Prahu čekají přes léto velké škrty autobusů. DPP chybí řidiči, oznámil další bonusy

Autobusy DPP, ilustrační foto. Pramen: DPPAutobusy DPP, ilustrační foto. Pramen: DPP

Cestující v pražské městské hromadné dopravě čekají letos o prázdninách podstatně větší škrty v jízdních řádech než v minulém roce.

50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Letišťák

Já myslím, že se jedná také o neschopnost vedení DPP, viz. například linka 119, kde měl DPP zajistit nasazení velkokapacitních vozů a tím šetřit počet řidičů. Tyto vozidla by se hodila i na jiné zatížené linky. Přesto, že rozhodnutí Rady hl.m.Prahy o pořízení bylo učiněno již v roce 2017, stále se nic neděje. DPP sice připravil výběrové řízení, to však překvapivě bylo nastaveno tak, že nedopadlo dobře. Nejspíš se takovéto řízení nelíbí dvornímu dodavateli SOR, který požadovaná vozidla nemá a je pro něj výhodnější zdvojování spojů, naproti nasazení kvalitativně lepších strojů jiných výrobců.

Zlínka

Pokud vím, nikdo se nepřihlásil. S tím sor nemá co dělat. Slyšíte trávu růst.
Jinak souhlas.

Hanzi

Sám jsem jezdil pod CSAD Kladno před lety. Pak přišla integrace a Ropid. Ne že by do té doby byli peníze velké a směny kratší, ale člověk měl jeden svůj vůz, ten si tak nějak ,,zkulturnil,, neb v něm trávil hromadu času, uklizel si ho, staral se o jeho technický stav atp. S příchodem Ropidu tohle vše skončilo, skákalo se z vozu na vůz, autoradio ani pomyslet a v přepravě chaos. Já to po čase vzdal a se mnou i docela dost kolegů. Pod Ropidem se chce dělat opravdu málokomu.

MartinS.

Co má Ropid společného s tím, jak si Arriva rozvrhne vozy na řidiče? Kromě teda toho, že Ropid, resp. IDSK, nechce platit zbytečné kilometry…

Y.K.

ROPID není zaměstnavatel. Celé výše zmíněné je problém dopravce, asi si nabral více výkonů než na kolik měl techniky a řidičů a bylo haló.

Fedexak

Je to o nastaveni mysli – proste jsi ridic, v rámci Ropidu jezdíš MĚSTSKOU dopravu i na trasách Praha-Kladno. Příjdeš do práce, dozvíš se jakej ti byl přidělenej autobus a jaká trasa – co na tom nechápeš?????

Libor

Nákup vozů, rozpis směn, vybavení autorádiem, či klimatizací řidiče rozhoduje dopravce. Na co si trozfne, co zaplatí.

Libor

Mě zajímá investice 30 mil. do pracovího prostředí pro řidiče (co se tím myslí?)pro řidiče. Ví někdo o jaké investiční se jedná? Zda do zázemí v garážích nebo i na místech kde to dnes řidičům chybí. Bude to stačit? A je plán kdy k tomu zlepšení pracovního prostředí dojde?

Xyz

tipujem klimatizaciu, su este nejake vozy kde je pracovisko vodica bez klimy?

železničář v důchodu

Stále existuje dost obratišť, kde chybí hygienická zařízení, apod. …

Tom

Řidiči prostě nejsou. Pokud budou brát stejně jako skladníci v LIDLu, tak ani nebudou.
Je třeba, aby řidič autobusu v DP měl na 50 tis. hrubého a pak řidiči budou. Evidentně za stávajících podmínek DP řidiče nemůže sehnat, takže jim bude muset přidat. Následně ´bude muset Praha DP více dotovat nebo zdražit službu. Levicový fanoušek odborářů skutečně nejsem – spíš naopak.

NBumBum

Hlavní problém je nedostatek lidí a ne jejich plat. Tisíce lidí sedí na úřadech a vytváří nic nebo hodně málo. Další věc je investice do efektivity (kapacitnější/rychlejší busy nebo tramvaje, částečné autonomní řízení, ap.)

Xyz

skladnici musia obvykle dochádzať mimo prahu a pokladnici v Lidli majú trocha inú úroveň než vodiči DPP, holt v jednom odvetví už funguje kapitalizmus,v druhom ťažký socik a podla toho ak správanie k cestujúcim napríklad asi pred dvoma dňami zakázala vodička tramvaje mojej zase s kocikom vstup do presnej zníženej casti aj keď tam obvykle býva aj viac kocikov čo by som ešte pochopil, ale že jej vadilo že nedovolila žene ísť ani do vyvysenej zadnej casti prvého vozňa a posielala ju az do druhého vozna úplne na koniec je na to aby dostala jednu po drzke, mala šťastie že… Číst vice »

Xyz

…aj správanie…
…mojej žene…
…prednej zníženej…

písané na mobile

Jan Tichavský

Řidič tramvaje má plné právo odmítnout přepravu kočárku i kol, zvlášť když dotyčný ani nedá znamení. A když už je naplněna kapacita spoje. Zřejmě bylo místo vzadu tak jí tam poslala, tedy paní měla možnost spojem odjet a nebyla úplně odmítnuta. Pár týdnů zpět se jeden postarší pár cyklistů cpal dozadu do 14T, znamení řidiči samozřejmě nedali, tak je hned šel právem vyhodit. Ona často chybí slušnost a ohleduplnost zejména na straně cestujících a čeho jsou schopné maminy s dětmi asi poznal každý kdo pravidelně MHD jezdí. Jo a ty plané výhružky fyzickým napadením si nech od cesty, tímhle tady… Číst vice »

Xyz

jo maminy s detmi chcu cestovat MHD, to je teda riadna drzost ze sa chcu dostat do spoja a nebavi ich cakat na slnku v 40C teplotach, kravy blbe ze jo… je uplne ich vinou ze MHD ma vozovy park ktory ma elektricky starsie nez ony samotne, takze za nizkopodlazny spoj poklada elektricku s malym priestorom v jednom vozni, kde potom neumoznuju ludom nastupit, dalsi spoj pre zmenu nie je nizkopodlazny vobec takze si maju pockat dva spoje kym sa im ujde miesto mozno v modernejsej elektricke ak to zase nebude ten zrenovovany paskvil paci sa mi ako ste odignorovali… Číst vice »

Alexandr Mikulka

Celkom by ma zaujímalo, odkiaľ si do tej Prahy prišiel a akú úroveň MHD ste mali tam. Totiž úroveň vozidiel aj vodičov v Prahe je rádovo vyššia ako kdekoľvek na Slovensku, len niektorí „cestujúci“ si myslia, že pre nich žiadne pravidlá neplatia, že majú len práva ale povinnosti nie.

Bivoj

Tramvaják má právo odmítnout přepravu kočárku, i když ve voze je místo? Jen tak, z libovůle?

Y.K.

Nebudou (alespoň ne dramaticky). Problém je nedostatek řidičsky kvalifikovaných (s patřičným řtypem oprávnění), psychotesty splňujících a lidi ochotných vstávat v nekřesťanské hodiny nebo jezdit šejdry. Ti co to splňují zase většinou dělají odbornější profese než je kroucení volantem. Na trhu práce není dostatek vhodných adeptů. Ajťáky nepřeplatíte aby vám šli jezdit s busem.

Jiřík

řidičů je dostatek, jen čekají v severní Africe a na Blízkém východě, až Evropa kývne, aby šli vydělávat na evropské důchody

jirka

chybí, chybí,.protože se k nim v DP nechovali hezky a tak utekli, do Německa

Libor

Nejspíš bude problém nejen ve výplatě. Ta pomůže. Někdy se však stane, že zaměstnavatel odejdou na jiné místo kde dostanou stejnou nebo podobnou mzdu. V tu chvíli hraje roli chování vedoucích pracovníků a např. dílny, kvalita rozpisů směn a turnusů, zázemí v místě kde mají pracovníci plánovanou přestávku, kvalita svěřeného vozidla a jeho vybavení, benefity… Obvykle k odchodu na místo se stejnou nebo podobnou mzdou přiměje člověka kombinace těchto faktorů a nějaký ten spokojený bývalý kolega.

Arthur

Bylo by záhodno říci celou pravdu, tedy, že část navýšení mzdy je pouze pod podmínkou, že MHMP schválí kompenzaci na příští rok, jinak si zaměstnanci mohou škubnout a přidat se do statistiky radši odešel.

železničář v důchodu

„Podle Ropidu v létě cestuje podle přepravních průzkumů až o čtvrtinu méně cestujících.“ Jak kdy a jak kde: v červenci, kdy je mnoho Pražanů na dovolených a prázdninách, lze samozřejmě omezit především autobusové linky na okrajích města, protože tam je zájem o MHD skutečně i výrazně menší, ale ne tolik dopravu v centru města, kde je naopak velké množství turistů využívajících MHD především po 9. hodině dopolední a až do večera – a úplně jiný zájem o MHD je pak v srpnu, kdy už je zase mnoho Pražanů zpět doma a vracejí se po dovolené do zaměstnání + musejí navíc… Číst vice »

Přemek

Přesná trefa, nemám co dodat.

Arimatejsky

Většina autobusů jezdí na periferiích a v 2 +pásmech. Kromě toho když nemáte řidiče tak je úplně jedno jaká je poptávka.

Tronda

V centru Prahy jezdí především metro a tramvaje, článek je o autobusech.

železničář v důchodu

A také o (každoročním) prodloužení intervalů na tramvajových linkách v prázdninovém provozu – stačí pořádně číst …

Radek

Moje zkušenost z tramvají je, že jsou přes omezení výrazně prázdnější než v běžném roce a bývá i časté, že se stojí do času, což se normálně neděje.

Y.K.

No nevím. Taková linka 18 nebo 22 bývají holé utrpení. Někde se pak nasazovala sóla (což řidiče nešetří) to přeplněnost též opepřilo (15, 3 a podobné) . Je možné, že někde to jezdí volnější, ale ne plošně, hlavně v centru.

Xyz

súhlas s elektrickami ale v centre asi málokto pri zmysloch použije na 2-3 zastávky metro, to by viac času strávil lezenim dole a hore a cakanim naň než samotnou jazdou

czhunter

Ale v létě je v metru chladněji – i to je argument v zaostalejších zemích kde všechny vozy nemají klimatizaci.

Roman

A to ještě nevědí co bude po prázdninách 😀 všechny garáže mají podstav

A.R.

Úžasné. Takže bude v Praze víc aut, protože se víc lidí do autobusů nevejde.

Tomas

Máte nějaké lepší řešení?

železničář v důchodu

Třeba aspoň trochu omezit plýtvání pracovní dobou řidičů, zejména o víkendech, kdy menší provoz na silnicích nevyvolává nutnost dlouhých vyrovnávacích dob: jestliže z každé hodiny se vlastní jízdou využije méně než 50 % (což je skutečností především na některých kratších linkách), tak to je sice pro řidiče příjemný „luxus“, ale příliš ekonomicky efektivní to rozhodně není – a kde potom brát finance na lepší ohodnocení řidičů?

Roman

Bohužel ani ty víkendy již nejsou pro řidiče moc přívětivé většina šichet je 10 – 11 hodin a v tom je cca 2 hodiny neřízení a to ještě rozdělené přestávky po 10-15 minutách což při cestě do krámu pro lahev s pitím či svačinu ani kolikrát pořádně nestačí

železničář v důchodu

Já nezpochybňuji, že řízení autobusu není jednoduchá a pohodlná práce, ale pokud dlouhé pobyty v obratových zastávkách stojí při jízdní době jedním směrem 13 či 14 minut a intervalu 15 minut fakticky jedno vozidlo s řidičem navíc, protože vypravovány jsou na tu o víkendech v podstatě nekonfliktní linku 4 autobusy + další dva vozy na v podstatě paralelní linku s půlhodinovým intervalem, tak mi to přece připadá jako docela velká rozmařilost.

A.R.

Jo, to já píšu pořád – řidič a vozidlo se bere jako neoddělitelný komplet. Když má řidič velkou pauzu, vozidlo pauzíruje taky. A to je podle mě nesmysl.

Roman

Vozidla jsou řidiči chybí a ze zákona přestávky v řízení mít musí nebyl by problém vozidlo poslat dál na trasu, ale stejně ho nemá kdo řídit

železničář v důchodu

Před časem jsem se na ty povinné přestávky v práci „ze zákona“ ptal jednoho z vedoucích zaměstnanců jedné autobusové provozovny DPP a odpověď zněla jednoznačně: povinná přestávka v řízení je půlhodinová po 4,5 hodinách trvání směny, všechno ostatní plyne z potřeb provozu (intervaly, minimální obratové doby, rezervy na vyrovnání zpoždění, atd.) a zjevně také souvisí s požadavky odborářů. Nechci ani náhodou řidičům ztěžovat práci, která rozhodně (zejména v Praze) lehká není, a respektuji, že samozřejmě nějaké osobní potřeby mají jako všichni lidé také, ale opakuji, že směny, kdy prostojí v obratištích i o dost víc času, než kolik jej věnují… Číst vice »

Roman

většinou to nejsou pauzy ale obratové časy, aby vozidlo vyjelo na čas, na druhé konečné ten čas chybí a přestávka by nevyšla a už teď je na hodně linkách první přestávka opravdu po 4 hodinách řízení a vstává se ve dvě ráno, aby se z garáží vyjelo ve 4 ráno a vpřed půl 9 je první přestávka můžu za sebe říct že dojíždím opravdu servanej protože 4 hodiny v kuse po praze dá fakt dost zabrat a k tomu se přidá protivnej cestující a malér je hned, jezdím 15 let u Dp ale začínám přemýšlet že odejdu, protože je to… Číst vice »

Roman

A to nemluvím o tom že na nákladu mají po 4,5 hodinách 45 minut přestávku, případně ji lze rozdělit po 15 minutách ale my vozíme jen lidi tak nám musí stačit 30 minut a rozdělujou bp po 10 minutách

Kuba

Pokud je málo řidičů, tak by měl být kladen důraz na to, aby jeden řidič odvezl co nejvíce cestujících. Takže jako první by v případě omezování měly jít na řadu všechny ty midibusíky do každé uličky, které vozí pět babek do Lidlu. Příkladem jsou třeba 108, 168 nebo 216.

VS

Dobrý den,

u části změn to vypadá, že chtějí vést cestující k tomu, aby na zbytek cesty použili možná pomalejší, ale kapacitnější dopravu (metro) — alespoň zrušení úseku mezi Letňany a Palmovkou má, domnívám se, přesně tento účel. Navíc ač pro cestujícího na Palmovku to jistě nebude výhodné, někteří cestující mohou zjistit, že je to časově obdobně dlouho trvající a pod zemí navíc i predikovatelnější. Ale nemalá část změn pouze snižuje dopravní komfort, to souhlasím, i když mě nenapadá, co dělat při omezených rozpočtech.

Přeji hezký den!

Marcela

Na palmovku, ale pořad ještě jede linka 140 a 58 takže on to zas takový problém není. Navíc těch lidi s nama zase tolik nejezdi

A.R.

To chápu, ale jsou místa, kde tramvaj ani metro nejezdí.
Co dělat? Hlavně nemrhat penězi. Teď by se ty ulité necelé 2 mld. z Bémovy karty hodily.

Marcela

Jezdíme prázdní už teď. Na většině linek proste jede jen par lidi a jsme tam v podstate zbytečně po 5ti minutách a aut je tady už tak jako tak víc než dost

Libor

U nás na sídlišti jsou kloubové autobusy ve špičce i s intervalem 3 minuty plné.

Fedexak

jj busy ze sídliště Bohnice na metro Kobylisy – tam je to totální masakr každej den…