Doprava ve městě Parkování

Na Černém Mostě je hotová podzemní část parkoviště P+R

Stavba nového parkovacího domu na Černém Mostě. Foto: FB Adama Scheinherra
Stavba nového parkovacího domu na Černém Mostě. Foto: FB Adama Scheinherra
Parkovací dům se otevře na podzim letošního roku, celodenní parkování vyjde na dvacetikorunu.

Dělníci dokončili na pražském Černém Mostě podzemní část záchytného parkoviště P+R u Chlumecké ulice, kde vznikne téměř 900 parkovacích míst. Dokončená jsou i dvě nadzemní podlaží. Kostra budovy bude hotová letos v květnu, poté dělníci začnou s vnitřními pracemi. Náklady jsou 507 milionů korun. Novinářům to řekli náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) a zástupci stavebních firem. Parkoviště bude spravovat městská firma Technická správa komunikací (TSK) a řidiči zaplatí stejně jako u dalších P+R 20 korun na den.

„Vše běží podle plánu a žádné zdržení jsme zatím nezaznamenali, takže ani žádné větší problémy. Na podzim letošního roku by tak mělo být hotovo a rádi bychom stavbu zkolaudovali a otevřeli,“ řekl Scheinherr.

Dělníci nyní pracují na železobetonovém skeletu parkovacího domu. Poté, co jej dokončí, začnou dělat fasádu a další práce uvnitř objektu, jako jsou například elektroinstalace nebo povrchy. Dům bude mít dva vjezdy a dva výjezdy. Část patra v úrovni terénu bude vyhrazená pro vozy s alternativním pohonem a v každém patře i pro držitele průkazu ZTP. Součástí je rovněž záchytné parkoviště pro cyklisty.

Parkoviště bude určené především mimopražským řidičům. „Očekáváme, že nám pomůže proti přeplňování našich ulic. Potýkáme se s nedostatkem parkovacích míst zejména tady na Černém Mostě a v Hloubětíně. Parkovací dům bude přínosem pro zlepšení situace,“ řekl místostarosta Prahy 14 Petr Hukal (Piráti).

Kromě výše zmíněného P+R Černý Most III vznikne letos mezi březnem a červencem parkoviště s 80 místy v Hostivaři a na podzim je naplánované vybudování 55 míst v Lednické ulici v Kyjích. Připravované jsou také projekty mimo jiné v Čakovicích, Satalicích, Lipencích, Horních Měcholupech a Uhříněvsi. Projektovat se bude také DEPO Zličín a DEPO Hostivař pro asi 1100 aut.

Účelem parkovišť P+R je ulevit dopravě v centru města tím, že dojíždějící nechají auto na periferii a dále pokračují hromadnou dopravou. Nyní jich je v metropoli asi 20. Nedostatek těchto parkovišť je často připomínaným problémem pražské dopravy.

ČTK

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bob

Cena 20 Kč je naprosto nesmyslná a jen motivuje lidi k tomu, aby místo veřejné dopravy používali auta. I autobus do 7 km vzdálené Zelenče mě přijde dráž (24 Kč/cesta, tzn. 48 Kč tam a zpět).
Navíc tržby nezaplatí ani provoz, natož stavbu. Takže daně Pražáků jdou na dotování parkování pro Středočechy.

ABC

daně Pražáků jdou až na výjimku daně z nemovitosti do státního rozpočtu

Filip

Paráda jen tak dál. Něco takového by mělo být na každém větším příjezdu do Prahy. Smíchov, Zličín, Ďáblice, Chodov atd.. Pak by stačila i ta kapacita 900 míst. Tohle mělo být už před mnoho lety. Bohužel lokální radnice jen honí peníze do své kapsy.

PIDofil

„Něco takového by mělo být na každém větším příjezdu do Prahy.“
A není „větší příjezd do Prahy“ až trochu příliš pozdní místo?
Velké parkoviště na Černém Mostu určitě smysl má, protože je to u metra, jímž se lze dostat poměrně rychle a v krátkých intervalech po velké části města, ale jinak by ta „P+R“ parkoviště měla být budována především mimo Prahu u (zejména vzdálenějších) železničních stanic a zastávek, protože i v těsné blízkosti Prahy je hned za jejími hranicemi dost obytné zástavby obsluhované příměstskou VHD, takže i tam (tudy) tahat IAD ze vzdálenějších oblastí až na kraj Prahy je protismyslné.

ABC

Podívejte se na P+R ve Vídni

Filias

Praha si buduje parkoviště na území Prahy. SČ nebo stát by si je měl samozřejmě budovat u železničních stanic.

Prazak

Facebooková selfievláda ve mně moc důvěry nevzbuzuje.

JiP

Ta stavba by klidne dalsi 2 patra snesla, aby to melo skutecne zasadni prinos. Tohle v Cechach zkratka nechapu a tyka se to veskere budovane infrastruktury, jak zeleznicni tak silnicni. To notoricke poddimenzovavani staveb, kdy parametry jsou mnohdy nedostatecne uz na papire, natoz treba za 10-20 let provozu.

Démon

To máte pravdu např.SOKP516, ale jsou i zbytečně předimenzované oblasti železniční a silniční infrastruktury.

Jirka

Bohužel nevyužitý potencionál. Parkovací dům mohl být klidně o 3 patra vyšší a mít dvojnásobnou kapacitu.

Jakub P

A nedělaly by se tam potom ve špičce kolony na vjezdu a výjezdu toho parkingu a ulicích k němu? Ono to není úplně triviální, takovou stavbu nafouknout na dvojnásobek. Plus není nikde záruka, že by ten se ten dvojnásobek taky nezaplnil a další místa nechyběla. To tak s auty bývá, že čím víc míst pro ně v omezeným prostoru uděláte, tím víc jich přijede…

Roman

Tak udělat dva vjezdy? 😀

Frantisek

Ty už tam podle textu jsou.

Jakub P

Dva vjezdy a dva výjezdy jsou podle článku v plánu. Spíš bych se bál o ty příjezdový komunikace – stačí srovnat na mapě, jaká je kapacita všech příjezdovejch komunikací k „sousednímu“ CČM, který uvádí 3200 parkovacích míst, ale má je rozdělený do 3 hlavních částí (střecha/parkovací dům/podzemí), který jsou sice mezi sebou i propojený, ale každá má hlavní vjezd a výjezd samostatnej, některý i ze dvou různejch stran. A to obchoďák tipuju bude mít ty auta v čase o dost rozdělenější, P+R musí mít vjezdy a výjezdy připravený na větší špičkový nápory najednou. Když k tomu přidám, že určitě nechcem… Číst vice »

glosátor

Hlavně by většina IAD neměla zbytečně jezdit až Černý Most, ale parkoviště „P+R“ by měla být už někde mnohem dříve u železničních tratí směřujících do (centra) Prahy.

ABC

Třeba v Čiernej pri Čope, ne?

czhunter

Lidi kteří přijedou autem potřebují v 99 % případů na metro.

Vlak, který zastaví při jízdě ještě celkem 2x je jim k ničemu.
Jasně, na hlaváku můžou přestoupit na metro, ale to už pak do drtivé většiny destinací v Praze znamená víc než 2 přestupy (vlak – metro – další metro/bus) a to všechny normálních lidi odradí.

Jirka

Jsou tam 2 sjezdy z Chlumecké a vjezdů do parkoviště může být několik.

Jakub P

Ty 2 sjezdy z Chlumecké obsluhujou ještě Makro, Hornbach, Sconto, další P+R parkoviště a další místa, včetně CČM a Ikey za podjezdem. A sekaly se občas už v době, kdy obě ty P+R byly jen venkovní, ne jedno z nich třípatrový, natož šestipatrový.

Tomas

No … v dané oblasti jsou kousek za sebou dva sjezdy z chlumecké (obsluhují celou tu fabrika / obchodní část na pravo od chlumecké).

a už nyní se tam dělají při sjezdu z chlumecké ukrutné fronty.

tohle nebude dělat dobrotu.

Frantisek

Účelem je ulevit stávající situaci, ne podněcovat další ježdění. Když bude potřeba, tak se to nastaví. Zase nedělejme ve městě kdovíjaké obludy.

ABC

Ve městě?

Démon

To je málo 🙁

Frantisek

Kdo chtěl víc, nemá nic!

Démon

Tam mělo jít patro pod zem a patro nad zem. Mohli to i roztáhnout do stran a zastávka s chodníkem mohla být pod částí parkoviště. Prostě málo

noerf

Například v Českých Budějovicích stojí parkoviště P+R 40 Kč na den.
Navíc návratnost stavby je krásných 77 let při plném využití a bez nákladů na provoz a údržbu.

David

Tak tady to spíše není určeno pro výdělek, ale snížení počtu aut v centru, protože by si jinak účtovali těch 20 Kč ne za de, ale za hodinu. Spíše mě vadí, že se měli vykašlat na černý most a přesunout terminál bus na rajskou zahradu, kde by vznikla budova nad silnicí (čtyřpatrovou) s dolním patrem bus terminál s přestupy na metro a vlaky a potom nad tím další třeba tři patra parkovacích míst v každém patře o velikosti 200x 50 m.

Původní Pražák

Myslíte, že by to na Rajské zahradě s ohledem na paneláky na straně jedné a rodinné domy na straně druhé opravdu mohlo projít? Nevím, jen se ptám.

Frantisek

Jo, budovy nad ulicemi jsou super. Pro vazbu bus – vlak by to možná smysl mělo; parkoviště snad jen v případě, že by vlaky byly průjezdné do různých směrů (z Prahy autem na vlak snad jezdit zpravidla nemusíte), ale byla by to hmotově ještě větší obludnost, než zde navrhované přidání dalších pater. Je potřeba stavby také nějak zasadit to okolí. Navíc k přestupu od/do Neratovic budou P+R Satalice a Čakovice.

Andrej

Vyssia cena parkovneho neznamena automaticky vyssi celkovy vynos z parkovneho, tak ako u kazdeho ineho produktu. Plus treba pocitat, ze kazdy kto tam zaparkuje si este kupi nejaku jizdenku na MHD. Ale samozrejme hlavnym cielom stavby je aby prazski soferi mali o nieco prazdnejsie cesty a ulice.

Prazak

Kdo jezdí denně, tak asi bude mít roční síťovku. To je ta, co je skoro zadarmo. Na tom město nezbohatne.

noerf

Otázka, jak budou ty parkoviště zaplněné. Do kanceláří lze mít vyhrazené parkoviště nebo jet rovnou příměstkou dopravou. Ty co budou potřebovat něco převést, tak stejně budou muset jet do centra.
Osobně si myslím, že pokud je v centru cena 50 Kč za hodinu, tak 50 Kč za den by bylo na Prahu akorát.

Jakub P

Na druhou stranu tyhle ceny za P+R úplně v Praze a na metru nedávaj moc šanci cenově zvýhodnit P+R už ve středočeským kraji u vlaku, který by mohly ulehčit dopravě ještě víc – I když budou ty vzdálenější středočeský zdarma, bude ta dvacka minimální motivace. Být to třeba stovka za den, furt by to bylo velmi dostupný, výrazně míň, než je za den na většině parkovišť v Praze, ale už by to byla motivace nechat to auto někde ještě dál…

ABC

P+R už ve středočeským kraji u vlaku … a ty jsou momentálně kde?

Jakub P

Zrovna tímto směrem se jich afaik staví nebo plánuje několik, fungujou asi jenom ty dvě malý v Běchovicích. Je fakt, že je klidně možný zdražit ty pražský až těch středočeskejch bude víc fungovat, jen doufám, že potom bude k takovýmu kroku vůle a odvaha.

ABC

Tak toto je spíš směr na Liberec, Běchovice jsou směrem na Kolín, pomineme-li že Běchovice jsou taky Praha a ostatně hlavně ty původní Běchovice jsou od „Prahy“ podobně daleko jako Čerňák (oboje nalepeno na D0, akorát každý na jiný straně okruhu)

Kajman

Máte-li na mysli parkoviště Jírovcova, tak to stojí na den dvacku.

Denisa

Na Čerňáku ta podzemní patra stavbu výrazně zdažují. V Budějicích se bude stavět letos parkovací dům Na Dlouhé louce pro 499 aut za 130 mega. Navíc to je zadáno způsobem Design&Build, takže to nejsou čisté stavební náklady, ale je v tom i veškerá ing. činnost a podobné záležitosti. Nad 500 míst je třeba EIA proto jen 499, jinak by to znamenalo další zdržení.

Tomas

a smysl sdělení?