Pražské letiště muselo uzavřít dráhu kvůli nouzovému přistání 33 let starého Boeingu Delty
Boeing 767-300společnosti Delta Air Lines přistává v Praze. Foto: Letiště Praha
Při startu vycházel letadlu z motoru černý kouř.
Při startu vycházel letadlu z motoru černý kouř.
Teď přistál v Praze National Airlines 747 z Atlanty, zřejmě technici s motorem?
Jako neznalec letadel se chci zeptat, zda někdo nemá nějaký odhad o vážnosti závady? Zda se letadlo ještě vyplatí opravovat?
V tomto případě to vypadá na pokažený motor. Nejspíš se jednalo o pumpáž. To je opačný směr toku vzduchu (zezadu dopředu). Může se pokazit lopatka/ky. Avšak, podle videa to nelze jednoznačně určit, protože problém může být jinde. Letadlo tedy opravit na 99 % nebude potřeba, ale rozhodně se bude muset sundat motor udělat jeho boroskopie, popřípadě celý motor vyměnit. Zbytek letadla bude potřeba zkontrolovat, tedy hlavně podvozek, protože neměli čas na to snížit přistávací hmotnost (fuel dumping) a přistáli s vyšší hmotností.
samozrejme, ze vyplatí.
Dnes ve 22:00 přiveze B747 nový motor
Na FR nic podobného nevidím. Můžete být prosím konkretnejsi?
Prielt byl posunut na dnešní dopoledne, reg. N702CA
Vyplatí. Závažnost je těžké odhadnout, z hlediska motoru to závažné je určitě, pravděpodobně je neletuschopný, může to být lopatka, cokoliv. Při menších věcech se motor opraví na letadle, při větších (což asi bude tento případ) se přiveze náhradní a motory se přehodí. Není to tak, že letadlo má na věky věků dva motory se kterými bylo dodáno, opak je pravdou (u ETOPS), těch co létají přes oceán se to dělá někdy i hned po dodání, že se jeden z nových motorů přehodí za jiný v jiné fázi opotřebení.
Letadlu nic neni, bude vymenen motor. A pochopitelne i ten motor bude nasledne s nejvetsi pravdepodobnosti zase opraven..
přistání nebylo nejhladší, jako námořník na letadlovce. u tak starýho letadla záleží kolik má nalítáno , a jak pečlivě se dělal servis
Přistával jste někdy na jeden motor s defacto plnými nádržemi? Já ani na simulátoru….takže klobouk dolů před piloty…
jo , všichni odešli po svých , paráda, povedlo se , přistání nebylo nejhladší , budou muset zkontrolovat co to udělalo s podvozkem
A to že nebylo nejhladší soudíte podle množství kouře nebo si to prostě jen myslíte? U letiště jsem strávil desítky hodin a soudit to stejně jak vy tak mechanici nedělají nic jiného než že kontrolují letadla a letový provoz je tak o polovinu menší.
No jistě, letadlo bylo přetížené, potřebovali co nejdelší beton na brždění, tak se s tím nebudou žužlat pro krásné hladké dosednutí a ujídat si brzdnou dráhu, prostě to přibijou na zem v rámci možností, brzdy jim poděkují. Navíc s takovou hmotností se to chová dost jinak než klasicky „lehké“ letadlo.
Tento muze pristat s tim co mel 49 tun paliva, takze ne nebylo pretizene. Problem s brzenim byl proto, ze na motoru co nebezi, nejde dat zpetny tah
Přetížené (ve smyslu, že byla překročena MLW) bylo.
brzdy poděkují , podvozek zasténá …. byl vlastně přes váhu nebo ne ? pokud by tlumiče šly na doraz , zaznamená se to v black boxu ?
Přes váhu byl zcela určitě.
Proč ti hasiči nečekali blíže? Tím že jedou celou rnw za letadlem by přece ztraceli drahocenné vteřiny, kdyby to hořelo..
Hasiči nebyli jen tam, čekali už i u bližší pojezdovky Lima, sice nevím jaký mají postupy ale je možné že hasiči co jedou ze začátku RWY by hasili popřípadě trosky které by odpadly při přistání.
trvalo jim to nejmíň 2 minuty , dlouhý minuty
jo na druhý straně rwy čekal další hasič a po zastavení letadla vyrazil , takže ok
Vyjelo celkem 6 jednotek, 6 aut….za letadlem jedou 2…opravdu nám chcete vysvětlit, že zrovna hasiči na letišti neznají postupy??
Nic nevysvětluji, ptám se jako laik 😉
Asi proto, ze cekali na ruznych mistech. Protoze kdyz to jde OK, dojede letadlo az na konec (tam taky byly cisterny), kdyby se pristani nepovedlo, tak mohl taky skoncit na brise hned na zacatku, a tam byly ty dve cisterny, co vidite na videu.
Děkuji, to dává absolutní smysl.
Tak ono to letadlo muze zmenit smer, muze neco upladnout. Myslim, ze hasici presne vi, co maji delat drahocenna vterino
Nemohl se potkat s ptákem?
Mohl, nemusel.
S tou poslední větou je autor IMHO hodně za čárou. Vyznívá to, jako kdyby Delta najednou vytáhla nějaké křápy z pouště, a to byl důvod nespolehlivosti. To je velmi odvážná domněnka. Delta je dlouhodobě známá tím, že si ponechává letadla velmi dlouho. Boeingy 767 jsou účetně odepsané, servisní základna a fond ND je stále výborný a kapacitně přesně odpovídají misím do Evropy. A rozhodně to není tak, že staré 767 dostávají okrajové destinace – jen teď jsou ve vzduchu 767-300ER ze stejné série mířící z Curychu, Barcelony, Madridu, Dublinu, Kodaně, Berlína, Stockholmu, Říma atd. Na některých linkách obsluhují dvě rotace… Číst vice »
Ano je to tak je to laciné. Posádka letadla i letadlo samotné si zaslouží obdiv jak incident zvládli. Start na skoro 1 motor a nouzové přistání s plným letadlem včetně paliva bezpečně a téměř předpisově pouze na 1 motor je hodno obdivu a uznání, ne parodie a laciného plkání.
Ten posledni odstavec je … no, zcela mimo jinak vysokou urovrn zdopravy, ktery z korelace dela kauzalitu a jeste bulvarne.
nastesti takovych nesmyslu je tu obecne celkem malo
Juraji, to se úplně neshodneme. Realita je taková, že američtí dopravci v téměř každé finanční čtvrtletní zprávě uvádí, že dalšímu rozvoji jim brání dodání nových letadel, na která musejí čekat s výrazným zpožděním. Ten dlouhý výpadek v dodávkách dreamlinerů je prostě znát.
Honzo, to ale mícháme dvě různé věci. Že AA/UA nemá kapacitu rozlétat další destinace, to je jedna věc. Zrovna Delta se držela 767 i 717 dávno před pandemií, protože tak mají nastavený fleet plan. Předtím byli jedni z posledních, kdo vyřadil MD-8x i DC-9. S dobrou údržbou si to mohou dovolit a disponibilita je srovnatelná s konkurencí. Ale Vojta v tom článku naznačuje příčinnou souvislost stáří leteckého parku s dnešním incidentem. A to je nepodložený bulvár. Nemusíme po příklady chodit daleko, i zde v diskusi už se slabší jedinci vztekají nad tím, že sem Delta posílá nespolehlivé stroje, ač 1.… Číst vice »
OK, uznávám, jdu to smazat, je to v podstatě zbytečná informace.
Lepe bych to nenapsal.. Bulvarni nadpis a pak ten zaver.. Naprosto zbytecne a na tento server nepatrici, nejsme prece na Aha! Nemluve o tom, ze vetsina 767 Delty vypada uvnitr lepe nez triply United nebo BA..
767 patri k nejpohodlnejsim letadlum v Y class..kdykoliv je moznost, davam jim prednost.
Pohodlí a stáří letadla jsou poněkud rozdílné ukazatele.
Stáří = špatný technický stav? Dnešní perfektně posádkou zvládnutý incident ukázal, že nikoliv.
Prosím, nepodsouvejte něco, co v textu není a ani není naznačeno.
Z informace o staří letadla jste udělali titulek vy. Dobře tak tedy ani nenaznačujete.
Znovu, nepodsouvejte mi něco, co v textu ani v titulku není .
Pane Sůro, prostě takhle bulvární titulek k této události nemá ani iDnes. Myslím, že to nemáte zapotřebí. Žádné podsouvání v tom nevidím.
A co je špatného na informaci, že se v USA zpožďuje obměna letadel? To že se B 787 zpožďují, i kvůli problémům s kvalitou, je přece známé.
na tom neni spatneho nic.
jen je ponekud zavadejici z toho vyvodit kauzalitu toho, ze 767 stále létají
A stále jsou ve vyrobe (cargo, KC-46)
Až na to, že Delta kupuje Airbusy A330 a A350
Dá se odhadnout, co teď s letadlem bude dál? Bude prostě stát na PRG dokud se Deltě nepodaří motor opravit (nebo nový dopravit)?
Tuší se, kudy a kam byli posláni cestující, aby se dostali co nejdřív do NY?
Třeba Delta přiletí s náhradní 767
V prvním odstavci jste si odpověděl sám.
Zítra odletí
Čekam, že nějaký planespotter to ulovil, ale zatím nikde nic. Záběry slowtv jsou dobrý ale málo detailní….
úplně nechápu proč je tak strašně vypíchnuté, že to letadlo má 33let. Tak nějak ten nadpis vyznívá hrozně bulvárně
Co je bulvárního na faktu, že Delta posílá do Prahy šroty
No dobře, ale ty motory asi nebyly původní, tedy 33 let starě, že?
To nezpochybňuji.
Která 767 Delty není šrot?
zadna neni srot
Máte nějaký důkaz, že to je šrot? Nebo jen tak plácáte?
Plácá 🙂
delta ty “sroty” posila do cele evropy. nema to nic spokecneho s prahou.
a se srotem nemaji nic spolecneho. je to nejpohodlnejsi dalkove letadlo soucasnosti.
Nejpohodlnější? Na to jste přišel jak?
Nikdy jsem neletel s Deltou, ale několikrát jsem letěl s LAN b767 MAD – SCL, GYE, LIM a pokaždé jsem se dobře vyspal.
Třeba 2 uličky na 7 lidí v řadě? Které jiné letadlo to má?
Třeba že když cestujete alespoň ve dvou lidech, tak nikdy nesedíte s cizím člověkem (samozřejmě pokud tedy máte na výběr a nejste rozházeni, abyste mě nechytal za slovo)? Toto není u žádného jiného dálkového stroje (a u prakticky žádného střednětraťového).
vcelku jednoduse. konfigurace 2-3-2 v economy je nicim neprekonana konfigurace.
na tohle nema ani “emírek” a dalsi asijske lestene prdy.
Letadlo které má svůj věk ale prodělalo všechny předepsané revize a prohlídky a i ve 33 letech je schopné pro transatlantické lety. Nějaký problém .-) Třeba ČD provozují i 60 let staré a starší šroty 🙂
Na které konkrétní mezinárodní lince ČD jezdí 60 let starý šrot?
Např. Expresy Praha – Žilina vedené stroji řady 350, starými 50 let.
Tak zrovna pod pojmem šrot si představím něco typu B249/209/256, Bdmtee275/281, A149 , Aee145 apod. Zmiňovaná 350 sic není nejmladší, ale zároveň si nemyslím že by v dnešním provozu neobstála..
… ČD vlastní řadu 350 ? Všechny vyrobené stroje jsou provozovány ŽSR
Jsou provozovány na území ČR – SR v kooperaci dopravců ČD a ŽSR stačí vám to tak? Vozí české slovenské a další cestující.
V tomto všechny železniční dopravce zachraňuje fakt, že jezdí po kolejích. Takže to na zem není tak daleko a v případě problému může prostě zastavit.
Nijak bych se neurážel, že do Prahy posílají “šroty”. Tyto 767s nasazují i na těžce konkurenční lety mezi JFK a LAX
Ano 33 let starý stroj, startující s plnou váhou včetně paliva téměř na 1 motor a bezpečně přistane jen na 1 motor, je podle vás šrot? Kloubouk dolů před Deltou a posádkou letadla.
Šrot ? Stejná letadla létají i další Evropské destinace
šrot… by přistát nedokázal. Ledalo fakt není osobák, kterého někteří po 3 letech dávají pryč ze strachu, že se rozpadne… aby pak někde ještě 15-20 roků jezdil.
Panáčku lietadlo nie je starý bavoràk.
Ten motor tam nevisel 33 rokov. U lietadiel to chodí inak než u aut. Tak Prosim přestaňte plkať ako v Blesku.
Motor mohol byť kludne úplne nový.
Bulvárne je celé vaše vyjadrenie. Je lepšie hovoriť k veciam ktorým rozumiete.
Nevím co vy, ale já bych opravdu nerad letěl letadlem co má vice jak 20let, pružná namáhání co si stroj za tu dobu zažil, už nechávají v materiálu stopy a únavové trhlinky..
Já klidně, je vidět že se v letadlech moc nevyznáte.
Prosím, já to beru z metalurgického hlediska..
to nic nemeni na tom, ze jste vedle jak ta jedle
Životnost letadla a jednotlivých komponentů je stanovena na počet hodin a letových cyklů. Pokud jsou tyto hodnoty v limitu stanoveném výrobcem a letadlo má platný certifikát letové způsobilosti, tj. je řádně dle předpisů udržováno, tak k žádným únavovým trhlinám ani jiným strukturálním problémům daným provozem nemůže docházet.
A to jak? To letadlo prochází předepsanými prohlídkami v cyklech, včetně „generálek“ D-check cca co 10 let, kdy se to rozebere na drak. Kromě toho má vše stanovený počet cyklů / hodin, po dosažení se to prostě vymění a tečka. Mnoho věcí několikrát za životnost. Nic jako staré v letadle neexistuje. Buď to ještě má hodiny / cykly a pak to létá a nebo nemá a musí se to vyměnit nebo uzemnit.
a to my bychom s tou 767 leteli radi kamkoli. skvele letadlo. a delta ma sve 767 ve skvele kondici.
Jo? A do desetileté 737, která dělá 6-8 cyklů denně, nasednete bez váhání?
Takže nějaký 15lety shorthaul, který má cyklů vzlet/přistání mnohem víc je vpořádku? Při ustáleném letu v letové hladině se to namáhání moc nemění a … dodnes lítají některé Ju-52.
Americké letectvo létá každý den s letadly nad 60 let, klidně 10+ hodinové mise.
ten nadpis je malinko novinkovej/novackej
Přesně tak, pokud je letadlo udržované tak jeho stáří je druhotná a spíše nevýznamná informace. Podobně může blafnout i 3 roky starý letoun. Ale tak bulvárek mají čtenáři rádi a o to rychleji klikají. Sice tomu prd rozumí, ale můžou si hned postěžovat, že to je šrot.
Pořád lepší než půl roku starý MAX.
Ale notak!
Je to na youtube
https://youtu.be/eclmkLEJp1s
ale u tohohle mi nejde dát odkaz s časem, musíte si to najít…cca 30 min před tím, než vypli video a dali tam omluvu
12:32 odlet
12:53 přílet i s hasiči
(čas je na videu vpravo nahoře)
jop, jsem vůl.
díky za upřesnění. na diskuzi u toho livestreamu uváději možnost srážky ptákem. Tedy asi nasátí ptáku do motoru.
Stará popelnice…
Vek lietadla v tomto nehral rolu, ten motor urcite nema povodnych 33 rokov a pokial to bol napr. bird strike tak je uplne jedno ake stare je lietadlo alebo motor.
Skoro by bylo zajímavé kolik má cyklů přetlakování…
Rozhodně za 33 let méně než B738 Ryanu který má pár let a který denně udělá 8 legů. 😉
Air Force One VC-25B absolvoval první let v roce 1987. Je to také popelnice?
Může autor článku napsat o jiných problémech Delty?
16. června, 11. června, stačí takto?
11. jsem to letadlo dělal, o ničem nevím.
Palivo nevypustil?
Nebol cas, v pripade nudze musis pristat aj ked si cez limit hmotnosti.
Zůstali v 885 metrech a přelétali hustě obydlené oblasti – byla by to slušná sprcha. Jinak, ano, viděl jsem ho při průletu tři minuty po startu – díky výšce VELMI zřetelně a za levým motorem skutečně byla kouřová stopa. Pustil jsem si tedy že zvědavosti slowtv a jeho přistání sledoval – bylo dost těžkopádné, ale to se při té váze dalo čekat. Přenost na slow tv běžel i během zásahu na ranveji, který trval asi 25 minut, pak bylo letadlo odtaženo přes taxiway Charlie a provoz znovu započal. Zaznamenal jsem minimálně tři diverty do DRS (Keflavík, Dubaj a Mnichov), ale… Číst vice »
A já celou doubu žiju v tom že engine fail byl na n.2… –>takže pravý motor
…zatímco levý běžel a šel z něj kouř z nespáleného paliva.
Malá korekce – byl to pravý motor
Aspon vidime, jak pozorovatele ze zeme nekdy dokazou privest vysetrovatele do slepych ulicek 🙂
Což znamená, že 33 let staré letadlo je v sakra dobré kondici, když udrží při přistání na 1 motor váhu letadla i paliva, takže Delta – dobrá práce jak stroj tak posádka!!!
Pokud by to nedalo, nesmělo by létat, takže na tom není nic obdivuhodného.
To se na mě nezlobte, u toho letadla jsem téměř ob den. Neříkám že závisí přímo na věku stroje, ale opravdu to co sem delta posílá, jdou v převážne většině stroje v ne příliš dobre kondici
Ne příliš dobrá kondice znamená co prosím podle vašeho subjektivního hodnocení?
Že si Delta lajsne takový stroj v ne příliš dobré kondici poslat na let přes Pacifik, kde na 6 hodinách letu není absolutně kde přistát? Zítra byl konkrétně tento stroj totiž naplánován na let z JFK do Honolulu.
Můžete upřesnit Vaši pracovní pozici?
Něco mi říká, že tento typ letadla nemá vypouštěcí ventily a je konstruován na tak, aby přistál s plnými nádržemi, ale možná se mýlím.
tento typ samozrejme vypousteni paliva mit muze
v dobe pristani mohl mit kolem 40 tun “pres vahu” (MLW).
jen jaksi kdyz jde o nouzovou situaci tohoto typu, tak se pristava i za cenu pristani tezkeho letadla..
40 t „přes váhu“ určitě neměli. 767-300 má spotřebu cca 4,8 t na hodinu letu, tj. na PRG-JFK je to cca 40 t, na let měli 49 t. Maximální množství paliva je u tohoto typu cca 72.6 t (90 770 l). MTOW je 181.437 kg, MLW je 145.150 kg, Myslím, že maximální přistávací hmotnost nepřekročili.
mate samo pravdu., kdyz jsem to pocital koukl jsem omylem do mtow misto do tow 😀
ale tesi me, ze palivo jsem trefil – pocital jsem s 50 tunami.
Na základě porovnání Fuel capacity/MTOW/MLW to, jestli byli přes MLW, říct nelze. Potřebovali bychom znát ZFW. Víme ale, že měli natankováno 49 t paliva, na palubě bylo přes 200 cestujících a DOW je minimálně nějakých 90 t. Když od MLW odečteme palivo a DOW (145-49-90), zbylo by nám pro payload v případě přistání na MLW pouhých cca 6 t . A to je na 200 cestujících zatraceně málo. MLW byla při přistání s velkou pravděpodobností překročena.
Budete mít pravdu, payload odhaduji na cca 16 t, takže mohli být tak +10 t nad MLW. Ale určitě ne 40 t, jak uváděl diskutující v příspěvku, na který jsem reagoval.
to není ani 10 procent nad MLW , takže nic výraznýho
B767 nevím, každopádně na vypouštění je potřeba výška (aby palivo nedopadlo na zem) a čas. Jsou situace, kdy se bere overweight přistání jako „menší zlo“, zrovna zde by to sedělo, kouř z motorů, případně plamen z trysky, nevíme (zatím) jaká byla indikace v kokpitu, ale při jakémkoliv podezření na riziko požáru je prioritou dostat to co nejdříve na zem, čas může hrát zásadní roli. (v checklistech jsou na to „větvení“, podle toho jak se vysazení motoru projevuje se odvíjí akce a urgence bezpečnostního přistání“)