Pražské lampy připravené na dobíjení aut dostanou wallboxy. Podívejte se, jak je poznáte
Pražská lampa veřejného osvětlení s přípravou na instalaci dobíječky. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný
Loni se pro dobíječky upravilo 113 lamp, letos je v plánu dalších 239.
Na Vinohradech se nabíječky „osvědčily“! Vyblokovaná parkovací místa jsou 90% času prázdná, po zbytek tam parkují / možná dobíjejí elektrovenkovani, kteří by do obytné zóny jinak vůbec nezajížděli auty! Bravo Hřibe, ale tohle se nepovedlo 🤮!
A mezitim mistni jinde pindaji, ze si nebudou porizovat elektromobil, protoze ho preci na „sidlisti“ nemaji kde dobijet. Nekde se holt zacit musi, jinak se to nepohne
Pindáte akorát vy. Místní jsou normální, a nepořizují si to dobrovolně z ekologických a praktických důvodů.
Jsem laik, tak uvítám vysvětlení. Nebylo by snazší plošně rozšířit nabíječky s nižším výkonem, než tyhle výkonnější, ale poměrně velké bedny? Mám na myslí např. něco jako má Ubitricity a Siemens v Londýně, tzn. 5.5 kW na každé lampě např. v Notting Hill?
https://ubitricity.com/en/charging-solutions/
Myslím, že jestli to bude mít 11kw na jednu nabíječku, nebo 5,5 už není takový rozdíl v ceně pořízení. Slyšel jsem teď nedávno rozhovor, že pomalé nabíjení oproti tomu rychlému nevychází moc ekonomicky, protože hodně stojí administrativa a vůbec vybudování té nabíječky a ta rychlá dokáže za den obsloužit násobně více aut. Za mě ale také dává větší smysl pomalé nabíjení přes noc.
Otazkou ekonomiky je take dimenzovani el. vedeni, na takovy vykon… tedy silnejsi kabely…
Taky jsem nad tím uvažoval, že mít „u každé“ lampy rychlonabíječku je trochu přepálené a asi i dlouhodobě neudržitelné, tak silná distribuční síť v ulicích nebude aby vykryla všechno rychlonabíjením. A ani to není potřeba, pokud je „pomalých“ nabíjecích míst na celonoční nabíjení dost.
Určitá síť rychlonabíječek je vhodná, ale jako základ městské sítě bych bral právě ty pomalé, hustě rozmístěné.
Myslim, ze v te bedne je hlavne rozvadec s jistenim…
Nevím, ale z praktického hlediska…, tam se instalují nové vodiče??
Jinak nevím , jak by tam Ty klucí natlačili 3*2,5mm2 …..22kW….
?????
Čistě prakticky… Stačí si přečíst ten článek,ne? Dej tomu ještě další minutu tvého času 😁
A ta mista u lamp budou vyhrazena? Nebo to tam muzou blokovar diesely?
Zatím je to příprava na elektromobilní budoucnost. Ta nastane až za pár let. Poznáte to podle zpráv, že někdo propíchal gumy těžce pracujícímu majiteli pumpe-düse, kterej flákl auto na noc k nabíječce…
Naopak, v budoucnosti budou diesel auta prodávat elektřinu do pouličních lamp.
Jasný. Hlavně nakoupit 100W žárovky, než je zakážou…
Uprime, tohle jsem u lidi take nepochopil, ekonomicky to vubec nevychazelo ani tehdy, a uz vubec ne nyni s led…
…a prikladat kartu k telefonu? To jsem nejak nepochopil…
Ta fotka c.3,… Presnost asi nehraje roli…
Mno,já si jdi koupit benzíňáka dokud to jde.
Tak to půjde ještě hooooodně dlouho, žádné strachy 😉
To by mě zajímalo, proč je potřeba 22kW. Aby to mohlo i ty největší elektromobily dobít za 4 hodiny, když na to mají celou noc? Tak snad to budou nějaký chytrý wallboxy, který dokážou ten nabíjecí výkon regulovat, když nebude potřeba ten maximální.
A pak taky nechápu, proč kvůli tomu musí být u lampy ta ohromná krabice. Podívejte se, jak elegantně minimalistický má Tesla ty wallboxy u továrny v Berlíně. A to jich tam má 500.
22kw je pro nejšílenější palubní nabíječky, výhoda je že po ukončení nabíjení se dá naúčtovat parkování, takže baterka nabitá a ve 2 ráno v županu přeparkovat 😀
Jo a ohromnost krabice není nic jiného než nutnost mít u každého odběrného místa zvlášť elektroměr a zvlášť další přístroje, vlastně s rychlostí jak se u nás mění normy můžeme být rádi že pro zřízení odběrného místa není nutné podávat žádost na tiskopise s hákovým křížem 🤣
Omezim nabíjecí výkon auta, aby to +- vyšlo na dobu kdy budu ráno odjíždět a nikam v županu nemusim..
Jasně, ale možná je slunečno / větrno a tedy přebytek energie, tak je možná lepší jí uložit hned, celou noc sosat 2-3 kW…
Jak už bylo řečeno níže, u nových EV můžete manuálně měnit maximální příkon, nikdo tedy ve 2 ráno nemusí vstávat a chodit v županu ven.
Ak sa nemýlim, tak PRE účtuje parkovné po 3 hodinách bez ohľadu na to, či sa ešte nabíja.
Ondřej asi myslel ten wallbox aka horní krabice, elektroměr je v té sukýnce lampy. A já bych si tipnul, že je tak velká proto, že je to nosič reklamy, čím větší wallbox tím více místa na reklamu provozovatele. Jen THMP to zrovna nevyužije, takže by mohly být menší.
22kW je štandardná AC nabíjačka s konektorom Type2 (Mennekes). Nepočul som o tom, že by niekde bola ešte pomalšia nabíjačka.
Taká Tesla si ale aj tak vezme max 11 kW.
Pomalšie potom už nabíjaš len z obyčajnej domácej zásuvky, kde dosiahneš max 3.7kW, čo pre nabíjanie v noci aj tak väčšinou stačí.
400V AC nabíječka může být kryta buď 16A (pak je to 11kW) nebo 32A a pak je nabíjecí výkon 22kW. Málo aut dneska podporuje 22 kW na straně auta, takže i když je AC nabíječka na 22kW většinou se nabíjí jen 11.
Tak myšlenka je že je ta lampa pro 2 auta, proto 32A. Je tam jedno a má 22kw palubní nabíječku (usměrňovač)? Může si cucnout. Přijede druhý? Jedem 11kw.
To dává smysl
Přímo ze článku: „Wallboxy na stožárech budou mít dva dobíjecí body, každý o výkonu 22 kW. “
Jde tedy o 2x22kw, ne celkově 22kW. Podobně to mají V3 Superchargery.
Ale VEREJNÚ 11 kW nabíjačku som nikde nevidel. To neznamená, že neexistuje, ale standard je 22 kW.
Tie nabíjačky sa budujú hlavne kvôli budúcnosti, dnes nájdu len minimálne využitie, tak asi nebude vhodné to dimenzovať na úrovni súčasného obvyklého výkonu AC dobíjania.
Třeba i zde najdeme typicky české řešení. Navíc v současnosti jsme ve stavu ‚ elektromobilita je nesmysl, to se nikdy nechytí“
Zřejmě se to bude dělat pro pomýlené cizince, co si takové auto koupili 😁
Kupoval jsem teď wallbox a 11kW se už skoro ani nedá sehnat. 22kW nestojí nic navíc, i elektroinstalce je stejná, jen bych musel navýšit jistič na baráku.
Je dobře, že i veřejné nabíječky se dělají s ohledem na budoucnost.
Nejen Tesla i v Brně mají Teplárny na lampach nabíječky, které jsou malé.
Když koukám na to typické počmárání – kolik to vydrží, než to zničí vandalové?
Koukám, že v Praze nejde kombinovat sloup trakčního vedení s veřejným osvětlením. Ještě že po té ulici nejezdí i trolejbus. Čím víc sloupů, tím víc Addidas!!!
To nejde ani v Brně. Jsou na to zas nějaké chytré normy. 🙂
Jde. O normy nejde. 🙂
Kdysi to šlo v pohodě, ale od jisté doby se tu stará TSK o svoje lampy a DPP o svoje sloupy.
Ale jde a běžně se to v posledních letech dělá, i za cenu toho, že se ruší relativně nové stožáry VO. To neznamená, že je to lusknutím prstů hned a všude.
…jak kde,…
Že by? V Letňanech to šlo, tam jsou společné sloupy osvětlení a pro trakční vedení trolejbusu.
Oddělené stožáry jsou ve velké míře relikt minulosti, kdy se tohle prostě neřešilo. Dneska je snaha dát to do pořádku, ale při tom množství stožárů je to dlouhodobý postupný proces.
Řekl bych že naopak. Dřív bylo vše na společných sloupech, ale nyní se to při rekonstrukcích odděluje. I když pražský manuál veřejných prostranství nařizuje to mít společně.
Není dřív jako dřív 😉
Jde. Jen se musí chtít. Jako projektant standardně nabízím sloupy, na které se dá nasadit vybavení pro osvětlení. Ale buď to nechce správce osvětlení nebo dopravní podnik. Některé dopravní podniky nechtějí osvětlení na sloupu s odpojovačem. Tady je Brno naštěstí dál a jim to nevadí.
Barva typu RAL, model CMYK? 😀
Cize a nepražsky to působí, bez červeno-bílého zábradlí…
Není mi jasné, co jste přesně myslel tím modelem CMYK, ale když už jsme u toho, tak RAL 7021 není černá ale antracitová – tmavě šedá. Je to sedmičková barva, zatímco osmičkové a devítkové jsou tmavší. A není to „městská barva“, ty jsou pořád červená a žlutá už nějaká ta staletí. Je to barva pro praktické použití, snižující barevný smog a zvyšující kontrast nápisů. Železničáři by se měli zamyslet, proč pro pozadí světelných tabulí používají tu nesmyslnou středně modrou.