Praha zvažuje, že auta u Vltavy a na Malé Straně omezí trvale
Praha prodlouží až do 17. listopadu současný dopravní režim na Smetanově nábřeží a na Malé Straně. Omezení chce využít ke
Praha prodlouží až do 17. listopadu současný dopravní režim na Smetanově nábřeží a na Malé Straně. Omezení chce využít ke sběru dopravních dat, na základě kterých chce následně zvážit trvalé omezení v této oblasti, zejména pak tranzitní dopravy.
Praha prodloužení omezení oznámila v tiskové zprávě. „Zklidnění dopravy v centrech měst je trendem moderních metropolí, který bere ohled na potřeby místních obyvatel a zlepšuje kvalitu ovzduší. Pokud jde o zamezení průjezdu nerezidentům Malou Stranou, tak o tom se uvažovalo již v souvislosti s otevřením Blanky. Bohužel se to zatím nestalo. Krok má ale svoji logiku, protože existuje objízdná trasa,“ uvedl pražský primátor Zdeněk Hřib.
Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra by uzavření další části pro tranzitní dopravu mohlo pomoci k lepší ochraně historického centra. „Praha je asi jediným městem na světě, jehož památkově chráněnou zónou projíždí tak intenzivní automobilová doprava,“ řekl Scheinherr. Podle něj dosavadní měření ukazují, že opatření zatím nepřineslo žádné nové komplikace v ostatních částech Prahy, zlepšila se naopak přesnost tramvají, které zejména na Malé Straně blokoval automobilový provoz.
Zveřejněná data ukazují, že uzavřená oblast podél Vltavy přineslo zpomalení doby jízdy zejména v tunelovém komplexu Blanka, ne ale zásadně. V Blance směrem z Troje na Malovanku se cestovní doba prodloužila z 5:12 minut na 6:15 a průměrná rychlost se se snížila o 10 km/h na 56,2 km/h. V opačném směru byly naměřeny stejné hodnoty. „Tedy minutový časový rozdíl a snížení průměrné rychlosti o 10 km/h. Z dosavadních výsledků vyplývá, že dopravní omezení na Malé Straně má na cestovní dobu v Tunelovém komplexu Blanka vliv, nicméně není tak výrazný, aby zapříčinil vyšší míru výskytu kolon v hlavním městě,“ uvedla radnice v tiskové zpráv. Průjezd ulicí Ječnou a doba čekání se zde prodloužila o 20 sekund oproti původnímu stavu.
Radnice na místě měří znečištění ovzduší, data mají podle náměstka primátora pro životní prostředí Petra Hlubučka prokázat, že regulace dopravy zavedením mýta pro vysokoemisní vozidla je účinný nástroj pro zlepšení kvality vzduchu v Praze. „Kvalita vzduchu v centru Prahy je druhá nejhorší v republice a má zásadní vliv na nemocnost Pražanů,“ říká Hlubuček.
Vedení Prahy už omezilo v historickém centru provoz na Mariánském náměstí, kde zrušilo parkoviště před radnicí.