umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Autobusy Doprava ve městě

Praha znovu hledá firmy na přepravu cestujících s handicapem

Přeprava handicapovaných, ilustrační foto. By Dinafgomes - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=38666802
Přeprava handicapovaných, ilustrační foto. By Dinafgomes - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=38666802
Služby na zavolání jsou trendem v přepravě znevýhodněných cestujících.

Pražský organizátor dopravy ROPID zahájil další pokus zadat dlouhodobou smlouvu na přepravu handicapovaných cestujících. Po několika neúspěšných pokusech (nikdo se nepřihlásil) přitom vypsání tendru předcházely tržní konzultace. Vítěz (či vítězové) získá smlouvu na sedm let s opcí na další tři roky. Jako předpokládanou cenu maximálního plnění ROPID uvádí 364 milionů korun.

Tržních konzultací se zúčastnily organizace Societa, Popelář Handicap Transport, Arriva City, Hewer, Dopravní podnik hl. m. Prahy, ČSAD Střední Čechy a tibiQ Automotive Holding. Dosud dotovanou přepravu handicapovaných na zavolání zajišťují v Praze a blízkém okolí na základě krátkodobé smlouvy s ROPIDem dvě prvně jmenované společnosti. Nástupní sazba pro cestujícího činí 10 Kč a cena za jízdu po Praze pro dospělého 32 Kč.

Tendr na dlouhodobou zakázku je rozdělen na dvě části. První má odhadovanou hodnotu 197 milionů a jde v ní o přepravu mikrobusy (M1 a M2) s asistencí. Druhá část řeší přepravu vozidly M1 bez asistenta a má odhadovanou hodnotu 167 milionů. Se zahájením služeb podle nové smlouvy se počítá v září. Služba funguje operativně na zavolání přes dispečink i na základě předem daného plánu (například pro denní stacionáře).

Služby na zavolání jsou trendem v přepravě znevýhodněných cestujících, na základě objednávky ROPIDu ale v Praze stále funguje i poslední pravidelná linka pro handicapované H1, která spojuje Chodov s náměstím Republiky. Jde o poslední takto zaměřenou linku, ostatní byly s poukazem na rozmáhající se bezbariérovost běžných linek zrušeny (v Praze už jsou všechny autobusy bezbariérové). I linka H1 (která už byla zkrácena) vykazuje neustále klesající počet cestujících. „I ve stávající trase však tato linka vykazovala (i před březnem 2020) extrémně nízké počty přepravených osob, její provoz bude samozřejmě dále průběžně sledován a vyhodnocován,“ uvedl mluvčí ROPIDu Filip Drápal.

19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondra

V Brně obdobnou službu Senior bus provozuje dopravní podnik sám. Nevím jak teď, ale dřív byla poptávka vysoká, museli dokupovat vozidla.

Kalina

Jaké jsou konkrétní počty přepravených osob na lince H1, aktuálně za poslední měsíce?

Juraj

Vždy, keď som ten bus videl na Náměstí Republiky, bol prázdny. To samozrejme nie je empirický záver, ale veľká sláva to asi nebude. A keď som ho chcel sám využiť, tak nezastavil, pretože som asi nevyzeral dostatočne hendikepovane. Holt zrakové postihnutie bez bielej palice sa ťažko rozlišuje 🙂 (Podotýkam, že by som sa nehrnul do špeciálneho spoja, keby som tam mal niekomu zaberať miesto, ale toto má fakt maximálne jednotky cestujúcich). Faktom je, že pri 100% stave nízkopodlažných autobusov by linku H1 plnohodnotne nahradil (a prekonal) práve ten mikrobus na zavolanie, ktorý je adresnejší a nemá komický 2,5h interval. 12m… Číst vice »

Kalina

Já jsem na H1 taky neviděl cestujícího. Takže v tom případě jak je možné, že je tato linka stále v provozu, zvlášť když v poslední době bylo omezeno mnoho jiných linek a v porovnání s touto i více využívaných. Leda snad, že byla s provozovatelem podepsaná nějaká nevýhodná smlouva, kterou nelze vypovědět.

Luke

Je potřeba tyhle služby pro hendikepované a seniory? Nic ve zlém, ale v ČR máme rozsáhlou síť MHD, ve kterých se tyto znevýhodněné skupiny obyvatel přepravují velmi výhodně, ne-li zdarma, moderní nízkopodlažní vozy, do kterých je snadný nástup. Jaký význam pak mají speciální rozvozové služby stylem senior taxi?

Jakub P

Pracuje se na tom, ale furt zdaleka neni pristupna cela sit. Ani v Praze. Vozidla uz skoro jo, ale stanice metra a zastavky tramvaji budou jeste trvat. A na primestu a dalkovych je situace jeste o dost horsi.

Plus i s kompletne bezbarierovou dopravou by treba trasy s mnoha prestupy mohly byt pro lidi na voziku komplikovanejsi (ty bezbarierovy pristupy jsou casto delsi a pomalejsi nez ty primy barierovy).

Luke

V Brně je to podle mýho názoru asi celkem dobrý. Samozřejmě, nevidím ty problémy z pohledu těch lidí, kdybych si nevěděl rady, požádám si o pomoc – https://www.dpmb.cz/cs/dp-asistent

Příměsto je samozřejmě o dost horší, ale když obce ví, jak správně zbudovat zastávku a nástupiště, tak to snad nějak jde.

Onehdá jsem někde četl/viděl, jak na pražských stanicích metra doinstalovávají takové malé plošinky, které zmenšují mezeru mezi nástupištěm a dveřmi vlaku. Jednoduchý, ale věřím, že efektivní

LiborV

Mnohde se člověk jen těžko dopraví díky bariérám z výchozího místa na onu třeba i bezbariérovou zastávku.

LiborV

Pracuji jako sociální pracovník. Kvalita MHD se ve většině měst zlepšila na tolik, že na mnoho tras je již dnes běžná MHD pro část lidí na vozíku. Jsou však stále místa a trasy, kde je velmi komplikované a náročné dostat se jen ze zastávky na zastávku a z ní k cíli cesty. Vím, že i pouhé tlačení vozíku se seniorem bylo před lety v centru Olomouce i pro mladého muže dost obtížné. Podobné je to v centru Prahy. Jde například o úzké chodníky bez nájezdů, kočičí hlavy apod. Jsou situace, že i dnes si bez silného muže křehká asistentka neporadí.… Číst vice »

Kernteriér

Je pravda, že zrovna Praha je svými kočičími palicemi pro handicapované obtížněji sjízdná než řada měst v republice, kde je zase třeba horší dostupnost VHD.

Luke

Díky za zkušenost!

ČD4ever

Půjčte si na 1 den vozík a zkuste cestu do práce, do obchodu a na úřad. Uvidíte sám, jak to půjde nebo nepůjde.

Luke

Je zřejmý, že to neudělám, ale kdybych měl vyrazit, jako každý ráno za normálních okolností do školy, tak se dostanu na zastávku, trolejbusy mi tu snad krom dvou-tří kurzů jezdí nízkopodlažní, jen si mávnu na řidiče, aby mi vyndal plošinu.
Pak přestoupím na tramvaj, na daný lince jezdí jen KT8, takže s nízkopodlažností není problém. Zastávky jsou bezbariérově přístupné. Nevidím problém.

On.

Tak to udělejte. Z vozíku svět vypadá úplně jinak,teprve z něj poznáte problémy, kterých si jako chodí nevšimnete.

LiborV

Doporučuji. Stojí to za to.

LiborV

Z pohledu spojů je to ok. Možná i trasa z domova na zastávku a ze školy na zastávku je bez bariér. Obvykle se používá služeb typu „senior taxi“ na komplikovanějších trasách. Dostal by ste se stejně pohodlně na vozíku od dveří školy do čekárny vaší zubařky? Nebo když by ste chtěl jít navštívit vaší babičku? Nebo třeba na brněnský magistrát? A to je vždy míněna trasa od dveří ke dveřím. Je to stejně snadné?

LiborV

Vozík si lze vyzkoušet stejně jako bílou hůl při rozličných akcí neziskových organizací. Mnoho věcí se v této věci zlepšilo, přesto se člověk na vozíku při mnoha trasách bez služeb jako je Societa neobejde. Obecně bývají problémem historická centra měst. Lepší to o moc není ani v Praze na Žižkově nebo mezi Ječnou a Václavským náměstím a jinde. O něco lepší je naopak Karlín.

Suchdolák

Karlínu výrazně pomohla povodeň – z „Bronxu“ je teď jedna z (minimálně opticky) nejluxusnějších čtvrtí Prahy, za kterou se město rozhodně vůbec nemusí stydět.

Pav

By to mohl alespoň částečně vozit DPP.