Pražská koalice v pondělí projedná další postup s metrem O

Metro D, zárodky na rohu ulic Na Strži a Budějovické u budovy České pošty. Pramen: MetrostavMetro D, zárodky na rohu ulic Na Strži a Budějovické u budovy České pošty. Pramen: Metrostav

Okružní linka metra O v Praze by mohla ulevit přetíženým částem v centru města, zároveň by mohla vést k rozvoji dalších oblastí v metropoli.

105 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kreketuse

Přemýšlejí na magistrátu alespoň o tom jak bude fungovat cestování v době, kdy bude zřejmě na déle přerušena trasa C kvůli připojování déčka? Není dobré aby se všichni tlačili do náhradní autobusové dopravy. Chtělo by to dvoukolejku mezi Kačerovem a nádr.Vršovice, mezi kterými se bude moci prohánět pendl. Nejlépe aby takové spoje alespoň některé zajížděly na hlavák. To už se pak trochu přibližuje k situaci přidání napájecí kolejnice a propojení trasy na nadrazi vrsovice s trasou déčka.

Kreketuse

V případě neexistence prodloužené části áčka šlo vytvořit prodloužení přes Podbabu na Bohnice a se zakončením nejspíš v Kobylisích. Tato varianta by měla na poměrně dlouhém úseku vyvážené vytížení na rozdíl od současné varianty, kde vytížení na prodloužené části je malé a za veleslavínem mizivé. (a to úsek napajený nádražím Veleslavín v budoucnu ztratí spoustu pasažérů, kteři pojedou rychlodráhou od Kladna do centra namísto současného přestupiu z busu) PS : zajímavé by bylo to áčko od Dejvic připojit do trasy směr Letňany (nová konečná Acka), kam by tyto linky s pásmovým provozem jely společně. Případně by se céčko odpojovalo směr… Číst vice »

Tom

Je to nakreslené jako lejno od ptáka co zrovna prošel kolem.

Jirka Z

Docela by mě zajímalo, co chtějí udělat s tím kopcem z Anděla na Strahov. Na jednu stranu by propojení těchto míst metrem dávalo smysl, na druhou stranu je tam převýšení 120 m na 1 km a hustě zastavěné údolí kolem Plzeňské, takže postavit tam nadzemní stanici a tím získat výšku také není příliš reálné. Takže buď prudké stoupání nebo téměř 100 m hluboká stanice metra na Strahově. Je to vůbec technicky řešitelné a v praxi použitelné? To i kopec z Vysočan na Prosek (určitě logičtější trasování než do Čakovic) by představoval menší problém, i když i tam by musela být… Číst vice »

MaT

Tak třeba by se dala nějak zkombinovat ozubnicová železnice a metro. 🙂

Štěpán

Takovou kombinaci mají ve francouzském Lyonu.

Martin

Proto treba linka E mela trasovani z Vysocanske na Letnany, kvuli prevyseni by totiz Prosek nedala jinak nez opravdu poradne hluboko.
Stejne tak Strahov, tak zde stanice v planu byla, ale je tam delsi cas na vystoupani podel strahovskeho tunelu na Kralovku… ale i tak by byla hluboko…

Tomáš

Nejlidnatějším sídlištím na jihu se to vyhýbá, zatímco na severu to vede pod poli.

Martin Prager

Ano, souhlasím. Modřany a Komořany by mohly být příkladem …

Alibaba

Konečně má někdo alespoň nějakou vizi. Cesta ke stavbě bude trnitá, několikrát se změní, spoustu klacků bude pod nohy naházeno, občas se bude přešlapovat na místě, ale bez vize to nepůjde.

FlyingJ

Ta trasa má na první pohled podobný nešvár jako pražský silniční městský okruh. Na jednu stranu se velmi blízko přimyká centu (Anděl, Střešovice), na druhou stranu vás vynese až někam do Dolních Chaber. Myslim že by se měl zkrátit úsek Podbaba-Prosek (případně Podbaba-Nn Žižkov), anebo celý okruh naopak rozšířit, aby to skutečně nabízelo tangenciální spojení které v Praze tak chybí.

Jinak proč do Čakovic, tam už se nepočítá s prodloužením céčka?

MHD

Teď jsou to vlastně dvě paralelní linky dole a nahoře propojené. Takže souhlas.

Jirka Z

Dokonalý kruh to asi nikdy nebude. Ale důležité bude především definovat ta podstatná místa, která by měla ta trasa spojovat. A tady jsou oblasti Smíchova, Pankráce, Vysočan a Dejvic celkem logické, k tomu bych přidal pokud možno co nejvíc nádraží pro přestup od příměstských linek. Dále bych přidal zlepšení spojení mezi jižním a jihozápadním městem, něco kratšího než s přestupem až na Florenci a rychlejšího než tramvaj. Takže jednoznačně bych viděl vedení přes Smíchovské nádraží, nádraží Libeň a Vysočany. Vedení přes Budějovickou je dobrá volba. V Dejvicích buď přes Dejvickou a Podbabu nebo přes Hradčanskou s přestupem na vlak do… Číst vice »

Frantisek

A nestačilo by D od Pankráce ohnout přes Vršovice, Žižkov a Vysočany na Prosek, jak bylo plánováno? K tomu doplnit koleje na železnici (Modřany – Čakovice) a pospojovat to tramvajemi? Tohleto je šílená megalomanie.

Jarda

za poslední rok a půl jsem si nevšiml, že by v metru bylo něco přetížený, spíš naopak

Dachs

Tak pořád jsme na 70 % proti roku 2019 (z toho minimálně polovina nejezdících jako důvod vám uvede nepříjemné respirátory). Pro rok 2040 pražská doprava (všeho druhu) by měla být dimenzována jako na 1,5mil. metropoli, plus 400 tis. dojíždějících a návštěvníků. Óčko v té době samozřejmě nebude.

tarten

1,5mil metropole je trochu málo. Před covidem to bylo 1,8 mil lidí, co se v Praze běžně přes den nacházelo. Myslíte tím asi, že by se mělo počítat s nárůstem lidí adekvátně k nárůstu přihlášených občanů z 1,25 na 1,5 mil.?

rozinka

Nebylo by lepší se napřed pořádně poradit o dalším postupu s metrem D, než vymýšlet další vzdušné zámky?

Marek

První úsek D se začne stavět v příštím roce. O čem se mají radit?

tarten

Pokud ovšem nepočítáte jako začátek onen slavný geologický průzkum, co už proběhl.

Martin Prager

Město potřebuje také vize a koncepce rozvoje. Bez nich by byla budoucnost slepá.

tarten

Přesně tak. Bez toho by mohlo dojít k dalšímu prasení tras metra jako prodloužení do Motola nebo ohnutí C z Kobylis do Letňan, tedy vyžraní trasy vhodné právě pro okružní linku.

Aneta

Budoucnost je slepá už mnoho let.

Martin Prager

To si nemyslím. Budoucnost bude přesně taková, jakou si ji připravíme a uděláme. 😉

Vladimír

Klid.
Tahle parta stejně z Magistrátu na podzim vysmahne.

Lubomír B.

Tak super, třeba se i v Brně dočkáme rychlejší městské dopravy než je chůze a začne být argumentem, že čtvrtinové město si zaslouží jednu trasu segmentu dopravy, které polovinu jízdní doby nestojí na semaforech a druhou polovinu jízdní doby neblokuje chodce, který mohou být ještě rychlejší.

Jiří Kocurek

Od Ronda až do Lískovce žádná světelná křižovatka není.

Luboš Beneš

Tak si upravte semafory na prioritu pro tramvaj.Když to jde v malé Plzni, tak Brno to dá taky

mgr.pavel

Však Brno to tak na spoustě (většině?) semaforů i má..

M19

Blabolite nesmysly. Jaká konkrétní trasa je rychlejší pěšky než šalinou?

Lubomír B.

Třeba trasa mezi nejzatíženějšími uzly JMK Hlavní nádraží a Česká když náhodně přijdete na zastávku, tak jste stejně tak rychlí, jako chodit pěšky nebo rychlejší.

M19

Ani omylem, trasa je rychlejší šalinou.

původní Jakub P

To je ovšem zrovna tak krátká trasa, a tak šikovná pro chodce, že i kdyby tam nakrásně bylo metro nebo i jen mělká podzemní šalina, může být rychlejší to jít pěšky. Ta cesta do podzemí a z podzemí chvíli trvá, k tomu frekvence vlaků.

mgr.pavel

Pěšky je to dle plánovače 20 minut: https://en.mapy.cz/s/johotovegu

a s pomocí MHD čistá jízdní doba 5 minut, plus příchod na a odchod ze zastávky, tak 9 minut. MHD jezdí co doslova pár minut, takže i s největším čekáním tak 15 minut.

Ano, můžete to ujít rychleji než nejpomalejší varianta s MHD, ale to je extrémní příklad. V drtivé většině případů bude MHD rychlejší.

Takže ne, nemáte pravdu.

M19

Máte na výběr mezi linkami 4,9 a 12 (ta sice nejede přes Svoboďák, ale mezi hlavákem a čárou vás doveze taky. Takže max. 5 minut čekání. Pěšky cca 15 minut, pokud nehodláte trénovat na závody.

Bilbo.cz

Zkušenosti z praxe jsou asi takové, že ve směru Česká — Hlavní je nejrychlejší 4, pak 9, pak pěšky a nakonec 12. A to nezohledňuju dobu čekání. Skutečně je ve špičku při cestě dvanáctkou rychlejší vystoupit na České a svižnou chůzi (cca 8 minut) jít pěšky, než jet na okolo přes Šilingrák. V opačném směru (do kopce) to tak výhodné pěšky není, ale stále to jsou rovnocenné způsoby dopravy.

Lubomír B.

Přesně tak. A kdy jindy potřebuje jet nejčastěji, než ve špičce. Navíc 4 a 9 jsou dost často v roce z různých důvodů přetrasovány po pomalého objíždění přes ty semafory jako ta 12. Když jste se poslední tři roky kvůli stavbě Plotní potřebovali dostat přes centrum od ÚAN Zvonařka na Českou, bylo to prakticky vždy rychlejší jít ze pěšky. A to je již dost slušná vzdálenost přes centrum Brna, aby se dalo konstatovat, jak nepoužitelná MHD byla. Situace se dost zlepšila právě tou stavbou Plotní. Ale podívejte se třeba na trasu 5 a plejádu semaforů přes Mendlák. Má opravdu smysl… Číst vice »

M19

Pomalejší objíždění? Jízdní doba linky 12 je jen o minutu delší a to jede výrazně delší trasou. A je vidět, že nejste zdejší, protože jsem úmyslně vynechal jednu linku. Prozradím vám to, linka 10. Pěšky to ze Zvonařky na Českou mohlo být rychlejší tak leda v noci, když vám ujel noční spoj, než čekat na další, ale jinak je to naprostý nesmysl, co píšete. Plejáda semaforů na Mendláku, jsou přesně dva, mezi kterými má šalina zastávku, autem je musíte překonat též. Plahočit se přes centrum autem, když opravdu nemusí, se může jen blázen. Hlavně to chce méně lhaní a pomlouvání,… Číst vice »

M19

Rychleji než dvanáctkou tam pěšky budete těžko. Leda tak během, který někteří vydávají za svižnou chůzi.

tarten

Pardon, ale slovo „zaslouží“ je zde nesmyslné. Metro není za zásluhy, ale protože levnější, tedy povrchová doprava už dopravní proudy nezvládá. Máte dojem, že to šaliny nezvládají? Tak se dohodněte se SŽ, ať reformu železničního uzlu udělá líp – místo nesmyslného rušení tratí po městě naopak jejich větší kapacitu a lepší využití. Teprve až vám nepůjde ani to, má smysl uvažovat o stavbě metra. Ale pozor, metro si metropole financuje sama, stát ji na to nedá.

Karel

Hlavně by to už chtělo metro na letiště.

MHD

Proč po trolejbusu a vlaku i metro?

looki

stokrát vyvrácený nesmysl

Georg

takhle pracovni skupina na most „v“ by se vyrobit nedala?

looki

Jednou provždy E a žádný O!

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

NIKDY!
Zásadně O!

Jelen

Po písmenu D následuje E a nikoli O. Pátá linka metra by tedy měla mít označení E.

Filip Jirsák

Jasně. Protože první linka byla C, druhá A, třetí B a po B bude následovat D, musí logicky pátá linka být E.

Jirka Z

Jo, to je naprosto zásadní problém. A taky jestli bude mít barvu růžovou nebo fialovou.

Jiří Kocurek

A co třeba tu okružní linku očíslovat 44/84?

SYN

Neopičit se 🙂

rozinka

To nejde dvoumístná čísla jsou v PIDu vyhrazena tramvajím, 44 bude tramvaj do Mořiny a 84 do Okrouhla.

Jmeno

stejne pulka lidi metro rozlisuje barvou, napr. pojedu „zlutou“. Podle me venkovani, rodily prazak pouzije pismeno.

Jiří Kocurek

V tom případěm jsem rodilý pražák.
… tyhlety generalizace…

Jmeno

to neni nic proti venkovanum, ale pro me to je zajimava sociologicka odlisnost. Neznam rodileho Prazaka, ktery by trasy metra primarne odlisoval barvou. Vzdy áčko, béčko, céčko. U pristehovanych Prazaku je to zase vetsina, kdy reknou pojedu červenou nebo ze nejake misto je na žlutý.

looki

to už jste asimilovaný 🙂 vážně, barvy používají náplavy, rodilý pražák by to neřekl

Martin Prager

Jj, rodilý Pražák by taky nikdy neřekl, že byl „na Andělu“, ale že byl U Anděla … Nejvíc mě ovšem „baví“ Karlák. Pro CX (cizí xischt .D) je to Karlův most, pro Pražáka Karlovo náměstí.;-)

looki

to dělají jen náplavy

Aneta

To O /óčko/ znamená okružní.

Bohouš

Okružní linka v budoucnosti svůj význam má. Ale obávám se, že je to jen předvolební ohňostroj. Primátor ze své čestné funkce ministra Zeměkoule a přilehlého Vesmíru řeší TchajWan, Tibet a Ukrajinu a ti okolo něj raději jen přeměnu silnic na cyklostezky. Vnitřní okruh stojí, na vnějším se město zavázalo k výkupu pozemků, ale čeká až naprší a uschne. S velkou slávou spustili pár set metrů tramvajových kolejí, které se připravovali cca 15 let. Rozvoj dopravy horší než za C. a K. mocnářství.

David

Zapomínate na mezigenerační projekt rozšíření chodníku od hlavaku na Vinohradskou či o pár metrů delší podchod pod hlavakem!

tarten

Také několik prodloužení tramvajových tratí, začínající nový most a nová lávka přes Vltavu atd.

Poudy

Už je to pár let co říkal náměstek pro dopravu že byla zadána práce na koncepci budoucího rozvoje metra. Pokud je jediný její výstup po letech to že se zadá další studie o potřebnosti okružní linky tak je to tedy velmi málo. Člověk by po letech čekal nějaké závěry jak to bude s prodloužením A z Motola do Řep, s linkou C dál do Letňan a nebo jestli teda můžeme někdy očekávat linku E ze Žižkova…

looki

D se na Žižkov nevyplatí, to bylo dávno komunikováno.
E na Žižkov, to jste popletl.

Georg

no ale kdyz se nevyplati d na zizkov (a do nove planovane ctvrti za olsanskou), kam jezdi narvane tramvaje v souhrnnem intervalu 2-3 min, tak kde kdo bere jistotu, ze se vyplati nejaka okruzni linka…

looki

protože tyhle dvě věci spolu absolutně nesouvisí, to jsou úplně jiné přepravní směry, v současnosti je tam úplně jiná dopravní nabídka (na Žižkov do centra stačí tramvaje, které fungují velice dobře) apod.

tarten

Souvisí to – přes trefnost takových odhadů.

Beekee

Jak se teď řešila zástavba okolo nákl. nádraží, tak se tam s územní rezervou pro metro D počítá. A plánek v článku tam má to i to O (E)

Vít Jůza

Snad ta plánovaná okružní E, ne?

Poudy

D má schválenou trasu z Míráku přes Hlavní Nádraží na Náměstí Republiky, pokud by bylo metro na Žižkov tak buďto E o čemž se spekuluje nebo ho obslouží tohle O s nutností přestupů na A/B cestou do centra. Což si myslím že nějaká linka E by dávala větší smysl než tahle okružní, minimálně v příští dekádě..

Saljack

To by mě zajímalo jak jste na to přišel. O pokračování z Náměstí Míru rozhodnuto není. Jsou pouze studie a navíc trasa na Žižkov je stále v územním plánu.

Poudy

Máte pravdu schválené to není ale vyšlo to ve studii IPR jako nesmysl vést metro D na Žižkov. Vzhledem k investovaným prostředkům minimální podpora dopravního systému města. V novém územním plánu už se metro D kreslí si Petrské čtvrti, nezapomeňte že aktuální územní plán je v mnohém relikvie..

Frantík

D by dávalo smysl Troja-Bohnice.

tarten

Troja – Bohnice dávalo smysl předevěím pro C, než jeho trasu krátkozrace ohnuli do Letňan. Kdyby to tak šlo napravit a ten tangenciální tunel pak přenechat okružní lince…

Jirka Z

Napadá mě to například takto: Mezi Prosekem a Střížkovem linku C rozpojit, úsek (Čakovice -) Letňany – Prosek prodloužit jako novou linku do centra přes Palmovku a Žižkov a ze Střížkova vést tunel přes novou přestupní stanici na Proseku (bude muset být trochu hlouběji než ta současná) do Vysočan. Na druhé straně by bylo možné rozpojit linku C mezi Kobylisama a Ládvím, případně už mezi Holešovicemi a Kobylisama a postavit nějaké smysluplnější pokračování linky C severním směrem.

tarten

Žižkovská část trasy metra v územním plánu je jistě funkční. Jednou se jistě zrealizuje, ať už ji využije jakákoli linka.

tarten

A jak dávno to bylo komunikováno? Tak dávno, že ještě nemohla být zahrnutá nová výstavba místo Nákladového nádraží?

Erik

Hlavne prosim v trosku jine podobe.. a halvne ten sever.. radeji protahneme D z centra na sever

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Pokud by to znamenalo úvrať, děkuji. To raději to O.

Bohouš

Ten sever je přehnaný a na západě naopak trasa přes Smíchov shodná s B. Přitom se logicky nabízí z Dvorců na Hlubočepy, Barrandov a pak stočit na sever na Stodůlky.

původní Jakub P

Takze odstranit prehnani na severu a udelat stejne blby prehnani na zapade? Levej breh potrebuje nutne MHD aspon trochu konkurenceschopny tunelum MO, jinak se bude furt topit v autech. Do Stodulek by slo napojit A, aspon by nesmyslna Chalupoida nebyla tak samoucelna.

Martin Prager

V zásadě souhlasím, trasování „O“ na severu je opravdu výrazně přepálené (ale je tam zjevně snaha zapojit „Terminál Sever“ a pak se hledá cesta kam dál Tak jako to bylo s „A“ za Petřinami, resp. Bořislavkou). Ale to „A“ bych do Stodůlek netahal … Myslím, že by bylo lepší vyčkat, jak se ustálí území Řepy-Zličín-Třebonice a pak bych to řešil.

původní Jakub P

Nemusí to být zrovna do Stodůlek, klidně Zličín nebo Butovice, ale někam na tu větev trasy B by to mohlo časem vytvořit užitečnou periferní tangentu. A napojit na to tramvajovou trať do Řep. Samozřejmě v delším výhledu, teď je priorita D a už upřednostnění prodloužení A do Motola před D byl zločin. I to O blíž u centra bych viděl jako přednostnější. Jen bych to tím O zataženým na západě až na periferii nechtěl zazdít.

Martin Prager

Ano, takto to zní rozumně.

Michal82

Prosím věnujte se hlavně trase D. Děkuji

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Dobrý den. Rád bych, ale bohužel to není možné. Jsem tady jen diskutující.

K.S.

Tak o D je už rozhodnuté, to jak povede okružní linka pak bude dál do budoucna ovlivňovat podobu ostatních tras, jejich vedení atd.

Vít Jůza

Je rozhodnuto o D, nebo o půlce D?

Marian Kechlibar

Kdo? Zdopravy.cz nebo magistrát?

Pokud magistrát, tak zrovna to bych jim nevyčítal. Projekty D a O jsou v úplně jiné fázi, vytěžují tedy jiné lidi a zdroje.

looki

Té se věnují. Narozdíl od ODS, která ji zabila a místo toho narychlo vymyslela Chalupoidu.

Geralt

To se o tom fakt oficiálně uvažuje jako o lince O (nebo snad 0) a nikoli logicky E?

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Přesně, nejdůležitější je písmenko…

Igor

A vlastně proč ne? Je to úplně jiný typ vedení linky. Jezdí v kruhu a předchozí čtyři jezdí z konečné na konečnou a zpět.

looki

Protože máme v Praze určitou tradici a systém pojmenování. A tato trasa byla E už v 80.letech.

tarten

Šototradice cestující nezajímá. Přitom O je pro okružní trasu označení velmi dobře zapamatovatelné, tedy ideální.

looki

to nejsou žádný šototradice, jak si velmi hloupě myslíte

tarten

Tvrdíte, že odborně bylo éčko vždy okružní?

K.S.

O jest ze slova Okružní.

Bohouš

Nebo také nula.

Vít Jůza

Ostatní linky kromě céčka také nejsou nazývány podle jejich tvaru, ale popořadě.

O.K.

Jojo, poporade. A proto se začlo nejprve s linkou C, potom A a až potom, nakonec, B. A dokonce se jim tehdy ani nerikalo linky, ale trasy. Ale je pravda, ze pokud to nebude E, mozna vybuchne vesmir…

Frantík

Tak v první fázi byly naplánované všechny, jenom komunisti chtěli začít s červenou 😛

Geralt

Ale to dává smysl pouze v češtině. V angličtině by to mělo být R (jako Ring). Pakliže ale označení linky má být pouze bezrozměrný symbol, pak nejlepší logiku dává aby to bylo prostě E.

Martin

Circle…

K.S.

ArOund 😀 You know it will gou arOund the centre.

A nebo jakože lOop.

Myslím že použití O z okružního, by to má smysl jenom v češtině, není nic proti ničemu, zejména pokud O tak jako tak bude evokovat tvar té linky, která povede kolem centra Prahy.