilo. Těším se ale na to nové náměstí, určitě bude jedno z nejhezčích v Praze!
Přesunem podzemních nástupišť na povrch vznikne stejně „příjemné náměstíčko se stromy, obchody a dopravním terminálem“ jako je již nyní třeba na Palmovce nebo na Českomoravské. Ale jestli to s tím začátkem stavby za 10 let není vtip (nebo překlep), tak je to celkem jedno…
P+R u konečné metra je hned za Chlumeckou. Zhruba rok staré. A když se přičtou parkovací kapacity obchoďáků, je to s velkou rezervou dost na to, aby to totálně ucpávalo dálnice v okolí. Další P+R z těchto směrů se chystá ve Mstěticích u výrazně vylepšované vlakové trati do centra a to je místo, kde dává daleko větší smysl, protože ty auta nebudou muset zajíždět až na Čerňák a pro cestující do centra bude ten vlak rychlejší než zastávkové metro.
Zálivy neumožňují zaparkování 2 autobusů za sebou, což sníží kapacitu oproti dnešku.
Přebíhání davu do sídliště a na zastávky přes frekventovanou cestu plnou autobusů není ideální.
Úrovňová křižovatka na Chlumecké je taky paráda.
Studie se průjezdností a stanicováním autobusů zabývala, dva autobusy se vedle sebe samozřejmě vlezou – viz odkaz výše.
Není a nebude tam žádná šňůra autobusů, je to prostý přechod, který bude fungovat dobře. Ve studii je nicméně připraveno variantní řešení, které k přechodu doplňuje ještě lávku.
Na úrovňovou křižovatku na Chlumecké jste přišel jak?
úrovňová křižovatka je v tom odkazovaném návrh. Bod 2.7.
Díky, to jsem komplet přehlédl.
Klid. Teď v Praze nastupuje kmotřenka Saša. Z Prahy se zase udělá jeden velký bankomat.
Je to Sandra, ne Saša.
Tohle vůbec nechápu, tak mohli ten nadchod nad metrem prodloužit i přes autobusový terminál a ideálně pozvolnou rampou napojit na ul. Bryksova. Samozřejmě že přechod v úrovni terminálu by zůstal. Ale lidé ze sídliště a nákupáku by cestou na metro do centra nemuseli běhat před autobusy. Tento návrh je skoro stejně špatný jako současné řešení, to at na to raději nehrabou…
Nad tímto taky kroutím hlavou. Ode zdi ke zdi, dnes tři úrovně, nově jen jedna úroveň. Od sídliště na metro budou ztracené spády.
Nově 2 úrovně, s jednou by to tam fakt nešlo. Snad tenhle návrh za těch 10 let do realizace ještě projde nějakou genezí 🙂
Článek je o autobusáku a tam má být jen jedna úroveň. Překonání metra a Chlumecké je beze změny.
Jo lávka pro ty, kdo stejně budou muset do patra, protože půjdou na metro, by to doplnila hezky. Někdo tu i psal, že se o ní v nějaké variantě uvažuje. Jinak je to ale velké vylepšení oproti současnosti.
To je tak pitomý, až to bučí. Všude je trend dělat nadchody a podchody a tady se bude muset doslova přebíhat silnice plná busů. Kráááááása.
Souhlasím. Je to jedna ze dvou věcí, co mne také hned napadly. Každé dvě minuty tam vystoupí celé metro a většina jde k obchoďáku. Tam bych autobus řídit nechtěl.
Jo? A nějaký příklad toho vašeho ‚trendu‘ byste tam měl?:)
Ne to opravdu už není trend. Tento trend tu panoval za komunismu a někteří architekti se ho drželi ještě po revoluci. Ten trend byl dávno opuštěn. Trendem jsou dnes zóny potkávání.
tak každý trend bude jednou opuštěn. A pak se bude řešit, že se lidi nebezpečně motaj mezi autobusama a že to je dávno opuštěný trend začátku 21. století a budou tam stavět nadchod
Vy ste se zasekl v osmdesatkach? Nakupte akcie Applu, takova drobna americka firmicka. Jednou mi podekujete.
Tento trend i u nás skončil 90s
„úpravy mají začít do deseti let“
Jeden neví jestli se má smát nebo brečet. Kdyby řekli za rok. Protože kdyby takovým tempem budovali naši předkové, moc by toho tady dnes nebylo.
Proč takový spěch? Ta krásná možnost, aby se lidé měli dlouho na co těšit. Pěkné je také to, že to budou postupně kultivovat alespoň provizorně (tedy další náklady), než aby to udělali najednou a pořádně. Peníze prý nejsou, na provizoria jsou. Pak se v tom vyznejte…
Žejo, třeba takovej svatej Vít, to bylo za odpoledne postavený.
Jenom 45 roků.
Stavba nového mostu začala v roce 1357 pod záštitou krále Karla IV. a byla dokončena v roce 1402. Tolik tetička Wiki.
Zasypat? Mohlo by tam být parkoviště…
Spíš tam mohla zůstat krápníková jeskyně a vstupné by se vybíralo hnedu u východu z metra.
Ta už tam není, proběhla oprava…
To by aj v Brne mohli za dazda na Zvonarke vyberat vstupne za akvapark 😀
V téhle oblasti je parkovišť víc než dost. Jen v nejbližším okolí je přes 4000 parkovacích míst.
Není to tak dávno co se na černém mostě stavěl patrový P+R. Tohle je přímo u metra, takže stejné využití se přímo nabízí. A proti patrové novostavbě by náklady na jedno místo byly minimální.
Tak jasně, sanovat blbě naprojektovanej a pak ještě totálně zbastlenej suterén (tzn. postavit ho znova) je samozřejmě ta nejjedmodušší a nejacinější oprava.