Pražské lampy připravené na dobíjení aut dostanou wallboxy. Podívejte se, jak je poznáte

Pražská lampa veřejného osvětlení s přípravou na instalaci dobíječky. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPražská lampa veřejného osvětlení s přípravou na instalaci dobíječky. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Loni se pro dobíječky upravilo 113 lamp, letos je v plánu dalších 239.

50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Stejskal

Na Vinohradech se nabíječky „osvědčily“! Vyblokovaná parkovací místa jsou 90% času prázdná, po zbytek tam parkují / možná dobíjejí elektrovenkovani, kteří by do obytné zóny jinak vůbec nezajížděli auty! Bravo Hřibe, ale tohle se nepovedlo 🤮!

Josef

A mezitim mistni jinde pindaji, ze si nebudou porizovat elektromobil, protoze ho preci na „sidlisti“ nemaji kde dobijet. Nekde se holt zacit musi, jinak se to nepohne

Jan Stejskal

Pindáte akorát vy. Místní jsou normální, a nepořizují si to dobrovolně z ekologických a praktických důvodů.

Pedro72

Jsem laik, tak uvítám vysvětlení. Nebylo by snazší plošně rozšířit nabíječky s nižším výkonem, než tyhle výkonnější, ale poměrně velké bedny? Mám na myslí např. něco jako má Ubitricity a Siemens v Londýně, tzn. 5.5 kW na každé lampě např. v Notting Hill?
https://ubitricity.com/en/charging-solutions/

Vitapb

Myslím, že jestli to bude mít 11kw na jednu nabíječku, nebo 5,5 už není takový rozdíl v ceně pořízení. Slyšel jsem teď nedávno rozhovor, že pomalé nabíjení oproti tomu rychlému nevychází moc ekonomicky, protože hodně stojí administrativa a vůbec vybudování té nabíječky a ta rychlá dokáže za den obsloužit násobně více aut. Za mě ale také dává větší smysl pomalé nabíjení přes noc.

Martin

Otazkou ekonomiky je take dimenzovani el. vedeni, na takovy vykon… tedy silnejsi kabely…

Y.K.

Taky jsem nad tím uvažoval, že mít „u každé“ lampy rychlonabíječku je trochu přepálené a asi i dlouhodobě neudržitelné, tak silná distribuční síť v ulicích nebude aby vykryla všechno rychlonabíjením. A ani to není potřeba, pokud je „pomalých“ nabíjecích míst na celonoční nabíjení dost.

Určitá síť rychlonabíječek je vhodná, ale jako základ městské sítě bych bral právě ty pomalé, hustě rozmístěné.

Martin

Myslim, ze v te bedne je hlavne rozvadec s jistenim…

Stanik

Nevím, ale z praktického hlediska…, tam se instalují nové vodiče??
Jinak nevím , jak by tam Ty klucí natlačili 3*2,5mm2 …..22kW….
?????

none

Čistě prakticky… Stačí si přečíst ten článek,ne? Dej tomu ještě další minutu tvého času 😁

Martin

A ta mista u lamp budou vyhrazena? Nebo to tam muzou blokovar diesely?

Nose Peak

Zatím je to příprava na elektromobilní budoucnost. Ta nastane až za pár let. Poznáte to podle zpráv, že někdo propíchal gumy těžce pracujícímu majiteli pumpe-düse, kterej flákl auto na noc k nabíječce…

vjkm

Naopak, v budoucnosti budou diesel auta prodávat elektřinu do pouličních lamp.

Nose Peak

Jasný. Hlavně nakoupit 100W žárovky, než je zakážou…

Martin

Uprime, tohle jsem u lidi take nepochopil, ekonomicky to vubec nevychazelo ani tehdy, a uz vubec ne nyni s led…

Martin

…a prikladat kartu k telefonu? To jsem nejak nepochopil…

Martin

Ta fotka c.3,… Presnost asi nehraje roli…

Karel

Mno,já si jdi koupit benzíňáka dokud to jde.

Vojtěch

Tak to půjde ještě hooooodně dlouho, žádné strachy 😉

Ondřej

To by mě zajímalo, proč je potřeba 22kW. Aby to mohlo i ty největší elektromobily dobít za 4 hodiny, když na to mají celou noc? Tak snad to budou nějaký chytrý wallboxy, který dokážou ten nabíjecí výkon regulovat, když nebude potřeba ten maximální.

A pak taky nechápu, proč kvůli tomu musí být u lampy ta ohromná krabice. Podívejte se, jak elegantně minimalistický má Tesla ty wallboxy u továrny v Berlíně. A to jich tam má 500.

Dejf

22kw je pro nejšílenější palubní nabíječky, výhoda je že po ukončení nabíjení se dá naúčtovat parkování, takže baterka nabitá a ve 2 ráno v županu přeparkovat 😀
Jo a ohromnost krabice není nic jiného než nutnost mít u každého odběrného místa zvlášť elektroměr a zvlášť další přístroje, vlastně s rychlostí jak se u nás mění normy můžeme být rádi že pro zřízení odběrného místa není nutné podávat žádost na tiskopise s hákovým křížem 🤣

Vitapb

Omezim nabíjecí výkon auta, aby to +- vyšlo na dobu kdy budu ráno odjíždět a nikam v županu nemusim..

J.K.

Jasně, ale možná je slunečno / větrno a tedy přebytek energie, tak je možná lepší jí uložit hned, celou noc sosat 2-3 kW…

Vojtěch

Jak už bylo řečeno níže, u nových EV můžete manuálně měnit maximální příkon, nikdo tedy ve 2 ráno nemusí vstávat a chodit v županu ven.

Peter

Ak sa nemýlim, tak PRE účtuje parkovné po 3 hodinách bez ohľadu na to, či sa ešte nabíja.

Sch

Ondřej asi myslel ten wallbox aka horní krabice, elektroměr je v té sukýnce lampy. A já bych si tipnul, že je tak velká proto, že je to nosič reklamy, čím větší wallbox tím více místa na reklamu provozovatele. Jen THMP to zrovna nevyužije, takže by mohly být menší.

Peter

22kW je štandardná AC nabíjačka s konektorom Type2 (Mennekes). Nepočul som o tom, že by niekde bola ešte pomalšia nabíjačka.
Taká Tesla si ale aj tak vezme max 11 kW.

Pomalšie potom už nabíjaš len z obyčajnej domácej zásuvky, kde dosiahneš max 3.7kW, čo pre nabíjanie v noci aj tak väčšinou stačí.

Vitapb

400V AC nabíječka může být kryta buď 16A (pak je to 11kW) nebo 32A a pak je nabíjecí výkon 22kW. Málo aut dneska podporuje 22 kW na straně auta, takže i když je AC nabíječka na 22kW většinou se nabíjí jen 11.

Dejf

Tak myšlenka je že je ta lampa pro 2 auta, proto 32A. Je tam jedno a má 22kw palubní nabíječku (usměrňovač)? Může si cucnout. Přijede druhý? Jedem 11kw.

Vitapb

To dává smysl

Vojtěch

Přímo ze článku: „Wallboxy na stožárech budou mít dva dobíjecí body, každý o výkonu 22 kW. “

Jde tedy o 2x22kw, ne celkově 22kW. Podobně to mají V3 Superchargery.

Peter

Ale VEREJNÚ 11 kW nabíjačku som nikde nevidel. To neznamená, že neexistuje, ale standard je 22 kW.

Tie nabíjačky sa budujú hlavne kvôli budúcnosti, dnes nájdu len minimálne využitie, tak asi nebude vhodné to dimenzovať na úrovni súčasného obvyklého výkonu AC dobíjania.

none

Třeba i zde najdeme typicky české řešení. Navíc v současnosti jsme ve stavu ‚ elektromobilita je nesmysl, to se nikdy nechytí“
Zřejmě se to bude dělat pro pomýlené cizince, co si takové auto koupili 😁

v.sp

Kupoval jsem teď wallbox a 11kW se už skoro ani nedá sehnat. 22kW nestojí nic navíc, i elektroinstalce je stejná, jen bych musel navýšit jistič na baráku.

Je dobře, že i veřejné nabíječky se dělají s ohledem na budoucnost.

Sch

Nejen Tesla i v Brně mají Teplárny na lampach nabíječky, které jsou malé.

Jaaa

Když koukám na to typické počmárání – kolik to vydrží, než to zničí vandalové?

Modré zábradlí

Koukám, že v Praze nejde kombinovat sloup trakčního vedení s veřejným osvětlením. Ještě že po té ulici nejezdí i trolejbus. Čím víc sloupů, tím víc Addidas!!!

Jaaa

To nejde ani v Brně. Jsou na to zas nějaké chytré normy. 🙂

Michal Bartoníček

Jde. O normy nejde. 🙂

Balíkář

Kdysi to šlo v pohodě, ale od jisté doby se tu stará TSK o svoje lampy a DPP o svoje sloupy.

Grossák

Ale jde a běžně se to v posledních letech dělá, i za cenu toho, že se ruší relativně nové stožáry VO. To neznamená, že je to lusknutím prstů hned a všude.

Martin

…jak kde,…

Lukáš F.

Že by? V Letňanech to šlo, tam jsou společné sloupy osvětlení a pro trakční vedení trolejbusu.

Ondra K.

Oddělené stožáry jsou ve velké míře relikt minulosti, kdy se tohle prostě neřešilo. Dneska je snaha dát to do pořádku, ale při tom množství stožárů je to dlouhodobý postupný proces.

P_V

Řekl bych že naopak. Dřív bylo vše na společných sloupech, ale nyní se to při rekonstrukcích odděluje. I když pražský manuál veřejných prostranství nařizuje to mít společně.

tarten

Není dřív jako dřív 😉

Michal Bartoníček

Jde. Jen se musí chtít. Jako projektant standardně nabízím sloupy, na které se dá nasadit vybavení pro osvětlení. Ale buď to nechce správce osvětlení nebo dopravní podnik. Některé dopravní podniky nechtějí osvětlení na sloupu s odpojovačem. Tady je Brno naštěstí dál a jim to nevadí.

Šejdr

Barva typu RAL, model CMYK? 😀

Nose Peak

Cize a nepražsky to působí, bez červeno-bílého zábradlí…

tarten

Není mi jasné, co jste přesně myslel tím modelem CMYK, ale když už jsme u toho, tak RAL 7021 není černá ale antracitová – tmavě šedá. Je to sedmičková barva, zatímco osmičkové a devítkové jsou tmavší. A není to „městská barva“, ty jsou pořád červená a žlutá už nějaká ta staletí. Je to barva pro praktické použití, snižující barevný smog a zvyšující kontrast nápisů. Železničáři by se měli zamyslet, proč pro pozadí světelných tabulí používají tu nesmyslnou středně modrou.