Praha znovu hledá firmy na přepravu cestujících s handicapem
Přeprava handicapovaných, ilustrační foto. By Dinafgomes - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=38666802
Služby na zavolání jsou trendem v přepravě znevýhodněných cestujících.
V Brně obdobnou službu Senior bus provozuje dopravní podnik sám. Nevím jak teď, ale dřív byla poptávka vysoká, museli dokupovat vozidla.
Jaké jsou konkrétní počty přepravených osob na lince H1, aktuálně za poslední měsíce?
Vždy, keď som ten bus videl na Náměstí Republiky, bol prázdny. To samozrejme nie je empirický záver, ale veľká sláva to asi nebude. A keď som ho chcel sám využiť, tak nezastavil, pretože som asi nevyzeral dostatočne hendikepovane. Holt zrakové postihnutie bez bielej palice sa ťažko rozlišuje 🙂 (Podotýkam, že by som sa nehrnul do špeciálneho spoja, keby som tam mal niekomu zaberať miesto, ale toto má fakt maximálne jednotky cestujúcich). Faktom je, že pri 100% stave nízkopodlažných autobusov by linku H1 plnohodnotne nahradil (a prekonal) práve ten mikrobus na zavolanie, ktorý je adresnejší a nemá komický 2,5h interval. 12m… Číst vice »
Já jsem na H1 taky neviděl cestujícího. Takže v tom případě jak je možné, že je tato linka stále v provozu, zvlášť když v poslední době bylo omezeno mnoho jiných linek a v porovnání s touto i více využívaných. Leda snad, že byla s provozovatelem podepsaná nějaká nevýhodná smlouva, kterou nelze vypovědět.
Je potřeba tyhle služby pro hendikepované a seniory? Nic ve zlém, ale v ČR máme rozsáhlou síť MHD, ve kterých se tyto znevýhodněné skupiny obyvatel přepravují velmi výhodně, ne-li zdarma, moderní nízkopodlažní vozy, do kterých je snadný nástup. Jaký význam pak mají speciální rozvozové služby stylem senior taxi?
Pracuje se na tom, ale furt zdaleka neni pristupna cela sit. Ani v Praze. Vozidla uz skoro jo, ale stanice metra a zastavky tramvaji budou jeste trvat. A na primestu a dalkovych je situace jeste o dost horsi.
Plus i s kompletne bezbarierovou dopravou by treba trasy s mnoha prestupy mohly byt pro lidi na voziku komplikovanejsi (ty bezbarierovy pristupy jsou casto delsi a pomalejsi nez ty primy barierovy).
V Brně je to podle mýho názoru asi celkem dobrý. Samozřejmě, nevidím ty problémy z pohledu těch lidí, kdybych si nevěděl rady, požádám si o pomoc – https://www.dpmb.cz/cs/dp-asistent
Příměsto je samozřejmě o dost horší, ale když obce ví, jak správně zbudovat zastávku a nástupiště, tak to snad nějak jde.
Onehdá jsem někde četl/viděl, jak na pražských stanicích metra doinstalovávají takové malé plošinky, které zmenšují mezeru mezi nástupištěm a dveřmi vlaku. Jednoduchý, ale věřím, že efektivní
Mnohde se člověk jen těžko dopraví díky bariérám z výchozího místa na onu třeba i bezbariérovou zastávku.
Pracuji jako sociální pracovník. Kvalita MHD se ve většině měst zlepšila na tolik, že na mnoho tras je již dnes běžná MHD pro část lidí na vozíku. Jsou však stále místa a trasy, kde je velmi komplikované a náročné dostat se jen ze zastávky na zastávku a z ní k cíli cesty. Vím, že i pouhé tlačení vozíku se seniorem bylo před lety v centru Olomouce i pro mladého muže dost obtížné. Podobné je to v centru Prahy. Jde například o úzké chodníky bez nájezdů, kočičí hlavy apod. Jsou situace, že i dnes si bez silného muže křehká asistentka neporadí.… Číst vice »
Je pravda, že zrovna Praha je svými kočičími palicemi pro handicapované obtížněji sjízdná než řada měst v republice, kde je zase třeba horší dostupnost VHD.
Díky za zkušenost!
Půjčte si na 1 den vozík a zkuste cestu do práce, do obchodu a na úřad. Uvidíte sám, jak to půjde nebo nepůjde.
Je zřejmý, že to neudělám, ale kdybych měl vyrazit, jako každý ráno za normálních okolností do školy, tak se dostanu na zastávku, trolejbusy mi tu snad krom dvou-tří kurzů jezdí nízkopodlažní, jen si mávnu na řidiče, aby mi vyndal plošinu.
Pak přestoupím na tramvaj, na daný lince jezdí jen KT8, takže s nízkopodlažností není problém. Zastávky jsou bezbariérově přístupné. Nevidím problém.
Tak to udělejte. Z vozíku svět vypadá úplně jinak,teprve z něj poznáte problémy, kterých si jako chodí nevšimnete.
Doporučuji. Stojí to za to.
Z pohledu spojů je to ok. Možná i trasa z domova na zastávku a ze školy na zastávku je bez bariér. Obvykle se používá služeb typu „senior taxi“ na komplikovanějších trasách. Dostal by ste se stejně pohodlně na vozíku od dveří školy do čekárny vaší zubařky? Nebo když by ste chtěl jít navštívit vaší babičku? Nebo třeba na brněnský magistrát? A to je vždy míněna trasa od dveří ke dveřím. Je to stejně snadné?
Vozík si lze vyzkoušet stejně jako bílou hůl při rozličných akcí neziskových organizací. Mnoho věcí se v této věci zlepšilo, přesto se člověk na vozíku při mnoha trasách bez služeb jako je Societa neobejde. Obecně bývají problémem historická centra měst. Lepší to o moc není ani v Praze na Žižkově nebo mezi Ječnou a Václavským náměstím a jinde. O něco lepší je naopak Karlín.
Karlínu výrazně pomohla povodeň – z „Bronxu“ je teď jedna z (minimálně opticky) nejluxusnějších čtvrtí Prahy, za kterou se město rozhodně vůbec nemusí stydět.
By to mohl alespoň částečně vozit DPP.