Pražská rada dnes schválila zakázku až na 200 nových tramvají

Tramvaje v Seifertově ulici v Praze na Žižkově. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTramvaje v Seifertově ulici v Praze na Žižkově. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

DPP závazně objedná 40 vozů s termínem dodání do konce roku 2026.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
125 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miloš

Česká vozidla by měla jezdit v Praze…

MHD

Hmm, těsně před volbami.

Juraj

A? Je to jen vyhlášení výběrka.
Pokud by se na magistrát nedejbože dostal někdo, kdo tramvaje obnovovat nechce, vždycky to může zaříznout.

Jan

Jakože po volbách by mohl někdo objednat autobusy na nově stavěné tramvajové tratě nebo co se změní? Než se dá dohromady nová rada města tak může utéct půl roku a budou muset řešit spoustu jiných věcí.

Ondřej

🤦‍♂️

Peter Sabol

Ako úplne neznalý pomerov – z toho Terminálu 3 by to nešlo nejak predĺžiť rovno až na Terminál 2?

Georg

no jde vsechno, ale je to tak 3 km od sebe. terminal 3 je stare letiste.

Juraj

To nie je aktuálny zámer.
Pointa tej trate k T3 je obslúžiť budúci terminál Dlouhá míle (vlak a P+R) a ako prípadný návoz zamestnancov technickej časti letiska.
Pre masy cestujúcich bude zatiaľ trolejbus, časom vlak S55 a zostanú autobusy pre lokálnu obsluhu.

Gwann

A co rozšíření možnosti ustajeni, plánuje se něco?

Kubrt

Před pár dny tu byl článek o uvažované vozovně Braník.

Marek
Marek Kubík

Chystá se rozšíření vozovny Motol a v územním plánu by měla být nadále vozovna Záběhlice.

Robert Pražák

V těch Zábehlicích to je ještě v územním plánu? To se tam dostalo někdy za I. republiky.

frantam

Doufám, že to vyhraje Škoda Transportation. A teď do mě 😀

Zdrasa

Taky bych byl rád. A když by to vyhráli naprosto čistě, bylo by to vůbec nejlepší.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Toto se líbí Petr Hlubuček.

Jan Šanda

Tohle myslíte vážně???

Čistá soutěž by snad MĚL být základ.

Bidlo

Škoda a čistá soutěž, to je nová Sci-Fi?

medical examiner

Jojo…asi nějaký nový literární bestseller…

Jiří Kocurek

No právě: „by měl“.

medical examiner

To by sice měl být základ…ale nyní v žádném případě není

Mojmír

V Čechách?

Gwann

Já čekám v Čechách…

Juraj

Nějaký racionální argument k tomuto?
Proč ne Stadler? CAF? Alstom?
Ostatně elektrobusy ukazují, že jen na značku to nejezdí.

Jakub

Tak třeba Ostravské tramvaje 39T od Škodovky mi nepřijdou nijak špatné pokud tedy přimhouříme oči nad jejich cenou.

medical examiner

No právě!
Vždyť 15T jsou snad nejdražší tramvaje na světě!

smasska

Mýlíte se, pro primát musíte do Vídně.

medical examiner

Pořizovací náklady je jedna věc, provozní náklady věc druhá.
Pochybuji, že musí vídeňský dopravní podnik řešit vadné podvozky s hrozbou snížení max. rychlosti na 40 km/h.

Jan

Špatné nejsou, ale velkokapacitní tramvaj pro Prahu to taky není.

medical examiner

Doufám, že Scheißewerke Pilsen po neblahých zkušenostech z minulosti (14T a 15T – nejdražší tramvaje světa) vůbec neosloví.
A vyhraje to nějaká solidní firma – Siemens, Pesa, Alstom, CAF…

Vojtěch

Já teda nevím, ale zrovna Siemens co se týče tramvají za moc solidní firmu nepovažuji. Můžu zmínit slavný průšvih ULF pro Vídeň (shodou okolností navržené design studiem Porsche Design stejně jako 14T). Jejich Aveniem jsem měl příležitost projet se v Mnichově. Na funglovou tramvaj, všechno vrže, nemá plynulé zastavení a akcelerace mizerná.
To už fakt radši Flexity. Ale u těch si nejsem jist otočnými podvozky a požadovanými výkony do pražského terénu.

Ondra K.

ULF je stejný případ jako 15T. Požadavky na tu tramvaj byly takové, že jediná možnost jak je splnit bylo použití atypické nevyzkoušené konstrukce.

Jan

V článku je uvedeno „přizpůsobené specifickým pražským podmínkám“, takže bohužel čekám zas nějaký atyp, který bude výrazně dražší než běžně nabízené tramvaje v Evropě.

VojtaDrevik

Praha si ty specifické tramvaje ale zaslouží…pevné podvozky jak vidíte nepřipadají v úvahu. Prostě musíme počítat se specifickými parametry pražské sítě

Lukáš Kníže

Taky jim budu držet palce… zvláště tramvaje ForCity Smart se mi velice líbí… pokud však za lepší peníze s lepšími vlastnosti bude konkurence, musí hold Škoda na druhou kolej.

Jan

Na líbivost to nejezdí a 15T vykazují stále nějaké závady, akorát už nejsou tak hrozné jako rozpadání kol, tak se o tom tolik nepíše.

Jirka

To já zase doufám, že to vyhraje ten, co tramvaje umí, což Schade fakt není.

David

To má zase korupční potenciál jak za Béma. 40 kusů závazně a 160 na opci? Kdyby ta čísla byla obráceně neřeknu ani popel. Tedy 200 kusů pokud vyhraje Škoda a 40 kusů pokud kdokoli jiný. Takhle se veřejné zakázky dělat nemají.

Kubrt

40 kusů už je standardní objednávka, i v západoevropských poměrech.

David

Ano, to je standardní objednávka, ale 160 kusů na opci už je velice nestandardní. Najdete mi jedinou soutěž na dopravní prostředky na západě, zde by opce tvořila 80% zakázky.

Vtvt

O tramvajových objednávkách nevím. Z železničářské branže:
– 2018 ÖBB rámcová smlouva na 700 vagonů (objednáno asi 25% = 13x 7vagonů NightJet a 8x 9vagonů RailJet)

– 2016 ÖBB rámcová smlouva na 300 elektrovlaků Talent 3 (objednáno asi 7% = 21x Talentů pro Voralberg, za dva roky dalších 25 ks)

https://www.eisenbahn-kurier.de/startbeitraege/4737-bombardier-rahmenvertrag-mit-oebb-fuer-bis-zu-300-talent-3-zuege

David

Díky, o těchto zakázkách jsem neměl tušení. No, budu doufat, že to nedopadne jako posledně, kdy se ta opce doobjednala celá těsně po podpisu smlouvy a kde to vypadalo, že to byla pro Škodu známá zákulisní informace.

medical examiner

Ale pro daleko menší sítě…

MartinS.

Naopak, tohle je lepší řešení, protože se potom se další vozy, když jsou potřeba, objednávají za předem stanovené ceny. A netříští se vozový park, kdy každou sérii dodává jiný výrobce a jiný typ.

PvvS

POkud to nejni Schadewerk v Plzni. Tam zdraží aj opci..

Petrix

ale Varšava ty Rottemy nechce, od začátku chtěli beznápravové Jazzy Pesy. Pak jim hundai ani nesplnil požadavky na 100proc. nízkopodlažnost a dodal něco nesplňujícího podmínky zadané zakázky.

Tom_Matoo

Tak proc je prebirali?

SYN

Protože měl Hyundai lepší právníky?

David

Teorie krásná, ale Pražská zkušenost hovoří tak že se celá opce objedná hned po podpisu smlouvy.

Osamělý Vlk

Tak nevím, ale takhle mi to přijde smysluplnější a je možnost zapojit se i novým výrobcům nebo vytvořit nový, nebo vylepšený typ tramvaje. Když těch 40 bude poruchových, tak tu máme 40 ks šrotu místo 160 kusů. A když to bude dobré, tak se prostě bude pokračovat dál.
Myslím, že v zásadě pokud přijde někdo s osvědčeným typem, třeba Alstom Citadis, který jezdí různě, tak prostě nebude problém prakticky hned koupit i ten zbytek kusů, pokud to teda vyhraje.

původní Jakub P

Spíš tipuju, že při složitosti povolování staveb a nejistotě o tom, jestli další vedení magistrátu bude chápat důležitost MHD, není dopředu jasný, kdy a kolik jich bude reálně potřeba a na kolik jich budou peníze.

Pezos

Jenže v našich končinách to dopadá tak, že když vyhraje ten správný výrobce, opce se uplatní ještě před dodáním prvního kusu z původní objednávky. Takže klidně může být i 200 kusů šrotu.

medical examiner

Když může nyní svádět strašlivé zápasy s pražskými křižovatkami 250+55 ks šrotu…

Osamělý Vlk

Jako jo, praxe asi taková je. Ale reálně je opravdu spíš lepší nakoupit malou ověřovací sérii, a když se osvědčí, tak koupit zbytek.

Georg

takhle se to dela proto, ze nakupovat cokoliv podle zakona o verejnych zakazkach je strasna onanie.
takze soutezite jednou s opci a pak kdyz potrebujete dalsich 10 tramvaji, jen objednate za vysoutezenych podminek.

Ondra K.

Část problémů si ale způsobují zadavatelé sami tím, že zadání píšou na míru konkrétnímu spřátelenému výrobci.

David

No naposledy to vypadalo tak že se to vypsalo 40+160 a těch 160 se objednalo hned po podepsání smlouvy. Rád budu věřit že teď to bude jinak, ale tehdy to rozhodně bylo přinejmenším zavanejici korupci.

Gwann

Kolibri parametr….je 5ks zavazne, 250 opce.

SYN

Ale ono to může být i jinak – vyzkouší první sérii, a pokud nebude naprostá spokojenost, další neobjednají…
O způsobu a rychlosti záručních oprav se můžou čtyři právníci hádat, ale možost objednat další kusy je zcela na vůli objednatele to jim nemůže přikázat. A je to silný přesvědčovací argument/motivace aby bylo všecko v pořádku…

Jenki

Já slyšel něco o šestero rovnoměrně rozmístěných výlučně dvoukřídlých dveřích, což splňuje jen… hádejte 🙂

Vojtěch N

Souprava 2xT3? 😀

Kernteriér

Spiš T6, když mají být dvoukřídlé. 🙂

Marek Kubík

Na Facebooku jsem zaznamenal informaci že Škoda nabídla typ 64T což má být zmodernizovaná 15T.

Radek

Předběžné tržní konzultace výslovně vyloučily koncepci pohonů 15T…

Tom_Matoo

Co je na koncepci podvozku 15T spatneho?

Kubrt

Nevím, o čem konkrétně píše Radek, ale každopádně u koncepce 15T je problém, že první podvozek je „na ráně“ při i drobné kolizi. Oprava je pak nákladnější a zdlouhavější, než kdyby tam podvozek nebyl.

Luděk

Je to zbytečně komplikovaný systém a při každé srážce je jako první na raně podvozek

Poskok

Absence klasické tuhé nápravy.

Jan

Vysoká neodpružená hmotnost včetně rachtajících brzd na každém křížení. Rozložení podvozků příliš do krajů, u dvou vozů stojících těsně za sebou to dělá významné zatížení svršku. Složitá oprava a montáž motorů, které drží permanentní magnety.

SYN

S těmi permanentními magnety to asi bude nutno do budoucna přežít… je v nich budoucnost takovýchto motorů.

Marek Kubík

Však píšu že zmodernizovaná. 😉 Už na začátku se psalo o tom že Škoda nejspíš nabídne kombinaci typů 15T a 29T, dokumentaci typu 64T jsem ale narozdíl od dotyčného člověka nečetl a tak to nemohu potvrdit či vyvrátit.

Gwann

Řekl bych že to je drahé a choulostivé, obzvlášť první podvozek je dost na raně

MHD

Což si přece neodporuje. Koncepce 15T zůstane, ale pohon bude asynchronní.

Luděk

Spíš bych tipoval že to bude Artic/40T/45T s rozlišením podvozku jako u Stadleru pro Sarajevo tedy 1. a 3. článek na dvou podvozcích a mezi ně zavěšený 2. článek

Luděk

Samozřejmě jednostranné a místo rozlišením má být rozložením

VojtaDrevik

Vzhledem k tomu, že k 64ce to rozhodně nedošlo, tak bych řekl, že to je číslování jako u Brna (45T obchodní označení a ForCity 34T jako 3 články a 4 podvozky) což by znamenalo 6 článků a 4 podvozky…

Petr Šimral

Já četl v zadání například, že nápravová hmotnost nesmí překročit 5 tun a celé prázdné vozidlo smí vážit max. 43 tun+- něco. Samozřejmě s novými koly a za chvíli se asi bude uvádět i neojeté ližiny sběrače…

Gwann

Tak když se účelové zkoušela homologovat auta s 20l nádrží…Aby co2 vycházelo lépe…nedivím se

Petr Šimral

Jenže 8 x 5 je čtyřicet…

medical examiner

Ach jo…co to takhle formulovat jako
1. max. 1,3 t/m délky,
2. max. 5 t na nápravu,
3. min. 2,11 míst k sezení/m délky

Pat

Možná by stálo se zamyslet nad obousměrnými tramvajemi. Koneckonců

Petr

Otázka je, jestli je to nutné. Obousměrné tramvaje mají dveře na obou stranách, což je dost limitující. Do Holyně za pár let potřeba nebudou. Zůstane jen Pankrác, ale po dokončení Dvoreckého mostu vzroste šance na dostavbu TT Pankrác – Dvorce a pak nebudou potřeba vůbec. Maximálně na nějaké mimořádnosti.

zdeva

Budou nepochybne pri opravach…

Marek Kubík

Čeká se na KT8D5 z Plzně a mluví se pořízení i těch Ostravských.

dopravopat

A zo Sarajeva nechcete? Ponúknite im platňové T6 na výmenu.

Jan

Proč ne. Momentálně v Sarajevu nejezdí, protože probíhá rekonstrukce velké části sítě a po té už chtějí jezdit s novými vozy. Snad to nebude horší než ty vyježděné maďarské vozy 🙂

Osamělý Vlk

Tak ony KT8 D5 tady nemůžou být věčně. A nějaké obousměrné vozy budou na výluky třeba. Navíc s obousměrnými tramvajemi bude možné stavět trať alespoň nějak a smyčku pak bude možné dostavět.

Jan

Věčně ne, ale jelikož modernizace probíhají stále, tak tu budou ještě pár desítek let. Do té doby se dá vypsat soutěž na něco jiného. Zatím je jich přes padesát a stále přibývají.

Petr Novák

K čemu budou Praze ostravské jednosměrné Kačeny, prosím pěkně? Jako náhrada T3 asi dobré, ale je-li potřeba, aby byly obousměrné, pak jejich opětovné zobousměrnění bude tak nákladné, že už se pomalu vyplatí uvažovat o nových vozech, ne?

Sch

Použiji se na přestavbu na částečně nízkopodlažní podle předchozího vzoru.

Kubrt

Ale ony jsou částěčně nízkopodlažní.

medical examiner

Asi to popletl a myslel na obousměrnost…

MaT

Jakože třeba „částečně obousměrné“? To je taky zajímavý koncept… 🙂

MRC

Tak čistě teoreticky zda by se nevyplatilo vzít dvě kačeny a udělat z nich jednu… Jenže to by musela být dost výhodná koupě..

KT8D5N

Souhlasím, ještě kdyby DPMB nabídlo DPP všechny své KT8D5.RN2 a poté po využití opce DPP by mohli koupit ojeté 7ks tramvají KT8D5N které mají takovou krásu, že by mi bylo líto kdyby DPMB dalo sešrotovat i všech 7ks KT8D5N… DPP musí zabojovat maximálně v Plzni na odkup tramvají KT8D5.RN2P z Ostravy také KT8D5.RN1 jako dočasná náhrada za T3 které půjdou do Liberce….. Nebylo by to špatné kdyby měl DPP kačenky jednosměrné i z OVY, zbytek PLZNĚ A BRNA…. Je mi líto těch sešrotovaných KT8D5 v Brně které mohly v klidu jezdit v Praze pod předělávkou dle.Miškolckých KT8D5.RN2P DPP… Všichni mluví… Číst vice »

Petr Novák

Z Brna určitě v dohledné době žádné Kačeny nečekejte, pokud se po volbách nezmění přístup vedení k opci na obousměrné tramvaje. To za prvé. A za druhé, je tu možnost, že jednu Kačenu si Brno nechá jako historickou a něco jsem slyšel, že se snad údajně jedná i s TMB, které by také jednu Kačenu z Brna chtělo. Pokud tedy oboje vyjde, tak počítejte minimálně mínus dva kusy pro Prahu, spíše ale víc, protože s novými obousměrnými tramvajemi to v Brně opravdu nevypadá dobře. Bohužel. Byly by potřeba jako sůl. Ale holt Vaňková na ně nedá ani korunu 🙁

Ondra K.

Brněnské KT8D5R.N2 mají za sebou po modernizaci 15 až 20 let velmi těžkýho provozu během kterýho každá najela milion kilometrů. Tomu pak odpovídá i technický stav, který je dost mizerný.

Jan

Maďarské KT měly za sebou přes 30 let provozu bez modernizace, vypadaly jako že se rozpadnou, a dnes jsou z nich prakticky nové vozy v Praze.

BRNO

Tak to já si nejsem jisty, to spíš opak Vaňková bude mít před volbami plné kecy ohledně nových Tramvajích Škoda 45T a po volbách ani nevyužije tu opci…. Já si myslím že nakonec Brno bude nakonec pořizovat ojeté vozy KT8D5.RN2P od DPP…. A co? Mají se kupovat dražší obousměrné vozy made in Škoda nebo raději Praha se zbaví po dlouhé době rozhodne pořizovat nové vozy a KT8D5.RN2P už nebudou potřeba jako T6A5 které tu máme… Sbírku Tramvají KT8D5N,KT8D5.RN2+RN2P by podpořilo výstavbu dalších úvraťových konečných zastávek v DPMB…. Díky Praze vlastně máme více T6A5 a ty původní už mohou být pro… Číst vice »

medical examiner

A tím bude obousměrných tramvají dostatek…

Ondra K.

Plzeň plánovala nahradit KT8 40m tramvajemi, ale to výběrové řízení bylo zrušeno. V současnosti nakupované 40T by prý měly nahradit přednostně T3R.P a K3.

Jan

Při současném tempu rekonstrukcí dříve nakoupených KT by se další várka dostala na řadu asi v roce 2030.

Pavel Skládaný

A taky nad tramvajemi se spalovacím motorem, elektřina přestává být perspektivním zdrojem energie.

micat1

WTF? 😀

Jiří Kocurek

Naco motor do tramvaje? Motor+generátor z lokomotivy a napojit na trolejové vedení.

medical examiner

Klid…až bude po určitých politicko-organizačních opatřeních elektřina za 0,90-1,30 Kč/kWh, tak se možná budou finančně životaschopné i elektromobily…

Poskok

Myslím si, že je to cíleně vypsáno bez nich, protože pak by všude stačila pouze úvrať, což nikdo nechce.
Navíc je u takových vozů snížená kapacita a dvojnásob dveří a kabin (což se na ceně velmi projeví)

Gwann

Obnoví se triangly

Jan

Triangl se normálně plánuje na novou trať kolem nákladového nádraží Žižkov.

Frantík

Slyšel jsem něco o šesti dveřích a vícero otočnych podvozcich. Bude to drahé, ale snad mnohem lepší než 15T.

Erik

Oboustrane take?

Ivan

Copak 15T, ty mi připadají ještě vcelku OK. Ale 14T je jiná liga 😀

Hlavně by měly sehnat nějaké obousměrné, kachny už mají svá nejlepší léta za sebou

Marek Kubík

14T jsou super na rovné tratě, 15T až na hlučnost při průjezdu přes výhybky bych považoval za ideální tramvaje.
Někdo při hospodské diskusi na fb mluvil že část tramvají z této dodávky má být obousměrná, ale nikde jsem to zatím oficiálně nezaznamenal a tak tomu nevěřím.

medical examiner

Třeba na 12, 17 a 20 můžou 14T zastat kus práce.
Akorát je u 14T i 15T ten problém, že oblouků a křižovatek je po Praze (de iure) spousta, po Praze (de facto) ještě víc.

MHD

Na 17 už jich máme plné zuby.

Jan

Linka 16 byla skoro ideální rovinka než se postavil maximálně zakroucený terminál Depo Hostivař. Tak to tam můžou trochu ohoblovat.

medical examiner

No jo…to by to muselo jezdit jen do Vozovny Strašnice…
Což mi připomíná – obejde se pražský cestující lid lépe bez 10 nebo bez 16?

zdeva

Souhlas, ale po repasy jsou v podstate nove. Daji se repasovat porad dokola jako 810.

Vojtěch Suchan

Na linky kde je většina tratě „rychlodrážního charakteru“ jsou 14T super. Do města jsou housenky vzhledem ke specifikám Prahy hrůza. Po těch rekonstrukcích interiéru v DPP je to i uvnitř docela slušná tramvaj, i když není 100% LF.

medical examiner

A když by někdo přestavěl kabinu tak, aby mohli cestující nastupovat předními dveřmi, nebyl by žádný důvod ke stížnostem 😉

Zlvr

A přestavět zadní část 14T, aby se dalo např. při dobíhaní tramvaje nastoupit i zadními dveřmi, kde je neskutečně miniaturní prostor.

MHD

Je hlučná, úzká, bez klimatizace…

Jan

Bohužel má málo podvozků tak se nedá přidávat váha, ani klimatizace.