Praha zrušila výběr firem pro stavbu parkovacího domu na Opatově
Vizualizace parkovacího domu Opatov. Pramen: Město Praha
Zakázku podle říjnového rozhodnutí rady mělo získat sdružení firem BAK stavební společnost, Metrostav DIZ a Geosan Group.
Koukám, že diskuzi asi slovně napadli cyklisti a zrušili by nejraději všechny osobní auta v Praze.
Duben se blíží, čekám kdy zase vylezou a začne otravovat AUTOMAT 🙂
Osobně bych rušil všechny zakázky, kde jedno parkovací místo vyjde na víc než milion korun. Řidiči se musí smířit s tím, že dotované parkování nelze realizovat pro všechny z 300 tisíc denně dojíždejících aut. Takhle vysypeme několik miliard pro pár stovek vyvolených, kteří si včas dojedou do pár takových parkoavcích domů a odstaví si tam auto za cenu jedné kávy. https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/do-prahy-prijede-kazdy-den-pres-300-tisic-vozu-parkovaci-mis/r~35b7495c583511e8b8efac1f6b220ee8/
Dopravě by ulevilo, kdyby se na periferních stanicích metra postavily mrakodrapy nebo aspoň výškovky, jaké měly být krásné Prague eye towers.
Tím by se z této perferie nemuselo za prací jezdit přes centrum, ale najít si práce blíže bydliště. Ušetřilo by se místo v dostředivém metru.
A naopak, kdo by jezdil směrem od centra, by v ranní špičce využil odstředivé metro, které dnes vozí vzduch.
Večer by se situace otočila.
Místo toho vedení Prahy připouští zastavění nejcennějších pozemků nesmyslným parkovacím domem, který by za stavu mrakodrapů mohl stejně být coby přízemní patra mrakodrapu, jak je to obvyklé v lidnatějších zemích.
A nebo zavést home office a opustit zbytečně cestování do kanceláře, práci kterou mužů konat všude. Ale ono šéfovi vlastně jde jenom o buzerace zaměstnanců…to doma není možné.
Tak ono už dneska docela dost kanceláří na periferiích stojí, a nemám pocit že by ranní metro na Stodůlky nebo Chodov vozilo vzduch. Stejně tak třeba bus 118 ze Smíchova na Budějovickou, který před deseti lety v této trase teprve vznikl (jen ve špičkách) a dnes je to páteřní linka. Proč se jezdí skrz centrum? Neexistují většinou moc dobré tangenciální vazby, například jezdit z Veleslavína na Stodůlky je docela výlet. A zadruhé se zatím moc nepovedlo dotáhnout metro nebo rychlé tramvaje k důležitým stanicím vlaku na okraji nebo vně Prahy, a tak se při dojíždění z okolí stejně musí často… Číst vice »
Ono by nebylo uplne spatne zvednout kapacitu ze Smichova na Chodov, resp. dal na Jizak. Ty busy (118, 125,…) to uplne nestihaji, metrem je to zajizdka a vetsina vlaku stejne miri na Hlavni, ne na Vrsovice. Pomoct by s tim mohl Dvorecky most, ale tam je pak zas problem s tramvajovym napojenim, protoze se stejne na vychodni strane pak musi dostat zpatky k Vysehradu, odkud mohou jet na Pankrac ci eventualne v budoucnu na Jizak. Tangenty jsou na vychode celkem dobre (136, 181,2,3), sever taky, ale zapad je uplna katastrofa, kde by taky nebylo od veci neco zavest. S busy… Číst vice »
Do Office parku na Pankraci, Brumlovce ci Chodove jezdi autem spise lidi z okolnich satelitu.
Jizak by a ostatni sidliste by tech parkovacich domu potreboval vic a jeste nejakou majetkovou dan – porad se tam najde dost aut, ktery se presunou jen pri cisteni ulic.
presne!!
Podle už trosku zastaralých cen, když chci zabor pozemku v Praze, třeba na kontejner, tak platím 10 Kč za 1 m2 . Neboli za kontejner či auto je paušálně 100 Kč den= 3000 mesicne =36000 ročně = cena parkovací karty pro právnickou osobu platná už snad 10 let. Neboli inflace to opticky dost snížila, ale… místo parkovacích domu něco pro lidi a garáže do sklepa.
Hm, vidím tam Gardenline a už se mi otevírá kudla v kapse. Jestli si to dobře pamatuju, tak tahle společnost dost významně zdržela velkou strategickou investici na Šeberově, aniž by vůbec měla nárok kvalifikačně se o zakázku ucházet. Prostě jen taková vysírka. Dopravně to pak nadělalo pěknou paseku, když se (nejen) kvůli tomu potkala dlouhá uzavírka důležité spojnice ulice K Hrnčířům s omezením na Barrandovském mostě a obě akce poslaly ne úplně zanedbatelný proud na Kunratickou spojku, která už je kapacitně na hraně či za ní sama o sobě. A všichni na jihu Prahy a v aglomeraci se mohli akorát… Číst vice »
Ta tvoje vysírka dělá přes miliardu ročně
miluji automobilový socialismus a jeho dotování parkovacích míst – ach ano, milion+ korun za jedno parkovací místo s návratností asi 1000 let při dnešních cenách parkování
skutečně úžasná investice do budoucna!
Přijde mi že parkovací politika Prahy není nastavena dobře. Parkování na ulici je zadarmo (3,-/den) a parkování v parkovacích domech jako je Černý most je směšně levné (50,-/den). Ty ceny jsou absurdně nízké vzhledem k tomu, že jedno místo v parkovacím domě vyjde na 850 tisíc korun a jeno parkovací stání na ulici si radnice cení také na několik set tisíc za rok (tolik by stálo si místo pronajmou např. pro zahrádku vaší restaurace). Jen v ZPS je přes 160 tisíc parkovacích míst a v P+R dalších přes 3 tisíce. Každé parkovací místo je tak v absurdní výši dotováno z… Číst vice »
Z daní je dotováno kde co, třeba výstavba cyklostezek, které jsou úplně zadarmo. Jen by mě zajímalo, jak jste dospěl k částce 3 Kč/den?
A ty ceny v parkovacích domech jsou pro nerezidenty, kteří zde neplatí daň z nemovitosti, v ceně daně z nemovitosti (v Praze 4,5x vyšší než na venkově) je také možnost mít za své daně kde zaparkovat. Resp. další daně související s provozem auta, které víc než plně pokrývají údržbu dálnic/silnic/ulic, např. spotřební daň a DPH z paliv, dálniční známka, mýto, silniční daň, atd.
Daň z nemovitosti v ČR v podstatě neexistuje, resp. je naprosto zanedbatelná (15x nižší než ve Velké Británii). V ČR se daní pouze práce (výběr 360mld), nikoli majetek (výběr 11mld). 3Kč/den platí rezidenti (1200,- / rok). Já chápu proč by se měla z daní dotovat třeba MHD, nevím ale proč by se měla dotovat IAD. Pro města a už vůbec ne pro Prahu to není ničím výhodné. Jinak daně související s provozem auta ani náhodou nepokrývají náklady jejich provoz. Mimochodem, dálniční známka (5.7mld) ani mýto (13mld) nemají s parkováním ve městech nic společného (ani finančně). Silniční daň je zrušená. Takže… Číst vice »
No…, diskutabilní je však existence i DPH čistě na komodity a služby spojené s automobilovou dopravou, které jste nezmínil. Samozřejmě nepředpokládám argumentaci, že to je něco jiného, protože kontra by bylo, že daně jsou povinné, nenávratné, zákonem určené platby do veřejného rozpočtu, přičemž jsou neúčelové a neekvivalentní. Takže, když jsem zmínil „čistě“ vztaženo k automobilismu, tak do té rozvahy dejte i DPH na ty paliva (ne vše se spálí v autodopravě) a třeba DPH s nově pořízené dopravní techniky. Dále i aftermarket, či mazadla, o službách ani nemluvě něco hodí… Ale komu by se to chtělo počítat, nicht war…?!
DPH platí i nemotoristé. Když jsem kupoval pozemek, na samotnou DPH šlo půl mega. Až to zaplatíte na autu a věcech kolem, dejte vědět.
15x nižší opravdu není, ale to je jedno, je vyšší, ale také jsou tam výrazně vyšší mzdy a když už jsme u toho daň z příjmu FO je minimálně 20%, daně v Británie nejsou příklad, který bychom měli následovat. Ano MHD by se mělo dotovat, zajišťuje dopravu lidí do práce, do škol s tím souhlasit. Ale proč třeba dotovat výstavbu cyklostezek, cyklysté nepřispívají nic. Jinak je úplně jedno co má s čím společné, mýto i dálniční známky skončí ve státním rozpočtu, kde se přerozdělují. Pokud vám jde o škody z nehod, ty se platí z povinného ručení viníka, mmch. cyklisté… Číst vice »
U nás je průměrná daň z ceny nemovitosti cca 0.16%, v Británii je to 2.5%, ve Francii třeba 1.7%.
No není, ale to je jedno, hlavně to s problematikou financování dopravní infrastruktury vůbec nesouvisí.
Doporučuji jako studijní materiál zprávu OECD o česku za rok 2020, konkrétně stranu 94, tam je to dokonce vztažené k HDP a ne jen k nominální hodnotě.
https://hlidacipes.org/app/uploads/2020/12/OECD-ekonomika-CR-2020.pdf
Doplním jen, že v tomto grafu je pod Českem ještě Švýcarsko, ale to má namísto dani z nemovitosti daň z celkového majetku.
Jo a ještě, to, že pro města a už vůbec ne pro Prahu není IAD výhodná řekl kdo? Nějaký David, nebo snad obyvatelé v referendu? To by mě docela zajímalo, jsem také obyvatel Prahy, platím si daň z nemovitosti a koeficient v Praze je 4,5x vyšší než co platím mimo Prahu a nedostávám za to nic navíc. Mě teda žádná otázka do místního referenda nepřišla…
A abych nezapoměl, cyklostezky zabírají místo v krajině, úplně stejně jako silnice, kolo nemám, nepoužívám a také si je dotuju z daní.
Cyklostezky v česku téměř nemáme, pouze pár smíšených stezek pro chodce a cyklisty. A ty zdaleka nezabírají tolik prostoru co zabírají auta ve městě. Nebál bych se tvrdit, že infrastruktura pro auta zabírá vyšší desítky procent prostoru v Praze. Prostoru, který by se dal využít efektivněji.
Tak to teda slyším prvně, že na cyklostezku dle něčího výkladu nesmí vstoupit ani chodec. Zato vím, že po Praze jezdí spousta cyklystů po chodnících a chodce ohrožují. Ale to nic nemění na faktu, že někde existuje 100 let silnice+chodník a ještě o kus dál vedle vznikne cyklostezska. Mě je jedno, čím kdo jezdí, ale vaše názory jsou mírně řečeno mimo mísu. Motoristé zaplatí státu neuvěřitelnou raketu a cyklisté vůbec nic a někteří militantní by ještě rádi víc zdanili motoristy, aby bylo víc na jejich cyklostezky. Zrovna do centra Prahy jezdím většinou metrem, vzhledem k povaze mé práce tam jedu… Číst vice »
Tak se zkuste poučit, na opravdovou cyklostezku chodec skutečně nemůže (bohužel se to jako obvykle u nás moc nedodržuje, když za tou značkou na ilustračním obrázku je vyfocen kočárek). Něco jiného jsou stezky pro chodce a cyklisty.
A pokud vám to vaše pětikilo na nádrži za spotřební daň připadá jako neuvěřitelná raketa (celkový výnos řádově pouhých 30 miliard z benzínu, viz článek níže), tak dávají smysl i jiné vaše příspěvky… já to považuji za drobné, vzhledem k daním, které jako nemotorista platím.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Stezka_pro_cyklisty
ŘSD jej jen jeden ze správců silnic. Co kraje (silnice II. a II. třídy), obce (místní komunikace vč. parkovišť) a firmy (jako třeba školy, obchody, nemocnice apod.)
Takže do silnic poteče násobek částky vybrané ze spotřební daně.
Násobek opravdu ne. A stejně by jste ty silnice musel stavět i pro veřejnou dopravu, záchranáře atd.
Pro tyto účely by vám však stačil zlomek prostoru, který současné silnice ve městě zabírají. Čtyř až osmi-pruhové komunikace či nákladné tunely (Blanka, Strahovský tunel) slouží hlavně IAD, ničemu jinému.
Kde jste vzal těch 92 mld příjem ze spotřební daně?
V návrhu na letošní rok je 70 miliard ze spotřební daně z minerálních paliv a v tom je i nákladní doprava (platíme všichni v cenách), hromadná doprava i využití paliv pro jiné účely. Tzn. podíl příjmu z IAD odhaduju tak na polovinu z téhle částky.
SFDI mimochodem letošní rok vydává dluhopisy, až tam to pravicová politika dotáhla.
Pro letošní rok byla spotřební daň na pohonné hmoty snížena o 1.5Kč/l. Číslo 92mld je výběr daně za rok 2018.
Byla snížena na naftu… Na benzín to bylo dočasné snížení loni.
Ale ten pokles mezi 2018 a 2023 dává smysl, protože podle toho článku, co jsem našel, tvoří většinu příjmu z toho nafta, přesně jak jsem si myslel. Na naftu jezdí menšina osobáků, takže ten podíl z IAD nebude ani polovina…
cituji:
„Drtivou většinu, přes 70 % z této částky, generuje daň z motorové nafty. .. Předepsaná daň z benzinu tvořila v roce 2018 sice „jen“ 27,02 miliardy Kč“
https://www.cerpacka.cz/2019/03/26/ceta-spotrebni-dan-loni-predstavovala-temer-92-mld-kc-rychleji-roste-benzin/
a to se nemusíme bavit o inflaci, což ten výnos 70 miliard v letošním roce činí ještě směšnějším…
Zóny placeného stání znamenaly v mém okolí, že si lidé udělali parkovací stání i garáže. Na ulici se za auto musí platit a můžete mít jen jedno za rozumnou cenu, další už je nesmyslná pálka.
První auto je skoro zadarmo, druhé je jakž takž za rozumnou cenu. Pokud je pro vás tržní cena pálka tak si auto nepořizujte, zjevně na to nemáte.
Tohle se tu v diskuzi šíří jak lavina, ale kolik byste si představoval cenu parkování na ulici? Třeba čtvrti Karlín, Nusle, Vršovice, Holešovice, Žižkov, Smíchov, kde je stará zástavba bez možnosti parkovat pod domem, ve dvoře apod. Nezapomeňte, že na to taky existují matematické modely, aby to lidi neodradilo se raději odstěhovat jinam, než platit třeba 30 tisíc ročně za parkovací místo, které vlastně ani není vaše.
10-20 Kč/den za uliční parkování a 100-200Kč za parkovací domy + celodenní jízdenku. Dále začít zohledňovat velikost auta, kolik zabere plochy, aby se brzdil neustálý nárůst, který už způsobuje problémy hasičům.
Tak volební program byste už měl, máte 4 roky na to jej ještě vypilovat a přesvědčit o něm spoluobčany … a pak uvidíte, jak s ním souzní.
Rozhodně cena rezidenčních povolení pto první auto je zcela mimo mísu, 3650 minimum, a různá výše podle MČ. P+R musí lákat, ale 100Kč za fen k tramvajence a nebo třeba zdarma k denní jizdence. Jen Praha už dávno přišla o možnost ta parkoviště postavit levně. Třeba Nové Butovice jsou úplně mimo, tam jr tolik kanceláří, že to obsadí lidé, kteří už nikam dal MHD nepojedou a je to zcela vyhozené peníze. Ten Opatov bude to samé, až se za pár let postaví další kanceláře u metra. P+R nepatří ke stanicím metra, kde stavím polyfunkční lokální centrum, ale jen ke stanicím,… Číst vice »
Že by se lidé odstěhovali z Prahy opravdu nehrozí. V Praze je taková poptávka po bytech, že je úplně jedno jestli tam je místo na parkování či ne.
Nebydlel bych tu už ani minutu 😉
….Kdybych měl platit 70 tisíc za parkování
Kolega psal 10-20 Kč/den za uliční parkování … teď kolik to je za rok?
Představoval bych si, že náklady zřízení zahrádky a náklady na parkování auta by měly být stejné. Zaparkovat za 3Kč na den pod Karlovým mostem je výsměch. Spousta lidí by v tom místě klidně bydlela bez auta a nebo za něj platila výrazně vyšší cenu.
Tak třeba v Paříži si jako rezident můžete koupit parkovací kartu (za 45 eur), na kterou máte parkování zdarma v neděli a ve svátky, jinak za zvýhodněnou cenu 1,5 eur/den (nebo 9 eur/7 dní).
Kanalizace se také nestaví na komerční bázi, MHD také. Prostě to patří k infrastruktuře.
Pri dnesnim zalidneni je kanalizace nutnost. Auto rozmarilost.
To je jen rezignace na něco, co tebe osobně netrápí.
Lidi právě trápí zastavěné ulice plechovkami, které tam stojí 95% a více času. Hlavně v centru, v blokové zástavbě je těch parkujících jen zlomek ze všech obyvatel.
Je rozdíl místo pro dopravu v pohybu, i transport tekutin jako kanalizace a místo pro dopravu v klidu, kde pár desítek vozů pro zlomek obyvatel v ulici zabere veškerý zbytek místa. Tohle opravdu nemusíme dotovat ve městě, která má zajištěno kompletní pokrytí MHD.
To skutečně není nastavené dobře. Osobně si myslím, že by měla být cena MHD a ročního rezidentního parkování srovnatelná a oboje tedy rozhodně výš, než dnes, aby to nebylo jen brutální dotovačka ze základních daní. Pak se dá třeba uvažovat o tom, že pokud někdo rezidenčně parkuje (protože prostě nějaké auto v rodině potřebuje) a zároveň ale jezdí MHD a má roční kupón, tak by neměl platit 2x tolik, co jen solo uživatel jen jedné ze služeb, protože pak sklouzne jen k tomu, že MHD jezdit nebude a denně bude vytěžovat auto v provozu nebo tím bude motivován se z… Číst vice »
Problém současných parkovacích minim je ten, že lidé co auto nepotřebují mají o dost dražší bydlení. Spousta lidí by ráda bydlela v centru bez auta blízko MHD, ale koupí toho bytu dotují ty co tam auto mají. Navíc postavit v centru dům s obrovským parkovištěm je na některých místech nerealizovatelné protože je pozemek malý či ústí do pěší zóny. Takže pak namísto malého domu co vyplní proluku tam nestojí nic, protože ta proluka je před zastávkou tramvaje v pěší zóně a není tam tak možné zřídit vjezd do garáže a bez garáže ten dům postavit nelze. Jindy zase přichází majitel… Číst vice »
Tomu rozumím a do značné míry s tím souhlasím. Jenže ta novelizace (kupodivo zřejmě i podle většiny samospráv) by tohle příliš nepořešila a spíš by vyvolala či zveličila problémy, které popisuju výše. Už stávající PSP mají určitou progresi dle zón, ve kterých se staví. Novelizace je ale zcela zásadně narušuje, aniž by se přišlo s tím B – jak eliminovat nebo aspoň umenšit ty negativní vlivy. Samotná realizace budovy ať už s garážemi nebo bez nich není takový problém. Problém je se vůbec dostat ke stavu „že můžu něco stavět“. A to ty ceny šroubuje tržně daleko víc, než existence… Číst vice »
Adam Gebrian má docela pěkný příklad, který ukazuje, že existence parkovacích minim občas vede k tomu, že tam prostě nestojí nic: https://www.mall.tv/gebrian-plus-minus/povinna-parkovaci-mista-prodrazuji-ceny-bytu-a-brani-zastavbe-malych-ploch-radost-z-toho-nemaji-ani-developeri