Pražští radní schválili novou podobu terminálu Černý Most, studie počítá se zasypáním spodního prostoru

Nová podoba Terminálu Černý Most. Foto: re: architektiNová podoba Terminálu Černý Most. Foto: re: architekti

Studie byla projednávána s veřejností, úpravy mají začít do deseti let.

88 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
PAN

S tímto tvrzením nesouhlasím…viz.Ten prošel za poslední dva roky drobnými úpravami, díky kterým není prostor z 90. let tak odpudivý jako před pár lety. Prostor je ošklivý a hnusný, špinavý a odpudivý…. drobné úoravy = vyhazování peněz. V týdnu jsem zde hezdil linku 303/7 a szačiko mi to…🤮🤮🤮🤮 Jako pěšímu i jako prof. řidiči. A tato větička je krimě pobavení spíše k pláči viz. říká Adam Scheinherr, náměstek pro dopravu. Podle něj bude rekonstrukce zahájena do deseti let. Do 10 let zo spíš spadne 🤣😅😂b a pana náměstka AS raději vykopnout nebo poskat k šípku. Arogantní machýrek, co si tu… Číst vice »

jj23

Ten prostor dole by se dal krácně vyuřít jako podzemní garáže. Případné vestavění patra by bylo asi komplikované, ale ne nemožné. Přijde i to jako zahozená příležitost…

Filip Jirsák

Naproti je prázdný parkovací dům. Nemá smysl vyhazovat další veřejné peníze za auta. Pokud si to koupí nějaký soukromý investor a garáže tam vybuduje za své náklady, tak ať to klidně udělá. Ale to se nestane – proč by to někdo dělal, když naproti je prázdný parkovací dům s tak směšnými cenami, že se z toho výstavba garáží nikdy nezaplatí.

Klondajk

Nešlo by ten spodek nově zastřešit a mít tam kryté parkoviště? Odhadl bych 4000 m2

Míra

Hm, proč se terminál neomezí na zastávku a metro se neprotáhne někam k Nehvizdům s tím, že směrem dál od metra bude zákaz další výstavby? Protože každodení kolona přez Počernice je fakt hnus. Za mně by mělo metro končit terminálem na kraji města, bez nákupáků, jen s velkým P+R a s přímou silnicí bez semaforů směrem středočeský kraj… to by bylo něco. Podobně C na severu za Třeboradice a na jihu za Říčany, B ze Zličína až za Rudnou, A na letiště a na druhou stranu někam za Štěrobholy… Ale toho se asi nikdy nedočkáme.

Vojtech

Než se cokoliv takového udělá, tak se to vždy zabydli

Facepalm

Vaše představy o právu jsou srovnatelné snad jen s vašimi představami o urbanismu a územním a dopravním plánování.

jfp

K Nehvizdum ne, ale do tech Pocernic asi jo. Metro nema vest do vesnic. Spatne ukoncene je akorat krom Cernyho mostu uz jen C ktere proste nevede do Letnan. A spatne ukoncene je prave tim terminalem uprostred niceho… Zbytek jsou fantasmagorie.

lojzik

Tak do vesnic by asi nemělo vést ani VRT a zrovna v Nehvizdech bude. Takže to asi takové „uprostřed ničeho“ nebude

stanik

Na jak dlouho se budou úpravy dělat ?? A budou to projektovat a upravovat opravdu vzdělanci z ČVUT stavební uliční infrastruktura ?? Do deseti let bude zde další prezident ČR a rozhodně i jiný pražský primátor. Pamětník Severojižní magistrály a Paláce Kultury se této úpravy už asi nedočkám nevadí.

stanik

Počítáte tam i se stanicí Hyperloopu Praha- Bratislava ???

Facepalm

Nechceš radši udělat vozembouch?

Kopr

Pomqlu se zbavíme tehle prekomplikovane bestie na Cernaku a dalsi si postavime na Smíchovském nádraží. Abychom za 30 let mohli zacit s přestavbou i tam

Georg

prekomplikovana bestie na smichaci je betonova deska s jednourovnovym autobusakem a schodama k metru.

Lukáš F.

Ale autobusák v patře, a časem se přijde na to, že to chátrá a nikomu se nechce to udržovat, tak se to zase zbourá.

zubozrout

Nebo ještě lépe položit do té díry koleje a přesunout tak metro pod zem. I když by to bylo náročnější, dalo by se pak s celým prostorem něco dělat.

Márty

To byste musel zakopat i Chlumeckou, aby to dávalo alespoň nějaký smysl. Myslím si ale, že se s metrem v úrovni terénu dá pracovat dobře, k zakopávání není žádný racionální důvod.

Facepalm

Na konci mostu by se výškový rozdíl překonával pomocí zdymadla.

Jenda

Aspoň jednou do měsíce tuhle stanici využívám, a zrovna i dneska odpoledne, tak mám čerstvé dojmy. Je to tam fakt odporné a ta úzká ponurá díra nikdy ani přívětivá být nemůže. Mimochodem krápníky už jsou zpět. Za tu podobu z vizualizace bych byl okamžitě pro všemi deseti. Narozdíl od zdejších kritiků si nemyslím, že mísení chodců a autobusů bude problém. Obecně v podobných velkorysých prostorech se chodci a doprava potkávají bez problémů. Vděčný příklad je náměstí Republiky, anebo mě napadá třeba autobusové stanoviště v Mladé Boleslavi, kde po konci směny ve Škodovce odjíždí snad 30 autobusů během 5 minut, všechno… Číst vice »

ABC

Vděčný příklad je náměstí Republiky – kde tramvaje furt zvoní na uskakující chodce? 🙂

MRC

Býval jsem tam denně a ten zvonek tam moc slyšet nebyl… Spíše výjimečně, na to kolik lidí tam prochází..

Jarda

asi by bylo lepší taky počítat s tím, že je potřeba rozšířit i užitnou kapacitu. Ono udělat z toho nepřehledné mraveniště, kde se bude vyhýbat každý každému je taky o ničem

Sch

Nová podoba UAN Zvonarka v Brně je také podobná. Tady je jediný rozdíl, a to, že tu odjíždí i autobusy MHD s daleko kratším intervaly, takže jich projede daleko víc. Přesto si myslím, že se to zvládne.

MHD

To jsem zvědav, co na tu úpravu budou říkat místní. Autobusové nádraží v současné podobě má výhodu, že je hlukově oddělené od obytné zástavby. Aby to nedopadlo tak, že se budou muset stavět protihlukové zdi. Což by byla ve městě prasárna.

Martin

Místní v magistrátních bytech hned u stanice jsou hlučnější než autobusy.

Jindřich

Až to postaví, už budou všechny autobusy elektrické a bezhlučné 🙂

Jarda

to nebudou, nebo si snad myslíte, že lidi kvůli tomu aby je nepřežvejkl autobus se vzdají hluchátek připojený na internet?

Tom

Souhlasím, zvýší se prašnost, hlučnost(i elektrické busy brzdí a cvrlikají dveřmi), odbočení na chlumecké doleva je slušná prasárna která zastaví v protisměru tři pruhy, ten šišoidní kruháč je chuťovka pro dlouhé harmoniky.

Panoramix

Takové vtipné prohlášení, že autobusy pak budou terminálem projíždět rychleji a plynuleji. Není ale náhodou smyslem terminálu, aby tam autobus zastavil a vysadil a nabral lidi, nikoliv jenom projížděl? Ty jejich tiskové zprávy o každé volovině jsou čím dál tím vtipnější, jen aby se všude objevilo jméno Scheinherr. 🙁

Petr

Změna organizace pohybu autobusů se dle studie celkově mění, ujetá vzdálenost a tím i čas se zkracují a jsou upraveny i návazné křižovatky. Takže náměstek Scheinherr má pravdu a Panoramix se jen chtěl zviditelnit na chatu 🙂

Filip Jirsák

Ujetá vzdálenost prázdných autobusů se zkracuje, ale ujetá vzdálenost a tím i čas autobusů s cestujícími se v některých případech prodlužuje.

Márty

Nevím, jestli se mám vašemu příspěvku smát, nebo z něj brečet. Zrušení zbytečného objíždění terminálu je docela zásadní věc, v některých relacích to zkrátí jízdu i o kilometr = rychlejší a plynulejší. A pardon, ale zveřejnění návrhu proměny významného dopravního uzlu není volovina. Co jste pro Prahu udělal vy?

lojzik

Jenže kvůli tomu budou muset být na Chlumecké semafory, takže konec plynulého průjezdu tam kde je teď 70km/h, takže pro mnohem větší množství vozidel cesta naopak pomalejší a méně plynulá. Kvůli kolonám tam nejspíš fláknou bus pruh a tam kde teď funguje doprava bez problémů to bude naprosto na (píp)

Démon

A jak se to tam vejde?

Dachs

Ta přestavba nebude na rok. Kam se upíchnou odstavy nebo kde se bude po celou dobu nastupovat, terminál je mimořádně zatížený počtem spojů, městských i dálkových (a okolí dopravně přetížené). Vzhledem k tomu, že se má budovat sjezdová rampa, s docela prudkým klesáním, nějak si neumím ten proces „zasypávání“ představit. Ale chápu, nejdříve studie, která řekla, že je to nevyhovující a odpudivé, pak teprve studie proveditelnosti. Finální úrovňové křížení proudu davů pěších (via sídliště, via obchodní centrum) přes dráhy najíždějících autobusů, dokonce se semaforem, je doufám nějaký error. Uklidňuje mě, že s ničím se nebude pospíchat, možná někdy za deset… Číst vice »

David

Ten terminál obsluhuje maximálně pár autobusů do minuty v obou směrech. Semafor ve špičce počítá s plánem kdy je 40s zelená pro chodce a 20s pro autobusy, mimo špičku pak dynamicky. Ten provoz tam opravdu není tak silný, aby vynutil mimoúrovňové řešení. Právě nepřehlednost mimoúrovňového řešení je to co většina uživatelů terminálu kritizovala.

Miloš

Čím to zasypou, zabetonujou? aby se to postupně neslehávalo! Alespoň, kdyby tam udělali ty garáže – a už vůbec si neumím představit ten sešup dolů na křižovatku při výjezdu z autobusového terminálu – pokud to tam znáte!

ABC

třeba tím co vytěží z metra D 🙂

Miloš

Zakonzervujte tuhle stanici, prodlužte metro a udělejte pořádnou v oblasti Centra Černý most – nejlépe pod ním nebo níž mezi CČM a tím švédským nábytkem, včetně autobusových terminálů. Taky kroutím hlavou nad tím, jak něco podobného může napadnout odborníky – lidi budou přebíhat před autobusy. Černý most výstupně nástupní stanice u odjezdového vchodu stejně budou dál – tedy rozděleny. Navíc to je celé špatně pojmenované – tam, kde je Rajská zahrada se to má jmenovat Černý most a naopak!!!

Looki

Rajská zahrada je na Žižkově

Kubrt

Tady byla taky, byla to hospoda při Chlumecké. Ale amozřejmě, to pojmenování stanice metra je umělé.

Mirek

Černý Most byla desítky let konečná tramvaje s dnešním názvem Lehovec.

Frantík

A ten most, co stojí na místě toho původního (skoro), se asi 1-2 roky zpátky opravoval.

Miroslav

Nedříve za miliardy vykopeme díru aby se chodci autobusy křižovali mimoúrovňově, pak 20 let kašleme na jakoukoli údržbu, až se nám s díry stane krápníková jeskyně a lávky přes díru začnou padat.
A pak zase za další miliardu tu díru zasypeme.
Aneb erární hospodářství v praxi.

David

Tak za komunistů platila představa, že lidé se mají pohybovat po rampách a schodištích a auta po zemi. Nakonec se ta představa ukázala jako neoptimální, a kromě Patrika Kotase si to snad konečně již všichni uvědomili. Prostory s mnoha úrovněmi se odstraňují nejen na Černém Mostě, ale téměř všude.

Miroslav

Černý Most se otevíral v roce 1998, to už nebyl žádný komunismus.

David

Jak říkám, kromě Patrika Kotase, který ten terminál projektoval si to všichni již uvědomili. Naposledy v podobném duchu realizoval třeba stanici metra Střížkov. S Černým Mostem si moc nezadá, použitelné je to zhruba stejně blbě a na údržbu je to ještě náročnější.

P_V

Kotase máte za univerzální zlo, ale tohle navrhla Alena Martínková :–)

David

Díky za upozornění, žil jsem v tom že to měl na staroati on, omlouvám se. Každopádně na kritice to nic nemění.

Azkaban

A neprojektovala to tam náhodou paní Martínková? Já jen aby se všechno špatné neházelo hned na Kotase.

VTT

Střížkov je sice podivuhodnost, ale jak jinak by to tam mělo být řešené, než nechat auta jezdit po povrchu vedle stanice?

Mimochodem, na Střížkově mi přišlo legrační, jak Kotas navrhoval ozelenění té stanice: nejdřív tam byly mrazuvzdorné rostliny, které ale v létě uschly. Pak tam dali suchomilné pouštní rostliny, ale ty v zimě zmrzly. Myslím, že tohle dost dobře popisuje práci mnoha architektů, nejen Kotase.

David

Na Střížkově je špatná ta předimenzovanost obyčejné stanice. Kdyby to byla hala nějakého důležitého nádraží, asi by mi to tolik nevadilo o když i t bych protestoval proti tomu vykopat jámu a postavit od spodu prosklenou stěnu. Nicméně z hlediska použitelnosti se musí člověk zorientovat ve 3 úrovních, podobně jako na cenrem mostě.

Vojtech

Kromě polikliniky tam určitě ještě neco přibude. Ten park opakovaně rozkopali a train plochy mizí

Nostradamus

terminál Černý Most nenavrhoval P. Kotas, ale Alena Martínková z Metroprojektu. Kotasovo dílo končí lávkou mezi stanicemi Rajská zahrada a Č. Most.
Souhlasím s názorem, že zasypávat terminál je hovadina. Úrovňové křížení bus drah s drahami chodců má mnohem více mínusů než přínosů.

Filip Jirsák

Obecně s tím souhlasím, že chodci mají mít možnost pohybovat se normálně po zemi a ne neustále uhýbat autům do podchodů a nadchodů. Ale zrovna tady se bojím toho, že budou vznikat nebezpečné situace – autobusy oběma směry, budou vjíždět a vyjíždět do/ze zastávek (možná z nich dokonce couvat), a mezi tím se budou proplétat chodci dobíhající autobus (takže riskující a nedávající moc pozor, co se děje okolo). Kdyby všichni chodili po centrálním přechodu na zelenou, fungovalo by to dobře, ale v reálu to tak nebude. Myslet si, že budou chodci chodit výhradně na zelenou po centrálním přechodu, je stejné,… Číst vice »

firon

…a za dalších deset nebo více let díru znovu vykopeme pro podzemní parkoviště, které by se u konečné metra hodilo. Těším se ale na to nové náměstí, určitě bude jedno z nejhezčích v Praze!

Jan

Přesunem podzemních nástupišť na povrch vznikne stejně „příjemné náměstíčko se stromy, obchody a dopravním terminálem“ jako je již nyní třeba na Palmovce nebo na Českomoravské. Ale jestli to s tím začátkem stavby za 10 let není vtip (nebo překlep), tak je to celkem jedno…

původní Jakub P

P+R u konečné metra je hned za Chlumeckou. Zhruba rok staré. A když se přičtou parkovací kapacity obchoďáků, je to s velkou rezervou dost na to, aby to totálně ucpávalo dálnice v okolí. Další P+R z těchto směrů se chystá ve Mstěticích u výrazně vylepšované vlakové trati do centra a to je místo, kde dává daleko větší smysl, protože ty auta nebudou muset zajíždět až na Čerňák a pro cestující do centra bude ten vlak rychlejší než zastávkové metro.

Petr

Zálivy neumožňují zaparkování 2 autobusů za sebou, což sníží kapacitu oproti dnešku.
Přebíhání davu do sídliště a na zastávky přes frekventovanou cestu plnou autobusů není ideální.
Úrovňová křižovatka na Chlumecké je taky paráda.

Márty

Studie se průjezdností a stanicováním autobusů zabývala, dva autobusy se vedle sebe samozřejmě vlezou – viz odkaz výše.

Není a nebude tam žádná šňůra autobusů, je to prostý přechod, který bude fungovat dobře. Ve studii je nicméně připraveno variantní řešení, které k přechodu doplňuje ještě lávku.

Na úrovňovou křižovatku na Chlumecké jste přišel jak?

lojzik

úrovňová křižovatka je v tom odkazovaném návrh. Bod 2.7.

Márty

Díky, to jsem komplet přehlédl.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Klid. Teď v Praze nastupuje kmotřenka Saša. Z Prahy se zase udělá jeden velký bankomat.

ČD4ever

Je to Sandra, ne Saša.

Pražák

Tohle vůbec nechápu, tak mohli ten nadchod nad metrem prodloužit i přes autobusový terminál a ideálně pozvolnou rampou napojit na ul. Bryksova. Samozřejmě že přechod v úrovni terminálu by zůstal. Ale lidé ze sídliště a nákupáku by cestou na metro do centra nemuseli běhat před autobusy. Tento návrh je skoro stejně špatný jako současné řešení, to at na to raději nehrabou…

Zbyněk

Nad tímto taky kroutím hlavou. Ode zdi ke zdi, dnes tři úrovně, nově jen jedna úroveň. Od sídliště na metro budou ztracené spády.

Kubrt

Nově 2 úrovně, s jednou by to tam fakt nešlo. Snad tenhle návrh za těch 10 let do realizace ještě projde nějakou genezí 🙂

Zbyněk

Článek je o autobusáku a tam má být jen jedna úroveň. Překonání metra a Chlumecké je beze změny.

původní Jakub P

Jo lávka pro ty, kdo stejně budou muset do patra, protože půjdou na metro, by to doplnila hezky. Někdo tu i psal, že se o ní v nějaké variantě uvažuje. Jinak je to ale velké vylepšení oproti současnosti.

Jarda

To je tak pitomý, až to bučí. Všude je trend dělat nadchody a podchody a tady se bude muset doslova přebíhat silnice plná busů. Kráááááása.

Jirka

Souhlasím. Je to jedna ze dvou věcí, co mne také hned napadly. Každé dvě minuty tam vystoupí celé metro a většina jde k obchoďáku. Tam bych autobus řídit nechtěl.

Márty

Jo? A nějaký příklad toho vašeho ‚trendu‘ byste tam měl?:)

David

Ne to opravdu už není trend. Tento trend tu panoval za komunismu a někteří architekti se ho drželi ještě po revoluci. Ten trend byl dávno opuštěn. Trendem jsou dnes zóny potkávání.

lojzik

tak každý trend bude jednou opuštěn. A pak se bude řešit, že se lidi nebezpečně motaj mezi autobusama a že to je dávno opuštěný trend začátku 21. století a budou tam stavět nadchod

KarelMio

Vy ste se zasekl v osmdesatkach? Nakupte akcie Applu, takova drobna americka firmicka. Jednou mi podekujete.

Looki

Tento trend i u nás skončil 90s

Geralt

„úpravy mají začít do deseti let“

Jeden neví jestli se má smát nebo brečet. Kdyby řekli za rok. Protože kdyby takovým tempem budovali naši předkové, moc by toho tady dnes nebylo.

Granja

Proč takový spěch? Ta krásná možnost, aby se lidé měli dlouho na co těšit. Pěkné je také to, že to budou postupně kultivovat alespoň provizorně (tedy další náklady), než aby to udělali najednou a pořádně. Peníze prý nejsou, na provizoria jsou. Pak se v tom vyznejte…

Bobek

Žejo, třeba takovej svatej Vít, to bylo za odpoledne postavený.

Jiří Kocurek

Jenom 45 roků.

Stavba nového mostu začala v roce 1357 pod záštitou krále Karla IV. a byla dokončena v roce 1402. Tolik tetička Wiki.

IBM

Zasypat? Mohlo by tam být parkoviště…

Jan T.

Spíš tam mohla zůstat krápníková jeskyně a vstupné by se vybíralo hnedu u východu z metra.

IBM

Ta už tam není, proběhla oprava…

Jozko

To by aj v Brne mohli za dazda na Zvonarke vyberat vstupne za akvapark 😀

David

V téhle oblasti je parkovišť víc než dost. Jen v nejbližším okolí je přes 4000 parkovacích míst.

yxc

Není to tak dávno co se na černém mostě stavěl patrový P+R. Tohle je přímo u metra, takže stejné využití se přímo nabízí. A proti patrové novostavbě by náklady na jedno místo byly minimální.

Facepalm

Tak jasně, sanovat blbě naprojektovanej a pak ještě totálně zbastlenej suterén (tzn. postavit ho znova) je samozřejmě ta nejjedmodušší a nejacinější oprava.