Doprava ve městě Parkování

Prahu čeká další rozšíření parkovacích zón, 15 tisíc míst bude nově placených

Parkovací automat, foto: TSK
Parkovací automat, foto: TSK

Prahu 4, 5 a 6 čeká nejspíše ještě do konce roku velké rozšíření zón placeného stání. Nejvíce zpoplatněných míst na parkování vznikne na Praze 4, za odstavení auta budou muset platit také například i majitelé aut na Praze 6 v blízkosti Letiště Václava Havla.

Plán na rozšíření zón placeného státní doporučila na svém posledním zasedání komise Rady hlavního města Prahy pro parkování. „Jde o požadavek jednotlivých městských částí,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Podle návrhu má být celkem 14 875 nových míst, která budou nově zpoplatněna. Většinou půjde hlavně o modré zóny, tedy určené jen pro rezidenty. Více než polovina z nich je na Praze 4 (7536). Zóny vzniknou v Podolí, na Pankráci a v části Braníku ohraničeným Jižní Spojkou až ke Kačerovu, stejně tak v Michli.

Na Praze 5 vznikne 2513 zpoplatněných míst v oblastech Jinonická, Šmukýřka, Farkáň, Musílkova a Černý Vrch. Na Praze 6 4826 nových míst. Jde o zpoplatnění zejména v okolí Evropské ulice včetně sídliště Dědina, kde si obyvatelé často stěžovali na uživatele letiště, kteří zde odstavili auta namísto parkovišť u letiště. Nově bude zóna placeného stání také na Hanspaulce a v oblasti mezi Evropskou a Břevnovem.

Celkově tak celý systém zón placeného státní rozroste o více než desetinu, dosud je v Praze pod parkovacími zóna 115 tisíc míst.

Přesný termín rozšíření zón zatím není stanoven, očekává se, že by to mohlo být do konce roku. „V současné době jsme zahájili připomínkové řízení k návrhu nařízení, kterým se zóny vymezují,“ řekl Miroslav Čadský z odboru rozvoje a financování dopravy. Poté má jít materiál do Rady hlavního města. Po schválení radou může vyzvat správce zón placeného stání dodavatele, který označí nová místa na parkování v systému placeného stání. Konečné datum zprovoznění bude stanoveno po dohodě s jednotlivými městskými částmi.

Komise pro parkování doporučila pozastavení rozšíření zón na Prahu 9 a doporučila zastupitelstvu městské části projednat návrat k původnímu řešení tarifů návštěvnického stání 20Kč/h již od první hodiny stání. Definitivní rozhodnutí tak zatím nepadlo. Původně mělo dojít k rozšíření loni, to se ale nestalo.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jan
Host
jan

Platit platit a platit.. Ale aspoň to svou nenažraností zpomalí centralismus. Praha je prostě po všech směrech předražená.

Leoš Konečný
Host
Leoš Konečný

Parkovací zóny jsou úplně k ničemu

Bob
Host
Bob

Nestačí zóny rozšířit, je třeba také zdražit parkovací karty. Nevím, proč má být parkování dotované městem. Ono postavit parkoviště, udržovat ho a pravidelně čistit něco stojí. Srovnejte si ty dotované ceny s tržními.

Vedle toho je na místě zdražit také P+R parkoviště pro Středočechy. Platit 20 korun za den není normální a nepokryje to ani zdaleka náklady.

eLKá
Host
eLKá

Naopak, parkování na P+R by mělo být spíš zdarma, resp. v ceně lístku na MHD či roční tramvajenky.

Y.K.
Host
Y.K.

Zdarma by určitě být nemělo. Pořád je to nějaká služba. Ale mělo by být značně zvýhodněné při kombinaci s jízdenkou na PID.

eLKá
Host
eLKá

Pro město je naopak optimální, aby na P+R nechal auto každý, kdo může, takže proč nepřidat i další motivaci (kromě té základní jistoty, že člověk zaparkuje). Praha nenabízí ani jedno, ani druhé.

petr.r
Host
petr.r

V některých městech jde výdělek za parkovný do mhd, rozšíření a zdražení je na místě.

Kuba
Host
Kuba

Mohu se zeptat autora, odkud vzal ten maďarský pravopis pro Farkáň? Takto psané jsem to v životě neviděl a Google taky ne (kromě podobných článků na toto téma, kde těžko říct, kdo od koho opisoval). Nějaký relikt po Adrianě Krnács? 🙂

icu
Host
icu

No, po bližším zkoumání jsem došel k závěru, že ty zóny slouží především k zajištění potřeb vlastníků firmy Eltodo a město (a jeho části) mu jen zajišťují přísun peněz, ale v podstatě nic z toho radnice nemají, neboť náklady na správu systému a úředníky, kteří danou agendu vyřizují, v podstatě pohltí celý podíl, co na veřejnou správu připadne. V praxi to vypadá tak, že „nezávislá“ agentura připraví studii, která je sice rozsáhlá, ale plná věcných chyb a nesmyslů. Způsob, jakým získávají data o parkujících autech naznačuje, že pro sběr dat používají právě auta od Eltodo (proč asi popojížděl jeden skenovací… Číst vice »

Michal
Host
Michal

Amen…

Pavel Hanuš
Host
Pavel Hanuš

Letňany už taky bohužel nestačí, stačí přijet chvíli po 8h:-(

Milan Kříž
Host
Milan Kříž

Smím se zeptat, jakou studii myslíte?

icu
Host
icu

Třeba tuto, která se týká rozšíření zón na Praze 4:
http://praha4.cz/Studie-dopravy-v-klidu-v-Praze-4.html

Už jen to, že pro auto v podélném směru ta studie počítá s 5,5 metru na délku (takže průměrné auto délky 4,5 metru má na manipulaci při parkování dva metry místa – metr vpředu a metr vzadu) vnímám jako hrubou chybu metodiky určení počtu parkovacích míst.

Milan Kříž
Host
Milan Kříž

No ale to není ta ze Stavební fakulty ČVUT?

icu
Host
icu

Teď ji v ruce nemám a link přímo na ni nemůžu najít. Ale základní informace jsou o ní např. zde:
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/do-prahy-prijede-kazdy-den-pres-300-tisic-vozu-parkovaci-mis/r~35b7495c583511e8b8efac1f6b220ee8/

Milan Kříž
Host
Milan Kříž

Díky!

thegrid
Host
thegrid

Jo požadavek městských částí… Hlavně na ně navázaných velkotovárníků, kteří mají své úžasné smlouvy na roky dopředu na kontrolu a odtahy aut že.

Josef
Host
Josef

Odtahy aut uz snad v tom novym systemu nejsou, teda aspon jsem uz dlouho zadny odtahovy auto nevidel, ted uz snad jenom chodi vypalny (pokuta). Pokud ovsem stale jezdi odtahova mafie, tak to uz je na defenstraci, protoze kdyz teda blbe zaparkujete, tak vas v momente odtahnou, zatimco v podoli smer modrany stoji uz mesice, mozna i roky nejakej vrak a jediny na co se zmohli je na nej dat boticku, zajimavy, ze takovy auto neodtahnou (ono to teda zajimavy asi neni, tam je totiz riziko, ze z toho nebudou zadny prachy)

Y.K.
Host
Y.K.

Vrak neodtáhnou nikdy. Na Praze 3 jich stojí i v modrých zónách.

Ondra
Host
Ondra

Kdy se konečně přidá Praha 10 – oblast Vršovice, Nusle, tam je situace teprve zoufalá. Autobusy MHD někdo sotva projedou – př. ul. 28. pluku

Michal
Host
Michal

Nusle už dávno jsou

...
Host
...

Doufejme, že nikdy. P10 je poslední rozumná městská část.

skyisblue
Host
skyisblue

Když budou zóny, tak se situace mávnutím proutku opravdu nezlepší. Navíc systém zón, tak jak je, je prostě v jádru špatný. Vydání parkovacího oprávnění je vázané na trvalý pobyt, nestačí Vám např. nájemní smlouva, takže tím vylučujete ze zón faktické rezidenty, kteří se ale z podstaty věci po městě stěhují (a měnit trvalý pobyt při každém stěhování se všemi konsekvencemi, které to v ČR má, není řešení). Městem je zde Praha, nikoliv městská část, takže tím v podstatě zákon komplikuje mobilitu lidí (ve smyslu jejich stěhování) napříč Prahou. Zóny by měly z parkování vyloučit ty jedince, kteří si nechávají trvalý… Číst vice »

eLKá
Host
eLKá

Máte možnost zadat do systému náhradní registrační značku. ALE:

1. maximálně na 14 dnů ročně,
2. maximálně 2x ročně.

Takže – jestli se oprava protáhne na delší dobu, případně vás někdo naboří 3 za rok, máte smůlu. Resp., musíte na kontaktní místo , tam vše doložit a úředník posoudí, jestli vám povolí prodloužení/další výjimku. To se ale dozvíte až cca po dvou týdnech, kdy se zeptáte na infolince.

Ondra
Host
Ondra

Zapůjčené auto můžete zaparkovat v zóně pro smíšení parkování, řešitelná tato situace tedy je a celkem snadno.

eLKá
Host
eLKá

Zkuste to s autem třeba od Hertz, kterým přijedete třeba z Německa…

Jan M.
Host
Jan M.

Řešení je jednoduche. Kup si pozemek a postav garaz. Mame uz nastesti volny trh nemovitosti, takze zadny problem.

Leoš Konečný
Host
Leoš Konečný

Protože těch krabic tam jezdí zbytečně moc, na co jezdí odpoledne třeba pět autobusů za sebou a všechny poloprázdné.

Vojta
Host
Vojta

Paráda. Kdo má auto, zaplatí nějakou částku parkuje. Já auto nemám, jelikož se mi vyplatí si ho dejme tomu každý měsíc na víkend půjčit, když ho potřebuju, tak mi to přijde zodpovědnější a čekal bych, že město mě v takovém rozhodnutí bude podporovat. Bohužel nikoliv – varianta nějak přenosného potvrzení (např., že bych jakožto člověk s trvalým bydlištěm v lokalitě mohl přes internet přidat dočasně SPZ aktuálně půjčeného auta) jaksi neexistuje. Klacky házené pod nohy časem vyřeším tak, že si auto koupím. Je tohle cílem?

Michal
Host
Michal

Ne můžete si půjčit auto přes protlačovanou půjčovnu s honosnějším názvem carsharing třeba car4way a můžete parkovat zdarma…

jirka
Host
jirka

zoplatněte si Prahu CELOU a je to!!! stejně tam nejezdím

Michal
Host
Michal

Opět se ukazuje na posledním odstavci o čem zóny jsou. Není to o žádném zlepšení parkování rezidentů, ale jen o vybírání dalšího výpalného za vlastnictví auta, protože neustálé blokování systému mč Prahy 9, která chce zavést aspoň trošku „přátelskou“ verzi zón je k smíchu.

Filip
Host
Filip

Misto ve verejnem prostoru neni narokove,je normalni zaplatit. Pokud nechce platit muze si koupit garaz.

Michal
Host
Michal

Okej rád zaplatím. Klidně bych si koupil místo před svým domem, tak jak je běžné v nových projektech, ale bohužel radnice mi místo před panelákem neprodá, tak co tam máte dál?
Ano je normální zaplatit, ale když zaplatím očekávám protihodnotu a tu tady nedostanu. Dostanu maximálně nějakou možnost, že když bude místo zaparkuje a budu na tom úplně stejně jako bez zóny…

Filip
Host
Filip

Co jste nepochopil na misto ve verejnem prostoru neni narokove, navic je to verejny prostor ten nelze prodavat bez zmen v uzemnim planu. Vy jako protihodnotu dostavate to ze muzete zaparkovat kdekoli v mestske casti, to je dost velke parkoviste. Vsichni mistni si to chvali, ze se zbavili naplav.

Josef
Host
Josef

Vsichni mistni si chvali, ze ten problem se odsunul od nich nekam o par ulic dal, tam se to zhorsi, takze jim to zavedou taky a vsichni tam mistni si to najednu zacnou taky pochvalovat a posune se problem dal. Takze se to rozlejza jako rakovina a vsichni jsou vlastne spokojeny, ze ten problem, ktery driv nemeli, tak uz ho zase nemaji, jen za to zaplati. Problem neni to samotne placeni, ja bych klidne zaplatil, ale kdyz nemam trvalej pobyt, tak mam smulu a presto ze v dane oblasti bydlim, tak nemam narok. A ano ja vim, muzu si ten… Číst vice »

Milan Kříž
Host
Milan Kříž

Buďte rád, že nežijete v Německu, Švýcarsku apod., kde máte povinnost hlásit i přechodné bydliště (takže třeba studenti bydlící na koleji jsou nahlášeni dvakrát – u rodičů a na koleji / v podnájmu a pokud podnájem mění třeba každý rok, tak se každý rok hlásí). Samozřejmě souhlasit s modrými zónami nemusíte. Na druhou stranu je nutné přiznat, že problém s parkováním částečně řeší, protože zvyšují (zobecněné) náklady auta a relativně zvýhodňují veřejnou dopravu. Nebavíme se o tom o kolik, ale směr změny je jasný. Takže ne všichni jenom změní místo parkování, ale najdou se i tací, kteří začnou jezdit veřejnou… Číst vice »

Josef
Host
Josef

Pokud je systém nastaven tak, že nahlásit a provést změnu bydliště tak je to ok, ale ne tak jak je to u nás. Pominu výměnu dokladů, kde člověk musí několikrát na úřad a dále oznámení změny u všech institucí a u některých nutnost návštěvy. A to celé rozložené do dostatečně dlouhého období, protože nejdřív to jdete oznámit, pak si jdete pro novou občanku až ji milostivě vyrobí a pak můžete řešit ty ostatní instituce, protože k tomu zase potřebujete tu novou občanku. Zrovna jsem někde viděl, že městská část dostane za obyvatele 3k ročně. Tak ať je modrá karta pro… Číst vice »

Milan Kříž
Host
Milan Kříž

Mluvil jsem o zobecněných nákladech jako souhrnu všech atributů, které mohou ovlivňovat rozhodování (IAD vs. VHD). Typická situace je, že do oblastí sousedících se zónami přijíždějí lidé, kteří pak pokračují ještě pár stanic VHD do skutečného cíle cesty. Zóny je buď vyženou parkovat o kus dále, a tím se prodlouží úsek VHD a zkrátí úsek IAD, nebo si mohou říct, že už jim to auto tolik nepomáhá a celou cestu jet VHD. Oba případy vedou k vyššímu využití VHD a nižšímu využití IAD.
Pak jsou samozřejmě možné další změny (krátkodobé nebo dlouhodobé) – změna cíle cesty (práce) apod.

eLKá
Host
eLKá

Zapomínáte na třetí (a stále častější) možnost. Totiž, že ten člověk se na nějaké zóny vykašle úplně a tím autem dojede až před svoje pracoviště a na nějaké placení se vykašle.
Podobně existují lidé, kteří jezdí MHD na černo, neboť revizora potkají tak 2x za rok, takže náklady na pokuty jsou nižší než na roční tramvajenku.

Milan Kříž
Host
Milan Kříž

Tak samozřejmě takto se člověk chovat může. Souvisí s tím pak samozřejmě možnost pokuty – viz např. https://www.respekt.cz/tydenik/2019/4/parkuj-v-klidu.
Tuším, že Eltodo musí objet každé parkovací místo dvakrát do měsíce (minimálně). Někde ale logicky projede častěji.
Ale je pravda, že pokud je obvyklá pokuta 500 Kč a dejme tomu, že by člověk parkoval na daném místě každý den a pokuty pravidelně platil a nijak se nezkoušel je obejít, tak je to 12000 Kč za rok. Což není mnoho.

eLKá
Host
eLKá

Tak správně nejde o pokutu, ale „určenou částku“, která funguje stejně, jako začátkem 15. století fungoval odpustek. Nicméně, v cenách parkovacích karet těch 12 000 Kč ročnš vychází podobně, jako ten revizor.

eLKá
Host
eLKá

Víte, oni by mimopražští rádi své auto zaparkovali někde na P+R, než hledali skulinku někde poblíž své kanceláře. Hloupé je, že jim Praha a Středočeský kraj nedávají moc reálných možností.

Michal
Host
Michal

A už tu máme náplavu… To asi stačí. Ani v jedné části to místním nepomohlo a pokud jo tak minimálně spíš v místech, kde ten problém nebyl takový ani předtím. Třeba v ulici na sídlišti, kde bydlím se parkuje v druhé řadě je tu převis asi tak 50 aut, které každý večer parkují, kde by neměli. Myslíte si, že to jsou lidi, kteří jen tak ze srandy tam parkují? Ne ty lidi tam bydlí a když zavedou zóny, tak ta situace bude úplně stejná jak předtím. Takže náplavy si nechte od cesty. Spíš nechápete vy možná Vám to napíšu ještě… Číst vice »

Filip
Host
Filip

Vsak si muzete zaparkovat kdekoli v mestske casti, to ze jste liny, je vec druha. Pokud vam to vadi kupte si garaz.

Michal
Host
Michal

Podle čeho poznáte, že jsem líný? Takže s dovolením tuto diskusi v které vy příspěvky ani nečtete a radši urážíte ukončím…

Filip
Host
Filip

Parkovaci zony vam neuarucuji, ze budete parkovat kde chcete. A sam jste rekl ze nejste ochotny hledat volne misto. Urazka je brana ne dana 😉

Michal
Host
Michal

Okej poruším svou zásadu a ještě Vám odpovím. Nikde jsem nepsal, že nejsem ochotný hledat místo to za prvé a za druhé měl jste problém s tím, že je normální zaplatit. Na to jsem Vám odpověděl, že rád zaplatím, ale chci za svou platbu dostat protihodnotu. Takže Vaše odpověď opravdu ukazuje na to, že jste mé příspěvky nečetl, tak Vám možná jen doporučím pro příště více číst a až pak psát…

Filip
Host
Filip

Nebo by jste mel zacit u sebe. Rekl jsem vam ze mate jasnou protihodnotu a to ze muzete parkovat po cele mestske casti.

Josef
Host
Josef

Tuhle protihodnotu mel pred zavedenim zony ale zadarmo, takze se logicky pta, co je prinosem toho ze plati. Vzniknou nejaky novy parkovaci domy, kde by bylo mozno treba parkovat, nebo novy P+R pro dojizdejici, aby nemuseli potupne parkovat nekde na sidlisti a zabirat misto mistnim, protoze ono odstavne parkoviste uz je beznadejne plne?

Michal
Host
Michal

Žádné nové parkovací domy nevzniknou… Protože kdyby se peníze vybrané za tuhle daň tímto směrem investovali, tak po letech co zóny platí by v každé čtvrti už mohl dávno nejeden parkovací dům vzniknout. Jediný parkovací dům za poslední roky vzniká na Praze 9 u Billy na Proseku. A to ve čtvrti, která zóny ani nemá a to díky tomu, že jí magistrát neustále hází klacky pod nohy, protože v systému ve kterém by je chtěla, nezbude na výpalné pro eltodo a magistrát…

Josef
Host
Josef

To ja samozrejme vim, a chapu, ze byste neco takoveho za to placeni ocekaval, ale zatim za to nedostanete nic a jenom problem presunete k sousedum. O tom cely system modrych zon je a nechapu proc ma stale tolik priznivcu.

Michal
Host
Michal

Ty příznivce také nechápu… Vždy rostu u nás v ulici, kdy v klidu do šesti odpoledne člověk zaparkuje, ale později začíná mít velký problém. A spousta mých sousedů neustále vykřikuje něco o tom, že bychom měli víc žádat o zavedení zón, abychom zatočili s tou náplavou co nám tu parkuje…To už pak opravdu dochází slova.

eLKá
Host
eLKá

No, po odečtení nákladů těm městkým částem 156 mega nezůstane, spíš je otázka, jestli vůbec něco. A nyní plánované rozšíření zón už jde do oblastí, kde víc aut parkuje v noci, než přes den, takže to nebude fungovat (ve smyslu vyženeme auta „náplav“) už vůbec.
Je tedy otázka, kdy si Pražané vzpomenou na své historické tradice…

eLKá
Host
eLKá

No, projděte se po Praze 1 a 2, jak se tam „zbavili náplav“ poté, co zavedli placené parkování na Praze 5, 6 a 8 (kde „náplavy“ dosud pri cestě do práce parkovaly, neboť P+R parkoviště v Praze a okolí prostě nestačí).

jirka
Host
jirka

OK ale jde pak hlavněve městě o ten problém že když vaše auto odjede a bude tam prázdno tak tam nikdo kdo nemá modrou zonu nebo jinou nesmí zastavit, a tudíž je pak třeba několik dnů prázdné a nevyužité. Navrhuji dát ty modré zony všude v každém městě a městečku v každé vesnici v ČR aby ti cizáci nesměli parkovat na Našich místech !!!..

eLKá
Host
eLKá

Nikoliv, na modré zóne může zaparkovat úplně každý. Má se platit přes apku, ale dost blbě se to v danou chvíli kontroluje.

Pavel
Host
Pavel

Vazeny pane, to je nejake zaklinadlo poslednich par let, ze „misto ve verejnem prostoru neni narokove“. Toto misto bylo pravdepodobne jeste za minuleho rezimu postaveno za nase penize a jeho existenci pripadne udrzbu (kezby) i nadale dotujeme odvadenim dalsich dani. Ridic automobilu navic plati DPH a spotrebni dan u paliva, coz vam rocne hodi desitky tisic odvedene statu. Navic, mesto je tady mimo jine od toho, aby poskytovalo i dopravni infrastrukturu. Pokud mesto leta vedome ignoruje narust poctu vozidel v ulicich a misto toho zavadi jen ruzna omezeni typu zony, znacky, zakazy a zneuziva techto ke snadnemu vyberu dalsich penez… Číst vice »

A.R.
Host
A.R.

Když je aut všude plno, je potřeba je nějak omezit.

...
Host
...

Vážený pane, blbců je taky všude plno a jejich omezení není na pořadu dne.

A.R.
Host
A.R.

Tak bychom na tom měli začít pracovat a někam tě uklidit. Myslíš, že se sem vejde ještě spousta aut? Ty ulice jsou vlastně skoro prázdné a parkovacích míst je dost, viď?

frost
Host
frost

a to ze mesto do dopravni infrastruktury prakticky vubec neinvestuje a penize z parkovani v zonach mizi v jakesi cerne dire jmenem Eltodo vam uz nevadi? kdyz se projdu u nas na P12, tak naprosto vsechno od silnic, pres parkoviste po vsechny chodniky bylo postaveno za minuleho rezimu a od te doby se maximalne semtam neco zaflikuje a jinak se i ty chodniky jenom rok, co rok rozpadaji pred ocima. stav komunikaci v cele Praze cista hruza – diry, zbastlene opravy kanalizace a jinych siti, kanaly trcici z vozovky… nevim proc bych za daneho stavu mel magistratu odvadet dalsi vypalne… Číst vice »

A.R.
Host
A.R.

Že město do infrastruktury investuje málo, je jedna věc. Že je v Praze aut hodně, je věc druhá. Už dávno se IAD dostala do fáze, kdy omezuje sama sebe. Ale tohle si nikdo není schopen uvědomit.

Jan M.
Host
Jan M.

Kdyz nemas na parkovny nebo na koupi garaze, tak jsi socka, co nema mit ani auto. Mas aspon sklep? Tak si kup kolo.

https://www.facebook.com/ParkovaniPraha11/
Host
https://www.facebook.com/ParkovaniPraha11/

Tak se nám ty zóny roztahují podobně jako rakovinotvorné buňky a přehrávají problém s parkováním o pár ulic dál. Kurník, ať se udělá jedna zóna celopražská a maximálně pak ještě nějaká speciální na užší centrum města. Tohle je takovej nesmysl 🙁

Desper
Host
Desper

To by pak někdo z Radotína klidně jezdil autem do Tróje a ještě tam parkoval!

Aslanex
Host
Aslanex

Zóny mají chránit obyvatele, kteří v těch místech bydlí, proti ostatním parkujícím. Celopražská zóna by ovšem umožnila zdarma parkovat kdekoli po Praze, takže by se efekt ochrany rezidenta snížil.

Josef
Host
Josef

Zona ma hlavne vybrat penize, az pak dal je nekde ta ochrana obyvatel. V nasi ulici nebyl pred zavedenim zon na Praze 4 zadny problem zaparkovat, spousty volnych mist. Po zavedeni zon se zaparkovat neda, vsude plno, protoze zona konci o blok vedle. No tak se ted zavede zona i v nasi ulici, hura zase budou zpet volna mista, ale obyvatel zaplati 1200 rocne takovou drobnou dan. To je ta ochrana obyvatel v praxi.

Paja
Host
Paja

Jenže přesně tohle ty zóny v Praze nedělají. Efekt je ten, že kde nebyly parkovací místa předtím, nejsou ani teď. A tam kde byly, jsou pořád. Jen za to rezidenti zaplatí. Za to že stojí na tom samým místě co předtím.
Takže i já se ztotožňuji že jde jen o výpalné a nic víc.

Ondra
Host
Ondra

Celopražská zóna by nevyřešila naprosto nic, maximálně by možná odradila jen mimopražské dojižděče, ale proti pražským dojížděčům, kteří si vozí zadek autem z jedné městské části do jiné, by byla nefunkční.

Josef
Host
Josef

Ten kdo si vozi zadek po Praze k tomu nejspis ma nejaky duvod. Tech muze byt spoustu, napr. potrebuje prevazet nejaky veci, nebo je jeho spojeni casove vyhodnejsi nez MHD (a to opravdu pro mnoho cest plati i kdyz se stoji v kolone), nebo jenom proste chce mit svuj komfort (ono jet v slusnym obleceni v lete v preplnenym autobuse je opravdu parada). Pro takovy lidi tu stejne zustane fialova zona, pripadne parkujou v garazich. Takze ty modrou zonou neodradite, ani je neodradite tim, ze zvyhodnite MHD, ktera uz je v soucasne dobe prakticky zadarmo.

Ondra
Host
Ondra

Taky netvrdím, že placená stání odradí 100% dojížděčů a vždy, ale část téměř jistě ano. Protože dojížděčům se platit ukrutně nechce, je to vidět podle situace, že dojížděč je schopen zaparkovat třeba na louce, jen aby nemusel dát pár korun za parkovné.

Josef
Host
Josef

Naopak fialova zona muze nejake nove dojizdece pridat, dovedu si predstavit, ze nekdo kdo je pres pracovni den vzdycky pryc zacne jezdit autem, protoze pres noc ho tam muze nechat zdarma a pres den je stejne nekde mimo zonu. To ze se nekomu nechce zaplatit za parkovani bude vzdycky, ale tady jde hlavne o to, ze ten system nic vlastne neresi, jenom ten problem odsouva jinam. Ja treba primarne v tydnu jezdim MHD/pesky, ale o vikendu nebo pokud potrebuju jet nekam, kde mi cesta autem usetri hodinu casu, tak jedu autem a klidne si tam tu fialovou zaplatim.

Ondra
Host
Ondra

Praxí je prokázáno, že zavedením zón s regulovaným parkováním aut v ulicích ubylo, tedy zóny mají prokazatelně v obecném výsledku pozitivní efekt.

eLKá
Host
eLKá

Ano, to platí v nových zónách, do dalšího rozšíření. Obyvatelé Prahy 1 a Prahy 2 tvrdí opak.

Josef
Host
Josef

A kde teda ta auta jsou, predpokladam, ze se nevyparila jen tak ze sveta. Pravdepodobne teda parkuji jinde, tedy problem presunut jinam. Takze to ma presne ten efekt o kterym tu mluvim, modra zona problem neresi, jenom ho presouva jinam, postranni efekt toho je vyber dalsich penez do mestske kasy.

Ondra
Host
Ondra

Ta auta zůstanou parkovat u majitelů třeba někde na venkově nebo na městské periférii. Účel je tím splněn.

eLKá
Host
eLKá

Tak zóna „per partes“ neřeší také nic – viz Praha 1 a 2. Že se parkování dá řešit daleko jednodušeji a příjemněji, to se stačí podívat třeba v Drážďanech (ať to není tak daleko). Základ ale je funkční (tedy dostatečně kapacitní a na správných místech) síť P+R, na což Praha (s výjimkou Letňan) z výšky …

Milan Kříž
Host
Milan Kříž

Tak hlavně v Drážďanech je díky 2. světové válce obrovské množství volných ploch i v centru města, která slouží jako parkoviště. S tím souvisí i znatelně nižší podíl veřejné dopravy na dělbě přepravní práce.

eLKá
Host
eLKá

Ale ono vůbec nejde o počet volných ploch ale o způsob, jak se využití těch ploch reguluje a jak ten který systém funguje. Drážďany jsem zvolil jako nejbližší podobně velké město, Praha dodnes ani nezadala, jak celý problém parkování řešit (a jak už je dlouho Hřib primátorem?) a ta studie, kterou loni zveřejnilo ČVUT, s tou Praha zjevně nepracuje.

Partneři



CSCARGO