Praze už platíme řadu staveb, vzkazuje stát metropoli. Ta upravila klíčové chystané projekty

Nové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRA

Aktualizovaný plán městské mobility ukazuje, za co bude Praha během dvou let v dopravě utrácet.

Pražští zastupitelé na posledním zasedání vyzvali radu města, aby bezodkladně a napřímo začala jednat s vládou ohledně spolufinancování klíčových dopravních staveb. Řada z nich je totiž mimo finanční možnosti města.

Otázkou zůstává, zda je státní finanční pomoc do stamiliardového rozpočtu metropole v době rozpočtových škrtů reálná.

Tato debata probíhá kontinuálně mnoho let a jsme připraveni vyslechnout aktuální návrhy, se kterými zástupci Prahy přijdou,“ uvedl na dotaz Zdopravy.cz mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Co všechno se v Praze bez pomoci státu nepostaví. Na magistrátu roste napětí, rada musí jednat s vládou

Připomněl však, že stát financuje prostřednictvím ministerstva dopravy už nyní řadu pražských dopravních staveb, například dostavbu Pražského okruhu nebo investice do železniční infrastruktury.

Mluvčí vyjmenoval třeba přeměnu Smíchovského nádraží, výstavbu stanic Praha-Bubny a zastávky Praha-Výstaviště či rekonstrukci Masarykova nádraží. Nutno dodat, že v případě Smíchova stát prostřednictvím Správy železnic financuje jen železniční část budoucího terminálu. Ta autobusová spojená s P+R parkovištěm o státní pomoc teprve usiluje.

O jakémkoliv spolufinancování dalších staveb ze strany státu by nicméně rozhodovala vláda jako celek,“ podotkl Jemelka.

Jízdní řád schválen

Pražští radní v pondělí schválili aktualizaci akčního plánu městské mobility pro roky 2024 až 2026. Město plánuje v daném období zahájit dopravní investice za 224 miliard korun, z toho 105 miliard korun je určeno na výstavbu metra D.

Z celkové částky magistrát plánuje zaplatit 156,6 miliardy, zbylé peníze chce získat z dotací či z úvěru od Evropské investiční banky. Dokument zahrnuje 50 opatření, klíčový je rozvoj MHD a především kolejové dopravy. Plán počítá i se zdražováním jízdného a parkovného.

Zdroj: MHMPZdroj: MHMP

Investice, které na území města uskutečňuje stát, jako například zmíněné rekonstrukce nádraží, plán neobsahuje. Rovněž vypadly investice, na které podle města nebudou bez zmíněné státní pomoci peníze.

Jedná se jednoznačně, stejně jako v případě metra D, o stavby celostátního významu. Bohužel se tak zatím neděje,“ konstatoval k tomu náměstek primátora Zdeněk Hřib.

Jde o Radlickou radiálu, dokončení městského (vnitřního) okruhu, rekonstrukce některých mostů či výstavbu parkovišť P+R, která jsou podle města příliš drahá. Rovněž se už nepočítá s projekty v oblasti infrastruktury pro pěší a cyklisty nebo veřejného prostoru.

Městský rozpočet není neomezený, a je proto nutné stanovit priority investic a dát jim jasný řád,“ uvedl k aktualizaci Hřib.

Aktualizace podle něj neznamená zastavení projektové přípravy u staveb, jejichž realizaci není vzhledem ke stavu jejich přípravy možné do roku 2026 zahájit. „Přípravné práce budou pokračovat, jde pouze o to, že některé prioritní stavby budou zahájeny až v roce 2027,“ dodal náměstek.

Ohledně výzby zastupitelů k jednání se státem Hřib pro Zdopravy.cz pouze uvedl, že komunikace s vládou spadá na magistrátu pod primátora.

S čím se počítá

Konkrétně se investice v následujících dvou letech zacílí třeba na sedm nových úseků tramvajových tratí. Jde o ve středu zahájený návrat tramvají na Václavské náměstí, spojku od Národního muzea k hlavnímu nádraží spojenou s projektem Nový Hlavák, trať na Strahov, z Libuše na Nové Dvory, z Kobylis do Bohnic, na Pankrác a prodloužení trati do Počernické ulice.

Město rovněž dokončí Dvorecký most. V plánu jsou i opravy silnic, na které má jít podle dokumentu asi 17 procent výdajů.

Město dokončí rekonstrukci Barrandovského mostu a dále vybuduje tvarovou repliku Libeňského mostu, opraví se most 5. května nebo most Legií.

V plánu je oprava části Jižní spojky a Průmyslového polookruhu, které nahrazují nedostavěné okruhy. Rekonstrukce Průmyslové bude dokončena po letních prázdninách. Město připraví také generální rekonstrukci Strahovského tunelu za šest miliard korun a začne výstavba Hostivařské spojky, která odkloní tranzitní dopravu z rezidenčních čtvrtí.

Z dalších opatření je v plánu například automatizace linek metra, úpravy vedoucí k preferenci MHD v ulicích nebo nákup nízkoemisních autobusů a trolejbusů.

Náklady zahrnují hodnotu investičních akcí, jejichž stavbu nebo přípravu město zahájí do roku 2026, ale jejichž dokončení může být později, v některých případech i po roce 2030. „Příkladem je Terminál Smíchov, rekonstrukce Hlávkova mostu, zprovoznění prvního úseku linky metra D a mnoho dalších,“ stojí v dokumentu.

V letech 2025 a 2026 plán počítá s tím, že za zahájení či přípravu investic utratí 35,1 miliardy korun, zbylé peníze bude s pokračováním staveb platit v letech následujících.

Informace ke konkrétním chystaným projektům si stáhněte zde.

Tagy Magistrát hlavního města Prahy Ministerstvo dopravy Zdeněk Hřib
86 komentářů