Pražská rada dnes schválila zakázku až na 200 nových tramvají
Tramvaje v Seifertově ulici v Praze na Žižkově. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
DPP závazně objedná 40 vozů s termínem dodání do konce roku 2026.
DPP závazně objedná 40 vozů s termínem dodání do konce roku 2026.
Česká vozidla by měla jezdit v Praze…
Hmm, těsně před volbami.
A? Je to jen vyhlášení výběrka.
Pokud by se na magistrát nedejbože dostal někdo, kdo tramvaje obnovovat nechce, vždycky to může zaříznout.
Jakože po volbách by mohl někdo objednat autobusy na nově stavěné tramvajové tratě nebo co se změní? Než se dá dohromady nová rada města tak může utéct půl roku a budou muset řešit spoustu jiných věcí.
🤦♂️
Ako úplne neznalý pomerov – z toho Terminálu 3 by to nešlo nejak predĺžiť rovno až na Terminál 2?
no jde vsechno, ale je to tak 3 km od sebe. terminal 3 je stare letiste.
To nie je aktuálny zámer.
Pointa tej trate k T3 je obslúžiť budúci terminál Dlouhá míle (vlak a P+R) a ako prípadný návoz zamestnancov technickej časti letiska.
Pre masy cestujúcich bude zatiaľ trolejbus, časom vlak S55 a zostanú autobusy pre lokálnu obsluhu.
A co rozšíření možnosti ustajeni, plánuje se něco?
Před pár dny tu byl článek o uvažované vozovně Braník.
Doplňuji odkaz na článek: https://zdopravy.cz/v-prazskem-braniku-by-u-nadrazi-mohla-vyrust-nova-tramvajova-vozovna-125014/
Chystá se rozšíření vozovny Motol a v územním plánu by měla být nadále vozovna Záběhlice.
V těch Zábehlicích to je ještě v územním plánu? To se tam dostalo někdy za I. republiky.
Doufám, že to vyhraje Škoda Transportation. A teď do mě 😀
Taky bych byl rád. A když by to vyhráli naprosto čistě, bylo by to vůbec nejlepší.
Toto se líbí Petr Hlubuček.
Tohle myslíte vážně???
Čistá soutěž by snad MĚL být základ.
Škoda a čistá soutěž, to je nová Sci-Fi?
Jojo…asi nějaký nový literární bestseller…
No právě: „by měl“.
To by sice měl být základ…ale nyní v žádném případě není…
V Čechách?
Já čekám v Čechách…
Nějaký racionální argument k tomuto?
Proč ne Stadler? CAF? Alstom?
Ostatně elektrobusy ukazují, že jen na značku to nejezdí.
Tak třeba Ostravské tramvaje 39T od Škodovky mi nepřijdou nijak špatné pokud tedy přimhouříme oči nad jejich cenou.
No právě!
Vždyť 15T jsou snad nejdražší tramvaje na světě!
Mýlíte se, pro primát musíte do Vídně.
Pořizovací náklady je jedna věc, provozní náklady věc druhá.
Pochybuji, že musí vídeňský dopravní podnik řešit vadné podvozky s hrozbou snížení max. rychlosti na 40 km/h.
Špatné nejsou, ale velkokapacitní tramvaj pro Prahu to taky není.
Doufám, že Scheißewerke Pilsen po neblahých zkušenostech z minulosti (14T a 15T – nejdražší tramvaje světa) vůbec neosloví.
A vyhraje to nějaká solidní firma – Siemens, Pesa, Alstom, CAF…
Já teda nevím, ale zrovna Siemens co se týče tramvají za moc solidní firmu nepovažuji. Můžu zmínit slavný průšvih ULF pro Vídeň (shodou okolností navržené design studiem Porsche Design stejně jako 14T). Jejich Aveniem jsem měl příležitost projet se v Mnichově. Na funglovou tramvaj, všechno vrže, nemá plynulé zastavení a akcelerace mizerná.
To už fakt radši Flexity. Ale u těch si nejsem jist otočnými podvozky a požadovanými výkony do pražského terénu.
ULF je stejný případ jako 15T. Požadavky na tu tramvaj byly takové, že jediná možnost jak je splnit bylo použití atypické nevyzkoušené konstrukce.
V článku je uvedeno „přizpůsobené specifickým pražským podmínkám“, takže bohužel čekám zas nějaký atyp, který bude výrazně dražší než běžně nabízené tramvaje v Evropě.
Praha si ty specifické tramvaje ale zaslouží…pevné podvozky jak vidíte nepřipadají v úvahu. Prostě musíme počítat se specifickými parametry pražské sítě
Taky jim budu držet palce… zvláště tramvaje ForCity Smart se mi velice líbí… pokud však za lepší peníze s lepšími vlastnosti bude konkurence, musí hold Škoda na druhou kolej.
Na líbivost to nejezdí a 15T vykazují stále nějaké závady, akorát už nejsou tak hrozné jako rozpadání kol, tak se o tom tolik nepíše.
To já zase doufám, že to vyhraje ten, co tramvaje umí, což Schade fakt není.
To má zase korupční potenciál jak za Béma. 40 kusů závazně a 160 na opci? Kdyby ta čísla byla obráceně neřeknu ani popel. Tedy 200 kusů pokud vyhraje Škoda a 40 kusů pokud kdokoli jiný. Takhle se veřejné zakázky dělat nemají.
40 kusů už je standardní objednávka, i v západoevropských poměrech.
Ano, to je standardní objednávka, ale 160 kusů na opci už je velice nestandardní. Najdete mi jedinou soutěž na dopravní prostředky na západě, zde by opce tvořila 80% zakázky.
O tramvajových objednávkách nevím. Z železničářské branže:
– 2018 ÖBB rámcová smlouva na 700 vagonů (objednáno asi 25% = 13x 7vagonů NightJet a 8x 9vagonů RailJet)
– 2016 ÖBB rámcová smlouva na 300 elektrovlaků Talent 3 (objednáno asi 7% = 21x Talentů pro Voralberg, za dva roky dalších 25 ks)
https://www.eisenbahn-kurier.de/startbeitraege/4737-bombardier-rahmenvertrag-mit-oebb-fuer-bis-zu-300-talent-3-zuege
Díky, o těchto zakázkách jsem neměl tušení. No, budu doufat, že to nedopadne jako posledně, kdy se ta opce doobjednala celá těsně po podpisu smlouvy a kde to vypadalo, že to byla pro Škodu známá zákulisní informace.
Ale pro daleko menší sítě…
Naopak, tohle je lepší řešení, protože se potom se další vozy, když jsou potřeba, objednávají za předem stanovené ceny. A netříští se vozový park, kdy každou sérii dodává jiný výrobce a jiný typ.
POkud to nejni Schadewerk v Plzni. Tam zdraží aj opci..
https://www.cs-dopravak.cz/varsava-zrejme-nevyuzije-opci-na-90-tramvaji-hyundai-rotem/
ale Varšava ty Rottemy nechce, od začátku chtěli beznápravové Jazzy Pesy. Pak jim hundai ani nesplnil požadavky na 100proc. nízkopodlažnost a dodal něco nesplňujícího podmínky zadané zakázky.
Tak proc je prebirali?
Protože měl Hyundai lepší právníky?
https://www.cs-dopravak.cz/2020-5-24-tureck-durmazlar-poaduje-vce-penz-za-tramvaje-pro-olsztyn/
Teorie krásná, ale Pražská zkušenost hovoří tak že se celá opce objedná hned po podpisu smlouvy.
Tak nevím, ale takhle mi to přijde smysluplnější a je možnost zapojit se i novým výrobcům nebo vytvořit nový, nebo vylepšený typ tramvaje. Když těch 40 bude poruchových, tak tu máme 40 ks šrotu místo 160 kusů. A když to bude dobré, tak se prostě bude pokračovat dál.
Myslím, že v zásadě pokud přijde někdo s osvědčeným typem, třeba Alstom Citadis, který jezdí různě, tak prostě nebude problém prakticky hned koupit i ten zbytek kusů, pokud to teda vyhraje.
Spíš tipuju, že při složitosti povolování staveb a nejistotě o tom, jestli další vedení magistrátu bude chápat důležitost MHD, není dopředu jasný, kdy a kolik jich bude reálně potřeba a na kolik jich budou peníze.
Jenže v našich končinách to dopadá tak, že když vyhraje ten správný výrobce, opce se uplatní ještě před dodáním prvního kusu z původní objednávky. Takže klidně může být i 200 kusů šrotu.
Když může nyní svádět strašlivé zápasy s pražskými křižovatkami 250+55 ks šrotu…
Jako jo, praxe asi taková je. Ale reálně je opravdu spíš lepší nakoupit malou ověřovací sérii, a když se osvědčí, tak koupit zbytek.
takhle se to dela proto, ze nakupovat cokoliv podle zakona o verejnych zakazkach je strasna onanie.
takze soutezite jednou s opci a pak kdyz potrebujete dalsich 10 tramvaji, jen objednate za vysoutezenych podminek.
Část problémů si ale způsobují zadavatelé sami tím, že zadání píšou na míru konkrétnímu spřátelenému výrobci.
No naposledy to vypadalo tak že se to vypsalo 40+160 a těch 160 se objednalo hned po podepsání smlouvy. Rád budu věřit že teď to bude jinak, ale tehdy to rozhodně bylo přinejmenším zavanejici korupci.
Kolibri parametr….je 5ks zavazne, 250 opce.
Ale ono to může být i jinak – vyzkouší první sérii, a pokud nebude naprostá spokojenost, další neobjednají…
O způsobu a rychlosti záručních oprav se můžou čtyři právníci hádat, ale možost objednat další kusy je zcela na vůli objednatele to jim nemůže přikázat. A je to silný přesvědčovací argument/motivace aby bylo všecko v pořádku…
Já slyšel něco o šestero rovnoměrně rozmístěných výlučně dvoukřídlých dveřích, což splňuje jen… hádejte 🙂
Souprava 2xT3? 😀
Spiš T6, když mají být dvoukřídlé. 🙂
Na Facebooku jsem zaznamenal informaci že Škoda nabídla typ 64T což má být zmodernizovaná 15T.
Předběžné tržní konzultace výslovně vyloučily koncepci pohonů 15T…
Co je na koncepci podvozku 15T spatneho?
Nevím, o čem konkrétně píše Radek, ale každopádně u koncepce 15T je problém, že první podvozek je „na ráně“ při i drobné kolizi. Oprava je pak nákladnější a zdlouhavější, než kdyby tam podvozek nebyl.
Je to zbytečně komplikovaný systém a při každé srážce je jako první na raně podvozek
Absence klasické tuhé nápravy.
Vysoká neodpružená hmotnost včetně rachtajících brzd na každém křížení. Rozložení podvozků příliš do krajů, u dvou vozů stojících těsně za sebou to dělá významné zatížení svršku. Složitá oprava a montáž motorů, které drží permanentní magnety.
S těmi permanentními magnety to asi bude nutno do budoucna přežít… je v nich budoucnost takovýchto motorů.
Však píšu že zmodernizovaná. 😉 Už na začátku se psalo o tom že Škoda nejspíš nabídne kombinaci typů 15T a 29T, dokumentaci typu 64T jsem ale narozdíl od dotyčného člověka nečetl a tak to nemohu potvrdit či vyvrátit.
Řekl bych že to je drahé a choulostivé, obzvlášť první podvozek je dost na raně
Což si přece neodporuje. Koncepce 15T zůstane, ale pohon bude asynchronní.
Spíš bych tipoval že to bude Artic/40T/45T s rozlišením podvozku jako u Stadleru pro Sarajevo tedy 1. a 3. článek na dvou podvozcích a mezi ně zavěšený 2. článek
Samozřejmě jednostranné a místo rozlišením má být rozložením
Vzhledem k tomu, že k 64ce to rozhodně nedošlo, tak bych řekl, že to je číslování jako u Brna (45T obchodní označení a ForCity 34T jako 3 články a 4 podvozky) což by znamenalo 6 článků a 4 podvozky…
Já četl v zadání například, že nápravová hmotnost nesmí překročit 5 tun a celé prázdné vozidlo smí vážit max. 43 tun+- něco. Samozřejmě s novými koly a za chvíli se asi bude uvádět i neojeté ližiny sběrače…
Tak když se účelové zkoušela homologovat auta s 20l nádrží…Aby co2 vycházelo lépe…nedivím se
Jenže 8 x 5 je čtyřicet…
Ach jo…co to takhle formulovat jako
1. max. 1,3 t/m délky,
2. max. 5 t na nápravu,
3. min. 2,11 míst k sezení/m délky
Možná by stálo se zamyslet nad obousměrnými tramvajemi. Koneckonců
Otázka je, jestli je to nutné. Obousměrné tramvaje mají dveře na obou stranách, což je dost limitující. Do Holyně za pár let potřeba nebudou. Zůstane jen Pankrác, ale po dokončení Dvoreckého mostu vzroste šance na dostavbu TT Pankrác – Dvorce a pak nebudou potřeba vůbec. Maximálně na nějaké mimořádnosti.
Budou nepochybne pri opravach…
Čeká se na KT8D5 z Plzně a mluví se pořízení i těch Ostravských.
A zo Sarajeva nechcete? Ponúknite im platňové T6 na výmenu.
Proč ne. Momentálně v Sarajevu nejezdí, protože probíhá rekonstrukce velké části sítě a po té už chtějí jezdit s novými vozy. Snad to nebude horší než ty vyježděné maďarské vozy 🙂
Tak ony KT8 D5 tady nemůžou být věčně. A nějaké obousměrné vozy budou na výluky třeba. Navíc s obousměrnými tramvajemi bude možné stavět trať alespoň nějak a smyčku pak bude možné dostavět.
Věčně ne, ale jelikož modernizace probíhají stále, tak tu budou ještě pár desítek let. Do té doby se dá vypsat soutěž na něco jiného. Zatím je jich přes padesát a stále přibývají.
K čemu budou Praze ostravské jednosměrné Kačeny, prosím pěkně? Jako náhrada T3 asi dobré, ale je-li potřeba, aby byly obousměrné, pak jejich opětovné zobousměrnění bude tak nákladné, že už se pomalu vyplatí uvažovat o nových vozech, ne?
Použiji se na přestavbu na částečně nízkopodlažní podle předchozího vzoru.
Ale ony jsou částěčně nízkopodlažní.
Asi to popletl a myslel na obousměrnost…
Jakože třeba „částečně obousměrné“? To je taky zajímavý koncept… 🙂
Tak čistě teoreticky zda by se nevyplatilo vzít dvě kačeny a udělat z nich jednu… Jenže to by musela být dost výhodná koupě..
Souhlasím, ještě kdyby DPMB nabídlo DPP všechny své KT8D5.RN2 a poté po využití opce DPP by mohli koupit ojeté 7ks tramvají KT8D5N které mají takovou krásu, že by mi bylo líto kdyby DPMB dalo sešrotovat i všech 7ks KT8D5N… DPP musí zabojovat maximálně v Plzni na odkup tramvají KT8D5.RN2P z Ostravy také KT8D5.RN1 jako dočasná náhrada za T3 které půjdou do Liberce….. Nebylo by to špatné kdyby měl DPP kačenky jednosměrné i z OVY, zbytek PLZNĚ A BRNA…. Je mi líto těch sešrotovaných KT8D5 v Brně které mohly v klidu jezdit v Praze pod předělávkou dle.Miškolckých KT8D5.RN2P DPP… Všichni mluví… Číst vice »
Z Brna určitě v dohledné době žádné Kačeny nečekejte, pokud se po volbách nezmění přístup vedení k opci na obousměrné tramvaje. To za prvé. A za druhé, je tu možnost, že jednu Kačenu si Brno nechá jako historickou a něco jsem slyšel, že se snad údajně jedná i s TMB, které by také jednu Kačenu z Brna chtělo. Pokud tedy oboje vyjde, tak počítejte minimálně mínus dva kusy pro Prahu, spíše ale víc, protože s novými obousměrnými tramvajemi to v Brně opravdu nevypadá dobře. Bohužel. Byly by potřeba jako sůl. Ale holt Vaňková na ně nedá ani korunu 🙁
Brněnské KT8D5R.N2 mají za sebou po modernizaci 15 až 20 let velmi těžkýho provozu během kterýho každá najela milion kilometrů. Tomu pak odpovídá i technický stav, který je dost mizerný.
Maďarské KT měly za sebou přes 30 let provozu bez modernizace, vypadaly jako že se rozpadnou, a dnes jsou z nich prakticky nové vozy v Praze.
Tak to já si nejsem jisty, to spíš opak Vaňková bude mít před volbami plné kecy ohledně nových Tramvajích Škoda 45T a po volbách ani nevyužije tu opci…. Já si myslím že nakonec Brno bude nakonec pořizovat ojeté vozy KT8D5.RN2P od DPP…. A co? Mají se kupovat dražší obousměrné vozy made in Škoda nebo raději Praha se zbaví po dlouhé době rozhodne pořizovat nové vozy a KT8D5.RN2P už nebudou potřeba jako T6A5 které tu máme… Sbírku Tramvají KT8D5N,KT8D5.RN2+RN2P by podpořilo výstavbu dalších úvraťových konečných zastávek v DPMB…. Díky Praze vlastně máme více T6A5 a ty původní už mohou být pro… Číst vice »
A tím bude obousměrných tramvají dostatek…
Plzeň plánovala nahradit KT8 40m tramvajemi, ale to výběrové řízení bylo zrušeno. V současnosti nakupované 40T by prý měly nahradit přednostně T3R.P a K3.
Při současném tempu rekonstrukcí dříve nakoupených KT by se další várka dostala na řadu asi v roce 2030.
A taky nad tramvajemi se spalovacím motorem, elektřina přestává být perspektivním zdrojem energie.
WTF? 😀
Naco motor do tramvaje? Motor+generátor z lokomotivy a napojit na trolejové vedení.
Klid…až bude po určitých politicko-organizačních opatřeních elektřina za 0,90-1,30 Kč/kWh, tak se možná budou finančně životaschopné i elektromobily…
Myslím si, že je to cíleně vypsáno bez nich, protože pak by všude stačila pouze úvrať, což nikdo nechce.
Navíc je u takových vozů snížená kapacita a dvojnásob dveří a kabin (což se na ceně velmi projeví)
Obnoví se triangly
Triangl se normálně plánuje na novou trať kolem nákladového nádraží Žižkov.
Slyšel jsem něco o šesti dveřích a vícero otočnych podvozcich. Bude to drahé, ale snad mnohem lepší než 15T.
Oboustrane take?
Copak 15T, ty mi připadají ještě vcelku OK. Ale 14T je jiná liga 😀
Hlavně by měly sehnat nějaké obousměrné, kachny už mají svá nejlepší léta za sebou
14T jsou super na rovné tratě, 15T až na hlučnost při průjezdu přes výhybky bych považoval za ideální tramvaje.
Někdo při hospodské diskusi na fb mluvil že část tramvají z této dodávky má být obousměrná, ale nikde jsem to zatím oficiálně nezaznamenal a tak tomu nevěřím.
Třeba na 12, 17 a 20 můžou 14T zastat kus práce.
Akorát je u 14T i 15T ten problém, že oblouků a křižovatek je po Praze (de iure) spousta, po Praze (de facto) ještě víc.
Na 17 už jich máme plné zuby.
Linka 16 byla skoro ideální rovinka než se postavil maximálně zakroucený terminál Depo Hostivař. Tak to tam můžou trochu ohoblovat.
No jo…to by to muselo jezdit jen do Vozovny Strašnice…
Což mi připomíná – obejde se pražský cestující lid lépe bez 10 nebo bez 16?
Souhlas, ale po repasy jsou v podstate nove. Daji se repasovat porad dokola jako 810.
Na linky kde je většina tratě „rychlodrážního charakteru“ jsou 14T super. Do města jsou housenky vzhledem ke specifikám Prahy hrůza. Po těch rekonstrukcích interiéru v DPP je to i uvnitř docela slušná tramvaj, i když není 100% LF.
A když by někdo přestavěl kabinu tak, aby mohli cestující nastupovat předními dveřmi, nebyl by žádný důvod ke stížnostem 😉
A přestavět zadní část 14T, aby se dalo např. při dobíhaní tramvaje nastoupit i zadními dveřmi, kde je neskutečně miniaturní prostor.
Je hlučná, úzká, bez klimatizace…
Bohužel má málo podvozků tak se nedá přidávat váha, ani klimatizace.