Autobusy Doprava ve městě

Praha začne soutěžit autobusové dopravce, podmínkou budou lepší vozidla

Servisní středisko Arriva City v Malešicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Servisní středisko Arriva City v Malešicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Autobusoví dopravci, kteří provozují  dopravu na území hlavního města Prahy některé linky, budou muset v příštích měsících obhájit své smlouvy ve veřejné soutěži. Praha chystá soutěž na jejich provoz. U linek zajišťovaných Dopravním podnikem hl. města Prahy (DPP) a na trasách příměstských linek ze Středočeského kraje počítá Praha s přímým zadáním na pět let. Dopravci ale musí zlepšit kvalitu vozů.

„Na městské linky soukromých dopravců budou v dohledné době vyhlášena výběrová řízení s předpokládaným termínem zahájení provozu nově vysoutěžených dopravců od roku 2020 se smlouvami na 10 let,“ potvrdil mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Podle něj se budou soutěžit jednotlivé logické svazky linek s různým počtem autobusů tak, aby se mohli soutěží zúčastnit malí i větší dopravci. Hlavní smlouvu na autobusy, které provozuje Dopravní podnik hl. Města Prahy (DPP), Praha prodlouží o pět let,  stejně tak dojde k prodloužení u příměstských a regionálních linek PID o pět let.

Hlavní změnou pro cestující budou hlavně přísnější standardy kvality. „Pro všechny nové i prodloužené smlouvy již budou platit nové, přísnější standardy kvality, které znamenají pro nově nakupované autobusy například povinnou nízkopodlažnost, celovozovou klimatizaci, více informačních obrazovek i tlačítek STOP nebo jednotný vzhled exteriéru i interiéru vozidel,“ řekl Drápal. Současně budou znamenat i přísnější pravidla pro stáří vozového parku, ale i přísnější kontroly dodržování standardů kvality i přísnější sankce.

Soutěž by se týkala zhruba 9 milionů kilometru ročně, DPP pro Prahu ročně autobusy odjezdí 63 milionů kilometrů.

14
Diskuze

avatar
4 Komentáře
10 Reakce na komentáře
12 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
13 Autoři komentářů
TrondaSchAAApetr.rRadek Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Radek
Host
Radek

To bude nejspíš pěknej zářez. Všichni dopravci půjdou nahoru s cenou kvůli platům řidičů.

Pepa
Host
Pepa

Hlavně by měla Praha rozpustit ten ROPID tam je to samej Mafián, znovu sí namasti kapsy maníci z toho ROPIDu, zajímavé bylo když firma About Me vyhrála výběrové řízení aniž by měla jediný autobus.. vypadá to že teď mají dobré kontakty na ROPID ten Stenbus,i když autobusy má jedno vrakoviště…

Vlk Libor
Host
Vlk Libor

Neustále se řeší standard kvality u dopravců. ROPid by chtěl aby jsme cestujícím neustále zkvalitňovali cestování ale na druhou stranu by se cestující veřejnost nesměla chovat jako dobytek. Jízdenky všude kam to jde nacpat zvíkačky na sedadlech a když někomu nedej bože řeknu že konzumace potravin a nápojů není dovolená tak hned si stěžuje že je řidič agresivní.

Xander
Host
Xander

Což autobusy, ale co takové tramvaje nebo metro? Ty jaksi z podstaty věci nikdo jiný než DPP provozovat nemůže. Tam zůstane možnost přímého zadání navždy, nebo jak to má fungovat?

Hans
Host
Hans

Pic kozu do vazu, to je nápad!!!! Jasně že nemusí! Za asi 6 Kč / kg koupit starou tramvaj, dat tam klimu, wifi a zásuvky, plesknout na to barevnej polep, nazvat to ja nevim PragTram, nový lino, par driveru z Ukrajiny. Lidem se to podá jako totální zlepšení a kolik se na tom ušetří a tradá.
Proc se vlastně toto nesouteži? Kolik uctuje DP městu za km? Co kdyby to zvladl nekdo jinej lépe a levněji než moloch DP? Nemají konkurenci, proto jezdime doteď srotama, pozdě, je tam zima, neni klima, neni tam wifi ani zasuvky!

Akord23
Host
Akord23

Přesně, a metro bych taky pustil nejakymu soukromnikovi. Starých ruských souprav je ke koupi dost. A ty zásuvky a WiFi se tam dá jistojistě integrovat. Lehká rekonstrukce by stačila. Radši přispěju koupi lístku soukromnikovi než nenazrane městské firmě. Určitě bysme dostali i službu navíc, třeba vodu zdarma. To by byl ráj

pony
Host
pony

Praha může svému vlastnímu DP to metro a tramvaje zadávat navždy a v podstatě asi v jejím případě není důvod to nedělat, ale žádný principiální důvod proč by to nešlo soutěžit není. Zrovna vlaky metra by asi město kupovalo vlastní a případnému vysoutěženému operátorovi je pronajímalo, ale to není překážka. Třeba ve Stockholmu provozuje metro vysoutěžená dcera hong-kongského metra.

Juraj
Host
Juraj

Presne tak, principiálne by to zas až taký problém nebol. Dvoch dopravcov má historicky napr. metro v Madride, v Barcelone funguje hybridný model medzi TMB a FGC (konvertovaný S-Bahn), linky parížskeho RER sú čiastočne pod RATP a čiastočne SNCF… Kým je to integrované, je to v podstate jedno.

Hans
Host
Hans

Aha, a Česká republika nemůže svým vlastním Českým draham zadávat vlaky navždy? Jaký je v tom rozdíl?????

Sch
Host
Sch

Rozdíl je zákon. MHD se soutěžit nemusí, regionální a dálkové spoje ano, je to jiná kategorie dopravy. Tzn. Praha bude muset soutěžit příměstské linky, MHD ne. Zkušenosti se soukromými provozovateli po světě jsou smíšené.

Tronda
Host
Tronda

A také z pozice dobrého hospodáře je nesmysl bagrovat výkony ČD, protože to samé dělají dráž než konkurence a dividendu od nich nikdo nikdy neviděl.

Dash9
Host
Dash9

DP nutně nemusí být provozovatelem navždy, to není žádné dogma. Provozování se dá soutěžit, viz třeba tramvaje v Melbourne. Tam to před 20 lety rozdělili na dvě části a soutěžili, dnes už to má celé jen jednoho provozovatele, ale rovněž vysoutěženého.

petr.r
Host
petr.r

praha snad vlastní dp, kdybych byl radní, tak bych na vládě zařídil aby mhd vláda doplácela ty slevy co určila.

AAA
Host
AAA

V MHD vláda nic nového neurčila

Newsletter