- Železnice •
- Město •
- Infrastruktura •
- Zprávy
Praha zajistí pozemky pro terminál Dlouhá Míle na trati k letišti
Zastávka Dlouhá Míle, starší vizualizace. Pramen: Správa železnic
Zprovoznění železničního spojení na Letiště Václava Havla Praha se předpokládá mezi lety 2028 a 2029
metro tam musí být taky, alespoň ta zličínská větev
obnovit staré plány s metrem by bylo ekologičtější
Takže stanice záměrně umístěná pokud možno co nejdál od civilizace, něco jako stanice metra Syslov u Letňan. Přitom by mohla dobře posloužit i lidem, kteří pracují v jižní části areálu letiště, a těch není zase tak málo, takto se všem postarají o půl kilometru delší ranní procházku. Ale to by bylo třeba posunout tu stanici trochu blíž k ulici K letišti a architekti by neměli k dispozici takovou krásnou velkou prázdnou plochu, na kterou se ta velká parkoviště tak hezky malují, a museli by se přizpůsobit tomu, co tam v okolí už stojí.
Hlavně ať tam pak nejezdí ČD, ještě by tam používali šukafony a udělají nám ostudu už po celém světě.
Šukafon bude moc kapacitní, takže tam budou kyvadlově klusat 2 páry nosičů s nosítky…
Nerozumím, proč ta parkoviště nestaví do výšky, třeba něco jako je u obchodního centra na Černém mostě (nemyslím to P+R co je teď ve výstavbě). Tohle je hrozně plýtvání místem a o tolik levnější to nebude.
Je to u letiště a do výšky se tam moc stavět nedá. V okolí je ještě hodně volných pozemků, u kterých je sporné využití z důvodu blízkosti letiště. Také se neví kolik lidí tam vůbec bude chtít parkovat.
Tak vedle je OC Šestka a přímo v areálu letiště parkovací domy jsou, takže 5-6 pater by žádný problém nebyl a pokud by se parkovací dům naplnil, mohli by postavit další hned vedle.
Minimálně 6 pater pro parkování tam může být ( vyšší než Šestka to nebude) a ještě nekonečno pater do země.
Zdroje jsou.
hasiči ti jistě poděkují až budou muset hasit auta x pater v podzemí.
Když to bude dost hluboko, bude to starost australskejch hasičů, ne?
Jak už tady padlo, letiště úplně problém nebude – tahle lokalita nemá úplně ležet v sestupové rovině paralelní dráhy, navíc přímo v areálu letiště jsou vyšší domy, takže pár pater nad zem, pár pod ni by to určitě sneslo. Ale třeba to má nějaké jiné, logičtější vysvětlení, než to, že kvůli tomu, aby to vypadalo hezky (a ušetřilo se), se zbytečně zabere zeleň asfaltovou plochou (ideální pro oteplení vzduchu v létě a ideální pro zvětšení plochy pro údržbu v zimě) a navíc lidi ze vzdálenějších parkovacích míst budou třeba v dešti, v zimě chodit přes celé parkoviště ke stanici.
S tou cenou byste se možná divila… parkovací domy vycházejí cca 500-800 tisíc za parkovací místo (viz např. https://zdopravy.cz/na-cernem-moste-je-hotova-podzemni-cast-parkoviste-pr-72990/), tohle bude řádově levnější.
Ano to je to P+R. Obchodní centrum hned přes silnici tam má soukromé – je to stavebnice z prefabrikátů a tam bude cena podstatně nižší.
No tak dá se za zlomek ceny, viz Hornbach Řepy tak vyseknul stavebnici a udělal patro, prý jdou udělat takto 4 patra pak už se to štosovat nesmí. Chce to hledat levný věci a ne zlodějnu od kamaráda za úplatek.
„viz Hornbach Řepy tak vyseknul stavebnici“
A kolik ta stavebnice stála? To jistě víš, když tady operuješ zlodějinou.
Kolik stála je jedna věc (celkem nepochybuju, že byla levná, je na první pohled hodně low-cost), další důležitá věc je jakou má životnost.
Popravdě, toto je jen klička pro lepší projednání celého projektu. Samozřejmě, že SŽDC tam má v plánu dva parkovací domy.
Nicméně je velmi smutné, že se opět počítá jen se silniční dopravou. Chodci a „cyklisti“ klasicky bez vize, bez cesty.
Tomu říkám udržitelná doprava v ČR. Fakt hnus.
A pro chodce by sis tam přestavoval co, prosím ?
Ono ani cyklista nevím, jak by se tam dostal a kam by pak jel, po D0 těžko, kdyby chtěl přestoupit na MHD do centra, tak není, jak by přijel z okolí, pokud by chtěl na letiště z centra, asi těžko pojede s kuframa na kole… A chodci, to už je úplný nesmysl. Dva stojany na kola by tam byly moc.
Dostat by se tam mohl z Dědiny, od křižovatky Letecká/Pilotů je tam dokonce značená cyklostezka vedoucí podjezdy pod tou MÚK a dál na letiště. Spíš mě nenapadá, proč by chtěl na tenhle terminál. Snad jen to pokračování vlakem do centra, ale to může stejně tak dobře dojet na zastávku Ruzyně. Nebo nakoupit do Šestky, ale na to by se hodil spíš stojan u ní (pár jich tam ostatně je, dokonce celkem hezky umístěných u vchodu a pod střechou, a v případě velkého zájmu by třeba přidělali další).
Tramvaj je v plánu taky. Právě na tom mostě, co je na vizualizaci hned nahoře. Ten střední pás. Cyklista může přijet tramvají nebo vlakem. Správná otázka pak je – kam s tím kolem dál?
Nastříkat na zeleno a hodit do kopřiv…
Co na to říct. Vzhledem k blízkosti letiště se nabízí řešení dld Jana Tleskače…
Ještě jsem neviděl chodce co táhne kufr několik kilometrů na letiště.
Ani cyklistu co letí i s kolem nebo ho parkuje na letišti.
Ale teď už chápu cyklisty. Myslí si že se z nich každý posadí na zadel.
Nedodržují předpisy, když se vyhýbají díře tak udělají myšku jako prase.
Doufám že cyklistika brzo zanikne 😉
A ta cyklistika bude mít pak kremaci ve Strašnicích nebo v Motole?
Na nich bych neplejtval energií, normálně rozjezdit v těch jejich nesmyslnejch cyklopruzích.
Zatímco ostatní dodržují vždy vše, a zvláště z aut si na pozadí nikdo nesedá, že? 🙂
No já viděl chodce s batohy jít desítky km. Taky jsem viděl lidi, odlétající v podstatě bez zavazadel nebo jen s mrňavou taškou přes rameno/baťůžkem. Taky jsem viděl cyklisty odlétající s kolem (pravda, musí být v obalu a částečně rozebrané, ale jediný, s čím je v letadle co se týče kola zatím nepřekonatelnej problém, jsou baterie elektrokol). Taky jsem viděl zaměstnance letiště dojíždějící do práce na kole, i odlétající lidi přijet na letiště na kole a zaparkovat ho tam (pravda, tyto dvě věci jsem zatím neviděl v Praze na LVH). Dokonce i lidi, jedoucí vyzvednout někoho na letiště s cargo… Číst vice »
Kde se mluví o letišti a kufrech? Neumíš číst? Přijet na kole na terminál a pokračovat do centra vlakem. Vyspělé země na tohle myslí, banánové republiky jako my na to kašlou.
Zrovna tady ani já moc potenciál pro cyklisty nevidím. Cyklostezky z okolí mířej spíš do Hostivice, asi jediný využití, který mě napadá, je přijet na kole z Dědiny a pokračovat vlakem, ale to by se dalo stejně dobře dojet na Ruzyni (tam a na Veleslavíně by to nějakou úschovu kol v rámci přestavby postavit IMO chtělo o dost víc, než tady). Snad jedině dojet příměstským busem, vzít si sdílený kolo a pokračovat do Prahy. Ale na to by se tam snad prostor najít mohl.
Když se podíváte na mapu, tak tam cyklisti nemají moc odkud dojíždět. Souhlasím, že by se měla víc řešit síť cyklostezek okolo Prahy v návaznosti na podobné terminály, jenom zrovna tady to nedává smysl.
Ovšem v případě mimořádnosti a nepokračování libovolného spoje dále se přinejmenším chodník hodí.
Chodníky na těch vizualizacích naštěstí jsou (jo, můžou se velmi hodit v případě mimořádnosti).
Tak jestli budou pozemky vykupovat jako zelené pásy okolo D0, kdy za 3 roky vykupování nevykoupili ani jeden pozemek, tak je to jen politický marketing.
Zato stát těch pozemků pro D0 už vykoupil 😀
Jestli to takto s zelenou demagogií a COVID šílenstvím půjde dál , letiště předtím, než se to postaví krachne.
To bych se nebál – většina „zeleně mluvících lidí“ je pokryteckých a cestuje čím dál tím víc. Mutace COVID jsou sice předvídatelné o něco méně, ale lze předpokládat, že na to budou schopné farmaceutické firmy schopné reagovat a ochota lidí snášet opatření se bude pořád snižovat (a politici nebudou ochotni riskovat prohry ve volbách)…
To by bylo skvělý, ale bohužel se to nestane
Zajímalo by mě, jaký je uvažovaný interval vlaků v tomto úseku, když dále se musí vejít ještě s vlaky od Kladna. Ono to vypadá hezky, jak bude terminál před Prahou a ne na Veleslavíně, ale tam je přestup na metro, které jezdí ve špičce co 2-3 minuty, mimo tak 5-6. Už vidím to nadšení lidí, až je vyklopí autobus u vlaku, který pojede po čtvrt hodině, mimo třeba po půl
Nějakém návrhu bylo 10 minut špička a 15 minut mimo špičku a od Kladna 15/30.
15 minut interval je IMO úplně v pohodě. Např. v okolí Frankfurtu jsou podobná P+R, interval vlaků tam bývá tak cca 15 minut a funguje to.
Stavět to ve Veleslavíně nedává smysl. Na takhle velký terminál tam není místo a kapacita Evropské ulice je taky dost limitující faktor. Terminál dlouhá míle bude bezprostředně u D0. To je velká výhoda.
Veleslavín se bude v podstatě rušit ihned po zprovoznění vlaků na letiště . Na místě dnešního autobusového nádraží by měly být komerční budovy. Bylo to tak zakresleno ve všech vizualizacich a počítám s tím i IPR. Je to tak správně, protože není důvod mít autobusák v celkově rezidenční zástavbě.
Může jezdit povrchově metro, třeba každé třetí.
A neni to presprilis pozde? Pro kterou generaci se tyto projekty vlastne chystaji? Dnesni desetilete deti? 🙂
Jako u řady podobných projektů platí, že ideální čas, kdy s tím začít byl před dvaceti lety, druhej nejlepší je teď… Jo, je velká škoda, že to dávno nefunguje, na druhou stranu to fakt není argument to dál odkládat. Zrychlení by samozřejmě bylo super, otázka je, jestli je možný.
Ten úbytek půdy je dosti znatelný, je to špatný
Oproti Borským polím je to kapka v moři 😀
Zde ale není tak úrodná půda, jako je u Prahy, ale ano máte pravdu
Veškerá úrodná půda se u nás ze zákona v takových případech odváží.
Zrovna tam je takové využití půdy celkem efektivní – je tam hluk, prach, splodiny, nulová estetická hodnota krajiny/města a zároveň na P6 chybí (a bude chybět ještě víc) přestupní terminál mimo zástavbu… A naopak je žádoucí nevozit alespoň některé busy až na Veleslavín (resp. neparkovat až dále směrem do centra), přecejen po cestě bydlí dost lidí a zároveň ani Veleslavín není zrovna cíl většiny dojíždějících…
Tak to dorazíme betonem. 🙂 Ale dát těm lidem možnost jet pohodlně vlakem třeba už od Kladna či Slaného, to ne. Místo toho o to větší parkoviště „na hradbách“…
Rekonstrukce trati do Kladna je další část stejnýho projektu, takže minimálně co se týče Kladna je ta poznámka blbost. Bez vlakového spojení je spíš Záporno, ale tam zas nikdo nebydlí, takže vlak tam není nutný (a není to na vlak daleko do Úval a do Říčan).
No, vzhledem k tomu, že to leží hned vedle čtyřproudovky Pražského okruhu to zrovna ideální zemědělská plocha není. Maximálně tak na řepku, ta tam ostatně bývá. 🙂 Proti letišti je to drobeček.
Nejsem z Prahy, ale váš názor mě docela zaujal a máte pravdu, pokud tam je řepka, tak to se moc neztratí, i když ona taky má nějaké ty výhody, nejhorší je kukuřice do bioplynové stanice
Já také obecně nejsem fanda stavění na orné půdě, ale tohle už se dostalo do intraviánu města a jen „náhodou“ (příletový koridor na dráhu 06) a kvůli územní rezervě tam ještě nic nestojí. Sevřené mezi letištěm a dálnicemi je to ideální pro dopravní terminál.
https://en.mapy.cz/zakladni?x=14.2925518&y=50.0915728&z=17
Řepka v ČR zabírá asi 300.000 ha. To je pás 3 km široký a 1.000 km dlouhý.
Tak ČR nemá ani 500 km na délku, takže 6 km široký pás od Aše po Jablůnkov. To už není drobeček…
Ale dopravní koridor by to byl pěkný 😀
Skoro 4 % rozlohy je teda dost, oproti tomu je železniční infrastruktura (vč. souvisejících staveb) poměrně skromná, zvlášť když do ní nepočítám již nevyužívané browfields alá Bubny…
300 000 ha? To je 900 000 tun mouky nebo 1 200 000 tun brambor!
Pak že ta potravinová soběstačnost nejde…
Nebojte, v pšenici jsme naštěstí zásobený na 160 procent a ano, brambor je méně
Ten Pražský okruh je v to místě dokonce šestiprouduvka.
Jenom biopaliva zabírají víc zemědělské půdy než všechny stavby v ČR.
Kdyby se tam nasázeli solární panely a větrníky + baterie tak bude plocha využitá se 100x větší efektivitou a při té rozloze by to významně pomohlo se odklonit od spotřeby uhlí.
Kolikrát ale právě ty stavby podněcují vyšší spotřebu paliva. 😉
Když letiště překáží 3000 tunám mouky ročně…
„Termíny (2028 nebo 2029) jsou spíše orientační“ – to hovori za vse 🙂
Pokud je na Praze 6 odpor k jakékoliv variantě průjezdu touto městskou částí, těžko cokoli predikovat.
Nedávno afaik Spržel uznala, že razit tunel v písku kousek pod povrchem pod obytnýma domama a fyzikálním ústavem není to pravý ořechový a odsouhlasila variantu vedoucí kus stranou a tím pádem díky kopci i hlouběji (a nejspíš ve stabilnější hornině). Což by ten odpor mělo vyřešit.
Jenže nevyřešilo. Ani ta jižní varianta se neobchází bez odporu – předevčírem byla někde reportáž, jak proti ní protestují majitelé zástavby, pod kterou má vést. Používali argumenty, ze kterých se každému, kdo o dopravě aspoň trochu něco ví, div neotevírá nůž v kapse – třeba jako: nechceme nic pod domama, ať ta trať končí na Veleslavíně, proč mít metro i železnici, když se tam dá přestoupit… Takže tak, odpor je, jenže argumenty teď používané už nejsou fyzikální ústav, ale klasické NIMBY a klasická hloupost.
Nějaký odpor se dá čekat vždycky a proti všemu, ale co vím, tak proti té jižní variantě je (celkem logicky) mnohem slabší než proti té, co doteď Spržel tlačila.
Zároveň je ta varianta ovšem také nejdražší a dopravně nejméně účinná (z hlediska dojezdu přímo do Prahy 6); snad jen absence většiny povětrnostních vlivů je v tomto ohledu kladem.
To, co dosud tlačila Spržel, byl tunel jen o trochu kratší, zato však v horším podloží, mělko a pod více domy, včetně toho Fyzikálního ústavu a vodojemu na Brusce. Dopravní účinnost naprosto totožná (zastávky Veleslavín a Dejvice v obou případech na stejném místě, mezi nimi nic v obou variantách). Cena spíš tipuju, že bude nižší u této varianty (sice to bude o chlup delší, ale snazší podmínky to IMO víc než vyrovnaj). Vliv minimálního prodloužení na dobu jízdy bude zanedbatelnej. Absence povětrnostních vlivů stejná (obojí tunel po celé délce). Pokud máte na mysli povrchovou variantu, tak tu už afaik ani… Číst vice »
Chtěl bych věřit tomu, že jim výkupy půjdou o něco rychleji než na druhém konci Prahy u D0.
Ja verim, ze ano. Jiz nyni tam stavi Finep svuj novy bytovy projekt. Je mi jasne, ze vyjednavaci schopnosti soukromeho investora budou jine nez statni, ale i tak – uz jen tim, ze „to“ slo vyjednat Finepu, tak to snad nebude takova tragedie pro stat.
Tak například soukromý investor nemá k dispozici institut vyvlastnění.
No jasne. Takze by tady mel bejt vlastne stat jeste ve vyhode.
Ale obavam se, ze kdyby melo dojit na vyvlastneni, tak to rozhodne nebude kratsi doba „vykupu“ pozemku, nez to ma soukromy investor.
Tak problém nebude nejspíš v tom, že by vlastníci nechtěli prodat část pole s odůvodněním, že si ho šetří pro vnoučata, ale v tom, kolik bude státní správa schopná zaplatit. Developer vyšší cenu pozemku bez problémů promítne jeho cenu do prodejní ceny bytů.