Pražský Semmering pod dráty. Správa železnic začíná řešit elektrizaci trati ze Smíchova do Hostivic
Z opravy viaduktů na Pražském Semmeringu. Foto: Metrostav
Zpracovatelé záměru projektu mají řešit i obnovení dvou zastávek.
„Příspěvky uživatelů s potřebou řešit skloňování slova Hostivice byly a budou mazány, neboť se problematiky elektrizace netýkají.“
Toho rána byl Jan Sůra poněkud neklidný.
Proč by někdo měl chodit k odbornému lékaři kvůli tomu, že neumí češtinu? Není to ovlivňování ke zneužívání lékařské péče? Navíc od šéfredaktora, to už se web o dopravě dostává do hodně smutné pozice.
Ty zastavky na semmeringu jsou dost ke skode. Bych tim jel do Rep, kdyby to ovsem nejelo ze Smichova dyl jak tramvaj s prestupem. Pokud by jezdil rychlik z letiste Ruzyne – Hostivice – Zlicin – Smichov – Hlavak, hned by to bylo o necem jinem.
Tady si to můžete zhruba představit. Stav roku 2180. Jen bych teda chtěl vidět tu JD.
https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png
Elektrifikace má smysl v případě zkapacitnění trati. Ale může mi někdo objasnit, jak si představit zkapacitnění, když pro odjezd ze Smíchova nahoru to jde jen přes dvojí úvrať?
Tak, že po postavení Smíchova tam ta úvrať nebude, bude se odjíždět od nějakého posledího nástupiště.
Než na tu elektrizaci dojde, tak ta úvrať na Smíchově dávno nebude.
Částečně zkapacitnění už tady proběhlo – Žvahov má opět v provozu dvě koleje, zrekonstruovala se Výh. Waltrovka, je tam nové zab.zař.
To je vtip, že jo?
Vždycky jsem jezdil do Hostivic. Nebudu to měnit. Kamarád zase nedá dopustit na svůj Olomouc. Narodil se v něm.
Inu, pak budete se svým cílem jízdy časem nejspíše ke své lítosti osamocen. Tipuji, že nejdéle do pěti let se bude jezdit „na Hostivice“. Nedá se nic dělat.
Předpokládám, že jste nečetl dovětek v závorce na konci článku.
Ústav pro jazyk uvádí, že jsou oba tvary správně.
A jestli váš kamarád neví, že Olomouc je ženského rodu, tak by měl více číst.
Samozřejmě ví. Je už na světě sedmou dekádu a ví, že nic nezmění. Chtěl jsem jen říct, že skutečně validní nazev sidla je ten, který používají domorodci. Co zreba takový Ořech. Skloňujte, máte-li kuráž.
Aha, rozumím.
Na Hané všichni říkají ten Olomóc. A není to jedno? Ať si každej říká co chce, ti co tohle řeší jsou na palici.
Vyhozené prachy. Na trati skoro nikdo nejezdí – jedna prázdná krabička za hodinu. Elektrizace na tom nic nezmění. Do budoucna se touto tratí dá jezdit Na letiště ze Smíchovského nádraží v intervalu 30 minut, což by alespoň nějaké pasažéry mohlo nalákat. Nicméně z Hlaváku na Smícháč i z Hostivic na Letiště budou dráty, takže úsek mezi se dá vyřešit bateriovým vlakem. Celý úsek by mohli obsluhovat 3 bateriové vlaky, které vyjdou mnohem levněji než stavět a udržovat dráty.
Ten plánovaný rychlík/expres na baterky? No to bych chtěl vidět.
Jednak to dávno není pravda, S65 ve špičkách své cestující měla, jen bohužel aktuálně to dost zabíjí dočasná dvojitá úvrať na Smíchově. A jednak je tu určitý potenciál pro nárůst výkonu při adekvátní frekvenci spojení: Od doby, co je zastávka Jinonice u metra, obsluhuje daleko zajímavější území, které teď prodělalo obrovský rozvoj. Zastávka Cibulka je v pohodě, ale prostě je to malá čtvrť s omezenou poptávkou. Zastávka Stodůlky je umístěním nepoužitelná. Zličín by si s dobrým spojením další uživatele našel, ideálně pokud by byl rozumný přístup i jižní strany. Konvářka by mohla být docela atraktivní pro celé Dívčí Hrady, o… Číst vice »
Jako jo, ale nema nahodou bateriovy vlak snizeny vykon na baterie? Zrovna do toho krpalu by ho nejvic potreboval.
Na té trati by dávala smysl zastávka tady
https://mapy.cz/s/ralobemoje s přestupem na busy.
To je ale pěkný nesmysl. Jsem zvědav, zda přijdete na to proč. Ale já Vám to raději povím: Ze Zličína jede k nemocnici Motol autobusová linka (časem by to měla být tramvajová linka) a v případě zájmu cestujících od Kladna jet na Nové Butovice je daleko lepší vystoupit z vlaku na zastávce Jinonice, dojít kousek na metro a dál pokračovat metrem.
V Jinonicích není ten přestup úplně nejpohodlnější, tady by to bylo o dvou úrovních přímo nad sebou. Nehledě na to, že je to pěkná zajížďka…
To je právě úhel pohledu – přestup na nějaké zastávce v lese nad Bucharovou ulicí, nebo přestup v civilizaci na Jinonicích. Je vidět, že Vám některé souvislosti (například bezpečnost) moc nedochází…
Cože? A že je zastávka Stodůlky vyloženě uprostřed lesa, to vám nevadí? A co se tam děje? Znásilnění každý večer? Tohle je demagogie. Byl by tam osvětlený okamerovaný přestup jako všude jinde
Ona ta zastávka Stodůlky tady dřív bývala (poblíž křížení s cestou ke golfu), to tady ještě jezdil Hurvínek s vlečňákem a silnice do Motola neexistovala. Do současné polohy pak byla přesunuta (a to je jen moje domněnka) v souvislosti s výstavbou výhybny. Jsou to moje matné vzpomínky staré přes 50 let a snad někdo znalejší doplní další informace.
To je zase vizionářství… Přes tu trať chtějí posílat rychlíky na letiště, tak teď narvou prachy do zastávek a drátů aby za 10 let zjistili, že potřebují druhou kolej… Spržel
Tak já doufám, že druhá kolej je v úsecích od Žvahova do Hostivic samozřejmost v místech, kde to půjde bez odporu.
Nejdříve by měli řešit druhou kolej z Hostivic na Žvahov. Aby ta trať měla dostatečnou kapacitu. Samozřejmě by šly zdvoukolejnit i mosty. Musely by se rozebrat, rozšířit základy pro dvoukolejné mosty a pak znovu postavit už jako dvoukolejné. Na té trati je mizerná kapacita. Proto tam jezdí málo vlaků. A takt je tam takový jaký je. Po realizaci druhé koleje a trolejí, dojde s nasazením lepších elektrických vlaků ke zkrácení jízdních dob, díky jejich lepší akceleraci. A díky zavedení 30′ dojde ke zvýšení atraktivity této trati.
A možná by se dalo taky postavit vedle repliky s další jednou kolejí?
Ta trať je díky zprovoznění tří výhyben mezi Zličínem a Smíchovem natolik kapacitní, že pro půlhodinový takt osobních vlaků není nic takového potřeba.
A co ty rychlíky na letiště? Ty se nacpou kam? A potenciální zkrácení intervalu Os? Jen u stanice Zličín začíná příští rok stavět Ekospol čtvrť s 2500 byty, to už je slušný nárůst potřeby a těch developerských projektů podél trati je celá řada.
Jenže přímo u žst. Zličín je tramvajová trať a právě proto téměř nikdo nechodí na vlak, ale na tramvajové linky, které odvezou cestující přímo tam, kam chtějí – na Anděl a dále třeba na Národní třídu, nebo přes Karlovo náměstí ke stanici metra C I. P. Pavlova. Ale když jste přesvědčen, že střelba dělem (vlak) na zajíce (cestující po Praze) je ta správná methoda, nechám Vás u toho dál. Vlak samozřejmě může fungovat i jako MHD po Praze, jen k tomu musí být splněny určité podmínky, například to musí být z nějakých důvodů výhodnější než ostatními druhy MHD a to… Číst vice »
Ti budou jezdit tramvají ve špice jede co 3 minuty. Bude mít vlak stejný interval? Navic tram na Anděl 19 minut. Vlak na Smichov 29 minut. Jezdím za matkou bydlí u nádraží Zlicin, bus PID 395 na Smíchovské nádraží a ani tak se mi to nevyplatí. Stale je rychleji tram od Anděla. Vlakem jedu jen když nespěchám, je hezky a chci si užít vyhlídky na Prahu.
Dostatecna oapacita tam byla ještě před tím než postavili vyhybnu Žvahov a zprovoznili Stodůlky. To byste koukal co se tam denně provezlo denně uhlí do Prahy a Jižních Čech. Úzké misto bylo že Smíchova pres most a dal do do Vrsovic včetně průtahů ranzirem. Tam se to brzdilo.
Máte pravdu. Obě varianty jsou dnes možné. Jedna je ovšem původní a obcí a jejími obyvateli preferovaná, druhá vznikla špatným skloňováním na základě podobnosti s jinými názvy obcí a pak se toto skloňování normalizovalo. No a vy jste si vybral druhou variantu, což řadu lidí irituje
Me strasne bavi, jak se tady vzdycky strhne nejaka nekonecna hadka o nejakou totalni picovinu :D.
Což je ovšem jen jejich soukromý problém, který netřeba ventilovat na veřejnosti, ale u psychiatra. 😉
Řadu lidí irituje, že jazyk je živý a používá se. A že se mění? Mění se furt od vzniku jazyka.
To nic nemění na tom, že je to ta Hostivice
Je ale otázkou, jestli takové stanovisko kdy od toho ÚJČ vlastně dává ruce pryč je v pořádku. Kodifikován by měl být vždy právě jeden tvar a ten by měl být závazný, jinak se vytrácí funkce ÚJČ jakožto moderátora jazyka. Napsat třeba TA Pardubice je předpokládám také nepřípustné.
Jako ta Dobrovice
Pro nákladní dopravu k nicemu.
To je prostě marný. Koukněte se za hranice. Dieselové tratě s vmax 100km/h a vice a u nas furt denně dratujeme a jedeme 60.
Bohužel většina drážních odborníků se rodí jen v Třebové na různých postech od paklářů počínaje…a tohle jsou výsledky.
A pro osobní dopravu na Havliště?
Letiště Kašpara Václava Havla.
My to u nás zkracujeme : Praha-Ruzyně.
Myšlen samozřejmě Ing. Jan Kašpar, průkopník české avioniky, aby nedošlo k omylu.
Kašpar je padubický, heč: https://mapy.cz/zakladni?source=base&id=2086873&gallery=1&sourcep=foto&idp=7800445&x=15.7703838&y=50.0357671&z=18
Komedianta Havla s Havlištěm si nechte v Praze. 🙂
Jestli ono to nebude tím že se to letiště oficiálně ve veškerý dokumentaci jmenuje Praha Ruzyně a to „Václava Havla“ je napsané jen na baráku. Viz kód ICAO LKPR apod.
Tu snad staví od Holešovic. Na co duplicitu s bídnými parametry. Nenechte se vysmát….
Semering je nejsnazší způsob, jak na letiště dostat nějaké dálkové vlaky.
Jasně, natáhnout tam R třeba z Tábora. Nesmysl.
Z Tábora zrovna ne, to by měly na Prahlaváku úvrať, ale cokoliv od východu bez problémů.
Jo, tam budou jezdit davy. Pak ještě můžeme udělat R z Brna do Kladna. Ať se peníze sypou do kanálů
Proč nesmysl?
Myslím, že je spousta jiných důležitějších tratí, kde je potřeba elektrizace a zdvoukolejnéní. Např Praha Liberec. Jestli to není zase alibistické vykazování činnosti a utrácení miliard, zatímco klíčové části rwpubliky budou vlakem nedostupné. Ale alespoň je vidět jaké má SŽ priority. Řešení kritických míst to není.
Jako že trať spojující Prahu, její největší satelit a oblast letiště, není důležitá? Jistě, připojení Liberce je důležité, ale nijak nesnižuje význam elektrifikace tratí v pražské aglomeraci. Potřebné je obojí.
Trať na letiště nevede, objíždí ho. Není ani využívána, málokdo čeká na vlak hodinu dve, když MHD jede každou chvíli. Jedine větší využití měla při výluce tramvají na Plzeňské, ale to orchestrion jezdil co 20 minut a jezdil už z Knizeci. Teď je to jen výletní vlak
Doplnění: A nákladní doprava tam skončila s útlumem dolů a oceláren v Kladně v 90 letech.
Ale je plán, že na Havliště odbočka bude.
Trať není dnes využívána, protože ve stávající podobě je nepoužitelná. Ovšem po modernizaci bude představovat nejsnazší cestu, jak na letiště dostat nějaké dálkové vlaky a zároveň může zásadně vzrůst její význam v příměstské dopravě pro spojení Kladenska s jihozápadní částí Prahy.
Však SŽ má na rok 2025 v KPI vysoutěžení zpracovatelů snad všech potřebných dokumentací mezi Boleslaví a Libercem.
Ano, o 30 let pozdě, ale teď je konečně vidět, že začínají něco dělat.
Byl to ten slavný den, kdy k nám byl zaveden elektrický proud… 😀
Nic proti elektrifikaci, ale Hlubočepy jsou jednou z nejzajímavějších lokalit v Praze a jejich zadrátování je poškodí, zabije romantický duch místa. Ani na ty chráněné mosty se dodatečnými stožáry nebude hezký pohled, že?
Je to jen otázka zvyku. Vždyť elektrifikovaných romantických tratí, včetně velkých mostů, je po světě spousta. Elektrifikace semeringu je technický rozvoj té tratě, nikoliv poškození.
Technický rozvor trati za cenu estetického poškození okolní krajiny. Koleje v krajině nijak neruší, ale elektrifikace už ano. Tak se podívejte na úvodní fotku k článku a představte si k tomu sloupy a dráty, o dalších místech nemluvě. Třeba ikonické anglické viadukty zadrátované nejsou.
Mosty v krajině neruší? Ty mosti samy o sobě jsou výrazný krajinný prvek. Jestli na nich ještě bude trolej, či nikoliv, je už jen detail. Jediný rozdíl je ten, že dnes už si nikdo nepamatuje, jak to tam vypadalo, než přišla železnice, zatímco viadukty bez drátů máme před očima. Anebo jinak řečeno, kdyby ty viadukty postavili v roce 1872 už s trolejí, považovali bychom to za jejich součást a nikdo by neuvažoval o tom, že bez drátů by to bylo hezčí. Některé ikonické mosty jsou elektrifikované, jiné nikoliv. Taky je dobré se podívat na jejich konkrétní umístění v síti a… Číst vice »
Staré mosty v krajině neruší, protože staré viadukty mají své estetické kvality a jsou citlivě zasazeny do krajiny, nebo to tak alespoň dnes vnímáme. Trolej a sloupy detail nejsou, protože budou na řadě zakrývat výhled na skály. Navíc jich bude nejspíš hodně, protože trať se docela kroutí. Jsem profesí elektrikář a sloupy a dráty mě věru nevadí, zvlášť když jsou v polích někde u Pardubic nebo České Třebové. V Hlubočepích ale poškodí krajinný ráz.
houbeles.
stare mosty v krajine nerusi z uplne jineho duvodu – jsou tam od “narozeni” , proto je vnimame jinak.
Doporučuji srovnání s alpskými tratěmi. Ty jsou téměř všechny elektrifikovány a na scéničnosti jim to nijak neubírá.
Nějak mi Váš příspěvek připomíná jistý starý film, kde byl sedlák, co si furiantsky nechtěl nechat zadrátovat barák a radši nechal děti číst při petrolejkách.
A to mám elektrotechnickou průmyslovku a platnou vyhlášku 50, jak se to dřív jmenovalo… 🙂
A co to s tím má společného s architekturou a památkovou ochranou? To je jako byste argumentoval tím, že jste zdravotní sestra a tedy víte jasně, zda covid v Číně „vyrobili“ uměle.
Tím se vám snažím naznačit, že jako elektrotechnik v principu proti elektrifikaci nic nemám. O architektuře a krajinném urbanismu jsem psal články do médií, viz linky, mám k tomu dost načteno. I kdyby ne, v občanské společnosti se každý může vyjadřovat k čemukoliv, zvlášť, pokud se ho to dotýká. Paralela se zdravotní sestrou je zavádějící a hloupá.
https://gunterbartos.eu/Gunter_Bartos_PHOTOGRAPHY/urbanismus_-_first_page.html
https://gunterbartos.eu/Gunter_Bartos_PHOTOGRAPHY/architektura_-_first_page.html
Vaše vzdělání tady nikdo rozporovat nebude, tam umí to a ten zase tohle.
Ale všimněte si reakcí na vaše příspěvky, většina z nás je přesvědčena, že jste mimo mísu.
Nejsem tím vůbec překvapený, protože kdo čte tento web a diskutuje na něm, že? A vzpoměl jsem si na hezké německé slovo fachidiot, které označuje lidi, kteří se nedokáží vnímat věci jinak než z pohledu své profese, kterých tady bude asi hodně 🙂 Tím samozřejmě netvrdím, že můj názor je jediný správný.
Další spolužák Haly_D ??
Jaké anglické ikonické viadukty?
A je to z důvodu vizáže nebo z jiného důvodu? (např. elektrika široko daleko nikde)
Hm. A co třeba most v Bechyni?
Ten byl stavěn rovnou s drátama.
Ano buď z toho bude chátrající památka (v ČR jich je většina, mimo několika nejvýznamnějších, které jsou udržované) a vedle postavíme nové mosty, které budou elektrifikované a budou mít lepší parametry. Nebo trať projde elektrifikací, aby alespoň trochu vyhovovala současným potřebám.
A pokud se postaví nový most na Výtoni, tak musí zachovávat současný rámus, jinak se zabije romantický duch místa. Prostě jak je to od Vašeho narození, tak to musí být i nadále.
A nezabila romantický duch místa už ta železnice ? Mosty jistě pokazily výhledy.
Řekl památkář a nostalgik.
A co takhle vrátit tam pravidelný parní provoz a lepenkové jízdenky ?
Vážený pane, díky takovým jako jste Vy, se vskutku nikam neposuneme …
Á, další škodič v podoě estéta. 🙂
Vážený starý pane, svět se odjakživa vyvíjí a vyvíjel, to že vy jste v takovém duševním stavu a věku, že je pro vás jakýkoliv vývoj nepříjemný a nechcete ho, to je čistě váš problém. Nechtějte ale po ostatních, aby ten Váš svět nechali být a nic nedělali anebo aby vás chápali. Jste typický příklad člověka, co by se k ničemu takovému neměl vyjadřovat z toho důvodu, že už je trocha mimo a za zenitem… Ale právo na názor vám nikdo samozřejmě nebere, jen se nedivte, že z toho má každý srandu..
Semmering na jižní dráze zadrátovaný je. A to je přitom kulturní dědictví UNESCO.
Denně jedna zadrátovaná trať. Věrtel Svoboda jede, to budou velké premie.
Myslíte, bude to stačit, není to málo?
Bohužel místo koncepce vypracované SŽ, jak má vypadat železniční síť, ke které by sdružení nákladních a osobních dopravců poskytlo podklady a možná by to i vytvořilo. A pak by se začali řešit jednotlivé projekty, řeší SŽ neustále vyhazuje peníze za studie proveditelnosti, záměry projektu, aniž by měla představu o to co chce a proč. Což je jednak nákladné finančně, stojí to čas a například studie návratnosti počítaná několikrát způsobila, že ŘSD na D3 nepostavila most, pod kterým povede novostavba IV. koridoru v úseku Ševetín – Němčice a tento most bude stavět SŽ.
Zrovna tady by koncepce měla být jasná a přímočará – všechny úseky celostátní dráhy elektrizovat, protože u celostátní dráhy má být elektrizace defaultní stav, a ne něco extra.
Dráty na těch mostech? Hnus.
Tak určitě, takový Landwasser viadukt jasně ukazuje, že elektrifikace zásadně poškozuje krajinný ráz.
/s
Přitom kamenných viaduktů s trakčním vedením je u nás několik, jeden je například v Jihlavě. Viz zde: https://en.mapy.cz/s/capojehohe Proto by se všichni úchyláci (jinak tyto jedince nelze nazvat), kteří z estetických důvodů nechtějí trakční vedení na mostech v Prokopském údolí, měli podívat právě sem. Prakticky jde o neviditelnou záležitost. U nás se naštěstí narozdíl od Rakouska nepoužívají neskutečně nevzhledené masivní betonové stožáry obdélníkového průřezu, které jsou navíc i značně vysoké a vypadají v krajině opravdu otřesně a při náhradě starých oceloých nýtovaných stožárů zejména v Alpách či v uprostřed starší zástavby si říkám, jestli to v OeBB mají rozhodující jedinci… Číst vice »
Ty mosty samotné v údolí by se taky daly považovat za hnus…
Čekal jsem, kdo to tu vytáhne. 🙂
A co dráty na originálním Semmeringu?
Samotné ČD tam v 90. letech téměř zrušily osobní dopravu, kdyby to později nezachránil Ropid. Klasické ode zdi ke zdi…
Toto je hlavně požadavek nákladních dopravců z důvodu návozu paliv na letiště. Bohužel místo projektové dokumentace pro společné povolení a stanovisko EIA se začíná studiemi, jestli je to potřeba? Jehož výsledkem může být, že nikoliv, protože nově zbudované zastávky nebudou mít využití.
Přičemž obnovení zastávek je na celé té akci to nejméně významné (a naopakje to spíš omezující pro nákladní a dálkové vlaky).
Osobně jsem si myslel, že elektrifikace semeringu je už v pokročilejším stádiu přípravy, vždyť každého šotouše napadne, že to bude nezbytný doplněk elektrifikované tratě Praha – letiště – Kladno.
Škoda, že na posouzení smysluplnosti investic do úpravy parametrů tratě, zdvojkolejnění a nebo elektrizace si nevypujčí někoho, kdo jinak dělá rekonstrukce vesnických nádraží
Letecké palivo se nyní vozi přes Podlešín.
Po provedení prostě elektrizace Kladno-Kralupy se bude vozit přes Kladno. Přes Semmering se to nebude vozit z důvodu velkých nepriznivych sklonovych poměru a nedostatečné kapacitě
Kdepak, přes Semmering se palivo vozit nebude proto, protože se vozí z Kralup. Kdysi (cca 20 let nazpět) se vozilo letecké palivo z Německa, které přijíždělo na letiště přes Prahu od Plzně. Dojelo na Společné nádraží na Smíchově, tam si místo eletrické lokomotivy vzaly vlak do parády tři zamračené (dvě vepředu, jedna vzadu) a za velmi pěkné zvukové kulisy se s vlakem plným paliva vyjely s vlakem rychlostí 40 km/h ze Společného nádraží směr Zličín. Rychlost se postupně snižovala až někde k 25 kilometrům za hodinu, což je hranice, kdy se ještě trakční motory těchto lokomotiv uchladí i při jízdě… Číst vice »
Mezi nepříliš bystrými lidmi se v poslední době rozšiřuje fráze „ode zdi ke zdi“ pro prakticky jakoukoliv změnu.
Taktéž se dá říci, že osobní doprava na této trati obnovená Ropidem i v současné podobě je šotonesmysl.
V pracovní dny je doprava na Semmeringu v této podobě opravdu šotonesmyslem, vlaky jsou adekvátně využívány pouze o víkendech, protože těmito vlaky jezdí lidé na procházky do lesoparku Cibulka a na Dívčí hrady. Po modernizaci (a tedy i zdvoukolejnění) trati Ruzyně – Kladno by měla trať smysl v případě vedení vlaků Praha hlavní nádraží – P. Smíchov – Hostivice – Kladno, které by měly adekvátní vytížení i v pracovní dny a ve volné dny by se těmito vlaky vozila i ti cestující, kteří dnes využívají linku S65 a Pražský motoráček. Pražský motoráček (vydrží-li vozidla řady 831 i do budoucna) by… Číst vice »