Prázdná kruhová výtopna v Chocni míří k prodeji. Pro SŽ je v „nekomfortní adrese“

Výtopna Choceň. Pramen: YoutubeVýtopna Choceň. Pramen: Youtube

O památkově chráněnou stavbu má zájem město.

Kruhová výtopna z 19. století v Chocni na Orlickoústecku, která je ve velmi špatném stavu, po letech možná změní majitele. České dráhy (ČD) nyní nechají určit její cenu, aby ji mohly nabídnout k prodeji. ČTK to řekla mluvčí drah Vanda Rajnochová. V předchozích letech výtopně hrozila demolice kvůli modernizaci trati směrem na Týniště nad Orlicí, což už neplatí. Jeden ze zájemců tam před lety chtěl udělat muzeum.

ČD nyní podle Rajnochové vyberou znalce na určení ceny a vyberou kupujícího. „Evidujeme dva zájemce o odprodej. Budovu jsme také ve spolupráci s městem na podzim vyklidili a na naše náklady zabezpečili proti vniknutí,“ řekla.

Kruhová budova získala v roce 2020 památkovou ochranu. Je ale prázdná a chátrá. Vybudovaná byla v roce 1875 a zahrnuje správní část a deset stání pro lokomotivy, které jsou přístupné přes střední točnu. Jedním ze zájemců o výtopnu je město Choceň, nekoupí ji ale za každou cenu.

Totální devastace

Čekáme na nacenění. Půjde to do rady a případně do zastupitelstva. Ono i zadarmo je to drahé. Pravděpodobně to bude za hodnotu demoličního výměru. Záměr s tím zatím nemáme žádný, je to zajímavý a cenný objekt pro naše město, ale za každou cenu do toho nepůjdeme,“ řekl starosta Jan Pažin (Živá Choceň).

O možnosti zbudovat tam muzeum informoval Pardubický kraj v roce 2018. Měl o to zájem Klub přátel kolejových vozidel Brno. Aktuálně předseda spolku Jiří Kotas nevidí odkup jako reálný. „Už to dost vyšumělo. Výtopna se dostala do totální devastace. Ani nevím, jestli je ekonomická situace na to, abych dával nějakou ruinu dohromady,“ řekl ČTK Kotas. Má sbírku 140 historických vozidel, pronajímá si jiné budovy, aby je měl kde mít, a náklady na všechno neúměrně rostou, dodal.

Výtopna stojí v místě plánované modernizace koridorové trati mezi Chocní a Uherskem na Pardubicku. Aby mohly vlaky z Pardubic pokračovat směrem na Moravu rychlostí 200 kilometrů v hodině, bude nutné vybudovat novou trať mezi Chocní a Ústím nad Orlicí. Práce chce Správa železnic provést patrně v letech 2027 až 2030. Výtopně se stavba vyhne.

Výtopna je ale pro nás nekomfortní v adrese. Pracujeme tam na zdvoukolejnění trati, musí tam být přebudován přejezd před městskou částí. To má být nahrazeno podjezdy a nadjezdy, do toho je na jakémsi trojúhelníku výtopna, která je zaústěná do koridorové trati,“ řekl ČTK generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Pozemky pod výtopnou patří Správě železnic, která podle Rajnochové už dala povolení k prodeji kulturní památky. Svoboda pak uvedl, že v minulosti hovořil se třemi zájemci o výtopnu. „Chtěli ale umožnit přímé vjezdy z výtopny do koridoru, což není moc reálné. A nebo za velmi specifických podmínek. Z té strany bude zaústěná plnohodnotná dvojkolejná trať od Týniště. Výtopna je ostrov, byť v neutěšeném stavu, jezdím často okolo,“ řekl Svoboda.

Tagy České dráhy Choceň Správa železnic výtopna Choceň
10 komentářů