Pražský tramvajový okruh: Přípravy běží, na jihu vládne optimismus, ze severu přišlo varování
Stavba Dvoreckého mostu v březnu 2025. Foto: Metrostav

Náklady na dostavbu tramvajového okruhu jsou aktuálně 16 miliard, dokončení se čeká v roce 2036.
Úsek Dvorce – Budějovická spolu s úsekem Budějovická – Pankrác budou velmi žádaná spojení a brzy se tam tisíce lidí budou mačkat každý den v kloubových autobusech. Bez tramvají to bude mordor.
Já hlavně doufám, že tam těch busů pošlou dost. Jednak aby se cestující nemačkali, jednak aby cestující ve snaze vyhnout se nacpaným busům nepřetěžovali centrum Prahy, jednak aby místní pochopili, že ty tramvaje jsou potřeba
jen ještě otázka k mapě v článku. S tratí od Radlické do Butovic se už nepočítá? Nedávno jsem viděl vizualizace Radlické spojky a evidentně se v ní počítalo s tramvají a konečnou v metra Nové Butovice – https://zdopravy.cz/obrazem-radlicka-radiala-ma-byt-castecne-zahloubena-cena-vsak-roste-a-zahajeni-praci-je-nejiste-198802/
ale v mapách i uvažovaných tratí nikde není, byť projekt s ní evidentně i docela konkrétně počítá – včetně umístění konečné, konkrétního vedení z Radlické atd.
No, ono se s tím nijak zvlášť do plánů asi tolik počítat nemusí. Radlická radiála je málem zakonzervovanej projekt a z provozního hlediska by to prodloužení trati asi ani moc nezměnilo, max využití více tramvají, ale linky by se neměnily nejspíš.
Stejně tak se mluvilo o spojení Karlína a Holešovic po novém mostě.
Tak hned v druhém odstavci autor plete dohromady ´´tramvajový okruh´´ a okruh metra. Píše o tramvajovém okruhu a v závěru odstavce najednou zmíní okruh metra.
Autor to neplete.
Hlavně že máme trať do Slivence
A Hradební korzo není v té mapě proč…?
Protože je to v současnosti sci-fi, jen představa že by se tam vyparkovalo stovky aut, udělala trať. To nemá šanci projít. Ne v nejbližší době
Vyparkovat stovky aut? Takové počty tam tedy nevidím.
Pokud by to bylo opravdu důsledně jako pěší zóna + tram od řeky k řece, dvě stovky to asi dá. K jedný se blíží samotná Národní, Na Příkopě a kolmý stání před Obecňákem bude skoro druhá, pár desítek míst je i v Revoluční.
Pokud by se na ty části, kde už tramvaj je nesahalo, byla by to +- stovka.
Což ale neznamená, že by tramvaje nemohly jezdit s auty stejně jako na Karmelitské.
Ptal se na Hradební korzo a to vyžaduje auta zmizet. Doplnit tramvaje tak, aby vázly mezi spoustou aut jako v Karmetlitský by určitě bylo možný bez toho, i nějakej přínos by to asi mělo, ale poměr cena/výkon takové úpravy by byl prachbídnej.
Imo by se musela vyparkovat i Rytirska, protoze by se do ni musely presunout davy pesich, mozna i jeden smer tramvaje
Zas tak bych to nedramatizoval, 28. října má šířku cca 15 metrů, Masarykova v Brně kolem 10 a šaliny tam na pěší zóně fungujou.
A když už, je logičtější náhradní pěší trasa přes Jungmaňák a potom tou úzkou uličkou kolem paláce Euro nebo jeho pasáží. Rytířskou bych do toho netahal (ne, že by její vyparkování taky nebylo od věci, ale není potřeba kvůli tramvajím v 28. října.
Jako bylo by to super, ale z čeho soudíte, že je něco takového v plánu?
V plánu to skutečně je, ale je to tak deset let daleko minimálně. Nejdřív se musí dokončit horní část Václavského náměstí jen proto, aby se dokázalo, že to s tramvajemi v pohodě jde na pěších zónách i v Praze…
To už pár let ukazuje Náměstí Republiky. Naopak horní část Václaváku AFAIK pěší zóna být ani nemá.
za mě největší chyba let minulých byla likvidace tratí v centru v důsledku stavby metra a dnes složitě tyto tratě stavíme zpátky za neskutečného množství keců obyvatel, i když se jedná pouze o návrat do původní podoby. Bohužel často je to politicky neprůchodné (Budějovická, kolik let trvalo Václavské náměstí a kolik odporu proti tomu stále je). Návrat tramvají na hradební korzo je mimo politickou realitu. Jasně, asi nepotřebujeme trať Husickou a Hartigovou až na Ohradu, stejně trať v Celetné nebo v ulici Na Florenci. V Praze se bohužel staví (i nadále u trasy D, kde to vůbec nedává smysl) metro… Číst vice »
Přeci v Praze nejde uvažovat hradby Starého města a vinit Hradební korzo. Pro Prahu jsou relevantní hrady Nového města. Pražská ringstrasse je tak spíš obětí ukvapené výstavby Masarykova nádraží vevnitř středověkého opevnění. Vídeň byla, co do polohy nádraží, značně velkorysejší. Že ale tram na Příkopech chybí je pravda. Ale pohodlně by se tam i nyní vešla, kdyby se chtělo. A ještě poznámka k sovětskému typu metra. Jistě, je konstruováno k rychlé přepravě lidí ze zelených, monofunkčních sídlišť do továrních zón. Ale minimálně Ačko zabránilo značnému bourání Starého města, kt by bylo nevyhnutelné u podpovrchové tramvaje.
Prý pražský tramvajový okruh. Ve skutečnosti pravobřežní oblouk s jedním mostem. Což je potřeba a velmi to pomůže, ne že ne. Jsem rozhodně pro a je dobře, že to aspoň pomaličku začalo tím nejsnazším (co do papírování, což je bohužel rozhodující) úsekem. Ale tvářit se, že je to okruh a že to nějak pomůže i na levém břehu je hodně mimo a nesmíme to představitelům magistrátu sežrat.
Souhlasím, na tom levém břehu Vltavy vzali jedinou stávající severojižní trať co existuje a řekli, že tohle teď bude okruh. To že je tam třeba splítka mezi Letenskou a Malostranským náměstím asi nikomu nevadí. Pokud to má být tramvajový okruh, tak by měl být moderní a kapacitní a také v jiných místech než v turisticky nejvíc navštěvované části Prahy, kde bude vždy spousta pěších. Obecně celý levý břeh Vltavy resp. západní část Prahy má velký nedostatek v infrastruktuře. Všechno se sbíhá jen směrem do centra a jakýkoliv jiný směr úplně chybí.
tak na levém břehu je problém hlavně s kopci jako Mrázovka, Petřín či Strahov a ve směru od jihu na sever není jiná možnost než stávající trať přes Malou Stranu. Ono celkově je v Praze historicky problém to, že všechny hlavní ulice vedou jen ve směru západ (Plzeňská, Patočkova, Evropská) nebo východ (Vinohradská je nejlepší příklad, kdy když se podíváte na mapu, tak reálně bez přerušení vede od Muzea až do Pardubic – tedy když po ní pojedete “pořád rovně” bez odbočení, Stejně tak Husitská – Hartigova až do Kolína, Sokolovská – z Florence, potažmo už z Náměstí Republiky až… Číst vice »
Jo, ten terén je na levým břehu obtížnej. O tom není pochyb.
Ale je zajímavý, že pro auta se ty kopce daj překonat hned několika tangentami vedle sebe (tunelovou Mrázovka-Strahovskej.Blanka; Bucharova-kukulova; Jeremiášova-Slánská; D0) kdežto pro kolejovou MHD to „nejde“ a když už se stane aspoň zárodek (ohnutý prodloužení metra A), jednu kolejovou radiálu to podjede bez napojení a k dalším nedojede….
Sorry, to už není o obtížným terénu, to je o tom, že mnoho vedení města po sobě myslí volantem…
Dvorecký most je nejsnažší úsek?
Papírově jo. Nevede pod ničíma oknama ani přes žádné parkoviště, nebyl proti němu skoro žádný odpor
Přesně, fyzicky určitě ne, ale tím rozhodujícím, tedy papírováním a prosazením IMHO jo.
proti mostu byl právě naopak extra odpor hlavně obyvatel Prahy 4( což je už asi nějaká diagnóza asi podobně jako obyvatel Bohnic – teda ne ten za mřížemi) – největší odpor byl v tom, že most není pro auta, že akorát přivede tramvaje pod okny chudákům z Prahy 4, že způsobí dopravní kolaps, jelikož právě není pro auta (mimochodem se vsázím, až se most otevře, kolik řidičů aut bude nedodržovat zákaz vjezdu – Pokud nebude na každé straně policejní hlídka tak hned první den to budou desítky aut, protože zákaz vjezdu není zeď). Když člověk četl ty různé letáky ve… Číst vice »
Jako je možné, že nějaký byl (vlastně by bylo divné, kdyby existoval projekt na P4, kde by odpor nebyl), ale určitě byl nesrovnatelně nižší než proti Dvor–Bud i než proti Pan–Bud
I ten most byl přesunut, byť to zřejmě bylo rozhodnutí většiny a ne jako ústupek.
Tam je to myslím hlavně proto, že milovníci aut si přáli zachovat alespoň v územním plánu záměr na most pro auta, a ten musí navázat na Jeremenkovu
Na západní frontě Prahy klid. Propojení metra A a B by mohlo ulehčit přecpanému B, zatímco stanice Nemocnice Motol zeje prázdnotou. Jedna zastávka na kraji sídliště Řepy, pak spojit s Novými Butovicemi.
PS Ano, vím o autobusu.
Eh, k Butovicím přes Řepy? To snad ne. O tramvaji od Radlické a od Vypichu (vím, překáží jí tam ohnuté metro) víte?
Udělat půlkruh, zastávka u Španielovy ulice. Řepy si metro zaslouží. Kdyby se metro napojilo až ve Zličíně, nebylo by tak atraktivní jak přestup na Nových Butovicích. Ztratila by se totiž výhoda rychlosti.
Mně by tam hlavně přišlo zajímavé to vést od Nem. Motol podél Bucharovy a pak to ideálně zkuist procpat na Hůrku, případně zakončit na Nových Butovicích. Výhodu je, že tam při cestě na P6 není závlek přes Řepy a že to je převážně nezastaveným územím
Zas u metra bych nezástavbu jako výhodu nespatřoval…
Tak jasně (já jsem vždy pro zahuštění širokeho centra Prahy), ale zrovna na stavění infrastruktury pro de facto tranzit (jde o spojení NemMot – NButovice, ne o obsluhu území mezi tím) to je ideální
Vlhký sny, kterých se stejně nedožijeme 😁
Tangenty jsou skvělé, na Jeremenkovu se velmi těším.
Ale teda nechápu, proč se o tom hovoří jako o okruhu. Co má funkčně společného ta JV část s tou severní opravdu netuším. A navíc tedy není moc kruhový ten okruh, když v jedné části projíždí přímo přes historické centrum
Označení tramvajový okruh chápu jako marketingovou zkratku. Reálně to samozřejmě jako okruh fungovat nebude (kdo by jezdil tramvají kolem Prahy?), ale bude to soubor tangenciálních spojení. Nicméně kolik % veřejnosti rozumí slovu tangenta?
Taky moc nechápu, proč se do toho počítá trať přes Malou Stranu, která je cokoliv jiného než svižné tangenciální spojení. Větší smysl by dávalo zapojení tratě přes Nemocnici Motol. Ostatně i náčrtek metra O pracuje se spojením někde pod Petřínem, což je stejný úlet. Navíc když vezmeme v úvahu nesymetričnost pražské zástavby. Ale to jedno, je to jen marketing, hlavní je, aby se alespoň něco realizovalo 🙂
Tak to snad ani není smyslem žádnýho takovýho okruhu aby po něm jezdil někdo kolem dokola, ne?
Auta můžou po okruhu objet město kolem (nikoliv dokola), to u MHD moc smysl nedává, tam se nabízí nějaké diagonální spojení. Ale je to jen slovíčkaření.
Ono ani tím autem to moc smysl nedává, proč by to kdo dělal. A i tou tramvají to jde. (A v některých městech to není špatnej způsob, jak si ho část prohlídnout, když je člověk už uchozenej (např. v Helsinkách to je docela fajn trasa na toto)). Spíš je málokdy důvod to dělat. Což neznamená, že okružní linky nejsou užitečný – většinou mívaj jinou strukturu jízd, než radiální (bývají využívány na kratší úseky najednou) – a mívaj výrazně míň relací, který využijou jenom je, takže většinou nemá smysl s nima začínat, ale celkovej přínos pro systém v kombinaci s existujícíma… Číst vice »
V Helsinkách jezdí tramvaj kolem centra, můžete ho objet a nevystoupit z vozu (udělal jsem to 🙂 ).
V Berlíně jezdí okruhem S-Bahn, dvě linky v protisměru.
Obě města mají výhodu v plochosti terénu (nepočítám členité pobřeží a ostrovy u Helsinek, ale tramvaje přes vodu opravdu nejezdí).
No, linku tak vést lze, ale není to skutečný dopravní směr (šotouše nepočítám, byť se mezi ně počítám a tohle bych si zajisté projel). Stejně tak jako iirc existovala tramvajová linka Divoká Šárka – Sídliště Petřiny, která byla docela užitečná, ale samozřejmě nebylo podstatné že jde o jednu linku, ale o ona jednotlivá spojení na Kulaťák.
Vzhledem k tomu, že to bylo ještě před metrem na Veleslavíně a Petřinách, umím si představit, že to někdo i využil mezi Petřinami a Evropskou. Tady na levým břehu je to s tangentama fakt tak zoufalý, že oklika přes Kulaťák a Prašňák člověka nezastaví (byť samozřejmě, nejvíc lidí tím asi jezdilo na ten Kulaťák. Speciálně z mnoha částí P6 se člověk dostane výrazně snáz k obchodům a službám na P7 (nemluvě o tom, že jsou tam často lákavější), než do jiných částí P6 nebo sousední P5…
Kvůli tomu, v jakém údolí se nachází Patočkova, jsou i pěší přesuny na nic. Jenže snažší terén samozřejmě znamená i snažší silnice…
Jedna slušná cesta tam existuje. Na kole i pěšky – kolem kláštera a hřbitova k plochodrážnímu stadionu. Problém je dostat se rozumně z většiny Břevnova ke klášteru.
ve Vídni jezdí dvě tramvajové linky po Ringstrasse dokola vždy jen jedním směrem, ale myslím že došlo k nějaké změně vedení. Nicméně okruh ve většině měst a v Praze bude rozdílný v tom, že ve většině měst je ten okruh okolo historického centra v místě bývalých hradeb, v Praze nic takového neexistuje. Nejen tím že máme v Praze poměrně velkou část barokních hradeb pořád stojících a jednak místo středověkých máme ulici 28. října která je “široká” sotva na tramvajovou trať.
Souhlas, říkají tomu okruh ale nevím jakou okružní funkci to bude mít, jsou to prostě tangenty, možná některé linky budou mít pak nějakou polookružní trasu. A taky souhlasím že západní část okruhu by měla tvořit spojka Vypich – Motol – Nové Butovice – Radlická (nebo – Velká Ohrada – Barrandov, což by bylo ale náročné, tak to klidně na Velké Ohradě ukončit).
Přesně tak, ale to už by se to nedalo prezentovat jako okruh 🙂
Tramvaj na Velké Ohradě, to už bych viděl všechno 🙂
Dlužno dodat, že to platí imo o všech okruzích, které neslouží jako obchvat pro tranzit. Mám na mysli hlavně MO, ale taky již zapomenutý vnitřní okruh. A není to špatně: uvnitř města žádné velké synergie z okruhovosti (namísto nahodilých tangent) nejsou, není důvod se na to fixovat.
Tím nechci popřít, že nějaké lepší levobřežní tangenty by byly fajn, hlavně to co pište na Nové Butovice (tahat to pak na Radlickou považuji za nadbytečné – dálkovou dopravu řeší metro a místní obslužnost zvládnou busy, je to tak řídké) a za projev oné podvědomé fixace na uzavřené okruhy
Existuje detail k tomu useku Kubánské náměstí – Vinohradská (Želivského)? Nejak se mi nechce verit, ze za 1.5gczk udelaji prujezd FNKV, protoze v ceste jsou budovy a neumim si to predstavit bez tunelu. Taky by me zajimalo, proc to nema vest Belecerkevskou, davalo by mi to tam nejvetsi smysl a navic je potreba s tou hnusnou stokou neco udelat.
Průjezd FNKV možný je, má to vést mezi pavilonem H a hřbitovem, potom přes dva pravoúhlé oblouky do Litevské. Nějaký nákres už jsem na zdopravy viděl, ale nemám čas to teď hledat.
Ale taky bych to viděl radši v Bělocerekevské, hlavně kvůli napojení na trať z Bohdalce a nahoře na Želivského. Tohle uskočení do strany je fakt nelogické.
Nevěděl by někdo znalejší, jestli v tom třeba nefigurují nějaké problémy s čtyřsměrnými tramvajovými křižovatkami?
Možná klikaté a místy strmé vedení spolu s požadavkem na zachování auto-stoky (podobně jako přes Bohdalec nemá vést po hlavní, která byla navíc u Chodovské „zašpuntována“ novostavbami, jež neumožní ani výsadbu stromořadí…
Pres FNKV to bude prave jeste strmejsi a klikatejsi, no jsem na to zvedavy..
„Nejlepsi“ mapu obou zameru jsem nasel na https://iprpraha.cz/stranka/3927/tramvajove-trate, sice mizerne rozliseni, ale je videt, ze Belocerkevska i Bohdalecka zustanou jako automobilove stoky bez tramvaji. Prujezd mimo Bohdaleckou by alespon mohl byt docela rychly.
Druhá stránka https://www.praha3.cz/getFile/id:1174546/Z%C3%A1pis_02-2024_Redigov%C3%A1no.pdf
Bohužel na radnici Prahy 4 sedí stále stejní diletanti (jen si přehazují posty dle výsledku voleb), kteří pro vlastní čtvrť mnoho nedělají. Propojení TRAM Pankrác – Jeremenkova – Dvorecký most by měla být priorita. Parkovací místa v ulici Budějovická lze řešit, stačí místo jednoho pruhu udělat parkoviště (tram na střed), zas takový provoz tam není, aby musely být v obou směrech dva pruhy pro auta.
V Jeremenkově se jen zruší zelený pás a vloží se do něj TRAM.
Ne že bych si výstavbu celého okruhu nepřál, ale „zelený pás v Jeremenkově“ na tramvajovou trať úplně stačit nebude 🙂
To ne. Bude potřeba vyklidit část parkovacích pruhů (vzniklých onehdy z parkování v pruzích jízdních) a doufám, že zase nepřijde na přetřes úplné vykácení alejí (aby se tam ta parkoviště vešla), v létě je stín potřebný.
Tramvaj z Pankráce na Budějovickou nechce radní Kovářík, faktický vládce Prahy. Ten stejně tak nepřeje tramvaji v Kukulově ulici a jinde. Je to zapřísáhlý autíčkář. Ale není v tom sám, sekunduje mu nejen ANO, ale i rádoby pokroková TOPka.
Přesně tak, ale nejen oni. Na čtyřce už nějaký delší čas bydlím a fakt není vidět v ulicích téměř nic, co by MČ udělala pro občany. A to se vedení trochu i střídalo.
Kubrt: Pás úplně stačit nebude, ale když se upraví přilehlá komunikace, tak se v principu dispozice komunikace tolik nezmění. Samozřejmě, pakliže takto připraví projekt, můžou se vymyslet různé nesmysly.
Jo vedení čtyřky je fakt dobré. Furt jen brečí, jak je Praha 4 jedná velká křižovatka. A pak dělají maximálně pro to, aby to tak bylo. Podpora tramvaje na Budějovickou nebo nedej bože cyklodopravy ? Kdepak, hezky smrádek od aut
Ví někdo proč se tedy neuvažuje vést tramvajovou trať z Pankráce ulicí Na strži a tudy ji napojit na Jeremnkovu? Možná by to bylo průchodnější než trvat na Budějovické. Ulice je též široká se středovým pásem a určitě by v okolním sídlišti obsloužila dost lidí.
Protože míjí důležité cíle kolem Budějovického náměstí. Kolik lidí tam přestupuje ze 118 na C k jízdě na sever? Na strži je jen okraj sídliště a hřbitov (jo, dá se projít k Zelené lišce).
Tak ono pokud chtějí vést tu trasu Olbrachtovou na Vyskocilku, tak by to obslouzilo i metro C Budějovická . V tomhle by určitě problém nebyl. Jen mě zajímá proč se neřeší tahle alternativní trasa, která by za mě byla možná i prospěšnější
A podařilo by se z Pankráce napojit trať dále do dolní Michle? Vedení přes Budějovickou a Vyskočilovu mi přijde zajímavější počtem obsloužených míst.
Tak přes Vyskočilovu to povede vždycky, jenom to bude taková blbá objížďka tou strží.
Jestli to dobře chápu, tak Azkaban navrhuje postavit JV tangentu (Dvorce – Budějovická – Brumlovka – Michle) v plánované trase, jen její propojku na (vozovnu) Pankrác vést nikoliv nad metrem C ulicí Budějovická, nýbrž nad metrem D ulicí Na Strži
Až do sedmdesátých let jezdily tramvaje přes Pražského povstání až na Kačerov k dnešní stanici metra (trojka) a na sídliště Antala Staška (třináctka) ke křižovatce s ulicí Na Strži. Koleje se dělily u dnešní polikliniky Budějovická. S příchodem metra C bylo vše zlikvidováno. A nastala doba metro – autobusová. Rychlé, operativně se přizpůsobující trasy, tišší než skřípějící železná kola na kolejích, bez investic (kromě zastávek). Kolejová doprava v Praze, resp. její rozšíření, je řešení na léta. Viz Pankrác – půl kiláku naprosto rovné trasy, navíc v místě kde před padesáti roky byla – víc než dva roky „práce“. Plus miliarda… Číst vice »
Elektrobusy mají v systému své místo, ale od určité přepravní kapacity začínají být dražší než tramvaj, navíc s nima jen těžko lze zajíždět přímo až do centra, a jsou také méně pohodlné. K nákladům, krom toho že jsou menší než tramvaje a že baterie jsou drahé přispívá i fakt, že musí trávit čas nabíjením.
Rušení tram s výstavbou metra byl převážně historický omyl a neměli bychom se bát ho napravit
v Budějovické ulici jde hlavně trať zřídit řešením alá vídeňská Ringstrasse nebo plzeňská Slovanská, tedy koleje po stranách – zde vždy v pravém jízdním pruhu a se zachováním 100 procent stávajících parkovacích míst, provoz aut v té ulici není na její koncepci téměř žádný (protože reálně vede od nikud nikam ve smyslu IAD), jenže to za pravé v Praze stavět neumíme a za druhé by to dokázalo že odpor proti tramvajím nedává smyls, což se obyvatelům Prahy 4 nehodí.
Plánuje se to naopak: tram uprostřed a parkování po stranách, jak je v Praze normální. Pár argumentů k tomu:
nacpat jednokolejnou TT místo jednoho pruhu by bylo dost těsně
auta víc odbočují, patří tedy na kraj. Tramvaje mezi PP a Bud mají jediné možné odbočení.
Bude tramvajová trať na Suchdol podle aktuálních plánů zprovozněna před nebo společně s tramvajovou tratí do Bohnic?
(podle aktuálních plánů)
Nelze nyní řici. Oba záměry jsou na stejné startovní pozici z hlediska projektování (studie pro EIA), což je vítané s ohledem na společný úsek suchdolské trati a minimálně jedné z variant trojsko-bohnické trati.
Nikdo neví jestli před nebo po (spíš před), ale oboje bude „za dlouho“, bohužel.
U nás jsou vždycky navrhari dopravních staveb velkými optimisty. Ale téměř vždy se narazí na projekty, obce, aktivisty a když už se získají všechna povolení pro stavbu, tak se stavba zdrží u výběrového řízení na dodavatele stavby, viz stavba metra D. Takže bych ke všem předpokládanym termínům dokončení staveb přidal 10 let, a to jsem ještě dopravním optimistou.
Opět se tu řeší zlaté kohoutky v domě když je děravá střecha. Tohle je fantasmagorie.
Nejdříve jsou nutné dopravní stavby které desítky let hotové měly být a zajistí základní život Prahy. Tj. vnější okruh, vnitřní okruh, 2 + 2 vestecká spojka, Radlická radiála, propojení Hlavního nádraží a nádraží Bubny, vlak z hlavního nádraží na letiště, metro z Nádraží Veleslavín na letiště, atd..
V plánu je vlak z Masaryčky na letiště. Vy k tomu ještě chcete vlak z Hlaváku a metro. Jaký by podle vás měl být interval, aby vlaky a metro z/na letiště nevozily vzduch?
Nechcete ještě i tramvaj na letiště?
Těžko odhadnout, jestli to myslíte vážně nebo je to sofistikovaný trolling.
A co je špatnýho na propojce Dvorců se Spořilovem? Jezdí tam kloubové autobusy, docela narvané.
No, se Spořilovem by to bylo fajn, ale zatím to má uhnout dolů do Michle, což je pro Spořilov dost zajížďka. Protáhnout to z Vyskočilovy k Depu Kačerov a Severozápadní by bylo o dost praktičtější. Podobně tzv. Dvorecký most míjí uzel Dvorce s přestupem směr Zelený pruh, což ve špičkách asi nebude problém, ale mimo ně to může znamenat i 20 minut prostoj kvůli přestupu navíc. Jinak si také myslím, že to i tak pomůže víc, než další silniční okruhy a spojky (pro základní smrt Prahy) nebo několik paralelních spojení na letiště.
Tak to určitě, to máte asi nějaké značně zpřeházené priority. Jediné, co je opravdu nezbytné, je dokončení části vnějšího okruhu z Běchovic do Modletic k D1. Metro z Motola na letiště bylo zaříznuto, ač by po všech stránkách fungovalo mnohem lépe než vlak.
S tím, že jediná významná nutná silniční stavba v Praze je D0 máte pravdu.
S metrem na letiště jste mimo: bylo by to o hodně pomalejší, neřešilo by to spojení z Prahy do Kladna a metru by za pár let došla kapacita
A to metro by vedlo vedle železniční trati do Kladna nebo by se na letišti přestupovalo z metra na vlak?
Nefungovalo, nefungovalo a znovu nefungovalo. Nejde o letisko, ide o Kladno. A k trati do Kladna je odbočka na letisko len taký drobný prídavok.
Zdá sa, že máte tiež dosť prehádzané priority. Kde máte úsek D0 od Letňan k letisku? To to chcete naďalej ťahať Teplickou, Blankou a Evropskou / Patočkovou?
Fungovalo. Akorat by bylo nutne prestat porad dokola nesmyslne spojovat potreby komfortniho spojeni na letiste s resenim dojizdeni z Kladna. Pro Prahu je podstatne letiste a metro tomu melo byt prizpusobeno. Ani po eventualnim dobudovani vlaku se z toho totiz nyni komfortni spojeni nestane. Ze by metro bylo o par minut pomalejsi je lidem z letiste ukradene.
Není to jen o rychlosti, ale i o množství zavazadlového prostoru a o narvanosti během špičky. Komfortní spojení to bude, určitě komfortnější než se cpát do metra. Samozřejmě ostrouhají lidi co bydlej na metru A, kteří mohli mít o přestup míň, ale zase budou mít o přestup míň lidi co bydlí poblíž té trati
Ne, na letiště chce metro, ne dálnici. I když osobně si myslím, že té frekvenci bohatě postačí vlak, na druhou stranu je dost problematická jeho druhá kolej přes Prahu 6, takže by možná vycházela lépe dvoukolejka po Ruzyni a dále zadrátovaná jednokolejka do Dejvic ve stávající stopě (případně od Ruzyně po Liboc přeložka přímo kolem skladů, včetně jejich opětovného zapojení do zásobování Prahy po železnici), což bez spřahování (nebo druhé koleje pod zemí) nepůjde. Ovšem, bylo by to chtělo metro v přímé trase Dejvice – Červený Vrch – Petřiny (východozápadně) – Ruzyně (vlak) – letiště.
Proč máte na prvním místě silniční stavby pro IAD a hned potom fantasmoagorické a nic neřešící metro na Letiště? :-)))
Vonkajší okruh nie je stavba Prahy, ale ŘSD a áno, chýba. Vnútorný okruh… no, tu už by sa malo po dostavbe toho vonkajšieho tlačiť na zníženie objemu dopravy. Ale dajme tomu… Vestecká spojka je pridružená k D3, takže sa zase musí rozhýbať ŘSD. Radlická radiála… No, dajme tomu, ale osobne by som radšej videl P+R na Zličíně (a inde na kraji pri metre) a tlaky na to, aby sa doprava z vnútrnej Prahy vytlačila von. Nové spojení 2 je stavba Správy železnic, nie Prahy, vlak z centra do Kladna (letisko je len „drobnosť“ naviac) tiež. Metro na letisko nebude. Takže… Číst vice »
Tady někdo jezdí autíčkem a sockou jen na dovču
Tak podle mě okolí letiště má enormní potencionál pro kanceláře, hotely, rekreace, obchody..neobytnou zástavbu. Až se postaví druhá runway tak se uvolní navíc tak 1 čtvereční kilometr půdy pro zástavbu vedle dlouhé míle.
Za 50 let podle mě metro na letiště bude dávat smysl. Dohromady s vlakem a tramvají. Ale dneska ne. To letiště samo jen tak uživí vlak. Natož vlak a metro. Ale Douha mile jeden den uživí oboje. A podle mě pokud metro za 20/30 let pojede na dlouho míli tak už rovnou se může dotáhnout na to letiště kde také se postaví nemalé množství hotelů a kanceláří.
Jistě, všichni budou chtít pobývat okolo hlučného letiště. Aby ho nakonec pro obklopení zástavbou nezrušili a všechna ta metra a vlaky (vecpané navíc do tunelů, protože přece největší zdroj bordelu je vlak…) a tramvaje opět na letiště nevedly. 🙂
Ne obytní jsem řekl. Docela trend je stavět kanceláře poblíž letiště protože hodně lidí co je používá pracovně cestuje a pro nad národní firmy (a hlavně ty lidi co rozhodují) lokalita 10 min od letiště je velký plus pro nemalou část své firemní populace, včetně jih. Obchodní centra a hotely je to stejné a proximity k letišti je velký plus v dnešní době. Je to prostě trend a podle mě velký a také který bude pokračovat. Potencionál vedle letiště v Praze je obrovský a plánuje se pro to. A podle mě se potencionál hodně podhodnocuje. Hlavní je Dlouhá Míle po… Číst vice »
Souhlas, nakonec povede na letiště PRG trolejbus, vlak, tramvaj i metro. Každý z nich bude mít svůj význam pro jinou sortu cestujících. A tím nemyslím jen lidi co přiletěli / budou odlétat, ale právě lidi dojíždějící za prací a obchodem do nové zóny kolem Dlouhé míle a okolí..
Jo bude to trvat. Ale při rychlosti místní byrokracie je nejvyšší čas začít zpracovávat úvodní projekt, aby se to do těch padesáti let stihlo.
Proboha nepište „potencionál“! Kde jste takové slovo chytil? Stačí že někteří jedinci píšou „potencionální“… Je to nesmysl. Potenciál a od něj odvozené přídavné jméno je potenciální…
Někdy se v rámci vývoje jazyka zjednodušuje a zkracuje. Tohle ale není ten případ. Tak proč? 🙂
A jako překlep Vám to neznám, napsal jste to už 3x!
Čeština není rodilí jazyk. Sorry. Příště to hodím přes chatgpt ale pak to už nebudu já.
A vítěz, čím se měří potencionál? No přeci potenciometrem! :-)))